View Full Version : traktori härvelin suunnittelua mikä jakis?
mielessä on pyöriny vuoden päivät rakentaa ite ns. traktori. ainekset ajatuksissa ois seuraavat:
hjn lukko akselit. taka akselista lähtis kiinteet härvelin runko palkit eteen jotakin 60cm erillään toisistaan. ja eteen akseli roikkumaan keskeltä järeästä riipusta.
mersun turbo dsl ja automaatti. ehkä 603 tai om617a jos jostakin vaan löytää.
jakolaatikoksi ois nivan remontoitu laatikko mutta mahtaako se olla liian hepponen tälle muulle tekniikalle?
tarkotus ei ole millää tavalla tehdä mitää muta mönkijää. vaan samantapainen kuin 165 massikka tai fordson majuri. hieman vaan parannettuna ja uudemmalla tekniikalla.
jakolaatikko kysymyksen lisäksi oon miettiny että mites tohon sais parhaiten hydrauliikan? mistä vehkeestä sais jakolaatikon jossa ois ulos otto. ja pitää olla erillinen jakolaatikko. ettei ole pää ja jako samassa.
eikö ulos ottoon sais helposti hydrauli pumpun kiinni? ja sillon sitä ei tarvis turhaan pyörittää. vaan sillon ku tarvii sitä johki.
saa tietty ehdottaa vaihtoehtoja muillekkin osille paitsi koneelle ja laatikolle koska nuot ovat parhaat :D ainakin taka akselilla pitäis olla kytkettävä lukko.
Samppa79
09.08.2011, 20:36
Näyttää siltä että aiot panostaa vehkeeseen. Mites jos veto olisi hydraulinen? Kahdesta etuakselista akselit ja nelipyöräohjaus? Hydrauliikalla olisi helpompi hoidella suunnanvaihto ja monta muuta juttua. Mekaanista vaihteistoa ei tarvita joten toteusu mahtuu pienempään tilaan. Onhan pumput ja moottorit kalliimpia mutta käsiteltävyys olisi aivan omaa luokkaa.
Ota hydrauliikka keulapumpulla, näin ei ole vedosta riippuvainen. Jakis, miten olisi järeä rullaketju jos jatkuva neliveto ei haittaa? Kotelon hitsaamalla saa vielä öljyyn senkin pyörimään.
E: Vapaakierrolla pyörivä hydepumppu ei sanottavasti ota voimaa eikä kulu.
Näyttää siltä että aiot panostaa vehkeeseen. Mites jos veto olisi hydraulinen? Kahdesta etuakselista akselit ja nelipyöräohjaus? Hydrauliikalla olisi helpompi hoidella suunnanvaihto ja monta muuta juttua. Mekaanista vaihteistoa ei tarvita joten toteusu mahtuu pienempään tilaan. Onhan pumput ja moottorit kalliimpia mutta käsiteltävyys olisi aivan omaa luokkaa.
kuulostaakin jo liian hankalalta? en kauheesti noista ymmärrä. riittää kyllä ihan perus ohjaus ym. eli ei ruveta hifistelemään tollasia :D
Ota hydrauliikka keulapumpulla, näin ei ole vedosta riippuvainen. Jakis, miten olisi järeä rullaketju jos jatkuva neliveto ei haittaa? Kotelon hitsaamalla saa vielä öljyyn senkin pyörimään.
E: Vapaakierrolla pyörivä hydepumppu ei sanottavasti ota voimaa eikä kulu.
ai siis automaatti laatikon jälkee rattaalla ketju alas ja siitä molemmat kardaanit?
ai siis automaatti laatikon jälkee rattaalla ketju alas ja siitä molemmat kardaanit?
Juu.
Samppa79
10.08.2011, 14:39
kuulostaakin jo liian hankalalta? en kauheesti noista ymmärrä. riittää kyllä ihan perus ohjaus ym. eli ei ruveta hifistelemään tollasia :D
Hankala tai hankala, miten sen laskee. Mulla on pikkunen nelivetoinen jarruohjattu kuormaaja hydraulisella vedolla. On niin yksinkertainen värkki että miksi sellaista ei voi rakentaa itsekkin. Olen välillä miettinyt että jos laittaisi siihen kaksi kavennettua etuakselia niin tulisi kätevä peli. Onhan se totta että yksinkertaisempi rakennella tavallisilla kakkaroilla.
Hankala tai hankala, miten sen laskee. Mulla on pikkunen nelivetoinen jarruohjattu kuormaaja hydraulisella vedolla. On niin yksinkertainen värkki että miksi sellaista ei voi rakentaa itsekkin. Olen välillä miettinyt että jos laittaisi siihen kaksi kavennettua etuakselia niin tulisi kätevä peli. Onhan se totta että yksinkertaisempi rakennella tavallisilla kakkaroilla.
mitäs kaikkea tollasen toteutukseen pitäs hankkia ja paljonko ne suunnillee maksaa markkinoilla?
se nelipyörä ohjaus ois kyllä eri kätevä juttu:)
Samppa79
10.08.2011, 20:37
Vaikea hintaa laskea. Käytetyistä osista itse tekisin. Siihen tarvitsisi 2 hydrauliikka pumppua, 2 hydraulimoottoria joitakin venttiilejä, säiliön ja sen sellaista. Toinen pumppu ajomoottoreille ja toinen muuhun hydrauliikkaan. Osia voisi saada edullisesti käytettynä tai kalliisti kaupasta. Ebaystä voisi tutkailla. Moottorit ei tartte olla kovin isoja koska välitystä olisi perässä jo valmiina. Oikeastaan koko komeus toimisi yhdellä moottorilla kun käyttäisi jakoaskia välissä.
Heitin vaan ilmaan ajatuksen että hydrauliikka ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan ihmisen tekemä juttu :).
http://www.youtube.com/watch?v=pB9RAdJk9w0
jeah. mitä meinaatte kestäiskö tuo nivan jakolaatikko tuollasessa vehkeessä?
Samppa79
10.08.2011, 20:56
Sukulaismies väsäsi pihatraktorin mazdan kone/vaihteistopakettista jonka perään muistaakseni jonkin saabin vaihteisto peräksi. Etuvetoisen auton navat takanavoiksi ja vetarit hitsaamalla lyhyemmäksi. Hyvin sillä pihat on auki pysynyt jo toistakymmentä vuotta.
Jos ajettelit automaattia niin kannattaisiko laittaa toinen vaihteisto jatkoksi jotta saa hitaammat välitykset? Ryömintä olisi aika mukava ominaisuus.
Väsäät vehkeen nurkista löytyvistä kamppeista ja kokeilet kestääkö. Jos ei kestä niin takuutyönä pikku parannus heikkoon kohtaan :)
Tarviiko akseleissa olla välttämättä lukkoja? Kemppi taka-akseliin ja etuseen ei mitään?
Samppa79
10.08.2011, 21:00
Kaverilla on tämmönen projekti:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5385937353582820333
Perustuu vissiin kuorma-auton osiin.
Samppa79
10.08.2011, 21:04
Tässä se jota etsiskelin:
http://www.youtube.com/watch?v=yveDcX3Jcm0
http://www.youtube.com/watch?v=uLeDoajXWP8&feature=related
Tässä yksi neliveto toteutus:
http://www.youtube.com/watch?v=YpzIQbqcutc
Tarviiko akseleissa olla välttämättä lukkoja? Kemppi taka-akseliin ja etuseen ei mitään?
Jos pihakampetta koville pohjille suunnittelee niin lukot on aika turhat.
Ja hydrauliveto tulee kalliiksi jos haluaa edes tuon automaattilootan tasoiset ajo-ominaisuudet.
tuo vw rakennelma näytti just sellaselta mitä meinasin. ei tietty noin viimisen päälle ja paremmalla koneella.
ja toi lada taas oli liian pieni.
tiiän että kyllä se sitten vituttaa kun niitä lukkoja tarvis. ainaki takana ois ehdoton.
Tässä on hyvin yksinkertainen ja toimiva escortin 1.6 d tekniikalla ja hydrauliikka on otettu remmillä kampiakselilta. Akselit on takana hiasen ja edessä mersun perä,vaihteisto on escortin oma ja vetarit on muuttuneet kardaaneiksi.Etuakseli on keinuva kuten traktoreissa.
Tässä on hyvin yksinkertainen ja toimiva escortin 1.6 d tekniikalla ja hydrauliikka on otettu remmillä kampiakselilta. Akselit on takana hiasen ja edessä mersun perä,vaihteisto on escortin oma ja vetarit on muuttuneet kardaaneiksi.Etuakseli on keinuva kuten traktoreissa.
wau. eihän tosta puutu enää ku rännit :D
kertokaas nyt joku tosta jakolaatikon kestävyydestä?
missäs muissa vehkeissä on erillinen jakoloota jossa myös ulosotto?
bulldozer
12.08.2011, 21:26
eikös 1 kopan pajerossa ole ulosotto.... ja kyllä se omasta mielestä just noin ulosotolla kannattaa toteuttaa jos haluaa helposti / halvemmalla tehdä. joskus oli itellä suunnitteilla samanmoinen projekti ja just pajeron osista paitsi koneeksi joku miehekkäämpi diesel. siitä ei ois kyllä rattoria tullu ku niitä jo on vaan ihanvaanjokumuumikäliepeltorälläyshärveli...
Ulosotto akseli pysähtyy aina kun painaa kytkintä.Nivan jakis on taatusti heikko mesen koneen jatkeena.Vielä kun etit automaatti etuvetoisen ni siitä tulee erityisen mukava piha kone
Heikki L
13.08.2011, 09:39
Siis kääntyykö tossa etupyörät vaikka on mersun perä edessä?
Kääntyy koska se on henkilöauton perä ja siinähän on nivelletyt vetarit jotka on liitetty fiestan vetareihin ja napoihin.
Ulosotto akseli pysähtyy aina kun painaa kytkintä.Nivan jakis on taatusti heikko mesen koneen jatkeena.Vielä kun etit automaatti etuvetoisen ni siitä tulee erityisen mukava piha kone
miks ihmeessä etuvetoinen? en keksi yhtään diiseli automaatti etuvetoista varteen otettavaa vaihtoehtoa.
tokkos nivan jakiksessa ole edes ulosottoa? vai muistanko wäärin?
tokkos nivan jakiksessa ole edes ulosottoa? vai muistanko wäärin?
on tuos ainaki.
miks ihmeessä etuvetoinen?
Silloin ei tarvita erillistä jakolaatikkoa, kun etuvetoisen perä toimii jakolatikkona. Vetarit siitä muuttuu kardaaneiksi. Tulee yksinkertaisempi rakenne ja silti saa moottorin pitkittäin. Moottori tulee tällä tapaa kyllä aika keskelle, mutta laittaa tankin, akun ja muut painavat nokkaan.
Sen lisäksi akselien perävälitykset tulee vielä lisää vauhtia alentamaan. Erillisellä jakolaatikolla vakiovälityksin pikkupuoli on usein nopeampi kuin akselien perävälitys, joten laitos kulkee etuvetotekniikalla hitaammin kuin takavetotekniikalla + jakolaatikolla.
joo mutta ei oo sellasta etuvetoista josta tekniikan ottaisin? joku opel tai foordi. morjes! :D
tää ajatus tuli taas kummittelemaan päähän tänään aamusta :D
hj taka lukkoakseli oiski jo josta vois alkaa runkoa rakentelee. mielessä pyöri myös mersun 606 turbolla :D jakista mietiskelin ja. onkos jotku chevyn laatikot edullisia?
mikäs ois minimi pituus taka kardaanille?
kestääkö hjn akseli jos pistää normi pikku rakkorin takapyörät?
Infernaalinen
12.11.2012, 20:54
Ohessa ruotsalaista traktori-projektia:D:
http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM
Juu. Siitähän se ajatus taas tais lähteä :D
Kaverilla on nelivetonen omavalmiste rakvaattori. Kone ja laatikko etuvetoisesta Nissanista (kone ja laatikko pitkittäin), taka-akseli foortista ja etuakseli sekotus fiatia, bemaria ja ties mitä. Kulkee isoimmalla pykälällä jotain 80:ä ja pienimmällä vaihteella tyhjäkäynnillä kävelee ohi. Porttaaleja tai planeettavaihteita napoihin kaveri on suunnitellut, että saisi vetoakselit/nivelet kestämään. Nykyisellään eivät kestä pienillä vaihteilla aiheutuvaa vääntöä. Myös jotkut jykevämmät akselit voisivat tulla kyseeseen jos löytyisi riittävän kapeat, Suzukin akseleita kaveri jo katseli sillä silmällä.
Toisella kaverilla on samantyylinen vehje, kone on Volvon B20, laatikko 850 Volvosta, taka-akseli kavennettu 240:n, etuperä bemarista, etunavat 850:stä ja vetarit sekotus bemaria ja volvoa. Etuvetonivelet on tässä vehkeessä heikoin lenkki.
850 Tdi automaatti Volvos olis aika hyvä tekniikkapaketti, toki syöttöpumpun sähköohjaus aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa.
farmforest
13.11.2012, 14:18
Osta multa isuzu troopperi (laatikossa ulosotto, edessä lumilevylle suunniteltu puskuri). Ketjut alle, päälle punaista maalia, fergusonin tarrat kylkeen ja ei muuta kuin lunta työntämään :D.
http://www.nettikone.com/omavalmiste/toyo-trac-4105/1142548
joku on lukenu mun ajatukset :D
Yhdellä tutulla on itsetehty traktori kanssa. Se on ihan ammattikonemies. Siis sillä on kaivureita ja autoja ihan muualla ajossa useampikin.
Se teki koneensa niin että sillä on pieni 3pyttynen dieseli, (oiskohan olut daihatsun pakusta?) sen perässä suoraan hydraulipumppu niin kuin "oikeissa" koneissakin. Akseleina siinä oli jotku fordin akselit mitkä sattui olemaan nurkissa. Sanoi et jos nyt tekis niin vois tosiaan miettiä sitä, että ois just esim suzuki akselit joissa kytkettävät lukot tai mahdollisesti lsd tasauspyörästölliset jotkut (hilux?). Akseleissa on muistaakseni omp-400 moottorit suoraan kiini kardaanin laipassa.
Ohjaus on tehty linkku eli siis runko-ohjauksena. Koneessa on edessä ihan kunnollinen kauha edessä ja sillä voi jopa kantaa sepeliä kuulemma. Kaatumaanhan tollasen runko ohjatun saa isoilla kauhoilla. Mutta toisaalta on kyllä todella näppäräkin toi laite.
Ehkä ajatus oli hieman kuin avantti tms. mutta jotenkin tollanen itte tehty on vaan niin paljon reteempi. :D Ja tää on tehty +10vuotta sitten jo. Ja vielläkin tekee sillä lumityöt mieluiten.
Ja ihan vaan ajatuksia herättäämään... ;)
-sami-
Tuolla on monenmoista laitetta. http://harvelit.proboards.com/index.cgi
Tuo sattui silmän, ei ole vaan nostolaitteita eikä ulosottoa, vois meenä jopa tutkimaan tarkemmin, kun samalta kylältämlöytyy. 5pyttynen om602 olis sopinut paremmin :-)
Http://www.nettikone.com/valmet/602/1154124
Minä olen miettinyt että jos nostaisi HJ:n koneen Zetor 6945 keulalle, saisi vähän nopeutta lisää...