Kirjaudu sisään

View Full Version : Koneen lämmöt korkeallako?


MIC4-90
21.04.2003, 22:31
Uudessa vetessäni on kiusallinen pieni ongelma kun lämmöt nousevat kaupunki ajossa kuumana päivänä niin kun flekti napsahtaa käyntiin alkaa repsikan puoleinen hurisemaan eikä kuskin puoleinen älä pyörimään. Vinkkejä mistä lähteä vikaa selvittämään? Ovatko eri sulakkeella vai onko joku anturi rikki?

Itselläni lämpöisenä kesäpäivänä (niinä harvoina joita olen ehtinyt kokemaan) kaupungissa ajaessa lämmöt nousevat ennen 260fahrenheittia on /// viivoitus jota hiukan ennen flekti lähtee käyntiin, mutta lämmöt ovat koko ajan kiinni /// viivoissa ja uskoisin sen olevan liian korkeat. Kertokaa miten muilla C4 omistajilla lämmöt ovat kuumana päivänä. Eikö C4 (-90) pitäisi paikallaan ollessa pystyä pitämään lämmöt irti ///-viivoituksesta?? Kiitoksia avusta.


-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ToniH
05.05.2003, 14:14
Sulle ei nyt ole kukaan vielä vastannut mutta toivottavasti tästä on vielä apua sulle tai muille:
C4 Vette on maailman nopein auto kuumenemaan ja niille jotka ovat tottuneet katsomaan eurooppalaista lämpömittaria joka nousee max. puoleenväliin ja pysyy siinä kunnes sammutat auton tämä Vetten tapa on karmeeta kattoa!

Normaali lämpötila ajossa on 85C eli 185F. Lämmöt sitten kaupunki- tai ruuhka-ajossa nousee ihan sikaylös. Tämä ei aina ole ihan terveellistäkään (ylikuumetessaan alukannet voivat vääntyä).

Flekteistä pitäis vaan toinen lähteä käyntiin vakiona ja toinen sitten vasta todella kuumana - en muista lämpötiloja.

Ylikuumenemista aiheuttaa mm. likainen syylari, sinne kertyy kennon taakse helvetisti paskaa (puun lehtiä, oravia jne.) joka pitäis parin vuoden välein siivota pois. Eli siitä pitää purkaa ne muovit pois jotta pääsee käsiksi.

Mikä siis avuksi?
1. putsaa se syylari
2. vaihda tuoreet jäähd. nesteet
3. asenna pilkun kylmempi termari, esim. 180 asteinen (ei mielellään kylmempää)
4. asenna "manual fan switch" jolla saat napista flektin päälle kun on tarve (kaupungilla, kuumalla ilmalla)
5. tai asenna "cold fan switch" joka automaattisesti käynnistää flektit aikaisemmin kuin normaalisti
6. tai polta uusi chippi jossa flektit lähtee aikaisemmin käyntiin

Optioista 4-6 suosittelen joko 4 tai 5. Chipin polttoon vain tämän takia tuskin kantsii lähteä.

Lykkyä!

Vette '91
Kupla '00
Land Rover '66

MIC4-90
05.05.2003, 18:38
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja nesteet vauhdettu ja syylari putsattu, mutta tuo manual tai cold fan switch kuullostavat tarpeelliselta koska pääkaupungin seudulla asun ja tuo ruuhka-ajo on aika yleistä. Siksi kysynkin kun autoni on Finnvetessä huolossa juuri nyt niin onko noiden katkasijoiden asennus vaikeaa. Kyllä itse kaiken muun teen, mutta sähkötöihin en viitsisi lähteä sähläämään. Eli millasesta hommasta on kyse jos jomman kumman kytkimen laittaa? Cold fan on ehkä toimivanpi, mutta jos manual on helpponakki niin sekin käy. Vai kannattaako soittaa Finnvetteen ja pyytää heidän tekemään homma? Kiitoksia taas avusta.

T:Mika

ps.täytyy myöntää että melkein halvauksen ekoilla kerroilla sai kun lämpöjä seurasi euro-tyylisesti=)



-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ZR1
05.05.2003, 23:17
Kuumalla ilmassa, jos liikenne on nykivää kaupunkiliikennettä ja joutuu seisomaan ruuhkassa.. Lämmöt nousevat lähelle viivoitettua aluetta. Mutta eivät ole nousseet viivoitetun puolelle. Yleensä pieni ajelu "vapaimmilla vesillä", että ilma pääsee virtaamaan auttaa laskemaan lämmöt.

Näin näet jäähdytysnesteen lämpötilan celcius asteina..

QUESTION: How do I enter diagnostic mode for my A/C and how to get digital readout of various engines parameters and settings?

To enter diagnostic mode, push and hold the fan up arrow and down arrow at the same time until the LCD shows -00. You are now in diagnostic mode and may select any parameter using the up and down arrows. To see the value for that parameter, press the fan "auto" button.

Parametri: 16*Coolant Temperature in degrees C*

Riku
06.05.2003, 06:30
En tiedä kuinka hyvä veten vesipumppu on, varsinkaan uudemman... Mutta tässä kikkakolmonen jota käytän käyttöautossa. Kuumana kesäpäivänä ruuhkassa seisoessa kun lämmöt lähtee nousuun niin hieman lisää kierroksia koneeseen -> vesi lähtee kiertämään paremmin -> lämmöt laskee... Eli ainakin omassa käyttökiesissä tuntuu vesipumpun teho riittämättömältä tyhjäkäynnillä... Kannattaa ainakin kokeilla, yleensä on riittänyt muutama kymmenen sekuntia kovempia kierroksia, eli sen verran että syylarista tulee uudet vedet koneeseen...

---------------------------
http://www.finnshark.com

ToniH
06.05.2003, 14:58
Joo, kuten ZR-1 sanoo lämpöjen ei kuitenkaan kuulu mennä punaiselle. Eli se nousee vauhdilla siihen ihan lähelle, sitten flekti lähtee käyntiin ja nousu pysähtyy - jos kaikki toimii. Ei ole kiva fiilis mutta auton tapa. Jos sitten jossain on vajaatoimintaa niin sehän voi myös ylikuumentua, keittää, hajota jne...

Ostin tässä talven aikana semmosen automaattisen kytkimen mutta en ole vielä laittanut kiinni. Alkuperäinen anturi korvattiin uudella ja johdot piti kait kolvata vanhoihin. Tarkistan tämän kun pääsen himaan.

Manuaalikytkin on vaikeempi laittaa koska piuha pitää vetää ohjaamoon ja kytkin asentaa johonkin.

Kysäise Finvettestä mikä olis projektin kustannus.

Vette '91
Kupla '00
Land Rover '66

ToniH
06.05.2003, 18:58
Joo kattelin systeemiä. Kyseessä Mid American automaattinen Cool fan switch -kitti. Helpolta näyttää.

Alkuperäinen anturi kannesta irti ja uusi ruuvaten tilalle. Sitten liitin (2 johtoa) laitetaan rosvoilla, vai miksi niitä kutsutaan, tuulettimien releiden piuhoihin kiinni. Piuhat nippuun nätisti nippusiteillä ja liitin kiinni anturiin.

Piuhat voi tietysti liittää myös juottamalla ja kutistesukkia käyttämällä jos on sähkärin vikaa eikä tykkää "rosvoista".

Anturi käynnistää tuulettimet 93C (200F) ja sammuttaa ne 85C (185F):ssa. Kuulostaa hyvältä. Hintaa satsilla oli joku $25 (anturi + piuhasarja joka pakollinen 90-91 malleille).

Vette '91
Kupla '00
Land Rover '66

ZR1
06.05.2003, 20:04
Ja ainahan voi hätätapauksessa laittaa lämmityslaiteen puhaltamaan lämpöä täysillä.. Jos ruuhkassa joutuu seisomaan pidempään.. Mieleen tulee joskus joku cruising tai Forssan picnikin jono.. -90 Vette sytyttää kuulemma jonkun Check gauges valon palamaan, jos lämmöt nousevat raidoitetulle alueelle.. ja jos taas eivät, niin ei hätää..
---

The term "overheating" itself is somewhat a problem to begin with. The first question out of our mouths when a customer says the word "overheating" is "how do you know?". *Most everyone believes their engines are overheating when they go above 230 degrees or in our case "the needle goes WAY up there!" In reality, some may call 210 overheating if their gauge is slightly amiss ...

The truth is that until your car either boils over or pegs the needle causing the ECM to cancel the secondary throttle, your engine is NOT actually overheating. Running too hot for our liking? You bet!

ToniH
06.05.2003, 20:32
Aivan totta - voi olla epämukavaa +25C kesäpäivänä mutta lämppärinkenno toimii tossa syylarina.

Viitaten englanninkieliseen lainaukseesi: Kyllä toi mun mielestä on kuitenkin asia johon kannattaa vähän käyttää ajatusta koska kun alukantinen Vette keittää niin asiat on huonosti. Kannentiiviste saattaa antaa periksi heti tai myöhemmin ja sitten on kiva projekti edessä - kokemuksen syvällä rintaäänellä... ;)

Vette '91
Kupla '00
Land Rover '66

ZR1
07.05.2003, 00:39
Keittäminen ei varmasti ole hyvä juttu millekkään moottorille/autolle.. Mutta lähinnä ajatus oli siinä, että jos mittari ei nouse raidoitetulle alueelle, ei pitäisi olla hätää. Moni ajattelee lämpöjä olevan liikaa, kun viisari nousee lähelle varoitusrajaa, vaikkei "punaisella" olisikaan.

12.05.2003, 20:26
Moi!

1985 vetessä perusflekti lähtee päälle lämpöjen ollessa 112C ja sammuu lämmön ollessa 103C.

Keulalla oleva heavy duty flekti lähtee päälle vasta jossain 127C asteessa ja sammuu 108C asteessa. (Tämä tieto on muistinvarainen: koska arvoja ei löytynyt kirjoista, rakensin kytkimeen virtapiirin ja kuumensin anturia kuumassa ruokaöljyssä, johon upotin digitaalisen lämpömittarin anturin).

Itse en vaihtaisi alkuperäistä 91C asteen termostaattia kylmempään (ainakaan jos ajelee talvella, koska siitä huolimatta lämmöt saattavat nousta korkealle, jollain termostaatti rikkoutuu (liian suuri lämpötilavaihtelu :termostaatin sisässä oleva vaha pursuaa ulos eikä termostaati enää aukene kunnolla). Toisaalta jos lämpötila nousee suureksi työntyy paisuntasäiliöön ylimääräinen neste, joka ei välttämättä sovikkaan enää paisuntasäiliöön, vaan pursuaa paisuntasäiliön korkin alapinnan reikien kautta ulos. Kun kone taas jähtyy, ja siten jäähdytysjärjestelmässä olevan veden tilavuus pienenee, syntyy jäähdytysjärjestelmään alipainetta, jolloin paisuntasäiliöstä imeytyy nestettä tilalle. Mutta nyt ei nestettä enää olekkaan paisuntasäiliössä tarpeeksi ja siten järjestelmään tulee ilmaa. Koska nestettä ei ole tarpeeksi on kannentiiviste vaarassa. Myös ilmalukko voi aiheuttaa lisää ylikuumenemista. Tähän tulokseen tulin käytettyäni 82C asteen termaria. Liekkö sitten sattumaa, että välikannen tiivisteet meni vaihtoon.

Muutama lisävinkki:

* jäähdytysjärjestelmän glykoliseosta (etaanidiolia) ei kannata jättää liian vahvaksi, muutoin vesipumppu lyö tyhjää, eikä neste kierrä kunnolla.

* jos lämmityslaite ei puhalla tyhjäkäynnillä kuumaa koneen lämpöjen ollessa normaalit, on syytä pelätä pahinta.

T. JPSH


Note! This message was posted anonymously!

13.05.2003, 23:34
Eikö C4:sen pitäisi kuitenkin kestää helle huristelut vaikka matelisikin ilman erkoisia lämmömlasku virityksiä?
autonikin on kalifornian kasvatteja alkuaan eli ei siellä kovin paljoa kylmiä ilmoja ole eli ei kyllä saisi vakionakaan keitellä,vai kuinka?? Finn vetessä eivät olleet kuulleet -90 mallisiin olevista cool fan switch-paketeistä kuulema -89 alaspäin löytyy.
Kuulema -90 järjestelmä erinlainen.

T:MIC4-90

Note! This message was posted anonymously!

ToniH
13.05.2003, 23:39
Kyllä niitä löytyy, mulla on semmonen. Siinä on erikseen ohjeet 90 ja 91 autoille. Erikseen myytävä johtosarja on pakollinen näihin autoihin, vanhemmissa voi laittaa vain switchin. Systeemi on Mid Americasta peräisin, kato niiden katalogista.

Vette '91
Kupla '00
Land Rover '66

MIC4-90
22.05.2003, 23:56
Pakko pistää ilmotusta kun kerran vikakin ratkesi. Eli alkuun tietenkin vaihdettiin jäähdytin nesteet ja putsattiin syylari. No lämmöt nuoli viivoja pienenkin kaupunki ajon aikana. Kun vikaa tarpeeksiseurattiin selvii ettei ykkösflekti lähtenyt käyntiin kuin silloin tällöin ja kun sen kontolla on suurin osa toisen ollessa enemmän "vara" flekti niin Finnvettessä vaihdatutin ja Flektien releet ja termari varmuudeksi. Jake sanoikin ykkös releen pätkineen ja nyt lämmöt pysyy todella alhaalla. Eli 40Eur osilla saadaan koneen turvallisuus taattua. Onneksi olin ajellut varovaisesti kun epäilin jotain ja nyt voi päästellä surutta.

Kiitoksia kaikille auttaneille.

T:Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ToniH
23.05.2003, 14:06
Ei yhtään huono idis vaihtaa releet - varsinkin tämmösiin antiikkiautoihin ;)

Vette '91
Kupla '00
Land Rover '66

07.06.2003, 11:30
LT-1 :ssä ainakin on helppoa käynnistää molemmat flektit kaupunkiajossa.Eli ilmastointi vaan päälle ja kumpikin ropeli pyörii osanopeudella ja lämmöt pysyy hyvin kurissa. Ilmastoinnin kompuraa pitää muutenkin pyöräytellä silloin tällöin kun haluaa sen pysyvän kunnossa.

Note! This message was posted anonymously!

07.06.2003, 16:02
missä ne releet muuten siajitsee???

Note! This message was posted anonymously!

MIC4-90
08.06.2003, 00:05
mielestäni ne ovat syylarin kotelon kyljessä vasemalla puolella. Kaksi vierekkäin. Korjatkaa jos olen väärässä.

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ZR1
21.07.2003, 15:49
Millaisia lämpöjä on muilla ollut näin kuumina päivinä?

Maantie ajossa lämmöt ovat yleensä 93C kieppeillä..

Mutta kaupungilla lämmöt pyörivät 110-113C.. Jolloin neula on jo aika lähellä /// varotusrajaa.. Näkyipä tänään 115C lämpökin, kun koitin etsiä täydeltä parkkipaikalta rannalla tilaa.

Joku mainitsi, että toinen felkti käynnistyisi vasta 127C.. Kuulostaa aika hurjalta lämmöltä..

Mites muilla?

C4 -89
21.07.2003, 18:16
quote:Maantie ajossa lämmöt ovat yleensä 93C kieppeillä..

Mutta kaupungilla lämmöt pyörivät 110-113C.. Jolloin neula on jo aika lähellä /// varotusrajaa.. Näkyipä tänään 115C lämpökin, kun koitin etsiä täydeltä parkkipaikalta rannalla tilaa.

Mites muilla?
Aika tarkkaan samoissa lukemissa mennään, 115C astetta on myös tullut tutuksi useaan otteeseen. Sen yli ei lämmöt ole juurikaan päässeet kunhan auto pysyy vähänkin liikkeessä. Tyhjäkäynnillä en kyllä uskaltaisi jättää autoa seisomaan, lämmöt kun tuppaavat nousemaan vaikka flekti täysillä huutaisikin, ainoa millä olen saanut nousun pysäytettyä on perinteinen lämppäritäysilläkuumaapuhaltamaan -menetelmä.

Vähän kyllä tuo huolestuttaa, pitäisihän niiden lämpöjen pysyä aisoissa vaikka auto paikallaan olisikin. Syylari on jo tarkistettu ja nesteen pitäisi olla kelvollista tavaraa. Pitäisi varmaan kokeilla joka tapauksessa asentaa cold fan switch, kun tulee pääasiassa ajeltua kaupungissa ja hintakin on huokea.



----------------------------------------------------
O4Pro Team Corvette Galleria, http://www.o4proteam.com/vette

MIC4-90
21.07.2003, 22:42
Itselläni tuon releiden vaihdon jälkeen on ollut kaikki OK. Ja itselläni vakio termarilla ja vakio flekteillä olen pystynyt pitämään tyhjäkäynnillä näillä +30c helteillä. ELi itselläni toki nousee melkein kiinni noihin \\\ viivoihin ja sitten se pysyy siinä tai jos on paikoillaan eikä aja nykienjonossa niin lämmöt putoaa alaspäin. Jos taas ajan keskustassa jonossa niin ovat kiinni \\\ viivoituksessa kiinni.

Olen asiaa huolestumeena kysellyt Finnvettestä ja Jake sanoi että on aivan normaalia eikä pidä huolestua jos ellei ruuhkassa mene sitten \\\ viivoituksen ohi/aivan niiden päälle. noita cold fan switch pakettejä on hyviä saatavilla 84-89 malleihin kuulema Jaken mukaan rele puoli on erinlainen -90 alkaen.

Kuitenkin lyhyesti oma -90 on luotettavasti toiminut lämpöjen osalta eikä ole näillä kuumeisina hellepäivinä tarvinnut pelätä konetta. Kuitenkin toki tarkkana kannattaa olla koska itselläni meni aikaa ennekuin rele vika löydettiin.

Itseäni on ihmetyttänyt miksi tuo toinen flekti joka -90 mallissa on lähtee kuulema käyntiin silloin kuin kone melkein kiehuu. Luulisi että menisi käyntiin kun alkaisi olemaan tukalat oltavat eikä silloin kun vahinkoa on tapahtunut.

T:Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ZR1
22.07.2003, 09:42
http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=609467

Kyselin Jenkkifoorumissa samaa ja vaikuttaa, että siellä koneet käyvät huomattavasti viileämpinä helteestä huolimatta.

ZR1
22.07.2003, 10:21
MIC4-90: Kokeiletko laittaa ilmastointilaitteen diagnostiikkamoodin päälle ja sieltä "sivu" 16. Jostä näet lämpötilan celsiusasteina. Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia lämpöjä sinulla pitää kaupunkiajossa.

Tutkailin hieman ympäriinsä ja vakio 2# flekti lähtee kuulemma käyntiin 114C lämmössä..

Se neula on vain niin himskutin lähellä sitä /// aluetta.

MIC4-90
22.07.2003, 19:01
ZR1: Kiitti vinkistä oli todella hyvä tuo tarkka lämpötila näyttö (Mitä muita lukuja saa ulos?).

Eli kokeilin tänään käytännössä miten itselläni menee kun kaikki edellä mainitut hommat on tehty. Päivän lämpötila oli tiukka helle eli 27C.

Normaali ajossa on lämmöt vaihdellen ajosta 92-97C.
Pienempää veivailua kun teki lämmöt nousevat nopeasti reiluun 100-105C astetta. Ykkösflekti tulee päälle 109C asteessa ja toinen flekti lähtee käyntiin 114C johon vaaditaan kunnon nyhväämistä keskustassa. Jos paikallaan auto on niin tuo yksikin flekti alkaa selkeästi pudottamaan lämpöjä ja ei mene yli tuon 114C asteen. Kuitenkin tälläisellä kunnon helteellä tulee todella nopeasti tuo 109C astetta jolloin ensimmäinen flekti lähtee hurisemaan.

Itseäni ihmetyttää miten noilla Amerikan veljillä on nuo lämmöt kun luin paristikin paikkaa ja monet sanovat ettei usein edes nouse paljoa yli 100 asteen?!?! Mistä moinen voi johtua. Varsinkin kun -90 malliin ei ole suoraan uutta cold fan switch pakettia.

Kuinka kovasti tuo 110C konetta rassaa? Vaikkakin olen huomannut että on valtava merkitys onko hellettä 25-30 astetta vai esim. 20 astetta.
Eihän kaikki euroopassa olevat autot voi olla niin tuli sieluisia? Voiko ongelma johtua päästörajoituksista esim. itselläni on tehtaalta tullut joku kalifornian päästöjen mukainen systeemi, mitä lienee tarkoittavan.

Että tällein...

T:Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ZR1
22.07.2003, 20:26
Tänään oli tosiaan automittarissa tuo 27C.. ´Hirveää´ hellettä pitää..

Moottoritiellä 127km/6 vaihde vauhdissa lämmöt olivat 92-93C.

Kaupunkiin tullessa ja pysähtyessä risteykseen lämmöt nousivat nopeasti 100C.. ja tästä kohti 110C.. Kun ajoin autoa talliin lämpö oli jo 113C.. ja mittari lähellä /// rajaa.

Yritin katsella pellinalle onko flekti lainkaan käynnissä.. Ainakaan silmällä en huomannut.. Eikä sinne sormeakaan viitsinyt tökätä :)

Ajattelin vain, jos tuulettimissa on vikaa.. Tai sitten auttaa uusi jäähdytin, lastu ja termostaatti. Toisaalta jo pelkkä kunnon jäähdytin vaikuttaa varmasti paljon.

Pitää pyytää, että FinnVetessä katsovat noita flektejä, kun vien auton sinne Infl Rest valo ongelman johdosta huoltoon.

23.07.2003, 19:56
Yksinkertainen syy miksi jenkkipojalla käy kylmempänä:Ne pitää ilmastointia päällä ja silloin ropelit kyllä pyörii!!Painekytkinhän käynnistää flektin silloin kun kompura pyörii. Suomalaiset Vettekuskit on niin visuja etteivät raski käyttää ilmastointia kun sehän lisää kulutusta. Itellä lämmöt pysyy alle 100 kaupungissakin juuri koska ilmastointi on kokoajan päällä ja ropelit pyörii kokoajan. Jos ajaisin vain kesällä niin vaihtaisin kylmemmän termarin ja silloin kävis vieläkin kylmempänä (90-95). Mielummin ostan enemmän bensaa ja kärvennän vähemmän konetta.Eipä tuo kyllä näytä paljoa kuluttavan siltikään vaikka on ilmastointi päällä.

Note! This message was posted anonymously!

ZR1
23.07.2003, 22:30
Ilmastointi on kyllä kokoajan päällä. Kuka nyt tällä helteellä ilman..

Auto on lähes ainoa paikka järven lisäksi, missä on viileä olla.. :)

Ilmastointi käynnistää ilmeisesti vain toisen flektin ja toinen liittyy mukaan, kun lämpö nousee 114C tuntumaan.

ZR1
30.07.2003, 00:50
Tänään lämmöt nousivat 118C.. Alkaa jo hirvittää..

Todella lähellä /// rajaa käytiin.. Tosin auton ulkolämpömittarikin näytti 32C..

Jotain pitäisi keksiä... Uusi tehokas jäähdytin voisi auttaa..

30.07.2003, 09:10
Korkeat on lämmöt. Oma -84 käyttäytyy paremmin. Kevään viileillä keleillä lämmöt pyöri siinä 84 korvilla. Nyt helteet on nostaneet maantiellä lämmöt tuonne 88 - 89 tienoille. Kaupungissa mennään siinä 93 tienoilla. Ilmastointi on näin helteillä koko ajan päällä joten tuo yksi flekti pyörii aika tiheään ja siksi varmaankin lämpöjen nousua ei paljon ilmene. Pitkään ruuhkassa seistessä olen joskus saanut mittariin 115, mutta siihen se on sitten tasaantunut ja alkanut pudota heti kun auto vähänkin liikkuu.

Erona näihin uudempiin on tietenkin nuo valurauta kannet. Autossa on kaiken lisäksi vaihdettu hihnapyörät jolloin vesipumppu pyörii 23% hitaammin vakioon nähden!
Muita temppuja on tuo jäähdytysjärjestelman huuhtelu pari vuotta sitten muutamaan kertaan puhdasta vettä vaihtaen ja sitten uudet nesteet tilalle.
Keväällä kone on saanut myöskin öljyn joukkoon lisättävän forte lisäainekäsittelyn. Tuolla käsittelyllä huuhdellaan koneesta karstoja kaikkialta jonne öljy menee. Tein seoksen uuteen öljyyn ja voin todeta, että n. tunnin huuhtelulla öljystä tuli entistä tuon irronneen lian takia. Lämpötilat ovat nyt kuitenkin aivan selkeästi 5 - 6 astetta pienemmät kuin viime kesänä helteistä huolimatta.

Jari

Note! This message was posted anonymously!

jtammel
30.07.2003, 09:33
Itsekin eilen ajellessa seurasin oman autoni lämpötiloja. 85 astetta tuntuu olevan vakio mihin mittari nousee. Aniharvoin olen saanut mittarin nousemaan yli 90 astetta. Muistaakseni 93 astetta on oma ennätykseni.

--------------
1988 Corvette

MIC4-90
30.07.2003, 13:34
Kyllä itselläni on nyt käyty ennätys lukemissa. Auton ulkona lämpötila näytti +32 ja koneen lämmöt nousi kaupunki ruuhkassa +116C Eli kyllä nyt alkaa hirvittämään.Eikä edes kaksi flektiä saanut ruuhkan aikana putoamaan ollenkaan.

Olen kaiken vaihtanut jopa vesippumppu,termostaatti, nesteet (öljyt,jäähdytinnesteet), flektin releet, syylari on putsattu. Ei tässä enää voi muutakuin kohta vaihtaa syylari.
Normaali ajossa ja tavallisella +25 helteillä niin lämmöt on siinä 92-97. En koskaan ole nähnyt alle 90 lukuja jos pidempään olen ajanut.

Ei mieleen tule muutakuin syylarin vaihto koska flektit ainakintoimivat ja ilmastointi on koko ajan päällä eli ei sekään voi vaikuttaa.

Kumma juttu kun toisilla nuo lämmöt ovat noinkin alhaisia.

T:Mika

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

30.07.2003, 14:48
Tänään alkoi minullakin kaupunkipyörityksessä lämmöt nousta -84:ssa jo yli 115C:n.

Ei kun lämmityslaite päälle ja suorinta reittiä moottoritielle jäähdyttelemään, mutta ennen kuin pääsin vapaalle tielle oli parit liikennevalot ja pientä ruuhkaa edessä, lämmöt käväisi korkeimmillaaan 128C:ssa! Samaten lämpötilan punainen varoitusvalo syttyi.

Note! This message was posted anonymously!

VetteMan
30.07.2003, 23:17
Omassa -84:ssa ei ole lämpöongelmia ollut tänä kesänä. Normaali ajossa lämmöt 89-91 asetetta. Jos paikallaan on niin max 110 astetta ollut ja kun ilmastointia pitää päällä niin on lämmöt huomattavasti alempana. Jäähdytin on uusittu reilu vuosi sitten, joten se ei ainakaan ole tukkoinen ja saattaa auttaa lämpöongelmiin.

- I'm not driving fast, I'm flying low! -
- Corvette '84

31.07.2003, 12:47
Vetten flektin kännistys on siksi asetettu niin korkealle(110/115) koska kaiken takana on alhainen kulutus.Eli flektin halutaan pyörivän vain silloin kun on pakko.Tähän tähtää myös se että nopeuden noustua yli 35 mailia ropelit pysähtyy oli sitten kuinka kuumaa tahansa.Jos haluat flektin startin aiemmin, se on hyvin helppo rakentaa ja tosi halpa:10 cm rautaputkea alavesiletkuun ja putkeen 2-napainen anturi joka kuumana sulkeutuu.Anturin toinen napa runkoon eli maahan ja toinen napa tinataan alkuperäisen anturin(oikeassa kannessa)johtoon kiinni.Kun lämpö nousee anturi maadottaa johdon joka antaa tietokoneelle käskyn käynnistää flekti.Olennaista on valita oikean lämpöarvon anturi,koska alavesiletkussa lämpötila on alempi kuin sylinterinkannessa.Miksi alavesiletkuun? No siksi koska silloin flekti starttaa vain silloin kun jäähdytin ei enää jäähdytä riittävästi.Kannessa oleva anturi starttaa flektin vaikka syylari olisi jääkylmä,esim. termarin jumiutuessa kiinni!Saksalaisissa autoissa anturi on yleensä syylarin "alapäässä" lähellä alavesiletkua ja kun miettii ratkaisua syvällisemmin huomaa että viisaita ovat suunnitteluinsinöörit,vaikka paskoja ne autot on.Nimim. kokemusta on.PS.yhtä helppo kytkentä on tehdä releeseen joka käynnistää flektin tai sitten ilmastoinnin painekytkimen rinnalle joka myös käynnistää flektin.Vaihtoehtoja on ainakin kolme ja helppo tehdä ja halpa 20 euroa ja lämmöt kurissa!!

Note! This message was posted anonymously!

ZR1
31.07.2003, 13:02
Nyt ei lämpö laske edes maantiellä alle 100C..

Maantielämmöt pyörivät 105-108C..

Ja kaupunki 113-118C..

Uusi BeCoolin jäähdytin maksaa Jenkeissä 589$.. Mahtaakohan Suomeen tuotuna 1000e riittää..

Pitäs kokeilla moottoritiellä, jos jäähtyy edes siellä ..

MIC4-90
31.07.2003, 18:05
ZR1: Sama vika kyllä näillä +32 asteilla on jos lämmöt on noussut minulla helsingin keskustassa niin kotimatkalla n.12km matka pitkin Itäväylää 80km/h vasta aivan loppu päässä alkaa lämmöt putoamaan. Ei tahto oikein jaksaa lämmöt pudota alas vaikka ajaisi avoimella tiellä. Kyllä pakkko tehdä jotain en halua isompaa remonttia eteeni helteiden takia.

Osaako kukaan sanoa milloin alkaa vahinkoa syntymään koneeseen? Onko jokin lämpö raja jolloin pitäisi vetää kylmästi tien sivuun?

-The Heartbeat of my Corvette is winning-

ZR1
31.07.2003, 19:13
Kyselin tuota kriittistä rajaa.. Eli 120C yli ei olisi hyvä päästää.

118C on jo käyty.. Maantiellä ehkä 105C.

Aikaisemmin käynnistyvät puhaltimet helpottavat varrmaan kaupunki lämpöä, mutta todellinen apu tulee varmaankin vasta isommasta/tehokkaammasta jäähdyttimestä. Toki vanhankin voi pestä/puhdistaa.

Luulen, että BeCoolin jäähdytin on seuraava askel. Lämpöongelma varmaankin poistuu, kun helteet loppuvat.. Mutta sama ruljanssi lienee edessä taas ensi kesänä hellepäivinä.

Tulipahan todistettua, että tieto lisää tuskaa.. Kun lämmöt näkee C asteina tarkasti tuntuu se paljon pahemmalta..

Pulassa ollaan, jos Himoksen cruising on matelua..

Supe
01.08.2003, 09:44
Oletteko kokeilleet koneen kuumana ollessa vesiletkua, tuntuuko kovalta eli onko järjestelmässä ylipaine kuten pitää. Jäähdyttimen korkissa on keskellä pieni läpivirtausventtiili joka saa toimia vain paisuntasäiliöstä jäähdyttimeen päin. Kun kone lämpiää niin venttiili ei saa vuotaa yhtään säiliöön päin muuten ylipainetta ei synny. Yleensä korkki on ihan paskainen jos sitä ei koskaan ota pois ja pese kunnolla. Ilman painetta ei varmasti jähdytä kunnolla ja kiehumisvaara. Vielä tuli mieleen että onko ilmaus onnistunut kunnolla,sekin täytyy tehdä oikein jotta kaikki ilma poistuu varmasti.

valkoinen89
04.08.2003, 20:51
Vai korkealla??

No joo tulihan sekin koettua. Hihnan kiristäjän rullapallo hajosi, vesipumppu lakkasi pyörimästä ja hetkessä lämmöt oli karanneet yli 129 asteen. No nyt selvitellään mitä kaikkea meni rikki (kiristäjän rullapallo ja hihna on jo vaihdettu, uusi jäähdyttäjä tilattu). Toistaiseksi näyttää siltä etteivät kannen tiivisteet ehtineet kärvähtää (ei vettä öljyn seassa tai öljyä jäähdytysvedessä). Saapi nähdä kun jäähdyttäjä viimein on asennettu ja saadaan kone kunnolla käyntiin.
ä

05.08.2003, 07:24
Kovia on lämmöt pojilla. Mihin on muuten eturekisterikilpi kiinnitetty? Omassani oli viime suvena "corvette"-palassa kiinni ja lämmöt olivat hienosti kurissa. Nyt siirsin kilven keulan ale ja huomasin,että nousivat kaupunkiajossa tonne 105-107 tienoille, maantiellä edelleen n.90.
Kokeilin kääntää kilven aivan vaateriin ja silloin lämmöt kyllä taas laskivat.Tosin poliisi jo kerkesi huomauttamaan, että autossa ei ole etukilpeä lainkaan! Fasistit!

Note! This message was posted anonymously!

Vesa
05.08.2003, 08:17
Karmeet on C4sten lämmöt. Mun lämpöennätys (-73 Coupe) viimeviikolla oli 210F - eli aika maltillista ja se syntyi kun ajelin 1,5 tuntia etanana Espalla ja Ullanlinnassa.

06.08.2003, 10:07
Moi!

Seuraava tieto pätee ainakin vuosimalliin 1885

Lisäflekti (jäähdyttäjän edessä)toimii seuraavilla lämpötia-alueilla

flekti lähtee päälle 246f (120C)
flekti sammuu lämpötilassa 230f (111C)
toleranssin ollessa 6f

Kytkimen tyyppi on FAN SWITCH TS82

Sattuu hyllyllä olemaan tuollainen uusi kytkin ja sain mittaamalla koejärjestelyin arvot 127C ja 111C.

Tiedot sain sähköpostilla ko kytkimiä valmistavata yrityksestä
(Standard motor products) rapakon takaa.

Itselläni korkein lämpötila oli helteillä liikennevaloissa 112C (tuolloin ilmastointi ei ollut päällä) muutoin kaupungissa ajettaessa 93C - 105C. Maatiellä 91C - 93C.

Lisäflektin toiminnnan voi tarkistaa maadoittamalla kytkimeen menevän piuhan virran ollessa päällä. piuha lähtee irti puristamalla liitintä (älä vedä väkisin). Ei siis olisi vaikeaa laittaa rosvoliitoksella piuhaan johtoon, jonka vetää kojelautaan katkaisijalle (+ maadoitus) ja flekti toimii haluttaessa vähentäen henkistä kärsimystä joka johtuu "liian" korkeasta lämpötilasta =).

T JPSH

Note! This message was posted anonymously!

22.08.2003, 23:20
MOi,

mielenkiintoinen aihe. Olen tuore -85 Veten omistaja ja heti kättelyssä olen ihmetellyt koneen älyttömiä lämpöjä. Tästä on tullut hyviä vinkkejä, mutta vielä pari juttua näin aluksi. Edellinen kytkinvinkki jäi hiukan epäselväksi; mistä kytkimestö irroitetaan ja ilmeisesti tarkoitetaan erillistä kytkintä sitten kojetauluun laitettavaksi?
Miten muuten systeemi ilmataan, onko siinä mitään ihmeellistä niksiä vai vaan pyoritetään kunnes ilmat pihalla?

Muita ensihuomioita autosta:
-onko lasikaton irroitus tosiaan tarkoitus olla noin vaikeaa, eli mulla ainakin on ihan ruuvit joita avataan. Ei siis mitään pikajuttua, niinkuin vaikka Camarossa oli samaan aikaan.
-mittaritaulun se osa jossa on lämpömittari, on melko pimeä (eli oikea puoli siitä taulusta). Onko siellä ihan vaihdettava lamppu?
-konehuoneen valot ei toimi, vai onko siinä joku kytkin jossain?
-jotain pikkunippeliä puuttuu autosta, esim. takatilan luukkujen painokytkimet (nyt on vaan reiät, kai siinä jotain täytyis olla?), saako tämmöistä ja muuta kamaa jostain suomesta kohtuudella
-oliko kellään sopivasti rattia autoon, oma on aika ihmeellisesti yläreunasta löystynyt niin että nahka on kuin kumia?

tässä näintä aloittelevan tyhmiä kysymyksiä, mutta eiköhän tämä tästä valkene pikku hiljaa.


Note! This message was posted anonymously!

Rado74
23.08.2003, 17:21
Katto on todellakin ruuveilla kiinni. Itsekin ihmettelin aivan samaa ja tuskin olemme ainoita ihmettelijöitä ;). Typerä ratkasu vaikka keskikonsolissa onkin työkalu katolle.