View Full Version : Tallissa Tapahtuu,eli sekalaista projektia.
Sivua :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
10]
Nuori mies hommasi hiljattain kuumottelun jälkeen Volvo 940:n, varsin ryhdikäs kampe lajinsa edustajaksi. Laittamistahan näistä vanhoista aina löytyy joten tallissa on taas nikkaroitu kovasti.
7-satanen olis ollu se ykköskohde mutta niiden tarjonta sopivassa hinta/laatu-luokassa on rajoittunut niin piti sitten tyytyä tommoseen aerodynaamisempaan malliin. :)
Kytkinakselin holkitusta ja vähän muutakin pientä.
https://i.ibb.co/nBZ4hyG/DSC-1983.jpg (https://ibb.co/hchrpN6)
Lerssinen
11.08.2023, 18:09
https://www.youtube.com/watch?v=GmaOpyzQaiM
:D
Lerssinen
20.08.2023, 14:08
Kipaisin läheiseltä sorakuopalta pari rattorin kauhallista pohjamoskaa ja kippasin katoksen viereen, sisälle lappasin tällä härvelillä ja pelas ihan helvetin hienosti tuossa hommassa :D
https://www.youtube.com/watch?v=Xh5BuiC4FuM
Nyt olen ihan tyytyväinen, ei edes posahtanu mistään vaikka työnnättelin reilusti kasaankin :cool:
Tänään tein fillariremonttia. Menopeliin rattaat eteen/taakse ja ketjut uusiksi, takajarrupalat kans kun vanhoista pito hävinnyt jonnekkin ja hiekkateillä pelkkä etujarru on vähän riskaabeli jos tarvii pysähtyäkkin.
Eilen tussaroin mönkkärin ohjauskulmia kun se pirulainen syönyt etuset pilalle, ei oo tullu puututtua asiaan ennenku nyt. Kulmat oli ihan päin pyllyä... tod näk olleet jo zainis matö fakon käsistä tai maahantuontikasauksesta. Mitään rymyämistä tällä ei ole harrastettu eikä mikään ollut mutkalla/kulunut.
J0hannes
02.09.2023, 12:09
Kaipa tämä menee kategoriaan Tallissa Tapahtuu:D
Ollut jo pidemmän aikaa takaraivossa kutina, että pitäisi tehdä seinäkoriste.
Oli semmoiset lokarit, jotka oli menossa romulavalle ja niistä otin kulmat talteen. Umpiot ihan mallia alkuperäinen hehkulamppu HB4? Lamput sarjaan, niin 12v powerilla palaa mukavan himmeästi. Nää umpioista vielä sopivasti pinnoite irronnut osasta umpiota, sopii tähän muutenkin rapeaan kokonaisuuteen:cool:
Mietin vielä, josko tuon ottaisi alas ja patinoisi pihalla talven yli noita muutamaa hitsisaumaa, jotka piti täppäillä kasatessa...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105332&stc=1&d=1693648739
Ripustus portaiden yläpuolelle
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105333&stc=1&d=1693648739
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105334&stc=1&d=1693648739
Muillakin samoja ideoita...
Hyllyn päässä on kiinni BMW 2002 maskin puolikas, munuaiset ja joku nurkista löytynyt H4 umpio. Lampun sisällä on pieni 220v ledi. Tuossa oli kokeeksi kiinni liiketunnistin.
Tuo siirtyy toiseen paikkaan, mikä valaisee koko verstas salin. Kun talvella käy tarkastamassa lämpötiloja, niin ei tarvitse renkata valokatkaisijoita, näkee kulkea ilman.
Välillä kaasutin hommiin ja toyota käyntiin
Pitkästä aikaa innostuin rengashommiin. Tommoset tulee tällä kertaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6143&pictureid=243369
Runneriprojekti uhkaa valmistua käsiin.
Muutama kuva aiheesta.
Migin lankaa meni noin 7kg, eli aika perinteinen tojotaremontti.
Kaitsu67
17.01.2024, 23:49
Marraskuussa tuli tilanne, että vihreän ovaalin fleettiä pitää alkaa pajottaa, kun ajossa olevasta loppuu leima helmikuun 3. ja toinen joka seisonnassa ja kesänakit alla leima riittää toukokuulle, että josko joku kauppa-auto pidemmällä leimalla, niin pääsee rauhassa pajottamaan. :)
No siihen rakoon tuli sitten sattumalta Possu, Panamera 4 (neliveto), jossa oli kyllä tulossa isompi huolto, mutta pirun siisti pienillä kilsoilla. Juniori kun sattuu olemaan kyseisellä merkillä töissä, niin uskalsi ottaa riskin :D vaikka sieltä ei kuitenkaan auto tullut.
Panskuun tuli sitten tehtyä isompi huolto, moottoriölpät, suodatin, automaagin öljypohja suodattimineen + öljyt, etu- ja takaperän ölpät, uudet proput tietysti prikkoineen, tulpat, sytytyspuolat, ilmanputsari, sisäilman suodatin ja muut tarkistukset huolto-ohjelman mukaan.
Tossa oli mielenkiintoista, että moottorin ilmanputsarin vaihto vaati lamppujen ja etupuskurin irroituksen :eek: se kun on siellä puskurin sisällä. Ja etuperän drain plug on saamattomassa paikassa ja koko eturipustus/subframe pitää käytännössä purkaa...joten tuli sitten imaistua pumpulla täyttöreiän kautta vanhat pois. Toisaalta takaperä taas oli helpohko, kun tässä ei (onneksi) ole ilmajousia, joten siellä ei ole sitä kompuraa edessä mikä pitäisi ottaa tieltä pois.
No, moottoriölpät ja suodatin taas alapuolelta suojamuovien ja yhden tukibracketin irroituksen ja lootan pannu taas vaati muutaman kannattimen ja lämpösuojan purkamisen ja tuennan, eikä tulppien ja yhtä monen puolan irroittaminenkaan ollut ihan puistossa kävelyä, varsinkaan takimmaisten, ja tokihan ensin piti purkaa moottoristakin muovikuorrutusta pois edestä :D
Ja tonne isoon talliin, jossa pieni nousu ei tällasta matalalattia-autoa saanu ilman ramppirataa, kun meinas keulasta ja mahasta ottaa kiinni.
Homma paketissa ja maitokaupassakin käyty jo muutaman kerran. :cool:
(Kuva Marraskuulta ennen lumia ja tallihommia)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=243856
Tossa oli mielenkiintoista, että moottorin ilmanputsarin vaihto vaati lamppujen ja etupuskurin irroituksen :eek: se kun on siellä puskurin sisällä. Ja etuperän drain plug on saamattomassa paikassa ja koko eturipustus/subframe pitää käytännössä purkaa...joten tuli sitten imaistua pumpulla täyttöreiän kautta vanhat pois. Toisaalta takaperä taas oli helpohko, kun tässä ei (onneksi) ole ilmajousia, joten siellä ei ole sitä kompuraa edessä mikä pitäisi ottaa tieltä pois.
No, moottoriölpät ja suodatin taas alapuolelta suojamuovien ja yhden tukibracketin irroituksen ja lootan pannu taas vaati muutaman kannattimen ja lämpösuojan purkamisen ja tuennan, eikä tulppien ja yhtä monen puolan irroittaminenkaan ollut ihan puistossa kävelyä, varsinkaan takimmaisten, ja tokihan ensin piti purkaa moottoristakin muovikuorrutusta pois edestä :D
No ei ihme että noissa jo perushuollot suh´t "hintavia"... :D
Bemariin, 2002 vuosimallia 1974, alkoi olla tarve vaihtaa ilmansuodattimet. Tässä yksilössä alkuperäinen 1 kurkkuinen solex on vaihettu 2 x 2 kurk Dellorto 40 DHLA. Kaasareiden perässä on kääntökaaret, toimivat samalla kiihdytystorvina, ja niiden päällä Sprint Filter 6000 ilmansuodattimet. Nämä kaikki rakentelin iloisin mielin pitkin 90-lukua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=244751
Kuva kesältä 2006. Silloin muistakseni vaihdoin vauhtipyörän kevyemmäksi sorvaamaani yksilöön ja ajoitin viri-nokan paremmin. Sen jäljiltä konepelti puuttuu kuvasta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=244750
Mutta minne hävisi ihana 90-luku? Sprint Filter suodattimiin sai ennen vaihtoelementtejä pikkurahalla, muttei enää. Halvin mitä löysin, oli Misab ruotsista. Putsareita pari + kulut = 123e kiitos. Ei saatana, ei se näin kallista aina voi olla?
Tunnen huonosti japsiautoja, mutta sain jonkun vinkin, että niissä on käytetty ovaaleita putsareita suht paljon. Kollasin Asahin ja Japanpartsin online katalookeja, ja lopputulos on tuo. Kympin maksanut Subaru Leonen suodatin..!
Trodoon tilausta, ja JAPKO 20700 saapui. Pohjalevy kolmen millin alumiinistä ja kansi vähän ohuemmasta.
Tuplakaasari miehille kuuma vinkki: Nissan 280 ZX suodatin on hieman kapeampi ja pidempi, voisi olla vielä parempi? Vanhempi Datsun 240/260Z on oma mallinsa, sekä välimalli 280Z.
Meikäläisenkin pajassa jotain ihan oikeaa autonkotteron remonttia ollut. Pikkuautoon piti talven aikana vaihtaa kytkin, mutta sydäntalvella ei saanut mitään aikaiseksi ja lopulta homma pärkkelöityi koko vaihteiston remonttiin koska jo pitkään silppua työntänyt loota piti tässä yhteydessä laakeroida nopeasti.
Eihän se niin mene koska prinssin elämässä pitää olla vaikeuksia. Laakerit todettu kuluneiksi, fine, mutta sen lisäksi rattaat ovat sproing. Näistähän se magneettiin tarttuva silppu tulee.
Lootan korjaaminen rupesi vaikuttamaan kalliilta, ja joidenkin osien saaminen näin vanhaan lootaan vähintäänkin kyseenalaista. Uudempiin löytyy paremmin osaa, eikä tommonen manuaali aiheuta niin paljoa kiimaa että jaksaisi rypeä kaikki maailman nettisivut läpi selvittääkseen miten eri suffixien osat käyvät päikseen.
Korjatut vaihtolootat maksaa jo sen verran ettei oikein huvita könttäostoksena, ja nekin useimmat varusteltu 4WD vehkeisiin.
Suunnitelma B, joka on nyt muuttunut suunnitelmaksi A niinkuin Automaatti, perusvarmaa ZF4HP lootaa näihin on laitettu ilman valtavia muutoksia itse autoon. Kombinaatio on jo selvillä ja homma jatkuu kun saan ostettua takaveto/sähkötön ZF-loodan, vetolevy ja turbiini Roverin kasin perään jo löytyykin joten sekin vaikutti päätökseen.
Muutenkin automaatti pyörinyt mietintämyssyssä joka kesä kun ajelee, vaikka kasi jaksaa viedä kevyttä koppaa vaivatta niin silti niitä rattaita saa hämmennellä kyllästymiseen asti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=244663
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=244694
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=245162
Taisi olla ihan hyvä aika kaivaa tuo pois? Tai oikeastaan olisi ollut jo aikaa sitten...
Perhekuljettimen etujousen yläpää, jonka sisältä näkyy jo kääntölaakeri. Antoi pikkusen periksi heti pari sataa metriä katsastuksen jälkeen, kaupan parkkiin ajaessa ei vielä oireillut, poistuessa oli jäykempi ohjaus joka narisi ohjatessa ja vähäinenkin suuntavakavuus oli kateissa...
Onneksi oli vähän ehjempi varalle olemassa, mutta uusia tuo kyllä näkyy kaipaavan. Osanmetsästys on alkanut, monessa paikkaa näkyy listattuna mutta saldoja vain toiselle puolelle. Molemmat meinasin kyllä haalia, kun tuskin se toisenpuoleinenkaan on paljoakaan tuota parempi... On vaan vähän hinnat pompanneet viidessä vuodessa, yli kaksin- melkein kolminkertaiseksi...
Kaitsu67
17.05.2024, 00:17
Eilen tuli Disco II:sta purettua takajarrut, liukutappien putsaus ja voitelu sekä jarrusatulan ja sen kiinnitysrungon osalta putsattua ja tasoiteltua jarrupalojen osumakohdista, että liikkuvat hyvin. Samalla tuli kesänakit alle, kun auto oli seisonnassa ja talvirenkaat alla. Tänään oli viimeinen katsastuspäivä nääs :D ja leimahan sieltä irtosi huomautuksitta.
Etujarrut ei olekaan jumitelleet, mutta pitää niille tehdä sama ennakkohuoltona, niin onpa sitten nekin kondizionissa.
Vähän "hyvänhajuisia" hommia, ei tallissa vaan takapihalla kun kelit on tuommoset vallan kivat...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=245354
Serieksen perien purku akseleista irti, C-kasista tekniikkapaketti ulos (yläkautta, ei kuulemma mahdu poistumaan, tuli silti), ja päivänä jonakin tuon kakkos-Discon nykäisy moottorinvaihtoa varten...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=245348
Perät levälleen, jos saisi ennen lumen tuloa Torsenin asennettua Pätkän taka-akselille. Löytyi yllätykset noista, taka-akselin pinionpyörästä puuttui puolet parista hampaasta, etuakselin rataspari näytti likipitäen ajamattomilta. Eiköhän noista nyt yhden murikan saa kasattua..?
Verstaalla ei ole varsinaista särmäyspuristinta, mutta aina silloin tällöin on kuitenkin tarve saada taivutettua lattarautoja. Ostin tässä taannoin jäsen Tojo4WD:ltä kanttikoneen alavasteen pätkän ajatuksella, että teen siitä prässillä käytettävän taivuttimen.
Sahasin alavasteesta pätkän ja tein prässin työkalukiinnitykseen sopivan yläterän. Yläterään löytyi materiaali pihalta, eli kauhan huulilevyn pätkä mallia "nuolen puolikas". Kaksi pätkää selät vastakkain ja hetipiti-liimalla kiinni. Prässiin kiinnitystä varten terään piti polttaa lovi, johon hitsasin tilalle ainesputken pätkän. Putken sisälle menee jämptisti 25 mm akselista tappi, jossa on lukitusura prässin työkalupitimen pidätinruuvia varten. Prässi painaa terää sen ainesputken kautta; tappi on vain terän asemointia varten.
Lopputulos vaikuttaa toimivalta. 5x60 ja 5x80 lattojen koetaivutus kertoi painemittarin mukaan, että jotakin 5-6 tonnin voimalla rauta taipui. Prässin pumpussa on paineilmakäyttöinen pikaliike, jolla saa 10-15 tonnin puristuksen aikaan. Se näyttää riittävän aika pitkälle. Käsikahvalla saa sitten tarvittaessa 50 tonnia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=245494
lepoantti
11.07.2024, 21:52
Useasti ollut mielessä testata pikuppi napadynossa, illalla kun ajoin tallille niin sanoin pojalle, että nyt pikkari jarruihin kiinni. Kone tässä 2H ahdettuna 12H-t pakosarjalla ja ahtimella, mitään nippoja ei ole käännelty. Perussyöttöä hiukan lisätty ja trailerin kanssa ylämäkiä varten mekaaninen pakkosyöttö helpottamaan elämää. On vaikutuksen persdynolla vuosien aikana huomannut, mutta silti hämmästys oli suuri kun otettiin numerot dynosta. 34hp ja 77nm!! Välijäähdytintä tässä ei ole, se helpottaisi koneen elämää paljon ja antaisi lisää tehiä. Aika säälittäviähän tällaiset vanhat esikammiokoneet on numeroiden mukaan jos vertaa uudempiin.
Pakkosyöttöveto otettiin vähän ujosti ja asetettiin jarru 3500rpm, ilman vedettiin 4000rpm. Vääntö kyykkää ihan normaaliin tapaan korkeammilla kierroksilla, mutta muuten näyttää, että kone tykkää pyöriä eikä tehi laske dramaattisesti. Voisi hyvin pyörittää ylemmäs, mutta jotenkin ei kuulu tämän tyyppisen pannun luonteeseen korkeat kierrokset!
Moottori on vakio 2H minkä remppasin tähän aikanaan, samalla laitoin em. ahdinsetin kiinni. 12-vuotta tämä on ollut ajossa enemmän ja välillä vähemmän, aina vain käy ja kukkuu. Koneosastolle on jollakin aikaa tulossa muutoksia, odotan samanlaista innostuksen hetkeä kuin tämän iltainen! Mutta ajallaan sitten....
Numerothan on sitten napatehoa, voimansiirtohäviöitä on lienee enemmän kuin jossakin etuvetoisessa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=245499
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=245497
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=245498
On vaikutuksen persdynolla vuosien aikana huomannut, mutta silti hämmästys oli suuri kun otettiin numerot dynosta. 34hp ja 77nm!!
Siis tä? Turbotettu 2H ~normisyötöillä ja tommoset tehot? Mitenhän paljon tonne voimansiirtoon jää välille? Vapari 2H:ssa kuitenkin 76 kW (103 hv) ja 240 Nm. Kuitenkin sit soppaa antamalla nelinkertaiset tehot?:confused:
Ite sain vuosi sitten turbotetusta 3B:stä 70 kW/267 Nm navoilta (vakio 66 kW/216 Nm kampiakselilta). Pelkästään syöttöruuvia säädetty ja painepuolen pumpunletkussa bleed-venttiili.
lepoantti
13.07.2024, 08:19
Tehonmittaus on mielenkiintoista, ja joskus tulokset pääsee hämmästyttämään. Monien mielestä tehiä on liian vähän, muinaisessa Esson baarin pöydässä viritetyt moottorit ei olekkaan sitä mitä kuviteltiin olevan. Tässä oman pikkarin mittauksessa en hämmästele muuta kuin tehonlisäystä pakkosyötöllä, toisaalta senkin ymmärrän. Etenkin dieselkoneessa annettu polttoainemäärä vaikuttaa paljon, jos moottori kykenee sen hyödyntämään. Dieselin saa täysin tukkoon jos polttoainetta annetaan liikaa, se paljon puhuttu mustasavu ei muutu voimaksi. Tämäkin on todettu monta kertaa.
Tehtaan ilmoitukset on monissa tapauksissa yläkanttiin ilmoitettu! Esim. sun 3B kone liki 1bar ahdoilla ja tehtaan numeroihin vain 4kw lisää voimaa ei ole järkevä. Väittäisin, että tehtaan ilmoitus on yläkanttiin 3B moottorin osalta.
Voimalinjaan tällaisessa isoilla massoilla olevassa vaihdelaatikossa+jakolaatikossa häviää varmasti aika paljon enemmän kuin esim. etuvetoisen laatikkoon jossa ei ole kulmavaihdetta. Olen sitä mieltä, että silloin kun moottori on kiinni autossa pitäisi puhua aina vain napatehosta. Voimansiirron häviöiden määrittely perustuu monissa dyno-ohjaimissa rullaushäviöihin, mutta silti siellä joutuu käyttämään " hattuvakioita". Se, että ylösmittauksessa kuormitetaan vaihteistoa vaikka 400nm voimalla, sitten rullaushäviöissä painetaan kytkin pohjaan ja vaihde vapaalle ja odotellaan pyörivien massojen hidastumista. Ei enää 400nm kuormaa mikä aiheuttaa häviötä, napadynon roottorien jäähdytysripojen ilmanvastus jne. vaikuttaa.
Eli kyllä minä pidän tätä mittaustulosta ihan linjassa olevana. Dyno on kalibroitu, ja missään vaparimoottorissa ei olla vielä ylitetty yli 124nm/L, myös teho suhteessa tilavuuteen ja kierroslukuun on pysynyt moottoritekniikan vanhoissa kaavoissa. Aika monet dynot saa sellaisia mittautuloksia, että ne eivät ole mahdollisia normaali polttoaineilla.
Tehtaan ilmoitukset on monissa tapauksissa yläkanttiin ilmoitettu! Esim. sun 3B kone liki 1bar ahdoilla ja tehtaan numeroihin vain 4kw lisää voimaa ei ole järkevä. Väittäisin, että tehtaan ilmoitus on yläkanttiin 3B moottorin osalta.
Nuo mun lukemat oli turbolla navoilta ja vapari kampiakselilta. Eli jos kuvitellaan häviöiden olevan 10%, nyt olisi tehoa 77 kW. 77/66=0.17 eli 17% enemmän kuin vakiossa. Olis luontevaa.
Samassa penkissä on mitattu mun FJ:stä 214 kW takanavoilta etukardaani irti keskilukko päällä.
Löysin tuosta Rototestin dynosta tällaisen (ks. viimeinen sivu): https://www.team-bhp.com/forum/attachments/technical-stuff/561692d1308275371-energy-loss-vehicle-power-tain-performance-vs-engine-performance.pdf
Eli keskimäärin 9% tehohäviö voimansiirrossa. No, näissä jakis välissä eli se on vähintään sen, ellei jo lähempänä 15%.
lepoantti
13.07.2024, 16:27
sori, oikoluin tuon 66kw myös napatehoksi. Aika usein kuulee käytettävän 15% hävikkiä noin ylejään, eräässä inertiapenkissä omistaja käytti kuulemma 20% hävikkiä, siinä tulee äkkiä tehokkaita moottoreita.
Tällaiset vanhat dieselit on siitä hassuja, että mitättömällä syötöllä saadaan ahtopainetta yllättävän hyvin aikaan. Aikanaan Hiluxista leimalle mennessä pienensin syöttöä mututuntumalla, k-arvo oli 0,14. Katsuri suuttui minulle ja sanoi, että ei tällainen vanha esikammiomätös voi antaa noin vähän savua. Näytin hänelle katkaistun 12mm lenkin ja ruuvimeisselin, sanoin, että näillä saa vaikka 0 savut jos haluaa. 4.vaihdetta ei kyllä tarvinnut tarjota kun oli vedot hukassa.
Mutta joo, on hyvä muistaa, että penkit ovat ensisijaisesti säätötyön apuvälineitä. Alustadynot antaa erilaisia numeroita riippuen onko yhdellä vai kahdella rullalla, minkä kokoisia ne ovat, miten auto sidotaan, mitkä ovat rengaspaineet, renkaan leveys, kumin laatu jne. Napadynossa vähemmän muuttujia, mutta vaikka kuinka kalibroidaan niin numerot on hiukan erilaisia.
Täältä tähän, tämä oli ohikiitävä hetki tapahtumista talleissa. Mutta sen verran heräsi kiinnostus, että saatan joskus ottaa verrokkinumerot kaverin vapari HJ-60 jos orkkis 2H..... Ai niin, nyt muistin, että pikupin moottoritehoksi yli 12-v sitten saatiin eräässä alustadynossa 156 hv, kokoonpano on ollut sieltä saakka sama. Vääntöä en muista, enkä sitä, oliko ahtopaine sama. Luultavasti kyllä.
Tässä muutama netistä löytyvä laskuri, nämä antavat ameriikan ISOJA hevosia!!
https://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator4.php
https://calculator.academy/wheel-horsepower-calculator/
Lerssinen
13.07.2024, 20:03
Nissanin SD23 dieselistä kaivelin muistaakseni 128hp, 73 niitä japsihevosia oli alunperin koneessa muttei se kauaa kasassakaan aina kestäny :o 0.7 barin ahdot oli merkattu lappuun ja ilman syöttöä se oli kans tuskaista ajella kun ei menny yli 80 km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=Nm4FhogQU-U
Tuostakin on herranjumala jo 16 vuotta aikaa....
Useasti ollut mielessä testata pikuppi napadynossa, illalla kun ajoin tallille niin sanoin pojalle, että nyt pikkari jarruihin kiinni. Kone tässä 2H ahdettuna 12H-t pakosarjalla ja ahtimella, mitään nippoja ei ole käännelty.
]
Hyvinhän tuo potkaisi. Sata heppanen kone ja tuo 143 navoilta.
Juuri katoin mitä Oman Bertan otteessa lukee eli 78 kW/ 106 hepoa
Ei kylläkään mitään muistikuvaa millä setillä tuo on otettu. Ja tuo siis pyöristä rullilla.
Ja tuo siis pyöristä rullilla.Ja moottoritehoks muutettuna otelukema.
Tallissa ja tallin edessä tapahtuu...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245554
Näiden kanssa painiminen jatkuu. Tänään irtaantui ehjä moottori vaihteistosta, ja peseentyi liuottimilla painepesurin kanssa. Huolto-osatkin sain viimein tilattua, stefoja, rullia, hihnoja yms kikkaretta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245555
Vähän puhtaampana tallin edustan katoksessa. Jospa tuossa napostelisi jakopään uusille osille, ja siirtelis hihnan katkaisseesta koneesta sähköosat tuohon. Taustalla olevaan Discoon on moottori vaihtumassa, paikallaan nostoa odottamassa enää alakerta, tallista löytyy täysin rempattu kone vikaantuneen tilalle...
Tuo Disco saattaa kuulemma tulla myyntiin kunhan saa tekniikan kuntoon ja leimattua. Koriltaan takakulman kolhua lukuunottamatta siisti, manuaalivaihteinen pakuksi rekattu tapaus...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245556
Etenee, kaikesta huolimatta. Omaan projektiin tuli tarvittavat osat alle päivässä tilauksesta, kaverin projektissa pannuhuone tyhjeni. Aika kivasti tuolla norsulla kyllä kamat liikkuu sorapihallakin...
Kasaantumaan päin tulevan käyttöauton moottori...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245582
Ihan tarpeeksi hankala jakopää noinkin hyvin näkösällä, ihan helppoon en lähtisi tällä kokemuksella kone keulilla tuota tekemään. Hieman toista kuin yksinokkaiseen, tuossa ei hihna mene edes paikalleen ellei joka nokalta ole säädöt löysässä, ja pitää sattua oikealle hampaalle että säätövarat riittää... Ja siihen lisäksi kireyden säätö, siihen kun koskee niin saa kaikkia nokkien säätöjä taas muuttaa...
Kaikki lukitustapit kuitenkin lopulta sain herkästi liikkumaan, aikansa kun tuota pyöritteli ja sääteli. Hieman meni uusiksi osia, 438 tonnia ajetussa koneessa näkyi kyllä kilometrit nostajakupeissa. Sekä itseaiheutettuna, ruostevikaa etukannen nokissa ja nostajissa. Sama se sitten oli vaihtaa kaikki nokat ja nostajat 220 ajetusta koneesta, toki pitäen kupit omilla paikoillaan...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245569
Paremmin talvehtineista osista löytyi vielä tuommoistakin. Takarivin keskimmäisen pytyn imuvenan nostajat, ihan kuin olisi kulunut ohueksi ja lähtenyt säröytymään? Muut 22 nostajaa oli ilman tuommoisia säröjä, etukannen kaikki nokat ja nostajat ruostuneet hieman huonoksi...
Josko tuon saisi vielä tälle kesälle paikalleen, ja ajoon asti..?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245611
Tuossa tilanteessa meni muutama päivä, kovasti pyöri CCR:n biisi "Who´ll stop the Rain", vaan kaipa tuo luonnolle oli hyväksi..?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245614
Tänään sentään vähän kuivempaa, niin tuli sitten kadotettua edellisessä kuvassa ollut pressumöykyn sisältö...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245613
...tuonne. Rauhallisesti edeten, naapurin kanssa, saatiin sujahtamaan takaisin pesäänsä voimalaitepaketti. Eikä vieläkään kuulunut pihinöitä ilmastoinnista, on jonkinlaista toivoa että kylmäkonekin pysyi toimintakunnossa...
Onhan tuo ihan kätilön hommaa, yhtään ylimääräistä tilaa oikein missään. Eikä juuri mihinkään meinaa nähdä. Mutta kaikesta huolimatta, yläkautta ulos ja takaisin, ei kuulemma pitäisi mahtua...
Nosturiakin piti ehjätä, keksi aloittaa omatoimisen laskeutumisen. Ei tuntiakaan enää pysynyt ylhäällä, vaan vajui hissuksiin alas koko ajan. Tästä selvisi kun purki alaslaskuventtiilin, putsasi kuulan pohjan, napautti tuurnalla kuulaa pesäänsä ja täytti uusilla öljyillä. Oma juttunsa oli ilmaaminen, mutta sekin meni lopulta ihan sujuvasti. Eilen tuli naposteltua sateiden välissä, kokeeksi laitoin "mittapalikan" koukkua vasten, reilussa kellonympäripyörinnässä oli aisa pisimmässä asennossaan tullut reilun millin alas. Menee hienosti hyväksyttävän rajoille, ja ylikin. Ja saihan tuo uudet öljytkin samassa urakassa, vielä oli sisällä ensiasennusöljyt 90-luvun lopulta...
Ja kuvissa näkyvä tummemmansininen "pientila-auto" katsastettu tänään huomautuksitta! Ristussavotta kaikkineen, eikä taida ihan vielä olla ohi, mutta pahin on onneksi koettu. Kaikenlaista pientä on vielä tehtävänä, mutta hissukseen etenee...
On noissa kyllä eroja, mopokoneinen manuaalivaihteinen verrattuna täyskoneinen automaatti. Alustoissa eroina vain etupyörännavat ja hammastanko, silti on ajettavuudessa merkittävä ero. Samoilla renkailla-vanteilla kummankinlaista kokoonpanoa ajeltu, ja mopokoneinen häviää kaikilla osa-alueilla...
Kunhan luotto tähän uusimpaan kehittyy riittävän korkealle, niin joutaa seuraavalle tarvitsijalle tuo pari vuotta perhekuljettimen paikkaa täyttänyt keksintö. Leimaa keväälle, kelvollisia renkaita pari sarjaa joista toiset nastoilla, jakkaroita seitsemälle. Innokkaat siistiin jonoon, jos sellaisia löytyy, myynti-ilmoitus kehitellään jossakin vaiheessa...
Eniten tuossa katsastuksessa yllätti, päästölukemat vuoden takaiseen oli paljon siivommat vaikka nyt on perusmoottori tuplakilometreillä vuoden takaiseen verrattuna. Moottorissa pysyi samana anturit, nokat, suuttimet, ECU, lambdat, katit yms. Kaipa tuommoinen matalavireinen kestää kasassa, kun vaan huollot ajallaan asiallisesti tekee..?
Kaitsu67
05.09.2024, 23:02
Neliveto-Possu joutu nosturille talliin, kun katsuri bongasi katkenneen takajousen apparin puolelta alaosasta, ja takajarrulevyissä oli sisäpuolella ruostepilkkuja/syöpymiä.
No, takapalat olis joutunu kohta vaihtamaan kuitenkin, niin taakse meni uudet palat+kulumisanturit johtoineen ja levyt.
Uudet vieterit kans taakse, oli se toinenkin poikki, mutta vähän vielä alempaa niin katsuri ei huomannut sitä syynätä niin tarkkaan.
Ens viikolle sitten uusintanäyttöä niin "maitokauppa-autoon" taas vuoden leima :) . Sitten pitää ottaa taas joku lantikoista tonne nosturipuolelle, kunhan traktoriin
tekee ens etukuormaimen sylinterien vuotavien stefojen vaihdon, mut pihahommia se.
Lerssinen
07.09.2024, 18:16
Levitelty pienkoneita ja kasattu pienkoneita :rolleyes:
https://karavaanari.org/kuvat/1725109204.jpg
Parhaista osista korjattu menossa projektikoneeseen
https://karavaanari.org/kuvat/1725722931.jpg
Roskiskamasta kasattu "B" kone pöydän alle epätoivoiseen hätään :o
https://karavaanari.org/kuvat/1725722970.jpg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9109&pictureid=245556
Etenee, kaikesta huolimatta. Omaan projektiin tuli tarvittavat osat alle päivässä tilauksesta, kaverin projektissa pannuhuone tyhjeni. Aika kivasti tuolla norsulla kyllä kamat liikkuu sorapihallakin...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=245823
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8965&pictureid=245824
Ja savut tuostakin koneesta. Oli kyllä aika tuuheata savunmuodostusta hetken, mutta kummasti selkeni hetken käytyään. Pakoputkeen kun päätyi aika reilusti dieseliä, niin ehkä se siellä vielä toisenkin tovin savuaa kun pääsee antamaan happea kunnolla koneelle. Asennusöljykin varmasti pytyissä osasi savuttaa, ja kerrasta käyntiin kun sai pysymään dieselit suuttimen oikealla puolella...
Tuosta on hyvä jatkaa, Nanocomilla katsottuna mitään vikoja ei olisi ja moottorin livedata näytti normaalilta. Pieni öljyvuoto helposti korjattavassa kohdassa paljastui, muuten pysyi kuivana paikat...
Jarruja tuo vielä vaatii läpikäytäväksi, levyt ajettu alle vaihtorajan, palat lähes lopussa ja liukutapit jumissa. Normihommaa etenkin pitempään ajattoman yksilön kohdalla...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9118&pictureid=245818
Tämmöseen tuli ehjättyä jo tuulilasin pyyhkijät ja pesuri sekä ajovalokatkaisija. Vasen takaovi oli "ikuisessa lukossa", mutta sekin suostui yhteistyöhön kun ensin irrotti takapenkin että pääsi raottamaan ovipahvia, ja sieltä käpistelemään vivustoja. Herkistelyn ja voitelun jälkeen toiminta palautui oletetunlaiseksi, selkeästi tottelee sekä lukkonuppia että avausnappulaa/kahvaa...
Öljynsuodattimet ja öljyt kun saa noudettua ja vaihdettua, sekä löydettyä paikka missä vaihdattaa tuulilasi, niin saattaisi olla jarrujen tarkastuksen jälkeen leimakunnossa tämäkin..?
Kaitsu67
13.09.2024, 09:58
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9118&pictureid=245818
Tämmöseen tuli ehjättyä jo tuulilasin pyyhkijät ja pesuri sekä ajovalokatkaisija. Vasen takaovi oli "ikuisessa lukossa", mutta sekin suostui yhteistyöhön kun ensin irrotti takapenkin että pääsi raottamaan ovipahvia, ja sieltä käpistelemään vivustoja. Herkistelyn ja voitelun jälkeen toiminta palautui oletetunlaiseksi, selkeästi tottelee sekä lukkonuppia että avausnappulaa/kahvaa...
Öljynsuodattimet ja öljyt kun saa noudettua ja vaihdettua, sekä löydettyä paikka missä vaihdattaa tuulilasi, niin saattaisi olla jarrujen tarkastuksen jälkeen leimakunnossa tämäkin..?
Mikäs vuosimalli tää Defe on?
Mikäs vuosimalli tää Defe on?
2001 heinäkuussa ensirekisteröity. Edelleen 9 -paikkainen henkilöauto. Ja ekalla omistajalla vielä toistaiseksi...
Kaitsu67
14.09.2024, 09:17
2001 heinäkuussa ensirekisteröity. Edelleen 9 -paikkainen henkilöauto. Ja ekalla omistajalla vielä toistaiseksi...
Elikkä tää on sit TD5 kiukaalla kans.
Elikkä tää on sit TD5 kiukaalla kans.
Jep, semmonen kone siellä pellin alla lymyilee. Tässä kun on sattuneesta syystä päässyt kakkos-Discon vastaavaa tekniikkaa ihmettelemään, niin hämmentävästi Defessä on mukavammin koneen ympärillä tilaa kuin Discossa, noinniinku huoltoa ajatellen...
TD5 on tosiaan tullut tutuksi useamman vuoden ajalta, vierestä seurattuna ja välillä itsekin osallistuen...
Parin-kolmen viikon joutoaikoja tuli käytettyä Defen hoivaamiseen. Jokunen pikkujuttu siihen tuolla aikaa sitten vaihtui:
-tuulilasi
-pyyhkijät
-jarrunesteet
-etujarruihin kahdeksan jarrumäntää, tiivisteet ja palat
-öljyt moottoriin, vaihteistoon, jakoaskiin, periin
-suodattimet moottoriin ja polttoaineelle
-rasvaa niveliin
Kolmeksi päiväksi puuhakilvet, mm. päästömittauksen ja tuulilasin vaihdatuksen takia, ja nyt 280km myöhemmin, leima huomautuksitta...
Vähän vielä sekalaista hienosäätöä sinne-tänne, niin eiköhän tuo ole valmis tulevan vuoden koitoksiin..?
Vähän "hyvänhajuisia" hommia, ei tallissa vaan takapihalla kun kelit on tuommoset vallan kivat...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=245348
Perät levälleen, jos saisi ennen lumen tuloa Torsenin asennettua Pätkän taka-akselille. Löytyi yllätykset noista, taka-akselin pinionpyörästä puuttui puolet parista hampaasta, etuakselin rataspari näytti likipitäen ajamattomilta. Eiköhän noista nyt yhden murikan saa kasattua..?
Yllättäen lipsahti neljä kuukautta edellisestä, kun tuli lisäyllätysohjelmaa kesäksi. C8:n koneenvaihtoa, Defen elvytystä/katsastusta, äiteen Ooppeli esikoisen ajokorttiopetusautoksi yms. Luntakin ehti jo viime yönä sataa maahan asti, onneksi toistakymmentä senttiä vähemmän mitä tasan vuosi sitten tuli...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=246022
Tunkkiin kiinnitin tuommosen putkipalkin, jatkopala välissä, paketti pitkällä ruuvilla kiinni tunkissa. Tuurilla sattui palkin reiätkin kardaanin reikien jaolle...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=246017
Helposti kyllä sai tuolla virityksellä entisen pois, ja Torsenin tilalle, mitä nyt pikkasen piti tehdä perän säätömuttereille banjoon tilaa, kun pikkusen poikkeaa mitoitus Classic -Rangen ja Series kakkosen murikalla. Vaan sinne kuitenkin upposi, kun aikansa teki vähän kerrallaan lisää tilaa...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=246019
Tämä kuitenkin yllätti, kardaanin laipasta ei edes orastavaa vuotoa, jarrukin pysynyt öljyttömänä. Vissiin onnistui silloin kunnostuksen yhteydessä tiiviiksi saattaminen, miulle saapuessa oli jakoaskin öljyä vuotanut tuolta ulos ja käsijarrulle...
Noinkohan tuon saisi huomenissa koeajolle, eniten jännittää mahdolliset ujellukset, eli osasinko säätää hammaskosketuksen oikein. Torsenin käytöskin on mielenkiintoinen odotettava, tuskin kuitenkaan huonompi mitä perinteinen avoin perä. Omat ainoat kokemukset Torsenista toistaiseksi kakkos-Discon keskitasauspyörästössä, semmonen kivan huomaamaton ja selkeätoiminen, jääkelillä jäi luistoneston valon vilahtelut käytännössä kokonaan pois verrattuna avoimeen perään siinä...
Kokeet ajettu. Ainakin vielä vaikuttaa tiiviiltä, tuo tosin todennäköisesti jossakin vaiheessa hieman muuttuu, valmistajan tuntien. Kardaania asentaessa tulin tulokseen, että etummaisen ristikon saanee lähiaikoina vaihtaa, ei vielä välystä mutta hieman takerrellen liikkuu, hieman parani rasvaamalla. Edellisestä rasvauksesta ei tosin ole montaakaan sataa kilometriä, niin ei kovin pitkää ikään sille osaa ennustaa...
Lähes äänetön tuli perästä, vedossa, tasakaasulla ja vapaalla rullatessa ei metelöi, moottorilla voimakkaammin jarrutellessa tulee pientä ulinaa mukaan. Jos tuommoisena pysyy, niin saa olla, jos pahenee tai oleellisesti muuttuu niin katsotaan osaisiko sille tehdä jotakin...
Torsen käyttäytyy vähintään odotusten mukaisesti. Huomaamaton osallistuminen, löytyi jopa paikka missä sai toisen takapyörän jäiselle alustalle toisen pysyessä soralla, kivan eleettömästi siitäkin poistui. Pehmoisessa jyrkässä hiekassa piti käydä myös testiä suorittamassa, aiemmin piti pitää reilummin vauhtia tai jäi jossakin vaiheessa ristikkäisillä pyörillä sutimaan, nyt huomattavan hitaastikin pääsi ylös eikä jäljissä isommin suttaamisiakaan näkynyt. Se miten tuo sitten lumella/jäällä käyttäytyy, jää nähtäväksi. Oletus on että saattaa hieman herkemmin irrota luisuun, eli tulevana talvena koppi on täynnä käsiä ellei nelivetoisena ajele..?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9104&pictureid=246022
Tunkkiin kiinnitin tuommosen putkipalkin, jatkopala välissä, paketti pitkällä ruuvilla kiinni tunkissa. Tuurilla sattui palkin reiätkin kardaanin reikien jaolle...
Offtopic.. Miten toi bilteman tunkki on toiminut? Joku tuollainen vähän korkeammalle nostava pitäsi hommata citymaasturin renkaanvaihtoon.
Offtopic.. Miten toi bilteman tunkki on toiminut? Joku tuollainen vähän korkeammalle nostava pitäsi hommata citymaasturin renkaanvaihtoon.
Yllättävän hyvin, osaksi jopa odotusten vastaisesti. On tuolla aika paljon nosteltukin, pääosin maastureita ja niiden osia, eli käyttöä on ollut. Samoihin aikoihin, kun kaveri tuon sinisen osti, hankin melkein samanlaisen mutta punaisen ilman kääntyvää pumpun mekanismia, ja se piti kuorman ylhäällä ekan pari vuotta. Pitäisi vaan ottaa ja tutkia saisiko alaslaskuventtiilin pitäväksi, semmoista tyyppivikaa kuulemma noissa on. Siitä epäilin että sama tehdaskin voisi olla kyseessä, kun korotuksen jatkopala on täysin vastaava, ja tuosta lisäkorotuspalasta on kyllä ollut monesti iloa kun on pitänyt nostaa akselistosta auton ollessa jo pukille kohotettuna...
Vähän tuo on alkanut männänvarren tiivisteestä tihkumaan, josta seuraa että sillon-tällön ja toisinaan loppuu nostovara, mutta siitä selviää kun laittaa hydrauliöljyä lisää. Sitikan LHM ja LDS on ollut täyttönesteenä, jälkimmäinen olisi parempi kun on synteettistä eikä paksuunnu niin pahasti pakkasessa kuin alkuperäinen ja LHM...
Joku tuollainen vähän korkeammalle nostava pitäsi hommata citymaasturin renkaanvaihtoon.
Osta tämmönen: https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/hallitunkki-bigwheel-2t-hallitunkki-120mm-741mm/p/6418914216686/#description
Liikkuu niin nätisti pihasepelillä ja nostaa korkealle.
Lerssinen
24.11.2024, 18:04
Purettu slanttia porautuksille menoa varten :o
Männän ja pytyn väliin meni 50:nen venansäätöliuska eli männät lotisee pytyissä, silti kävi ihan hyvin mutta eihän tuollainen maamoottori paljoa puristuksia tarvikkaan :D Öljyä lienee palanut enempi kuin tarpeeksi ja vuotanut vähän joka saumasta uloskin, jospa sais kuivemman moottorin..
lepoantti
24.11.2024, 18:41
niinkuin sanonta kuuluu, joutavalla jotakin.....
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=246251
Siinäkös on vallan 6HP pultattu kiinni hardykiekon laipasta jakiksen jatkeeksi?
lepoantti
25.11.2024, 21:13
juu, adapterin valmistus meneillään. hardy tulee sitten väliin kun joskus valmistuu, nyt korvattu jäykällä "kiekolla". tähän 2wd lodjuun saa valmiinakin adaptereita, suht hintava. laatikon puoli ei ole kyllä vakuuttava kun neljällä M10 pultilla tulee adapteri kiinni.
6HP hyvä aski moneen touhuun eikä niin hinnoissaankaan kun kaikki sovittelee tuoreempaa 8HP:ta joka kinneriin. Ohjauspurnukat sitten taasen maksavat ihan rahaa...
Lerssinen
17.12.2024, 18:44
Kaunista :o
Lerssinen
04.01.2025, 15:02
Pätkissä etenee, seuraavaksi kannen kimppuun ja etsittävä aspenin tms "supersix" imusarja :rolleyes:
Tuommonen satsi, niin alkaa slantti naukumaan :D
https://cliffordperformance.net/store/ols/products/08-7001m-68-twin-weber-combination
Loihtinut Jeeppiin uudet isommat pyöränkotelot.
https://jaatiedostosi.com/juhapih/2djeep/IMG_2238.jpg
Lerssinen
08.02.2025, 19:35
Koneistettua venttiiliä kiinni ja uusia ohjurikumeksia :)
kapteenimahtava
04.03.2025, 08:07
Helmikuun alussa tuli hommattua ensimmäinen harraste/käyttö maasturi, Jeep ZJ. Ollut samalla harrastajalla yli kymmenen vuotta, joista viimeiset kuusi enimmäkseen seisonut tallissa. Ei kuulemma pitänyt olla mitään isompia vikoja, hieman perä ääntää. Todellisuudesa olisi tarvinnut olla Peltorit päässä Oulu-Kokkola välillä.
Pinionin laakerit ja vetari entinen. Edukkaasti sain hommattua "uuden" koko taka-askelin, nyt vaan laittaa auton alle.
Lerssinen
25.04.2025, 19:18
Pätkissä etenee, seuraavaksi kannen kimppuun ja etsittävä aspenin tms "supersix" imusarja :rolleyes:
Sekin harvinaisuus löytyi :eek: Pakosarjaan jenkkiautopalsta vinkkasi Car-Rep happokäsittelyn joten sekin testiin samalla...,