Kirjaudu sisään

View Full Version : Pajeron -93 Ratti ongelma


ArKo
26.07.2011, 22:38
Tuli hommattua -93 Pajero 2.5L GLS
Muuten tuntuisi ihan soivalta kamppeelta vaan ratissa/ohjauspyörässä
on ihme klappia, siis ratti klappaa oudosti.
Esimerkiksi jos ottaa ratin oikeasta reunasta kiinni ja vetää itseensä päin
niin klappia on noin sentin verran.
Tulikohan asia selitettyä tarpeeksi epäselvästi :)

Aloin avaamaan ratin keskiötä. Irroitin kaikki töötti hilppeet pois edestä ja avasin varsinaisen ratti akselin mutterin. Ratti lähti irti ihan vain nostamalla, tuntui ettei ollut yhtään kiinni kartiossa(tässäkö syy klappiin?)
Akseli tappi tosin liikkuu noin puolisenttiä puoleensa ilman rattiakin?
Noh yritin sitten kiristää pulttia, mutta ei tunnu menevän tarpeeksi syvälle. Puuttuuko kiinnityksestä kenties jotain oleellista.


Auttakaahan Pajero tietäjät ja tietty muutkin kenellä asiasta käryä:)

thudor
26.07.2011, 23:28
Mitään kyseisestä mallista tietämättä veikkaisin, että on väärän mallinen keskiö tai ratti. Eli akseli yleensä hieman lotajaa putkessa vapaana, mutta ratin keskiön kiristyksessä tiivistyy paikalleen. Oliskohan väärä halkaisija tai boorimalli (hieman kartio) tolle akselille? tai sitte pitäis olla jokin kaulus sen keskiön alle, yleensä kyllä kiinteästi siinä keskiössä.

ArKo
26.07.2011, 23:35
Mitään kyseisestä mallista tietämättä veikkaisin, että on väärän mallinen keskiö tai ratti. Eli akseli yleensä hieman lotajaa putkessa vapaana, mutta ratin keskiön kiristyksessä tiivistyy paikalleen. Oliskohan väärä halkaisija tai boorimalli (hieman kartio) tolle akselille? tai sitte pitäis olla jokin kaulus sen keskiön alle, yleensä kyllä kiinteästi siinä keskiössä.

Boori tuntuisi sopivan ihan ok, kartiosta ei sitten olekkaan tietoa.
Laitan huomenissa vielä kuvan ratin alapuolen keskiöstä/kauluksesta.
Kovempaa ei enään tohdi kiristää, ettei ala jenka oikenemaan :)

tdi
26.07.2011, 23:39
Boori tuntuisi sopivan ihan ok, kartiosta ei sitten olekkaan tietoa.
Laitan huomenissa vielä kuvan ratin alapuolen keskiöstä/kauluksesta.
Kovempaa ei enään tohdi kiristää, ettei ala jenka oikenemaan :)

pohjaako se mutteri vai kartio ? koita pistää prikkaa mutterin alle tai sitte on se kartio osa mennyt jo väljäks:confused:

ArKo
27.07.2011, 00:15
pohjaako se mutteri vai kartio ? koita pistää prikkaa mutterin alle tai sitte on se kartio osa mennyt jo väljäks:confused:

Mutteri pohjaa ratin laippaan. Mittailin hieman ja ratin kartion pitäisi ainakin 5mm mennä vielä alaspäin akselissa . Ei vain lähde menemään.
Kartio tuntuisi ennemminkin liian ahtaalta. Yritin myös holkin kanssa kiristää, vaan ei silti lähde menemään alaspäin. Liekö kokonaan väärä ratti?

AlluK
27.07.2011, 15:04
Joko väärä ratti tai sitten toi vilkunpalautusrengas? on väärinpäin.

Magwel
27.07.2011, 16:19
Näyttäs olevan gen1 pajeron ratti tossa kuvassa. Eli ratti ostoksille.
Multa löytyis oikeanlainen ratti.

ArKo
27.07.2011, 17:47
Näyttäs olevan gen1 pajeron ratti tossa kuvassa. Eli ratti ostoksille.
Multa löytyis oikeanlainen ratti.

Jos on varma tieto että on vika ratti, niin oikea tänne tulemaan ja äkkiä :)

Magwel
27.07.2011, 19:05
Laita ratista kuva kun siinä on töötti osa kiinni niin voi varmistua mikä ratti siinä on.
Ratti+paljon muuta gen2 pajero osaa 0500-266940

ArKo
27.07.2011, 21:55
Laita ratista kuva kun siinä on töötti osa kiinni niin voi varmistua mikä ratti siinä on.
Ratti+paljon muuta gen2 pajero osaa 0500-266940

Tuossa on parit kuvat ratista. Toivottavasti selvinee että minkä
kikottimen ratti on kyseessä.

tdi
27.07.2011, 22:06
onks toi fordin ratti ?

MURSKAAJA
27.07.2011, 22:12
Siellä on ohjausakselin ja ohjauspylvään putken välissä semmonen muovinen/nyloninen laakeriholkki.Alunpitäen tiukalla sovitteella paikallaan,aikaamyöten kuluu ja tipahtaa muutamia senttejä alemmas.Pura vähän lisää ja laita holkki liimalla kiinni ja eikun kovaa ajoa!

ArKo
27.07.2011, 22:23
Siellä on ohjausakselin ja ohjauspylvään putken välissä semmonen muovinen/nyloninen laakeriholkki.Alunpitäen tiukalla sovitteella paikallaan,aikaamyöten kuluu ja tipahtaa muutamia senttejä alemmas.Pura vähän lisää ja laita holkki liimalla kiinni ja eikun kovaa ajoa!


Hajottamo listalta löytyi tällainen http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=16223528 Joten ratti taitaa olla oikea.

Joten MURSKAAJA taitaa olla jäljillä :) Onko sovite siellä kartiossa?
Tai siis sielläkö sen pitäisi olla? Kuinka syvälle ko' holkki pääsee alaspäin menemään, etten kaiva turhaa jos vaikka puuttuu kokonaan.

MURSKAAJA
27.07.2011, 22:32
Siitä on jonkin aikaa kun sen korjasin.Muistaaseni tossa oli tilttiratti,eli holkki on siinä putken ylemmässä osassa.Ei se oo paha purkaa,ohjausakseli poorista alapäästä irti ja putki tais olla kahella pultilla kojelaudan alta kiinni.On huomattavasti helpompi korjata irrallisena.

ArKo
27.07.2011, 22:39
Siitä on jonkin aikaa kun sen korjasin.Muistaaseni tossa oli tilttiratti,eli holkki on siinä putken ylemmässä osassa.Ei se oo paha purkaa,ohjausakseli poorista alapäästä irti ja putki tais olla kahella pultilla kojelaudan alta kiinni.On huomattavasti helpompi korjata irrallisena.

Kiitti vinkistä. Tämä asiahan pitänee huomenissa selvittää.
Laittelen hommasta kuvia, joskos sitten on muillekkin hyötyä joskus.
Toivoen tietysti että vika löytyy/korjaantuu, eikä mene itseltä
sormet suukkiin :)

ArKo
28.07.2011, 04:56
Tuli tuossa vielä mieleen että missä kohtaa tuon
holkin tarkalleen ottaen pitäisi olla? Onko näkyvissä tuossa ohjaus akselissa
kun ottaa vain ratin pois, vai pitääkö mennä syvemmälle?

Pääseekö helpommalla jos hakee vain uuden holkin,
niin säästyy purkamisen vaivalta?

MURSKAAJA
28.07.2011, 21:25
Eipä riitä ratin pois otto,joutuu purkaa vähän enempi.Eli kun kyseessä tiltti ratti ylempi putki n.200-250mm pitkä niin sen yläpäässä.Ei näy ulospäin.Niin ja oikeis autoissa on kuula tai rullalaakeri,mutta mitsu käyttää tollasta holkkia.

sumpe
29.07.2011, 12:25
Ex apen pajeroon oli laitettu formulinki ja se keikku joka suuntaan ja siltin sitä ei saanu mitenkään muuten pois ku halkasemalla keskiön.

Dectane
08.08.2011, 19:21
"vähän" offtopic mutta onko tämä nyt mikä pajero näistä mitkä pyörii lumijoella?

Turkoosi 33"silla kumeilla, vai Tummansininen 33"silla, VAI ylipäästä originelli viininpunanen? :D

mki
09.08.2011, 12:53
Tuli hommattua -93 Pajero 2.5L GLS

Auttakaahan Pajero tietäjät ja tietty muutkin kenellä asiasta käryä:)

Tällä pääsee melko pitkälle: sivulla 900 rattiputki
http://www.mitsubishilinks.com/fsm/montero_fsm_1992-1995_enginechassisbody.pdf

Ja täs samalla pitää kaveria auttaa, eli
Sähköt:
http://www.mitsubishilinks.com/fsm/montero_fsm_1992-1995_electrical.pdf
Moottori: (4D56)
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Engine/pwee9067/11A.pdf

Ei selvinny onko manu vai auto, mutta:
Manuaalilaatikko + jakolaatikko (V5MT1)
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8914/22B.pdf
Automaatti +jakolaatikko (V4AW2)
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8920/23A.pdf

Noilla nyt purkaa tuon auton ja vielä kasaakin :)

Sit yks hyvä paikka asioita etsiä ja kysellä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=35.0