View Full Version : Universal-motor-gerät
Ivecon takasatulat on kiven alla, kun ne on jumalattoman kalliita ja paskoja. Se käkkäri jumii, eikä ne toimi oikein muutenkaan.
Virmalla oli hetken aikaa tuommonen Iveco, ja sen kanssa noita paskoja jarruja sai kirota.
Illan ratoks purettu jotain :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=97724
Ylimääräsiä osia...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=97725
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=97726
Ja siihen kiinnitys... Sitä pääsee hahmottelemaa kun saa levyt.
Vielä kun viittis purkaa toisen puolen :)
Ivecon takasatulat on kiven alla, kun ne on jumalattoman kalliita ja paskoja. Se käkkäri jumii, eikä ne toimi oikein muutenkaan.
Virmalla oli hetken aikaa tuommonen Iveco, ja sen kanssa noita paskoja jarruja sai kirota.
Niihän ne sanoo... Mut ei oo tullu mitää parempiakaa ideoita ilmoille. :o
Toisaalta, jos satulat putsaa ja herkistelee hyvin, niin millä kilometreillä ne alkaa vittuilee?
Vai onko ne vähät kilometrit pahin? :confused:
Jänkhäsatv
25.01.2012, 06:51
Niihän ne sanoo... Mut ei oo tullu mitää parempiakaa ideoita ilmoille. :o
Toisaalta, jos satulat putsaa ja herkistelee hyvin, niin millä kilometreillä ne alkaa vittuilee?
Vai onko ne vähät kilometrit pahin? :confused:
Vähät kilometrit on pahin Ivecon jarruille, firmassa olis taas Ivecon katsastus edessä.
Auto on nykyjillään vähällä käytöllä niin juurikin nuo takajarrut aina kettuilee, joka katsastukseen saa satulat käyttää pöydällä ja putsailla. Etenkin nuo liu'ut on herkkiä jumittelemaan, nytkin jätin yöksi molemmat satulat kylpyyn josko liu'ut tänään jo liikkus.
Vähät kilometrit on pahin Ivecon jarruille, firmassa olis taas Ivecon katsastus edessä.
Auto on nykyjillään vähällä käytöllä niin juurikin nuo takajarrut aina kettuilee, joka katsastukseen saa satulat käyttää pöydällä ja putsailla. Etenkin nuo liu'ut on herkkiä jumittelemaan, nytkin jätin yöksi molemmat satulat kylpyyn josko liu'ut tänään jo liikkus.
Hmmm... Josko niihin laittais rasvanipat? :D
No katotaan tuo etupää ensin, ja tutkitaan satuloita... :)
Noin, eteenpäin mennää niin et hurina käy!
Levyt löysi tiensä kotia. Seuraavaks satuloiden kiinnitystä... Kannattaako hitsata kiinnikkeet suoraan tohon porttaalipoksiin, vai koittaa kyhätä pulttikiinnitteiset kiinnikkeet? :confused:
Hollilla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=97817
Keskireikä pitää vielä koneistaa 80mm:seksi, ja speiseri tulee niin, että keskittää sekä levyn että vanteen kiinnityslaipan. Speiseri leventää 65mm, mutta siitä voi tarvittaessa sorvata kapeammaksi, riippuen paljonko satula oikeesti tarvii tilaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=97818
Satulan paikkaa... :)
Kannattaako hitsata kiinnikkeet suoraan tohon porttaalipoksiin, vai koittaa kyhätä pulttikiinnitteiset kiinnikkeet? :confused:
Vähän niinku tällänen (https://kotisivukone.fi//files/tmiporlanpaja.kotisivukone.com/.thumbs/kuvatkotikoneelta_447_170x250.jpg) Porlan pajan tekele? Mut toi ei vaan taida käydä valuakseliin?
Helpoin ehkä hitsata, jos vaan pystyy?
Älä mene hitsailemaan, Ei tuo nyt ihan mahdottomalta näytä että saisi pulttikiinnityksellä satulan kiinni. Jarrukengistähän saa kopipitua aika hyvin porttaaliboxin reikien paikat?
Älä mene hitsailemaan, Ei tuo nyt ihan mahdottomalta näytä että saisi pulttikiinnityksellä satulan kiinni. Jarrukengistähän saa kopipitua aika hyvin porttaaliboxin reikien paikat?
Jarrukengistä saa vain yläpään. Alhaalta paraspaikka olisi varmaan tuo jonkinnäkösen säädön paikka(oli joku epäkeskosäätö :confused:).
Mutta:
A) nuo kiinnityspaikat ei ole samalla linjalla keskenää.
B) satulan kiinnitys on kolmannella linjalla.
Eli jos haluaa tehä yhdestä palikasta, niin aikamoinen vänkyrä tulis.
TAI sit pitää hitsailla monesta osasta yhtenäinen=sallittua??
Jos sen käikäleen voi tehä monesta palasesta, niin sitten ei liene ongelmaa... Pitää suunnitella.
Olisko näistä kuvista hyötyä/ideoita satulan kiinnitykseen:
http://gallery.2slow.ca/view_album.php?set_albumName=album12&page=1
Olisko näistä kuvista hyötyä/ideoita satulan kiinnitykseen:
http://gallery.2slow.ca/view_album.php?set_albumName=album12&page=1
Ideoita tuli, kiitos. Mites toimis tämmönen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=97927
Olisko tuommonen tarpeeksi tukeva?
Miksikäs ei tollanen hevosenkenkä kestäisi.
-Tekee tuon käikäleen jostain vaikka 15-20mm levystä, miten tilaa riittää.
-Tekee siitä "tiukan" tuohon boksin päälle.
-Mahdollisemman paksut pultit.
-Mitä lähemmäs noita yläkiinnikkeitä käikäleen saa, ni sen parempi.
Pitää saada jonkunnäkönen piirustus sepustettua, et voi viedä johonki leikattavaks. Vapaalla kädellä ei tuu kovin kaunis... :p
Tai sit jos jollai sais latan taivutettua u-muotoo.
Innostuin vähän askartelemaa :D Ensin karkea mitoitus paperille:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98107
Seuraavaksi pahville 1:1
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98108
Ja volaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98109
:D
Huomen testaa osuko edes lähelle...
juuri noin - pizzasta on aina hyötyä !
seuraavaks vanerista kanisahalla, ja voila` !
Oinas? :D
Ihan hyvältä tuo kiinnitysraudan malli näyttää.
Joo, lauantain pizzaillasta oli näemmä muutakin iloa, kuin itse syöminen. Toinen varteenotettava vaihtoehto olis ollu tyhjä lonkerolaatikko... :D
Ja juu, Oinas. ;)
Piti heti aamusta käydä tallilla vähän sovittelee ja veistelee. Hyvin istuu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98130
Nyt se näyttää tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98131
Ja seuraavaks pitäis jostai kaivaa sitä vaneria. Jos oikee hyvä tuuri kävis, ja löytyis noin 10mm, niin sais suoraa pultattua kaikki kiinni keskenää.
Nonii, nyt olis eka versio ihan vanerista...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98141
Alkuun laitoin noin. Tällöin vaneri oli ihan C:n muotoinen. Ongelmaksi tuli ettei satula mahtunut vanerin ja levyn väliin.
Vaneri on 12mm, ja jos haluaisi sen näin, pitäisi levy tehdä 10mm teräksestä-> kestääkö? Silloin se voisi olla edelleen täysi C:n muotoinen, ja olisi ehkä tukusampi... Mutta ylä- ja alakiinnityspulttien väli on 240mm, ja satula on siinä välissä. Näyttää ainakin aika heiveröiseltä noin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98144
Kun taas jos sen laittaa tohon väliin, niinkuin alkuperäinen jarrukenkä, niin silloin vanerin ja satulan väliin jää 18mm rakoa, ja levy voidaan tehä 12mm:n levystä. Siihenhän vois ilmeisesti hitsata vahvikepalan, kunhan pultit menee läpi myös tuosta 12mm levystä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98142
Järkimmäisessä versiossa levy olisi kutakuinkin tämän näköinen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4170&pictureid=98143
Alapuoli näyttää tältä. Reijät ei osunu sinne päinkää. On muuten yllättävän vaikee mitottaa ihan vaa rullamitalla, kun kaikki pinnat ei oo samalla tasolla...
Ensimmäisen mallin mukaan tehtäessä tähän väliin tulisi 36mm palikka.
Toisen mallin mukaan tehtäessä tähän väliin tulisi 18mm palikka.
Kumpi malli on kestävämpi/parempi/katsastuskelpoisempi??
puhdas mutu ääni jälkimmäiselle versiolle...
Entäs jos tekis tolla ekalla versiolla jöötistä levystä niin että ohentas sitä levyä tuosta kiinnityskorvan kohalta. Noihin alakiinnikkeisiin on varmaan helpompi tehä tukevat välipalat kuin satulan alle?
Vaihtoehto tuokin. Tukevat palat syntyy kyllä 18mm levystä, ja sehän voi olla vaikka reilusti isompikin kuin tarvis...
Tää on valintojen maailma. Oisko vielä kommentteja, tilanne 1-1 :D
maukka79
31.01.2012, 09:02
ääni kakkosvaihtoehdolle!
moggirange
01.02.2012, 01:42
Olikos se niin, ettei tuota kiinnityspalikkaa saa hitsata?
Ai hitsata ollenkaan, vai hitsata kiinni akseliin?
Heikki L
01.02.2012, 10:12
Kiinnityspalikan saa hitsata akseliin mutta siihen ei saa hitsata muuta, eli sitä ei voi esim jäykistää ylimääräisillä rivoilla jos ei jyrsi niitä siihen.
Joten aika jöötistä joutus tekeen sillon.
Mun ääni 2 selle, mahd tukeva:)
Paino ei kai enään tässä vaiheessa meinää mitää
Saakos sen levikepalat laittaa vaikka pulttiliitoksella hitsaamisen sijaan? :)