Kirjaudu sisään

View Full Version : Katon vaihto Toyota j70 koriin


H_Nietu
07.03.2012, 23:21
Katon vaihtoa pukkaa. Kyssäri kattokolhujen korjaajille.

Taustaa:
Kolme koria. Kaksi ruosteetonta kattoruttusta koria ja yksi alaosistaan ruosteinen suora kori. Noista pitäis saada yksi suora katsastukelpoinen kori.

Oletteko vaihtaneet kattopelli j70 koriin tippalistan saumasta vai oletteko laittaneet ns. tolpista poikki ja liittäneet isommasta reiästä sisällä olevat vahvistus pellit?

K.o toimenpiteen suorittaneet antakaa neuvot ja kommentit julkisesti tai yv:llä.
Jotta ei tarviis tehdä vaikeimman kautta.

Reetu
07.03.2012, 23:37
Mistään en mitään tiedä, mut sanoisin et tolpat poikki.

Perusteina ihan vaan se, et tollasta tippalistaversiota ei kyl oo vastaan tult...
Mikä tost tippalistaversiost tekis järkevän?

H_Nietu
07.03.2012, 23:53
Kattopelti on pisteillä kiinni tippalistapellin päällä.
Oikeesta saumasta vaihdettuna hyvin työläs.
Tolpista poikki vaihtoehtoa olen pohtinut vakavasti.

Pauli
08.03.2012, 00:20
Tolpista poikki vaihtoehtoa olen pohtinut vakavasti.

Joo, tolpista poikki ja tee samalla pieni choppaus, ei oo kukaan varmaan vielä tehny.

H_Nietu
08.03.2012, 00:38
Joo, tolpista poikki ja tee samalla pieni choppaus, ei oo kukaan varmaan vielä tehny.

:D :D :D :D
Liian suuri töinen, jos nyt kuitenkin jättäis tekemättä.

pee
08.03.2012, 07:11
eiku:

kattokorotus ilman kattokorotusta ja paku status !

eli tuplapituset tolpat = popeläjä

tjl
08.03.2012, 18:54
no on sitä muutamaan autoon katon vaihtanu...
mä vaihtasin ehdottomasti pelkän kattopellin pisteistä niinkun yhtenä vaihtoehtona piditkin.
maltilla kun porailee pisteet irti ja huolella laittaa uuden takasi ni ei huomaa eroa.
niinhän se kuuluisikin tehä.

kyllä jos pilareista vedät poikki ni mitotus on tarkkaa puuhaa.en kyllä edes harkitsisi.
ja siis kyseiseen autoon en ole vaihtanut mutta perusjuttuja.

olisko nappaa kuvaa ni osais paremmin sanoo oman mielipiteen. itte pyrin aina vaihtaa orkkis kohdasta,jos edes jotenki järjellä mahdollista.

Heguli
08.03.2012, 19:02
kyllä jos pilareista vedät poikki ni mitotus on tarkkaa puuhaa.en kyllä edes harkitsisi.

Aikanaan Suzukia kunnostettaessa harkittiin vakavasti yhdistää kaksi eri koppaa, toisesta yläosa ja toisesta alaosa. Ja juurikin meinattiin laittaa tolpista kumpikin poikki. Yhteenliittämistä kyselin paikalliselta levyseppähitsarilta, joka on autojenkin kanssa paljon touhunnut. Totesi vaan, että kyllä se niinkin onnistuu mutta sovituksessa pitää olla pirun tarkka jotta ovet ja ikkunat sopii paikoilleen. Jonkinlaista jigiä oli jo suunnittelemassa, että saa kopan suunnilleen mittoihin.

Tuosta viisastuneina hitsattiin se parempi koppa kasaan eikä vaihdeltu toisesta kattoa.

tjl
08.03.2012, 20:09
Aikanaan Suzukia kunnostettaessa harkittiin vakavasti yhdistää kaksi eri koppaa, toisesta yläosa ja toisesta alaosa. Ja juurikin meinattiin laittaa tolpista kumpikin poikki. Yhteenliittämistä kyselin paikalliselta levyseppähitsarilta, joka on autojenkin kanssa paljon touhunnut. Totesi vaan, että kyllä se niinkin onnistuu mutta sovituksessa pitää olla pirun tarkka jotta ovet ja ikkunat sopii paikoilleen. Jonkinlaista jigiä oli jo suunnittelemassa, että saa kopan suunnilleen mittoihin.

Tuosta viisastuneina hitsattiin se parempi koppa kasaan eikä vaihdeltu toisesta kattoa.



siis kyllä se onnistuu, kokeillut senkin. mutta pitää muistaa mittaa kahdesti, leikkaa kerran :D
todellisuudessa mittaa 20kertaa. monesti helpompi vaan pelkkä peti vaihtaa.esim: katton pellin vaihtaa johonki 206 pösöö päivässä, mut sit jos tarvis laikkaa pilareista poikki...menis aika paljo kauemmin

pecu
09.03.2012, 10:03
työkseni autopeltihommia tehneenä sanoisin et pelkkä pelti vaihtoon muttaku tässä tapauksessa olis ilmeisestikkin vanhan ehjän katon siirto toiseen kyseessä niin hankaloittaa hommaa, koska hirvee työmaa ottaa ehjänä se vanha pelti!minä katkaisisin tolpista ja koko katto vaan vaihtoon onnistuu varmasti kun hyvin mittailee tolpista katkaisukohdat.

tjl
09.03.2012, 18:35
makuasia :) itte en ole kun kerran vaihtanu pelkän pellin niin että olisin saanu uuden varaosan, aina ensin irrottanu sen jostaki toisesta autosta.
kieli keskellä suuta poraa vanhan pisteet irti, kattoo tarkkaa et pora osuu pisteen keskelle, vaikka kahdella eri kokosella terällä tekee. itte todennu ihan laadukkaan poranterän parhaaks tohon hommaan, en tykkää pistehitsiterästä.

siinä vaiheessa kun joudut taltalla availee niit pisteitä kun oot porannu sivuun ni vääntyy pelti helposti.
ja pelti irtoo siististi vaan jos poraa oikeesti huolella pisteet irti.jos ei tarvii verhoiluja irrottaa niin työhön menee yks työpäivä, tosin riippuu autosta.

BJ-40/76
09.03.2012, 22:46
Jos teet myyntiautoa, niin kattopellin vaihto voi olla helpoin?
Mutta: miten hoidatte ruostesuojaksen, jos vesikourusta vaihdatte? Siis kun tehtaalla tuo homma tehdään kitti väliin- ja pistehitsauksella (vastushitsaus? siis painetaan elkuilla kovaa ja iso virta sulattaa teräkset kiinni) kiinni?
Itse migillä hitsatessa reiästä pisteellä, tuo kittaaminen täytyy tehdä jälkikäteen.
Ja kun nuo landcruiserit meinaa hapata tuosta saumasta tehtaan jäljiltä, niin tuo ruostesuojaaminen on tosi tärkeä, jos meinaa auto pitää yli vuoden!

Itse tekisin tuon katon siirron tolpasta poikki- periaatteella seuraavasti:
-kaikki ovet lasit ja verhoilut pois.
-tekisin pahvi/kovalevy mallin laseista, siis niiden tiivisteiden lieriö-pintojen mukaan( siis isompi mitä lasin reiästä sopii, mutta sopii juuri ja juuri lasin reikään.)
-noihin malleihin tehdään jokaiseen nurkkaan POP-niittiterällä reikä, ja tuota reikää ohjarina käyttäen porataan pilkat sekä luovuttajaan että vastaanottajaan. sitten tarkastetaan että sekä luovuttajassa että vastaanottajassa reiät samassa kohtaa. Mallineeseen voidaan tehdä 2. versio jos ei onnistunut... ja kirjoitetaan kommentit.
myös mittatietoja voidaan etsiä tuolla poratäppä menetelmällä-> (siis täppien kohdalta tuulilasin aukon maksimikorkeus on jjj milliä jne -> siis helppo siirtää mittauspisteitä korista toiseen.
-sitten määritetään katkaisukohdat tolppiin:(kaikki linjat vaakatasossa) tuulilasin tolpat joko ala- tai ylä nurkasta, ja nimenomaan siten että tukiprofiilit hitsataan myös
-sivutolpat joko ala- tai yläpäästä (muista mitata "korin" leveys molemmista koreista katkaisulinjalta)
-takatolpat; taas joko ala tai yläpäästä, ja muistetaan mitata ristimitta.

Ja kun katkaisulinjat on merkitty molempiin koreihin, niin luovuttajan katto katkaistaan noin 2mm merkin alapuolelta. samoten ruttukatto katkaistaan 2mm merkin yläpuolelta. Nyt katto on 4mm liian korkea!
nyt tehdään irroitus sisäpellille(- tai ulkopellille), että saadaan hitsaus paikka kotelon sisäpuolisille pelleille)
Katto hitsataan paikoilleen syrjällään olevilla 3x30 lattaraudan paloilla, ja rälläkällä tasataan välys..
Ja ratkotaan nuo lattaraudat irti, ja hitsataan takaisin sinne rälläkän laikan paksuuden päähän... (kun sivutolpat kierretty rällälällä, niin hitsataan 2. toisellepuolen palkkia, niin voidaan ratkoa tuo häiritsevä lattarauta pois rälläkän tieltä...)

Siis vaatii työtä, ja tarkkoja mittauksia, mutta jos noihin hitsaussaumoihin sumutetaan vaikka vain whyrt hss 2000 vaseliiniä(?), niin kestää väh. 10v

ja onnistuu tosiaankin offiautoon peruskoulupohjalla, ja tietysti pitää osata hitsata, kitata ja maalata:cool:


Ja tuohon pistehitsisauman "purkamiseen": Modatkaa paineilmakäyttöinen rautasaha moottorisahan viiloille sopivaksi, ja kun pisteen poraus ei onnistu 100% niin sitten viilatte lopun pisteen pois, jäähdytykseen/voiteluun veteen sekoittuva leikkuuöljy, laimennettuna 3-10x liian laimeaksi.
(siis tuohon ehyen kattopellin irroitukseen, korjattavan auton kattopelti pois k.o rautasahalla mahdollisimman läheltä pistehitsejä, ja terää jäähdytetään auton sisältä paineilmalla... -> tuo pistehitseistä irroitettava katto on noin 20mm leveä nauha:rolleyes:

Työn iloa!

H_Nietu
09.03.2012, 23:11
Jos teet myyntiautoa, niin kattopellin vaihto voi olla helpoin?
Mutta: miten hoidatte ruostesuojaksen, jos vesikourusta vaihdatte? Siis kun tehtaalla tuo homma tehdään kitti väliin- ja pistehitsauksella (vastushitsaus? siis painetaan elkuilla kovaa ja iso virta sulattaa teräkset kiinni) kiinni?
Itse migillä hitsatessa reiästä pisteellä, tuo kittaaminen täytyy tehdä jälkikäteen.
Ja kun nuo landcruiserit meinaa hapata tuosta saumasta tehtaan jäljiltä, niin tuo ruostesuojaaminen on tosi tärkeä, jos meinaa auto pitää yli vuoden!

Itse tekisin tuon katon siirron tolpasta poikki- periaatteella seuraavasti:
-kaikki ovet lasit ja verhoilut pois.
-tekisin pahvi/kovalevy mallin laseista, siis niiden tiivisteiden lieriö-pintojen mukaan( siis isompi mitä lasin reiästä sopii, mutta sopii juuri ja juuri lasin reikään.)
-noihin malleihin tehdään jokaiseen nurkkaan POP-niittiterällä reikä, ja tuota reikää ohjarina käyttäen porataan pilkat sekä luovuttajaan että vastaanottajaan. sitten tarkastetaan että sekä luovuttajassa että vastaanottajassa reiät samassa kohtaa. Mallineeseen voidaan tehdä 2. versio jos ei onnistunut... ja kirjoitetaan kommentit.
myös mittatietoja voidaan etsiä tuolla poratäppä menetelmällä-> (siis täppien kohdalta tuulilasin aukon maksimikorkeus on jjj milliä jne -> siis helppo siirtää mittauspisteitä korista toiseen.
-sitten määritetään katkaisukohdat tolppiin:(kaikki linjat vaakatasossa) tuulilasin tolpat joko ala- tai ylä nurkasta, ja nimenomaan siten että tukiprofiilit hitsataan myös
-sivutolpat joko ala- tai yläpäästä (muista mitata "korin" leveys molemmista koreista katkaisulinjalta)
-takatolpat; taas joko ala tai yläpäästä, ja muistetaan mitata ristimitta.

Ja kun katkaisulinjat on merkitty molempiin koreihin, niin luovuttajan katto katkaistaan noin 2mm merkin alapuolelta. samoten ruttukatto katkaistaan 2mm merkin yläpuolelta. Nyt katto on 4mm liian korkea!
nyt tehdään irroitus sisäpellille(- tai ulkopellille), että saadaan hitsaus paikka kotelon sisäpuolisille pelleille)
Katto hitsataan paikoilleen syrjällään olevilla 3x30 lattaraudan paloilla, ja rälläkällä tasataan välys..
Ja ratkotaan nuo lattaraudat irti, ja hitsataan takaisin sinne rälläkän laikan paksuuden päähän... (kun sivutolpat kierretty rällälällä, niin hitsataan 2. toisellepuolen palkkia, niin voidaan ratkoa tuo häiritsevä lattarauta pois rälläkän tieltä...)

Siis vaatii työtä, ja tarkkoja mittauksia, mutta jos noihin hitsaussaumoihin sumutetaan vaikka vain whyrt hss 2000 vaseliiniä(?), niin kestää väh. 10v

ja onnistuu tosiaankin offiautoon peruskoulupohjalla, ja tietysti pitää osata hitsata, kitata ja maalata:cool:

Ja tuohon pistehitsisauman "purkamiseen": Modatkaa paineilmakäyttöinen rautasaha moottorisahan viiloille sopivaksi, ja kun pisteen poraus ei onnistu 100% niin sitten viilatte lopun pisteen pois, jäähdytykseen/voiteluun veteen sekoittuva leikkuuöljy, laimennettuna 3-10x liian laimeaksi.
(siis tuohon ehyen kattopellin irroitukseen, korjattavan auton kattopelti pois k.o rautasahalla mahdollisimman läheltä pistehitsejä, ja terää jäähdytetään auton sisältä paineilmalla... -> tuo pistehitseistä irroitettava katto on noin 20mm leveä nauha:rolleyes:

Työn iloa!

Työkaluksi.
Kitti on vain saumassa. Pellit aina toisiaan vasten pisthitsissä.
Ruostesuojaus: Reikää, tulpaa ja tectyyliä.
Kolmas kori vielä noutamatta pajalle. Jos sais sen ensiviikolla talliin ja työn alle. Kieretangot mutuilla ja levyillä kovaa valuuttaa sovittamissa, mihin väliin tahansa kunhan mittaa suorasta korista.
Thx. hyvistä neuvoista.
Pläkkeri en oo mutta saman kaurapuuron syön ja paskannan :D
ps. Rauta on nöyrää kun sitä osaa käsitellä.
ps.ps. Luultavasti tolpista menee poikki.
Riippuu kolmannesta korista :D

Eskimo
11.03.2012, 22:48
eiku:

kattokorotus ilman kattokorotusta ja paku status !

eli tuplapituset tolpat = popeläjä

Kuka fotoshoppaa luonnoksen?
Vois olla aika rietas :D