View Full Version : voisko joku kertoa tyhmälle vähän tosta soasta??
kun kaikki puhuvat siitä mutta ite olen alottanut harrastuksen vasta enkä tiedä mitä tarkottanee... :confused::confused:
kun kaikki puhuvat siitä mutta ite olen alottanut harrastuksen vasta enkä tiedä mitä tarkottanee... :confused::confused:
tuli ehkä väärään osioon tehtyä alotus, mutta ehkä tätä hyväksikäyttäen voisin ruveta projektistani kertomaan :rolleyes:
kun kaikki puhuvat siitä mutta ite olen alottanut harrastuksen vasta enkä tiedä mitä tarkottanee... :confused::confused:
tarkottaa akseleiden yläpuolisia lehtijousia.
springs over axle
Kuten Kraz edellä totesikin, SOA tulee juurikin sanoista spring over axle... Maastureissahan on vanhaseen aikaan lehtijouset olleet liki ainoa jousitusmuoto.. Toki, oli muutamia kierrejousellisia ja jopa vääntösauvajousellisiakin malleja.. Siis vanhaan aikaan, jolloin maasturit olivat vielä maastureita.
Lehtijousitus oli ja on itseasiassa vieläkin varsin etevä akseleiden tuentatyyli. Rakenne on kohtuu yksinkertainen ja sitäkautta varsin kestävä. Jouset tulee asettaa joko siten, että akseli pultataan jousipakan yläpuolelle, kuten mm. Land Cruisereissa, tai siten, että akseli pultataan jousipakan alapuolelle, kuten esimerkiksi Hiluxissa tai Uazissa on tehty. SOAn etuna on mm. maavaran lisääntyminen akseliputken (ei perän) kohdalla.. Lisäksi SOAlla saadaan ehkä jonkin verran paremmat maasto-ominaisuudet, sekä jossain mielessä helpompi korotettavuus, esimerkiksi jenkeissäkin käytetyilla korotuspalikoilla akselin ja jousipakan välissä.. SOAn heikkous on kenties siinä, että se on ehkä jonkinverran heikompi, kuin konstruktio, jossa akseli on lehtipakan yläpuolella..
Itsesiassa maasturi, johon on tehty SOA, on maasto-ominaisuuksiltaan, mikäli jouset on tehty hyvin, varsin maastokelpoinen värkki. Eli aina ei tarvita kierrejousia, jotta saataisin hyvät joustot.
Mielipide-erojakin varmasti löytyy, mutta tää olikin vain mun näkemys aiheesta.
Kuten Kraz edellä totesikin, SOA tulee juurikin sanoista spring over axle... Maastureissahan on vanhaseen aikaan lehtijouset olleet liki ainoa jousitusmuoto.. Toki, oli muutamia kierrejousellisia ja jopa vääntösauvajousellisiakin malleja.. Siis vanhaan aikaan, jolloin maasturit olivat vielä maastureita.
Lehtijousitus oli ja on itseasiassa vieläkin varsin etevä akseleiden tuentatyyli. Rakenne on kohtuu yksinkertainen ja sitäkautta varsin kestävä. Jouset tulee asettaa joko siten, että akseli pultataan jousipakan yläpuolelle, kuten mm. Land Cruisereissa, tai siten, että akseli pultataan jousipakan alapuolelle, kuten esimerkiksi Hiluxissa tai Uazissa on tehty. SOAn etuna on mm. maavaran lisääntyminen akseliputken (ei perän) kohdalla.. Lisäksi SOAlla saadaan ehkä jonkin verran paremmat maasto-ominaisuudet, sekä jossain mielessä helpompi korotettavuus, esimerkiksi jenkeissäkin käytetyilla korotuspalikoilla akselin ja jousipakan välissä.. SOAn heikkous on kenties siinä, että se on ehkä jonkinverran heikompi, kuin konstruktio, jossa akseli on lehtipakan yläpuolella..
Itsesiassa maasturi, johon on tehty SOA, on maasto-ominaisuuksiltaan, mikäli jouset on tehty hyvin, varsin maastokelpoinen värkki. Eli aina ei tarvita kierrejousia, jotta saataisin hyvät joustot.
Mielipide-erojakin varmasti löytyy, mutta tää olikin vain mun näkemys aiheesta.
No nyt selkis :) kiitoksia!
Tuosta SOA:sta käytetään myös lyhennettä SPOA. Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa ja kuvia.
(http://img108.imageshack.us/img108/7418/spoa033kc5.jpg)
Tuosta SOA:sta käytetään myös lyhennettä SPOA. Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa ja kuvia.
(http://img108.imageshack.us/img108/7418/spoa033kc5.jpg)
Juu ei muuta kuin kuukkelin kuvahakuun soa :-)
Spoa ei onneks oo noin herkästi tarttuvaa.:D