Kirjaudu sisään

View Full Version : SOA BJ mielipiteitä


_Metal_
22.12.2011, 18:15
Eli mielessä nyt vahvasti tehä SOA samalla berttaan kun tekee levyjarrut ja tehostimen.
Muutama kysymys kaipaa vielä parin päivän vanhojen keskustelujen kahlaamisen jälkeen mielipiteitä. Autosta tarkoitus tehdä kuitenkin melko matala niin ajattelin poistaa lehdistä lateja. Vakiona tais olla 7 latia (edessä) 4 ois varmaan aika sopiva.

Takapäässä kannattaako pinjoni kääntää kohti jakista, vaiko antaa olla alkuperäisessä asennossa?

Etupäässä kumpi parempi?
Vaihto ehto 1. Cut & turn eli pinjonin kääntö kohti jakista ja käyttää normi kardaania.

Vaihtoehto 2. Pitää akselin orkkis asennossa ja laittaa tuplanivelkardaanin.

Eteen ajatuksena tehdä samalla riippujen kääntö taakse ja luultavasti kääntää jouset jolloin saisi vähän pitemmän akselivälin. Eikä tässä samalla myös etukardaanin kulmat paranisi.

Eskimo
22.12.2011, 23:10
Eli mielessä nyt vahvasti tehä SOA samalla berttaan kun tekee levyjarrut ja tehostimen.
Muutama kysymys kaipaa vielä parin päivän vanhojen keskustelujen kahlaamisen jälkeen mielipiteitä. Autosta tarkoitus tehdä kuitenkin melko matala niin ajattelin poistaa lehdistä lateja. Vakiona tais olla 7 latia (edessä) 4 ois varmaan aika sopiva.

Takapäässä kannattaako pinjoni kääntää kohti jakista, vaiko antaa olla alkuperäisessä asennossa?

Etupäässä kumpi parempi?
Vaihto ehto 1. Cut & turn eli pinjonin kääntö kohti jakista ja käyttää normi kardaania.

Vaihtoehto 2. Pitää akselin orkkis asennossa ja laittaa tuplanivelkardaanin.

Eteen ajatuksena tehdä samalla riippujen kääntö taakse ja luultavasti kääntää jouset jolloin saisi vähän pitemmän akselivälin. Eikä tässä samalla myös etukardaanin kulmat paranisi.

Lehtiä joudut poistamaan jos haluat koneen leimalle. Muuten korkeus kasvaa liikaa.
Vähemmillä lehdillä ja pitkillä iskareilla saat alustan elämään tod. hyvin.

Takapäässä pinjonin kääntö ja kardaanien avartaminen aikalailla pakollinen jos meinaat ajaa muuallakin kuin tiellä. Muuten pohjaa.

Edessä cut&turn.

Traction barit heti molempiin akseleihin.

Murros
22.12.2011, 23:38
Mikäli ajelet normisafareita niin kannattaako satsata soaan???
Jos kilpuria rakennat niin sit saattas löytyä syitä joustoihin...
Vakio alusta joustaa ihan hyvin ns.normikäytössä mutta nykysin pitää latijousisessakin olla samat joustot kuin crawlerissa.
Itse satsaisin ilmalukkoihin.

_Metal_
23.12.2011, 09:55
Lehtiä joudut poistamaan jos haluat koneen leimalle. Muuten korkeus kasvaa liikaa.

Ite kaavailin jättäväni 4-5 lehteä.


Takapäässä pinjonin kääntö ja kardaanien avartaminen aikalailla pakollinen jos meinaat ajaa muuallakin kuin tiellä. Muuten pohjaa.

Eli pinjoni sojottamaan suoraan jakista kohti.



Traction barit heti molempiin akseleihin.
Mites edessä mahtaa tulla ahdasta. Toimisikohan samanlainen systeemi kun LN65 hilussa vakiona, eli akseliputkeen pieni "torni" josta suora tanko vain runkoon.

Samppi
23.12.2011, 15:10
Mun Bj,ssä on taka akselin pinjoni käännetty osoittamaan jakista kohti ja täristää kardaania niin perusteellisesti!:mad:
Ulkomistista: oliko takana 4 lehteä, otin paksuimman kuormalatin pois ja silti jouduin takomaan jouset suoremmiksi ja vieläkin on pikkuisen turhan korkea vaikka jouset on miltei suorana auton alla. Muutaman sentin saisi alemmas kun tekisi takajousen etukiinnikkeet matalemmaksi (oli edellinen omistaja korottanut autoa kiinnikkeillä)
Traction bar on pakollinen, taipuu jouset ässälle jo lyhyessä ajassa ilman sitä ja jos auto on BJ 42 niin traction barille ei löydy tankin takia tilaa akselin keskivaiheilta vaan se mahtuu vain kartturin puoli laidalle joten kuten järkevästi, akselin laidassa oleva tuki taitaa vain syödä joustoja enemmän kuin keskellä oleva?:confused:

hpotteri
24.12.2011, 22:25
Soa ja lehtien poisto kuulostaa varmalta keinolta saada vatuloivat akselit ja mahdottomat torque wrapit.

Bj Andy
24.12.2011, 23:31
= Taas yksi bertta joka tulee hiljaa hiipumaan unohduksiin ja jonka romu-ukko joku hiljainen ilta hakee pois ja tuudittaa hiljaiseen uneen pois liikenteen melusta ja kanervan tuoksusta...

Pidä se bertta liikenteessä ja osta joku rieska silvottavaksi...

...Tämä Siis koska kysyit mielipidettä. Tai jos päätät toteuttaa nuo muutokset niin tee ne sitten loppuun asti siten että se bertta on vielä ajettavissakin ja elää toiset + 30 vuotta....

OPA
25.12.2011, 03:09
ja jos käännät lehdet toisinpäin niin ei mene enää katsastuksesta läpi.

Eskimo
25.12.2011, 11:14
ja jos käännät lehdet toisinpäin niin ei mene enää katsastuksesta läpi.

Juu siis akseliväli ei saa muuttua.
Etupakat himottaisi kääntää toisinpäin etuylityksen syömiseksi mutta kun ei niin ei :(

Ittellä tractionbarit toteutettu traktorin työntövarsilla. Perämurikoiden päällä tornit joista varret runkoon. Itseasiassa takana varsi piti vahvistaa putkella kun vääntyi voiman edessä.
Edessä ei sovi olemaan murikan päällä käytännössä kuin kiinnike sille varrelle.
Nämä ei rajoita joustoja.

BJ andylla on kyllä asiaa tuossa kommentissa. Berttoja ei valmisteta enää niin kannattaa harkita raiskaamista jos yksilösi on originaali.

_Metal_
25.12.2011, 11:32
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4061&pictureid=83283

Eli tälläinen lähes originaali (100% ruosteeton!). Saattaapi olla kyllä, että tuo SOA jää tekemättä. Ajattelin sitä lähinnä jousituksen pehmentämisen takia ja kuitenkin täytyy ohjaustehostin hommat rakentaa uusiksi, kun nyt on joku chevyn halki oleva simpukka paikallaan. Tehostimen kun uusin niin eteen tulee HJ levyjarrut ja taakse HJ:n FF-taka-aksula
(BJ:n välityksillä tietty).

Museo autoa tuosta ei olla tekemässä, vaan sellainen leppoisa kesä cruisailu auto, eli siis avona tarkoitus ajella.

Minkäs kokoiset renkaat tuossa mahtaapi mahtua pyörimään, jos ei rupea SOA väsäämään?
Tavoitteena jotkut kapeat,karkeat ja kohtuu korkeat...

Bj 40
25.12.2011, 11:58
Tee kompromissi! Itellä oli ihan samat pähkäilyt aikanaan, ja päädyin tähän ratkaisuun. Apuvieterit alle ja lehtiä pois, itellä 4 lehteä nurkassaan ja alkuperäinen pintakovuus on tiessään. Noilla bemmin vietereillä nousee kyllä reilusti, suorilla lateilla oleva soa korkeus taitaa tulla.. Taka iskarit eteenkin niin tulee vielä vähän ulosjoustoakin, vajailla latipakoilla joustaa vielä ulospäinkin. :rolleyes: Eikä oo yhtä kiikkerä kuin soa löysillä pakoilla, kardaanit ei ruvennut itellä täristämään ja traction bar ei täysin pakollinen sillä akselin alapuolelta kiertävä lati tukee akselin kiertymistä paremmin. Kallio hyppelyyn tai vastaavaan varmaan täysin pakollinen..Heh!

Toinen etukulma vaikuttaa ahtaalta mutta onnistuu!! Nousee kuitenkin reilusti, ja tuon mallin vieterit menee langat sisäkkäin joten ei paljon tilaa tartte. Jos rupeaa kiinnostamaan, voin laittaa kuvia tingeleistä mitkä itse survoin paikalleen. Takapää tosi helppo! Eikä tartte muutoskatsastella, apujouset saa olla! ;) Tuossa kuvassa alla 285/75 R16 ja ei tee tiukkaa, 35" menis varmaan hienosti vielä.

Ai niin! Ja ohjaustingeleille ei tarvitse tehdä mitään! Tosin säätää vain että auto kulkee ratti suorassa eteenpäin.. Ohjaustangon kulma muuttuu niin paljon että joutuu vähän säätämään, tankohan tavallaan sivusuunnassa lyhenee kun kulmaa tulee pystysuunnassa.. Olipas vaikeesti sanottu! Mut jos tarpeen voin pistää kuvajaisia. Iskarit oltava kunnossa tuon jälkeen, tulee pomppuisaa kyytiä muuten!



URL=http://imageshack.us/photo/my-images/683/19122011399.jpg/]http://img683.imageshack.us/img683/9228/19122011399.jpg[/URL]

Murros
25.12.2011, 12:02
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4061&pictureid=83283

Eli tälläinen lähes originaali (100% ruosteeton!). Saattaapi olla kyllä, että tuo SOA jää tekemättä. Ajattelin sitä lähinnä jousituksen pehmentämisen takia ja kuitenkin täytyy ohjaustehostin hommat rakentaa uusiksi, kun nyt on joku chevyn halki oleva simpukka paikallaan. Tehostimen kun uusin niin eteen tulee HJ levyjarrut ja taakse HJ:n FF-taka-aksula
(BJ:n välityksillä tietty).

Museo autoa tuosta ei olla tekemässä, vaan sellainen leppoisa kesä cruisailu auto, eli siis avona tarkoitus ajella.

Minkäs kokoiset renkaat tuossa mahtaapi mahtua pyörimään, jos ei rupea SOA väsäämään?
Tavoitteena jotkut kapeat,karkeat ja kohtuu korkeat...

HJ:n akseli on leveempi kun BJ:n,joudut kaventamaan.
33"12,5/15 renkaat mahtuu pyörimään ilman korotuksia eli 33"10,5/15 olis hyvä koko tai 235/85.16.

Unoha se soa ja laita vaikka parapooliset latit alle.
Pirun siistin ja originaalin näkönen yksilö joten eiköhän huonompiakin löydy piklottavaks ja offikäyttöön.

Bj Andy
25.12.2011, 13:22
Nii se taitaa olla jotain 6 senttiä leveempi eli ei tarvi välttämättä kaventaa. Tai jos jostain löydät J75 :sen akselit niin ne on suunnilleen saman levyiset joskin jousipukkien paikkaa joutuu nissäkin hieman muuttamaan.

Tuo on kyllä niin siisti peli että tuota ei enää kannata offata rusinaksi vaan etsi siihen joku homeisempi aihiio...

Mitä taas jousituksen pehmeyteen tulee niin jos haluaa ajaa mukavalla autolla niin se on sitten ihan joku muu. Bertta on bertta eikä sovi silkkiperseille.

Niitä jousi voit vaikka kokeeksi koittaa öljytä , se saattaisi hieman pehmentää niitä mutta lehtijousi on rahtijousi .

Nuo parabeli jouset oli ihan metka ehdotus. Liekköhän niitä kukaan kokeillu mihinkään??

Murros
25.12.2011, 16:19
Nii se taitaa olla jotain 6 senttiä leveempi eli ei tarvi välttämättä kaventaa. Tai jos jostain löydät J75 :sen akselit niin ne on suunnilleen saman levyiset joskin jousipukkien paikkaa joutuu nissäkin hieman muuttamaan.

Tuo on kyllä niin siisti peli että tuota ei enää kannata offata rusinaksi vaan etsi siihen joku homeisempi aihiio...

Mitä taas jousituksen pehmeyteen tulee niin jos haluaa ajaa mukavalla autolla niin se on sitten ihan joku muu. Bertta on bertta eikä sovi silkkiperseille.

Niitä jousi voit vaikka kokeeksi koittaa öljytä , se saattaisi hieman pehmentää niitä mutta lehtijousi on rahtijousi .

Nuo parabeli jouset oli ihan metka ehdotus. Liekköhän niitä kukaan kokeillu mihinkään??
Kenni nimimerkillä on parapoiliset turbobertan alla.

_Metal_
25.12.2011, 17:43
No joo noi apuvietärit vois olla yks vaihtoehto.. Pistätkö niistä vähän lisää kuvia. Minkä nuo on? BMW e30?
Parabeli jousia myös kattelin ja ainakin valmistajan sivuilla ei mielestäni enään noita ollu enään nettikaupan puolella ja luultavasti ylihintaiset.

HJ:n akselin leveys on kyllä tiedossa. Enpä meinannu siitä ottaa ongelmaa.

4x4_88
27.12.2011, 23:37
Ei, ei, ei ja EI SOAaa!
Laita vaik sitten apukierrejouset BJ:n alle.

Tuon on kyllä niin hieno yksilö että toi kelpais museoautoksi. Noh... kukin tavallaan....

Jappi
28.12.2011, 03:13
Juu ei tollaista ikinä SOA-hankkeisiin IMHO...

_Metal_
28.12.2011, 06:26
Eipä tuo kyllä korinvaihtoautona ikinä tule museoon päätymään... Muutenkin siinä on aika paljon asioita, jotka estävät nuo museo suunnitelmat.

4x4_88
28.12.2011, 10:42
Eipä tuo kyllä korinvaihtoautona ikinä tule museoon päätymään... Muutenkin siinä on aika paljon asioita, jotka estävät nuo museo suunnitelmat.

No siinä tapauksessa. No ainakin se on hyvä että pysyy sellasena cruisilu autona kuten sanoit.
Ja edelleen suosittelen apukierrejousia. Ne minunki pitäisi omaan linttaan asentaa.

ugly_hj
28.12.2011, 12:11
Joo hieno bertta ja itse kyllä tekisin soan, löysät jouset ja hyvät iskarit sekä kunnolliset traction baarit niin tulee hyvä ja näyttävän näköinen. Sehän on vain pitkäjänteisyyden puutetta jos ei autoa jaksa rakennella ja luovuttaa sen romumiehelle. On se nähty monella safarilla, että soa auto etenee paremmin kuin ilman soaa oleva kun ei ole etujousen päät niin alhaalla eikä jousilautaset haraamassa akseleiden alla, sekä joustot paremmat. High steer ohjausvarrethan siihen pitää tietenkin laittaa, mutta ompahan siten raidetankokin paremmin suojassa. Omassa autossani ei soan teon jäkeen menny yhtään raidetankoa, vaikka niitä ei ollut mitenkään vahvistettu.
Tollaisessa lisäkierrevirityksessä ei enää paljon ulosjoustoista puhuta eikä kyllä sisäänjoustokaan parane kun kierrejousi alkaa painaan vastaan.

Bj 40
28.12.2011, 19:31
Ugly:n kanssa samaa mieltä tuossa, maastoajoon soa parempi. Itse tulikin tehtyä tuon kanssa kompromissi, auto on paljon myös työmatka ja katu ajossa. Eikä apujousilla auto ole ihan yhtä kiikerä kuin soalla löysin latijousin.. Joten tyydyin tähän ratkaisuun, ja olihan tuo tietty helpompikin.. Pelkillä lisäjousilla tilanne ei siis ollut kummoinen, pikku kiharat tiessä ja montut ihan ok. Mutta kun tarvittiin isompaa joustoa esim. rummun vajoama tai vastaava, tuntui että selkäranka painuu kasaan.. :D Vastaan otti siis sekä latit että jouset.. Noissa kuvissa siis mitkä näkyy tässä viestissä on latipakat vielä täydet.

Nyttemmin tilanne huomattavasti parempi kun lateja poistettu, ruosteet hiottu veks + latit rasvattu tappirasvalla. Edessä siis takaiskarit, takaa siirsin myöhemmin kiinnitykset ylemmäs jo ihan sen takia että ne päät ei hankaa joka kiven nurkkaan. Maavaraakaan näin tehtynä ratkaisu ei kauheasti vie, ja riipukkeet on kyllä itsellä sellaisessa kulmassa ettei ne töki mihinkään..:D Onneks nyt nuo pakat antaa anteeksi niin on niitä ulos joustojakin.. Kuvissa näkyviä osia ei ole vielä "optimoitu" berttaan, noita tuli kerralla vähän enempi ja osa meni hojakkeihin. Esim. pohjaan lyönti kumien tornit ovat todellisuudessa matalemmat, ja taisin mataloittaa vielä lisää myöhemmin kun tajusin kuinka kasaan no vieterit voi mennä..

Tässä kuva kilkkeistä:

http://img6.imageshack.us/img6/2815/osakasa.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2010-01-30

Jousi:

http://img62.imageshack.us/img62/7328/apuvieteri2.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2010-01-30

Edessä paikoillaan:

http://img716.imageshack.us/img716/8417/siellon.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2010-01-30

Joka nurkassa samantyyppinen ratkaisu:

http://img16.imageshack.us/img16/8696/31012010275.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2011-12-28

Tässä näkyy mikä virka lateilla on kun tuikkaa suoraan paikoilleen, riippujen saamiseksi paikoilleen piti istua puskurilla.. :D (Rengas 265/75 r16)

http://img832.imageshack.us/img832/9169/edesspaikallaan.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2011-12-28

Sitten myöhemmin tään jälkeen ei oo tarvinnu istuskella puskurilla kun riipun asennus on kyseessä, joutuu vähän nostamaan keulaa vielä. Varmaan turhaa hifistelyä oli siistiä latit tuon näköseksi, mut tehty mikä tehty..

http://img839.imageshack.us/img839/7492/05102011188.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2011-12-28

En väitä että tää olisi hyvä, mutta vaihtoehto kuitenkin.. Ja verrattuna orggis 7 lehtisiin ruosteissiin pakkoihin tää on parempi! Työkaveritkin on maininnu et ottaa töyssyt huomattavasti pehmeämmin kuin ennen, korkeuttahan voi säädellä vaihtamalla vietereitä noihin. Huomasin et E-mallin kadetin takajousi kävis heittää paikalleen myös ja olisi huomattavasti hennompi tapaus. Nää oli siiss bmw e30 ei touring motonet jouset, sama biltemasta on jostain syystä pitempi. ei eteen hyvä berttaan. Tai joutuu laittaan jotkut monsteri riipukkeet ettei jää jäykäksi, riipukkeillahan tuota ulosjoustoa voi passata lisää jos tahtoo..

_Metal_
02.01.2012, 21:13
Jep ite alan kallistumaan nyt seuraavan laiseen vaihtoehtoon. Akselit tulevat pysymään toistaiseksi pakkojen yläpuolella. Taakse heitetään FF-aksula ja eteen HJ:n etuakseli, jotta raideleveys olisi sama molemmissa päissä, eli lehtijousia laitetaa pikkasen leveemmälle keulasta. Takajousista meinasin ottaa parilehteä pois, jos alkaisivat edes hieman elämään.
Keulalle tulee kuitenkin vielä hieman painoa lisää kun mekaaninvinssi tulee nokkapainoksi.

mikjus
02.01.2012, 23:34
Kyllä se SOA on ihan jees jos tulee hj akselit ja varsinkin jos vielä maastossa ajetaan. Kyllä ne niin riippana siellä akselin alla on eikä ne ees elä yhtään ellei oo jotku hipo pakat. Sit jos kääntää etupakat vielä toisin päin niin et riiput siirtyy taakse niin ei tarvii ikinä mitään vääntyneitä norria vaihtaa. Ainakin taakse sitten se traction bar ehdottomasti. SOAssa nyt kaikki parasta se et sen voi rakentaa vakio osista ja raudan kappaleista eikä tarvita mitään kalliita komponentteja.