View Full Version : Suzuki Vitara -kysymyksiä!
Morjes. liittysin juuri foorumille ja minulla olisi sopiva offi-vehje kiikarissa.
maastureista sekä offivehkeistä kun minulla ei ole oikeastaan mitään tietoa niin ajattelinkin kysyä neuvoa heti täältä ettei tule ostettua paskaa.
Olen siis tehnyt alustavat kaupat suzuki vitarasta vm 91
-mitä ko. autosta pitäisi katsoa ja mitkä paikat näissä yleensä hajoaa ensin?
autolla on ajettu jonkin verran offia ja pohjassa on klommoja ym. jälkiä autoon on myös vaihdettu uusi jäykempi kytkin.
kone on 1.6l bensa
löytyy myös hidas neliveto.
moottorin osaan katsoa mutta mites voimansiirto ym..
onko tällasessa mitään lukkoja? vai vetääkö vain 2-pyörää?
pahoittelen jos viesti meni väärään kategoriaan tms. tämä on ensimmäinen postaukseni.:)
Toivottavasti saan neuvoja pian.
vellihousu
06.06.2012, 07:25
ruoste, sitä meinaan löytyy.
Taitaa olla perus suikka. Tekniikka kyllä toimii, mut koppa mätänee ympäriltä. Sitä en tiedä missä nuo perus ruostepaikat on, mutta varmaan koko koppa on yhtä perus ruostetta.
Ei siinä mitään lukkoja taida olla muualla kuin ovissa ja nekin varmaan aukeaa jäätelötikulla.
palstalla muutama vitaraprojekti, niissä näkyy ruostepaikat.
pahiten näyttäs ruostuvan takapää rungosta ja helmat.
omassa runko ei aluks näyttäny pahalta, mut potkasemalla irtos suunnilleen rungon takapää.
Itsekkin oman Vitaran ostin sillä ajatuksella, että miggi laulaa, mutta eipä tuossa näytä vielä olevan hitsattavaa. Tarkistaa kannattaa ainakin takakontin pohja, takapyörän kaaret ja helmat.
Ei kai siinä voimansiirrossakaan mitään ihmeellistä, kuhan muistat ettei neliveto päällä pitävällä alustalla. :)
Ei tuolla sitten aivan puuhun mennä.
myyjä sanoi että ei tiedä onko lukkoa, mutta kaikki pyörät sutivat ainakin samaan aikaan kun hän oli autoa vetänyt pois ojasta.
mistäs sen helpoiten näkee että onko tuossa lukkoa?
napalukkoja tuossa ei ainakaan ole, eli kulutus on hieman korkeampi.
ruostetyöt ei kauheesti haittaa.
Ei tuolla sitten aivan puuhun mennä.
myyjä sanoi että ei tiedä onko lukkoa, mutta kaikki pyörät sutivat ainakin samaan aikaan kun hän oli autoa vetänyt pois ojasta.
mistäs sen helpoiten näkee että onko tuossa lukkoa?
napalukkoja tuossa ei ainakaan ole, eli kulutus on hieman korkeampi.
ruostetyöt ei kauheesti haittaa.
Aja auto ristiriipuntaan ja katsele mitkä pyörät vetää. Jos autossa on kytkettävä lukko niin ohjaamossa on tietty joku toimilaite lukon aktivoimiseksi. Automaattilukon olemassa olon testaat helpoiten ristiriipunnassa. Tai sitten ajat asfaltilla niin tiukan kaarteen kun ratti antaa myöten. Automaattilukko ainakin omassa autossa pitää vähän kiinni, jolloin toinen pyörä jättää pienen mustan vanan asfalttiin.
Tokko siinä napalukot on jos ei manuaaliset niin sitten automaattiset. Jos kummallakaan renkaalla ei ole pitoa niin sutiihan ne.
Aja auto ristiriipuntaan ja katsele mitkä pyörät vetää. Jos autossa on kytkettävä lukko niin ohjaamossa on tietty joku toimilaite lukon aktivoimiseksi. Automaattilukon olemassa olon testaat helpoiten ristiriipunnassa. Tai sitten ajat asfaltilla niin tiukan kaarteen kun ratti antaa myöten. Automaattilukko ainakin omassa autossa pitää vähän kiinni, jolloin toinen pyörä jättää pienen mustan vanan asfalttiin.
Automaatti (palalukon) voi myös testata kun nostaa molemmat renkaat ilmaan ja pyörittää renkaasta ja kattoo mihin suuntaan toinen rengas pyörii.
nooh täytyy sitä testailla tossa vkl. teen huomenna kaupat jos auto on puheiden mukainen.
täytyy kyllä tunnustaa että offaamisesta ei ole mitään käytännön tietoa:confused::confused:, ja nykyinen autokin on sellainen että ei pääse edes kaupan pihalle kun on vain 4cm maavaraa.. :D
noh kaikkea opitaan.:)
mulle saa kaupata vinssiä jos joltain löytyy edullisesti.
onko muuten turun suunnalla mitään kivoja leikkipaikkoja alottelijoille?
Tiiä sitten onko tämä nyt oikea paikka kysellä tästä ongelmasta mutta kokeillaan. Tämä on siis ongelmana: Vitara rykii jonkin verran kylmänä 2000-4000kiepin paikkeilla. Kone lämpenee niin pätkiminen loppuu/vähenee. Silloin tällön vaan rykäsee jos raaskii kierrättää 4000+. Osaisiko joku kertoa missä on vika?
Tiiä sitten onko tämä nyt oikea paikka kysellä tästä ongelmasta mutta kokeillaan. Tämä on siis ongelmana: Vitara rykii jonkin verran kylmänä 2000-4000kiepin paikkeilla. Kone lämpenee niin pätkiminen loppuu/vähenee. Silloin tällön vaan rykäsee jos raaskii kierrättää 4000+. Osaisiko joku kertoa missä on vika?
Kuulostais että seokset ei ole ihan kohdillaan.
tollasessa tuskin on edes mitään diaknostiikan museoversiotakaan?
seokseen vaikuttaa ilmanmassamittari, moottorin lämpöanturi, lambda
lähde noista nyt ensin liikkeelle.
jos lämpimänä toimii hyvin niin itse veikkaisin lämpöanturia
varmasti halvin vaihtoehto kokeilla.
tietty imuvuoto saattaa tehdä tollasta mutta ei pitäis koneen lämpötilan vaikuttaa kauheesti asiaan..
tollasessa tuskin on edes mitään diaknostiikan museoversiotakaan?
Mikä auto?
-90 1,6 16V oli vikavalovilkutusjärjestelmä. Testiliittimeen jomppi ja vilkutti numerosarjat -> listasta vikakoodit.
Pidin jompin paikallaan aina vilkutteli 12:ta kunnossaollessaan.
tollasessa tuskin on edes mitään diaknostiikan museoversiotakaan?
Riippuu vuosimallista mutta kyllä niistä juurikin noita museoversioita löytyy jotka vilkuttelee moottorin merkkivaloa, jos semmonen sattuu löytyy. :) Vanhemmissa (en tiedä kuinka vanhoissa) diagnostiikkaliitin on akun vieressä joko 4 tai 6 napainen, uudemmista pitäisi löytyä OBD liitin ratin alta (jostain 97-98 tms. eteenpäin).
Vuosmalli on se -90. Ja moottorin vika valo löytyy joka tuikuttaa epämääräseen tahtiin sillontällön.
-90 1,6 16V oli vikavalovilkutusjärjestelmä.
Oletko ihan varma vuosimalllista, 16V kone piti tuleman vasta -91 loppuvuodesta pitkiin vitaroihin ja sen jälkeen myös lyhyisiin.
Vuosmalli on se -90. Ja moottorin vika valo löytyy joka tuikuttaa epämääräseen tahtiin sillontällön.
Ilmeisesti tuossa pitäisi laittaa sulake vikadiagnostiikka lukupaikalle niin näkyy nuo vikakoodit. Jos vilkkuu valmiiksi kun laittaa virrat päälle? Laskeppa vilkahdukset x+y niin löytynee vikakoodi esim tuolta: http://www.troublecodes.net/suzuki/ sidekick = vitara.
Sori mutta nyt en oikein tajunnut. Siis laskea miten? :/
Jos oikein tulkitsin niin vikakoodi sanoo MAF circuit voltage low. Mitähän se sitten meinaa?
E: Vissiinkin ilmamäärämittariin viittaa.
Ilmeisesti hoksitkin eli lasketaan nopeat väläykset yhteen josta saadaan ensimmäinen numero ja tauon jälkeen taas nopeat väläykset yhteen josta jälkimmäinen numero. Minkäs luvun sait?
Ilmeisesti hoksitkin eli lasketaan nopeat väläykset yhteen josta saadaan ensimmäinen numero ja tauon jälkeen taas nopeat väläykset yhteen josta jälkimmäinen numero. Minkäs luvun sait?
102 tuosta pamahti.
Vitara jota olin katsomassa oli kyllä sitten oikeen kunnon pommi..
autosta oli hajonnut flekti, omistaja oli laittanut uudet mutta ei termostaattiohjattua, vaan käsikatkaimellisen, kehui ettei keitä vaikka paikallaan seisoisi, noh alkohan se ylikuumeta ja napista flektipäälle.. nappi kun vaan ei toiminut...
en tiedä kuuluuko ominaisuuksiin mutta 4wd päällä oli sitten hidas tai nopea kuului etuperästä kauhea pauke kuin autoa käänsi.
sitten oli teitty kaikkea muuta pientä kuten bensamittari paskana, pari reikää ja molemmat helmat rusetilla mutta nämä kuuluvat asiaan.
jäi kaupat kuitenkin tekemättä..
käsittääkseni perästä ei pitäisi kuulua paukuntaa missään vaiheessa?
voi olla tietty että vetaritkin paukkuivat mutta ei tehnyt tätä kuin 4wd päällä.
edit: tuossa kyseinen auto:
http://www.nettiauto.com/suzuki/vitara/4775889
1400e olisin sen saanut..
http://www.youtube.com/watch?v=PlD8Zt8Icws :D
moi tietääkö kukaan onko kokemuksia.ei löydy vitaran vastaavaa kantta.käykö balenon tai swif 1.6 16vG16 kansi vitaraan :eek: