View Full Version : 33" renkaat Wrangler TJ:n otteeseen
Terve,
Hankin Jeepin maahantuojalta AutoFennicalta 33"x12,5" / 15" renkaiden muutoskatsastusta varten lausunnon, jossa todetaan seuraavaa:
"Jeep Wrangler -mallia on ollut mahdollista tilata Yhdysvaltain markkina-alueelle 245/75R16 -kokoisilla ensiasennusrenkailla. Rengaskoko liittyi "Rubicon" -varustelupakettiin."
Mutta mutta... eihän tuolla koolla päästä edes lähelle toivomaani kokoa! Onko AutoFennica laittanut väärän koon vai onko tuo todellakin suurin mikä Wrangleriin on ollut tarjolla? Kertokaahan nyt viisaammat miten tästä eteenpäin.
Antti
Terve,
Hankin Jeepin maahantuojalta AutoFennicalta 33"x12,5" / 15" renkaiden muutoskatsastusta varten lausunnon, jossa todetaan seuraavaa:
"Jeep Wrangler -mallia on ollut mahdollista tilata Yhdysvaltain markkina-alueelle 245/75R16 -kokoisilla ensiasennusrenkailla. Rengaskoko liittyi "Rubicon" -varustelupakettiin."
Mutta mutta... eihän tuolla koolla päästä edes lähelle toivomaani kokoa! Onko AutoFennica laittanut väärän koon vai onko tuo todellakin suurin mikä Wrangleriin on ollut tarjolla? Kertokaahan nyt viisaammat miten tästä eteenpäin.
AnttiMitä maksoi tälläkertaa??
Jep, sun renkaat on 1,32mm liian isot halkaisijaltaan noihin vertailurenkaisiin nähden? Vai enkö nyt huomaa jotain? Eikös noi ole nimenomaan ne vertailurenkaat joita käytetään muutoskatsastuksessa (http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm)?
Täällä hyvä laskuri jolla vertailla renkaita: http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp tuonne kun valitsee stock tire 245/75R16 ja vertailurenkaaksi 33"x12,5R15.
Jep, sun renkaat on 1,32mm liian isot halkaisijaltaan noihin vertailurenkaisiin nähden? Vai enkö nyt huomaa jotain? Eikös noi ole nimenomaan ne vertailurenkaat joita käytetään muutoskatsastuksessa (http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm)?
Täällä hyvä laskuri jolla vertailla renkaita: http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp tuonne kun valitsee stock tire 245/75R16 ja vertailurenkaaksi 33"x12,5R15.
Vaikka Trafissa ovatkin melkoisia pilkunviilaajia monessa asiassa, niin ei niitä renkaiden halkaisijoita sentäs kympin tarkkuudella mitata.
Nuo laskurit on vain suuntaa antavia, lopullinen renkaan korkeus kuitenkin katsotaan STRO-taulukosta.
Ja strosta katottuna, niin onhan se perseestä ku yhdestä millistä jää kiinni!
Noniin - mikäli oikein ymmärsin - muutoskatsastuksessa tehdään harkinnanvaraisesti päätös, jossa arvioidaan kuinka kaukana muutos on alkuperäisestä. Ympärysmitta saa kasvaa ilman muutoskatsastusta 5%, ja tässä tapauksessa se kasvaa 6,7%, ja sen pitäisi olla hyväksyttävissä. Kai. Saas nähdä.
No, siitähän ne opastaa eteenpäin. Kuitenkin Trafi antaa leimata erillisellä ohjeistuksella 10SR15 renkaita verrokkina käytettätessä 33" renkaat, vaikka eroa jää 53mm, eli 2mm liikaa.
No, siitähän ne opastaa eteenpäin. Kuitenkin Trafi antaa leimata erillisellä ohjeistuksella 10SR15 renkaita verrokkina käytettätessä 33" renkaat, vaikka eroa jää 53mm, eli 2mm liikaa.
Aikanaan silloisesta AKEsta sanottiin et pilkkua nussitaan mut rengas muutosta tehtäessä sallitaan "lähinnä" oleva koko eli jos 33" on millin liian iso ja 32" 27milliä liian pieni ni sillon otetaan se 33". Tämäkin on jo moneen kertaan kiistetty mut ite ottaisin tossa rengas asiassa yhteyttä sinne Trafiin ja sieltä asia kirjallisena ja sitte rengaskaupan kautta leimalle. Muuten joudut katsureiden ja tyhjäntietäjien armoillle!:eek:
BJ-40/76
04.06.2012, 21:29
No, siitähän ne opastaa eteenpäin. Kuitenkin Trafi antaa leimata erillisellä ohjeistuksella 10SR15 renkaita verrokkina käytettätessä 33" renkaat, vaikka eroa jää 53mm, eli 2mm liikaa.
Jos muistan oikein, niin tuo muutostulkinta vain ja nimenomaan HJ-60 mallisarjaan (fj/hj ja 60/61)
WinChester
04.06.2012, 21:31
Otat vain leiman niillä renkailla mitä saat. Oli ne sitten 31" tai 32", jos 33" ei saa. Sitten vain ajat niillä 33":lla ja sillä siisti. Käyt leimalla "oikeilla" renkailla. Jos/kun levikkeet sun muut on rakennettu siististi, niin ei tule mitään ongelmaa missään, kunhan et muuten hölmöile/törttöile. Mulla on leimassa 31" kumit ja alla 33":t; no problems. :cool:
Huonolla tuurilla sattuu asiaa tunteva poliisi pysäyttämään ja kirjoittamaan sakon renkaista. Tosin taitaa olla jonkin verran harvinaista, mutta vetihän se joku Dodge kuski homman oikeuteen asti, kyseessä tosin kuorkki.
Mites sitte jos ajaa kolarin 33" renkailla joita ei rekisterissä? Vakuutusyhtiö saattaisi käyttää tilannetta hyväksi ja kieltäytyä maksamasta. Peltiähän saa uutta, mutta jos ihmisvaurioita tulee.
- No itekki ajelin leimaamattomalla rengaskoolla talven. Katsastukseen laitoin 235 kiekot ja uusinassa oli alla 31"...Vähän niitä ihmettelivät että menikös näillä läpi viimeksi.
Noniin - mikäli oikein ymmärsin - muutoskatsastuksessa tehdään harkinnanvaraisesti päätös, jossa arvioidaan kuinka kaukana muutos on alkuperäisestä. Ympärysmitta saa kasvaa ilman muutoskatsastusta 5%, ja tässä tapauksessa se kasvaa 6,7%, ja sen pitäisi olla hyväksyttävissä. Kai. Saas nähdä.
Ei pidä paikkaansa. Harkita ei saa ja tuo 5% raja on epävirallinen raja, minkä jälkeen aletaan kyselemään nopeusmittarin näyttämästä todistusta (todellista vähempää ei saa näyttää).
245/75R16 on muistaakseni millin liian matala 33" vertailurenkaaksi STRO:n mukaan, mutta liikkeellä on myös Aro-Yhtymän paperi, jossa on mainittu tuo rengaskoko tähän tyyliin 245/75R16 MT/R 31". Tuon 31" merkinnän perusteella on 33" kumejakin otteelle merkitty.
245/75R16 on muistaakseni millin liian matala 33" vertailurenkaaksi STRO:n mukaan, mutta liikkeellä on myös Aro-Yhtymän paperi, jossa on mainittu tuo rengaskoko tähän tyyliin 245/75R16 MT/R 31". Tuon 31" merkinnän perusteella on 33" kumejakin otteelle merkitty.
AHAA! No niin, tämä auttaa eteenpäin. Minäpä reklamoin lausunnosta.
Ei muuten onnistunut. AutoFennicassa sanottiin, ettei heillä ole mitään MT/R 31" tietoa, joten en saanut mitään uutta. Täytyy käydä tuolla kokeilemassa.
Vinkkejä otetaan vastaan.
Se on kyllä jännä miten noista renkaista katsurit pitää hirveetä haloota, kuinka monta onnettomuutta on isot renkaat oikeasti aiheuttaneet??? ja jos renkaat mahtuu pyörimään auton alla esteettä niin mikä siinä sitten on niin ahistavaa katsurille niissä rengaskoissa?
kyl se taitaa olla noi vanhat 70luvun opelit sun muut mihin laitetaan ämpärin kokonen turbo kun ei ole väliä päästöillä ja vähä jarruja parannellaa ni avot, sellases vanhassa vannassa sit 2-400kaakkia ni kumpikoha se on vaarallisempi? tollane turboamme kaahaamassa vai isorenkainen maasturi joka ajaa jo oman kuulonvaurionsa puolesta max 80kmh?
itellä wranglerissa "vain" 31t mutiaiset ja ei ole mittariheittoa ollenkaan kun on gpsillä tarkistanu...
Se on noi setukset ja lakipykälät mikä niitä katsureita ajaa tuohon touhuun. En minäkään kyllä näe kauheasti järkeä että noi on sitten millin heitoista kiinni, jos olisi tässäkin hommassa järki käytössä niin voisi olla nuo rengasmuutokset vaikka 51mm +/-5mm lähimpään kokoon. Niin pienillä heitoilla ei ole väliä, mutta saisi silloin tuota rengasvalikoimaa ihan eri tavalla.
Sen ymmärrän että kauheasti ei auta raideleveyttä tai rengaskokoa kasvatta ilman muutoksia akselistoihin tjsp., koska kyllähän isompi rengas ja kasvatettu raideleveys vääjäämättä lisää tuntuvasti akseleille, ohjaukselle ja jarruille tulevaa kuormitusta.
Esim. juuri XJ/TJ/ZJ- vekottimissa kun on jo alunalkaen varsin heikot jarrut ja noi etunavatkaan ei kestävimmästä päästä ole, niin tuollaisella perusvaihdolla orkkisrengas ->33" X 12.50" renkaaksi 15 x 8 -12ET vanteella, niin jos yhtään enempää tulee kilsoja niin alkuperäisillä Timkenin navoilla ajaessakin saat olla niitä vaihtamassa 30-50tkm välein vs. pikkurenkailla 150tkm. Samoin 33" renkailla jarrut on aika hanurista, ei tahdo enää pysähtyä niinkuin pitäisi.
Toisaalta, oikein tehdyillä muutoksilla en henkilökohtaisesti näe mitään syytä sille miksei autoon voisi laittaa alle leveämpiä/ järeämpiä akseleita isommilla jarruilla, ja vaikka niitä 35" tai 37" renkaita. Joka tapauksessa sellaiset autot olisi niin pieni vähemmistö liikenteessä ettei sillä olisi liikenneturvallisuuden kannalta mitään käytännön merkitystä. Vituttaahan se kun täytyy pikkurenkailla ajaa, mutta minkäs teet.. ei tunnu siltä että homma olisi ainakaan helpottumaan päin, kun kunnon maastorenkaiden saaminen EU- alueelle on jo tehty niin vaikeaksi (kalliiksi) :(
tiivonen
26.06.2012, 16:44
Mites sitte jos ajaa kolarin 33" renkailla joita ei rekisterissä? Vakuutusyhtiö saattaisi käyttää tilannetta hyväksi ja kieltäytyä maksamasta. Peltiähän saa uutta, mutta jos ihmisvaurioita tulee.
- No itekki ajelin leimaamattomalla rengaskoolla talven. Katsastukseen laitoin 235 kiekot ja uusinassa oli alla 31"...Vähän niitä ihmettelivät että menikös näillä läpi viimeksi.
Itse kun tutkiskelin joskus näitä asiantynkiä kun oli meininki laittaa ei ihan valmistajan ensiasennusruiskunohjaus ajoneuvoon. Ilmeisen epävirallinen tieto oli, että mikäli onnettomuus ei johdu nimenomaan siitä laittomasta virityksestä niin se ei samointein katkaise korvausprosessia. Eli rengasasioissa pitäisi sitten olla jonkinlaista näyttöä siitä, että onnettomuus oli liian suurista renkaista johtuva.
jos renkaat mahtuu pyörimään auton alla esteettä niin mikä siinä sitten on niin ahistavaa katsurille niissä rengaskoissa?
Kas kun on lakipykälät ja Trafi, jos ei mee pykälien mukaan niin Trafilta lähtee äkkiä selvityspyyntö konttorille. Muutama semmonen niin konttorin ovet on säpissä ja kaikki siltä asemalla vailla töitä.
Raja on raja, jos se olis +5 mm, niin taas jäisi renkaita millin päähän.
Wiikille löytyy varmastikin sähköpostiin kopio tuosta 31" lapusta jos tarvetta.
Moi
Kiitos MaTTi, sain jo kopion toisaalta. Huomisaamuna muutoskatsastus varattu, joten eiköhän se siitä. Raportoin sitten miten meni.
No niin, menihän se läpi. Isoimman keskustelun aiheutti mallisarjan tunnus rekisteriotteessa, joka oli Trafin antama kun taas lapussa luki Wrangler TJ. Mutta onneksi maalaisjärki voitti ja nyt on leimattu nämäkin renkaat.
Seuraavaksi tosiaan alkaa mietityttämään levyjarrut taakse ja tietysti tiheämmät välitykset ja lukkojakin tietysti tarvittaisiin kun renkaissa on entistä vähemmän (!) kuviota...
Mutta ensiksi pitäisi päästä metsään kokeilemaan noita.
No niin, menihän se läpi. Isoimman keskustelun aiheutti mallisarjan tunnus rekisteriotteessa, joka oli Trafin antama kun taas lapussa luki Wrangler TJ. Mutta onneksi maalaisjärki voitti ja nyt on leimattu nämäkin renkaat.
Seuraavaksi tosiaan alkaa mietityttämään levyjarrut taakse ja tietysti tiheämmät välitykset ja lukkojakin tietysti tarvittaisiin kun renkaissa on entistä vähemmän (!) kuviota...
Mutta ensiksi pitäisi päästä metsään kokeilemaan noita.
Kiitos kaikille henkisestä tuesta ja keskusteluun osallistumisesta sekä arvokkaista tiedoista.
No niin, menihän se läpi. Isoimman keskustelun aiheutti mallisarjan tunnus rekisteriotteessa, joka oli Trafin antama kun taas lapussa luki Wrangler TJ. Mutta onneksi maalaisjärki voitti ja nyt on leimattu nämäkin renkaat.
Ne Trafin mallisarjan tunnukset tuntuu aika omituisilta toisinaan, kun ei tunnu olevan mitään tekemistä tehtaan ilmoittaman kanssa. Vai onko sulla mahdollisesti pitkä malli, mikä on virallisesti LJ?
Ne Trafin mallisarjan tunnukset tuntuu aika omituisilta toisinaan, kun ei tunnu olevan mitään tekemistä tehtaan ilmoittaman kanssa. Vai onko sulla mahdollisesti pitkä malli, mikä on virallisesti LJ?
Trafin tyyppikoodeissa ei Jeeppejä erotella ZJ, TJ, YJ, WJ -tyyppien mukaan, noita ei ole mainittu missään. On vaan jotain valmistenumerosta ongittuja numero-kirjain otoksia, joista saattaa puuttua joku merkki välistä.
Kovin trafimaista :D
Tosin onko kovin monissa muissakaan ajoneuvoissa Trafin tiedoissa noita valmistajan tyyppikirjain- ja/tai numeroyhdistelmiä, ei taida olla?
Trafin tyyppikoodeissa ei Jeeppejä erotella ZJ, TJ, YJ, WJ -tyyppien mukaan, noita ei ole mainittu missään. On vaan jotain valmistenumerosta ongittuja numero-kirjain otoksia, joista saattaa puuttua joku merkki välistä.
samaa oli itellänikin kun rekisteröintikatsastuksessa oli katsurin koneella iso lista eri wranglereita jollain sarjanumeroilla ja ihme merkinnöillä, alko kyselee et mikä tää tämmöne YJ- malli on kun ei sellasta meinaa näkyä tai ainakaan tuolta vuodelta.
saakos lj:n muutoskatsastettuu 33x12.50??
saakos lj:n muutoskatsastettuu 33x12.50??
Saa. Käytä hakua ja etsi dokumentit. Tai tule Espooseen, niin ei tarvitse itse etsiä papereita:)
jeepwillys
01.08.2013, 09:36
moro
olis kellään lähettää tämmösestä aro-yhtymän paperis kopiota mulle, olis tarvetta " 245/75R16 on muistaakseni millin liian matala 33" vertailurenkaaksi STRO:n mukaan, mutta liikkeellä on myös Aro-Yhtymän paperi, jossa on mainittu tuo rengaskoko tähän tyyliin 245/75R16 MT/R 31".
flatfender43@gmail.com
moro
olis kellään lähettää tämmösestä aro-yhtymän paperis kopiota mulle, olis tarvetta " 245/75R16 on muistaakseni millin liian matala 33" vertailurenkaaksi STRO:n mukaan, mutta liikkeellä on myös Aro-Yhtymän paperi, jossa on mainittu tuo rengaskoko tähän tyyliin 245/75R16 MT/R 31".
flatfender43@gmail.com
Sähköpostistas pitäis löytyä nyt.
jeepwillys
01.08.2013, 10:27
ISO KIITOS ! Matille.
slampinen
15.08.2013, 22:03
Tere! Taidanpa hyvinkin saada Jeep Wrangler TJ'ni myytyä tulevana sunnuntaina kaverille Sipooseen (jee!) ja sitten pääseekin panostamaan nykyisen JK'n rakentamiseen. Jos Matti tuota paperia viittit vielä lähettää niin pirun hienoa olis! Email ois lampinen (ät) gmail.com
Renkaat löytyykin jo, jos vaikka laillistais ne seuraavaks ja sit laittas hiukan valoa puskuriin ja katolle kun syksykin kohta tulossa.
Tere! Taidanpa hyvinkin saada Jeep Wrangler TJ'ni myytyä tulevana sunnuntaina kaverille Sipooseen (jee!) ja sitten pääseekin panostamaan nykyisen JK'n rakentamiseen. Jos Matti tuota paperia viittit vielä lähettää niin pirun hienoa olis!
Niin siis meinaatko tuohon TJ:hin sitä lappua ja renkaita mitä olet myymässä? Koska se (ja LJ) on ainoat mihin tuo käy, JK on ihan eri auto. Tosin JK:hon pitäisi saada perusmalliinkin 33" renkaat laitettua kun on orkkiskoko sen verran iso. Sen sijaan taisi sitten olla niin, että Rubicon- malli ei idioottimaisen Trafin käytännön takia käy vertailumalliksi tavalliseen versioon, koska Rubiconissa on eri akselit (vahvemmat) ja on heidän mukaansa eri automalli kuin muut :mad:
Tosin JK:hon pitäisi saada perusmalliinkin 33" renkaat laitettua kun on orkkiskoko sen verran iso.Näin on, orkkiskoko 255/75R17 on 6 mm vaille 33" korkuinen STRO:n mukaan.
Moi!
Itsellä kans tarvetta kyseiselle 33" lausonnolle TJ:tä varten, onnistuisiko jollakin antaa ojentava käsi tai tarkemmin se paperi vaikka mailiin. :D
Kannatteeko edes yrittää leveempää rengasta kuin tuo 12,5", olis 15,5" tiedossa. Mitä se tarkoittaa kun katsuri sanoo, että renkaan kuvio ei saa tulla yli? rengas kuitenkin ilmeisesti saa?:rolleyes: mistä ne sen mittaa/katsoo?
Kulutuspinjta ei saa tulla levikkeiden ulkopuolelle. Levikkeitä voit taasen levittää alkuperäisestä maksimista korkeintaan 100mm (50mm per puoli), senkin voi sitten TJ:n tapauksessa mitata leveämmistä levikkeistä kun niitä on paria eri kokoa.
15,5" leveä rengas ei taida mennä oikein millään otteeseen, kun (ainakaan virallisesti) raideleveys ei saa kasvaa yli 30mm. Eli jo esim. 12.5mm leveä tavallisilla 8" leveillä tarvikevanteilla tahtoo levittää enemmän kuin pitäisi, mutta ne on yleensä saanut leimattua kunhan tuo kulutuspinnan kuvio tosiaan pysyy levikkeiden sisäpuolella.
Kyljet ja kylkinappulat voi tulla levikkeiden ulkopuolelle.
Terve,
tarvitsisin myös kyseisen rengastodistuksen, ja olisin kiitollinen mikäli joku voisi lähettää sen minulle osoitteeseen vv.niskanen(a)gmail.com. Ilmeisesti myös 30x9.50R15 -koon renkaiden saattaminen rekisteriotteeseen sen vaatii?
30 x 9.5 on pienempi kuin rubicon- mallin alkuperäinen rengaskoko. Eikä tarvitse todellakaan mitään papereita, koska on halkaisijaltaan niin pieni että menee ilmoitusluonteisesti alle Trafin tietojen perusteella.
33" renkaille todistus tarvitaan, koska Trafin järjestelmässä ei ole sellaista rengaskokoa (31") jolla 33" x 12.50" tai 33" x 10.50" renkaan saisi otteeseen.