View Full Version : hj-61 joulukuusiefekti vai mikä?
keivalkkeri
31.03.2011, 23:50
Mittaristossa palaa ties vaikka mitä valoja, mm. akun valo, lukkojen valo, filtterin valo jne. Rele on vaihdettu kerran, jonka jälkeen kaikki näytti olevan hetken normaalisti. Sitten vika ilmaantui uudelleen. :mad:
Onko ajatuksia/tietoa, mikä voisi olla vikana? :eek:
No se on se toinen vaihtoehto, eli vedenerotin.
oliko ongelma siloin kun mittari lämpenee ?
(joskus kiukutelee mitariston jäniteen tasaaja)
nouseeko öljynpaine diesel mittarit pohjaan ?
voi kokkeilla otta myös löpö anturilta johdon irti
mulla oli johto maissa ja siloin tällöin otti runkoon :)
vaihdoin takaosaan kaikki kaapelit takse menevästä johdosta taaksepäin :)
voi ottaa kokeeksi myös öljynpaine anturin ja lämpöanturin johdot irti
onko latausjännite oikea noin 26-28v?
(itsellä oli säätäjä paskana tai lämmennyt? vaihdoin sen ja taas toimi syttyi merkkivalot aina siloin tällöin kun ajoi kunnolla lämpimäksi :) ?)
tarkista pelkääjän jalkatilasta se latauksen valon rele (charge lamp relay) ?
(mulla hitsas releeltä kärkiä kiinni pyhkäisin paperilla ja taas toimii :) )
ei ole enään ollut ongelmia sen osalta voi olla releeltä myös diodi paskana! :)
sitten siinä pelkääjän penkin alla on kaksi pistoketta toinen vedenerottimelle ja toinen
lukkojen antureille ota irti ja kokeile ! :)
Elä paisko se on paskana :)
keivalkkeri
01.04.2011, 20:31
vika on vie tallella. ongelma ilmenee heti kun auto on käynnissä. öljynpaine mittari ei värähä ollenkaan ja löpö mittari toimii.vaihdoin sen lamppu releen vika hävis vähäks aikaa mut nyt palaa taasen valot. auto lataa 28v. täytyy huomena etsi vikaa. purin lamppu releen näyttää että käämi on palanu mutta miks. mikä sen voi polttaa?
katsos ettei vaan ole laturilta säätäjä johtoja maissa
( laturin sisällä tai läpiviennissä)
sattaa ladata vaikka on joku johdoista maissa
eli periaateessa säätäjä voi myös polttaa sen releen
mulla oli vanhassa laturissa kun vaihdoin uuteen yksi
säätäjille menevä johto hankalasti ja oli 1 ruuvin ja rungon välissä
johdot pitää olla myös oikein kytketty laturin sisällä
säätäjiäkin oli muistaakseni 2 laisia 25a ja 40a laturit
en jaksa muistaa oliko saman näköisiä ja saman typpisessä laturissa
mutta katso siittä säätäjästä tyypinumeron perusteella
varmaan googlella pitäisi löytyy tietoja
kanatta ainakin varmistaa pitäs varmaan olla se 40a säätäjä
yhdessä hj:ssä oli 12v tarvike säätäjä olivat antaneet väärän kaupasta
(maahantuoja toimittanut kaupaan vääriä )
siinä oli kyllä vaikka minkä näköistä valoilmiötä :)
katso myös että latauksen merkki lamppu on oikean kokoinen
muistaakseni kaikki mittarin lamput oli 24v 3w mutta joskus on ollut myös 5w lamppuja mittarissa, (jopa 12v) :) , vatteja sattaa olla 5w lampulla
liikaa sulataa ainakin mittarin pohjasta muovit :)
jos se valo ilmiö on tullut uudestaan varmaan on taasen hajottanut sen releen
olikos lisävaloja ?
joskus sataa olla kytketty aika hullusti voi olla
1 johto otettu laturilta väärästä johdosta jossain rimpulassa oli näin :)
jos se ei öljynpainemitarikaan toimi voi olla mittarin takankin jotain
tai jokin maadoitus häiriökin aiheutta joskus aika jänniä ominaisuuksia :)
jokos vika löytyi ?
vai teitkö oopeli miehen ratkaisun
pitäskö soittaa korjaamolle,hajottamolle vai papille ? :)
vimeisestä apua löytyy niihin henkimailman homiin
jos ajoneuvo on jotenkin Riivattu :)
keivalkkeri
05.04.2011, 19:18
vika on vielä. yritän saaha leiman ensin autoon. nyt ei valot pala kun on rele pois välistä. autossa ei ole lisävaloja ja on seissy puun alla 3v
vika on vielä. yritän saaha leiman ensin autoon. nyt ei valot pala kun on rele pois välistä. autossa ei ole lisävaloja ja on seissy puun alla 3v
voisko vesi päästä releelle Ja/tai mittariin kun on seissyt noin kauan
mulla oli helmakotelon etupääissä reijät(molemmin puolin) ja oli aika paljon kaikea
törtettä ja pölyä siellä kotelossa missä se rele on pääsee aika nätisti vesi sinne
sit oli toisella puolella siinä lokasuojan allakin ylhäälä reikä sauman vieressä :)
samoten siinä sisälokarin takana helman etuosassa
ihmettelin ku oli mittarikin joskus huurussa kun lähti aamulla ajaan ja lattia märkänä
jos oli satanut :)
nyt kun on noi hitsuu hommelit suurimmaksi osin tehty ei mee sisältä ees ikkunat huuruun
paitsi kovalla pakkasella kun ei noi puhalla lämmintä kunnolla :)
kanattaa myös katsoa korin ja rungon maadoitukset jos seisyt kauan ja akut on ollut paikallaan sataa hapettua jos esimerkiksi laitaaa parkit päälle
ja hätävilkut niin himeneekö takavalot/tai muut valot ?