View Full Version : VW T3 Syncro / Tölkki / Natsipakastin "SIMO"
juu Varmasti siihen käyttöön hyvä kampe ja täytyy nyt sen verran sanoa, että isäukon poliisihommissa oli aikanaan 16" syncro ja kyllä se lumihangessa eteni vähintäänkin yhtä hyvin ellei paremminkin kuin faijan hj60 vakionakeilla mutta kyllä syncrokin muutaman kerran käytiin hoojiin vinssillä nyppäsemässä kuiville. se syncro oli kyllä bensakoneella melkoisen ripeä kampe kun joskus istuin kyydissä siitäkin taisi joskus takavetari antautua kun poliiseillakin iski leikkimieli päälle toisinaan kun joutuivat keikalla käymään tiettömien taipaleiden takana pohjoisessa.
Mites tollanen tölkki mutakossa kulkee? Ei kuitenkaan tota maavaraa kovin paljoa ole, eikö rupea kori kyntämään helposti?
T3Syncro
04.08.2012, 17:18
Mites tollanen tölkki mutakossa kulkee? Ei kuitenkaan tota maavaraa kovin paljoa ole, eikö rupea kori kyntämään helposti?
No ei ainakaan 185R14 renkailla ;)
Mitä nyt Jatilassa kesäkuussa ajeltiin useammallakin Syncrolla, niin siellä ollut mutapätkä meni läpi helposti kaikilta, joilla oli vähänkin karkeammat renkaat.
Omat nykyiset renkaat (205R16) ovat loppuun ajetut vuodelta 2001 olevat Noksun Hakkapeliitat (pintaa 6-7 mm), jotka tuli vanteiden mukana. Niillä ei ole tarkoitus ajaa kuin siihen asti, että näen mitä alle mahtuu.
Sitten pitäisi päättää mitä alle sovittaisi...
Punanenä
04.08.2012, 17:32
Joo,o....melkeinhän nuo alustamuutetut tojotat pärjää jo vakio nivalle, Herneitä vapaasti sieraimiin:D....puhumatta monesta muusta härpäkkeestä..
Asiaan siis, tätä projektia pitäisi kannustaa eikä polkea maahan! Poikkeaa aika rajusti totutusta hj-patrol-pajero linjasta:)
T3Syncro
04.08.2012, 17:49
Joo,o....melkeinhän nuo alustamuutetut tojotat pärjää jo vakio nivalle, Herneitä vapaasti sieraimiin:D....puhumatta monesta muusta härpäkkeestä..
Asiaan siis, tätä projektia pitäisi kannustaa eikä polkea maahan! Poikkeaa aika rajusti totutusta hj-patrol-pajero linjasta:)
Onhan tämä totaalisen väärän merkkinen
Punanenä
04.08.2012, 18:04
Onhan tämä totaalisen väärän merkkinen
Elähän masennu, joskus minullekkin naurettiin (koska ladalla offailin) kunnes eräällä reissulla vedin humalaisen idiootin suosta ylös kahdesti saman päivän aikana,Humalaisella idiootilla oli monsteri-HJ[soa+ 40" renkaat"), Tojota kuski kusi autonsa päälle kun saatiin se viimeisen kerran ylös, moottori hajosi kun se oli ylhäällä:D
Tsemppiä täältä oudolle projektille:cool:
Elähän masennu, joskus minullekkin naurettiin (koska ladalla offailin) kunnes eräällä reissulla vedin humalaisen idiootin suosta ylös kahdesti saman päivän aikana,Humalaisella idiootilla oli monsteri-HJ[soa+ 40" renkaat"), Tojota kuski kusi autonsa päälle kun saatiin se viimeisen kerran ylös, moottori hajosi kun se oli ylhäällä:D
Joopa joo, mä nauran sulle vieläki :D:D , kerran vedin venäjällä nivan ojasta hj:llä, oli paikallisia ja niin humalassa etteivät tolpillaan pysyneet vaan toinen makasi ojan pohjalla ja toinen istui auton takaluukun päällä ja kusi housuilleen kun ei oikein ollut täysin ruumiinosien koordinaatio hallussa.
Kannattaa lukea tää topicci läpi ja miettiä sen jälkeen onko lyttäystä tapahtunut vai onko tapahtunut vain keskustelua puoleen ja toiseen.
Eiku sehän oliki tosiaa iironsika joka veti sen nivan lj:llä, muisti pätkii.
Punanenä
04.08.2012, 18:36
Joopa joo, mä nauran sulle vieläki :D:D , kerran vedin venäjällä nivan ojasta hj:llä, oli paikallisia ja niin humalassa etteivät tolpillaan pysyneet vaan toinen makasi ojan pohjalla ja toinen istui auton takaluukun päällä ja kusi housuilleen kun ei oikein ollut täysin ruumiinosien koordinaatio hallussa.
Kannattaa lukea tää topicci läpi ja miettiä sen jälkeen onko lyttäystä tapahtunut vai onko tapahtunut vain keskustelua puoleen ja toiseen.
Tervetuloa mäenjuurelle:) Kieltämättä ketjun aloittaja on ärsyttänyt tahallaan..
PS: miten voi istua nivan takaluukun päällä?
Oli sen verran jyrkkäreunainen oja ja nivan keula oli ojan pohjalla, että kuski pystyi istumaan siinä, tarina kyllä jatkuu tuosta mutta menee jo vähän liiankin offtopic
Punanenä
04.08.2012, 19:00
Oli sen verran jyrkkäreunainen oja ja nivan keula oli ojan pohjalla, että kuski pystyi istumaan siinä, tarina kyllä jatkuu tuosta mutta menee jo vähän liiankin offtopic
Kyllä mutta kutsu pysyy varmaankin voimassa? Autoja löytyy muutamia erillaisia mille voi nauraa:D
Hyvässä hengessä tietysti:)
Anteeksi maalaisuuteni, missä tuo mäenjuuri on.
Punanenä
04.08.2012, 19:20
Täällä olisi yksi paha (kylmäkoski], keskipaha [tikinmaa]... Mites teilläpäin?
Täältä tarvittaessa tullaan myös sinne, kahvia vastaan
No tossa on tuo kulmakorpi, kyllä sieltä kaikenlaista maastoa löytyy ja kaikki tervetulleita, saattas tuota joskus sinne tullakin, mutta enemmän meitsin ajot suuntautuu tonne itärajan taakse, niin liikenevän vapaa-ajan käytän mieluummin niihin reissuihin, enemmän mutaa/suota mutta kyllä tulee mäkiinkin tutustuttua siellä. Niillä reissuilla tulee naurettua kuka kellekin ja millekin sekä autoille, että ajosuorituksille, mutta minkään merkkistä autoa ei siellä jätetä pulaan, ja 100% hyvässä hengessä mennään :) , vaikka välillä väsyttääkin ihan helvetisti kun alkaa 20h olla valveillaoloa juurikaan syömättä.
Vaatimus on kohtuullinen ja onnistuu, Kulmaan meen todennäköisesti 1.9 seuraavan kerran jos ei tuu mitään esteitä.
Punanenä
04.08.2012, 19:43
No tossa on tuo kulmakorpi, kyllä sieltä kaikenlaista maastoa löytyy ja kaikki tervetulleita, saattas tuota joskus sinne tullakin, mutta enemmän meitsin ajot suuntautuu tonne itärajan taakse, niin liikenevän vapaa-ajan käytän mieluummin niihin reissuihin, enemmän mutaa/suota mutta kyllä tulee mäkiinkin tutustuttua siellä. Niillä reissuilla tulee naurettua kuka kellekin ja millekin sekä autoille, että ajosuorituksille, mutta minkään merkkistä autoa ei siellä jätetä pulaan, ja 100% hyvässä hengessä mennään :) , vaikka välillä väsyttääkin ihan helvetisti kun alkaa 20h olla valveillaoloa juurikaan syömättä.
No perkeles:) menehän nukkumaan,ei kaikki tojotilla ajavat ole idiootteja:o
laitan YV:tä kun täällä on ajot joissa portaali-HJ:llä jotakin vastusta:D
No perkeles:) menehän nukkumaan,ei kaikki tojotilla ajavat ole idiootteja:o
laitan YV:tä kun täällä on ajot joissa portaali-HJ:llä jotakin vastusta:D
Vaimo kyllä joskus mua idiootiksi sanoo, vaikka väittääkin minua rakastavansa.
Joo pistähän yv:tä , niin katellaan .ja tonne venäjän reissuillekin mahtuu uusia naamoja mukaan. Just korkkasin Pullon Blackminttua ja otan pari balticaa saunassa, valvon aamuyöhön reenauksen vuoksi :D .
young n dum
04.08.2012, 21:10
liittyy täysin aukottomasti tuohon synkroon. tuli mieleen nois tei känni auto oja jutuist et täs mei kylä on joku setä mikä oli nii tuubassa +150kg keijukainen ni se oli kellahtanu jossai lähel nuijamaata ojaan ja ei päässy ylös ni rajavartioston pojat joutu laittaa hinaus narun kainaloista ja vetivät sen autolla (skynkrö?)ylös!!!:D:D:D
JA. painan "tykkää" painiketta tän rojektin kohalla:) mitä se nyt sit tarkottaakaan:rolleyes:
bongasin kilvettömän keltaisen lavadoppelsyncron Hgissä Lumikintie 7. n kerrostalon pihalla - eikä ollut toivottoman näköinen ... tuli mieleen monta ajatusta senkin jatkojalostuksesta, vaan löin Deen pesään ja ajelin pois
Kaverin 16" projekti, suunnitelmat taitaa olla vähitellen kirkastuneet tuon osalta. Tosin ei taida olla ihan varmaa että miten paperihommat menee, aika erikoinen yksilö.
Maastoajon kannalta tollainen Tojota on parempi aihio kuin Transporter, koska tekniikan puolesta voi huoleti laittaa yli 31" tuuman maastorenkaat alle moottorin/ voimansiirron siitä kärsimättä, kun taas Trasporteriin jos laittaa suht sileät 31" tuuman renkaat niin kuultujen/luettujen tosiasioiden perusteella vetolaitteisto ei kestä edes tollaista suht kevyttä maastoajoa ei tarvita kuin yksi kivinen ja mutainen paikka ja moottorikin näyttäis ottavan damagea .
Lainaus tölkkifoorumin Off road tour aiheesta
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=236&start=60
"Tänään oli myös ihan mukava päivä, ilma sopivasti vähän viileämpi. Iltapäivän lenkillä oli paljon isoja kiviä ja yksi kivinen ja mutainen paikka. Siinä Tuire lipsahti ison kannon päälle ja liikkelle yrittäessä kuului naps. Takaa toinen sisempi nivel irti poikki. Lukko päällä lenkki loppuun ja lempäälään huoltamaan. Turren moottorista nostaja naputti jo aamulla, joten päivän ajon jälkeen lisää vetoleikkejä. Pienin vaurioin siis tänäänkin."
Kuitenkin osallistuminen edes tollaiseen perhetapahtumaan tolla kalustolla kertoo enemmän kuskien kuin autojen tasosta, hattua pitää nostaa. Toisaalta yhdestäkään tojotasta ei ole hajonnut tossa tapahtumassa vuosien aikana vetareita/moottoreita ainakaan noissa suht vakioletkoissa.
Jos maastoajoa harrastais niin siinä vois olla yksi puoltava pointti esim tuon Tojotan ostolle, mutta sitten jos tykkää tollaisella tavarankuljetukseen ihan kelvollisella kapineella käydä randomimetsissä ihmettelemässä puiden kaltevuuksia niin transporteri soveltuu varmasti ihan välttävästi silloin kun se on ajokunnossa.
Ihan paskojahan nämä syncrot on ;) Varsinkin kun vetoakseli, joka siis katkesi ko tilanteessa, oli ollut halki jo pidempään. Pinnat oli tukevasti ruosteessa ja nähtävissä että pidemmän aikaa oli prosessi jatkunut ennen kuin nyt meni lopullisesti poikki. Samassa lainauksessasi oleva moottori on 1.9TD, ja todellista vikaa ei ole auton omistaja vielä jaksanut selvittää. Molemmilla autoilla siis ajettiin tuo Hämeenlinnan ajopäivä loppuun normaalisti ja vetoakseli vikainen vielä omin voimin Lempäälään. Konetta ei yön huollossa saatu siihen kuntoon että olisi kannattanut jatkaa.
Tämän vuoden tourilla ei ollut suurimman osan aikaa kuin yksi ryhmä, josta parina päivänä ihmisiltä kuului kommenttia että "teidän kannattaisi tehdä helpompia reittejä vakioautoille" Syncroilla ei ollut reiteillä ongelmia auton ominaisuuksien johdosta. Ja tosiaan meidän doppeli on vakio 14", vain 16" renkaat vaihdettu.
T3Syncro
05.08.2012, 00:11
Tervetuloa mäenjuurelle:) Kieltämättä ketjun aloittaja on ärsyttänyt tahallaan..
En masennu mutta en ole tarkoituksella ärsyttänyt ketään. Jos joku on minun VW-vammastani ottanut nokkiinsa, niin pyydän anteeksi kaikilta. Myönnän etten ihaile mitään jaappainialasta tullutta, mutta jos joku sellaisesta omin käsin tekee maastokelpoisen, arvostan sitä.
1987 TM kertoi mitä noi on vakiona, mutta jokainen voi omastaan rakentaa varmasti paljon paremman kuin mihin tehdas on kyennyt, minulle piisaa suurin piirtein se mitä Kynther on kavereineen tehnyt, koska minun ei tarvitse olla paras upottavalla suolla, minulle riittää että kun talvella tiet on auraamatta, pääsen töihin. Edellisessä kotikunnassa piti päästä paloasemallekkin, koska aurakuskin talo tai auto saattoi kärytä enne hänen töihin lähtöään.
Toivon myös, ettei vammani aiheuta syrjimistä, jos joku päivä pääsen esim Kulmakorpeen tai johonkin muuhun kaikille merkeille avoimeen tapahtumaan ja olen taas kerran jumissa. Olen minäkin auttanut jaappanialaisia tielle takaisin ja antanut Hiluxin vetää oman vajaavetoiseni hangesta.
Eka ajamani 4x4 auto oli luonnollisesti T3 Syncro, sitten tuli vm-palveluksessa Uaz ja Niva. YK-joukoissa jouduin tekemisiin 4x4 Toyotien kanssa. Tasauspyörästön lukottomat "rimpulat" tuli haukuttua alimpaan h€lv€ttiin ja ajettua mielummin A45 Sisulla, jos sain itse valita.
Kaikkiin kolmeen "maasturimerkkiin" on tullut tehtyä huolto-ohjelmien mukaisia huoltoja ja tietty ajettua, eli niiden tekniikka ei ole ihan outoa. Eräänkin kerran on tullut tapeltua ihmisten kanssa Toyotien napalukoista. Jopa autojen omistajat ovat luullkeet niitä tasauspyörästön lukoiksi ja VW-vammaisena olen joutunut neuvomaan miten jaappanialainen neliveto saadaan toimimaan.
Myöhemmin on työhommissa sitten tullut ajettua Paheroa, Hiluxia ja paria uudempaa LC:tä sekä VW:N T3, T4 ja T5 nelivetoja. Jotain on ilm päässäni naksahtanut, kun ajan mieluiten Tölkillä???
Defenderiäkin olen kokeillut, mutta sen olemattomat tilat kuskin paikalla lopettivat koeajon alle 20 m matkalla. Maastossa olen ollut kyydissä ja varmasti ihan OK auto, mutta ei vaan sovi minulle.
T3Syncro
05.08.2012, 00:14
Ihan paskojahan nämä syncrot on ;) .
Toivotaan että kaikki hoksaavat saman, muuten hinnat karkaa käsistä... :);):o:rolleyes::cool:
En masennu mutta en ole tarkoituksella ärsyttänyt ketään. Jos joku on minun VW-vammastani ottanut nokkiinsa, niin pyydän anteeksi kaikilta. Myönnän etten ihaile mitään jaappainialasta tullutta, mutta jos joku sellaisesta omin käsin tekee maastokelpoisen, arvostan sitä.
1987 TM kertoi mitä noi on vakiona, mutta jokainen voi omastaan rakentaa varmasti paljon paremman kuin mihin tehdas on kyennyt, minulle piisaa suurin piirtein se mitä Kynther on kavereineen tehnyt, koska minun ei tarvitse olla paras upottavalla suolla, minulle riittää että kun talvella tiet on auraamatta, pääsen töihin. Edellisessä kotikunnassa piti päästä paloasemallekkin, koska aurakuskin talo tai auto saattoi kärytä enne hänen töihin lähtöään.
Toivon myös, ettei vammani aiheuta syrjimistä, jos joku päivä pääsen esim Kulmakorpeen tai johonkin muuhun kaikille merkeille avoimeen tapahtumaan ja olen taas kerran jumissa. Olen minäkin auttanut jaappanialaisia tielle takaisin ja antanut Hiluxin vetää oman vajaavetoiseni hangesta.
Eka ajamani 4x4 auto oli luonnollisesti T3 Syncro, sitten tuli vm-palveluksessa Uaz ja Niva. YK-joukoissa jouduin tekemisiin 4x4 Toyotien kanssa. Tasauspyörästön lukottomat "rimpulat" tuli haukuttua alimpaan h€lv€ttiin ja ajettua mielummin A45 Sisulla, jos sain itse valita.
Kaikkiin kolmeen "maasturimerkkiin" on tullut tehtyä huolto-ohjelmien mukaisia huoltoja ja tietty ajettua, eli niiden tekniikka ei ole ihan outoa. Eräänkin kerran on tullut tapeltua ihmisten kanssa Toyotien napalukoista. Jopa autojen omistajat ovat luullkeet niitä tasauspyörästön lukoiksi ja VW-vammaisena olen joutunut neuvomaan miten jaappanialainen neliveto saadaan toimimaan.
Myöhemmin on työhommissa sitten tullut ajettua Paheroa, Hiluxia ja paria uudempaa LC:tä sekä VW:N T3, T4 ja T5 nelivetoja. Jotain on ilm päässäni naksahtanut, kun ajan mieluiten Tölkillä???
Defenderiäkin olen kokeillut, mutta sen olemattomat tilat kuskin paikalla lopettivat koeajon alle 20 m matkalla. Maastossa olen ollut kyydissä ja varmasti ihan OK auto, mutta ei vaan sovi minulle.
No ei varmasti aiheuta minkään tasoista syrjimistä, varmasti paikanpäällä tuleva kommentointi on pääasiassa kannustavaa. Merkkikeskustelua varmaan sielläkin tulee jos jonkun automerkin edustaja rupee kehuun omaansa johonkin muuhun verrattuna, vaikkei siinä mitään järkeä olekaan kun autot ei enää ole alkuperäisen laisia ja sanoisinpa etten montaa kertaa ole kyseisistä keskusteluista ulos jäänyt, vaikka harvemmin niitä aloitan:D
Jos oikeasti olisi aikaa ja inspistä (=mahdollisuus rakentaa), niin offailu voisi hyvinkin kiinnostaa vakavamminkin, mutta kun ei ole aikaa, niin tulee vaan huvin vuoksi ajeltua välillä pääteidenkin ulkopuolella. Sen nyt varmaan jokainen tajuaakin, että tehtaalla "maasturiksi" tehty auto on helpompi kohde rakenteluun, kuin takavetopakusta nelivedoksi rakennettu 1000 Kg rojukuorman kuskaaja. Sen verran pitää kuitenkin olla hullu, että pikkuhiljaa koitan sitä parannella, ilman mitään erityistä tavoitetta.
Trp:n takapään voimansiirto on 60-luvun lopulta (68-92 sama nivel), eli takavetonivelet ja akselit tehty alunperin 1.6 ilmajäähyboxerin huimalle 50 hv koneteholle ja 14" renkaille on road käyttöön.
Korotetuilla jousilla, korkeammilla renkailla ja viritetyillä TD koneilla ne vaan pamahtelevat (varsinkin Motonetin tarvikenivelet), mutta sen tiesi Gynther Saksanmaallakin jo 80-luvun puolivälissä ja vaihtoi tehtaalta 16" renkailla lähteviin vahvemmat vetonivelet.
FOT 2012 VW vaurioihin on paha ottaa kantaa, kun en päässyt mukaan hajottamaan omaani, mutta käsittääkseni kaikki tulivat ajamalla maastosta pois ja ovat palanneet kotiin Pk-seudulle.
Tuo kyseinen hoyota nyt einakaan kelpaisi minulle, koska siinä vaan on yksinkertaisesti liian vähän tilaa jaloille. Tosin en tykkää uusista VW:n pakuistakaan, koska polvi hakkaa jatkuvasti kojelautaan, vaikka penkki on taka-asennossa.
Oma "Das Turles Wagen" (kiitos nimestä sen keksijälle) on hankittu talvikäyttöautoksi aikanaan, kun piti päästä "töihin" ennen aura-autokuskin lähtöä tai sitten kun aura-autokuskikaan ei päässyt lähtemään.
Eli paluu juurille kuubelwaageni aikaan... Siis siihen tarkoitukseen minne wolkkareita alunperin myytiinkin...
Toivotaan että kaikki hoksaavat saman, muuten hinnat karkaa käsistä... :);):o:rolleyes::cool:
No tuntuu karkaavan, munkin Syncro lähti pyyntihinnalla, eli ei tarvinnu ees tinkiä. Tosin se olikin jo T4.. :p
Jotain on ilm päässäni naksahtanut, kun ajan mieluiten Tölkillä???
Todellaki :D Ne on aivan hirveitä ajaa..
Aja se tölkki suolle ja jätä se sinne, ei jaksais joka päivä viimeisen kahden kuukauden aikana lukea jotain paskanjauhantaa siittä että japanilaiset ei mee mihinkään, vaan tölkillä pääsee
T3Syncro
05.08.2012, 14:10
No tuntuu karkaavan, munkin Syncro lähti pyyntihinnalla, eli ei tarvinnu ees tinkiä. Tosin se olikin jo T4.. :p
Nettiautossa on myyty muutama T3 Syncro viime aikoina lähes samalla hinnalla, kuin mitä sinulla oli pyynti T4:stä.
Todellaki :D Ne on aivan hirveitä ajaa..
Aja se tölkki suolle ja jätä se sinne, ei jaksais joka päivä viimeisen kahden kuukauden aikana lukea jotain paskanjauhantaa siittä että japanilaiset ei mee mihinkään, vaan tölkillä pääsee
Suomessa on mielipiteen vapaus, joten saat olla tuota mieltä. Jokainen "Tölkin vihaaja" on vaan etu, niin kauan kuin itse on etsimässä seuraavaa potentiaalista käyttistä, 1+5-6 paikkaista matkailuautoksi rekisteröityä TD Syncroa. Koitan muistaa käyttää täällä esitettyjä ammattilaisten mielipiteitä tinkaamisen tukena, kiitos avusta ;)
Ei ole pakko lukea, jos ahdistaa :) ;) :D :o :rolleyes: :cool:
kesämies
05.08.2012, 19:12
Jokainen "Tölkin vihaaja" on vaan etu, niin kauan kuin itse on etsimässä seuraavaa potentiaalista käyttistä, 1+5-6 paikkaista matkailuautoksi rekisteröityä TD Syncroa.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/4952692
Siin olis.
Pari kesää sitten paikallisen teknisen tukun myyjä osti itselleen hirvimetälle auton syksyksi, juuricin tuommoinen synkro tölkki, minulta osti siihen 30.5 karkeet mud terrainit alle. Pakko sanoo että ihme vehe menemään pehmeessä tönkkö lukoilla. ainut rajoittava tekijä oli maavara ja pelko koneen osumisesta kantoihin ja kiviin. Hyvin se kyllä kulki, verrattuna muihin uudehkoihin pikuppeihin ja sitimaastureihin verrattuna kun rengastus oli sama.
Mukava näitä muidenkin rakenteluja seurata kun tojotia ja nissaneita yms..
ISO PEUKKU
Nuhapumppu
05.08.2012, 19:45
Ei ole pakko lukea, jos ahdistaa :) ;) :D :o :rolleyes: :cool:
Samaa mieltä,itsekkin ihmettelen että jos aihe ei kiinnosta niin miksi sitä pitää silloin edes lukea? En minäkään lue kaikkia toyota ja nissan tekniikka asioita kun en niistä ole kiinnostunut. Tätä taas on hauska lukea ja muutenkin erinlainen projekti muiden:)
Porvoon Hilma
05.08.2012, 20:13
Tää on ihan mukava hanke ja silleenkin erilainen ettei koko ajan joku paikka mene rikki tai mätäruostu :)
Viel Spass mit das Tölkki :)
Pari kesää sitten paikallisen teknisen tukun myyjä osti itselleen hirvimetälle auton syksyksi, juuricin tuommoinen synkro tölkki, minulta osti siihen 30.5 karkeet mud terrainit alle. Pakko sanoo että ihme vehe menemään pehmeessä tönkkö lukoilla. ainut rajoittava tekijä oli maavara ja pelko koneen osumisesta kantoihin ja kiviin. Hyvin se kyllä kulki, verrattuna muihin uudehkoihin pikuppeihin ja sitimaastureihin verrattuna kun rengastus oli sama.
Mukava näitä muidenkin rakenteluja seurata kun tojotia ja nissaneita yms..
ISO PEUKKU
Itsekin yllätyin tuolla tourilla miten hyvin nämä eteni mudassa. Ihmetyttää tuo mainitsemasi maavaran vähyys, kun juurikin urissa auttoi ettei akselit ja perämurikka ole alhaalla ottamassa kiinni, kuten kävi isompi pyöräisissä "oikeissa maastoautoissa". Myöskään koneen osuminen ei ole ongelma, kun juuri sen kohdalla on alkuperäinen kunnon panssari ja ei kovin herkästi osu muutenkaan moottorin kohdalta mihinkään.
Vaikka en mitään mistää tiedä niin tälleen sivu kommenttina pakko laittaa että tuo tölkin "olematon" maavara keskustelu hieman ihmetyttää... 50mm korotuksella ja 31" fillareilla törpön maavaraksi sain 374mm matalimmasta kohtaa ja renkaan todellinen halkaisia on 783mm eli nyt jos tohon hapankaaliastiaan laittais sellaiset oikeet maasturin renkaat eli oliko se +35" vai mikä se raja? No otetaa esimerkiksi vaikka tuollaiset 44" boggerit niin luulis jo olevan "rispektit" saava koko? sellaisen halkaisiahan jos en väärin ole ymmärtänyt on n.1060mm?
no jos joku pöljä jollain ihmeellä sais tollaiseen nahkahousunhajuiseen peltikotiloon sellaisen mahtumaan niin maavarahan olis siinä vaiheessa jo 512mm eli noin 10mm enemmän kuin portaaleilla olevassa crossiautossa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92932&page=10 ja sitten jos tollainen natsipakastimeen laittas portaalit niin maavaraahan sais helposti 100mm lisää eli en sitten tiedä onko se niin onneton? Ihan vertailun vuoksi minkäs verran jossain LJ toyotassa tai defenderissä on murikan alla tilaa vastaavaan kokoisilla pyörillä? On varmaan joku mitannut? En meinaan tiedä niin siitähän sitä sais vertailu pohjaa...
Eihän tollaisella nyt oikeesti mihinkään pahaan paikkaan pääse ja varsinkaan pois sieltä ja vaihteisto tossa on ihan perseestä kun ei ole jakista ja sen rakentaminenkin on melko tekemätön paikka. Tynnyri joustot on täysin vieras käsite saati että sellaisten saavuttaminen radikaalien muutosten jälkeenkin on silkka mahdottomuus erillisjousitetulla alustalla olevaan auton (tie kilpiseen siis) Mutta joo itellä ainakin on tarkoitus tollasella hapankaaliastialla koittaa rypeä ainakin niiden oikeiden maaturikuskien kiusaksi eri offireiteillä lähinnä ihan huumori mielessä jos ei muuta, joskus kun sitten kyllästyn tohon ja jos offikärpänen oikeesti purasee niin hankinta listalla tulee olemaan saman tehtaan hieman paremmin etenevä ja rakentelu kelpoisempi tuote eli Geländewagen. Ei mulla muuta kunhan jorisen omiani kiitos ja anteeksi =)
eipä taida portaaleilla paljon maavara parantua ...
jollen väärin muista, niin tuos isos moGis on noin puol metriä murikan alla, eli hyvinhän nuis tölkeis on... ja etenemiseen auttanee paitsi takamoottorisuus niin myös keveys
ennakkoluulotonta rakentelutsemppiä vaan, ja pois turhat pärskytykset, kyllä maailmaan maastureita mahtuu, ja nelivetoja vielä lisäks
Itsekin yllätyin tuolla tourilla miten hyvin nämä eteni mudassa. Ihmetyttää tuo mainitsemasi maavaran vähyys, kun juurikin urissa auttoi ettei akselit ja perämurikka ole alhaalla ottamassa kiinni, kuten kävi isompi pyöräisissä "oikeissa maastoautoissa". Myöskään koneen osuminen ei ole ongelma, kun juuri sen kohdalla on alkuperäinen kunnon panssari ja ei kovin herkästi osu muutenkaan moottorin kohdalta mihinkään.
Maavara ehkä väärä termi, vaan parisataatuhatta ajettu alusta joka kohtuu lintassa, ja "hiukan" epätäsainen mutaura pellon reunaa pitkin, niin meinaa välillä helmat kolista. Mutta kunnialla se meni vaikka puskuri sontaa edessään työnti
T3Syncro
06.08.2012, 01:57
http://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/4952692 (http://www.nettiauto.com/volkswagen/caravelle/4952692)
Siin olis.
Tuotakin olen katsellut
Tää on ihan mukava hanke ja silleenkin erilainen ettei koko ajan joku paikka mene rikki tai mätäruostu :)
Viel Spass mit das Tölkki :)
Onhan tätäkin "joutunut" korjaamaan, jopa hitsaamaankin mutta toistaiseksi ei ole mitään sellaista hajonnut, ettei omin voimin olisi kotiin päässyt.
Porvoon Hilma
06.08.2012, 07:21
Tuotakin olen katsellut
Onhan tätäkin "joutunut" korjaamaan, jopa hitsaamaankin mutta toistaiseksi ei ole mitään sellaista hajonnut, ettei omin voimin olisi kotiin päässyt.
Tölkki -sanaa ei taida löytyä saksankielestä, joten suvunmääritys ei onnistu, mutta jos ajatellaan, että Tölkki olisi Das Auto, niin sanoisin kuitenkin ....mit dem Tölkki... :)
asiahan ei tästä muuttunut, edelleen viel Spass!
Tämä syncron vertaileminen on nyt hiukka turhaa. Tuskin sillä kuitenkaan retuutetaan samoja polkuja kuin nuilla suonkyntäjä-Toyotilla. Pliis, lakakkaa venyttelemästä pippeleitä! ;)
Millos se seuraava Kalkun huutokauppa on?
Meinaan Riihimäellä oli umpikylkinen 16" matkailuautoaihio juurikin sen oloisessa letkassa etteikö viimeinen virkamatka olisi edessä. Oli kyllä himottavan siisti!
Pliis, lakakkaa venyttelemästä pippeleitä! ;)
Juurikin samaa mieltä !!
En ole jaksanut puoliakaan kommenteista lukea mutta näyttää olevan (taas kerran) jäsentenvälistä höpötystä maailman parhaasta maasturista ja siitä, kenen autolla pääsee isoimman kiven yli. Otetaanpas nyt ne ämpärit ja lapparit matkaan ja mennään kotiin sieltä hiekkalaatikolta :D:D
Olisi meinaan mukava seurata tölkin rakentelua......
T3Syncro
06.08.2012, 14:24
Rakentelu jatkuu parin viikon päästä, siihen asti ajossa vajaavetoinen Kesätölkki ja Syncro parkkeerattuna erään kallion reunalle aiheuttamaan ihmetystä ja viettämään kesälomaansa. Jospa lomalla ehtisi tehdä tarvittavat muutokset katsastusta varten.
Ihan vertailun vuoksi minkäs verran jossain LJ toyotassa tai defenderissä on murikan alla tilaa vastaavaan kokoisilla pyörillä? On varmaan joku mitannut? En meinaan tiedä niin siitähän sitä sais vertailu pohjaa...
Maavaralla murikan alla ei ole yleensä isompaa merkitystä, esteet pyritään ajamaan pyörällä yli joten helman alla varaa saa olla enempi.
Hyvin tölkit kyllä parhaimmillaan etenee kun vaan kuski jaksaa pitää ratista kii.
T3Syncro
06.08.2012, 16:24
Maavaralla murikan alla ei ole yleensä isompaa merkitystä, esteet pyritään ajamaan pyörällä yli joten helman alla varaa saa olla enempi.
Hyvin tölkit kyllä parhaimmillaan etenee kun vaan kuski jaksaa pitää ratista kii.
Ohjaustehostin on onneksi keksitty meille narukäsille, toista ne on nuo Tölkkiprinsessat, jotka ruuvaavat menemään tehostamattomalla:
http://www.youtube.com/watch?v=g4JLQDaiCQA&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=MxZSHbLdsuQ&feature=player_embedded
Täältä löytyy kyllä sympatiaa Tölkeille isolla kädellä. Tällä aikanaan aloittelin offiharrastusta ja osallistuin ensimmäiselle safarille:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5230&pictureid=110849
Oli Hämeenlinnan sähkölaitoksen vanha työjuhta. Bensakone ja lukot molemmissa päissä. Ja ruma kun mikä :)
Rakentelu jatkuu parin viikon päästä, siihen asti ajossa vajjavetoinen Kesätölkki ja Syncro parkkeerattuna erään kallion reunalle aiheuttamaan ihmetystä viettämään kesälomaansa. Jospa lomalla ehtisi tehdä tarvittavat muutokset katsastusta varten.
Tuli ajettua viime viikolla tuon "parkkipaikan" ohi ja täytyy myöntää, että kyllä tuo erottui edukseen;)
valtatie
07.08.2012, 10:00
Caravelle syncro 1.6 TD -90 lukoilla ja ilman ohjaustehostinta oli ajossa muutaman vuoden 90- luvun puolessa välissä 150 tkm tuli sillä ajettua. Hyvä peli, mutta pikkuruisella moottorilla oli pilattu muuten erinomainen auto.
T3Syncro
07.08.2012, 17:24
Caravelle syncro 1.6 TD -90 lukoilla ja ilman ohjaustehostinta oli ajossa muutaman vuoden 90- luvun puolessa välissä 150 tkm tuli sillä ajettua. Hyvä peli, mutta pikkuruisella moottorilla oli pilattu muuten erinomainen auto.
Pikkukoneestakin saa puristettua puhtia coolerin (esim Oettinger LLK 90 hv 70 luvun tekniikalla) kanssa, harrastekäytössä aika moneen on vaihdettu 1.9TD/TDI kone coolerilla, vaihdettu suurempaa ahdinta ja muokattua ruuttapumppua sekä TDI:n kytkintä.
Vakio alustalle sallittu max kone teho on 134,4 hv.
Ajattelin aloittaa taistelun ruostetta vastaan, eli hain ruosteen poistoainetta jolla ajatus putsata pari kukkivaa korin pystysaumaa.
ImacInnes
07.08.2012, 17:27
Tuli ajettua viime viikolla tuon "parkkipaikan" ohi ja täytyy myöntää, että kyllä tuo erottui edukseen;)
Kuvia parkkipaikasta heti!
t. Ismo Ämmä
Oikeastihan tämä on hieno projekti! Ei minullakaan ole epäilystä etteikö tölkillä metsässä pääsisi, hölmöähän se on kuitenkin ajatella että tällainen olisi maailman ultimaattisin maastoauto. Tsemppiä topikin aloittajalle sitkeässä taistelussa valtavirtaa vastaan :D
T3Syncro
07.08.2012, 18:09
Oikeastihan tämä on hieno projekti! Ei minullakaan ole epäilystä etteikö tölkillä metsässä pääsisi, hölmöähän se on kuitenkin ajatella että tällainen olisi maailman ultimaattisin maastoauto. Tsemppiä topikin aloittajalle sitkeässä taistelussa valtavirtaa vastaan :D
Ei todellakaan ultimaattinen, kaukana sellaisesta! Tuohan on vaan 60- ja 70-luvun tekniikkaa, johon on lisätty vetävä etuakseli sekä tasauspyörästön lukot. "Maastoauton" siitä tekee henkilöautona kytkettävä voimanulosotto ja pakuna yli 2000 Kg kokonaismassa ja sekin pitää muutoskatsastaa kauhealla tappelulla.
t. Ismo Ämmä
Naamakirjassa on muistaakseni kuva samasta paikasta reilun vuoden takaa.
T3Syncro
08.08.2012, 00:29
eipä taida portaaleilla paljon maavara parantua ...
Trp:n tuoreimman version Seikel parannetussa portaaliakselisessa on selkeästi enemmän maavaraa kuin vakiossa tai pelkästään Seikelin perus alustasarjalla.
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/313527d1276444073-bolt-portals-vw-seikel-t5_extreme-gelaende_01.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/campru/test_morocco_0152_s.jpg
http://www.history-of-cars.com/images/vw/2003-t5-seikel-extreme-2.jpg
Vaikka en mitään mistää tiedä niin tälleen sivu kommenttina pakko laittaa että tuo tölkin "olematon" maavara keskustelu hieman ihmetyttää... 50mm korotuksella ja 31" fillareilla törpön maavaraksi sain 374mm matalimmasta kohtaa ja renkaan todellinen halkaisia on 783mm eli nyt jos tohon hapankaaliastiaan laittais sellaiset oikeet maasturin renkaat eli oliko se +35" vai mikä se raja? No otetaa esimerkiksi vaikka tuollaiset 44" boggerit niin luulis jo olevan "rispektit" saava koko? sellaisen halkaisiahan jos en väärin ole ymmärtänyt on n.1060mm?
no jos joku pöljä jollain ihmeellä sais tollaiseen nahkahousunhajuiseen peltikotiloon sellaisen mahtumaan niin maavarahan olis siinä vaiheessa jo 512mm eli noin 10mm enemmän kuin portaaleilla olevassa crossiautossa http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92932&page=10 ja sitten jos tollainen natsipakastimeen laittas portaalit niin maavaraahan sais helposti 100mm lisää eli en sitten tiedä onko se niin onneton? Ihan vertailun vuoksi minkäs verran jossain LJ toyotassa tai defenderissä on murikan alla tilaa vastaavaan kokoisilla pyörillä? On varmaan joku mitannut? En meinaan tiedä niin siitähän sitä sais vertailu pohjaa...
Eihän tollaisella nyt oikeesti mihinkään pahaan paikkaan pääse ja varsinkaan pois sieltä ja vaihteisto tossa on ihan perseestä kun ei ole jakista ja sen rakentaminenkin on melko tekemätön paikka. Tynnyri joustot on täysin vieras käsite saati että sellaisten saavuttaminen radikaalien muutosten jälkeenkin on silkka mahdottomuus erillisjousitetulla alustalla olevaan auton (tie kilpiseen siis) Mutta joo itellä ainakin on tarkoitus tollasella hapankaaliastialla koittaa rypeä ainakin niiden oikeiden maaturikuskien kiusaksi eri offireiteillä lähinnä ihan huumori mielessä jos ei muuta, joskus kun sitten kyllästyn tohon ja jos offikärpänen oikeesti purasee niin hankinta listalla tulee olemaan saman tehtaan hieman paremmin etenevä ja rakentelu kelpoisempi tuote eli Geländewagen. Ei mulla muuta kunhan jorisen omiani kiitos ja anteeksi =)
milläs ne mönkijät liikkuu mettässä jos niissä on suhteessa saman verran maavaraa ku syncrossa?
saa olla melko pieni tynnyri jos meinaa mönkijällä tynnyri joustoihin;)
ei muuta ku tsemppiä syncro projekteihin
saa olla melko pieni tynnyri jos meinaa mönkijällä tynnyri joustoihin;)
Joo, raideleveys ja akseliväli ovat hyvin ratkaisevassa osassa.
Omasta vinkkelistä T(ransporter T3)ölkin maastokäyttöä rajoittaa pitkät välitykset ja joustovarojen puute. Maavaraa tosiaan äkkiä enemmän kun monessa oikeessa maasturissa kun ei ole sitä jäykän akselin perän koppaa rajoittamassa. Mut eihän niitä kiviä ja kantoja tarvii just siihen sihdata. :) Mut ihan hauskaa että näitäkin viedään metsään oikeella asenteella. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
T3Syncro
09.08.2012, 12:17
Joo, raideleveys ja akseliväli ovat hyvin ratkaisevassa osassa.
Omasta vinkkelistä T(ransporter T3)ölkin maastokäyttöä rajoittaa pitkät välitykset ja joustovarojen puute. Maavaraa tosiaan äkkiä enemmän kun monessa oikeessa maasturissa kun ei ole sitä jäykän akselin perän koppaa rajoittamassa. Mut eihän niitä kiviä ja kantoja tarvii just siihen sihdata. :) Mut ihan hauskaa että näitäkin viedään metsään oikeella asenteella. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Kummasti niitä perämurikoita ja jakovaihteistoja suojataan, vahvistetaan tai rikotaan? Tosin vahinkojahan ne kolahdukset ovat varmasti, tuskin kukaan tahallaan silleen ajaa, että suurimmat murikat jäävät auton alle.
Mitenkähän mahtaa mudassa olla, jos on sileä pohja vs jäykät akselit, haittaako murikat?
G-vaihteen välityksen tihentämiseen kun olisi lääke, niin luulisin että Lempäälän vaihdelaatikkopajan ovella olisi jonossa Tölkkejä odottamassa työn alle pääsyä.
-
Pääsin tänään harjoittelemaan "oikeaa maasturin rakentamista", putsasin ruostetta 24 v vanhan takavetotölkin maalipinnasta ja pystysaumoista. Kolme reikää löytyi korista, suurimmasta sain pensselin meneen läpi kun pohjamaalailin. Jos takevedon muuttaminen nelivedoksi onnistuisi Suomessa, niin siihen koriin voisin melkein alkaa väkertämään Syncron osia.
Reiät oli kuskin oven karmin taka alakulmassa ja saman puolen takalokasuojan kaaren molemmissa päissä. Pakko on joku päivä aloittaa peltityöt, hyvää harjoitusta pari vuotta tuoreemman Syncron varalle, jossa on jo oikeasti pikkasen hitsattavaa ;)
Jouduinhan minä tuotakin hitsaamaan, kun pakoputki meni poikki "aamulenkillä", niin piti se räkiä paikalleen ennen peltihommia.
t. Ismo Ämmä
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386786_10151077999310902_1101164194_n.jpg
Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole varmaan kenenkään 4x4 auton omistajan mielestä, mutta on toi muiden silmissä aiheuttanut kummastelua ;)
Tuossa se ei ole kenenkään tiellä ja saa mäkistartilla käyntiin jos sähkö loppuu seisonnan aikana.
T3Syncro
14.08.2012, 22:09
Kolhitun helman tilalle suunnitteilla palkkihelmaa. Oletteko noissa oikeissa maastureissa hitsanneet sen palkin vaan kylki- ja pohjapelteihin kiinni, vai miten on kiinnitys toteutettu?
Ajatuksena olisi, että helma kestäisi auton noston ja mahdolliset osumat Isänmaahan sekä mahdollistaisi pohjapanssaroinnin kiinnityksen.
Heikki L
14.08.2012, 22:14
juu ainakin minä olen noihin toytotan rimpuloihin sen hitsannut ihan pohja ja kykipeltiin.
Kyllä se niin kestää tunkata mistä kohdasta vaan ja omaa ajettiin aika surutta kiviin eikä pettäny. Kai noissa busseissa senverta terveet pellit on kun milkein millin ajetussa toitsussakin kesti:)
Kolhitun helman tilalle suunnitteilla palkkihelmaa. Oletteko noissa oikeissa maastureissa hitsanneet sen palkin vaan kylki- ja pohjapelteihin kiinni, vai miten on kiinnitys toteutettu?
Ajatuksena olisi, että helma kestäisi auton noston ja mahdolliset osumat Isänmaahan sekä mahdollistaisi pohjapanssaroinnin kiinnityksen.
Mää oon hitsaillu kaikki ympäriinsä, ja tukenu viä vahvempiin pokkauksiin/runkoon, miten on milloin saanutkin. Kertaaka ei oo antanu mistään peräks!
T3Syncro
14.08.2012, 22:22
Kaiketi se on vaan sitten mentävä "rautakauppaan ja haettava joku 10x5 cm palkki molemmille puolille ja rälläköitävä peltihelmat pois tieltä. Tekemällä oppii ja jos menee vituiksi, niin sitten pitää ajella varmaan Loimaalle :)
Kuvia kun katselin, niin sen saisi aikas hyvin molemmista päistä "poikittaispalkkeihin" kiinni.
Kaiketi se on vaan sitten mentävä "rautakauppaan ja haettava joku 10x5 cm palkki molemmille puolille ja rälläköitävä peltihelmat pois tieltä. Tekemällä oppii ja jos menee vituiksi, niin sitten pitää ajella varmaan Loimaalle :)
Kuvia kun katselin, niin sen saisi aikas hyvin molemmista päistä "poikittaispalkkeihin" kiinni.
Mitä Sää Loilandiassa?
Ei sinne kannata mennä, siä on kaameeta.. ;) :D
Tuu ennemmin tänne Mettämaalle ennenkun alat pilaamaan niitä helmoja, niin
tulee kerrasta kuntoon... ;) :D
Ps: Ota si lonkeroo riittävästi mukaan... ;)
T3Syncro
14.08.2012, 22:38
Ota si lonkeroo riittävästi mukaan... ;)
Taidan kokeilla ensin toista puolta itse... Ei kaiketi kukaan hitsaa selvinpäin?
Taidan kokeilla ensin toista puolta itse... Ei kaiketi kukaan hitsaa selvinpäin?
En oo ainaskaan koskaan nähny. Kaikki tuntemani metallimiehet kulkevat aina tenussa.:rolleyes:
Rälläkkä vaan rohkeasti käteen! Tölkissä pieniä haasteita tuottaa taka alatukivarren kiinnityskohta, toki palkin voi lopettaa siihen kiinnityskohtaan mutta kannattaa vähän uhrata mietintää ja yrittää saada palkki "kaareen" asti. Palkilla saa alatukivarren kiinnityskohdan tukevammaksi ja samalla suojattua sen... Ja hitsaukset sitten reilulla virralla,sitä onneksi tölkin pelteihin voi käyttää,näin ainakin omassani aikoinaan...:)
T3Syncro
14.08.2012, 22:47
Takapää itseäkin eniten mietitytti, eli just sen takatukivarren kiinnityskohta, kun pitää olla kuitenkin sellainen että pultin saa tarvittaessa auki.
Tietty palkin voi tehdä kapeemmaksi ja laittaa erilliset kylkiputket niin kuin nytkin...
Toki jos ajatusta ja suunnitelmaa vie vielä pidemmälle niin viskaa sen vanhan peltisen alatukivarren kiinnikkeen sinne kuuluisaan kuubaan ja tekee uuden kiinnityksen siihen palkkiin, kyllä täällä isännät vääntää paljon vaikeampiakin asioita,laillisuudesta en sitten tiedä..:). Pistäppä tähän ketjuun kuva siitä helmasta ja tukivarren kiinnityksestä niin kenties ideoita alkaa toteutukseen löytymään,jopa paintilla tehtyjä töherryksiä..:)
T3Syncro
14.08.2012, 23:08
Koittan huomenna kuvailla ja itsekkin piirrellä jotain ainakin paperille.
Pitää käydä ensin leimalla ja aloittaa sitten vasta viipalointi ;)
voe paska.ei mul oo kyllä geessäkään.höh.siis ei sekään oo maastoauto.kyllä sulla on vaan viisas naapuri :)
T3Syncro
15.08.2012, 19:33
voe paska.ei mul oo kyllä geessäkään.höh.siis ei sekään oo maastoauto.kyllä sulla on vaan viisas naapuri :)
Ilm napalukkoja?
T3Syncro
15.08.2012, 19:52
Toisaalla jo kyselinkin, mutta kukaan ei vastannut. Mitä arvon offiammattilaiset ovat mieltä Malatesta Kobra Trac NT renkaista verrattuna Insa Turbo Saharaan?
Ajattelin aluksi pysyä maltillisessa 205/80R16 renkaassa, koska tarkoitus ei ole ajaa läpi kaikkia Venäjän suosafareita vaan silloin tällöin huvin vuoksi pikkasen päällystetyn tien ulkopuolella.
Saharat ovat ainakin suuremmat kuin "normi" 205/80R16.
Ajatuksena seuraaviksi renkaiksi jotain tavallista M+S karkeampaa, jolla voisi ajaa ympäri vuoden. Pk-seudulla tiet ovat 98% sulia ympäri vuoden, joten kaiketi tuollaisella kuviolla pärjää.
T3Syncro
17.08.2012, 22:30
Pistäppä tähän ketjuun kuva siitä helmasta ja tukivarren kiinnityksestä niin kenties ideoita alkaa toteutukseen löytymään,jopa paintilla tehtyjä töherryksiä..:)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/555628_405015066224664_2032389436_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/555664_405015172891320_681185528_n.jpg
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/304889_405015192891318_1438321120_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/526089_405015209557983_1791172895_n.jpg
Pelti on käsittääkseni kohtalaisen tervettä moneen muuhun samanikäiseen MAASTOAUTOON verrattuna, mutta palkki kestäisi lipsahduksia kiviin paremmin. Tosin kuinkahan sitten mahtaa olla korin "joustojen" kanssa, kun on rungoton auto jonka kori kaiketi elää pikkasen? (ja ruostuu pystysaumoista)
Tuossa syy palkkihelmahinkuun, silloin ei ollut vielä kylkiputkia.
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/292331_405015242891313_1686983289_n.jpg
Ajatus saada joskus panssarointi kylkien ja kardaanisuojien väillin, panssaroinnin ja korin väi täyteen uretania, niin voi hoitaa vesistöylitykset kellumalla :)
Jossain haisuliketjussa oli jonkun toyotafanin linkittämä video mutaan juuttumisestani:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/297422_405015296224641_171921152_n.jpg
Tuo on ihan toimiva kivikossa ja kallioille kiivetessä, mutta mutaan tökkää kuin kauha. Pitänee hitsata levy tuohon putkien väliin. Tosin eipä noi vuodelta 2000 olevat "maastorenkaatkaan" taida olla ihan mudassa ajamiseen tarkoitetut?(enää)
Tosin eipä noi vuodelta 2000 olevat "maastorenkaatkaan" taida olla ihan mudassa ajamiseen tarkoitetut?(enää)
Taitaa kumikin olla jo aavistuksen kovaa? :D Mikset laittas jotain mutiaisia?
T3Syncro
18.08.2012, 08:48
Taitaa kumikin olla jo aavistuksen kovaa? :D Mikset laittas jotain mutiaisia?
Alkaahan noi jo olla kovat vaikka pintaa onkin vielä jäljellä. Sain renkaat vanteiden mukana, ja kun niissä pysyi ilma sisällä, hoidan niillä katsastuksen, kun mahtuvat pyörimään alla ilman muutoksia.
Seuraaviksi renkaiksi mietinnässä ainakin Insa Turbo Saharat tai Malatestan Kobra Trac NT 205/80R16. Saharoiden pitäisi olla 29,6" ja Malatestojen 28,7"-29,1" (myyjän ilmoittama). Saharoita ei ole kukaan suomalainen haukkunut, mutta noista italiaano Malatestostaista en ole löytänyt vielä mitään suomalaisten kommenttia, lähinnä talvi arveluttaa.
Tarkoitus ajaa yksillä renkailla ympäri vuoden.
Jousituksen korotuspalat tilauksessa, joten voisihan sitä jotain korkeampaakin harkita, mutta sitten menee G-vaihteen välitys vielä enemmän perseelleen maastoajoa ajatellen, vaikka tuon nyt ei ole tarkoituskaan olla mikään Das Maastoauto, vaan käyttöauto talvikelillä, jolloin maantiellä varsinkin korkeammat renkaat pudottaisivat kierroslukua.
T3Syncro
22.08.2012, 07:53
Palkkihelmat odottavat edelleen ideointia ja aikaa tekemiseen.
Pientä valmistautumista seuraavaan maastossa käyntiin, onpahan kiinnityspisteet mistä voi sitten pelastaa taakse päinkin, kun on keulalaiturista taas kiinni ja renkaista loppuu pito ( http://www.youtube.com/watch?v=ZrXM0...feature=relmfu) :)
Sakkelin kiinnikkeet "T-profiilia"
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/524476_406544516071719_1456394015_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/292465_406544536071717_1853890647_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/386894_406544546071716_703729768_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/305220_406544559405048_2028729475_n.jpg
Puskurin tekoa raudasta mitä löytyi vanhojen projektien jäljiltä
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/225001_406544402738397_851504863_n.jpg
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/559299_406544466071724_843087459_a.jpg
Pohjamaalattuna
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386992_406544482738389_783984824_n.jpg
Paikallaan
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/315021_406544489405055_850932061_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/524365_406544502738387_1854168540_n.jpg
Jatkosuunnitelma
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/551655_406544572738380_632938708_n.jpg
Jos saan tehtyä terassin katolle, niin vasemmalla puolella tuo takakylkiputki voisi toimia tikkaiden alakiinnikkeenä. Helmaan ajattelin hitsata paksua peltiä tai lattarautaa sisäpuolelle vahvikkeeksi. Sivuttaissuuntaista jäykkyyttä olisi helppo lisätä tuliraudalla, jonka toinen pää vetokoukun kiinnityspultin kannan alle.
Puskuriin voisi tehdä ainakin yhden sakkelikiinnikkeen poikittain, jolloin siihen saisi sivusuunnassa tulevaa vetoa varten kiinnityksen.
hemmobj40
22.08.2012, 12:24
Itävallassa tuli vastaan tälläinen hieman paranneltu versio Crafterista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5269&pictureid=112057
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5269&pictureid=112058
Tuohan on tuota viimeistä LT-sarjaa vielä. Yritin kaivella että millanen nelivetosysteemi tuossa on, mutta kovin on vähän tietoa tarjolla. Ja Suomessa ei taida juurikaan noita olla. Olisi kyllä hieno cämpperialusta, kun löytyy kunnon koneetkin valmiina.
hemmobj40
22.08.2012, 15:42
Auton kyljessä on sen valmistaneen pajan tarra. Näyttää pääasiallisesti muokkaavan Mersuja.
http://www.iglhaut-allrad.de/
Älä laita tikkaita kylkeen, jää ekaan puuhun.
T3Syncro
22.08.2012, 17:48
En ajatellutkaan kiinteästi, vaan tikkaan yläpäähän koukut joilla tarttuu terassin reunaa / kaiteeseen ja alapäässä kylkiputkeen. Tosin monta projektia ennen kuin pääsen terassin tekoon, ellei jostain löydy valmista / aihiota, varsinkin kun metallityöstöpaikka on reilun 100 km päässä.
En ajatellutkaan kiinteästi, vaan tikkaan yläpäähän koukut joilla tarttuu terassin reunaa / kaiteeseen ja alapäässä kylkiputkeen. Tosin monta projektia ennen kuin pääsen terassin tekoon, ellei jostain löydy valmista / aihiota, varsinkin kun metallityöstöpaikka on reilun 100 km päässä.
Mulla olis joutilaat tikkaat, mitkä kestää sikaniskojenkin kiipeilyä... ;)
Ja vois olla alumiininen terassirunkokin...
T3Syncro
22.08.2012, 19:27
Laita siitä terassirungosta mittoja s-postilla, niin mittailen sopisiko suunnitelmiini.
Jaa. Ei nyt hitompia mutta ihan kuin mopo olisi pikkuhiljaa karkaamassa käsistä...:D:D
Jatka samaan malliin...Hyvä siitä tulee ja taatusti erilainen kuin muilla.
Saharoita ei ole kukaan suomalainen haukkunut, mutta noista italiaano Malatestostaista en ole löytänyt vielä mitään suomalaisten kommenttia, lähinnä talvi arveluttaa.
Tarkoitus ajaa yksillä renkailla ympäri vuoden.
Toisaalta noiden pinnattujen käytettyjen renkaiden hinnalla saa myös esim. KL71 kumhoa, hain juuri setin 31":siä tölkkiä varten loppuunkuluneiden 30" sliksien tilalle. Seos on ainakin pehmeän tuntuista ja luulisi toimivan myös hyvin ympärivuotisessa käytössä.
http://distilleryimage10.instagram.com/7d2c7b8eec5e11e180ba22000a1e9f90_7.jpg
Puskurin tekoa raudasta mitä löytyi vanhojen projektien jäljiltä
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/225001_406544402738397_851504863_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/305220_406544559405048_2028729475_n.jpg
Millä sä oot tuota hitsannu? Toivottavasti nuo sakkelien T-kappaleet on saatu poltettua vähän paremmin kiinni. Ei oo kiva saada ottaan semmosta, tuli vaan tuolta linkkisivulla olevasta tapauksesta mieleen.
T3Syncro
22.08.2012, 21:10
Jaa. Ei nyt hitompia mutta ihan kuin mopo olisi pikkuhiljaa karkaamassa käsistä...:D:D
Jatka samaan malliin...Hyvä siitä tulee ja taatusti erilainen kuin muilla.
Niin on, mutta ei mahda mitään...
Toisaalta noiden pinnattujen käytettyjen renkaiden hinnalla saa myös esim. KL71 kumhoa, hain juuri setin 31":siä tölkkiä varten loppuunkuluneiden 30" sliksien tilalle. Seos on ainakin pehmeän tuntuista ja luulisi toimivan myös hyvin ympärivuotisessa käytössä.
http://distilleryimage10.instagram.com/7d2c7b8eec5e11e180ba22000a1e9f90_7.jpg
En tiedä vielä mitä tulee seuraaviksi renkuloiksi, Insa Turboja ei ole kukaan haukkunut vielä, niin ajattelin koittaa etsiä jonkun käyttäjän mielipidettä Malatestoistakin. Ei vaan tunnu löytyvän mistään???
31" x 10,5" oli minullakin mielessä, mutta taidan "tyytyä" pienempiin toistaiseksi (sopivat vanteetkin puuttuu / kohtuu vaikea löytää), mudassa ja pahemmassa maastossa tulee käytyä sen verran harvoin. Noilla nykyisillä Nokialaisilla on pärjännyt ihan hyvin kaikkialla muualla paitsi Jatilan mutapätkällä, eli ihan maantierengaskin on vaihtoehtona.
Millä sä oot tuota hitsannu? Toivottavasti nuo sakkelien T-kappaleet on saatu poltettua vähän paremmin kiinni. Ei oo kiva saada ottaan semmosta, tuli vaan tuolta linkkisivulla olevasta tapauksesta mieleen.
Tuo alempi kulmaprofiili (3 mm) on lähinnä "koristeena", sisäpuolella lisää saumaa, päädyissä 5 mm latat ja 5 mm lattapystyvahvikkeet sakkelikiinnitysten kohdalla "kunnon saumalla". Puskuri tuskin on vielä valmis, päätyihin tulossa vielä kylkiputkien kiinnitykset. Ajatuksena saada keskeltäkin kiinni vetokoukun kiinnityspultteihin ja päältä / päädyistä tukea jotenkin vetokoukun runkoon. Jostain syystä mig kävi lämpimänä ja lämpösuoja laukesi muutaman kerran päivän aikana pidempää saumaa hitsatessa, joten tuon näkyvillä jäävällä "saumalla" täytin vaan raon.
Sakkelin kiinnikkeet liimattu paksummalla saumalla kiinni, tarkoitus koeponnistaa "turvallisesti" kunhan ehdin pudottaa auton taas poteroon. Edessä kiinnityspisteiden välissä vaijeri, jolla tarkoitus varmistaa kiinnitys kahteen pisteeseen. Sen verran tullut köyden varassa roikuttua, että kahden pisteen kiinnitys alkaa olla jo takaraivossa. Pitää tehdä taakse joku vastaava, niin ei tarvitse erikseen vetoliinaa varmistella, jos (kun ;) ) moiselle tulee taas käyttöä.
T3Syncro
23.08.2012, 13:49
Käytin leimalla, toinen yläpallonivel vaihtoon. Taas on vuosi aikaa ajella ja rakennella ;)
Rengasvaihtoehtojakin tuli vähän lisää.
E: Olihan tuo jo vaihtokunnossa:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/305101_407329179326586_189423463_n.jpg
Siihen oli lisätty rasvanippa, joten se pysyi äänettömänä kun välillä lisäili rasvaa.
Tämä ei liity tölkkeihin mitenkään, mutta aihetta sivuten...
Kävin eilen ostamassa käyttöautoon (sekin sivuaa aihetta lievästi, syncro-passat :D) uudet kesärenkaat. Siinä odotellessa katselin rengasliikkeen pihassa vähän erikoisempaa T5 transportteria. 235/70R16 all-terrainit, ja Seikelin tarrat.
Jututin omistajaa hetken, se oli entinen maahantuojan esittelyauton. Varustuksena mm täysi pohjapanssari, ja lukot molempiin päihin. Vaihdelaatikko, 6-lovinen, sisältää eri välitykset. Loota oli avattu pariin otteeseen, koska se piti moottorijarrutuksessa ääntä. Ja oli muutenkin "väljän" tuntuinen. Sitten tuli tieto saksasta, että se ei ole vika vaan ominaisuus. Hammaspyörät ovat erilaisella kulmalla kuin vakiolaatikossa, joten se ei ole ihan yhtä hienostunut. Tämä muutos tehty kestävyyden nimissä.
Omistaja sanoi myös pyöränaukkojen olevan isommat. Seikelissä on siis eri kori? Hyvin renkaat sinne sopivat, saman verran tilaa renkailla kuin vakio-portterissa vakio renkailla. Korkeutta niillä on 29", saman kokoiset kuin 205R16 tai 235/75R15. Isompikin sopisi.
Tämä ei siis ollut sellainen porttaali-navoilla varustettu Extreme malli, vaan normi-Seikel. Kyllä sekin näytti jo vähän maastoautolta. :)
Juu Seikeliltä löytyy aika paljon eri tasoista palikkaa T5 offikelpoisuuden parantamiseen.
T3Syncro
10.09.2012, 06:40
Tämä ei liity tölkkeihin mitenkään, mutta aihetta sivuten...
Kävin eilen ostamassa käyttöautoon (sekin sivuaa aihetta lievästi, syncro-passat :D) uudet kesärenkaat. Siinä odotellessa katselin rengasliikkeen pihassa vähän erikoisempaa T5 transportteria. 235/70R16 all-terrainit, ja Seikelin tarrat.
Jututin omistajaa hetken, se oli entinen maahantuojan esittelyauton. Varustuksena mm täysi pohjapanssari, ja lukot molempiin päihin. Vaihdelaatikko, 6-lovinen, sisältää eri välitykset. Loota oli avattu pariin otteeseen, koska se piti moottorijarrutuksessa ääntä. Ja oli muutenkin "väljän" tuntuinen. Sitten tuli tieto saksasta, että se ei ole vika vaan ominaisuus. Hammaspyörät ovat erilaisella kulmalla kuin vakiolaatikossa, joten se ei ole ihan yhtä hienostunut. Tämä muutos tehty kestävyyden nimissä.
Omistaja sanoi myös pyöränaukkojen olevan isommat. Seikelissä on siis eri kori? Hyvin renkaat sinne sopivat, saman verran tilaa renkailla kuin vakio-portterissa vakio renkailla. Korkeutta niillä on 29", saman kokoiset kuin 205R16 tai 235/75R15. Isompikin sopisi.
Tämä ei siis ollut sellainen porttaali-navoilla varustettu Extreme malli, vaan normi-Seikel. Kyllä sekin näytti jo vähän maastoautolta. :)
Oliko kori tumman sininen / alustan suojaukset keltaiset?
Sellaisesta esittelyautosta minulla on jossain kuvia, kun moinen seisoi aikanaan omalla pihalla hetken.
T3Syncro
10.09.2012, 10:48
Jospa seuraavalla Syncro Safarilla olisi pitoa vähän enemmän, tilasin Vannetukusta 215/80R16 Malatesta Kobra Trac NT (http://www.vannetukku.fi/kobra-trac-nt-p-26150.html?kmp=234&abi=1) renkaat. Kukaan ei suostunut Malatestaa julkisesti haukkumaan, niin rohkenin kokeilla...
E: eipä löytynyt kuin kolme rengasta varastosta, vaikka saldo näytti neljää, mutta Vannetukku.fi toimittaa tilalle 215/85R16 Kobra Trackit (http://www.vannetukku.fi/kobra-trac-nt-p-22449.html?kmp=234&abi=1)
Oliko kori tumman sininen / alustan suojaukset keltaiset?
Sellaisesta esittelyautosta minulla on jossain kuvia, kun moinen seisoi aikanaan omalla pihalla hetken.
Auto oli punainen, ja ovessa metrin kokoinen volkkarin merkki. Alustaa en sen paremmin katsonut, ei sieltä ainakaan mikään kirkas väri pistänyt silmään. BFG altsikat olivat alumiinivanteilla.
T3Syncro
10.09.2012, 16:41
Sininen joka oli kaverilla aikanaan ajossa, oli jossain TM:n parivertailussa MB Viton kanssa. Pitää jostain kätköistä kaivaa kuvat, jos olisi tallessa.
T3Syncro
12.09.2012, 13:47
Ottaako pahastikin kiinni noi renkaat? Ku ei näytä hesari enää väliin sopivan:
http://img864.imageshack.us/img864/9177/nyttkuva20120616kohtees.png
Edit: vai hämääkö kuvakulma?
Nyt mahtuu vaikka puhelinluettelokin ;)
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/603213_414036925322478_2028671158_n.jpg
Nyt mahtuu vaikka puhelinluettelokin ;)
Nono... nythän saattaa vaikka tilatut Kobratkin mennä pyöränkoteloon, tai sit ei. Nimittäin taitaa tuo alempi kuva kusta silmään, eikös tuossa ole jotkut 14" kumit? ;)
T3Syncro
13.09.2012, 10:55
Renkaat kutistuivat pesussa :)
offitapio
14.09.2012, 07:37
Hiano projekti...
Kutistettava ne pesemällä oli.
edellinen kuvassa näkyy, isompien hankaus jälet maalista,
T3Syncro
14.09.2012, 07:57
Sisään joustossa nastat raapaisivat alareunassa olleisiin levikkeisiin, ne kun poisti ja nyppi nastat renkaista, ei enää ollut moista "ongelmaa". levikkeiden poiston jäljiltä kaaressa oli jossain vaiheessa alkuperäinen valkoinen sävy näkyvissä.
Tarkoitus laittaa 16" levikkeet tai sitten niiden mukaan tehdyt lasikuitukopiot, niin voi tarvittaessa silpoa peltiä reilumminkin alta pois.
T3Syncro
14.09.2012, 18:24
205R16
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/297422_405015296224641_171921152_n.jpg
215/85R16
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184061_415024241890413_1752258452_n.jpg
Loppui tuossakin kohdassa koliseminen.
Eturenkaat ottavat sisään joustossa kiinni lokasuojan yläreunaan, mutta se saattaa korjaantua ensi viikolla korotuspaloilla...
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/301323_414990018560502_1341749102_n.jpg
Takatukivarsia pitää "avartaa" vielä lisää, nyt tilaa on noin 1 mm :oops: Olisi pitänyt vaan ottaa TT:n tarjoama mallirengas mukaan hitsailureissuun.
Nyt etenemistä rajoittaa väännön puute, pyörä pitää tämän päiväisen testilenkin perusteella hyvin ainakin 3,6 bar paineilla (nostan 4,0 bar kunhan ehdin käydä huoltsikalla 8-) )
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/399634_414989921893845_1576978185_n.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/535979_414989985227172_573802885_n.jpg
Pakko saada lisää maavaraa, tuossa pohjapanssari raapi maata ja etupuskurin päällä oli reissun jälkeen hiekkaa.
offitapio
14.09.2012, 18:43
Eturenkaat ottavat sisään joustossa kiinni lokasuojan yläreunaan, mutta se saattaa korjaantua ensi viikolla korotuspaloilla...
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/301323_414990018560502_1341749102_n.jpg
Laittaa sama kuva pyörät ihan linkkussa?
T3Syncro
14.09.2012, 18:51
Enpä hoksannut ottaa moista kuvaa, pitää ottaa ennen koropalojen asennusta ihan vertailuksi.
Nyt etenemistä rajoittaa väännön puute, pyörä pitää tämän päiväisen testilenkin perusteella hyvin ainakin 3,6 bar paineilla (nostan 4,0 bar kunhan ehdin käydä huoltsikalla 8-) )
Minkä ihmeen tähen? :confused: Eiköhän pari kiloo piisais tommosen keijukaisen alla (paina ees lähellekkään kahta tonnia).
T3Syncro
14.09.2012, 21:15
Painaa puntarilla yli 2000 Kg. Renkaat muuttuivat asfaltilla hiljaisemmiksi, kun nostin paineet 2,5 bar -> 3,6 bar.
Mä käytin 235/85R16 insoissa kilon painetta maastossa, ja kaksi seisonnassa. Ihan ok paine kivikkoon.
Autona siis pitkä-pajero. 1800 kg alkujaan kuivapaino, riisuttuna ehkä 1600 kg taistelukunnossa.
Mutta nyt sulla on oikeat korkeat maastorenkaat alla, hyvä niin.
T3Syncro
14.09.2012, 21:29
Tynnyrijoustot puuttu edelleen ;):rolleyes::o:p:):cool:
STRO:n mukaan tuo 215/85R16 kummi on 772 mm korkea, eli 31". Tuo on kuitenkin pinnattu rengas, niin taitaa olla 32" lähempänä.
Mittaappas renkaan korkeus kun joudat.
Suosittelen yli 3bar painetta, kokemusta ko. rengaskoosta hakkapeliittana syncrossa ja tuntui toimivan hyvin pienemmilläkin paineilla katuajossa, kunnes yritti ajaa kurviin kovaa, tuntui kuin auto ei olisi kääntynyt lainkaan kun tuo kapea ja korkea rengas taittui alle miten sattuu.. Mutta paineiden nostolla kaikki ok.
T3Syncro
15.09.2012, 22:00
Samaa vinkkiä olen kuullut muualtakin, paineiden nosto 2,5 -> 3,6 bar rauhoitti auton liikehdintää ainakin taajamanopeuksissa ja silti eteni ihan hyvin pehmeässä hiekassa ja märällä kalliolla.
Koitan mitata renkaan korkeuden lähiaikona...
T3Syncro
18.09.2012, 09:42
Korkeus oli aikaslailla tuo STRO:n mukainen 77 cm, kun rullamitalla mittasin renkaan päälle laittamani laudanpätkän ja maanpinnan välin.
Tölkkioffailua tiedossa: OOBERIN KANSSA OFFAAMAAN - 27.10.2012! (http://www.oberschlachter.fi/viewtopic.php?f=4&t=1475)
Korkeus oli aikaslailla tuo STRO:n mukainen 77 cm, kun rullamitalla mittasin renkaan päälle laittamani laudanpätkän ja maanpinnan välin.
Ei niitä noin mitata. http://www.abandonia.com/vbullet/images/smilies/palm
Renkaat painuu noillakin paineilla sentin-pari lyttyyn auton paino päällä.
T3Syncro
20.09.2012, 09:58
Minkä ihmeen tähen? :confused: Eiköhän pari kiloo piisais tommosen keijukaisen alla (paina ees lähellekkään kahta tonnia).
Ei niitä noin mitata. http://www.abandonia.com/vbullet/images/smilies/palm
Renkaat painuu noillakin paineilla sentin-pari lyttyyn auton paino päällä.
Eihän keijukaisen painon pitäisi vaikuttaa?
Renkaan korkeus rullamitalla mitattuna 78 cm, ehkä just yli. Pikkasen on korkeampi kuin vararenkaaksi tullut Toyo 245/75R16, mutta eipä sillä kaiketi väliä, kun pääasia että sen kanssa saa auton sellaiseen paikkaan, jossa voi vaikka kardaanin pudottaa pois, jos on pidempi ajomatka jäljellä. decoupleri pitäisi hommata ja asentaa, niin ei olisi niin tarkka rengastuksesta.
Nyt on kytkin, jonka pitäisi kyetä siirtämään museodieselin vääntö renkaille, vaikka koneesta saisi pikkasen ruuvattua vääntöä lisää. Palikat 1.9 TDI:stä ja 2.1 WBX:stä.
T3Syncro
02.10.2012, 23:49
Nyt voi MaTTikin nukkua yönsä taas huoletta, vaihdoin mig:iin "letkun" ja nyt lanka kulkee normaalisti ja metallin saa punahehkuiseksi sauman molemmin puolin. Rälläköin saumoja auki puskurin sisäpuolelta sekä sakkelin kiinnikkeiden "juuresta" ja hitsailin uudestaan, tosin eihän se takaa että edelleenkään joku paikka ei pettäisi, kun joku oikea maasturi taas kerran tulee pelastamaan minut alamäestä.
Eilen illalla nostin rengaspaineet 4 bar. Nyt onnistuu radion kuuntelu jo 100 Km/h vauhdissakin ja ohjaustuntumakaan ei ole enää niin "löysä".
Eihän tuo lämpö- ja äänieristämätön peltilaatikko ole hiljainen millään renkailla, mielestäni joskus takatuuppari Tölkin rengasmelu nastarenkailla oli samaa luokkaa.
hassuja nuo paineet !!! toisissa pudotellaan, ja toisissa nostellaan... esim tuo ikiaikanen BJ maamoottorilla kaipaa toista kiloa ahtoa ja 0,2 bar renkuloihinsa mennäkseen kalliolla, tölkit siis toisin päin....
pääasia että rakennellaan, nuo on sympaattisia veheksiä !
Tapauskohtaista niinkuin kaikki muutkin jutut...Eipä tule kudosvaurioita kannikossa kun on pinkeet kumekset.
Samsonite
04.10.2012, 04:37
Kuvia punahehkutetuista saumoista ? :)
Eikös tommosen 1Z:n (vai mikä liene) pumpusta saa annosteltua ruokaa lisää? Jaksais kiivetä pi(tkällä)kkuykkösellä nyppylät kohtuudella. ;)
Ja kompura autoon että saat renkaat edes vähä joustamaan lepikon puolella ja taas maantielle tarpeeks monta kehää ilmaa.
http://www.youtube.com/watch?v=u-y1Rkq6uFE&feature=related
Tämmöinen tuli vastaan ja heti tuli tämä topic mieleen... Toivottavasti ei ollut repost-haulla ei löytynyt.
T3Syncro
07.10.2012, 22:26
Eikös tommosen 1Z:n (vai mikä liene) pumpusta saa annosteltua ruokaa lisää? Jaksais kiivetä pi(tkällä)kkuykkösellä nyppylät kohtuudella. ;)
Ja kompura autoon että saat renkaat edes vähä joustamaan lepikon puolella ja taas maantielle tarpeeks monta kehää ilmaa.
Jaksaahan se mennä nytkin, mutta enää ei pyörä luista, siispä vääntöä saatava lisää ;)
Edellisillä renkailla joutui lukkoja nykimään päälle jatkuvasti kallioilla ja pehmeässä hiekassa
T3Syncro
13.10.2012, 17:11
Korotuspalat paikallaan:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/61403_425182880874549_1031641578_n.jpg
Muutaman sentin nousi ylöspäin
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/285615_425198464206324_597836013_n.jpg
Nyt joutuu jo kiipeämään kuskin paikalle.
Mukavan ennakkoluulotonta meininkiä touhuilla tällaisesta offilaitetta:) Näit ei ihan joka safareilla tulekkaa vastaan:D
T3Syncro
13.10.2012, 17:32
Mukavan ennakkoluulotonta meininkiä touhuilla tällaisesta offilaitetta:) Näit ei ihan joka safareilla tulekkaa vastaan:D
Ei tuosta offilaitetta saa tekemälläkään, se on tehty täällä selväksi, mutta tarkoitus että pystyy liikkumaan edes vähän päällystettyjen teiden ulkopuollella.
Auto on edelleen lähestulkoon vakio, oikeastaan noi 40 mm koropalat ja isompi moottori ovat toistaiseksi varsinaiset muutokset. Renkaat on vähän korkeammat kuin suurimmat "vakiot".
Mä tykkään AINA kun tehdään valtavirrasta poikkeavia laitteita.Kaikkien ei pidäkkään ostaa sitä lantikkaa ja tehdä niinku muutki tekee. Homman nimi ei olekkaan se joka kiipee sen isoimman kiven yli vaan se että jokaisella on hauskaa vekottimista riippumatta:D
Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, Hieno on kampe, ja minulle ainakin ihan täys verinen offilaitos.
KoniJeep
13.10.2012, 22:09
Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, Hieno on kampe, ja minulle ainakin ihan täys verinen offilaitos.
Se on sama onko alla vaikka vanha miele, kuhan on aatoss ja mieli kohallaan!;):)
Mehtään pieäsöö vaikka kävellen, mutta se millä tullaaann sieltä pois on se juttu...
T3Syncro
14.10.2012, 14:13
Tänään tuli käytyä taas "takapihalla" ajelemassa ja kokeilemassa alustan toimintaa. Enää ei kolise keula kiviin niin kuin ennen mutta hyvin noi renkaat pitivät 4 bar paineilla mudassa, pehmeässä hiekassa ja märällä kalliolla ;) Ehkä joku päivä kokeilen miten menee pienemmillä paineilla...
Nyt taidan uskaltautua seuraavalle Tölkkisafarille ja jos auto sen kestää, niin eiköhän sitä voisi jossain muuallakin pyörähtää ajelemassa(hinattavana) vaikka offailuun en tuota autoa olekkaan hankkinut / rakentanut.
Ihan mielenkiinnosta kiinnostaisi nähdä kuvia tuosta "alustasarjasta" eli koropaloista!
T3Syncro
14.10.2012, 20:18
Ihan mielenkiinnosta kiinnostaisi nähdä kuvia tuosta "alustasarjasta" eli koropaloista!
Jousen yläpuolinen:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/230987_425120480880789_242332448_n.jpg
Yläpallonivel:
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/230987_425120484214122_722467124_n.jpg
Iskarin varren jatko:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQ3fRfa4kkQjDvdFZ-qugLIDULD-MIXyCgF0ju080AjC1WKAJS3IWvOloS
Takana on rinkula jousen yläpuolella ja iskariin tulee vielä jatko alapäähän
Sarja on suomalaisen VW-harrastajan tuottama EI KAUPALLINEN VERSIO ja tulee yleiseen "jakoon" ihan lähiaikoina.
Syncron korotussarjat myynnissä, hinta näköjään 199€:
http://www.oberschlachter.fi/viewtopic.php?f=6&t=1537
T3Syncro
16.10.2012, 16:07
Hinta näköjään? Oliko hinta sinulle yllätys kun oman firman tuotteita mainostat? ;):)
Olisit laittanut tiedon tuonne myydään osia osioonkin.
T3Syncro
17.10.2012, 19:53
Tölkin jousien korotussarjan asennusohje videona (http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?p=10233#p10233)
T3Syncro
18.10.2012, 13:35
Sadepäivän ratoksi tuli kurkattua alle ja todettua, että sisemmästä nivelestä oli kumi rikki Irronnut sisäpäästä) ja kuulat irti, eli häppi oli poikki ja halki. Ilmankos eteneminen oli edellisellä maastoreissulla vähän hankalaa ilman lukkoja, kun auto oli käytännössä etuvetoinen.
Kaikki takavetonivelet vaihdettu 22.5.2012, ostettu Motonetista. Kumit oli kaikissa ehjiä vielä viime viikon keskiviikkona, kun asensin korotuspalat.
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/285651_428009353925235_2129157802_n.jpg
Häkki halki ja poikki kahden reiän välistä
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/522234_428009450591892_800856402_n.jpg
Ulompi oli edelleen ehjä, mutta saa nähdä kestääkö Oberin Safaria?
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/550366_428009393925231_898381637_n.jpg
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/156533_428009367258567_574023074_n.jpg
Uudessa GLO merkkisessä on saman kokoiset kuulat, siis yhtä pienet kuin Motonetin rimpulassa
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/29434_428009410591896_1508459688_n.jpg
Laitoin Löbron nivelistä kyselyä erääseen postimyyntifirmaan, jos ovat sitä mitä lupaavat, niin varmaankin pitää pari sellaista tilata seuraavaksi kokeiluun. Onneksi on noita vanhoja ehjiä orggiksiakin läjä tallessa. Pitää putsata ne kaikki ja katsoa niistä parhaat takaisin käyttöön, kestävät varmasti pidempään kuin noi Motonetin rimpulat.
Noi menee varmasti takavedossa, joten ompa kesäautoon varaniveliä seuraavaksi sadaksi vuodeksi :lol:
Ehkä noita 60-luvun niveliä ei vaan ole tarkoitettu kestämään korotettua alustaa ja pikkasen ruuvattua dieseliä?
Mittaas piruuttas tuo vetarin laipan pulttijako. Onko pultit M8 vai M10?
Ajattelin vaan, että onkohan satku-audissa sama jako. Semmosen osia löytyy jemmasta. Eipä siitä sulle hyötyä ole, mutta ihan akateemisesta mielenkiinnosta ajattelin vertailla. :D
Kuinkahan isommat audit ja porschet?
Samsonite
18.10.2012, 16:08
Ihan niinkuin murroksia, mutta pienempiä.:)
T3Syncro
18.10.2012, 16:11
Mittaas piruuttas tuo vetarin laipan pulttijako. Onko pultit M8 vai M10?
Ajattelin vaan, että onkohan satku-audissa sama jako. Semmosen osia löytyy jemmasta. Eipä siitä sulle hyötyä ole, mutta ihan akateemisesta mielenkiinnosta ajattelin vertailla. :D
Kuinkahan isommat audit ja porschet?
M8 pultit, pitää koittaa mitata joku päivä jostain irtonivelestä.
Takavetareiksi on yhdellä harrastajalla suunnitteilla jotkut Possun nivelet, jos oikein ymmärsin, vaatii vaan jotain muutoksia ilmeisesti ulomman kiinnitykseen.
Jossain VW:n mallissa (olisikohan ollut 181) saattaisi olla paremmin Syncroon sopivat nivelet. Alustan korottaminen on viimeinen niitti noille tarvikenivelille :(
Ehkä noita 60-luvun niveliä ei vaan ole tarkoitettu kestämään korotettua alustaa ja pikkasen ruuvattua dieseliä?
Oma tuntuma on ettei motonetin mitään niveliä ole tarkoitettu kestämään yhtään mitään.
Esimerkkinä Bertan kardaani ristikot. Orkkikset oli pyöriny jo 28 vuotta eikä niitäkään ole välttämättä muistettu rasvata joka vuosi. Sitten vaihoin ne "varoiksi" motonetin ristikoihin mitkä kyllä oli GMB:t niin niitä on sen jälkeen vaiheltu vuosittain....
Paljos nivelet oisi maksanu marmorilla???
T3Syncro
18.10.2012, 16:20
Eipä taida "marmorilta" saada enää, kuin classicparts tilauksena, toimitusaika viikkoja.
Pari firmaa on tänään tarjonnut (oman kertomuksensa mukaan) laadukasta niveltä valikoimastaan.
Onneksi on vanhoja orggisniveliä tallessa, pitää vaan putsata ne ja hommata uudet suojakumit. Kestävät varmasti paremmin kuin noi rimpulat.
Samsonite
18.10.2012, 18:26
Onko tietoa T4 niveleistä, käviskö miten helposti, tai onko ees vahvempia ?
T3Syncro
18.10.2012, 19:26
Epäilen ettei ole, koska ongelma johtuu nivelelle epäedullisesta kulmasta.
Kunhan saan takaiskareihin jatkot aikanaan, niin kulma muuttuu vielä epäedullisemmaksi ulosjoustossa.
Onneksi tuo on helppo vaihtaa tienpäällä tai maastossa, kun riittää että nostaa sen verran, että pyörä just pyörii... alla on nyt tilaa temmeltää :)
Eipä taida "marmorilta" saada enää, kuin classicparts tilauksena, toimitusaika viikkoja.
Eikö näihin saa muka ajovaloumpioitakaan enää "marmorilta", neliövalomaskisen lyhdyt kyseessä. Yks poka vaan semmosta selitti, mutta en ihan pureskelematta niellyt.
T3Syncro
18.10.2012, 21:14
Eikö näihin saa muka ajovaloumpioitakaan enää "marmorilta", neliövalomaskisen lyhdyt kyseessä. Yks poka vaan semmosta selitti, mutta en ihan pureskelematta niellyt.
En ole saanut enää vähään aikaan mitään kysymääni osaa sieltä, poislukien tuohon moottoriin, joka on muutaman vuoden tuoreempi. Classicpartsiin kautta saa vielä jotain. Onneksi kaveripiirissä on monta varaosa-autoa ja muutama firma myy noihin vielä osia, esim tuo jota VWMikko tuossa muutaman viestin ylempänä mainosti.
Itse vaihdoin pyöreät umpiot juurikin siitä syystä, että niitä löytää vielä kohtuu helposti, kun sama umpio on ollut käytössä muissakin autoissa.
T3Syncro
21.10.2012, 07:58
Lajitoveri Himalajalla (http://www.youtube.com/watch?v=3cGu9msvg0M)
Lajitoveri Himalajalla (http://www.youtube.com/watch?v=3cGu9msvg0M)
:D Menihän se, mitä nyt savun muodostuksesta pääteltynä ilmeisesti meinas palaa. Kestikö kanspahvi takasin reissusta?:rolleyes:
T3Syncro
21.10.2012, 10:21
Suojasavutus päällä :)
täytyy sanoa että meni aika hyvin kaikenlisäksi. koska veikkaan että tossa ei ollut suomen suosituimpia allterrain renkaita (ss bogger)
T3Syncro
22.10.2012, 22:44
Sehän meni yllättävän hyvin, vaikka siinä ei ole edes napalukkoja ;)
Punanenä
23.10.2012, 05:37
Ei paha:D
T3Syncro
26.10.2012, 06:04
205R16
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/297422_405015296224641_171921152_n.jpg
215/85R16
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184061_415024241890413_1752258452_n.jpg
Loppui tuossakin kohdassa koliseminen.
Korotuksen jälkeen:
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/292872_430039310388906_232789668_n.jpg
Korotuksen jälkeen:
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/530614_430039043722266_1623627759_n.jpg
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/644052_430039450388892_1352356560_n.jpg
Vetopiste tuli testattua edellisessä "takapihalla" käynnillä, kun etupyörät kaivoivat poterot allensa. Ainakin kesti taljalla vetää tuosta vasemman puoleisesta kiinnikkeestä auto ylös etupyörien kaivamista poteroista.
Koitin tietty aluksi nostaa auton niistä ylös ja laittaa alle jotain kantavampaa täytettä, mutta kun kerta toisensa jälkeen peruuttaessa kaivautui uudestaan, alkoi epäilykset vahvistua etuvetoiseksi muuttumisesta, niin ei auttanut kuin ottaa talja tavaratilasta ja repiä auto sillä kovalle maalle.
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/431627_430039383722232_56822291_n.jpg
Vaihteeksi vetonivelet antoivat periksi, mutta eihän tuota huomannut tasaisella ajaessa ennen kuin hiekka "petti" alla
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/576504_430916016967902_995281177_n.jpg
Vasemmalta puolelta oli sisempi ja oikealta puolelta ulompi rikki. Saattoi toinen mennä tuossakin, kun lukot päällä koitin pois peruuttaa. Aluksi vaikutti että kúskin puoleinen takarengaskin olisi sutinut, mutta lopulta auto oli totaalisen etuvetoinen.
Auto pitäisi saada kasaan lumisateessa huomista Tölkkisafaria varten, nyt taka-akselille tulee kaikki nivelet käytetyistä Löbroista, joita on onneksi kertynyt nurkkiin jo jokunen kpl, kunnes löydän rakenteeltaan vastaavan uuden nivelen tai jotain vahvempaa.
Vuosi sitten 205/75R14
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/386455_234736619919177_699143384_n.jpg
Nyt 215/85R16 korotussarjan kanssa
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/416785_431751873550983_2011037778_n.jpg
Ootko vinssiä suunnitellut? Tämä on mukava rojekti seurata :)
T3Syncro
26.10.2012, 15:18
Vinssi on suunnitteilla, mutta ensin kaikki keskeneräiset asiat kuntoon
T3Syncro
27.10.2012, 19:36
Ajattelin tilata tällaiset tarrat, niitä saa kuulemma ebaysta :)
http://mkm.kapsi.fi/kuvat/caramelli/P1070647.JPG
Onko tietoa T4 niveleistä, käviskö miten helposti, tai onko ees vahvempia ?
Jotain huhuja olen kuullut että T4 sisemmät nivelet olisi samat kuin 16" nivelet, faktaa en ole saanut tälle tarkistettua.
Vanhan turboaudin nivelet on saman kokoiset kuin 16" ja niitä on käytetty maailmalla vetareineen ainakin etupäässä, esim Tigerbussissa on tällainen rakennelma.
Eli on noita vaihtoehtoja, ja yllättävän hyvin vakiotkin kestää, kun kulmaa ei päästetä älyttömiksi. Laskee sitten vaikka voimalinjaa vähän alemmas, jos autoa korotetaan reilusti.
Ajattelin tilata tällaiset tarrat, niitä saa kuulemma ebaysta :)
Mä kattelin tänään et tää syncro ei kyllä seurannu Toyotaa. Toisin kuin oranssi lavasyncro.
T3Syncro
27.10.2012, 20:04
Mä kattelin tänään et tää syncro ei kyllä seurannu Toyotaa. Toisin kuin oranssi lavasyncro.
Seurasi tämäkin, hetken aikaa välissä oli jopa liina ;)
Kyllä minä ne kaikki reitit ajoin "oppaan" perässä läpi, 130 tien puoleiset useampaankin kertaan.
Iltapäivällä hajosi jotain voimansiirrosta, ensin lakkasi kuulemma etuakseli vetämästä, sitten kaivoi takapyörät hiekkaan ja jäi siihen, ei vetänyt mihinkään suuntaan. Puomin perässä pajalle... Onneksi on varaosaauto tiedossa.
T3Syncro
27.10.2012, 20:07
yllättävän hyvin vakiotkin kestää, kun kulmaa ei päästetä älyttömiksi. Laskee sitten vaikka voimalinjaa vähän alemmas, jos autoa korotetaan reilusti.
Nyt kun on orggis Löbro nivelet (käytetyt) palautettu taka-akselille, ei ollut mitään oireilua. Paskat italiaanot (Fixux & Motonet) eivät kestä Syncroissa, en ole ainoa jolla ne paukkuvat paskaksi.
Jos tarkoitat sitä jyrkkää nyppylää, vesi välissä ja jyrkkä nousu perään? Niin tämä meni siitä ensin ja sitten oranssi pritseni tän jälkeen ;)
Muut ei seurannu, vaikka kuinka yllytettiin :D
Jos tarkoitat sitä jyrkkää nyppylää, vesi välissä ja jyrkkä nousu perään? Niin tämä meni siitä ensin ja sitten oranssi pritseni tän jälkeen ;)
Muut ei seurannu, vaikka kuinka yllytettiin :D
Siellä motarin luona alalenkillä kukaan muu ei menny sinne "kivikkoon" kuin dmn.
T3Syncro
27.10.2012, 21:01
Siellä motarin luona alalenkillä kukaan muu ei menny sinne "kivikkoon" kuin dmn.
Sellainen jäi itseltä huomaamatta. Motarin puoleiselta lenkiltä rinnettä ylös noustessa, yksi Tojo lähti reitiltä sivuun vasemmalle ja jäi kuopimaan isojen kivien väliin. Johdettu "safari" jatkui kuitenkin uraa pitkin, joten jatkoin kiltisti perässä. Toisaalta ei kauheasti kiinnostanut isojen kivien sekaan meno, koska auton on tarkoitus palvella käyttöautona talvella ja pikkasen arvelutti vetareiden kestäminen. "Safarin" vetäjien autot oli rakentelun asteelta pikkasen eri luokkaa kuin oma (lähes vakio) Tölkkini, joten ei rtullut mieleenkään koittaa ihan kaikkin paikkoihin, joissa joku Tojo tai muu oikea maasturi oli kuopimassa.
Olin muuten sen verran laiska, että ajoin koko päivän 4 bar paineilla. Varauduin kyllä pudotukseen, jos olisin jäänyt kiinni, toisaalta luistava rengas säästää voimansiirtoa ja helpottaa ajamista, kun välitykset on aavistuksen harvat maasturin vauhdissa ajamiseen.
Vanhat ehjät orggis vetonivelet kestivät, vaikka taitavat olla ulosjoustoissa aivan äärirajoillaan.
T3Syncro
27.10.2012, 21:35
http://www.youtube.com/watch?v=w9ZntbP4V8Y&feature=youtu.be
T3Syncro
27.10.2012, 21:40
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=30735&d=1351357616
Tuossa hajosi jotain...
Olisi kiva kuulla silminnäkijöiden kommentteja siitä mitä havaitsivat, esim missä vaiheessa etuakseli lopetti vetämisen, kuuluiko jotain hajoamiseen liittyviä ääniä.
Auto ei oireillut mitenkään aikaisemmin, meni ihan nätisti kaikki muut paikat paitsi pitkää hiekkanousua, siihenkin löytyi syy kaasuvaijerista joka on ilmeisesti löysällä, poljin pohjassa pumpun "kaasuvivun" liikeradasta jää ainakin 1/3 osa liikkumatta, eli voima vaan loppuu kesken kun ei pumpusta saa revittyä kaikkea ulos.
Pientä tehon puutetta ollut havaittavissa viime aikoina, mutta luulin sen vaan johtuvan rengaskoon kasvusta.
http://img-fotki.yandex.ru/get/4604/tundrolet.0/0_5488e_4c4d3f6e_L
Pakko liittää tänne. :D
http://tundrolet.ru/node/32
Huomaa melko maltilliset vetarikulmat takana...:D
T3Syncro
22.11.2012, 23:08
Syncro liikkuu takavetoisena, joten kohta saa tulla talvi... siis kunhan olen ehtinyt vaihtaa viscon :) :D ;)
Ei olutkaan vaihdeaski rikki, vaan vetoakseli koitti karata nivelestä. Sisemmästä nivelestä oli sokka karannut ja akseli päässyt melkein ulos nivelestä. Noin 1 cm matkalta oli nivelen poori sorvaantunut sileäksi, mutta akseli oli pienen viilakäsittelyn jälkeen vielä käyttökelpoinen. Etuakseli ei vedä, eli visco vaihtoon...
Vai pitäisikö vaihtaa Hiaceen, kun niissä kuulemma voimansiirto kestää korkeat renkaat ja ruuvatut koneet...
No jos haluat päästä helpommalla niin kannattaa ainakin harkita...:)
T3Syncro
23.11.2012, 10:23
No jos haluat päästä helpommalla niin kannattaa ainakin harkita...:)
Onneksi kommenttisi perässä on tuo hymiö :)
offitapio
23.11.2012, 19:39
Ennen se on kuinka vahva vaan hän uho
nyt se hajos missä ja jokia paikka!!!!
Tojoitat ei tee mitään hän mielestä ja on kylä toinen ajatus
aika junk koko syngro
ei pääs minnekän ja ain hajoo paitti maantie ehkä
T3Syncro
23.11.2012, 19:46
aika junk koko syngro
Runollinen proosasi ei ihan täysin auennut, joten kerrotko huomenna selvinpäin mitä tarkoitit?
aika junk koko syngro
Tää on täyttä T-paita kamaa.:D
Syncro liikkuu takavetoisena, joten kohta saa tulla talvi... siis kunhan olen ehtinyt vaihtaa viscon :) :D ;)
Ei olutkaan vaihdeaski rikki, vaan vetoakseli koitti karata nivelestä. Sisemmästä nivelestä oli sokka karannut ja akseli päässyt melkein ulos nivelestä. Noin 1 cm matkalta oli nivelen poori sorvaantunut sileäksi, mutta akseli oli pienen viilakäsittelyn jälkeen vielä käyttökelpoinen. Etuakseli ei vedä, eli visco vaihtoon...
Vai pitäisikö vaihtaa Hiaceen, kun niissä kuulemma voimansiirto kestää korkeat renkaat ja ruuvatut koneet...
Juu kyllähän se Hiaceen vaihto vois syncron omistajalta olla ihan järkeväkin teko, ensimmäinen askel autokannan parantamiseen. Olkoonkin vaikka syncrossa tasauspyörästöjen lukot, niin ei ne juuri lohduta kun sananmukaisesti VETOTIKUN toinen pää menettää kontaktin toiseen päähän.
KoniJeep
24.11.2012, 00:38
Juu kyllähän se Hiaceen vaihto vois syncron omistajalta olla ihan järkeväkin teko, ensimmäinen askel autokannan parantamiseen. Olkoonkin vaikka syncrossa tasauspyörästöjen lukot, niin ei ne juuri lohduta kun sananmukaisesti VETOTIKUN toinen pää menettää kontaktin toiseen päähän.
Samaa paskaa ne tojotkin taitaa murroksiltaan olla vakiona? Kuten Jeeppien D35 perätkin...
Taitaa uglylläkin olla lantikassa eri merkin akselit alla?;)
Sorry OT!
T3Syncro
24.11.2012, 01:04
Eli käytetyn vetonivelen sokan pettämisen takia kannattaa vaihtaa hiaceen :lol: ???
Onneksi on "vetotikkuja" varastossa jos sokka pettää uudestaan.
En halua teidän toyotia mitenkään väheksyä, mutta jotenkin vaan olen ymmärtänyt että kummasti offikäyttöön vaihdetaan tai ainakin lisättään voimansiirtoon osia, joita ei ole jaappanian tuotantolinjalla vakiona asennettu?
Hieno juttu, että tänne saattiin esille jaappanialainenkin maastopaku, niin ei tarvitse yksin harrastaa tehdaspakujen kanssa ;)
offitapio
24.11.2012, 22:13
Ei käytössä alcohol tai muu huume lainkan!!
VW 4x4 on väliaika ratkaisu mennä metsä ei totella toimi
maantie toimi jos ei rasitus yleniso
tojolla ajanu pitkän matkan monenmoinen maasto ilma problemat
etuestin on sulla tosi eteneminen miksiköhän
kaveri autto soome kielessa sáapi helppo selväksi?
kaveri autto soome kielessa sáapi helppo selväksi?
Vaihra kaveria :cool:
onks -Ugly- ostanu lantikan ?????????????????
WTF :confused:
onks -Ugly- ostanu lantikan ?????????????????
WTF :confused:
Bemarilla ajeli viimes ku näin. :D Mut ei varmasti lantikkaa oo pihassa jos yhtään kaimaa tunnen.
Bemarilla ajeli viimes ku näin. :D Mut ei varmasti lantikkaa oo pihassa jos yhtään kaimaa tunnen.
Joo ei oo eikä tuu lantikkaa:D , puhumattakaan lantikan akseleista. Hyvä, että otitte asian esille niin ei jää väärinkäsitykset elämään.
T3Syncro
05.12.2012, 20:47
Kun ei löytynyt tarpeeksi perusteluja merkin vaihtoon, niin taidan ensi viikolla koittaa ehtiä vaihtaa Viscon ja lähteä nauttimaan talvisesta kelistä Tölkillä :)
Tosin voisihan sillä ajella takavetoisenakin, mutta "huilatkoot" nyt vielä hetken...
No eipähän nuo mitenkään pahalta näytä. Liki sama kuin edessä. Vaan rungon Ikeamaisuus ennemminkin arvelluttaa. Näyttää ihan koolausputkelta...
Joo ei oo eikä tuu lantikkaa:D
Juuri näin sanoi vannoutunut suikkamies puoli vuotta sitten ja nyt on Disco pihassa :D
Juuri näin sanoi vannoutunut suikkamies puoli vuotta sitten ja nyt on Disco pihassa :D
Tekikö kipeetä kun järki lähti??? :D
Tekikö kipeetä kun järki lähti??? :D
Järki on lähtenyt jo aikaa sitten muille maille, eli ei tehnyt kipeää :D:D
Et kai sinä jousitolppia vetareiks luule? :confused: Vetarithan on ihan nätissä linjassa, auttaisko isompi kuva?
http://arctictrans.ru/sites/default/files/gallerix/repository/2010/wheels/vz112-001-full.jpg
T3Syncro
07.12.2012, 23:06
Kalkkuun taisi lähteä just yksi keulavammainen Disco etelästä, ei kestänyt 50 Km/h vauhdista Deffan perään ajoa.
Et kai sinä jousitolppia vetareiks luule? :confused: Vetarithan on ihan nätissä linjassa, auttaisko isompi kuva?
Nimenomaan näin.
http://arctictrans.ru/sites/default/files/gallerix/repository/2010/wheels/vz112-001-full.jpg
Käsi ylös virheen merkiksi...:eek:
Tuollahan nuo on ihan jees kulmassa. ELi komea peli.
T3Syncro
07.12.2012, 23:56
Minulla olisi ylimääräinen Tölkin kori, jos joku haluaa wokkipannun tekniikalle asiallisen ohjaamon :)
Minulla olisi ylimääräinen Tölkin kori, jos joku haluaa wokkipannun tekniikalle asiallisen ohjaamon :)
Ja mulla ois yks toimiva pätkä patrolli rupusella korilla varustettuna,mitähä siitäki tulis? :confused::confused: ..tosin olen melko päissänikin nytten.. :D
Jaa juu noi sormen paksuset! :D
T3Syncro
14.12.2012, 03:45
280 g elämän eliksiiriä viscon sisälle ja taas kaapii kaikilla pyörillä.
Minut ilmeisesti noteerattu toyota piireissä, kun erään alan yhdistyksen pj pyyteli privaattioffakseen kanssaan ;) Kovaa on käännytystyö ;):cool:
Täällähän ollaan jo ihanniinkuin jollakin lippalakkipäitten tunninki palstalla. :confused:
Oma merkki > Kaverin merkki
äläkää nyt enään aloittako tätä vanhaa merkkiuskollisuus sotaa. kun kuitenniin nää kaikki vehkeet on enempi vähempi puolivalmisteita tehtaalta tullessaan.
nyt vaan istutaan takas siihen hiekkalaatikon reunalle ja lopetetaan se hiekanlapiointi kaverin kurahousuihin.
:p :D
just my five cent
-Jari
T3Syncro
14.12.2012, 14:28
Täällähän ollaan jo ihanniinkuin jollakin lippalakkipäitten tunninki palstalla. :confused:
Oma merkki > Kaverin merkki
äläkää nyt enään aloittako tätä vanhaa merkkiuskollisuus sotaa. kun kuitenniin nää kaikki vehkeet on enempi vähempi puolivalmisteita tehtaalta tullessaan.
-Jari
Minulla on saman merkkinen auto kuin kavereillakin, paitsi mitä nyt yksi on eksynyt erään LC merkkikerjon pj:ksi ;)
Kohta pitää laittaa Syncro sivuun (talteen), ei sillä raaski enää ajaa:
Intin vanha 16" Syncro sirra (http://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=225135903&cd=634906774100000000), hp 13750 €, Oberi pyytää samanlaisesta kuin tämä minun (http://www.oberschlachter.fi/viewtopic.php?f=12&t=1560) (tosin vakiokoneella, mutta vähemmä ajettu ja alustaa Isänmaan muotoihin kolhittu) 3400 €.
Intin vanha 16" Syncro sirra (http://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=225135903&cd=634906774100000000), hp 13750 €,
Taitaa olla sama peli, mihin laitoin Kalkun huutokaupassa ilmaa takarenkaaseen. Saksalainen ostaja, ja vettä satoi... :)
T3Syncro
20.12.2012, 21:08
Valmiina huomista varten ;)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/c120.0.403.403/p403x403/556323_392327350850974_1205298540_n.jpg
T3Syncro
23.12.2012, 23:44
Hyvää Joulua
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s480x480/262784_10151294310630902_1187479382_n.jpg
T3Syncro
07.01.2013, 00:11
Nyt tuntuu vetonivelet kestävän ajossa, kun vaihdoin kaikki motonetin huuhaat Hotcars.net:n länsimaisiin tuotteisiin. Sieltä löytyy muutenkin hyvä valikoima Tölkkiosia.
Kaasuvaijerin säädöllä löytyi kateissa olleet hummat, joten nyt vaan taas lisää lunta etelään... ;)
discovaari
14.01.2013, 20:08
Nyt tuntuu vetonivelet kestävän ajossa, kun vaihdoin kaikki motonetin huuhaat Hotcars.net:n länsimaisiin tuotteisiin. Sieltä löytyy muutenkin hyvä valikoima Tölkkiosia.
Kaasuvaijerin säädöllä löytyi kateissa olleet hummat, joten nyt vaan taas lisää lunta etelään... ;)
Täytyypä vähän kehua tuota T3 Syncro Dokaa, hyvin menee maastossa, kun vertaa edelliseen kulkimeen Land Rover Discovery 1:een...en päivääkään kadu vaihtoa.:cool:
T3Syncro
14.01.2013, 21:19
Discovaarista tulikin kertaheitolla SyncroVWaari ;)
discovaari
18.01.2013, 11:57
Discovaarista tulikin kertaheitolla SyncroVWaari ;)
Niinpä!!!! Eikä kaduta, ei tarvii katua, kun on VW Syncro T3 :D:D:D
T3Syncro
18.01.2013, 12:14
Niinpä!!!! Eikä kaduta, ei tarvii katua, kun on VW Syncro T3 :D:D:D
Gefangener der Straße, aber frei wie der Wind im Schnee... :)
T3Syncro
25.01.2013, 20:13
http://www.volkswagen-t3.com/index.php?action=dlattach;attach=8961;type=avatar
T3Syncro
22.02.2013, 22:41
Tölkkifoorumi.fi järjestää 16.3.2013 Syncro Safari 2# Askolan ATV puistossa.
Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löytyvät: Tölkkifoorumi.fi / Tapahtumat / Syncro Safari 2# (http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?p=14536#p14536)
Mukaan mahtuu n 20 autoa, etusijalla Syncro Tölkit.
T3Syncro
22.02.2013, 22:52
Talvi mennyt suuremmin rakentelematta tai edes korjaamatta, siis vain jokapäiväistä ajoa kaduilla ja hangessa. Joulun alla meni Viscon liemet uusiksi ja tuntuu toimivan hyvin, vaikka moisesta operaatiosta ei ollut mitään kokemusta etukäteen.
Saattaa olla jopa aavistuksen jäykkä, mutta parempi niin päin. Ehkä kesäksi decoupleri, tosin auto taitaa muutenkin huilia kesän, kun on vastaava takavetoinen kesäautona.
Etuperää kasatessa tuli yksi sokka laitettua epähuomiossa huonosti ja siitä seurasi toista kuukautta kestänyt kolmepyörävetoisuus, eli etulukko ei mennyt päälle, kun alipainekellon ja tp-lukon tangon yhdistävä sokka ei ollut paikallaan ja tanko ei päässyt liikkumaan vapaasti. Veikkaan että oli yksi helpoimmin korjattuja toimimattomia etulukkoja ;)
Pientä huoltoa ja tarkastelua vielä, niin 16.3.2013 voi mennä Askolaan möyrimään...
Jos Askolasta selviää suuremmitta vaurioitta, niin seuraavaksi pitää yrittää Kulmakorpeen.
T3Syncro
28.02.2013, 19:48
Välillä vähän huoltoakin, etuakselille uutta jarruputkea ja letkua pääsynteriltä molemmille työsylintereille.
T3Syncro
17.03.2013, 17:09
Safarilta selvitty omin voimin kotiin, ilmeisesti mitään suurempaa ei ainakaan hajonnut, en ainakaan kotimatkalla huomannut.
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/406373_496164343776402_1611010833_n.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-rox4RwjKQNs/UUW8k3U9LxI/AAAAAAAASlo/AumoxfNLS5w/s520/IMG_6165.JPG
Jospa seuraavaksi alkaisi puuhailla konehuoneessa ;)
T3Syncro
17.03.2013, 21:56
http://i882.photobucket.com/albums/ac27/lensenbensen/SyncroSafari%202/DSC_1687.jpg
http://i882.photobucket.com/albums/ac27/lensenbensen/SyncroSafari%202/DSC_1631.jpg
http://i882.photobucket.com/albums/ac27/lensenbensen/SyncroSafari%202/DSC_1604.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-hYeTd0C1Wkw/UUWI1jMU3VI/AAAAAAAACt0/AZuUvnCevB8/s463/paaIMG_0753.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-9Uz7Rx8o4cc/UUWLg1ixHEI/AAAAAAAACu0/2VArVixMGB4/s518/aaIMGP8874.jpg
T3Syncro
19.03.2013, 00:19
Safarin jälkeiseen huoltoon kuuluu tietysti moottorin avaaminen:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179036_497095440349959_2037302377_n.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/527788_497170447009125_1421399414_n.jpg
Jakohihnan vaihto on ollut ajankohtainen jo hetken aikaa, joten samalla ajattelin ottaa kannen irti ja kurkata miltä sisällä näyttää. Onneksi läheltä löytyi "romulohko" josta varmaankin löytyy uusi mäntä neloseksi.
Suuttimet menee vaihtoon / pajalle muutenkin, nelosen suutin taitaa olla kussut enemmänkin lientä läpi...
Varaosa-autossa on varakoneeksi "vakio" 1.6 TD, jos ei tuosta tule heti kalua, tosin himottaisi porauttaa suuremmaksi tai etsiä TDI tilalle.
T3Syncro
19.03.2013, 01:19
Sakkelien kiinnityksiä on tämän talven aikana tullut testattua useampaan otteeseen, välillä on vedetty muita hangesta ja tätäkin pari kertaa...
Yksi versio palkkihelmoista
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/166790_4575009576706_581074639_n.jpg
T3Syncro
22.03.2013, 16:59
Itse meinasin tehdä yhdestä palkista, jos helmat jossain vaiheessa leikkaan auki. das Syncro Ranchilla on kuulemma joku idea asian toteuttamisesta, ajattelin katsoa miten se toteutuu ja ehkä vähän matkia... :)
Toistaiseksi ei ole akuuttia tarvetta hitsailla helmoja, niin on tuo palkkiasia jäänyt vähän "unohduksiin".
T3Syncro
23.05.2013, 10:59
Safari lähestyy ja kone on jo puoliksi kasassa, tosin ahtamattoman männillä ja kiertokangilla, kun ei muutakaan ollut tähän hätään tarjolla nurkissa. Hattua verstaalta odotellessa, niin saisi taas ajoon...
T3Syncro
30.05.2013, 08:00
Vaihteeksi ajokunnossa, sunnuntaina Syncrosafarille suorittamaan sisäänajoa ;)
Olisi aikanan kannattanut avata kone ja käyttää suuttimet tarkastettavana, olisi säästynyt tältä remontilta.
Tee tölkille virallinen tölkkitesti?
Olisi aikanan kannattanut avata kone ja käyttää suuttimet tarkastettavana, olisi säästynyt tältä remontilta.
Jos nyt olis vaikka ne suuttimet ajoissa vaihtanut :rolleyes:
ssuvik mikä on virallinen tölkki testi? :cool::rolleyes::confused::confused::confused:
Tee tölkille virallinen tölkkitesti?
pari viikkoa offitouria? ;)
Eiku se että montako tyhjää kaljatölkkiä menee mahan alle :D
Tosta mallia:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111051
Jaa no hitto täytyypä tehdä testi :D Hitto ainoo ongelma on kun ei ole rungollinen auto, no otetaan helman korkeus ja perämurikan alta kun ottaa mitat niin pääsette nauramaan :D:D:D:D
pikkusta vaille 4 meni tuon vakion doppelin alle, mutta löysin tähän hätään vaan yhden tyhjän sandelsin ja loput oli täysiä limutölkkejä niin ei uskaltanu kuvaa ottaa. Katotaan jos illalla olis tyhjiä tölkkejä ja vaikka nousisi tuokin vähän ;)
Tuolla ketjussa oli aika monesta kohtaa otettu mittauksia, syncron kohdalla virallinen olisi varmaan nuo "runkopalkit", vai helma?
Perkele, eihän mulla ole virallisia mittaus välineitä ja kun en niitä edes käytä niin pitääkö mun nyt joku pulsu raahaa tallille tyhjentää mittausvälineitä? :eek::cool:
T3Syncro
30.05.2013, 11:20
Colatölkki kelpaa Syncron mittaukseen, mittauspiste tietysti alustasta akselin kohdalta. Voihan niitä yberkorkeita kasoja koota tietysti muuallekkin...
Sunnuntaina voisi mitata osallistujien tölkit, Eiccalta saa varmaan Colatölkkejä muutaman säkillisen lainaan?
T3Syncro
02.06.2013, 22:37
Tölkkimittailut jäi tekemättä, vaikka paikalla olisi ollut verokkina oikeita maastureitakin.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/960209_531289846930518_479608593_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/484846_531289803597189_249322744_n.jpg
Safarilta selvitty omin voimin kotiin, joten ilmeisesti ei mitään akuuttia hajoamista tapahtunut.
T3Syncro
23.08.2013, 16:33
Auto on seisyyt Syncro Safari 3# jälkeen odottamassa syksyä ja lumisateita, tosin sinä aikana ulkokuori on saanut uutta maalia.
"Tölkkikuva" on edelleen ottamatta, mutta verokkina Lidl 2l limupullo.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1235985_315909745220259_962111552_n.jpg
Tänään käynti leimasedän juttusilla ja kyllä hän leiman otteeseen antoi, tosin pari vuotta sitten vaihdettu vetonivelen suojakumi oli rikki, mutta se vaihtuu samalla kun jäykempi viskokytkinkin menee etuperään. Suojakumin kaverina on ainoa jäljellä oleva Motonetin nivel, joka ihme kyllä on ilmeisesti edelleen ehjä.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1236611_315909725220261_938993227_n.jpg
neulavuori
24.08.2013, 12:05
hauska oli selata tämäkin projekti kansio läpi :D
ensimmäinen oma neliveto oli vastaava ikkunallinen versio
kerkesin n40 000km ajella kun kklaakerit luiskahti päällekäin :P
kone kävi hiomo kantasella saamassa uudet kalusteet sisuksiinsa ja sen jälkeen tuli vuodessa 100 000km kierrellessä karaoke hommissa ympäri maata
kiertoon laitoin kun laatikko öljyjen mukana tuli ylimääräisiä osia... laatikon vielä kuitenkin toimiessa
hyvin pienillä remonteilla selvisin lähinnä kulutus osia laakereita, niveliä ja jarruja
kerran valomerkin jälkeen ravintelin pihassa vekotin temppuili käyntiin lähdön kanssa mutta työntämällä lähti käyntiin
työntö apu oli kyllä aika horjuvaa :eek:
hetken päästä alkoi valot ym sekoilla tietysti keskellä ei mitään ja pimeässä
pienen ajaessa pohdinnan tuloksena bussi pysäkille ja käynnistys kaapeli moottorin ja rungon välille niin vika korjaantui että pääsi kotiin
erittäin positiivinen muisto on jäänyt
maastossa tuli joskus käytyä leikkimässä
motocrossiradallakin tuli käytyä ihmetystä herättämässä :D
lumessa kahlasi myös todella hyvin jos lunta oli maskin alareunaan asti :cool:
T3Syncro
13.09.2013, 20:02
Piti käydä takapihalla kurkkaamassa onko puut edelleen vinossa... ;)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1236382_326379897506577_1030115524_n.jpg
T3Syncro
16.09.2013, 09:11
EX SA-Int ambulanssi "193" tuli Suomeen moikkaamaan täkäläisiä Tölkkejä ja Tölkkiharrastajia omistajiensa häämatkan kunniaksi...
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/581834_327452600732640_1616498939_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1240398_327452677399299_978182438_n.jpg
T3Syncro
27.09.2013, 22:14
Vuoden välein pitää poiketa samassa montussa
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/73588_589727737753395_465441897_n.jpg
Mukaan retro suunnistuskisaan?
Olettaisin, että olet joskus nähnyt kartan ja kompassin?
TEMÄHIK
T3Syncro
27.09.2013, 22:25
Mukaan retro suunnistuskisaan?
Olettaisin, että olet joskus nähnyt kartan ja kompassin?
TEMÄHIK
Joka vuosi tulee jalan suunnistettua kartan ja kompassin kanssa, mutta kyseiselle vkonlopulle on jo muuta "pakollista" ohjelmaa, muuten olisin lähtenyt ainakin paikan päälle kannustamaan / huoltoautoksi. Suunnistuskin kiinnostaisi, mutta kun noi viikonloput on yleensä myyty kaikkeeen muuhun kuin harrastamiseen... miksi viikolla ei tapahdu mitään, silloin on usein vapaata?
T3Syncro
05.11.2013, 17:02
Porvoolainen Wagenhaus OY (http://www.wagenhaus.fi/) myy myös Tölkki Syncroihin suomalaista korotussarjaa, tosin paljon keveympää (http://www.oberschlachter.fi/viewtopic.php?p=10020&sid=9ad2cf4d645e9457b2b499f1a94d8049#p10020) alumiinista ja bolt on... Siellä onnistuu asentaminenkin, jos itsellä menee sormi suuhun.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1441324_10151920562277954_168188294_n.jpg
Wagenhausilta löytyy apua ja osaamista muihinkin VW-ongelmiin sekä varaosia.
Porvoolainen Wagenhaus OY (http://www.wagenhaus.fi/) myy myös Tölkki Syncroihin suomalaista korutussarjaa, tosin paljon keveympää (http://www.oberschlachter.fi/viewtopic.php?p=10020&sid=9ad2cf4d645e9457b2b499f1a94d8049#p10020) alumiinista ja bolt on... Siellä onnistuu asentaminenkin, jos itsellä menee sormi suuhun.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1441324_10151920562277954_168188294_n.jpg
Wagenhausilta löytyy apua ja osaamista muihinkin VW-ongelmiin sekä varaosia.
Vielä kun markkinoimassasi sarjassa tuo yläpallonivelen spaceri jotenkin tukeutuisi ylätukivarteen, niin ehkä tuonkin sarjan kanssa uskaltaisi tien päälle lähteä. Kukas näissä muuten on valmistaja?
T3Syncro
08.11.2013, 23:49
Vielä kun markkinoimassasi sarjassa tuo yläpallonivelen spaceri jotenkin tukeutuisi ylätukivarteen, niin ehkä tuonkin sarjan kanssa uskaltaisi tien päälle lähteä. Kukas näissä muuten on valmistaja?
Spaceri näyttää kovasti samanlaiselta, kuin mitä itselläni on käytössä, se ainakin tulee ylätukivarteen kiinni M10 pultilla ja on siellä kestänyt eräänkin rytyytyksen maastossa sekä reilun vuoden muuten käyttiksenä. Kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat tukeutumisella?
En minä mitään markkinoi, laitoin vaan vinkin kun facesta moisen bongasin. Sinä taisit markkinointimielessä laittaa tuon linkin, johon vastasin?
En tiedä kuka on valmistaja, Wagenhausin facesivultasiis bongasin, en ole asiakas tai koskaan käynyt siellä.
Näyttää olevan alumiinia, sillä epäilin kevyemmäksi kuin sen toisen firman. Tosin sinähän taidat olla tuon toisen firman väkeä ja Wagenhaus teidän yhteistyökomppani, niin ainakin luki Wagenhausin profiilissa Tölkki.fi forumilla, joten kaiketi tiedät mitä yhteistyökumppani myy ja asentaa?
Käsittääkseni kielsit minua olemasta mitenkään sinuun yhteydessä, mutta tämä projektitopickiin kommentointi oli varmaan joku liennytys siihen, kiitos?
discovaari
09.11.2013, 09:00
Kovasti näyttää tuo sarja samalta, mitä tuolla foorumilla myydään
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=1091
Ihan paska setti tuommoinen! Ennen yhdenkään sarjan myyntiä on ajettu yli 60tkm testi tie kilometriä ja usempi tuhat KM välillä erittäin haastavaa maastoajoa ja yhtään hajonnutta osaa ei tullut. Nämä ajot on suoritettu siis 3 eri autolla ja tällä hetkellä noita on aika monessa autossa ja yhtään osaa ei ole edelleenkään hajonnut. Jos joku jännittää yläpallon spaseria niin mulle voi laittaa YV:tä niin kerron kyllä mielelläni miksi siitä ei tarvise huolestua :)
No hieno homma, sittenhän tämä on paljon parempi setti kuin tuo toinen painavampi sarja. Ei muuta kun wagenhausiin ostoksille.
Kenenkäs valmistamia nää on, täytyy varmaan ottaa myyntiin.
T3Syncro
09.11.2013, 10:43
No hieno homma, sittenhän tämä on paljon parempi setti kuin tuo toinen painavampi sarja. Ei muuta kun wagenhausiin ostoksille.
Kenenkäs valmistamia nää on, täytyy varmaan ottaa myyntiin.
Soita Wagenhausiin ja kysy itse
Vaikee on tarkkaan sanoa noiden paremmuudesta, varmaan ajaa asiansa suurimmalta osin nuo sinun kauppaamatkin, tiedän vaan mikä näissä em. on hyvää, toimivaa, parempaa ja myös huonot puolet on tiedossa ja siksipä näistä onkin evo2 tulossa. Huonoista puolista sen verran että niillä ei oikeasti ole käytön kannalta merkitystä vaan ne on lähinnä tuotannollisia ja omia aivotuksia että aina voi kaikkea parantaa niin myös näihin mietitty mahdollisia parannuksia.
Nuo on valmistanut Uudellamaalla sijaitseva koneistamo.
Ensiapuna tuohon toyotista tuttuun luonnon omaan pintakäsittelyyn voisi olla vaikka öljyruutalla levitetty peräöljy.
Eikös nää T3:set ruostesuojaa itse itsensä kun ajaa myötätuuleen? :) :D :)
Komioita pirssejä teillä, intissä tuli ajettua tapiksella missä oli just noi 16" rinkulat ja lukot, eteni tosi hyvin gee-vaihteella, mutta pakki oli pitkä.
T3Syncro
26.11.2013, 21:08
Hyvin riiputettua "kierrätyslihaa"
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/576656_360763600734873_942596195_n.jpg
R.I.P. Seat Toledo 1.9 TDI (1Z) -96 RGO-329, 376718 Km kesti sinun maallinen vaelluksesi...
Taas askeleen lähempänä maasturia, ruiskutuspumpuksi tulossa Land Rover 300 TDI:n pumppu :)
http://i.ebayimg.com/t/land-rover-discovery-defender-300-tdi-injection-pump-300tdi-injector-pump-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/Xb0AAOxygj5SchpO/$(KGrHqEOKogFJ,LMBGKtBSchpN63pw~~60_58.JPG
Ahdin tulee todennäköisesti MB:stä...
R.I.P. Seat Toledo 1.9 TDI (1Z) -96 RGO-329, 376718 Km kesti sinun maallinen vaelluksesi...
Minnes toledon nahat meni?
Osille olisi tarvetta :o
T3Syncro
27.11.2013, 08:56
Toledon nahat ja paperit jäi myyjälle, laittaa ne ilm paaliin, jos kukaan ei osta.
http://www.nettiauto.com/seat/toledo/5757816
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1479380_360763597401540_854283684_n.jpg
Purettiin rikkomatta, joten paljon jäi käyttökelpoista osaa paalattavaksi
Lisätiedot
toimiva auto myös osina. ;):D:)
Tepiiiii
27.11.2013, 23:47
Suunnistuskin kiinnostaisi, mutta kun noi viikonloput on yleensä myyty kaikkeeen muuhun kuin harrastamiseen... miksi viikolla ei tapahdu mitään, silloin on usein vapaata?
Niin prkl. Samma homma täällä. Ei mittään toivookaan viikonlopuiks saada vappaata, mutta viikot kalijotellessa. :o
Häjykampe ja parikolometuntia menny hujahtaen. :D
T3Syncro
02.12.2013, 21:35
Jokunen sata tuntia mennyt varmasti, mutta hauskaahan se on kun saa yleensä rakentaa ehjää autoa tai huoltaa (=vaihtaa rikkoutuneita osia)
Toisaalla oli puhetta näiden jakohihnan vaihtoväleistä, todettiin että yleensä vaihtuu moottori ennen kuin hihnan vaihtoväli täyttyy ;)
TDI-kone siivottu liasta, karsittu turhat 1990-luvun hienoudet ruuttapumppua lukuun ottamatta pois, tilalle tulee taattua 70-luvun tekniikkaa elinluovuttaja- /varaosa-autosta (http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=818).
T3Syncro
10.01.2014, 01:27
Muutaman tunnin puuhastelun jälkeen alkaa Toledon moottori näyttää Tölkin moottorilta.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1549222_382587948552438_1016077449_n.jpg
Lantikan pumppu istui VW:n AAZ moottorin raudalla ja AAZ:n takakannakkeella, hihnapyörä on jostain uudemmasta VW TDI:stä, koska Lantikan keskiössä reiät porattu miten sattuu ja VW:n hihnapyörä ei sopinut siihen kuin kahden pultin osalta. Koneen omat suutinputket sopivat, kunhan niiden lähtönipat vaihtoi lyhyemmiksi, sopivat löytyi 1.6TD JX:n pumpusta (Tölkin orggis kone)
Moottorin etupeltiin piti jyrsiä pumpulle suurempi reikä, mutta se oli helppo tehdä paikallaan porakoneella, kun pumpun rauta oli mallina. Jossain olisi saattanut olla AAZ:n peltikin, kun olisi vaan jaksanut etsiä.
Seuraavaksi jakohihna paikalleen ja vielä vähän kaasuvivun ja vaijerin kiinnityksen ihmettelyä.
Välijäähdyttimeksi joko Tölkkiin tarkoitettu Oettigerin vesi-ilma jäähdytin tai joku ilmakenno jonnekkin konehuoneeseen, tilaa ei vaan ole hirveästi jaossa.
Tomppaa_
12.01.2014, 16:20
Kannattaa varmistaa että kaikissa hihnapyörissä on sama hammasprofiili ettei tuu hihnan keston kans ongelmia.
T3Syncro
12.01.2014, 22:24
Luulisi olevan, kun kaikki hihnapyörät on VW 1.9 TDI:stä, tosin en usko että taaskaan jakohihnan kestävyys on suurin huolen aihe... ;)
Peruna 0,4mpx! Helvetti ostan sulle kameran, saat sen kun tulet seuraavan kerran käymään :D
T3Syncro
14.01.2014, 09:41
Peruna 0,4mpx! Helvetti ostan sulle kameran, saat sen kun tulet seuraavan kerran käymään :D
Ollilan aikuinen nokialainen ei tykkää kuvaamisesta huonossa valossa ja kamerat unohtui kotiin :(
T3Syncro
15.01.2014, 23:15
TDI swappia odotellessa (vapaata tallipaikkaa koneen vaihtamiseen) tuli eilen harjoituksen vuoksi vaihdettua nykyiseen AAZ:iin JX:n ruiskutuspumppu ja suuttimet. TDI:stä yli jäänyt pumpun jalka sopi tähän käyttöön (kiitos "jäynämiehelle" ideasta).
Tänään sain JX:n suutinputket sovitettua ja ajoituksen ihmeteltyä paikalleen, meni säkällä kohdalleen (0,85mm). Suutinputket mahtuivat juuri ja juuri, koska LDA:n kelloa piti nostaa M8 mutterin ja yhden prikan verran ylöspäin, ettei ota kiinni kannen vesilähtöön. 1.9 lohko on pikkasen korkeampi kuin 1.6, joten aiheuttaa pieniä mittaongelmia osia keskenään sovitellessa.
Toivottavasti polttoaineen kulutus pikkasen putoisi, kun nyt pitäisi olla ehjät suuttimet ja tiivistetty pumppu.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1505031_385133058297927_264032884_n.jpg
Ahtopaineet ei nouse kuin 0,5 bar, savua ei tule putkesta, vaikka lisäsin syöttöä 1/4 kierroksen siitä mitä oli edelliseesä 1.6 TD Tölkissä ollut. Ilm "isolohko" tarvitsee enemmän ruokaa?
On selkeästi laiskempi kuin edellisellä pumpulla, joka oli muuten kaiketi vakio, mutta syöttöä ruuvattu lisää.
Aluksi ei kierrokset meinannut laskea eikä ottanut kaasupoljin lattiassa kuin 4000 r/min, mutta syy löytyi löysästä kaasuvaijerista, jonka kiinnitys muuttui pumpun päässä. Samalla tuli sitten vaijerikin vaihdettua, vanha alkoi olla jo loppu, useampi säie poikki pumpun takakiinnikkeen kohdalta.
Nyt alkoi sopivasti sataa lunta... :):cool:
Ei sulla sen nahkotun seat;in laatikooa nurkissa pyörisi????
Jos katoppas oisko siinä torsen :eek:
Ei sulla sen nahkotun seat;in laatikooa nurkissa pyörisi????
Jos katoppas oisko siinä torsen :eek:
Tästä haettiin vain kone, laatikko jäi myyjälle. Minulta löytyy kyllä pari vuotta uudemman TDI Cordoban laatikko irrallaan, jos tarvitset. Mutta ei missään Seatissa, tai muussakaan poikittaiskoneisessa vag-autossa, ole torsenia. Paitsi jälkiasenteisena lukkoperänä korkeintaan.
T3Syncro
10.03.2014, 20:35
Saattoi löytyä tuolle TDI:lle toinen sijoituskohde. Tölkit kun ovat laumasieluja, tuli pelastettua kaksi Syncroa ja toinen niistä huutaa TDI konetta.
T3Syncro
23.03.2014, 23:01
Pakkohan nämä oli pelastaa, ettei joudu vääriin käsiin.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1920122_10152259687730902_1461402162_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/1800267_10152236215335902_945242106_n.jpg
VW T3 Syncro Multivan 1.6 TDic Oettinger "latolöytö" Lopelta
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/537136_10152259697065902_834757002_n.jpg
3+3 paikkainen 1.6 TD tupla lukoilla löytyi Kajaanista
Jälkimmäinen tarkoitus saada ensimmäisenä ajoon mTDI + Oettinger LLK-satsilla
Kaitsu67
24.03.2014, 11:10
Asiallisen näköiset "pelastukset" oot löytäny.:cool:
james_III
25.03.2014, 12:10
Ei sunkaan nää vaan lopelle keräänny vai onko niin tiukkaan pysäköity että lisääntyy sitäkautta, kuten armeijan valokuitu. Pannu merkille kun yhdellä laanilla niitä on siinä varmaan 20 tai enemmänkin :confused:
T3Syncro
25.03.2014, 13:00
Turha pelko, nämä eivät mene Lopelle ;)
T3Syncro
26.03.2014, 23:01
Tänään tuli taas "pelastettua" yksi varaosiksi.
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/download/file.php?id=2790