PDA

View Full Version : HJ-61 pikkuvikoja


Sivua : 1 [2]

vartiainen
24.06.2014, 23:12
On normaalia talvella kun laittaa käyntii ni hehkuttaa ja näin ollen voltit laskee alle puolen mittarin.

Mutta onko normaalia että voltit laskee alle puolen myös nyt kesällä? N. Minuutin käynnin jälkeen rele napsahtaa ja voltit nousee sinne 27v paikkelle. Eli alkaa lataa. Onko tuo siis normaalia?

Kunnen muista että ois noin ennen tehny.
Kyllä mulla ainakin tekee lämpötilasta riippumatta. Onko tuo nyt sitten se jälkihehku.

Hirvonen
25.06.2014, 01:21
Kyllä miula jännitteet nousee muutaman sekunnin jälkeen normaaliin kummassakin hj:ssa

LöpöLassi
25.06.2014, 05:57
On normaalia talvella kun laittaa käyntii ni hehkuttaa ja näin ollen voltit laskee alle puolen mittarin.

Mutta onko normaalia että voltit laskee alle puolen myös nyt kesällä? N. Minuutin käynnin jälkeen rele napsahtaa ja voltit nousee sinne 27v paikkelle. Eli alkaa lataa. Onko tuo siis normaalia?

Kunnen muista että ois noin ennen tehny.

aivan sama ittellä nykyään,pitäs kyllä nousta heti eikä viiveellä.

vartiainen
25.06.2014, 10:54
Tarkennan vielä et mulla tekee tuon vain "päivän ekassa startissa" eli kun nostaa niitä tyhjäkäyntikierroksiakin. Jos motti on vähänkään lämmin, ei tee tota latausjuttua.

0ltzi
25.06.2014, 18:13
Tarkennan vielä et mulla tekee tuon vain "päivän ekassa startissa" eli kun nostaa niitä tyhjäkäyntikierroksiakin. Jos motti on vähänkään lämmin, ei tee tota latausjuttua.

juurikin noin. miksi??

vartiainen
26.06.2014, 08:16
Jenkkifoorumeilla oli tästä säie ja joku oli tavannut Toyotan manuaalin läpi. Siihen hehkuverkkoon menee kaksi syöttöä joista toinen hehkuttaa koko verkkoa (pre-glow max 14sec) ja toinen puolta verkkoa (afterglow max 70 sec). Kummallekin on oma solenoidi.

http://forum.ih8mud.com/threads/12ht-intake-heater-glow-screen-help.776767/

Luoppis
27.06.2014, 15:03
katsoppa minlälaiset huohottimet akseleissa on? siis jos nostettu letkuilla runkoon, niin se venttiili on siellä rungon kyljessä.
vanhemmissa huohotin suoraan akselissa.

Etuakselista menee letku konehuoneeseen, taka-akselissa on vaan semmonen pikku "korkki" akseliputkessa.

0ltzi
12.07.2014, 12:19
Vuotaa jäähytin nestettä hantin lattialle. Mimmonen homma kaivaa kenno esille?

Hessu888
12.07.2014, 13:29
Vuotaa jäähytin nestettä hantin lattialle. Mimmonen homma kaivaa kenno esille?

Letkut irti konehuoneesta, vaijerit irti lämppärin laatikosta ja laatikon purku nitkuttamalla apparin jalkatilaan. Radion takana on sit ylin kiinnityskohta lämppärin muovilaatikolle.

Letkuja kun otat irti, niin ne on monasti tosi jumissa. Ruuvaria jos laittaa väliin, niin menee messinkiputket ruttuun. Toisaalta jos kenno menee jokatapauksessa vaihtoon, niin sillä ei ole väliä.

Luoppis
12.07.2014, 14:05
Letkuja availlessa on apua joko sopivasti pyöristyneistä melkeen hampaattomista papukaijapihdeistä, tai sit rättiä väliin, niin ei järsi letkuja pahasti. Tai sit vaihtaa ne letkutkin uusiin.

0ltzi
12.07.2014, 15:38
Letkut irti konehuoneesta, vaijerit irti lämppärin laatikosta ja laatikon purku nitkuttamalla apparin jalkatilaan. Radion takana on sit ylin kiinnityskohta lämppärin muovilaatikolle.

Letkuja kun otat irti, niin ne on monasti tosi jumissa. Ruuvaria jos laittaa väliin, niin menee messinkiputket ruttuun. Toisaalta jos kenno menee jokatapauksessa vaihtoon, niin sillä ei ole väliä.

Voi perse mikä homma!

Se on nyt jo irti se kotelo. Otin koko koetaulun pois. (Onneks) muuten oisin vielki irrottamas sitä. Ei se kyllä helpolla ois muuten mahtunu poies..

Nyt lähen ziigaa uutta. Toivottavasti loppu pään 61 on samanlainen. Siin on onneks koetaulu jo irti.

Ei oo haissukkaa jäähdytinneste ku vasta 3 vuotta :D nyt vasta ekan kerran tuli lattialle asti. Olin viittä vaille alkamas vaihtaa kansipahvia ku nestettä hävis :D reilu viikko ni pitäs norjaa lähtee..

Hessu888
12.07.2014, 16:01
Ei se kyllä helpolla ois muuten mahtunu poies..

Ei se tosiaan helpolla tule, mutta tulee tarvittaessa kuitenkin.

0ltzi
12.07.2014, 16:49
Jep. Kiitos neuvoista jälleen :)

0ltzi
12.07.2014, 18:59
Uus paikallaan. Piru niitä vaijerin kiinnikkeitä. Kaikki meni rikki. Neliö reikään menevät. Millähän ne sais kiinni? Siis kuori osa.

Mela-Antero
15.07.2014, 21:35
Onko kokemuksia eri tehostin öljyistä? vois varmaan olla aika vaihtaa tuohon omaan rohjakkeeseen ku liekö ikinä vaihettu, ja ohjaus vähän jo tahmeen makunen, 33" kumit vielä tuskin niin paljoa laittaa hanttiin, vai onko muita havaittuja "markanvikoja" olemassa ?

onko muilla kiillottunu raidetangon pää ?(kartturin puoli) huomasin vaan kun sain tuon rapakosta ylös niin oli kiillottunu ja vanne tuntu olevan kuitenkin aika kaukana (patrolin vanne mikä levitetty ulkopuolelta 10 tuumaseks), ja oli olevinaan niin kiire taas että en kerenny enempää tutkia kun meni jo yöhommiks muutenkin. vai elääkö vaan omiaan ja aiheuttaa aasille ihmetyksiä :D?

0ltzi
17.07.2014, 07:30
Onko kokemuksia eri tehostin öljyistä? vois varmaan olla aika vaihtaa tuohon omaan rohjakkeeseen ku liekö ikinä vaihettu, ja ohjaus vähän jo tahmeen makunen, 33" kumit vielä tuskin niin paljoa laittaa hanttiin, vai onko muita havaittuja "markanvikoja" olemassa ?

onko muilla kiillottunu raidetangon pää ?(kartturin puoli) huomasin vaan kun sain tuon rapakosta ylös niin oli kiillottunu ja vanne tuntu olevan kuitenkin aika kaukana (patrolin vanne mikä levitetty ulkopuolelta 10 tuumaseks), ja oli olevinaan niin kiire taas että en kerenny enempää tutkia kun meni jo yöhommiks muutenkin. vai elääkö vaan omiaan ja aiheuttaa aasille ihmetyksiä :D?

Kat se kumin leveys ratkasee enempi ku halkasija? Itellä on uus raidetangonpään kumi rikki ku vanne menee nii likeltä.

helmapelti
22.07.2014, 21:50
Onko kokemuksia eri tehostin öljyistä? vois varmaan olla aika vaihtaa tuohon omaan rohjakkeeseen ku liekö ikinä vaihettu, ja ohjaus vähän jo tahmeen makunen, 33" kumit vielä tuskin niin paljoa laittaa hanttiin, vai onko muita havaittuja "markanvikoja" olemassa ?

onko muilla kiillottunu raidetangon pää ?(kartturin puoli) huomasin vaan kun sain tuon rapakosta ylös niin oli kiillottunu ja vanne tuntu olevan kuitenkin aika kaukana (patrolin vanne mikä levitetty ulkopuolelta 10 tuumaseks), ja oli olevinaan niin kiire taas että en kerenny enempää tutkia kun meni jo yöhommiks muutenkin. vai elääkö vaan omiaan ja aiheuttaa aasille ihmetyksiä :D?

Veikkaan että pumppu tai ohjauskaranjousi menettänyt alkuperäistä kuntoaan. Paineentestaus kai varmin tapa löytää syyllinen. Mulla max paineen rajoitinjousenalle n 1mm auttoi inan mutta pääjousen venytys vain vähän, se isompi ns. pääjousi on kokoajan puristuksessa ja väsyy mielestäni enemmän.
Etsin vielä parempaa pääjousta kun toyotalta tuli uusi mutta paljon lyhempi eli väärä.

Se iso jousi määrää koska paine karkaa vapaakiertoon, mielestäni? ja samalla sitä liikaa jäykistämällä vapaakierto ei koskaan laukea ja öljyt kuumenee jatkuvasti paineenrajoittimen kautta kiertämälllä tms?
Ensiks putsaat säiliön ja sihdin irtonaisena huuhtelemalla vastavirtaan vaikka löpöllä.
Hieno sihti tukkeutuu toyotan sorvinlastuista.

Oikesataan unohdin jo tehostustarpeen kun noi tein vaikka lyhyt vieteri muistuttaa asiasta kojelaudalla.
Normitehostuksella paikat kestää isommankin miehen vääntämisen.
Nyt pyörii jo 33" kämmenellä pikiparkkiksella kämmenellä.
38" maastopaineilla pyytää triplatehostusta.

Mela-Antero
12.08.2014, 21:01
Kiitokset edellisistä, putsaus ja uudet liemet autto vähän, mutta pitää tutkia vielä jossain kohtaa enempi...

Koitin ehtiä, mutten onnistunu, ku jostain luin ulosoton möykyn poistosta laatikon kupeesta, voiko sen purkaa vaan pois ja tukkia reikä laipalla ? Minun käytössä turha kapine ja helpottas panssarin tekoa

Hessu888
13.08.2014, 06:50
Kiitokset edellisistä, putsaus ja uudet liemet autto vähän, mutta pitää tutkia vielä jossain kohtaa enempi...

Koitin ehtiä, mutten onnistunu, ku jostain luin ulosoton möykyn poistosta laatikon kupeesta, voiko sen purkaa vaan pois ja tukkia reikä laipalla ? Minun käytössä turha kapine ja helpottas panssarin tekoa

Kannattaa kysyä katsastusasemalta, että saako sen laillisesti poistaa vai ei. Voiman ulosotto on ollut aikanaan kuitenkin autoverottomuuden peruste. Käytännössä sen poistaminen on helppo juttu eikä vaadi tosiaan muuta kuin laipan.

Mela-Antero
13.08.2014, 08:07
Ei oo kilpipeli niin sillä ei oo merkitystä, gt:n kaa saa painia ihan tarpeeks kilpien kaa nii tuo pysyy 110% omien pykälien mukasena :D

Edit, löyty, kiitos ja anteeks !

..Marko..
02.09.2014, 14:26
Saakohan tohon koneeseen tehdä tälläsen pikku muutoksen ilman sen ihmeempää..-->
http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/WP_000286.jpg

On noi kääminpäät poikinu ja vuotaa ku seula ne pultit ilmaa niin aattelin jos heittää koko laipan välistä helvettiin ku ei pelaa muutenkaan..
ja jos voipi niin onkohan niillä virtapiuhoilla merkitystä vaikka laittelee kutistesukat ympärille ja pakettiin..?
Toinen ongelma koettiin ku ihmeteltiin alipaineletku helvettiä, onko jossain kunnollinen opus minne mikäkin letku on menossa?? iteltä on monta laitettu tukkoon ja muutenkin menee jotenki epämäärääsesti, ihmetelly ku laittaa käyntiin niin käy niinku 5 sylinterillä ku polkasoo kaasua niin "ilmaa" ittensä ja sen jälkeen ei mitään ongelmaa..ja sama homma melkein joka käynnistyksessä jos ei ole ihan lämmin...jos joku letku laitettu meneen päin helv..
autohan on siis 61

BJ-40/76
02.09.2014, 18:58
Saakohan tohon koneeseen tehdä tälläsen pikku muutoksen ilman sen ihmeempää..-->
http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/WP_000286.jpg



Siis jos poistat tuon läpän tuosta välistä, niin ei toimi sammutin... siis 12h-t sammutetaan katkaisemalla ilman saanti. Ja toimii, vaikka kävisi moottoriöljyllä katollaan.

..Marko..
02.09.2014, 19:48
Ai..mä elin toiveissa että se alipaine ohjuri pelaa ihan ilman niitä johtovärkkejä siinä välissä....eli kuvan mukaisesti toteuttaisin sen nyt ilman sitä esihehku härdelliä, se on heitetty tosta välistä pellolle..

BJ-40/76
03.09.2014, 10:55
Ai..mä elin toiveissa että se alipaine ohjuri pelaa ihan ilman niitä johtovärkkejä siinä välissä....eli kuvan mukaisesti toteuttaisin sen nyt ilman sitä esihehku härdelliä, se on heitetty tosta välistä pellolle..

Siis kuvasta puuttuu jo se laippa:cool: varmaankin toimii, kun läppä vaan sopii kääntymään. pitää varmaan varmistaa pulttaamalla, pelkällä silikonilla ei pysy:D

p.s mistä meinaat tehdä jatkopalan tuohon läpän yläpuolelle? vakio paineputki ei "yllä".... toki sehän olisi hyvä syy laittaa cooleri..

..Marko..
03.09.2014, 13:54
Cooleria, cooleria.. Mutta vakio mahtuu kyllä kun leikkaa n.1cm pois turpon puolelta..ja vesiletkusta kiinnike pois siinä päällä.. :)

mikkoska
06.09.2014, 18:30
Löytyskö täältä jelppiä..
61:sen oireena= tyhjäkäyntiä ei anna laskea alle 1000rpm=>sammuu, ei kestä tyhjäkäynnillä kuormitusta juuri nimeksikään=>sammuu. huudattamalla ja luistattamalla kun saa liikkeelle niin kulkee hyvin ja vetoja löytyy.
Tuskin polttoaineen vähyyttä kun pelaa ajossa? Onko näissä 61sissä sitä edic tmsp. mikä vois ahistaa elämää? Vai alipainevuoto? -alipaine linjoja olevinaan kävin läpi enkä sieltä löytäny vuotoja.. Sana on vapaa

..Marko..
06.09.2014, 20:03
Hei viisaat, ehkä.. Hj61 ahtopaine mittarin ja painepuolen letkut yhtyy sellaiseen valkoiseen möttöseen..onko kyseinen palikka joku venttiili, vai mikä sillä on tarkoitus..omasta nimittäin alipaine letkut päin helvettiä ja nyt kopioin kaverilta ne oikein mutta multapa onki kyseinen palikka heitetty mettään..eli onkohan joku takaisku ku on painepuolella suoraan..

Luoppis
07.09.2014, 14:10
Löytyskö täältä jelppiä..
61:sen oireena= tyhjäkäyntiä ei anna laskea alle 1000rpm=>sammuu, ei kestä tyhjäkäynnillä kuormitusta juuri nimeksikään=>sammuu. huudattamalla ja luistattamalla kun saa liikkeelle niin kulkee hyvin ja vetoja löytyy.
Tuskin polttoaineen vähyyttä kun pelaa ajossa? Onko näissä 61sissä sitä edic tmsp. mikä vois ahistaa elämää? Vai alipainevuoto? -alipaine linjoja olevinaan kävin läpi enkä sieltä löytäny vuotoja.. Sana on vapaa

Ihan en tota tapahtumaketjua tajua, mutta meinaatko nyt siis sitä että kun kone lämpenee tyhjäkäynti ei putoa normaaliin? Ja jos ykkösellä koittaa lähteä pelkällä kytkimellä liikkeelle sammuu siihen paikkaan? Se solenoidi mikä nostaa tyhjäkäyntiä kylmänä on mun käsittääkseni ainakin säädettävissä, ja se kaiketi vaikuttaa tyhjäkäyntiinkin. En tiijä toimiikseki alipaineella vai sähköllä, siitä nyt varmaan vois aloittaa ton tutkimisen, että toimiiko se palikka.

mikkoska
07.09.2014, 20:57
Joo toimii se säädin.. Lämmin ja kylmä kone tekee samaa. Ei kestä tyhjäkäyntiä jos yrittää laskea kierrokset alle 1000rpm. Liekkö pumpun ajoitus vois tuommosta tehä?

Luoppis
09.09.2014, 09:32
No entäs sammuttimen läppä, aukeaako se kokonaan?

mikkoska
10.09.2014, 20:52
Sammutinläppäkin nyt tarkistettu ei onkelmaa siellä. Onkos näissä se parnattu edic? Öljynpaineanturilta tulee alipaineletku tuohon sammuttimen mutikkaan ja samassa mutikassa on 2johtoinen liitin josta menee piuhat johonkin?(mihin)? Ei mittään vaikutusta käyntiin sen liittimen irrotuksella.. öp-kellon toisesta johdosta on jossain välin kyrvähtäny kuoret kokonaan hitoille, liittyykö ne johdot millään tavalla muuhun kuin paine mittarille kojetauluun? mihin ne johdot menee öljykellolta niin voisi vetää uudet johdot. Kehtais johtonippuja vuolla auki. Sori vaikea selvittää ilman kuvaa.

Ouzi
10.09.2014, 21:40
Kysytään nyt täällä vaikka onkin 60:nen kyseessä. Eli peli lykkää sinistä putkesta tyhjäkäynniltä täyskaasulle ja kaikilla kierroksilla. Kone käy pehmeästi ja hyvin ja pohjatietona että on seissyt useamman vuoden. PA-vehkeiden huolloista ei tietoa 480tkm varrelta.Savu haisee melko kitkerältä,
öljyä en sen uskoisi polttavan kun sen tuoksu on niin erilainen.

Eli arvon asiantuntijat, mikä voisi vaivata?

Ajoitus pielessä ja/tai kuseva suutin/suuttimia olisi mun arvaus.

Luoppis
13.09.2014, 17:08
Onkos näissä se parnattu edic? Öljynpaineanturilta tulee alipaineletku tuohon sammuttimen mutikkaan ja samassa mutikassa on 2johtoinen liitin josta menee piuhat johonkin?(mihin)? Ei mittään vaikutusta käyntiin sen liittimen irrotuksella.. öp-kellon toisesta johdosta on jossain välin kyrvähtäny kuoret kokonaan hitoille, liittyykö ne johdot millään tavalla muuhun kuin paine mittarille kojetauluun?

Ohan näissä juu toi EDIC. Mä näistä mitää tiedä, mutta mun käsittääkseni niitä öljynpainekelloja on kaks vierekkäin, toinen menee mittarille ja toinen EDICille. Ja jos edicci luulee, että koneessa ei ole öljynpainetta jollain 10 sekunnin aikavälillä, se vetää sammuttimen päälle.

Luoppis
13.09.2014, 17:12
peli lykkää sinistä putkesta tyhjäkäynniltä täyskaasulle ja kaikilla kierroksilla. Kone käy pehmeästi ja hyvin.

Jos pakokaasupilvessä pystyy oleilemaan yli 5 sekunttia ilman, että alkaa silmiä kirvelemään niin, ettei näe mitään, ei aiheuta vielä toimenpiteitä. Jos on vaan sillee lievästi sinistä eikä ihan mitään tivolirekkasavua. Johtuu lievästä huonosti palamisesta.

mikkoska
14.09.2014, 18:30
Ohan näissä juu toi EDIC. Mä näistä mitää tiedä, mutta mun käsittääkseni niitä öljynpainekelloja on kaks vierekkäin, toinen menee mittarille ja toinen EDICille. Ja jos edicci luulee, että koneessa ei ole öljynpainetta jollain 10 sekunnin aikavälillä, se vetää sammuttimen päälle.

Paneudettu aiheeseen viikonloppuna. Ei ole ediccejä tässä härvelissä. taitaa noissa 2H koneissa olla. Vaan ei löydy tyhjäkäyntiä 61:seen millään.. nyt on venttiilit säädetty,syöttöpumpun ajoitus tarkastettu, kaikki alipaineletkut tarkistettu, sammuttimen toiminta tarkastettu, imuvuotoja ei löydy. mikä helevetti siinä vielä mättää? Rynkyttää rajusti tyhjäkäyntiä 500rpm 800rpm välillä. Syöttöpumpun säätöjä väännelty vaan ei mitään vaikutusta.. Liekkö se pumpun sisälle kohdistuu tuo vika epäily, ei oikeen enää muuta vaihtoehtoja jäljellä kun suihkut vois olla sökönä vaan toimisko sillon normaalisti muuten?

helmapelti
19.09.2014, 20:56
Paneudettu aiheeseen viikonloppuna. Ei ole ediccejä tässä härvelissä. taitaa noissa 2H koneissa olla. Vaan ei löydy tyhjäkäyntiä 61:seen millään.. nyt on venttiilit säädetty,syöttöpumpun ajoitus tarkastettu, kaikki alipaineletkut tarkistettu, sammuttimen toiminta tarkastettu, imuvuotoja ei löydy. mikä helevetti siinä vielä mättää? Rynkyttää rajusti tyhjäkäyntiä 500rpm 800rpm välillä. Syöttöpumpun säätöjä väännelty vaan ei mitään vaikutusta.. Liekkö se pumpun sisälle kohdistuu tuo vika epäily, ei oikeen enää muuta vaihtoehtoja jäljellä kun suihkut vois olla sökönä vaan toimisko sillon normaalisti muuten?

Joko tämä on ratkennut?
Miten ongelma sai alkunsa?
Erikoista jos kuormitettuna toimii moitteettomasti, ehkä perusasiat kannattaa vielä kerran tarkistaa ennen isompaa aukomista. Jos antais löpöä suoraan kannusta pumpulle, se kai poistaisi ilmavuoto ja suodatinongelmat.
Kaikki tieto mitä on tapahtunut voisi auttaa vian löytymiseen, riittäisikö yksi suutinvika tyhjäkäynnin pilaamiseen?

Saako suuttimet testattua kotikonstein, ylösalaisin kiinni putkiin?
Samalla purituspainemittaus mutta riittäisikö yksi mäntä/vena vika tyhjäkäynnin pilaamiseen?

Mielestäni noi yhteen sylinteriin vaikuttavat viat pysyisi samankaltaisina koko kierrosalueella?
Ehkä suuttimen jumittelu voisi tehdä jotain mutta ei kai noin rajua?
Toisaalta rynkyttäminen viittaa yksittäiseen ongelmaan eikä ehkä kokomoottoria ohjaavaan syyhyn.
Mikä pumpussa aiheuttaisi yllättäen sellaisen, miten poissuljit vuotovian?

Laita vaikka video käynnistä niin joku viisaampi voi hoksata ongelman.

141
20.09.2014, 12:50
Nyt ilmeni sellane pikkuvika, lyhyet päällä pallaa myös pitkät valot... :mad:
Pitkien merkkivalo pallaa himmeesti lyhyvillä, pitkillä normaalisti kirkkaana.

Viiksi vai joku rele? Missä rele/et on?

BJ-40/76
20.09.2014, 13:19
Nyt ilmeni sellane pikkuvika, lyhyet päällä pallaa myös pitkät valot... :mad:
Pitkien merkkivalo pallaa himmeesti lyhyvillä, pitkillä normaalisti kirkkaana.

Viiksi vai joku rele? Missä rele/et on?

Tarkista ensin, ettei jostain H4 hehkusta ole tippunut hehkulanka oikkariin lyhhyiden ja pitkien väliin.
-> siis yksitellen käytät hehkun kannat irti, ja kun vika poistuu, niin se poltin "oikkarissa"

helmapelti
20.09.2014, 17:27
Nyt ilmeni sellane pikkuvika, lyhyet päällä pallaa myös pitkät valot... :mad:
Pitkien merkkivalo pallaa himmeesti lyhyvillä, pitkillä normaalisti kirkkaana.

Viiksi vai joku rele? Missä rele/et on?

Mulla se rele oli huonossa paikkaa ja sinne oli valunut vettä jostain, palikat oli hapettunut eikä pitkät pysyny päällä.
Avasin ja puhdistin sekä säätelin sitä kunnes alkoi toimia,yllättäen on toiminut jo vuosia. Mielestäni se ei voi kytkeä virtaa molemmille valoille mutta voihan sen tarkistaa jos on märkä ja hapettunut. Releen löytää jalkatilasta kun räpsyttelee pitkiä ja kuuntelee. Kosteusviat tekee joskus noita himmeitä vikoja.

Tominna voi tarkistaa kun kytkee sen avattuna ja katsoo mitä tapahtuu, kytkentäpinnat pitäis olla puhtaat ilma piikkejä ja hapettumaa.

141
20.09.2014, 19:24
Kuitti, pittääpä huomenna päivänvalossa räplätä.

nivani
25.09.2014, 07:19
Paneudettu aiheeseen viikonloppuna. Ei ole ediccejä tässä härvelissä. taitaa noissa 2H koneissa olla. Vaan ei löydy tyhjäkäyntiä 61:seen millään.. nyt on venttiilit säädetty,syöttöpumpun ajoitus tarkastettu, kaikki alipaineletkut tarkistettu, sammuttimen toiminta tarkastettu, imuvuotoja ei löydy. mikä helevetti siinä vielä mättää? Rynkyttää rajusti tyhjäkäyntiä 500rpm 800rpm välillä. Syöttöpumpun säätöjä väännelty vaan ei mitään vaikutusta.. Liekkö se pumpun sisälle kohdistuu tuo vika epäily, ei oikeen enää muuta vaihtoehtoja jäljellä kun suihkut vois olla sökönä vaan toimisko sillon normaalisti muuten?Entä onks 61:sen pumpussa keskipakosäädin vai onks se jakopään rattaas? Eiks kuullostas vähän silt? Pumpun vaihto vähän arvokasta arpomista. Onks siel pumpus mitään venttiilii tjn.. mikä vaikuttas tyhjäkäyntiin? Joku jos osais neuvoo miten vois tarkastaa on keskipakosäätimen, niin ois taas yks arvaus vähemmän.

Luoppis
26.09.2014, 15:42
Entä onks 61:sen pumpussa keskipakosäädin vai onks se jakopään rattaas? Eiks kuullostas vähän silt? Pumpun vaihto vähän arvokasta arpomista. Onks siel pumpus mitään venttiilii tjn.. mikä vaikuttas tyhjäkäyntiin? Joku jos osais neuvoo miten vois tarkastaa on keskipakosäätimen, niin ois taas yks arvaus vähemmän.

Ei taia ainakaa ihan tuol pumpun sisällä olla keskipakosäädintä?
http://japan-parts.eu/toyota/eu/1987/land-cruiser-60/hj61lv-mcxw/4_791220_077_/tool-engine-fuel/2203_injection-pump-body

Tuol on kyl sit kaikkee jännää niinku mechanical governor ja automatic timer
http://japan-parts.eu/toyota/eu/1987/land-cruiser-60/hj61lv-mcxw/4_791220_077_/tool-engine-fuel

Mutta ootko varma, ettei tyhjäkäynnin säätö oo vaan liian matalalla? Siihen oli kaiketi säätö kaasuvivuston päässä? Kuitenki aika hämärää jos kierroksilla on vetoja normaalisti eikä mitää erikoista savutusta?

mikkoska
29.09.2014, 13:02
Ei taia ainakaa ihan tuol pumpun sisällä olla keskipakosäädintä?
http://japan-parts.eu/toyota/eu/1987/land-cruiser-60/hj61lv-mcxw/4_791220_077_/tool-engine-fuel/2203_injection-pump-body

Tuol on kyl sit kaikkee jännää niinku mechanical governor ja automatic timer
http://japan-parts.eu/toyota/eu/1987/land-cruiser-60/hj61lv-mcxw/4_791220_077_/tool-engine-fuel

Mutta ootko varma, ettei tyhjäkäynnin säätö oo vaan liian matalalla? Siihen oli kaiketi säätö kaasuvivuston päässä? Kuitenki aika hämärää jos kierroksilla on vetoja normaalisti eikä mitää erikoista savutusta?Ominaisuus on ollut kyseisessä tuotteessa siitä asti kun miulle tuli kesällä. Autossa hieman laakeampi tankki ja sieltä "piti":D vian löytyä tyhjäkäyntiongelmiin... Sain kuulla että tuo tyhjäkäynti ongelma on ollut koneremontista asti jo vuoden päivät.. "Amati" jokkisseppä kasannu tuon koneen toiseen lohkoon kun entinen kone meni poks. Tosiaan syöttöpumpun rataskin heitti kolmella muttei vaikuttanu tuohon tyhjäkäyntiin. Nyt tullu puöriteltyä pumpun säädöt mitä vaan löytyy eikä vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tulossa toinen vakiopumppu testattavaksi tuohon, saap nähdä.

Tähän mennessä kokeilutua ilman vaikutusta tyhjäkäyntiin:
-polttoaine lisäpumppu - polttoaine suoraan pöntöstä - pa-suodin ja linjasto puhdistettu - venttiilit säädetty(nekin heitti ihan kunnolla) - syöttöpumpun merkit kohdallaan -ennakon säätöä kokeiltu - Alipaine letkut käyty läpi/vaihdeltu - imuvuotoja etsitty -sammutin toimii normal -pumpusta ruuvailtu joka perhanan ruuvia eikä vaikutusta.

Seuraavaksi pitää aukasta jakopää näkyviin ja vaihtaa kampiakselin etu stefa mikäli semmon varaosaputkasta löytyy. Samalla tarkistan tuon "automatic timer" härvelin ja onko lie merkit jakopäässä kohdallaan? Ymmärtääkö ken tuon toimintaperiaatteen en oo ihe vielä kattonu tuonne jakopäähän? Vaikuttaako se mutikka ennakon säätöön "keskipakoissäätimen" tavoin? Omituisinta on miten auto käy tyhjäkäyntiä nätisti kun on 1000rpm, mutta kun laskee kaasua sen alle sammuu kun seinään. :confused:
Oppiipahan tämänkin romun kun muitten virityksiä korjaa..:mad:

vartiainen
29.09.2014, 13:36
Käykö se tälleen?

http://www.youtube.com/watch?v=Mw8u63UOKVM

mikkoska
29.09.2014, 13:38
http://youtu.be/hfA2Yfy_M8s
Tuossa samanlainen rynkyttävä tyhjäkäynti mille sen saa hetkeksi käymään ennekun sammuu, ei anna luonto priks pitkään antaa tuon hkata kun tuntuu että rytisee kampura lohkosta pihalle.. Tosin mulla tuo kone rynkyttää olipa kuuma tahi kylmä kone.

mikkoska
29.09.2014, 13:40
Käykö se tälleen?

http://www.youtube.com/watch?v=Mw8u63UOKVM

Kerkesit eka.. joo aika samanlainen rynkytys tosin vielä hittaamin hakkovvaa

0ltzi
29.09.2014, 14:20
kuulostaa iha pullinki raktorilta :D

vartiainen
29.09.2014, 14:45
Veikkaanpa että tyhjäkäynnin säätö on vain pielessä. Se säädetään HJ:ssa kahdesta paikasta koska siinä on vähän samanlainen tyhjäkäynnin "korjauspiiri" kuin mersunkin 6-syl rivipumpuissa.
Mulla tekee samaa kun lasken tyhjäkäynnin siitä helpoimmasta säätöruuvista liian alas ja se säädin alkaa sitä aina korjaamaan liian alhaalta takaisin ylös. Sitten se rumpsuttaa tuolleen kuin videossa, tosin vähän hitaammin.

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5144

141
02.10.2014, 14:30
Nyt toimii, vika oli tosiaan polttimossa.

..Marko..
05.10.2014, 21:45
Tankki ei näytä löpyä vaikka on vaihrettu mittari ja parit anturit tankkiin..Tankin maajohto myöski testailtu eikä vaikutusta.. mittari ei värähdä vaikka laittaa johdot yhteen.
Eli onko jollakulla tietoa mikä noista johdoista on se signaali piuha joka menöö tankin anturille, ja jos niin saako sen korvata kokonaan uurella 0.75 johdolla.. jostaki se ilmeisesti on poikki..http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/IMG_1453.jpg ja tankin päästä löyty tän väriset.. --> http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/IMG_1451.jpg

0ltzi
08.10.2014, 16:56
Tankki ei näytä löpyä vaikka on vaihrettu mittari ja parit anturit tankkiin..Tankin maajohto myöski testailtu eikä vaikutusta.. mittari ei värähdä vaikka laittaa johdot yhteen.
Eli onko jollakulla tietoa mikä noista johdoista on se signaali piuha joka menöö tankin anturille, ja jos niin saako sen korvata kokonaan uurella 0.75 johdolla.. jostaki se ilmeisesti on poikki..http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/IMG_1453.jpg ja tankin päästä löyty tän väriset.. --> http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/IMG_1451.jpg

toinen anturilta suoraan maihin ja sitten ainakin omassa -87 61 oli keltainen johto joka tuli mittaristolle. piippaa anturin päästä johtoja, toinen pitää mennä maihin ja toinen tulla mittaristolle. jos ei niin johto poikki.

lampola
08.10.2014, 20:05
missäs mahtaa ol vika kun toi käyttis 61 polttaa tuulilasinpyyhkijöide sulakkee.

jos lyö sulakkee kii ku pyyhkijät o lyöny pääl nii toimii moitteettomasti ainaki tunni ja varmaa pidempääki mut sit ku lyö poies päältä niin polttaa hetken pääst sulakkee.

voisko se si rele olla entinen tai jottai?

..Marko..
09.10.2014, 14:45
toinen anturilta suoraan maihin ja sitten ainakin omassa -87 61 oli keltainen johto joka tuli mittaristolle. piippaa anturin päästä johtoja, toinen pitää mennä maihin ja toinen tulla mittaristolle. jos ei niin johto poikki.
Vastaus ongelmaan oli signaalijohto poikki, ja signaali piuha on kelta/punainen, joten sen tilalle vain uutta johtoa ja pelaa. :)

helmapelti
11.10.2014, 15:57
Kerkesit eka.. joo aika samanlainen rynkytys tosin vielä hittaamin hakkovvaa

Joko se käy?
Oletko kysynyt myyjältä jos se tietäisi mitä on tapahtunut?
Sama se kuka teki mitä mutta voisi auttaa vian selvityksessä.

Muuten myyt pelin jenkkeihin, siellä tuollainen loopkäynti on parasta herkkua :)

Aparaatti
02.11.2014, 20:39
Alkoi HJ:n vitosvaihde pitämään semmoista ei säännöllistä roklatusta. Muilla vaihteilla ei ääntä kuulu, joten epäilen että sieltä on laakerit mennyt. Noin 480000 mittarissa ja nyt mennään ilman vitosta. Vitonen kuitenkin pysyy päällä myös moottorijarrutuksissa.

Hetken ajan meinasin vaihteistopaketin ostaa käytettynä, mutta irrallaan olevien laatikoiden ostaminen voi osoittautua hankalaksi. Koeajo pitäisi päästä suorittamaan, eikä tämänkään jälkeen ole tietoa milloin alkaa ääntämään "uusi" laatikko.

Päätin että remontoin nykyisen laatikon. Samalla kun laatikkoa levittelee pitkin tallin lattiaa ja pihamaita niin voisi uusia kaikki laakerit mitä päävaihteistosta löytyy. Uudet tiivisteet ja stefat samalla. Jakovaihteistoon on remonttia tehty muutama vuosi takaperin välityksien vaihdon yhteydessä. Samalla kun laatikot ovat irti voisi niiden huohotukset rakentaa uusiksi.

Löytyykö jostakin ohjeistusta laakereiden irrotukseen ja muuhun laatikkoremonttiin liittyen? Jostain muistan lukeneeni joidenkin laakereiden olevan hankalampia irrottaa, ja ehkä jotain spesiaaleja ulosvetäjiä tarvitaan? Mitenkä sitten kasauspuoli. Meneekö uudet paikalleen hellällä lämmittelyllä ja kevyellä koputtelulla? Kannattaako uusia vielä laakereiden ja tiivisteiden lisäksi muuta vaihdelaatikosta? Kytkinremonttihan olisi hyvä päivätä samaan syssyyn tietysti :)

Hessu888
02.11.2014, 22:26
Löytyykö jostakin ohjeistusta laakereiden irrotukseen ja muuhun laatikkoremonttiin liittyen? Jostain muistan lukeneeni joidenkin laakereiden olevan hankalampia irrottaa, ja ehkä jotain spesiaaleja ulosvetäjiä tarvitaan? Mitenkä sitten kasauspuoli. Meneekö uudet paikalleen hellällä lämmittelyllä ja kevyellä koputtelulla? Kannattaako uusia vielä laakereiden ja tiivisteiden lisäksi muuta vaihdelaatikosta? Kytkinremonttihan olisi hyvä päivätä samaan syssyyn tietysti :)

Lataa alkuperäinen manuaali, niin siellä on kerrottu kaikki oleellinen. Sen takimmaisen ylemmän laakerin irrotus oli ainakin mulla aivan mahotonta, joten piti vingulla kaivaa kolo josta kuulat ulos ja sitten koolit erikseen pois. Kasatessa kannattaa uusia lukkorenkaat kun niitä on eri paksusia ja niillä säädetään päittäisvälykset. Siinä manuaalissa on kerrottu nekin asiat ja eri paksuudet mitä saatavilla.

Tuolla neljällä eri sivulla manuaaleja: http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=1
vaihteistomanuaali: H41/H42/H50/H55F Transmission Repair Manual - PN: 36237E
tai sitten koko iso manuska: Land Cruiser Chassis & Body Manual - PN: 36262E
Torrentin lataat eka koneellesi, jotta noita voi ladata esim. http://www.bittorrent.com/

PH75
02.11.2014, 22:33
http://www.youtube.com/watch?v=mjltXyzDROk
http://www.youtube.com/watch?v=FUwototHAc4

Tuossa pari videota aiheesta

PH75
02.11.2014, 22:41
http://www.youtube.com/watch?v=RxWeNCAbOyI

Vielä yksi.

0ltzi
25.11.2014, 20:53
paljos hojos on vakio nyyttöneitä?

kävin penkis coolerin kanssa ja tehot nousi 150 hepoon :D nyyttöneitä 385

t.haapala
26.11.2014, 21:07
Onko vakio ahdot ja syötöt?

Jostain lukenu et 12ht antais huimat 315nm vakiona :D.

Pitäs varmaa ite viedä kans penkkiin toi oma kuhan saan turbon vaihettua vielä

0ltzi
26.11.2014, 21:14
Onko vakio ahdot ja syötöt?

Jostain lukenu et 12ht antais huimat 315nm vakiona :D.

Pitäs varmaa ite viedä kans penkkiin toi oma kuhan saan turbon vaihettua vielä

Juu vakio ahdot. Syötöstä en tiiä mutta kierros pienemmälle ni savu arvot oli tänää 0,59 :D

0ltzi
28.11.2014, 16:51
onks hj61 ollu muka pohjaus kumit rungossa takapäässä?

vartiainen
28.11.2014, 17:09
Kylhä siel taitaa olla?
http://i157.photobucket.com/albums/t64/vesuriankka/Mobile%20Uploads/20131115_093407_zpsad8649f1.jpg

offjake
28.11.2014, 17:17
Missäs ja millanen toi potikka oli 61 mikä pitää kylmänä tyhjäkäyntiä korkealla? kun ei kierrokset laske missään vaiheessa ja kun säätää sieltä helpommasta paikkaa tyhjäkäyntiä pienelle niin on kylmänä liian pienellä ja rynkyttää

0ltzi
29.11.2014, 09:46
Kylhä siel taitaa olla?
http://i157.photobucket.com/albums/t64/vesuriankka/Mobile%20Uploads/20131115_093407_zpsad8649f1.jpg

Oolrait. Omassa ei oo vaa ikinä ollu ja nyt viidennessä katsastuksessa asiasta mainittiin. :)

parukit
29.11.2014, 11:17
Eikös siinä ole automaattiryyppy joka hyppää startatessa kylmänä päälle, kierrokset silloin 1100. Putoaa lämmetessään pois päältä ja kierrokset n. 720 r/min.
Rattipylvään vieressä on myös käsiryyppy.

PH75
29.11.2014, 12:58
Eikös siinä ole automaattiryyppy joka hyppää startatessa kylmänä päälle, kierrokset silloin 1100. Putoaa lämmetessään pois päältä ja kierrokset n. 720 r/min.
Rattipylvään vieressä on myös käsiryyppy.

Ei kai siinä nyt sentään ryyppyä ole :) ja rattipylvään vieressä on käsikaasu. Tuossa kuvia alipaineputkista ja muista aiheeseen liittyvää tietoa.

http://www.peoplehelp.com.au/landcruiser/manuals/12ht%20vacuum%20piping.pdf

Heikki L
29.11.2014, 14:40
siellä on lohkossa oikealla puolella se kylmäkäynin anturi joka alipaineella ohjaa kierrokset ylös kylmänä. maksaa toyotalla 180e. siihen menee muistaakseni 2 alipaine letkua mulla jossain albumissa kuva siitä

Luoppis
29.11.2014, 17:11
Eikös siinä ole automaattiryyppy joka hyppää startatessa kylmänä päälle, kierrokset silloin 1100. Putoaa lämmetessään pois päältä ja kierrokset n. 720 r/min.
Rattipylvään vieressä on myös käsiryyppy.

Mulla ei nosta kylmänä kierroksia ku johku vajaasee tonnii, normaalityhjäkäynti jotai 700-800.

Kierrejousi
09.12.2014, 09:48
mitenkäs on kun öljynpaine on oman mittarin mukaan kylmänä +0 kelillä 5w40 öljyillä karvan yli puolenvälin mutta venakopaan kun kurkkaa niin kovin kuivan oloinen näyttää olevan? onko 12ht koneessa sama kun hiacesissa ettei öljy jaksa nousta vintille asti kylmänä? :eek: käyttelin normi läpöiseks ja paineet laskee normaalisti toiseen viivaan tyhjäkäynnillä mutta öljy ei näy yläkerrassa.

0ltzi
09.12.2014, 16:33
mitenkäs on kun öljynpaine on oman mittarin mukaan kylmänä +0 kelillä 5w40 öljyillä karvan yli puolenvälin mutta venakopaan kun kurkkaa niin kovin kuivan oloinen näyttää olevan? onko 12ht koneessa sama kun hiacesissa ettei öljy jaksa nousta vintille asti kylmänä? :eek: käyttelin normi läpöiseks ja paineet laskee normaalisti toiseen viivaan tyhjäkäynnillä mutta öljy ei näy yläkerrassa.

kommentoin sen verran että siihen omaan mittariin ei oo mitään luottamista.

siis onko autoon yhtäkkiä nyt tullut joku vika? tai kolina?

jos ei niin laita se konepelti kiinni ja jatka ajamista :)

dodge3500
09.12.2014, 21:38
ottamalla kopan pois vai pelkästä korkista katsottuna

BJ-40/76
10.12.2014, 02:09
mitenkäs on kun öljynpaine on oman mittarin mukaan kylmänä +0 kelillä 5w40 öljyillä karvan yli puolenvälin mutta venakopaan kun kurkkaa niin kovin kuivan oloinen näyttää olevan? onko 12ht koneessa sama kun hiacesissa ettei öljy jaksa nousta vintille asti kylmänä? :eek: käyttelin normi läpöiseks ja paineet laskee normaalisti toiseen viivaan tyhjäkäynnillä mutta öljy ei näy yläkerrassa.

Jos näyttää kuivalta, varsinkin hiacessa L-sarjan koneella, niin silloin on jotain pahasti vialla. siis L-sarjalainen on ohc-kone, siis nokka kannessa, ja siellä oljyn pitä liikkua aina. se loiskepelti ohjaa öljynroiskeet pois täyttökorkista.
12h-t on ohv-kone, siis nokka-akseli lohkossa, ja yläkerrassa voitelua kaipaa vaan keinuvivut molempine päineen, ja pikkasen öljyroiskeita venttiilin ohjareille/niiden kumeille.
Jos asia epäilyttää, niin nokkakoppa pois, ja kone käymään, ja katsomaan:D
L-moottorissa pitäs öljyn lentää hiljalleen mm. naamaan, 12h-t nätisti räpistää keinuvipujen akselin/pukkien juuresta...
ja noihin toyotan 20-40 vuotta vanhoihin orkkis sähköisiin öljynpainemittareihin ei kannata luottaa liikaa.... ne tuppaa näyttämään aina liian vähän, varsinkin kuumana.

Hojo61
10.12.2014, 07:37
Terve.

Aamulla piti töihin lähteä niin hj meinas ettei välttämättä mennäkkään.. starttauksen jälkeen jäi startti pyörimään ja piti ottaa akut irti.. mistä kannattaa lähteä tojotasta vikaa hakemaan? Virtalukko? Solenoidi? Kyseessä siis 12ht kone..

PH75
10.12.2014, 08:33
Terve.

Aamulla piti töihin lähteä niin hj meinas ettei välttämättä mennäkkään.. starttauksen jälkeen jäi startti pyörimään ja piti ottaa akut irti.. mistä kannattaa lähteä tojotasta vikaa hakemaan? Virtalukko? Solenoidi? Kyseessä siis 12ht kone..

Vaihda solenoidin kärjet ja mäntäkään ei kallis, niin sekin menee siinä samalla. 99% varmuudella toinen kärki loppuun kulunut.

Hojo61
10.12.2014, 09:25
Juu kiitos vastauksesta. Mahtaako se startin pois nyppääminen olla iso ruljanssi? ku en kerinny tutkimaan sitä sen enempää aamulla kiireessä..

Hessu888
10.12.2014, 09:37
Juu kiitos vastauksesta. Mahtaako se startin pois nyppääminen olla iso ruljanssi? ku en kerinny tutkimaan sitä sen enempää aamulla kiireessä..

Jos oikein muistan, niin yks johto (12mm pulttikanta) irti startin kyljestä ja 2 pulttia startin laipasta (14mm?), niin pitäisi irrota. Auton alla makaamalla oon ite irrottanut.

Hojo61
10.12.2014, 10:24
Okei. Tuli mieleen että eikö siihen tuu mitään herätettä virtalukosta? Meinaan vaan ku jos se tulee sillä samalla yhdellä johdolla niin miks se starttaa vaikka virrat on pois kokonaan? Jääkö ne kärjet sitten vaa jumeksiin että se ei palauta sitä normaaliin asentoon?

Hessu888
10.12.2014, 11:37
Okei. Tuli mieleen että eikö siihen tuu mitään herätettä virtalukosta? Meinaan vaan ku jos se tulee sillä samalla yhdellä johdolla niin miks se starttaa vaikka virrat on pois kokonaan? Jääkö ne kärjet sitten vaa jumeksiin että se ei palauta sitä normaaliin asentoon?

Joo tulee sinne toinen pikkupiuha pikaliittimellä.

BJ-40/76
10.12.2014, 21:54
Siis alkaa starttaamaan kun pistät akunkengän kiinni?
Irroita se herättimen johto startista ensimmäiseksi, jos heittää starttaamasta, niin vika on tod. näk. se, että releen koskettimet on palaneet kiinni. (ulkomuistista vuosien takaa: konehuoneessa on keltainen metallikuorinen rele 12mm kannalla olevalla pultilla kiinni, ja siinä lukee start relay tms... ja kopsauta meisselillä reilusti, niin jos heittää starttaamasta, niin mahdollisesti vika poistui hetkeksi)

Hojo61
11.12.2014, 14:19
Juu testasin aluks ottamalla vaan sen herätteen irti mut ei auttanu. Otin sit koko startin irti ja vien sen tutkittavaksi..

Aparaatti
12.12.2014, 09:47
Mystisiä vilkkuongelmia ilmaantui hj:hin eilen. Vilkun vasen nuolivalo syttyi palamaan suoraan ajettaessa himmeästi. Vilkku toimi normaalisti oikealle, mutta vasemmalle tahti hyvin verkkainen.

Kotiin päästyäni aloin selvittämään vikaa tarkemmin. Vilkun merkkivalo sammui kun käytti hätävilkkuja päällä. Ilman valoja vilkut toimi myös paremmin. Maadoitukset kävin läpi edestä ja takaa, mutta vika ei löytynyt. Huomasin sitten ympärillä pyöriessä että parkit vilkkui vilkkujen mukana. Tästä sitten tuli idea että liekö parkeissa ongelma kuitenkin.

Perävaunupistokkeen jännitteenalentimesta kun nyppäsi pois parkkien virran niin palasi sähköt ennalleen. Täytyy jossain vaiheessa selvittää onko vika pistokkeessa vai jännitteenalentimessa. Perinteen mukaisesti jännitteenalentimen ympäristöstä löytyy melkoisia johtovirityksiä ja rosvoliittimiä. Voi kyllä olla että pistokekin on täynnä vettä, suota ja suolaa.. :)

TeuvoSlam
12.12.2014, 16:04
Mikä on se anturi 61koneessa öljykellon vieressä, johon tulee kaksnapanen liitin?
Ja onko hj60 ja61 öljynpainemittarin anturit keskenään vaihdettavissa?
Itsellä kun laitettu tuo 61 kone kuuskymppiseen ni vielä sähköissä hienosäätöä et kaikki pelaa oikein. Nii ja on 61 mittaristo+kojelauta..

PH75
12.12.2014, 18:27
Mikä on se anturi 61koneessa öljykellon vieressä, johon tulee kaksnapanen liitin?
Ja onko hj60 ja61 öljynpainemittarin anturit keskenään vaihdettavissa?
Itsellä kun laitettu tuo 61 kone kuuskymppiseen ni vielä sähköissä hienosäätöä et kaikki pelaa oikein. Nii ja on 61 mittaristo+kojelauta..

Imusarjan "grillivastusta" varten oleva jäähdytinnesteen lämpötilan tunnistin se anturi on. Jos johdon siitä anturista pois ottaa paikoiltaan, (siis alkuperäisessä 61mallissa) niin 14sek. verran pitäisi "grillinvastus" hehkua säällä kuin säällä aina, kun virran päälle autoon laittaa. (ei varmaan järkevää pidemmän päälle, kärähtää varmasti)

Muistelen, että öljynpaineanturi eri numerolla ainakin olis.

Luoppis
13.12.2014, 01:04
Mystisiä vilkkuongelmia ilmaantui hj:hin eilen. Vilkun vasen nuolivalo syttyi palamaan suoraan ajettaessa himmeästi. Vilkku toimi normaalisti oikealle, mutta vasemmalle tahti hyvin verkkainen.

Kotiin päästyäni aloin selvittämään vikaa tarkemmin. Vilkun merkkivalo sammui kun käytti hätävilkkuja päällä. Ilman valoja vilkut toimi myös paremmin. Maadoitukset kävin läpi edestä ja takaa, mutta vika ei löytynyt. Huomasin sitten ympärillä pyöriessä että parkit vilkkui vilkkujen mukana. Tästä sitten tuli idea että liekö parkeissa ongelma kuitenkin.

Perävaunupistokkeen jännitteenalentimesta kun nyppäsi pois parkkien virran niin palasi sähköt ennalleen. Täytyy jossain vaiheessa selvittää onko vika pistokkeessa vai jännitteenalentimessa. Perinteen mukaisesti jännitteenalentimen ympäristöstä löytyy melkoisia johtovirityksiä ja rosvoliittimiä. Voi kyllä olla että pistokekin on täynnä vettä, suota ja suolaa.. :)

Putsaa eka se perävaunupistoke ja tarkista sen pistokkeen maadoituksen kunto. Jos siellä on tarpeeks kaikkea kivaa kosteaa mujua se voi vetää vähän oikoseen ja jos sen pistokkeen maadoitus on hapettunut niin se yrittää maadottua juuri esim. vilkkujen kautta.

0ltzi
13.12.2014, 19:35
Imusarjan "grillivastusta" varten oleva jäähdytinnesteen lämpötilan tunnistin se anturi on. Jos johdon siitä anturista pois ottaa paikoiltaan, (siis alkuperäisessä 61mallissa) niin 14sek. verran pitäisi "grillinvastus" hehkua säällä kuin säällä aina, kun virran päälle autoon laittaa. (ei varmaan järkevää pidemmän päälle, kärähtää varmasti)

Muistelen, että öljynpaineanturi eri numerolla ainakin olis.

http://www.ebay.co.uk/itm/Facet-Coolant-Temperature-Sensor-Toyota-LAND-CRUISER-4-0-Turbo-D-HJ61-V-81-91-/161216198174?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item25893bf61e

tuon näkönen? mutta yleensä sininen.

Hojo61
14.01.2015, 10:59
Taas tuli pikkuvikaa tojotaan. Työmatkalla toinen (kuskin puolen tiett) pyyhkijä ei suostunu enää pyyhkimään. Hanttarin puoli toimii normaalisti. Sai varmaan alkunsa siitä kun kerran oli jäätynyt ja mulla oli jääny pyyhkijäy päälle viime reissusta niin sitte hanttarin puoli rupes pyyhkimään mutta kuskin puoli oli niin jäässä että ei liikkunut. Samalla kun irroittelin sitä jäästä, huomasin että sehän liikkuu aika helpolla eli ei ota vastusta enää samalla lailla kun toinen pyyhkijä. Onko multa jotkut poorit menny sieltä vai mikä? Pistäkääs jotao vinkkiä ensiavuks. Pitää ruveta tutkimaan ku töistä pääsee kotiin..

Hessu888
14.01.2015, 11:29
Taas tuli pikkuvikaa tojotaan. Työmatkalla toinen (kuskin puolen tiett) pyyhkijä ei suostunu enää pyyhkimään. Hanttarin puoli toimii normaalisti. Sai varmaan alkunsa siitä kun kerran oli jäätynyt ja mulla oli jääny pyyhkijäy päälle viime reissusta niin sitte hanttarin puoli rupes pyyhkimään mutta kuskin puoli oli niin jäässä että ei liikkunut. Samalla kun irroittelin sitä jäästä, huomasin että sehän liikkuu aika helpolla eli ei ota vastusta enää samalla lailla kun toinen pyyhkijä. Onko multa jotkut poorit menny sieltä vai mikä? Pistäkääs jotao vinkkiä ensiavuks. Pitää ruveta tutkimaan ku töistä pääsee kotiin..

Todennäköisesti poorit menny varresta, jossa metalli onneks pehmeempää ku akselissa. Jos heilutat vartta ja mutteri ei liiku samaa tahtia, niin pooreissa syy. Mutteria voi koittaa vähän kiristää tai laittaa vaikka lukitetta siihen poorikartioon(http://www.motonet.fi/fi/tuote/606108/LOCTITE-kierre--ja-laakerilukite-5gr) , mutta jos ei auta, niin ehjä käytetty varsi tilalle.

Luoppis
14.01.2015, 11:37
Taas tuli pikkuvikaa tojotaan. Työmatkalla toinen (kuskin puolen tiett) pyyhkijä ei suostunu enää pyyhkimään. Hanttarin puoli toimii normaalisti. Sai varmaan alkunsa siitä kun kerran oli jäätynyt ja mulla oli jääny pyyhkijäy päälle viime reissusta niin sitte hanttarin puoli rupes pyyhkimään mutta kuskin puoli oli niin jäässä että ei liikkunut. Samalla kun irroittelin sitä jäästä, huomasin että sehän liikkuu aika helpolla eli ei ota vastusta enää samalla lailla kun toinen pyyhkijä. Onko multa jotkut poorit menny sieltä vai mikä? Pistäkääs jotao vinkkiä ensiavuks. Pitää ruveta tutkimaan ku töistä pääsee kotiin..

Mutteri auki ja pyykijän varsi irti. Mulla kävi samallanen juttu alkutalvesta, mutta johtu sillä kertaa vaan siitä, että se pyyhkijän vartta paikallaan pitävä mutteri oli vähän löystynyt. Se pyyhkijän varsi on kai vähän pehmeempää tavaraa, kun se vivuston tapin boori, joten se sorvaa enimmäkseen sen pyyhkijän varren, jos jotain jännittävää tapahtuu.

Hojo61
14.01.2015, 11:46
Okei. Jotain tollasta ajattelinkin. Laitoitko jotai tavaraa poorien väliin vai riittikö vaan kiristys?

Luoppis
16.01.2015, 16:06
Okei. Jotain tollasta ajattelinkin. Laitoitko jotai tavaraa poorien väliin vai riittikö vaan kiristys?

Mulla riitti kiristys tolla kertaa ku ei kuitenkaa kerinny sorvaamaa sen pahemmin ja koska tilanne johtu selvästi siitä mutterin lyöstymisestä. Jos se varren silmä on menny hirveen väljäks ni joko toi toisen nopeemman vastauksen kierrelukite tai sit aika varmasti tohon sais vaikka purkaamolta melko lailla minkä tahansa Toyotan pyyhkijän varren sopimaan kuhan on ees vähän sinne päin se pituus, loputhan voi pelata sulan pituudella jos meinaa pyyhkiä katon puolelle.

maakinen
07.02.2015, 20:08
Kuinkahan korkia tommonen hj61:sen jousipakka alun perin on?
Eli jos pakan heittää nurin pöydälle niin mikä on silloin norran keskikohdan ja pöydän välimatka?
Mietin vain tos jousia mankeloidessa.

0ltzi
24.02.2015, 19:24
muija tossa muistutti viime kesän norjan reissulla hojon öljyvuodosta.

eli oltiin ajettu vajaa tuhannen kilsaa ns. yhtä soittoa ja sitten ruoka tauolla auto sammuksissa puolisen tuntia ni kämmenen kokonen läntti öljyä asvaltilla.

paikansin vuoto paikaksi koneen ja laatikon laipan. sen jälkeen ei lätäkköä oo jäänyt. onko ideoita mistä ihmeestä öljy oli kotoisin? kampiakselin takastefa on vaihdettu 5tkm sitten.

voiko laatikosta jotenkin keittää öljyt sillai et ne tulis kytkinakselin päästä ulos?

coolerman
24.02.2015, 19:59
Laitoithan orkkis-stefan?

0ltzi
24.02.2015, 20:44
Laitoithan orkkis-stefan?

en. mutta miten se ei koko ajan falskais jos sieltä??

escorvet
24.02.2015, 21:14
Niin paljo kuuli kans huonoa tarvike stefoista hj:n kampuralla että meni ihan orkkis paikalleen konerempan yhteydessä. Huono paikka säästää kun on hieman ilkeä vaihtaa jos hajoo

BJ-40/76
25.02.2015, 01:11
Niin paljo kuuli kans huonoa tarvike stefoista hj:n kampuralla että meni ihan orkkis paikalleen konerempan yhteydessä. Huono paikka säästää kun on hieman ilkeä vaihtaa jos hajoo

Siis tuliko tuota öljyä koneesta vai laatikosta: koneessa mustat öljyt, ja laatikossa "hunajaiset, pistävällä tuoksulla"

fanito
25.02.2015, 02:36
erittäin hyvin sanottu. paitsi: peräöljy haisee p..seelle. punanen on useimmiten ohjauksesta.

0ltzi
25.02.2015, 05:30
Sitä kun ei sitten enempää tutkinu ni ei tiiä kumpaa :confused: eihä se oo ku laatikko ja vauhtipyörä irti ni pääsee vaihtaa :) mutta ei se rikki oo ku ei enää vuoda.

dodge3500
25.02.2015, 22:00
onko siinä hyvät ns. takasheittourat. mulla kävi samalla tavalla kun eka laitoin tarvikkeen urat puuttu kokonaan

Hirvonen
26.02.2015, 11:18
Onhan sekkii tietysti mahollista että laatikon huohotin meinannu tukkeutua ja paine ei oo päässy pois kun kytkinakselin stefan kautta

t.haapala
28.02.2015, 14:43
Mahtaakohan tost 12h-t:st saada ton jälkihehkun jotenkin näppärästi pois käytöstä.

Vituttaa kun se imee n. minuutin verran akkuja tyhjäks kylmäkäynnistykses vaiks on tämmösii plussa kelei.

Muutenhan ei siit mitään haittaa oliskaa mut kun tulee ajeltuu niin lyhkäsiä matkoja ettei kerkiä akut latautumaan :o.

vartiainen
28.02.2015, 15:30
Kummallekin hehkulle on oma rele, että periatteessa sen kun ottaa irti. Yleensähän näihin päinvastoin metsästellään puuttuvaa hehkua kun joku on sen raksinut pois. Jälkihehku on timerilla muistaakseni 35sekunttia että en ihan heti uskoisi sen olevan pääsyy tyhjiin akkuihin.

t.haapala
28.02.2015, 15:34
Onks muistikuvaa mis päin semmonen rele sijaitsee?

vartiainen
28.02.2015, 17:42
Oisko ollut kuskinpuolella lokarissa konehuoneessa? En muista.

http://i157.photobucket.com/albums/t64/vesuriankka/image_zpstrgctks1.jpg

lepa77
02.03.2015, 21:02
varakuskin puolelta löytyy nuo toinen putsarin vieressä ja toinen akun ja putsarin välissä

t.haapala
02.03.2015, 21:19
Jees, löyty ja piuhat revitty irti, pistän takas sit joskus jos tulee pakkasii :D.
Liittimet ol mul ainaki erilaiset ku tos kuvas ja molemmis samanlaiset.

Ja tost akkujen tyhjäämisest sen verran et mul tulee 4 kylmäkäynnistyst päiväs mut ajoo ei tu yhtees ku joku parikyt kilsaa,
ja sillonki aina puhallin ja valot päällä, eli tyhjeneehän ne kun ei kerkee latautumaan.
Ja tiiän et ihan oma vika kun tulee ajettuu niin lyhkäst pätkää :o.

Ja kulutuksia ei o, oon pariin kertaan ne mittaillu ja lataakin ihan normisti, eikä kesäsin oo mitään ongelmia akkujen kans, joka talvi vaan.

0ltzi
04.03.2015, 14:46
nyt ois hojo huollettu taas. kuka on tosi hj mies ja arvaa mistä on vakio putkisto syöpynyt puhki :D

Aparaatti
05.03.2015, 12:14
nyt ois hojo huollettu taas. kuka on tosi hj mies ja arvaa mistä on vakio putkisto syöpynyt puhki :D

Ainakin itsellä jousto ruostui irti putkesta? Siis kuusykkösessä. Kuuskymppisessä joustokappaletta ei ainakaan itsellä ollut.

Offens
05.03.2015, 12:46
Akut tyhjenee, eli purkaa jonnekkin. Hj61. Onkohan jotain yleisiä ongelmapaikkoja olemassa. Valot on joskus välkkyvät. Kojetaulun varoitusvalot diskoilee myös, tyhjäkäynnillä kun kytkee ajovalot pois parkille. Volttimittarilla menee yleensä hetki että näyttää täyttä jännitettä käynnistyksen jälkeen. Näyttää sellaista 16volttia aluksi. Auto seissyt nelisen vuotta. Nyt alkas olla leimaa vaille. Muutaman päivän seisonta syö virrat ettei jaksa käynnistyä.

parukit
05.03.2015, 14:53
Ellei vikaa ala löytymään, kannatta laittaa päävirtakytkin akun -navan ja rungon väliin.

coolerman
05.03.2015, 19:29
Millos olet akut ladannut viimeksi täyteen?

0ltzi
05.03.2015, 19:30
Ellei vikaa ala löytymään, kannatta laittaa päävirtakytkin akun -navan ja rungon väliin.

toi on viiminen kädettömien ratkaisu :D

omastani sain selvitettyä akun syöjän viime kesänä. ennen akut kesti 2 viikkoa ni oli tyhjät.

otin sielä hantin puolen akun plussalta kaikki jälkiasennus johdoilta näyttävät irti ja kytkin yks kerrallaa takas. sillai et mittasin akku jännitteen ennen ja jälkeen. jos ei ollu muuttunu ni sitten seuraava johto paikalleen.

syöjä tais olla inventteri radiolle. siirsin sen virta johdon siihen neliskanttiseen mötikkään, oisko ollu ilmanputsarissa kiinni? sieltä saa virtansa sillon ku on avain 1 asennossa.

Offens
07.03.2015, 15:23
toi on viiminen kädettömien ratkaisu :D

omastani sain selvitettyä akun syöjän viime kesänä. ennen akut kesti 2 viikkoa ni oli tyhjät.

otin sielä hantin puolen akun plussalta kaikki jälkiasennus johdoilta näyttävät irti ja kytkin yks kerrallaa takas. sillai et mittasin akku jännitteen ennen ja jälkeen. jos ei ollu muuttunu ni sitten seuraava johto paikalleen.

syöjä tais olla inventteri radiolle. siirsin sen virta johdon siihen neliskanttiseen mötikkään, oisko ollu ilmanputsarissa kiinni? sieltä saa virtansa sillon ku on avain 1 asennossa.

löyty vika purkaja suht helposti. Maajohto irti ja lamppu väliin. Kyllähän se lanka vähän punoitti. Plusnavasta lähti ainoastaan yksi jälkiasennus johto, jossa myös sulake. Sulake irti ja testilamppu pimeni. En tutkinut mille virta oli otettu. Käyntiin lähti ja valot pelasi niin jospase tulee käyttäessä ilmi mikä ei enään pelitä.. maapuolen akun jännite oli 12.62 ja toinen akku 12.74

0ltzi
07.03.2015, 15:53
löyty vika purkaja suht helposti. Maajohto irti ja lamppu väliin. Kyllähän se lanka vähän punoitti. Plusnavasta lähti ainoastaan yksi jälkiasennus johto, jossa myös sulake. Sulake irti ja testilamppu pimeni. En tutkinut mille virta oli otettu. Käyntiin lähti ja valot pelasi niin jospase tulee käyttäessä ilmi mikä ei enään pelitä.. maapuolen akun jännite oli 12.62 ja toinen akku 12.74

nii juu taisin mäkin sillai ihan ekas tehä että ku kaikki oli irti ni ajoin ja kokeilin kaikkia vehkeitä että toimivat..

kyllä noita vaan kertyy ~30 vuoden aikana :)

PH75
07.03.2015, 16:33
löyty vika purkaja suht helposti. Maajohto irti ja lamppu väliin. Kyllähän se lanka vähän punoitti. Plusnavasta lähti ainoastaan yksi jälkiasennus johto, jossa myös sulake. Sulake irti ja testilamppu pimeni. En tutkinut mille virta oli otettu. Käyntiin lähti ja valot pelasi niin jospase tulee käyttäessä ilmi mikä ei enään pelitä.. maapuolen akun jännite oli 12.62 ja toinen akku 12.74

Toimiiko radio ilman sitä sulaketta? Luultavasti jännitteenalentimelle taitaa mennä se johto. Näkyy vanhenmiten nuo jälkiasenteiset jännitteenalentimet purkavan akkuja melko monessa hj:ssa. Eikös ne olekin usein kotimaista laatutyötä, :)

Offens
08.03.2015, 11:23
Toimiiko radio ilman sitä sulaketta? Luultavasti jännitteenalentimelle taitaa mennä se johto. Näkyy vanhenmiten nuo jälkiasenteiset jännitteenalentimet purkavan akkuja melko monessa hj:ssa. Eikös ne olekin usein kotimaista laatutyötä, :)

jännitteenalenninta se alanmieskin eppäili. Neljä hjiitä oli ollut ja kahden kohdalla alennin purki.

reniemel
11.03.2015, 21:20
Mistä noit mustia mötiköitä eli alennuspurkkeja saa ostaa taitaa olla vika mullakin siinä?

PH75
12.03.2015, 00:03
Mistä noit mustia mötiköitä eli alennuspurkkeja saa ostaa taitaa olla vika mullakin siinä?
Esim. tuolta sivulta invertterien alapuolelta:
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=invertterit&sivu=invertterit ja googlella näyttää aikalailla lisää löytyvän.

hojo
18.03.2015, 21:12
moro onko kenelläkään tietoa mistä saa osia hj61 suuttimiin.muualta kuin marmuritiskiltä,tampereen alueelta.kutosen suutin sökö neula jumittaa,putsaaminen ei auttanut.

Luoppis
21.03.2015, 11:39
moro onko kenelläkään tietoa mistä saa osia hj61 suuttimiin.muualta kuin marmuritiskiltä,tampereen alueelta.kutosen suutin sökö neula jumittaa,putsaaminen ei auttanut.

Ootko kysässy Tammer dieselistä?

BJ-40/76
21.03.2015, 16:05
moro onko kenelläkään tietoa mistä saa osia hj61 suuttimiin.muualta kuin marmuritiskiltä,tampereen alueelta.kutosen suutin sökö neula jumittaa,putsaaminen ei auttanut.

Ainakin aikaisemmin nuo 12h-t:n kärjet löytyi jostain varaosamaahantuojan luettelosta; siis oulussa paikallinen varaosapulju olisi pystynyt toimittamaan.

TeuvoSlam
22.03.2015, 19:13
Hj60 jossa 61:sen kone ja mittaristo. Miksi lämpö ja polttoaineen mittari tärähtää välillä ihan tappiin?

Ja kone meinaa sammua kun painaa kaasua ja vapauttaa. Kylmänä sammuukin?

Olisiko hyviä vinkkejä mistä lähtä vikaa selvittämään

JoneHJ
22.03.2015, 20:43
Hj60 jossa 61:sen kone ja mittaristo. Miksi lämpö ja polttoaineen mittari tärähtää välillä ihan tappiin?

Ja kone meinaa sammua kun painaa kaasua ja vapauttaa. Kylmänä sammuukin?

Olisiko hyviä vinkkejä mistä lähtä vikaa selvittämään

http://slck.net/viewtopic.php?t=5144

HJ60_Jussi
22.03.2015, 21:00
Tuo mittareiden tappiinmeno on tyyppivika. Siellä mittarissa palaa kärjet kiinni. Jäähtyessään irtoo tai paukauttaa kämmenellä mittarien yläpuolelle niin alkaa pelaa tai sitten ei. Mulla on noita mittaristoja ollu useita ja varmaan kaikissa on jossain vaiheessa menny nuo viisarit tappiin

Napalm
24.03.2015, 12:20
Mitäs tehdään kun etuvetari ei meinaa mennä paikoilleen? Pitkä tikku kyseessä. Poorille ottaa, mutta pohjaan ei mene.

Nivel ei ainakaan tuntuisi jumittavan. Sitä pystyy vähän liikuttelemaan "stoppikohdassa". Lukko on ollut kytkettynä purkuvaiheessa ja on vieläkin päällä.

Onko tämä vaan näitä "Enemmän voimaa, isommat työkalut" hommia? :eek:

BJ-40/76
24.03.2015, 12:26
Mitäs tehdään kun etuvetari ei meinaa mennä paikoilleen? Pitkä tikku kyseessä. Poorille ottaa, mutta pohjaan ei mene.

Nivel ei ainakaan tuntuisi jumittavan. Sitä pystyy vähän liikuttelemaan "stoppikohdassa". Lukko on ollut kytkettynä purkuvaiheessa ja on vieläkin päällä.

Onko tämä vaan näitä "Enemmän voimaa, isommat työkalut" hommia? :eek:

holkissa ja tasauspyörästön pikkupyörässä poorit eri asennossa, pyöräytä lyhyen puolen vetaria pikkasen. (helpoiten onnistuu, jos kaveri pyörittää hitaasti)

ps. olihan lukko kiinni, ettei ollut vaan jousenvarassa hampaan nokat vastakkain?

Napalm
24.03.2015, 12:30
Ok, pitää sitä alkaa kokeilemaan. Paitsi, että lyhyttäkään ei oo paikallaan. Pitää varmaan askarrella se ensin paikalleen.

Toivotaan, että lukko on ollu kiinni. Ainakin kahva ylhäällä ja valo palaa..

Napalm
01.04.2015, 19:42
No ei mene se lyhytkään paikalleen. Kardaania pyörittäessä tuntuu, että se olisi ottamassa poorille, mutta ei se sitten kuitenkaan ota. En uskalla ihan tolkutonta väkivaltaakaan tuohon käyttää.

Sitten tuntu jännältä kun nykäsin vetaria pois tarkistaakseni sen pään kunnon, niin se tuntui jumivan. Piti nykästä ihan kunnolla, että sen sai pois.

Asiaan kuuluu luonnollisesti se, että sama vetari samalla nivelellä tuli aikaisemmin paikoiltaan ihan vaan nykäsemällä. :p

jiipeehoojii61
01.04.2015, 21:05
No ei mene se lyhytkään paikalleen. Kardaania pyörittäessä tuntuu, että se olisi ottamassa poorille, mutta ei se sitten kuitenkaan ota. En uskalla ihan tolkutonta väkivaltaakaan tuohon käyttää.

Sitten tuntu jännältä kun nykäsin vetaria pois tarkistaakseni sen pään kunnon, niin se tuntui jumivan. Piti nykästä ihan kunnolla, että sen sai pois.

Asiaan kuuluu luonnollisesti se, että sama vetari samalla nivelellä tuli aikaisemmin paikoiltaan ihan vaan nykäsemällä. :p

Onko sielä ne "loiskelevyt"paikallaan vai kiilaavakko ne jotenki..

RockerDuck
03.04.2015, 09:46
Kertokeepas viisammat miten tuosta 61stä siäjetään pumpun ajotus ku tuntuu niin nuhaselle vaikka 1 kierros jo nostettu syöttöö ja 3 ahonalaista... eikö se ollu 1 suhe 3 se säätö noin niiku karkeesti? Ja toinen sit tuo hukkaportti, siihen joku helppo konsti et sais ahtoja johonki 1- 1,2baariin. Nyt ei nosta kun 0,6...

Napalm
03.04.2015, 15:20
Thank god for Offipalsta. Sinnehän ne vetarit nyt lopsahti paikalleen.

Rockerduck: Hommaa bleedi.

vaikka tämmönen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Viritys/Suorituskyky/Bleed-venttiili-turbo-79740/

Yli kilon ahtoja ei vakioturbolla varmaan kannata pitää. Ainakaan ilman kuuleria.

RockerDuck
03.04.2015, 15:45
Cooleri sinne ois tarkotus keulaan työntää mutta kun sais nyt ne ahot ees siihen kiloon. Mut tuohan tuo ois helepoin. Kiits.

helmapelti
04.04.2015, 16:20
No jos kone on kunnossa niinkuin mulla ehkä on niin pelkkä ahdonalainen täysin auki. N15r vakiosta tms.
Sillä ahdot nousee 0,7bar ja mielestäni se on oikein fiksu viritys.
Ahdot voi bleedata tms 1,2 bar asti jolloin paikat saa särkymään helpommin. Vakioahdin ahdistaa ja pakopuoli sulaa eikä tehot olennaisesti kasva.

Jos kone ei ole juuri kunnostettu niin rajoittaisin huippukierroksia ja ruuvaisin tuon ahdonalaisen ja 0,7bar.
Liikkuu iloisesti ja voi kestää hetken. Vakiokoneet odottaa muutenkin mäntien/renkaiden porsimista.
Jos haluaa kovaa rokkia niin jenkkikasivehje pihaan.

Cruiseri toimii myös käyttöautona jos siitä sellaisen haluaa.

0ltzi
04.04.2015, 20:06
ekaks se cooleri sitte. sen jälkeen pako- ja ahtopaine mittarit. sitten painetta ja syöttöä lisää.

tai sitte ekaks painetta ja syöttöä reilusti ja sen jälkeen muutama tonni ajoa jonka jälkeen kone pöydälle :D

RockerDuck
04.04.2015, 23:11
Nuita jenkkikaseja nyt on vuosien varrella pyöriny pihassa enemmänkin,pensana ja diiseli, mut nyt ois tarkotus suaha tuo ruiseri edes tuntumaan sille et se vetäisi... ei ole tarkoitus tehdä mitään nallipyssyä mutta sitä käyttömukavuutta sais olla vähän enemmän. Pitäs nyt kuitenki jaksaa nuilla 33 kulkee maantie ajossa ilman että jos sivulasista näkyy ylämäki niin pitää pienemmälle jo puottaa...

t.haapala
18.06.2015, 16:39
Mikähän hojon pyyhkijöi on alkanu riivaamaan kun tihku lopettaa toimintansa välillä.
Tihkuasentoon kun laittaa ni menee muutaman kerran niinku kuuluukin,
mut sit kuuluu vaan releen naksauhdus eikä pyyhkijät lähe enää automaattisesti menemään, ennenku avittaa laittamalla viiksestä eriasentoo.
Sit ne vetää taas muutaman kerran, kuluu naksahdus releestä eikä lähe enää liikkel.
Oiskohan moottori alkanu jotain kettuilemaan vai mistä lähtis vikaa ettimään?
Ideoit??

lepa77
18.06.2015, 20:17
jos oikeen muistan mulla oli samaa ongelmaa joskus.vaihdoin sillon eni releen ei auttanu.sitten vaihdoin moottorin se auttoi.

0ltzi
18.06.2015, 20:28
Mulla ei kans toiminu tihku lainkaan. Eka vaihdoin viikset. Sitten releen. Ei auttanu kumpikaan. Eli moottori vaihtoon. En kyl tajuu miten voi moottorissa olla vika?

turakki
18.06.2015, 21:20
[QUOTE=0ltzi;1232924]Mulla ei kans toiminu tihku lainkaan. Eka vaihdoin viikset. Sitten releen. Ei auttanu kumpikaan. Eli moottori vaihtoon. En kyl tajuu miten voi moottorissa olla vika?[/QUOTE
Hiilet lopussa ja/tai jumissa. Taikka se liukupinta (mikä sen nimi oikeasti on), mitä hiilet laahaa, kulunut tai oikkarissa? Parikin kertaa bj:n pyyhkijöitä on elvytetty rapsimalla grafiittipaska raoista pois.

t.haapala
19.06.2015, 09:13
Oolrait, eli moottori vaihtoon. Kiitoksia :)

miksi
20.06.2015, 13:51
Onkohan se tihkurele vielä moottorilla kuten hj60ssessä?

Omassa projektikasassa pyyhkijät suti koko ajan pysähtymättä ja syy oli sen tihkureleen moottorin asennossa, se piti kontaktia koko ajan päällä. Toisella releellä se helpottu mutta jotain muuta etsinnässä tilalle.
Maadotusohjaus tulee pyyhkijänmoottorilta jolloin se moottori rupeaa pyörimään sen oman kierroksensa ja sitten antaa sysäyksen pyyhkijöiden moottorille liikkeelle ja releen moottori stoppaa alkukohtaansa..

Mela-Antero
15.09.2015, 16:26
Mites gurut on patentoinut/korjannut ilmaruuveja ? Omista satuloista on jengat melko selvät, eli tuskin kestää ilmausrunkkausta, onko jotain nippapatentteja valmiina olemassa että ruuvais 10x1 nappulan liiman kaa mihkä kävis 7mm ilmaruuvi ? Helicoili vähän niin ja näin kun herkästi menee ilmaruuvi "farmimomenttiin" :D

AH
15.09.2015, 17:55
Onkohan se tihkurele vielä moottorilla kuten hj60ssessä?

Omassa projektikasassa pyyhkijät suti koko ajan pysähtymättä ja syy oli sen tihkureleen moottorin asennossa, se piti kontaktia koko ajan päällä. Toisella releellä se helpottu mutta jotain muuta etsinnässä tilalle.
Maadotusohjaus tulee pyyhkijänmoottorilta jolloin se moottori rupeaa pyörimään sen oman kierroksensa ja sitten antaa sysäyksen pyyhkijöiden moottorille liikkeelle ja releen moottori stoppaa alkukohtaansa..

Korjasin yhden hj61 pyyhkijän moottorin, kun oli kans tihku sökö. Kansi auki ja yksi "kieli" oli poikki joka ilmeisesti toimii asentotunnistimena tai jotain. Se oli vaan menny taitoskohdasta poikki, juottamalla korjaantui. Pikkasen joutui väkivaltaa käyttämään että sai kaikki tarvittavat palikat irti... liiman kanssa kasaan, toimii!

ukkonen7
16.09.2015, 10:07
Kysytään täällä kun on pitäisi olla tuttu malli, eli mitä/minkä liittimet ovat nämä. Sijaitsee käsijarru kahvan juuressa, HJ61 kyseessä ja tullut ilman askeleita ja lukkokahvoja eli voiko olla noille?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7561&pictureid=181727

Hessu888
16.09.2015, 21:32
Kysytään täällä kun on pitäisi olla tuttu malli, eli mitä/minkä liittimet ovat nämä. Sijaitsee käsijarru kahvan juuressa, HJ61 kyseessä ja tullut ilman askeleita ja lukkokahvoja eli voiko olla noille?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7561&pictureid=181727

Lisälämppäriä veikkaisin.

ukkonen7
16.09.2015, 22:06
Se on vielä kiinni apparin penkin alla ja toiminnassa

_kekkula_
17.09.2015, 06:20
Mun veikkaus on että liittyy automaatilla oleviin autoihin. Mullakin on tuollaiset liittimet tyhjillään. Automaatit visiin yksittäis penkeillä ni kai siinä joku konsoli kotelo on ja vaikka siellä valo yms.

Kierrejousi
24.09.2015, 21:09
Mitäs raati on mieltä? kasaisitteko koneen kuvan mukaisilla männillä vai nakkaanko verkkojen painoiksi? Kyse 12 ht kone ja kasvavat männänrengasurat :)