Kirjaudu sisään

View Full Version : Mökkiauton varustelu, eli Jeep Grand Cherokee WJ Luontoon


Viirupää
12.06.2012, 09:53
Moro !!

Tällainen tuli hankittua vaimolle mökkiautoksi ruttutukusta. Tarkoitus olis käyttää ensin leimalla ja sitten alkaa pikku hiljaa varustella kun aikataulu antaa myöden ja perse kestää hankinnat. Pari rengasta oli mennu kuperkeikassa rikki ja kattoon tullo lommo, parit lasitkin pitäis hankkia kunhan saadaan koppa suoraks. Yli-innokas purkaja ehti pari päivää touhuilla ennenkuin tajus ottaa kuvia, sitte oli vuorossa siirtorenkaiden metästys, Ismolla oli sopivat, musta pyöreät ja reikä keskellä joten kaupat tehtiin. Ja sitte vääntämään kiekkoja alle että vois kokeilla että liikkuuko, ja liikkuuhan se tosin vähän kankeesti.

Minusta toi aatteen väri ja V8 moottori sopii hyvin yhteen, ne sillai niinku sulautuu luontoon :D


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107303

Tähän oli tullu pikku pipi, tuli vähä yllärinä :(


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107305

Ja tähänkin oli vastannu


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107304

Ja kierros jatkuu..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107313


Oli kyylari pompsahtanu noin 5 cm ylöspäin ja kiinike rikkoutunnu, täytyy tehä joku patenttii, vai onnistuuko uudelleen yhdyttäminen mitenkään??
Osa olis tallessä.





http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107320


On ohjausiskarilla vähän ahdasta, taitaa mennä vaihtoon :).


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107311


Pohjapalkki oli saanu kipeetä toivottavasti ei mitään pahempaa.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107310

ABS piuha oli menny poikki, näppärästi laitoin sokeripalaliittimen väliin, kun en muuta löytäny. Nyt toimii :D.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107333


Käsijarruvaijeri oli kokenut hengellisen heräämisen ja irtautunut ruumiistaan, eipä muuta kuin netti auki ja uutta tilaamaan, ja sehän tuli parin päivän odottelun jälkeen. Ja eikun innolla asentamaan.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107322



Mitä V..TUA :eek: eihän tämän ny näin pitäny mennä ?? Ja eikun toinen puoli auki. Tuntu olevan jumissa kun pihalla vähän siirtelin. Vaijereilla oli eri tilausnumero eri puolille, onko niissä muka jotain erojakin :eek: HÄH ??
Vasurin tilasin, tai ainakin piti.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107327

Kyseisen automerkin sielunelämään aikaisemmin enempää tutustumatta, mietin että onko tämä ny sitä Jeepin omistajan arkipäivää.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107324


Joo oli mäntä jumissa ja taitaa olla vieläki, pihdeillä yritin puristaa. Viisaampi antaa periksi, jätin vielä näppini pihtien varsien väliin, se päivä oli sitte siinä. :mad: :(


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107326

Oliskohan tolla mitään tekemistä jarrumännän jumittamisen kanssa. :confused:

Ja vielä pikku pähkinä, eli kattoverhoilun poisto.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107318

Mitenkähän nuo säädettävien turvavöiden nupit saa pois, että sais ton muovikuoren tosta pilarin päältä pois. Vai tarviiko kyseistä osaa poistaa kattoverhoilua irroitettaessa ???
Yhden otin perinteisellä tyylillä (kyllä voima aina järjen voittaa), ja mietin että saankohan koskaan sitä takas paikalleen.

Eli seuraavaksi laitetaan Jeeppi kärryyn ja wolkkarinnokka kohti Banaanilaaksoa, pultataan potilas penkkiin ja katotaan kuka täällä määrää :) :)

LaaLaa
12.06.2012, 10:03
Kuvat taisi jäädä jonnekin bittiavaruuteen, kun ei minulle ainakaan näy:confused:

Viirupää
12.06.2012, 14:21
Joko näkyy.:)

Viirupää
12.06.2012, 14:22
Joko näkyy

Gary Grand
12.06.2012, 14:29
Jo näkyy. Ja tutulta näyttää tuo katon muotoilu.. Kolme vuotta sitten kävin hakemassa samassa kunnossa olevan ZJ-Grandin omaan käyttöön.
:D

ImacInnes
12.06.2012, 15:04
Normi mälläriltä näyttää ja eihän se ole enään kuin korjaamista vailla ajooon;)
Hyvä siitä tulee.
t. Ismo Ämmä

Viirupää
13.06.2012, 09:02
Jos jotain tällasta sais aikasex, tai edes lähelle niin hyvä :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107330


Noita levikkeitä metästin , Icelandoffroad.com :ista löyty 485$ ja e bay : sta 200 € ( Jostain puolasta ) taitaa e bay jäädä väliin.
nagca.com :ista löyty kuvasarja asentamisesta,ei paha ja saman valmistajan puskurin laitosta (lasikuitu), ne raudasta tehdyt kannakkeet koitan teettää jollain kun saan mitat selville ja mallipalat tehtyä. Niin koittais siihen tehdä jonkun rauta härpäkkeen jatkoks.


Peili oli kuperkeikan yhteydessä yrittäny karata, oli jääny johdoista kiinni.
Kylmästi hep hep liimaa saumaan ja porakärkiruuvia perään. :o



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107328

Täytys toi "tukiteippi" vaihtaa mustaan niin ei herättäis kylillä niin paljon hilpeyttä, oli jääny palanen matkanvarrelle. Eikä tästä mitään näyttelyautoa aiotakkaan tehdä, kaikkia pikkulommoja en edes meinaakkaan oilaistä

Sivulasi täytyis hankkia, jos jollain pyörii nurkissa tai tietää mistä löytää niin ilmoitusta vain tännepäin.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107309


Muutenkin kaikenlaisia vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan, eri asia on sitten osataanko niitä hyödyntää :) :D .
Päälimmäisenä tuo kattoverhoilun poisto ja käsijarruvaijereiden pituusero.??

Viirupää
13.06.2012, 09:09
Ja kahteen kertaan. grate....

-MaTTi-
13.06.2012, 09:40
Ja kahteen kertaan. grate....

Saathan sä tuplapostauksen poistettuakin. ;) EDIT-nappulaa ja sitten on vaihtoehdot: Tallenna Lisävalinnat Poista Peruuta.

Viirupää
13.06.2012, 10:44
Poistettu. KIITOS Mestari -MaTTI-

ImacInnes
14.06.2012, 15:09
Jamantin pihalla on Grand josta on kyljestä pala leikattu, kyseleppäs lasia ja osia häneltä, en tiedä mitä on jäljellä, sieltä saisit vaikka kokoko kattopalan ja kattoluukulla.

Kattoverhous lähtee kun otat ensin tavaratilan ja tolppien sivuverhoukset pois, kattoverhoukseen on todennäköisesti liimattu kuumaliimalla johtoja kiinni vaan niissä pitäisi olla liittimet joista saa johdot poikki. Olikohna sillein mukavasti kytkyssä jotta takapenkin selkänoja piti aiannkin ottaa poia jotta saat sivuverhoilut pois.

t. Ismo Ämmä

Viirupää
14.06.2012, 17:30
Moro !!

Mielenkiinnolla olenkin odottanut kyseisen tahon kommentteja, varsinkin tuon käsijarruvaijerin suhteen. Liekö mökillä tai maastossa kun on hiljasta. Olishan se hienoo jos olis kattoluukku, kapteeni sikakin ajo panwaagenin suohon niin että joutuivat tulemaan kattoluukusta pois. :) Mutta noiden sivuverhouksien poisto juuri tuottaa päänvaivaa, kun siinä on toi nuppi joka estää verhouksen poiston, kun ei tule läpi ja nuppia en saanut pois.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107440


Itseasiassa tosta kuvasta kun kattoo niin pitäishän ton nupin irrota, olenkohan ollu liian helläkätinen. :rolleyes: Kun tossa verhouksessa on sellanen kisko takapuolella jossa toi nuppi ja peitelevy liikkuu, yhen väänsin väkisten ja jäi tällaseen tilaan.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107438



Kyllähän tosta kattoverhoilun poistaa mutta pilarin verhousta ei taida saada takas :mad: ..

JariKoo
14.06.2012, 18:10
Eikös tuolla nupissa olevasta kolosta näy selvästi haitat mitkä pitää nupin paikallaan..Pikkumeisselit kouraan ja haittoja taivuttelemaan!

Viirupää
14.06.2012, 18:20
NIIN NÄKYY!!.. arvaa onko kokeiltu :mad: :mad: Viimeks 15 min sitte, oli pikkumensseli mutkalla ja nyt on muovinuppi mysötty muodottomax mutta on vielä per..le paikallaan. Ihan selkeesti kuvasta näkyy haitat mutta kun ei lähde niin ei lähde. :) Ajattelin että pitääköhän siihen mahdollisesti olla jokin erikois Jhon menssel että lähtis, vai lisää vitutustä...:eek:

Timo_L
14.06.2012, 19:19
NIIN NÄKYY!!.. arvaa onko kokeiltu :mad: :mad: Viimeks 15 min sitte, oli pikkumensseli mutkalla ja nyt on muovinuppi mysötty muodottomax mutta on vielä per..le paikallaan. Ihan selkeesti kuvasta näkyy haitat mutta kun ei lähde niin ei lähde. :) Ajattelin että pitääköhän siihen mahdollisesti olla jokin erikois Jhon menssel että lähtis, vai lisää vitutustä...:eek:

Noi näyttää ihan täsmälleen samalta kuin ZJ- mallin Grandissä, mulla noi napit on lähteny ihan kivuttomasti muutamassa sekunnissa. Löydät sen oikean tekniikan niin lähtee ilman voimankäyttöä ja aika nopeasti :)

Viirupää
14.06.2012, 20:01
Ai tämä oli tekniikka laji, koitin työntää niitä "haittoja" ylöspäin mutta eipä wörkkinny. Pikku vinkki tekniikasta KIITOS..:)

lavanelikko
14.06.2012, 20:56
Ai tämä oli tekniikka laji, koitin työntää niitä "haittoja" ylöspäin mutta eipä wörkkinny. Pikku vinkki tekniikasta KIITOS..:)

Nopeesti väittäsin, että pitäis saada molempia väännetyä kohti "nupin keskilinjaa" eli "sisäänpäin". En oo moista koskaan itse elävänä tavannut, mutta kuvan perusteella arvataan...

ImacInnes
14.06.2012, 21:02
JEP, Olisko kynnet reunoissa? Ruuvvari kumpaakin reunaan jotta kynnet painuisi keskelle ja näin vapautuisivat?

t. Ismo Ämmä

Gary Grand
15.06.2012, 06:10
Jeeppi on siitä kiva merkki, että harrastajien tuki toisille on korkealla tasolla.

WJ:hinkin löytyy netin kätköistä tehtaan serviisi manuaalit, itse en ole niitä jaksanut koneelle ladata, kun ei tuollaista tontille tule. Liian vähän istumapaikkoja...:(

Tuossa taitaisi olla yksi: http://www.jeepforum.com/forum/f310/2004-wj-service-manual-1249617/

Ohjeet nupin irrotukseen löytyy varmasti.

JAMANT
15.06.2012, 08:40
Mielenkiinnolla olenkin odottanut kyseisen tahon kommentteja, varsinkin tuon käsijarruvaijerin suhteen. Ai mää vai?? Mä missään lomalla oo, ei vaan ehdi kaikkeen kommentoida, kun pitää töitäkin tehdä!!

Varsinkin kun vertailu on helppoa, menee mun nettikauppaan ja katsoo, onko sama vaijeri vasemmalla ja oikealla, näin: oikea puoli: http://www.jamant.fi/kasijarruvaijeri-taka-9904-cro52128118ad-p-2361.html ja vasen puoli: http://www.jamant.fi/kasijarruvaijeri-taka-9904-cro52128119ad-p-2362.html , ovat eri numerolla, siis erilaiset!!! Mikä siinä on niin vaikeeta??

Viirupää
15.06.2012, 10:42
Moro !!

No vaikeinta tässä on se että,kun kuitissa lukee CRO52128119AD eli vasen, mutta tuo vaijereita yhdistävä peltihärpäke on noin vinossa. Olenko onnistunut siis ryssimään tämänkin homman :) , asentanut kenties jotain väärin ??. Vai onko oikeanpuoleinen vaijeri kenties kuperkeikan yhteydessä" venynyt :D " , tai mahdollisesti aikojensaatossa asennettu vääränlainen vaijeri. Eli onko noilla vasemman- ja oikeanpuoleisilla vaijereilla
Kenties pituus ero ??, vai jotain muuta eroa, jos ei ole pituuseroa niin silloinhan täytyy vaihtaa myös oikeapuoli niin ongelma poistuu.
Kun ei tiedä niin kysyy. :rolleyes:..?

Vielä kuva teksti tueksi, eihän sitä noinkaan voi jättää vai :eek: ?



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107322


Kiitos vastauksesta ( jos ny mökkeilyltä ehdit..:D..), löytyiskös vaikka kuskinpuolen oveen lasia..

JAMANT
15.06.2012, 12:04
Oikea on about 20mm pidempi kuin vasemman puolen vaijeri, sekä kuori että vaijeri!!

Ja periaatteessa löytyy oven lasi, pitäis vaan keretä purkamaan... Tarvittaessa sekin kyllä järjestyy...

Viirupää
15.06.2012, 22:28
Pikkasen lyö veto pyörästö tyhjää ( YLLÄTYS :D ) . Eli oikeanpuoleinen vaijeri pidempi, tuo yhdyskappaleen asento mietityttää, kun on noin vinossa. Aloitetaan kierros alusta, jarrut auki, oikeapuoli ( matkustajan/repsikan/kartturin ) näytti tältä.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107498


Näköjään stefa vuotaa, pitänee vaihtaa. Ja pienen tiskaamisen jälkeen tällaiselta.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107501


Ja kuskin puoli (vasen ) tältä.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107502


Tuo vaijereiden jarrujenpuoleinen kiinike härpäke ainakin näyttää olevan molemmillapuolilla samoin päin (Eli tähän asti kaikki oilkein :) ), jotain olen osannut tehdä oikei. Vika ei siis ole "alapäässä" , vaan jossain muussa päässä :D , näyttää siltä että huomenna tilataan myös oikean puoleinen vaijeri ja katotaan sen jälkeen mihin päin yhdyshärpäke näyttää.

Ps: Mitähän se kuskinoven lasi maksaa..?? irroituksen kanssa ei mitään kiirettä..;) oikastaan toi katto ensin, eikös sivulasit ole lisävaruste..:D

Mitä yhteistä on insinöörillä ja vatupassilla...?
Kumpikin löytää vian, mutta kumpikaan ei osaa tehdä sille mitään..:D :o ..HÄH..??

Viirupää
16.06.2012, 20:03
mortse..
Niinkuin tarkkasilmäinen ja vannoutunut jeeppi fanaatikko jo varmaan huomasikin edellisestä kuvasta, on tainut olla asentaja pää alaspäin kasatessaan jarruja. Ihmettelinkin käsijarru säätäessäni että kaikki ei ny täsmää, eli laikka pois ja ihmettelemään, oli säätö kappale lähes irti yläpäästä. Meni noin 3 min kun korjasin ongelman, luulin jo että vaijeri jutskakin korjaantui mtta mitä v...ua, oli yhdyskappale vielä vinossa.
Oikeelta puolen vaijeri pois, ja mitä sieltä löytykään, vaijeri oli niin jäykkä ettei meinannu edes pihdeillä liikkua.

Siinä ne ny sitte on, molemmat perkeleet..



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107543


Ja hirvee paukamahan tossa toisessakin oli, ei ihme jos vähän ahistaa.
Ja lähikuva.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107542


Siinä oli tollanen elintaso pahkura. :) ..!

Huomenna lähtee uusi tilaukseen, keskiviikkona olis tarkoitu laittaa jeeppi kärryyn ja lähteä istuttaan sitä penkkiin..

Jos vielä huomenna koittais niitä turvavyön nuppeja irroittaa, jos ei ruuvarilla lähe niin rälläkällä lähtee..:D.

BJ-40/76
18.06.2012, 12:10
Jos kokeilisit vaikkapa lukkorengaspihteillä, näyttää tuo nappi siltä että tuosta reiästä, mistä nuo lipareet näkyy, on ruiskupuristuksessa nykästy keerna pois.
(siis siellä oletettavasti on haitat, kuten näyttäisi valokuvasta)

Siis nuo molemmat lipateet käännetään keskellepäin, ja vedetään nuppi irti.

Toki jos joskus on ollut ongelmia napin paikallaan pysymisen suhteen, ja joku on pistänyt liimalla kiinni....

Tuo rällällä on hyvä työkalu, mutta kannattaa selvittää nupin saatavuus/hinta ensin.

Viirupää
18.06.2012, 20:31
Moro !!

Joo olis tarvittu pihtejä, ei toi pikkumensseli oikein toiminut. Saldona 2 kokonaan paskaksi ja yhdestä toinen sakara ja yks jäi koknaan ehjäks, vittu tuurilla sekin :) . Ei menny ihan 15 sek. kappale, tosin väittävät korean demokraattisentasavallan rakastetun johtajan Kin Jong-il:in, ensimmäistä kertaa golfia kokeilleen pelaneen 38 alle parin eli noin 3-4 hole in one, uskokoon ken tahtoo. :rolleyes: .

Vähän dokumentteja nuppien irroituksesta..

Ainut ehjänäsäilyny.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107617



Tässä normi tulos..:mad:. Aina ei voi voittaa..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107618


Ja sitte tilasto ihme..:eek:.



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107620


Ja kaiken lisäks päätin vielä irroittaa pilarista panelit,kun olin nupitkin saanut poistettua..Olivat vit..päät keksineet laittaa sekä ylä- että alapääsän sellaset peltilipsut jotka menee pilarissa oleviin reikiin ja vieläpitkät ohjaustapit viereen, no yläpää lähti hienosti, mutta alapäässä tuli alempi verhouspaneli pilarin verhouspanelin päälle joka esti pilarin panelia irtoamasta. Tässävaiheessa asian osaisen käyrä oli jo aika korkealla joten päätin että kyllä lähtee... Ja niin lähti, sillä seurauksella että pilarin panelin alapään peltihärpäke irtosi yläpäästa ja taipui mutkalle.
Ainahan sen voi laittaa porakärkiruuvilla takaisin paikoilleen..:D.

Ja dokumentti tapahtuneesta..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107622


Että silleen..

Mistähän toi takajarrusylinterin mureneminen mahtaa johtua ??
Kun pihdeillä painelin sitä sisään, niin ei mielestäni mennyt tarpeeks syvälle takaisin, ja palat näytti aikansaeläneiltä. Eli olisko jumi iskenny ja päässy kuumenemaan niin että mäntä olis alkanu murentua, onko mahdollista ??
Esim. jos pitkään laahaa, vai mureneeko palat ensin totaalisesti..?

Eli tolta näyttää..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107625


Eli vaihtoon menee.., kun perse kestää :D.

Jeepp
18.06.2012, 21:16
Että silleen..

Mistähän toi takajarrusylinterin mureneminen mahtaa johtua ??
Kun pihdeillä painelin sitä sisään, niin ei mielestäni mennyt tarpeeks syvälle takaisin, ja palat näytti aikansaeläneiltä. Eli olisko jumi iskenny ja päässy kuumenemaan niin että mäntä olis alkanu murentua, onko mahdollista ??
Esim. jos pitkään laahaa, vai mureneeko palat ensin totaalisesti..?

Eli tolta näyttää..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107625


PEli vaihtoon menee.., kun perse kestää :D.[/QUOTE]

Mulla kans oli entisessä wj:ssä saman laista murenemista tapahtunu, vissiin vanhuuttaan lohkeilee. Ei saa mistään pelkkiä sylintereitä, koko uus satula ois pitäny ostaa 350e kpl. Seuraava omistaja laitto sit uuet.

JAMANT
19.06.2012, 10:00
Mulla kans oli entisessä wj:ssä saman laista murenemista tapahtunu, vissiin vanhuuttaan lohkeilee. Ei saa mistään pelkkiä sylintereitä, koko uus satula ois pitäny ostaa 350e kpl. Seuraava omistaja laitto sit uuet.Keraaminen mäntä on... Uusia mäntiä (se sylinteri on se satula!!) löytyy hyllystä: http://www.jamant.fi/jarrumanta-etutaka-cro5011983aa-p-675.html

Gary Grand
19.06.2012, 10:39
Moro !!

Ja kaiken lisäks päätin vielä irroittaa pilarista panelit,kun olin nupitkin saanut poistettua..Olivat vit..päät keksineet laittaa sekä ylä- että alapääsän sellaset peltilipsut jotka menee pilarissa oleviin reikiin ja vieläpitkät ohjaustapit viereen, no yläpää lähti hienosti, mutta alapäässä tuli alempi verhouspaneli pilarin verhouspanelin päälle joka esti pilarin panelia irtoamasta. Tässävaiheessa asian osaisen käyrä oli jo aika korkealla joten päätin että kyllä lähtee... Ja niin lähti, sillä seurauksella että pilarin panelin alapään peltihärpäke irtosi yläpäästa ja taipui mutkalle.
Ainahan sen voi laittaa porakärkiruuvilla takaisin paikoilleen..:D.

Ja dokumentti tapahtuneesta..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107622


Että silleen..

:D.
Samanlaisilla peltihärpäkkeillä on laittaneet paneelit kiinni Jeepissä ja Chryslerissä(eli Plymouthissa ja Dodgessakin...) Osaavat vastustaa joskus kiitettävästi:mad:
Mutta; jos ei jenkki ole osannut oikein tehdä, niin peltiruuvit korjaa.:D

Jeepp
19.06.2012, 18:15
Tarkoitin mäntiä. Niitä mäntiä ei erikseen silloin ainakaan saanu. unissaan kirjotellut sylintereistä :)

Viirupää
19.06.2012, 18:21
Tere !

Vai että oikein keraamiset jarrut, niinku formuloissa :D . Toisaalta kun on voimaa ja nopeutta niin jarrut sen mukaan..:)

Viirupää
19.06.2012, 18:36
Tere taas.!!

Ny on molemmat käsijarruvaijerit vaihdettu, vähän jäi vinoon tuo yhdyskappaje, mutta ton vertanen sallitaan :). Ovatkohan eri valmistajan kun oli vähän erilaisia teknisiä ratkaisuja käytetty, pääasia että toimii (toivottavasti) en ehtiny vielä kokeilla, huomenna ollaan viisampia..?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107705

Ei paha vai mitä.?

JAMANT
19.06.2012, 19:32
Tarkoitin mäntiä. Niitä mäntiä ei erikseen silloin ainakaan saanu. unissaan kirjotellut sylintereistä :) Niin ajattelinkin...

JAMANT
19.06.2012, 19:33
Tere !

Vai että oikein keraamiset jarrut, niinku formuloissa :D . Toisaalta kun on voimaa ja nopeutta niin jarrut sen mukaan..:) Keraaminen mäntä ei johda lämpöä nesteeseen, niinkuin rautamäntä tekee...

JAMANT
19.06.2012, 19:34
Ovatkohan eri valmistajan kun oli vähän erilaisia teknisiä ratkaisuja käytetty Joo, toinen (se viimeinen) tais olla oikein merkkiosa!!

Btw, niitä juttuja mitä kysyit tilauksen yhteydessä, niitä ei saa erikseen...

Viirupää
25.06.2012, 18:52
Moro ..

Ok. No näppäränä poikana otin vanhasta, eli vähä kylkee auki, astutin uuteen, jeesusteippiä päälle ja rautalankaa varmistukseksi :D..
Kuvaa ei ny oo kun auto on pajalla enkä muistanu ko. kohdasta ottaa, mutta hieno tuli..:)

JAMANT
25.06.2012, 19:20
Tarviitkos peltiosaa?? Olis toi pelleiltään melko ehjä WJ tossa pihalla, takaluukku puuttuu ja molemmat takakyljet, mutta katto löytyy (kattoluukulla/ikkunalla) ja koko keulan pellit ja ovet...

Viirupää
25.06.2012, 20:16
Tere

Niinku tossa edellisessä viestissä mainitsin Jeeppi on viety pajalle pellisepän hellään käsittelyyn..;).
Tässä muutamia retkikuvia.


"Se on menox sano Annie Lenox"

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107936



No sielähän oli vielä pellisepän sakemuki penkissä, akselit atomeina :D


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107937


Ja kikakakkonen käyttöön...:rolleyes:


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107938


HUOM... Oikea työkalu oikeaan paikkaan..:D..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107940


" Kyllä lähtee..." (viisaampi antaa periks ? )


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107942


Pikkasen karkeimpia oikastiin aamupäivällä ajankulux ku ei muutakaan keksitty. ja iltapäivällä vääntelin jäähdyttäjän alapuolelle uuden tukiraudan. Vois sen juhannuksen huonomminkin viettää, vaikka juomalla viinaa ja paistamalla makkaraa, ketä kiinnostaa...:D.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107944


(välttävä miinus)

Vielä tärinäkumeille reijät rautaan ja väri päälle. Saa kelevata..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107945


Vähän oli nupinvarsi koukussa, uusi meni tilaukseen. Jos joku tienaa tässä projektissa niin se on matkahuolto, tilataan joka osa erikseen, no ei ainakaan pitäis ens-syksynä tulla yt-neuvotteluja. omalta osaltani oon ainaki tehny kaikkeni..:D :D.. (aina ei voi voittaa).

Viirupää
25.06.2012, 20:22
Mortse..

No se kuskinpuolen sivuklasi, mitähän siitä pitäis kärsiä. Tuosta kopasta ei niin väliä,"lommoja tulloo ja lommoja mennöö" kuka nuita laskee ?? :D . Sehän on vain peltiä..

Viirupää
24.07.2012, 20:39
Moro.!!

Vähän tää ny etenee hitaasti, syynä lienee tuvan ja pajan välinen 800 Km edestakainen matka, mutta käyty on, muutamia todisteita.

Kyylarin alarauta asennettu. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=109862


Oikeeltapuolelta irtos ohjuritappi kumin sisältä, täytyy laittaa sikamassaa niin pysyy paikallaan.

Alatukivarren rungonpuoleinen kiinityskorvake oikaistu, hyvä tuli akseliväli + 3mm luuliskelpaavan katastuksessa :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=109863


Sisäpuoli hakee vielä vähän paikkaansa, ehkä :D


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=109864


Ei mahtunu antaan sille oikei Vilho Vartiaista :eek: kun toi pakoputki on noin lähellä. Täytyy vähän lämmittää niin eiköhän taivu viimeisetkin millit.

Hifistelyksi se näyttää tämäkin menevän, nyt on kaikki kiveniskut ja kärväsenpaskatkin hiottu peltiä myöden.
Pakkelit on vedetty lähes yliasti ja hiottu kolmeen kertaan, otin kännyllä kuvankin mutta, empä sitä tähän saanut erroria pukkaa.

Ja sitte oikeeta asiaa, mahtaako olla 31" ratas max minkä tähän saa leimattua, entä korottaminen ?? Meneekö esim. Iron rock offrodin tai jokin vastaava 4" (6" :D ) long arm kit läpi katsastuksesta, jossa tulee uudet tukivarret yms. Ja niiden rungonpuoleiset kiinikkeet, vanhat irroitettava ja uudet hitsattava tilalle. Vähän tossa finlex:iä lueskelin, mutta onko kellään kokemusta/tietoo asisata, onko 100 mm max mikäli nyt oikein muistan.
Kaikkia hyviä korotussarja ehdotuksia otetaan vastaan.
Tuo Ironin sarja maksaa jenkeissä noin 2,5 T$ aika suolanen hinta, toki
laaja mutta silti. ( onko kellään kokemusta ko. Firmasta )

PS: Mitäs se käytetty vas. etusivulasi maksaa siellä jeeppi korjaamolla :)

-MaTTi-
24.07.2012, 22:25
Ja sitte oikeeta asiaa, mahtaako olla 31" ratas max minkä tähän saa leimattua, entä korottaminen ?? Meneekö esim. Iron rock offrodin tai jokin vastaava 4" (6" :D ) long arm kit läpi katsastuksesta, jossa tulee uudet tukivarret yms. Ja niiden rungonpuoleiset kiinikkeet, vanhat irroitettava ja uudet hitsattava tilalle. Vähän tossa finlex:iä lueskelin, mutta onko kellään kokemusta/tietoo asisata, onko 100 mm max mikäli nyt oikein muistan.
Kaikkia hyviä korotussarja ehdotuksia otetaan vastaan.

Mitenhän se nyt oli, ihan kiikun kaakun oli saiko vai eikö saanu 32" kumeja leimattua.

Jos ja kun tää on euro-malli (EU-tyyppihyväksytty) niin jouset pitäis olla TÜV-hyväksytyt tai vastaavat, eli jenkkiläiset korotussetit ei kelpaa jousien osalta.

Tätäkiin Jeeppi-mallia on saanut Up Country -varustepaketilla mikä on n. 1" orkkista korkeempi, joten tätä voidaan pitää lähtökohtana, joten 4" korotussarjakin voidaan hyväksyä. Esim. tämmönen: http://www.roughcountry.com/jeep_wj_4xla.php ...mutta soveltuvuudesta ko. ajokkiin tarttis olla esim. auton valmistajan lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistus: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.p df Toi nyt on kirjoitettu vähän tulkinnanvaraisestikin, kun myöhemmin lukee: "EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai muutososien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita." Trafistakin tätä kysynyt, mutta vastausta ei tullut, pitäis taas tivata uudestaan.

Viirupää
05.08.2012, 20:08
Moro !!

Kiitos Matille vastauksesta. Kyseinen alustasarja menee tilaukseen lähiaikoina, saatavana myös ilman jousia ja iskareita, hinta noin 1 T $
joten vähän tuumitaan kumpi otetaan, ei tekis mieli noiden jousien kanssa kikkailla katsastukseen. Toi trafi on kyllä mestari noissa tulkinnanvaraisuuksissa ( oma mielipide ). Muistan aja ennen jääkautta kun tuotiin ameriikoista farmariautoja ja takapenkki piti muuttaa epämielyttäväksi että sai leimattua pienillä veroilla. Se jolla oli varaa ostaa eniten bensaa ja kiertää maakunnan kaikki katsastusasemat sai leimattua mieleisensä penkin ja muut ajo ysikympin kulmassa olevilla kangaspehmusteisilla vaneripenkeillä. Miten yksinkertaisesta asiasta voi saada niin monta tulkintaa...:( . Meni vähän asian viereen mutta kuitenkin, että tältä pohjalta leimalle. Ja sitten renkaista, katoin rekisteriotetta siihen oli merkitty rengaskooksi 245/70R 16 siitä kun laskeskelin niin pyörän korkeus 749,4 ja ymp.mitta 2345,3 ja siihen 5% niin 2472,03. Taitaa toi 32" olla vävän iso, vai tuliko mulle muunto virhe..? kun meni yli. Eikä se ny niin tuuman päälle, niin kauvan ku pysyy harrastuksena.:D. Onkos muuten toi 4x4 parts kyseisen alustasarjan valmistajan virallinen tai vähemmän virallinen maahantuoja, kun näytti ainakin mainostavan ko. firman tuotteita, tietääkos kukaan onko iceland offroad:illa edustustusta / maahantuontia, ajattelin kyseisen firman levikkeet asentaa kunhan aika ja muut harrastukset (työt) antaa myöten.;)

Timo_L
05.08.2012, 20:45
katoin rekisteriotetta siihen oli merkitty rengaskooksi 245/70R 16 siitä kun laskeskelin niin pyörän korkeus 749,4 ja ymp.mitta 2345,3 ja siihen 5% niin 2472,03. Taitaa toi 32" olla vävän iso[quote]

Katsotaan STRO- kirjasta, ei laskemalla. Mutta joka tapauksessa 245/70 R15 jää 32" liian pieneksi.

[quote]Onkos muuten toi 4x4 parts kyseisen alustasarjan valmistajan virallinen tai vähemmän virallinen maahantuoja, kun näytti ainakin mainostavan ko. firman tuotteita, tietääkos kukaan onko iceland offroad:illa edustustusta / maahantuontia, ajattelin kyseisen firman levikkeet asentaa kunhan aika ja muut harrastukset (työt) antaa myöten.;)

En tiedä onko RC:n osille varsinaista virallista maahantuojaa, mutta ainakin maahantuojana Jerkku toimii.

Iceland Offroad kandee unohtaa kokonaan, niillä on ollut viimeisen reilun vuoden aikana todella pahoja toimitusvaikeuksia ympäri jenkkien. Porukka ei ole tahtonut saada mitään tuotteita ja kyselyihin ei vastata yms.. Pysy suosiolla erossa..

-MaTTi-
06.08.2012, 18:15
katoin rekisteriotetta siihen oli merkitty rengaskooksi 245/70R 16 siitä kun laskeskelin niin pyörän korkeus 749,4 ja ymp.mitta 2345,3 ja siihen 5% niin 2472,03. Taitaa toi 32" olla vävän iso

Katsotaan STRO- kirjasta, ei laskemalla. Mutta joka tapauksessa 245/70 R15 jää 32" liian pieneksi.

En tiedä onko RC:n osille varsinaista virallista maahantuojaa, mutta ainakin maahantuojana Jerkku toimii.
Se on 16" WJ:ssä, ZJ:n P245/75R15 on millin matalampi. 245/70R16 on STRO:ssa 750 mm, 32x11.50R15 801 mm, eli just millilleen sallitun maksimin kokoinen. Mut sopiiks näihin 15" vanne?

Olipa virallinen maahantuoja tai ei (ei varmaankaan mikään tehtaan virallinen edustus ole), niin ei sillä ole mitään merkitystä. Trafin ohje vaatisi AUTON valmistajan lausunnon, ei osien valmistajan. http://www.fjcruiserforums.com/forums/images/smilies/mofo.gif

Viirupää
06.08.2012, 19:10
Moro !!

Kiitos vastauksista, eipä taida toi 15" vanne sopia. Mutta kyllä se 31" rengas käy ihan hyvin, täytyy sitte kasvattaa leveyttä ettei uppoa suohon :D . Sillä niitä iceland offin levikkeitä himoitsin kun ei viittis laittaa mitään kumi lärpäkkeitä. Puolalaiset kaupittelee e-bay:ssa vastaavia pariin sataan, mutta taitaa olla viisaampi ohittaa sekin kortti, eli jos jollain tietoa tai aavistusta mistä vastaavanlaisia olis mahdollista saada niin ilmoitusta. Kyllähän tollaset sais itekki väännettyä mutta kun olis muutaki puuhasteltavaa :o
Täytyypä soitella sinne 4x4:selle jos vaikka sais hyvän diilin tehtyä, täytyy sitte kikkailla niitten jousien kanssa jotenkin, ajattelin kyllä piruttaan laittaa sähkökirjeen mister jeepille ja kysyä jonkinlaista todistusta :D..

-MaTTi-
06.08.2012, 21:45
ajattelin kyllä piruttaan laittaa sähkökirjeen mister jeepille ja kysyä jonkinlaista todistusta :D..

Mäpä vielä tivaan kerran tuohon virallista kantaa Trafista, kun jousiohjeen alkupään tarinoissa ei ole tuota muutososien valmistajaa mukana kelpuuttamaan jousien soveltuvuus autoon, mut myöhemmin on kuitenkin niiden ohjeita noudatettava.

-MaTTi-
07.08.2012, 09:55
Mäpä vielä tivaan kerran tuohon virallista kantaa Trafista, kun jousiohjeen alkupään tarinoissa ei ole tuota muutososien valmistajaa mukana kelpuuttamaan jousien soveltuvuus autoon, mut myöhemmin on kuitenkin niiden ohjeita noudatettava.

No nyt tuli nopeeta:

Tervehdys

Muutososien valmistaja voi todeta soveltuvuuden tiettyyn automalliin, mutta hyväksyntävaatimusten täyttymisestä tarvitaan kuitenkin ilmoitetun tutkimuslaitoksen dokumentti, kun kyseessä on EY-tyyppihyväksytty auto.

Viirupää
02.11.2012, 23:17
Moro !!

Vähän päivityksiä kyseiseen projektiin. hitaasti etenee tällä hetkellä, työ yms. kiireiden johdosta, teoriatasolla etenee hiljalleen. Kävin jokin aika sitten katsastamassa vaimon wolkkarin ja otin jeepin paperit mukaan, kysyin herra katsastusinsinööriltä ohjeistusta, jos vaikka korottaisin ja renkaita leventäisin, kun olis maastossakin tarkoitus ajella... Jaa että maastossa, no minkä vit.n takia auto pitää sitten leimata jos maastossa ajellaan...
Ameriikasta alustasarja,... ei ameriikasta kannata mitään tilata, koska ei niitä kuitenkaan leimata... Tyv todistus pitää olla jousista ja sen saamiseksi auto pitää lähettää saksaan, siellä ne sitten ajelee sillä noin kolme viikkoa alusta sarja-asennettuna ja sillä rahalla saat kolme jeeppiä ruttutukusta... :eek: Tässä vaiheessa ajattelin pitää turpani kiinni ja poistua takavasemmalle ennenkuin juuri leimatusta wolkkaristakin lähtee kilvet..:mad:. Soittelin parit puhelut, mm kyseistä alustasarjaa maahantuovaan yritykseen, asia aukesi kuin banaani apinalle. Palvelu oli loistavaa ja tietoa oli enempi kuin kolmessa leimakonttorissa yhteensä :D . Alustasarjan hinta oli ok mutta rahti ( lento ) vähän hikkautti 700€. kun ko. paketti tulee kontissa 500€ halvemmalla,(mitään kiirettä kun ei ole ) sillä kuitenkin hankkii kaiken laista pikku kivaa tähänkin projektiin. (vaikka vinssin ko. firmasta )
kiitos. Timo L. Icelan offi varoituksesta, lienee heittänyt pyyhkeen kehään kun ei netti sivutkaan enään toimi. Tosin ko. firman levikesarja kiinnostaa edelleen, eli jos jollain tietoa mistä voisi saada niin infoa tänne päin..
Mestari MaTille kiitos korotustietoudest.
Jos Tapsala saa ne 6,5" korotetut jouset jossainpäin pirkanmaata leimattua, niin vois antaa vinki harrastaja ystävällisestä konttorista, kun tuntuu täällä itäpuolella olevan aika varautunutta toi suhtautuminen.
PS. Autoo en oo nähny pariin kuukauteen, mutta eiköhän se tästä kun aika kypsä..

KunnanMies
02.11.2012, 23:33
nyt meni varmaan jotain ohi tai sitten en vain ymmärrä lukemaani kun lipposen offroadtarvikkeen kuin myös eri toimijan offivarusteen sivut kyllä toimii ainakin minulla:confused:

Timo_L
03.11.2012, 10:36
nyt meni varmaan jotain ohi tai sitten en vain ymmärrä lukemaani kun lipposen offroadtarvikkeen kuin myös eri toimijan offivarusteen sivut kyllä toimii ainakin minulla:confused:

Tuossa puhuttiin Iceland offroad- nimisestä jenkkilafkasta..

Timo_L
03.11.2012, 10:40
Moro !!

Kiitos vastauksista, eipä taida toi 15" vanne sopia. Mutta kyllä se 31" rengas käy ihan hyvin, täytyy sitte kasvattaa leveyttä ettei uppoa suohon :D

Vähän jo vanha juttu, mutta kyllä tohon 15" peltivanne sopii. N. -12ET:llä oleva 8" vanne ainakin menee, saattaa joutua pari- kolme milliä hiomaan etusatuloiden ulkonurkista pois.

Mulla on WJ:n jarrut ja ohjaus (raidetanko & välivarsi käännetty yläpuolelle ettei ole kivissä ja kannoissa kiinni) omassa ZJ:ssä ja hyvin siellä 15" vanne pyörii :)

Joukka
03.11.2012, 19:50
UsPartsista Gragar 15x7 vanne mahtuu pyörimään myös, ilman mitään hienosäätöä.
www.usparts.fi (http://www.usparts.fi) : Gragar vannehinnasto 397-5750 15x7 5x5" 0mm 998kg 3,30” 87.-
Näyttää olevan kyseinen vanha autoni nettiautossa myynnissä ko. vanteilla kuvissa http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/4762928
Edit: kuvan autossa on www.offivaruste,fi (http://www.offivaruste,fi) :sta ostettu ja leimassa oleva Trailmaster +50mm korotusjouset (tuv-hyväksyntä)

/Joukka

Viirupää
04.11.2012, 19:48
Moro !

No pjerkeles jos nuo pelliset kerran mahtuu siellä pyörimään, niin tähän jeeppiin tulee sitte pellivanteet. laajentaa rengas valikoimaakin ihan kivasti, mahtaisko mahtua 15x10 ja niihin päälle 33x15,5 R x15, täytyy ne lasikuitu levikkeet laminoida sitten itte jos se ameriikan paja on heittänny lusikan nurkkaan :mad:. Kiitos vinkistä.

Timo_L
05.11.2012, 10:58
Ei se vanteen leveydestä ole kiinni, vaan siitä minkä mallinen on vanteen keskiö ja paljonko on ET- arvo. Kannattaisi melkein kokeilla erikseen, mutta ainakin useimmat 15" peltiset jenkkivanteet 4" backspacingillä mahtuu pyörimään.

Mulla on American Racingin 767:t, 15 x 8 -12ET (= 4" backspacing tuon levyisellä vanteella). Enemmän levittävät mahtuu tietysti paremmin. 7" vanteessa ET0 tai miinuksen puolella, ja 10" leveässä -44ET.

Viirupää
20.01.2013, 21:22
Moro !!

Vähän päivitystä tähän projektiin. Pitkäksi menee tämäkin kuin aasin kulli :o . Vaimo oli jo ostamassa avk:lta mönkiää että sais edes jollain ajella.
Kävin vuodenvaihteessa jeeppiä morjestamassa, tarkoitus oli sovittaa 15" vannetta alle (15x10 ET-44),mutta info katkon takia jäi haaveeks, myyjällä ei ollu hyllyssä vaan piti tilata keskusvarastolta.
Rupesin sitte tekemään vinssille petiä, tosin vinssi vielä hankkimatta, eli vinkkejä hyvistä vaihtoehdoista otetaan vastaan, hinta laatu kohdallaan ja mieluiten narulla ja jos jollain sattuu nurkissa pyörimääm ylimääräisi niin tarjoa.

Muovista veistelin aisanpäihin kiinitysrautojen mallia.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=122315


Ja Paffista Vinssille kaukaloa.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=122310


Lyötiin päämekaanikon kanssa viisaatpäät :D yhteen ja mietittiin että kumpi parempi, asentaa vinssi etupalkin etupuolelle ylös, jolloin se ojan ylityksissä nuolee vastapenkkaa vai upottaa etupalkin sisään, jolloin se tulee hiukan alemmaksi ja ottaa turpaan jokaiselta vähänkin pitkäksi jääneeltä kannolta ??? Kas siinä pulma.:)

Tässä sivu profiilia..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=122312


Netissä näin pätkä jossa polakit oli upottannu vinssi orkkis puskuriin niin ettei näkyny muuta kuin vapautus vipu, tosin vinssin malli ei selvinny ko. videosta, muutenkin täytyy varmaan ottaa vähän pakkia sanomisissa ja laittaa meiliä puolaan noista lokasuojalevikkeistä kun näyttää tuo icelandoffroad heittäneen lusikan nurkkaan :mad:, niinkuin vähän varoiteltiinkin.

Ja eikun rintakaareella kohti uusia pettymyksiä...:D
Työ ja opiskelu vie tästäkin projektista sen suurimman siivun..:(

Timo_L
21.01.2013, 00:28
Lyötiin päämekaanikon kanssa viisaatpäät :D yhteen ja mietittiin että kumpi parempi, asentaa vinssi etupalkin etupuolelle ylös, jolloin se ojan ylityksissä nuolee vastapenkkaa vai upottaa etupalkin sisään, jolloin se tulee hiukan alemmaksi ja ottaa turpaan jokaiselta vähänkin pitkäksi jääneeltä kannolta ??? Kas siinä pulma.:)

Vetäset ton poikkipalkin syylarin edestä huitsin vittuun, ja upotat vinssin niin syvälle keulan uumeniin kuin se vain menee. Sen verran jätät rakoa että saa joskus tarvittaessa syylarin ja/ tai ilmastoinnin kennon vaihdettua, ja että vähän jää ilmarakoa. Tarvittaessa vielä maskista pala pois että mahtuu ja on vinssi hieman ylempänä. Teet vinssipedin niin että peti sitten sitoo molemmat koriaisat yhteen niin ei keula elä ihan hulvattomasti. Suosittelen WJ:ssäkin tekemään sopivanmittaiset vahvikelaput etuaisoihin sivuille ettet revi keulaa osiin vinssatessa :D

WJ- mallin grandissakin on sen verran keulaylitystä, ettei sitä turhaan kannata lisätä. Kyllä tuonne pitäisi noi normaalit vinssit mahtua ihan siinä missä XJ:n, ZJ:n kuin WK:n keulallekin menee. Kaikissa saa upotettua niin ettei etuylitys kasva joko yhtään tai vain muutaman sentin. Katso sellainen vinssi, missä saat tarvittaessa käännettyä vaihteistopäästä vapautusvivun eri asentoon = ruuvaat vinssin osiin, irrotat vaihteistonpuoleisen päätykopan ja pulttaat takaisin eri asentoon. Vinssistä riippuen (pulttien määrästä) niin usein on 6-12kpl. kiinni, sen mukaan saa käännettyä 30- 60 asteen tarkkuudella haluttuun asentoon jos vapautusvipu on huonossa asennossa vakiona :)

edit: Eikä millään pahalla, mutta tuon näköisellä kötöstyksellä kuin nyt on pahvista mallailtu, niin sitä vinssiä tulisit todellakin tarvitsemaan.. tuo on joka paikassa tiellä ja melkeinpä enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Hieman enemmän hommaahan siinä toki on kun alkaa keulaa silpomaan ja sitten kasaa uudestaan 3-6mm:n vahvuisesta levystä ja ehkä putkesta pala kerrallaan, mutta pidemmän päälle et tule katumaan. Teet vielä sopivasti niin että saat orkkispuskurin paikalleen, niin ei kukaan ala leimallakaan urputtaa kun ei ole "alkuperäinen etusuojalaite" tai että "etusuojalaitteesi ei ole e-hyväksyttyä tyyppiä"...

Viirupää
22.01.2013, 21:13
Moro !!

No kyllähän se päämekaanikko oli upottamisen kannalla, ja alkaahan toi etupää näyttämään yöntimon alahuulelta ellei vinssiä upota.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=122502


Pikkasen enemmän puuhasteltavaa mutta varmaan kannattaa..:).
Orkkis puskuri on kyllä ihan päreinä, että täytyy siihenkin jotain keksiä, eikä varmaan jatkossakaan tulis kestämään ehjänä kovinkaan pitkään.

Timo_L
22.01.2013, 22:13
Se orkkispuskin onkin vain sitä varten, että se laitetaan katsastuksessa itse tehdyn enemmän tai vähemmän kiinteä metallimöhkäleen päälle peittämään omat kötöstykset. Sitten on katos hyvä ja turvallinen e-hyväksytty etusuojalaite :D

Viirupää
25.01.2013, 21:20
Moro !!

:mad: Vitt. kävin lukemassa noita trafin ohjeistuksia ja varsinkin toi kohta 17
herätti tunteita. On varmaan ollu kermaperseapinoilla kivaa töissä kun ne on sorvannu noita pykäliä. Täytyy varmaan kaivaa kaikki orkkispuskurin palaset esille ja ottaa liimatuupi käteen. Pitää varmaan alkaa kääntää tota tasajyvää itärajalta tonne brysselin ja arkadianmäen suuntaan...:mad: :mad:..

Renegade
25.01.2013, 21:58
"17 § Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat

1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
2. Autossa vaadittavia alleajo- ja sivusuojia ei saa poistaa.
3. M1- ja N1-luokan ajoneuvojen etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan M1G- ja N1G- luokan
ajoneuvoille."


Tarkoittanet tuota edellä mainittua...?

Eikös tuon vinssin asennuksen voisi mieltää etupuskurin täydentämiseksi. Ja toi pykälähän antaa juurikin M1G -luokan laitteille enemmän joustoa noissa muutoksissa. Kyllä mä lukisin tota pykälää enemmän noin, vaikka onkin karjarauta-pykälä. Ja eikös WJ mene tuohon M1G -luokkaan...

-MaTTi-
25.01.2013, 22:02
"17 § Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat
Tarkoittanet tuota edellä mainittua...?


Ei oo näitten kans näin yksinkertaista, voimassaoleva asetus sanoo yhtä, sen sovellusohjeet toista: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_a uton_rakenteen_muuttamisesa.pdf

Calmari
25.01.2013, 22:10
"17 § Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat

1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.
2. Autossa vaadittavia alleajo- ja sivusuojia ei saa poistaa.
3. M1- ja N1-luokan ajoneuvojen etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan M1G- ja N1G- luokan
ajoneuvoille."


Tarkoittanet tuota edellä mainittua...?

Eikös tuon vinssin asennuksen voisi mieltää etupuskurin täydentämiseksi. Ja toi pykälähän antaa juurikin M1G -luokan laitteille enemmän joustoa noissa muutoksissa. Kyllä mä lukisin tota pykälää enemmän noin, vaikka onkin karjarauta-pykälä. Ja eikös WJ mene tuohon M1G -luokkaan...
Trafihan voi kieltää vaikka väärän väriset autot jos haluaa vaikka laki ei moista tuntisikaan, kokemusta on

Renegade
25.01.2013, 22:34
Eihän näitten kanssa mikään helppoa ole, ja loppujen lopuksi riippuu yleensä siitä katsastajasta ja sen päivästä. Kyllähän nyt kuitenkin lähtökohtaisesti maastoautoon vinssin saa laittaa kunhan se on asiallisesti tehty, vaikka se vaikeeksi on paperilla tehtykin...

Toi direktiivi 2005/66/EY ajoneuvojen etusuojajärjestelmästä on kyllä viihdyttävää luettavaa. Paljonkohan noidenkin asioiden miettimiseen on veroeuroja kaiken kaikkiaan mennyt...?:confused::confused:

Viirupää
31.05.2013, 10:42
Moro !!

Pikkasen päivitystä tähän projektiin, pääsiäisenä kävin vähän jeeppiä virpomassa, rälläkällä niinkun "isotpojat" neuvoi, eli edestä poikittaiskotelo auki.
Saadaan vinssi puskurin sisään eikä etuylitys kasva.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=128220


ja po andra sidor


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=128221



Tälläsen ajattelin siihen sovittaa


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=131902


Oli mökkinaapuri sitä mieltä että takavinssinä vois mennä, mutta empä ajatellu ketään perässäni vedellä, (jos eivät omillaan pääse)joten keulaan menee :D:D. Vaijerin ajattelin vielä vaihtaa naruun.

Vanteitakin rupesin sovitteleen, ahneuksissani tilasin 10x15 vanteen (onnex vasta yhen), ajattelin laittaa 13,5-15 leveet kumit.
Saattaa olla että valtion konttorilla ei tule leimaa jeeppiin, jos tuo ylitys vielä tästä kasvaa...:o

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=128222


Tais olla ylitys jotain 10 cm luokkaa jo pelkällä vanteella, keskiötäkään ei oikein pysty siirtään, kun tilaa on aika niukalti. Ellei sitte muuttais vanteen profiilia, ja siinä tapauksessa alkaa varmaan kustannukset oleen sitä luokkaa että 16" aluvanne tulis edullisemmaksi. Ei nimittäin ollu mahdottoman hintaisia kun jenkki sivustoilta kattelin, noin 150 $ kpl lähtö 10x16 :confused:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=128223


Ja kun toi pellivanne vie rengasta vielä ulospäinkin, et oli -44 muistaakseni ei 10" vannetta löytyny pienemmällä et:llä ??


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=128225

Onkos tosta akseninpäästä toi hitsisauma revennyt auki...:mad:

ja orkkisvanne


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=128224


Tota vanne asiaa pähkäillessä, päätettiin kuitenkin ensin levittää jeeppiä.
Ja eikun ebay auki ja tilausta tekemään, viikko jännitettiin ja sitte tuli joulu. :D


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=131897


Tommonen paketti tuli puolasta, jännityksellä auki.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=131898

Ihan siistit levikkeet, vähän täytyy vahvistaa, ettei mene rikki heti kun ekaan risuun vastaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=131900


Ja kiinnitys pultit täytyis jotenkin vielä väkästellä, jollakin jenkkiläisellä jeeppi sivustolla oli viideo, kun kaveri asensi iceland offin levikkeitä autoonsa, koitin ettiä ko videoo mutta empä vielä löytäny.
Ne levikkeet oli melkeen sentin paksuiset ja varustettu kiinnitys pulteilla, jotka porattiin suojanläpi ja mutteri perään.

Tuon levikkeen kaveriksi vielä levikekumia, niin katotaan sitte millasta vannetta tarvitaan.:rolleyes:

Timo_L
31.05.2013, 21:29
Noi levikekumit on niin susirumia viritelmiä, että unohda ne heti kättelyssä muuten siistin näköisessä autossa. Jos noi nyt yhtään vastaa iceland offroadin levikkeitä, niin pitäisi kyllä syödä sisäänsä 12.50 leveä rengas hieman levittävän vanteen kanssa ihan hyvin.

Edit: kappas jäi huomaamatta, että meinasit laittaa 10" vanteille vähän leveämpää rengasta.. ne ei kyllä pysy levikkeiden sisällä :D

Viirupää
24.06.2013, 20:28
Moro !!

Noista levikkeistä, kauneushan on katsojan silmässä. :D....?

Jotain tällasta toivoisin saavan aikaiseksi, tosin tuo etupuskuri ei taitais kuin herättää hilpeyttä valtion konttorilla ( A1 ), ja loput tulkitsee lakia sen mukaan millanen päivä sattuu olemaan. :mad:..!!

Ohjeistus kun on mitä sattuu, jos yleensä edes saa. ( isot pojat kertoi )


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=107330


Ajattelin laittaa vielä n.50 mm " roiskeläpän " levikkeen kaveriksi.
Ettei kyljet likaannu kun suolla ajelee :D:D:D.

Eli vahän soviteltiin niitä levikkeitä sekä vinssiä paikalleen.

Tältä näytti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=132921


Ja toinen puoli.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5078&pictureid=132923


Jäi sivuprofiilikuva keulasta ottamatta, mutta noin 50mm joutuu puskuria "kasvattaan" että vinssi menee puskurin alle piiloon.

Tilailin vähän osia Morris 4X4 center:istä, jos vaikka sai leimattua tämän kesän aikana, sivut ja räjäytyskuvat oli mielestäni ihan asialliset, katotaan miten toimitus pelaa..:rolleyes:.

Selvittelin myös rahtihintoja Rough country 4" Long arm suspensiolle..
Oli aika suuri haitari, paras tarjos 136,74$ rahti + tulli 426,50$ ja toinen yli 2220 $ rahti + tulli ???? $.
Onko kellään kokemusta noista rahdeista, ja niiden hinnoittelusta.
Ton ykkös tarjouksen kysyin vielä sähköpostilla kun eros muista aika paljon, tosin en huomannut kysyä oliko kyseessä lento- vai merirahti.

Shipping $ 136,74 ( approx. EUR 104,10) international priority shipping to Finland.
Item location: Dyersburg, tenessee, united state.

Seller: 4x4 groupbuy, onko kellään kokemuksia ko. firmasta.:eek: ???

Renegade
24.06.2013, 21:22
Mä tilasin omaan Jeepulaan tuolta pari peltiosaa: http://www.topparts.fi/

Eli Virolainen firma tilaa ne osat ja toimittaa suoraan kotiin. Muistaakseni ne mun osat tuli juurikin Morrikselta. Oli ihan asiallisen hintasta ja homma toimi niin kuin piti. Asiointi toimi hyvällä suomi-viro-englanti -sekoituksella sähköpostitse. Eikä tarvii miettiä mitään tulli/veroasioita erikseen.

Timo_L
25.06.2013, 09:13
Selvittelin myös rahtihintoja Rough country 4" Long arm suspensiolle..
Oli aika suuri haitari, paras tarjos 136,74$ rahti + tulli 426,50$ ja toinen yli 2220 $ rahti + tulli ???? $.
Onko kellään kokemusta noista rahdeista, ja niiden hinnoittelusta.
Ton ykkös tarjouksen kysyin vielä sähköpostilla kun eros muista aika paljon, tosin en huomannut kysyä oliko kyseessä lento- vai merirahti.

Pakko olla merirahti tai sitten pilkkuvirhe.. tuollainen long- arm paketti painaa n.70-100kg jos on sekä etu- että takapään tukivarret + panssari + kiinnikesysteemit yms... Ei millään tule lentorahtina alle muutaman satasen jenkkilandiasta tänne.

Jos itse tilaisin long- arm kittiä jenkeistä, niin ottaisin pelkät tukivarret ilman panssareita ja kiinnikkeitä, koska ne saa tehdä itse (ja silloin saat tukivarsien kanssa suunniteltua juuri sellaisen kolmi- tai nelilinkin kuin itse haluaa ;) ), turha maksaa panssareista yms. ylimääräistä rahtimaksua. Rough countryn osista kannattaa kysyä tiukkaa tarjousta myös 4x4partsista Jerkulta, kun ottaa rahtikulut + tulli + alv. huomioon niin eroa siihen että itse tilaa noita isoja/ painavia paketteja ei paljoa välttämättä jää.. ja saat suurella todennäköisyydellä tavarasi myös varsin nopeasti :)

Viirupää
25.06.2013, 19:48
Moro !!

Joo, tuo rahti hinta herätti epäilyksiä allekirjoittaaneessakin, joko kuningas sopimus tai laivalla tulee.
Eli, pyysin rahdin hinnasta varmistuksen omaan sähköpostiin, paketteja seitsemäm kappaletta ja yhteis paino noin 130 Kg.
Kyselin myös pakettia 4x4 parts:ista, dollarit muutetaan euroiksi ja tulli ja rahti päälle, rahti muistaakseni noin 700 €. Jos tuottaa itte esim konttirahtina fin-us logistcg, niin kuutio hinta noin 160 $, johon nuo palikat kyllä sopii hienosti. Jolloin rahdin erotuksella saa hankittua esin, tuv hyväksyt old man emu +50mm jouset :).
Ajattelin myös kysyä ko. Paketin hankkimista Renegade:n suosittelemalta toimittajalta, topparts.fi. Kattelin sivustoa ja vaikutti kokeilemisen arvoiselta, katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Ps. Jos joku tietää pirkanmaan alueella hyvän metallipajan joka vois askarella hyvän vinssipedin niin yhteystietoja tännepäin, saa toki olla kauvenpaakin jos hinta-laatu suhde on kohdallaan. ;)

Rocker
04.11.2014, 02:55
mitä tälle rojektille kuuluu?