View Full Version : Sammuttimesta painesäiliö
Puska-suska
17.03.2011, 17:02
Kaverin duunipaikan paloturvatarkastuksen yhteydessä meni muutama 6kg jauhe- tai vaahtosammutin uusittaviksi. Mietin että sellasesta hylsystähän voisi saada painesäiliön. Sammuttimissa ei tosin taida olla kuin se yksi reikä, ja varoventtiili olisi hyvä saada jotenkin kiinni. Painekatkaisijakin olisi hyvä olla, ellei sitten sitä löydy heti pumpun kyljestä(?). Tollasen 6kg pullon jos sais vielä vaikka molemmille puolille penkin taakse jemmattua, niin siinä olis ilmatilaakin jo toistakymmentä litraa.
Mitään ihmeitä näillä nyt ei tietenkään saa aikaseksi, mutta renkaidentäyttöön, jos ei muuta :P
Onko kellään kokemuksia tällasesta käytöstä?
Onko kellään kokemuksia tällasesta käytöstä?
On kokemusta, niitä on käytetty jo n.20v ja hyvin toimii.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Pauli-ilmaletkut.jpg
Puska-suska
17.03.2011, 17:29
On kokemusta, niitä on käytetty jo n.20v ja hyvin toimii.
Hyvä :cool:
Tossa kuvan sammuttimessa on ilmeisesti ollut se letkun pätkä ja suutin sen päässä, vai mikä toi punanen pilli on? Noissa malleissa mitä nyt olis tarjolla, on ilmeisesti vaan säiliön päässä se kahva-mittari-liipasin-sumutin -yhdistelmä. Kai siinä sailiossä on silti jotkut perus putkijengat? Josta saa jatkettua miten minnekkin...
vai mikä toi punanen pilli on?
Kai siinä sailiossä on silti jotkut perus putkijengat? Josta saa jatkettua miten minnekkin...
Ihan itse hitsasin sen pillin siihen, siinä on käyttämilleni 3/8" paine-ilmaliittimille sopiva jenga.
Niissä säiliöissä on vähän kaikennäköisiä jengoja tullut vastaan.
eihän sen ilman tarvitse välttämättä mennä säiliön läpi, meillä menee säiliöön ihan vaan yksi letku. siittä se ilma kuleksii kumpaankin suuntaan.
Puska-suska
17.03.2011, 18:40
eihän sen ilman tarvitse välttämättä mennä säiliön läpi, meillä menee säiliöön ihan vaan yksi letku. siittä se ilma kuleksii kumpaankin suuntaan.
Eikai täällä ole sellaista väitettykään...? Toinen reikä olisi vaan kätevä esim. tyhjennys- tai varoventtiilille.
Eikai täällä ole sellaista väitettykään...? Toinen reikä olisi vaan kätevä esim. tyhjennys- tai varoventtiilille.
tarkoitin että nuo lisälaitteet voi laittaa ihan linjaankin.
mä satuin löytämään säiliöksi sammuttimen joka oli jotain alumiini sekoitusta, hyviä puolia on että ei ruostu mutta noiden lisälähtöjen tekeminen voi olla haasteellista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1380&pictureid=20650
Lähtöjä saa just niin paljo ku viittii hitsata ja tulee komia :D
Siinä on muuten johonki letkulähtöön saatu sopimaan ihan tavallinen tubeless-venttiili säiliön täyttöä varten.
tarviiko sitä säiliöö renkaiden täytössä ku todellisuudessa se säiliö tyhjenee samantie ja kompura pyörii käytännöössä yhtä kauan säiliöllä tai ilman
Kyllä minä oon ainakin yhden renkaan 'pulautettua' takaisin vanteelle, kun oli tuommoinen säiliö kompuran jatkeena. 6bar painetta ja olisko 10l säiliö ollut. Sen verran tuli kerralla ilmaa/painetta, että riitti painamaan renkaan takas vanteelle. Pelkällä kompuralla ei olis onnistunut. Ja kokeiltiin myös 'tussauttaa' rengas vanteelle spraylla ja tulitikulla, mut saatiin vaan kumi palamaan kun ei ollut tarpeeksi hätästä ainetta pullossa. ;)
Renkaantäytössähän on sit eri tilanne.
Juu,on kokkeiltu ja toimii. Ykx homma mikä kannattaa tarkistaa on säiliön paine kestävyys,ponneaineita on ollu ties minkälaisia ja semmosia sammuttimia mis on erillinen säiliö kaasulle joten se varsinainen jauhe/vaahtosäiliö ei olekaan PAINE säiliö eli ei kestä periaatteessa painetta. Niissähän on kyl monesti stanssattuna jotain tietoja paineista ja koeponnistuksista. Toki hypistellessäkin huomaa kestääkö vai ei,ne vanhimmathan voi olla ruosteessakin niin et ei oo takeita kestosta,enkä oo kuullu et ois säiliö koskaan räjähtäny niinku dynamiitilla vaan joku nippa tms. lähtee ensinnä. Tarkkana,sano norsu ku hiirtä nu...
Tällä viikolla juuri värkkäsin vanhan 2 kg Glorian kanssa, se oli tarkastettu viimeksi vuonna 1987.
Painemittarin oli punaisella, eikä siellä mitään painetta ollutkaan. Tämän jauhe sammuttimen käyttöpaine on 15 bar. Messinkiosasta löytyy tavallinen renkaan täyttö venttiili, joten laskin siitä 8 bar sisään. Sitten menin ulos suihkimaan jauhot keväthangille. :D
Messinki osa, joka on ruuvattu pulloon, ja jossa kaikki muukin on kiinni, on tässä mallissa varustettu metrisillä hienokierteillä. Gloriahan on saksalainen, joten ei tuumaisia tässä. Kierteitä löytyi 34x1.5, 16x1.5, ja 10x1 mm. Nuo kaksi pienempää ovat yleisiä eurooppalaisia metrisiä putkikierteitä, niitä löytyy esim moottoreista.
Putsasin säiliön puhtaaksi, ja maalasin sen varmuuden vuoksi harmaaksi. Ettei kukaan yritä sammuttaa liekkejä öljyllä. Tällä on tarkoitus meinaan suorittaa painevoitelua detroit dieseliin. Saan voideltua laakerit ja muut uudella puhtaalla öljyllä ennen käynnistystä.
Kahva liipasin jäi pois, ja tukin sen reiän. Letkun tilalle tuli 6mm sisä mitalla oleva letku, joka on kiinni pikaliittimellä "sammuttimessa".
Öljyä säiliöön, letku kiinni DD:hen, ja painettä säiliöön. Eiköhän se öljy lähde luikertelemaan pitkin öljy kanavia.
tarviiko sitä säiliöö renkaiden täytössä ku todellisuudessa se säiliö tyhjenee samantie ja kompura pyörii käytännöössä yhtä kauan säiliöllä tai ilman
Toihan ny ei sitten pidä mitenkään paikkaansa, vai meinaatko että kaikki kompuroiden säiliöt on ihan turha kapistus, säliön tavoite on siinä, ettei kompura tartte käydä koko ajan, jolla saadan se aikaan että kompura kestää pidempään ja painevaihtelu saadaan tasapainoitettua, vai olekko tupakansytytin kompura käyttäjä, IHAN HUU HAA kommentti
"Toihan ny ei sitten pidä mitenkään paikkaansa, vai meinaatko että kaikki kompuroiden säiliöt on ihan turha kapistus, säliön tavoite on siinä, ettei kompura tartte käydä koko ajan, jolla saadan se aikaan että kompura kestää pidempään ja painevaihtelu saadaan tasapainoitettua, vai olekko tupakansytytin kompura käyttäjä, IHAN HUU HAA kommentti "
Jos täyttää isoja renkaita niin pienemmät kompurat pyörii koko ajan, tarvii jonkun verran olla tuottoa jos meinaa että sammuu välillä. Siitä 6mm letkustakin tulee sitä ilmaa läpi esim. 6 bar paineella ihan kiitettävä määrä litroina laskettuna. Ei taida markkinoilla olla montaakaan 12/24v kompuraa jossa riittäis tuottoa niin paljon että sammuis kesken renkaan täytön. Verkkovirtalaitteet on sitten asia erikseen mutta tässähän oli kyseessä autoon tuleva systeemi jossa paineen tekee juurikin joku 12/24v kompressori. Lukkojen tms. käytössä tilanne on taas eri kun käytettävä ilmamäärä on pienempi ja tuoton tarve pieni. Ei sitä 200l säiliöllä olevaa voimavirtakompuraa kukaan sinne metsään vie renkaantäytön takia.
<vink>Kannattaa muistaa mistä on kyse ettei suotta tule haukuttua toisten kommentointia.</vink>
Puska-suska
19.03.2011, 09:42
tarviiko sitä säiliöö renkaiden täytössä ku todellisuudessa se säiliö tyhjenee samantie ja kompura pyörii käytännöössä yhtä kauan säiliöllä tai ilman
Ja renkaidentäyttökin oli vaan esimerkki... Varsinaista tarvetta mulla ei ole, mutta kun nyt noita hylsyjä olis tarjolla, niin rakentaa valmiiksi, niin onpa sitten varalla jos joskus sattuu tarvitsemaan ihan oikeasti :rolleyes:
itellä säiliö lähinnä kuksassa jos kompura hajoo ni säiliö riittää lukkojen käyttöön yhen, ehkä kahen pätkän ajoon ja suikassa ettei kompura huuda kahen lukkojen käyttökerran jälkee.
ja joskus aikoinaa kuksaan20x20 rengas vanteelle takas ja ei ollu säiliöstä mitään hyötyä siinä vaiheessa ja sillon oli nimenomaan halppis renkaantäyttö kompura. siitä vois äkkiä joku laskea ilma tilavuuden renkaan leveys noin 50cm ja korkeus 124 ja vanne oli 20tuumaa. tarkkaan ei saa laskettua mutta jos sinne päin?
Päässä laskettuna 500 litraa.
Päässä laskettuna 500 litraa.
Tais jäädä vanteen tilavuuden viemä osuus tosta pois, eli olisko lähempänä 400 litraa se renkaan tilavuus.