View Full Version : 3500kg peräkärrin teko???
Eli onko miten edes mahdollista nykyään? Mitä kaikkea saa valmistaa itse?
Kriteereitä kärryltä
-Kokoinais massa se 3500kg
-Neste jarrut
-kolmitoimi kippi
-vinssi sähkö tai hydraalinen
-Lisälaitoja riittävästi ja mahdollinen kate
-Hydraaliikka sähköllä (omat isot akut)
-tukijalat
-ajosillat tai yksi täyslevee
-Lisävarusteet helposti irrotettavissa jotta kärryn omamassa mahdollisimman pieni n. 1000kg vois olla realistinen ehkä...
-Koko ISO niit et sopii isompikin maasturi kyytiin kuin suitsa
-Kaikkee mitä keksii viellä
Joku fiksu vois laittaa vähän noita peräkärryn säädöksiin linkkiä kun en itse amatöörinä löytänyt tuolta netti viidakosta.
Ideoita, vinkkejä ja halpoja tarvikkeita otetaan vastaan :D
Pistelkää myös kuvia omistanne vähän isommista kärryistä tai muuten vaan erikoisista.
http://leimalle.com/tietoa/perakarrynteko.php
Tuossa nyt tuommonen. Mutta...
...Tuossa tuli jo aika monta ominaisuutta jotka maksavat rahaa jopa itse tehtynä.
Itekkin aikani mietin tuota ja lopuksi ostin käytettynä valmiin kärrin. Maksoihan se mutta olen ollu tyytyväinen hankintaan.
Jos ostat valmiin kärrin missä on kolmikaatolava voit todella kätevästi rakentaa siihen eri päällirakenteita tarpeen mukaan. Esim lavetin jossa on luiskaperä tms. Ja jotka voi jättää pois vaikka samoin kuin jalkalavat tms.
Mutta jos päätät rakentaa niin anna mennä ja kuvia projektista kehiin.
http://i29.photobucket.com/albums/c254/antsa/17052011022.jpg
Ei tuo kyllä tuossa kovin isolta näytä...
solihull
20.10.2011, 22:22
Kyllä on 2010 -vuoden jälkeen vanhan jarrullisen ison kärryn hinta alkanut pitää pintansa. Kun jostakin löytäisi edes stanssikilven ja paperit...saisi uuden kärryn vanhan tiedoilla.
Itse ajattelin myös tekeväni kärryt, mutta kuulojen mukaan 700 euron rekisteröintikatsastus kyllä vie enimmän innon asiaan ellei ole joku ihan über - erikoinen kärry tekeillä.
Katsotaan miten käy nyt kun teen "kappaletavaran kuljetukseen" muutettua asuntovaunua, eli vaunun alustasta kärryä. Käsittääkseni se menee vanhoilla pykälillä?
TT
BJ-40/76
20.10.2011, 23:22
ei se kärrynteko mahdonta ole, täytyy vaan leikkiä AKE:n siis träfin mukana:
kaikkein tärkeimmät:
- vetopää ja akselit täytyy olla yhteensopivat (ja renkaat)
- vetoaisa (siis vetopään ja oman rakenteen välissä) täytyy olla hyväksytty yllämainituille, ja varmaan? myös vetoautolle :eek: (siis jos
vetää isolla kuoppurilla, niin pitää olla vahvempi aisa kuin esim LC hdj-80:llä, onneksi tuota ei taidata valvoa edes suomessa:o)
Tuosta hyväksytystä vetoaisasta on mahdollista vapautua määrätyin edellytyksin;
olikohan että aisan pitää jatkua samanlaisena takimmaisen akselin taakse tms. ja hitsauksissa yms oli rajoituksia-> löytyy netistä kuukkelilla
katselkaa googlesta myös noita paketteja, "järkevänhintaisia" mutta hyvää aisaa ei saa noissa paketeissa! -> tee hyvä aisa itse ake:n ohjeiden mukaan.
Huvittavin "aisa" mihin itse olen törmännyt, on jarruttoman kärryn n. 50 cm
vetokytkimineen oleva 3 mm pellistä oleva adabteri v- aisalle, tuohon 30cm pätkään mahtu tuo hyväksymiskilpi:(
Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Alkaa vaikuttaa siltä ettei tää olis ihan mahdoton ajatus... Tarkoitus mulla olis tän projektin kanssa että jos tän nyt saa jotenkin kasattua ideoista järkevän kuuloiseksi edes itselleni niin kerätä talven aikana tarvikkeet ja suunnitella ja selvittää tarkasti hommat. Sait sit keväällä/kesällä ja niin pitkään kun rojekti jatkuu keskittyä vaan rakenteluun... Se yleensä pysäyttää näit hommia kun osia puuttuu eikä ehdi niitä mukamas hakea millään...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. :D Ei muuten pidä paikkaansa:p
Mites muuten yleenssäkkin kärrien omistajat. Pistääkö polliisi sedät kuinka helposti vaakoja kärrin alle? Itse vetänyt kärryjä aikas paljon varsinkin hevoskoppia mut ei oo koskaan edes pysäytetty kärryperässä tai ratsiaan ajanut... Miettinyt vaan kun meilläkin kopissa on kantavuus 1063kg ja kun väliseinä ja muut hilppeet irrotettu sisältä niin tilaa siinä on n.7m3. Kun kuskailee sillä ihan muuta kun koneja niin voi olla että tuo kantavuus on saattanut mennä ihan vähän vaan ylitse.... joskus ehkä hevostenkin kanssa.:o
Edit: Kun tälläisem paketin löytäis nytten. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=17311
Maajussi
21.10.2011, 09:00
Kyllä on 2010 -vuoden jälkeen vanhan jarrullisen ison kärryn hinta alkanut pitää pintansa. Kun jostakin löytäisi edes stanssikilven ja paperit...saisi uuden kärryn vanhan tiedoilla.
Itse ajattelin myös tekeväni kärryt, mutta kuulojen mukaan 700 euron rekisteröintikatsastus kyllä vie enimmän innon asiaan ellei ole joku ihan über - erikoinen kärry tekeillä.
Katsotaan miten käy nyt kun teen "kappaletavaran kuljetukseen" muutettua asuntovaunua, eli vaunun alustasta kärryä. Käsittääkseni se menee vanhoilla pykälillä?
TT
Älkää menkö yksilö katsastukseen ennen kuun vaihdetta koska laki muuttuu 27-29 päivä tätä kuuta niin ettei sen katsurin tarvii olla mikää special spede joka siitä rahastaa vaan sen voi tehdä ihan joku rivi katsuri.Ja hinta tippuu johonki 250-300e;). Itsellä on 3500kg trailerin valmistus kalkki viivoilla.Olen huono kirjottamaan joten soittaa saa jos on jotain kysyttävää. 0405402769
Teohydraulilta saa hankittua lähes kaiken mitä tarvitsee kärryn rakentamiseen. Kasasin pari vaihtoehtoa lavettimalliseen kärryyn, ensimmäinen on valmiilla alustalla, ja toinen on sellainen missä on vain oleellisin, että saa rakennettua ilmajousitetun (ainakin tonni lisää, riippuen komponenteista) kärryn. Tuon aisankin voi jättää pois jos tekee rungon suorasta palkista 2. akselin takaa pulttiliitoksin jolloin paketin hinnaksi jää rapiat 1800 euroa.
Metallitarpeet runkoon maksaa ehkä 200-300 euroa (ihan hatusta vedetty summa), pohjavaneri muutamia kymppejä, satasen, riippuen vanerista ja käytetystä määrästä. Itse laittaisin sellaista rypyläpintaista minkä päällä tavarat eivät pääse liukumaan eikä saapas lipsu.
Rungon käsittely joko sinkkialtaassa (mitä maksaa?) tai työkonemaalilla maalattuna tms. Kyllä siinä kuitenkin palkoille pääsee verrattuna vaikka vastaavan kokoisiin Agadoksen kärryihin, verolliset hinnat päälle 6000€.
Tuo topikin aloittajan arvio kärryn omamassasta on ehkä vähän yläkanttiin, jos ei ihan älyttömiä materiaalivahvuuksia käytä niin 750-800kg olisi ehkä todellisempi omamassa.
22218 ALUSTA 3500KG A1800/2285 5x112 2090,00 €
19041 PYÖRÄ 195/50R13C M+S 5X112 636,00 €
23170 SIDONTALENKKI UP-01 SPP 62,50 €
16360 LED TAKAVALO 9-33V D-HYVÄKS. 4 KPL 200,00 €
16146 LED ÄÄRIVALO KELT. 12-30V 100,00 €
12004 KIILATELINE 46 25,00 €
12003 MÄKIKIILA 46 160MM SINK. 50,02 €
Yhteensä: 3163,52 €
04252 KIPPIAISA 3500KG 2700MM O+V 345,00 €
08507 JARRUNAPA KNOTT 900KG 5x112 V 1000,00 €
19041 PYÖRÄ 195/50R13C M+S 5X112 636,00 €
01035 TYÖNTÖJARRU NIEPER NA35 509,99 €
09027 NOKKAPYÖRÄ 1200KG PELTIPYÖRÄ 210,00 €
09070 KIINNIKE 70MM HITSATTAVA 20,00 €
23170 SIDONTALENKKI UP-01 SPP 62,50 €
16360 LED TAKAVALO 9-33V D-HYVÄKS 200,00 €
16146 LED ÄÄRIVALO KELT. 12-30V 100,00 €
12004 KIILATELINE 46 25,00 €
12003 MÄKIKIILA 46 160MM SINK. 50,02 €
Yhteensä: 3158,51 €
Älkää menkö yksilö katsastukseen ennen kuun vaihdetta koska laki muuttuu 27-29 päivä tätä kuuta niin ettei sen katsurin tarvii olla mikää special spede joka siitä rahastaa vaan sen voi tehdä ihan joku rivi katsuri.Ja hinta tippuu johonki 250-300e;).
Joo, valojen asiantuntijalausuntotarve jäänee pois. Mut oikeesti, kattokaa vähä minne kärrynne raahaatte. Hintaero voi olla satasia tuolle yksittäishyväksynnälle. Esim. meillä 150 € peräkärrylle.
Nostellaas vähäsen tätäkin... Toi ison kärryn teko on haudattu nyt hetkeksi vähän muiden projektien takia, mutta pikku prokkis tähän väliin sopis.
Olis meinaan tuossa hyvinkin huokealla myynissä yks heppa koppi. Siin on muutaman vuoden vanha 1700kg vetopää ja 2 vuotta vanha 1500kg akseli ja hinta on alle hyvinkin näiden arvon. Koppi on leimassa mutta menee vanhaksi kesäkuussa. Se on vuosimallia 1971 ja rekisteri otteessa ei ole mitään muita mittoja merkitty kuin massat. Tommosen muutoskatsastaminenhan peräkärryksi ei ole mikään muuta kuin umpisesta avoksi. Runko on ihan laho ja sen saisi tehdä uusiksi heti valmistenumeron jälkeen kokonaan...
Eihän inssi voi tietää että minkälainen se alkuperäinen runko on ollu joten siitä vaan uusiksi asiallisesti ja haluamansa kokoinen pohja päälle ja valot kuntoon ja muutoskatsastukseen? Vai meneekohän ihan noin:confused:
Sekin tuntuu sitten tyhmältä jättää pätkä vanhaa heikkoa runkoa siltä osin missä valmiste nro mutta sitähän ei kai voi mitenkään saada uuteen osaan vai voiko?
Vai pääsisiköhän helpommalla et rekisteröis sit uusiksi kokonaan....:confused::confused::confused: Sehän mikä tossa on niin pääsis muutoskatsastuksen hinnalla eikä tarveis niin pykäliä seurailla. Meinaan kyllä varmasti tulisi vahvempi runko kuin tuo alkuperäinen on edes uutena ollut.... Tuollaisella rungolla millä tuo on niin en uskaltaisi vetää yhtään mitään vaikka olisi uuden veroinen.
Laitahan kuva niiin irvaillaan porukalla.
Mutta peräkärrihän saa muuttaa eli jatkaa lyhentää,tai mitä vaan tarviikin paitsi korottaa painoja, tai miksei sitäkin jos saa valmistajalta paperin että se onnistuu. Ja jos valmistenumero pitää korjauksen takia siirtää johonkin niin miksei se olisi luvallista???
Peräkärrissä kun ei ole valtion verorahoja kiinni niin se ei ole niin justiinsa.
Hmm... mut varmaan se alkuperäinen rungonosa pitäis jossain olla missä on vanha valmistenro ku menee ekan kerran leimalla.. tossa se on heti vetopään jälkeen... Kuvia ei oo kärristä viellä mut melkeen joutuu sen hakee ihan vaan ton hinnan takia niin sitten otan :D
Niin sanotaan siis suoraan että tarkoitus olisi tehdä näin että ottaa tuosta akseli ja vetopää ja lyödä uuteen itse tehtyyn runkoon jossa normi lava ja viedä muutoskatsastukseen hevoskuljetus trailerista peräkärryksi :D
Kavereillani on just hevoskoppi purettuna ja tekeillä laidallista perävaunua. Kyllä ne on sen pohjan kokonaan hitsanneet uusiks ja suippo nokka tuli täysleveeks. Vuosimallia en tiedä mutta muita mittoja ei otteessa liene kuin massat. Valmiste numerohan lienee valmistajan tekemä joten jos kyseessä on pien sarja tai yksittäis koppi niin ei kai siinä muuta kuin meistaa uudet numerot.
Ja katsastus toukokuun puolelle niin saa pitkän leiman.
BJ-40/76
16.04.2012, 22:12
Tarkastakaa konttorilta mitä tietoja siellä on k.o kärryistä.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun löytyy jotain muuta lisäksi, mitä rekisteriotteessa on.
Ja sitten peräkärryn säännöt ovat aikalailla erit, mitä esim. maastureissa.
Esim. vetoaisa on nyt "pyhä lehmä", mitä palvotaan nimenomaan alkuperäisyyden/hyväksyntöjen suhteen.(siis se rungon osa, mikä on vetolaitteen ja "lavan" välissä, vaikka on vain pokattua sinkittyä peltiä, ja pulttiliitoksella muutamalla pultilla, sillä hitsata ei saa!
Itse olen taannoin piirtänyt muutaman jarrullisen kärryn (Luonnos), vaikka en olekkaan konepuolen kouluja käynyt.
Ja täytyypä antaa kunnia koulutukselle; itse en uskaltas edes luonnostella noita direktiivin mukaisia aisoja tieliikenteeseen:cool:
Ja sen verran on tullut vedettyä noita 2500-3500kg kokonaispainoisia kärryjä, että jos kärry (siis lähinnä vetoaisa, mutta myös kokonaisjäykkyys) on huono, niin vaikka kuormaat miten, niin jonkun äkkitilanteen, esim hirvi, "väistöliikkeen" jälkeen kärry jää "letkuamaan omalla rytmillään", ja kun kyseessä on vielä vaimentamaton massa, niin tulee kuskille töitä.
Ja samasta syystä minun kuskaamissa kärryissä autot on kiinni akseleista/renkaista.
Ja jos kärryssä on uusi vetopää, ja uudet akselit, niin voivatkohan vaatia yhteensopivuus dokumentin? ja jos esim. eri merkkisiä, niin voi olla halvin ratkaista ostamalla uusi, mihin nuo paperit kuuluu kauppaan?
Kun tein itse vanhojen säännösten mukaisen 750kg kokonaispainoisen jarrullisen kärryn, missä on muistaakseni vetopää 750-1600kg, akselissa tyyppikilpi 1350kg ja navoissa 700kg/kpl, niin tuo Vetopää/jarrut yhteensopivuus dokumentti oli ainut, mitä tutkittiin pitempään sekä vetolaitteen että akselin tyyppikilven ympärillä)
(toki katsottiin että esim. 40x80x3 v-vetoaisassa on holkit vetolaitteen pulttien ympärillä jne, mitattiin varmaan 5-10 mittaa, ja punnittiin.)
Kuulin tuossa yhdeltä vaununtekijältä erikoiselta kuulostaneen väitteen, joka meni tähän suuntaan:
Jos vaunun aisa loppuu akseleihin pitää se olla pulttaamalla kasattu, mutta jos se jatkuu perään asti saa se olla hitsaamalla koottu/kiinnitetty ja täten myös omatekele..
Tällä tyylillä tehdyt autotrailerit on rekisteröity uusina viime marraskuussa.. Vetopää ja jarrujen todistus tietty oli!
Tämän asian aijon selvittää ja alkaa itte tekee jos toi totta vaan on..
BJ-40/76
17.04.2012, 16:44
Kuulin tuossa yhdeltä vaununtekijältä erikoiselta kuulostaneen väitteen, joka meni tähän suuntaan:
Jos vaunun aisa loppuu akseleihin pitää se olla pulttaamalla kasattu, mutta jos se jatkuu perään asti saa se olla hitsaamalla koottu/kiinnitetty ja täten myös omatekele..
Tällä tyylillä tehdyt autotrailerit on rekisteröity uusina viime marraskuussa.. Vetopää ja jarrujen todistus tietty oli!
Tämän asian aijon selvittää ja alkaa itte tekee jos toi totta vaan on..
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/77c69ad72a020a821411fe39fb629fab/4754-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa.pdf
Siis aisa pitää mennä yhtenäisenä riittävän taakse, ja aisaan ei saa hitsata mitään k.o välillä; minun käsittääkseni aisan saa hitsata kiinni runkorakenteeseen tuon pisteen jälkeen.
Ja sitten tuosta lavan etupäästä (ja miksei takempaakin) aisa pultataan lavaan hitsattuihin korvakoihin.
Eikö kukaan vetopää/akseli myyjä ole tehnyt 3500kg v-aisalle puolen metrin "aisaa"?
Noita reilun metrin mittaisia on vaikka kuinka paljon, mutta silloin tuo pulttiliitos kärryn runkoon tulee pahalle paikalle:(
P.S Kerrankin löysin Trafin nettisivoilta mitä etsin, eikä mennyt kuin 10min:rolleyes:
Tää heppakoppi homma meni nyt puihin kun ei ole akseli ja vetopää yhteen sopivat tai ainakaan papereita ei ole joten saa olla ja tehdään tua iso kärry tässä kun nyt joutaa. Nyt pääsee keskittyy tohon hodariin kun sain tallipaikankin niin saa kototallia tehdä rauhassa kuntoon.
mä tein tommosen 3500kg kärryn
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4618&pictureid=103097
jostain kuulin/luin tämmöisen väitteen??
10.7.2011 jälkeen rekisteröidyssä kärryssä pitäisi olla myös peruutusvalot?
Kyl toi sun kärrys on Tare tosi asiallinen. Mitäs toi painaa nyt sitten et paljon jää kantavuutta. Oliko toi ihan alusta asti omavalmisteinen? minkä akselit?
Kyl toi sun kärrys on Tare tosi asiallinen. Mitäs toi painaa nyt sitten et paljon jää kantavuutta. Oliko toi ihan alusta asti omavalmisteinen? minkä akselit?
siinä on nyt 20mm vaneri päällä, niin ramppeineen 760kg eli kantavuutta 2740kg
pari kaveria teki vastaavat kärryt myös.
Teohydraulista on osat hommattu, akselit,aisat,vetopää
Pätevän näköinen kärri Tare, paljonkohan tuli noin kustantantamaan?
Kerropa Tare kanssa lavan mitat ja rengaskoko? Kuinka korkealla noin suurinpiirtein on lavan pohja?
karkeasti laskeskeltuna reilu 3500€ pelkkiin materiaaleihin + lisäksi vielä muut kulut ja oma aika($$$$):D
muitelisin että lavapohja on noin 60cm korkeudella
lava on nyt sisämitoilta 440x240cm ja oli aluksi 5m pitkä mutta lyhensin sitä 60cm ennen ekaa katsastusta, kun halusin kokonaismitan alle 6m.
renkaat on 185r14c ja en halunnut niitä pikkupyöriä!
Pikkupyörät on pyllystä :D. Mä en omaan kärryyni sellasia laittais. Missä käytit sinkissä ja mitä makso? Vai onko tossa jotain kalikali-Mastonia pinnassa? Mikäs taika tässä alle 6m kokonaispituudessa on, ei tartte niin paljon äärivaloja? :)
Toi mun ja Tapsan kärryhän on lavamitaltaan 220x600, kokonaispituus 7,5m ja leveys 260cm. Lavakorkeus on kyllä suht matala, veikkaan ettei oo yli puolta metriä. Hyvin kyllä tulee perässä, vakaa vedettävä vaikka olis korkeampikin kuorma. Kokonsa puolesta ei kylläkään enää ihan kaikista näppärin vekotin, Suburbanin perässä yhdistelmäpituus on aikalailla 14metriä. Omapaino karvan alta tonni., joten kantavuutta jää n. 2500kg. Kestää kyllä ongelmitta "lievät" ylikuormatkin noitten toissakesänä tehtyjen muutosten jälkeen.
sinkissä oli tuolla www.hkg.fi ja listahintahan on reilu 1€/kg ja siis lasketaan tuotteen massasta??
ihan vaan varuiksi lyhensin, jos sitä ajattelis laittaa esim. bussin perään niin
ettei se kokonaispituus menis yli 18.75m
mulla on voortin kanssa kokonais pituus n. 12.5m
halusin alustasta korkeemman kun aikasempi lainakärry oli matala ja monessa paikassa takareunasta maassa kiinni
Taas olis kärri asiaa... Ei kyllä ihan otsikon mukaisen :D
Olis tollanen vanha asuntovaunu joka on kiertänyt varastona ostajalta toiselle.... Luovari löytyy mutta siinä ei ole Henkilötunnusta ja on vanha. Eli vaunu on viellä jonkun edellisen edellisen edellisen omistajan nimissä.... Voinko vaan mennä ton luovarin kanssa missä on paperille kirjoitettu rekisterissä olevan omistajan nimi ja allekirjoitus että on myynnyt kärryn ja laittaa omiin nimiin??? :eek:
solihull
23.05.2013, 23:31
käsittääkseni kyllä onnistuu, tai sitten minä olen mennyt samaan halpaan ;-)
TT
Tääkin varmistu että onnistuu luovutuskirjalla. Maksaa vaan 27e ja paperit on kanissa kottorilla paripäivää.... :)
Essonbaari
09.09.2013, 19:51
Kysytääs nyt täältäkin kun.
Olis tiedossa tollanen 83 vuoden Kafi Future 542 alusta.
Alusta on mallia teli ja otteessa seuraavat merkinnät:
Omamassa 930kg
Kokonaismassa 1070kg
Akselit 850kg,850kg
Jarru/vetopäässä lukema 1300kg
Aisassa Kafin tyyppilappu missä lukee: Suurin sallittu max. 1300kg. Koskeeko tämä aisaa,runkoa vai tuota vetopäätä?
Kysymys kuuluukin että onko mitään mahdollisuutta saada tuota 1300kg maksimi massaa siirrettyä rekisteriotteeseen kokonaismassaksi?
Vaunu on kumminkin rekisterissä että valo ym. määräykset menee tuon 83 vuoden mukaan.
Käsittääkseni jos käytän tuosta vain akselit,aisan ja vetopään niin kärry menee uutena kärrynä ja tuolloin tarvitaan ne tyyppihyväksyntä paperit. Onko näin?
Mutta jos teen nyt tuollaisenaan siitä kärryn niin jää melko pieneksi se kantavuus kun kärrynpaino vähennetään tuosta 1070kg:sta
Silläpä tässä nyt oisi hyvät neuvot tarpeen tuon maksimimassan (1300kg) saamiseksi rekisteriotteeseen kokonaismassaksi. Onko mitään konstia olemassa?
Mitään todistuksia tuskin on saatavana mistään kun koko Kafi valmistus/valmistaja on historiaa.
Ei onnistu kokonaismassan muuttaminen ilman valmistajan (tai valmistajan edustajan) todistusta, jota ei taida saada (+ uutta mallikilpeä).
Jos vaihdat yli 50% osista, kohdellaan uutena kärrynä ja rekisteröintikatsastus tämän päivän määräysten mukaan. Ei ihan helpolla onnistu. Syyt löytyy kärryn rakentamista koskevista aiheista muualta tältäkin palstalta.
Ei onnistu kokonaismassan muuttaminen ilman valmistajan (tai valmistajan edustajan) todistusta, jota ei taida saada (+ uutta mallikilpeä).
LTJ:n tyyppitiedoista saattaa joihinkin kärryihin löytyä 100 tai 200 kg suurempi valmistajan sallima massa. Sitähän voidaan käyttää ilman muuta todistusta. Eli jos kilvessä ja tyyppitiedoissa on 1300 kg, sen voi muutoskatsastaa sille.
BJ-40/76
09.09.2013, 23:02
Siis jos teet uuden kärryn noista "palasista" niin nousee tie pystyyn! pitää täyttää 2013 vaatimukset....
Mutta vois onnistua muuttamaan/muutoskatsastamaan peräkärryksi (mikä se virallisesti olikaan?)
Ja kuten -Matti- kertoi, niin voi löytyä suurempia kokonaispainoja.
Mutta jos tuo Kafi:n lätkä on vaikka vetopäässä, niin käsittääkseni se tarkoittaa vain vetopäätä? -> siis esim. aisa on tuo 1070kg kokonaispainolle, ja sitä on NYT aika vaikea muuttaa. (uuden "direktiiviaisan" tekeminen helpompaa normi kärryyn.
p.s onko tuo teliakselisto millainen? siis jos ei ole oikea teli, siis akseleita ei ole kytketty yhteen joustoliikkeeseen, siis molemmat 2 akselia on rungossa omana akselinaan; ja varsinkin, jos on vanhoja kumijousto- akseleita, niin tulee aika rasittava kärry; pienellä kuormalla jousia ei ole ollenkaan.... Myös joissain vaunujen teräsjousiakseleissa sama ongelma; nimelliskuormalla (siis maksimipainoilla) toimii siedettävästi, mutta kun puolet painosta pois, niin joustaa vain routaheitoissa tms. ja joissakin vaunuissa on akselit, että pyöränkulmat muuttu joustoliikkeen mukaan...
-> Pikkusen lisää rahaa kehiin, ja tee kokonaan uusi kärry! sillä jo rakenteeltaan nuo pahamaineiset kumijousiakselit on muuttunut paljon viimmeisten vuosikymmenten aikana, puhumattakaan kumin kovettumisesta...
p.s vaihdoin yhteen jarrulliseen kärryyn akselit ja vetopään, kun noin 10+v oli kovettanut/laskenut jousituksen, toki alkuperäinen syy oli, että kärry piti katsastaa....
Essonbaari
10.09.2013, 07:05
Aisassa on tuo kafin tyyppikilpi jossa on tuo maksimi 1300kg ja vetopää on al-ko 1300kg.Akselit on kumpikin kiinni rungossa eikä ole kytköksissä toisiinsa. Sillä tässä nyt huutelen tuon 1300kg perään että sais jäämään kantavuutta sen verran että vois rokkiralli autoa kuskata ja tuo nykynen kulkine kun sallii max. 1300kg jarrullisen ni riittää minulle mut ei muille. näin karsitaan ylimääräset lainaajat pois..:D
BJ-40/76
10.09.2013, 11:46
Lukihärö tuossa aikaisemmassa; siis kaikki romut min 1300kg.
Käy konttorilla varmistamassa, että myös kafi:n tyyppitiedoissa on tuo 1300kg maksimi massa.
p.s juurikin jokkisauton kuskaukseen tuommoinen vois käydä, kokoajan kuorma päällä, ja jos pikkasen heilutttaa autoa, niin jokkiskuskikin pysyy hereillään...
Essonbaari
10.09.2013, 17:07
Eräs palstalainen jo selvitteli asiaa ja suurin sallittu tekninenmassa oli 1360kg.;)
Paikallinen inssi oli vielä erimieltä siitä massan muutoskatsastuksesta ilman valmistajan hyväksyntää. Eivät kuulemma saa muutella niitä ominpäin.:mad:
Eräs palstalainen jo selvitteli asiaa ja suurin sallittu tekninenmassa oli 1360kg.;)
Paikallinen inssi oli vielä erimieltä siitä massan muutoskatsastuksesta ilman valmistajan hyväksyntää. Eivät kuulemma saa muutella niitä ominpäin.:mad:
Vaihda asemaa niin homma helpottuu :D
Essonbaari
10.09.2013, 17:43
Vaihda asemaa niin homma helpottuu :D
No minä ihmettelin kun kysyin että mitä eroa on teknisellä kokonaismassalla ja kokonaismassalla. Vastaus oli että teknisen kok.massan määrittää valmistaja että mitä se kestää ja kok.massan määrittää valmistaja että mitä se saa painaa kuormattuna.
Siltikin pitäis olla valmistajan hyväksyntä sille että se kestää sen 1300kg kokonaismassan se kärry..:confused:
Eikös se käsittääkseni ole yks ja sama asia jos valmistaja on hyväksynyt sen joskus että 1360kg on maksimi mitäse kestää niin miksi pitäs vielä olla jotain lipareita lisäksi?
onks kellää tulle mielee että jos ois kaks kärryä samalla kilvellä? :D
Mimmosetkohan sanktiot siitä saa jos jää kiinni ja miten siitä voi jäädä kiinni? :p:eek:
Heikki L
11.09.2013, 20:12
Naapuri käräyttää:):)
khonkonen
11.09.2013, 20:15
Mimmosetkohan sanktiot siitä saa jos jää kiinni ja miten siitä voi jäädä kiinni? :p:eek:
Mikä hyöty? 18 euron vakuutusmaksu? No toki jos ois jarrullisia niin sit leimaamis maksut...
Veikkaan että hyvät, petos alkaa olla lähellä...
Mikä hyöty? 18 euron vakuutusmaksu? No toki jos ois jarrullisia niin sit leimaamis maksut...
Veikkaan että hyvät, petos alkaa olla lähellä...
Mites jos vaihtaisi aisaa kärrystä toiseen kilven kanssa niin ei olisi kahta kärryä samoissa kilvissä :rolleyes:
Mites jos vaihtaisi aisaa kärrystä toiseen kilven kanssa niin ei olisi kahta kärryä samoissa kilvissä :rolleyes:
Ei pitäis/sais olla irtoaisassa valmistenumero.
Ei pitäis/sais olla irtoaisassa valmistenumero.
Kaikissahan on nykyisin irtoaisat, ei saa hitsata enää, pari pulttia irti ja volaa, aisa on kädessä. Numero on edelleen meistetty aisaan.
BJ-40/76
12.09.2013, 16:14
Kaikissahan on nykyisin irtoaisat, ei saa hitsata enää, pari pulttia irti ja volaa, aisa on kädessä. Numero on edelleen meistetty aisaan.
Ei ainakaan minulla kelvannut aisa runkonumeron paikaksi, kun oli pulttikiinnitteinen, siis poliisilaitokselta kaiverruskynä lainaan "omaisuuden turvamerkkaamiseksi", ja sillä kötöstin tuohon runkoputkeen numerot, ja sitten stanssasin irtolätkään myös, ja muut tiedot.
Essonbaari
12.09.2013, 17:23
Meillä on töissä myytävänä uusia Boro merkkisiä kärryjä ja niissä on kaikissa numero rungossa kun on irto aisa.
Tulipa mieleen...
Nyt kun tuo lavetti on kohta lähdössä sinkkiin, niin voisiko konttorilta hakea runkonumeron valmiiksi ja lyödä sen ennen sinkkiä runkoon, kun ei viittis sit uutta sinkkipintaa heti moukaroida :confused: Vai lyödäänkö konttorilla siihen vielä jotkin varmistus meistokset? Tietty jos se katsuri suostus lyömään ne merkintänsä ennen sinkkiä ja katsastus sit sinkin jälkeen...
Tulipa mieleen...
Nyt kun tuo lavetti on kohta lähdössä sinkkiin, niin voisiko konttorilta hakea runkonumeron valmiiksi ja lyödä sen ennen sinkkiä runkoon, kun ei viittis sit uutta sinkkipintaa heti moukaroida :confused: Vai lyödäänkö konttorilla siihen vielä jotkin varmistus meistokset? Tietty jos se katsuri suostus lyömään ne merkintänsä ennen sinkkiä ja katsastus sit sinkin jälkeen...
Toteuttamiskelpoinen ajatus. Eiköhän ne konttorin stämpitki onnistune.
No tästä kun on kehkeytyny peräkärri kysy ja vastaa topicci niin onnistuuko teliä siirtää hieman taakse päin että saa aisapainot paremmin hanskaan???
No tästä kun on kehkeytyny peräkärri kysy ja vastaa topicci niin onnistuuko teliä siirtää hieman taakse päin että saa aisapainot paremmin hanskaan???
Tämä ihmeellisyys on muuten uusissakin vaunuissa et miksi ihmeessä akseli pitää olla keskellä aisamukana pituutta :confused:
Ja samanlaisen uuden tehas peräkärrynkin näin eilissä päivänä
Yhellä äijällä oli 2 30L kanisteria täynnä vaunun etulootassa, ettei vaunu kaadu taakse päin vaikka 2 täyttä kaasu pulloakin oli etu kotelossa ja jos toinen kaasupullo on tyhjä pitää kuulemma varmuudeksi laskea takajalka alas ennenkuin koukusta irroittaa. Oli kuulemma viimeinen kesä kun kyseistä vaunua veti.
Tulipa mieleen...
Kyllä onnistuu sanoivat Akatsastuksen neuvonnasta kun keran kysyin.
siiitä hieno kärry :eek: http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1624313
siiitä hieno kärry :eek: http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1624313
Ja mikä parasta. Tuo on helppo kierrättää...:D