View Full Version : Apuja kaivataan Jeep Cherokeen 2.5TD koneen kanssa
Dethlock
21.02.2011, 11:59
Nyt on tullut telkuttua turhan kauan Jeepin 2,5TD koneen (VM) kanssa ja ideat loppuu.
Kone alkoi viime kesänä oireilemaan vähän siihen suuntaan että kansipahvi vuotaa. Eli pienen ajon jälkeen käynnistys lämpimänä vähän 'kovan' tuntuinen ja pölläytti höyryä putken päästä, ei siis palamatonta kiisseliä ainakaan hajun perusteella vaan ihan vesihöyryä.
Hommasin kansitiivisteen ja kun oireilu meni lämpöjen nousuun ja veden hukkaamiseen niin auto pajalle ja remonttiin. Tässä vaiheessa koneen käydessä paisuntasäiliössä oli pientä poreilua käynnin aikana ja kierroksilla nosti lämpöjä. Muuten käynti todella nätti ja tuntui toimivan täysin.
Kannet käytettiin koneistamolla jossa ne koeponnistettiin ja oikaistiin. Kaikki kannet koneistamon mukaan ok.
Vanha kansitiiviste oli mallia hottentotti eikä siinä ollut merkintää paksuudesta. Jälkiä vuodosta ei tiivisteessä eikä lohkossa tai kansissa näkynyt. Uusi tiiviste sarjan keskimmäinen, ei voi nyt muistaa paksuutta.
Kasaamisen jälkeen tyhjäkäynnillä lämmittämisen aikana ei ilmennyt ongelmia.
Jälkikiristyksen jälkeen ei edelleenkään ongelmia tyhjäkäynnillä.
Kotimatkalla lämmöt seilasi ylös-alas mutta eivät menneet ylilämmölle mutta juuri kun pääsin kotipihaan korkkasi jäähdytin toisen päätynsä (muovipäätyinen haista-paska-kiinalainen-mikälie viritys) ja nesteet pitkin pihaa. Meinasin että oli vain paskaa tuuria ja purin+korjasin syylärin yöllä -25 asteisella pihalla.
Aamulla parin tunnin unien jälkeen auto lämpiämään ja kaikki ok mutta matkalla kylille alkoi lämmöt nousta ja nilkutin takaisin pajalle. Kone käy nätistit mutta nyt pieni poreilu paisuntasäiliössä ihan reilua puuskutusta.
Uusi purkaminen jonka yhteydessä uusi vesipumppu ja termostaatti koneeseen sekä paisarin korkki uusiksi kun vanha laski paineet ulos välittömästi.
Tyhjäkäynnillä pientä poreilua mutta lämmöt pysyi kurissa. Jälkikiristyksen jälkeen tyhjäkäynti ok mutta testilenkillä lämmöt lähtivät taas pumppaamaan joten takaisin pajalle.
Sama rumba eli tiiviste hiiteen ja kannet koneistamolle, tosin tällä kerralla mukana 5 ylimääräistä kantta. Koneistamo ei koskenut koneessa olleisiin kansiin vaan käsitteli nuo viisi ylimääräistä. Paineistus, oikaisu ja korkeuksien tarkistus. Kaikki ok. Tai sitten ei...
Nyt kone käy nätisti mutta puuskuttaa vesitilaan nelospytyn työvaiheessa ihan tunteella.
Uusi tiiviste (tällä kertaa sarjan paksuin) ja pultit taas matkalla mutta nyt tarvitsisi ideoita mitä pitäisi korjata/tutkia ja miten että saisi tuon vehkeen takaisin käyttöön. Ainakin sylinteriputkien yläreunat tutkitaan ja putsataan edellistäkin kertaa tarkemmin mutta mitä muuta?
Vaihda se tekniikka ja pistä tilalle suora kuutonen :D
Aika paljon on saanut lukea tuon koneen ongelmista, ei mitään järin hyvää kuvaa ole siitä jäänyt käteen. Siksi jäi ittellä joskus diesel KJ hankkimatta, samoin kuin vm- moottorinen wj. Periaatteessa on kyllä ihan hyvä mylly ja tuntunut mukavalta ajettavalta, mutta aika herkkähipiäinen, ilmeisimminkin melko helppo rikkoa vähänkin väärällä käytöllä.
Itse ongelmaan ei kyllä ole ratkaisuja, kunhan muuten vain jupisen :o
Ei ole VM:stä kokemusta, mutta eikös se ole märkäputkikone? Eihän se vuotavan sylinterin putki olisi syvemmällä lohkossa kuin muut? Tai ettei siinä putkessa olisi pientä halkemaa tai pistekorroosio-reikää jossakin?
Jos en ihan väärin muista, tätä samaa konetta on P38 rangessa?? Voisi tuo Ahosensetä tietää asiasta jotain.
Dethlock
21.02.2011, 13:30
Tällä hetkellä ei tietoa. Sillä matkalla minkä putket ovat näkyvillä näyttävät varsin hyväkuntoisilta mutta tutkin vielä tarkemmin kun taas puran koneen. Onko ideoita miten tuon saisi testattua ennen kuin purkaa/kasaa uudestaan?
Ei ole VM:stä kokemusta, mutta eikös se ole märkäputkikone? Eihän se vuotavan sylinterin putki olisi syvemmällä lohkossa kuin muut? Tai ettei siinä putkessa olisi pientä halkemaa tai pistekorroosio-reikää jossakin?
Dethlock
21.02.2011, 13:33
Vaihda se tekniikka ja pistä tilalle suora kuutonen :D
Kieltämättä koneenvaihto käynyt mielessä muttei perse kestä vaihtaa koko konetta apulaitteineen kun nyt jo jäänyt työkeikkoja väliin kun ei ole kulkupeliä.
ahonkivi
21.02.2011, 20:58
Liimasitko kannentiivisteet?
Dethlock
21.02.2011, 21:29
Ei ole liimailtu kun huoltokirja sanoi ettei metallitiivisteeseen saa liimaa laittaa. Sen voisi tehdäkin jos auttaa asiaan ja tietäisi mitä sinne tunkee.
Liimasitko kannentiivisteet?
onks noiden sylinteriputkien alapäässä joku tiivistys ? pohdin voiko putki "romahtaa" alas ?
edit: JiiPee kyselikin jo samaa...
Rekisteröimätön
21.02.2011, 22:28
Varmaankin turha kysymys, mutta onhan ne päätypalikat kansien kanssa saman korkuiset?
Dethlock
21.02.2011, 23:37
Sylinteriputken pää on käsittääkseni leveämpi kuin itse reikä jossa se on, en tiedä miten putki pääsisi liikkumaan alaspäin mutta pitää yrittää tarkistaa asia. Päätylaipat on madallettu kansien mukaisesti joten ei pitäisi kantaa sieltäkään.
Dethlock
22.02.2011, 09:48
Voisi tuo Ahosensetä tietää asiasta jotain.
Kukahan tämä setä on ja mistä tavoittaa? Uusi kansipahvi ja pultit on huomenna käpälässä ja pitäisi alkaa taas purkamaan tuota konetta.
Kukahan tämä setä on ja mistä tavoittaa?
http://www.offroadpaja.fi/
www.offroadpaja.fi
P38 Rankuissa on tehtaalta lähtiessä BMW:n 2,5TD kutvonen nokikattilana.
ja tätä VM konversiota on ollu 4 pyttyisenä vanhemmassa Rankussa...
Dethlock
23.02.2011, 10:24
Onko kellään ideoita miten tuon sylinteriputken kunnon saisi tutkittua purkamatta koko konetta? Tai miten kannattaisi edetä noin ylipäätään tämän projektin kanssa. Silmämääräisesti mitään jälkiä tai halkeamia en putkesta löydä männän ala-asennossa ja kun öljytilaankaan ei paineita mene niin renkaatkaan ei voi hirveästi vuotaa.
Motivaatio alkaa olemaan nollissa eikä huvittaisi turhaan purkaa ja vaihtaa palikoita vain todetakseen että ei auttanut. Mieluumin katsoisi kerralla kaikki paikat läpi ja korjaisi mitä tarvitsee että saisi auton takaisin liikenteeseen.
range mies
23.02.2011, 20:43
meneekö nestettä öljyn sekaan??
Dethlock
23.02.2011, 21:04
Ei mene eikä anna painetta öljytilaan.
meneekö nestettä öljyn sekaan??
range mies
23.02.2011, 22:00
melkeen pakko olla kannessa tai sitte sylinteri putken juuressa hiushalkeama..
Dethlock
23.02.2011, 22:04
Teen ruumiinavauksen huomenna ja koitan tutkia. Alkaa ärsyttää kun tenavatkin urputtaa aiheesta joka hiton aamu kun joutuu kylmällä vajaavetoisella rahtaamaan niitä kouluun.
melkeen pakko olla kannessa tai sitte sylinteri putken juuressa hiushalkeama..
Ootko pyörittänyt konetta ilman kansia? Käsittääkseni sylinteriputken alapäässä on jotkut simmit jotka putoavat pois jos putki pääsee liikahtamaan. Jamant voisi tietää asiasta enemmän.
Dethlock
26.02.2011, 15:32
No niin. Kone taas läjässä, aikaa paloi aika tunteella kun yritti löytää vikakohtaa mutta ei sieltä löytynyt syyllistä tai sitten olen ihan puusilmä.
Heti käynnistyksen jälkeen puhalsi vähän ilmaa(?) paisariin mutta ei havaittavia porinoita tai kuplimista sen jälkeen. Lämmetessään laski vähän vettä ulos mutta paisari olikin alkujaan täpötäynnä joten se ei vissiin mitenkään outoa ole sekään.
Puolituntia tyhjäkäyntiä normaalilämmöissä per huoltomanuaali ja nyt auto jäähtymässä odottamassa jälkikiristystä. Tyhjäkäynnillä lämpömittari jämähti reiluun 85 asteeseen joten uusi termari joko toimii tai sitten meni lämpömittarikin remonttiin.
Pitäisiköhän seurata orjallisesti ohjetta vai vetää suoraan vähän tiukemmalle noi kansipultit? :confused: Ei jaksais enää telkuta sen kanssa. Aikaisemmat oireet ainakin tuntui poistuneen mutta ei jaksa vielä riemuita ennen kuin kestää ajoakin.
Lunta pyryttää sitä tahtia että saas nähdä pääseekö edes takaisin pajalle, naapurilla jäänyt vissiin jäänyt ryyppy jumiin kun ei ole linkoa näkynyt ja aamulla oli jo tuo siirtymä kuin olisi veneellä ajanut kun vaan piti kaasun pohjassa toivoen ettei auto keksi hakea pakosuuntaa pellolle.
Onhan lohkon kannenpulttien reiät/kierteet varmasti puhtaat ettei ole päässyt öljyä tai jäähdytysnestettä pohjalle joka jättäisi pultin löysälle.
Dethlock
26.02.2011, 16:40
Parhaani olen tehnyt että reiät olisi puhtaat. Kohta pitää koittaa taas surffata pajalle.
Onhan lohkon kannenpulttien reiät/kierteet varmasti puhtaat ettei ole päässyt öljyä tai jäähdytysnestettä pohjalle joka jättäisi pultin löysälle.
toivottavasti nyt asettus...
eihän pultit muuten voi pohjata niiden kansien höyläyksen jälkeen... aika kaukaa haettu ajatus minunkin mielestä kyllä...
ja onks mallia venyvät pultit, eli pitäskös uusia aina ?
Dethlock
26.02.2011, 20:43
:mad:
Jälkikiristely tehty ja kyllä se piru vaan vuotaa, tosin paljon vähemmän kuin edellisellä tiivisteellä.
Mittasin pulttien kanssa tuon pohjautumisidean jo aikaisemmin ja vähimmilläänkin pultit menevät noin 10 mm alle kansien korkeuden eli ei voi jäädä siitä kiinni. Ja joo, on venyvät pultit ja niitä on osteltu nyt jo useampi sarja.
Kotimatkalla meinasin päätyä tiehöylän nokkakoristeeksi kun en penkan takaa nähnyt muuta kuin että valoa kajastaa. Mutkasta puski sitten vastaan täyskokoinen tiekarhu joita en tällä kinttupolulla ole ennen nähnytkään. Kuski vissiin säästi löpöä ja ajoi pelkät etuvalot päällä. Meinasi mennä kalsarit vaihtoon ja emännällä loppui lause kesken 10 minuutiksi. Ihmeen hyvin tuo pulkka vielä penkasta kaivoi tiensä takaisin uralle.
Mut siis joo... vuotaa eikä enää keksi muuta kuin juntata pultit tiukemmalle. On sitä ennenkin liiallisella voimalla ehjätty asioita ainakin hetkeksi. :D
ahonkivi
27.02.2011, 17:35
Ei ole liimailtu kun huoltokirja sanoi ettei metallitiivisteeseen saa liimaa laittaa. Sen voisi tehdäkin jos auttaa asiaan ja tietäisi mitä sinne tunkee.
Jotain (En nyt muista osanumeroa) Moparin spray-liimaa noihin ollaan laitettu, eikä ainakaan haitaksikaan ole ollut.
Mutta kait siitä kumminkin joku jälki jäisi jos tiivisteen välistä vuotais.
Rekisteröimätön
27.02.2011, 17:53
moparin liimaa suosittelen myös. hartikaiselta löytyypi. kannen pultteja ei kyllä ihan järjettömään yli momenttiin kärsi vetästä. tarviiko metallinen kannen tiiviste ja venyvät pultit jälkikiristyksen.
Dethlock
27.02.2011, 17:54
Yhdessä kannessa sylinteriputken/tiivisteen jättämä rengas näytti siltä ettei tiivisty kunnolla. Muissa kansissa renkula oli yhtenäinen mutta yhdessä renkula oli vähän 'katki'. Ongelma on miten sen saa kirittyä tiiviiksi. Vähän epäilyttää että kiristysasteiden kanssa on tullut heittoa heikohkojen työkalujen takia ja koitan keksiä millä momentilla nuo voisi vetää kiinni.
vuotaako siis moottorin kansipalojen päästä.. (etu ja taka).. tai kannen välistä kuitenkin..? siinä eikös ole sellaiset rautamötikät kansipulttien alle jotka painaa kansia. ne voi jäädä kantamaan. saatoin sekottaa asiaa.. kyseinen kone on fordin scorpionissa
Dethlock
27.02.2011, 18:34
Aika varma olen että vuoto on kannen ja sylinteriputken välissä. Ei se oikein muualta voi vuotaa ellei sitten koneistamo ole onnistunut kahteen kertaan missaamaan vikaa kaksista eri kansista. Ja juu, rautamötikät on 'pääpulttien' alla. Sitä en tiedä miten niiden kantamisen todentaisi?
märkiikö ulospäin kansien välistä
Aika varma olen että vuoto on kannen ja sylinteriputken välissä. Ei se oikein muualta voi vuotaa ellei sitten koneistamo ole onnistunut kahteen kertaan missaamaan vikaa kaksista eri kansista. Ja juu, rautamötikät on 'pääpulttien' alla. Sitä en tiedä miten niiden kantamisen todentaisi?
...siis vastaako nää kanteen kiristettäessä ?? jos vastaa niin niistä kans pois ainakin sen verran kuin kansistakin...
onks tuollainen kiristysohje tuttu
http://oskin.msk.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/Temp/Pages%20from%20egs_9a.pdf
kohtaaista tarkkuutta noihin kiristyksiin varmaan kaipais, lämmityskäytön jälkeen siis avataan pultteja, sitten momenttii ja vielä asteet päälle... ja vinkkinä: maalitippa pultin päässä estää "unohdukset", eli ne "kiristinksmäjotonvaien" tilanteet
Dethlock
27.02.2011, 19:40
märkiikö ulospäin kansien välistä
Ei vuoda mistään.
Dethlock
27.02.2011, 19:52
...siis vastaako nää kanteen kiristettäessä ?? jos vastaa niin niistä kans pois ainakin sen verran kuin kansistakin...
No nyt tipuin kärryiltä. Siis ne palikathan on kannen ja pultinkannan välissä. Jos niistä ottaa tavaraa pois niin eikös pultti mene vain vähän syvemmälle ennen kuin ottaa kiinni siihen palikkaan? Jos pultin kanta ei ota siihen palikkaan niin sittenhän se palikka ei paina kantta alas.:confused:
onks tuollainen kiristysohje tuttu
http://oskin.msk.ru/pub/chrysler-dodge/manuals/Temp/Pages%20from%20egs_9a.pdf
Jep, näillä nuoteilla sitä on tehty.
ja vinkkinä: maalitippa pultin päässä estää "unohdukset", eli ne "kiristinksmäjotonvaien" tilanteet
Juu, olisihan se noloa jossain puolenvälin kohdilla seota järjestyksestä :rolleyes:
Dethlock
27.02.2011, 20:03
moparin liimaa suosittelen myös. hartikaiselta löytyypi. kannen pultteja ei kyllä ihan järjettömään yli momenttiin kärsi vetästä. tarviiko metallinen kannen tiiviste ja venyvät pultit jälkikiristyksen.
Joo en halua liioitella kiristystä mutta käytössä olevat työkalut joustaa sen verran paljon jo tuossa viimeisessä kiristyksessä että voisi ehkä jo tulla tarpeeksi heittoa että jää löysälle. Momenttiavain on sen verran tukevampaa tekoa että voisi edes ajatella saavansa tarkemmin kireydet kohdilleen kun vain tietäisi mihin asti vetää.
Chryslerin huoltokirjan mukaan jälkikiristystä ei tarvitse peltitiivisteen kanssa mutta näin jossain lapun jossa oli merkitty jälkikiristys 2500 kilsan jälkeen.
ellei sitten koneistamo ole onnistunut kahteen kertaan missaamaan vikaa kaksista eri kansista.
Onkohan kannet oikeesti tarkistettu vai ainoastaan laskutettu?
Dethlock
27.02.2011, 20:35
Onkohan kannet oikeesti tarkistettu vai ainoastaan laskutettu?
:eek:
Aika heikosti olisi asiat jos näin olisi käyny mutta on ne ainakin pesty ja puunattu hyvin.
eikun mä hain niiden palikoiden kohdalla sitä, että ne ei tökkää mihkään kiinni ja aiheuta väärää kiristystä, ajatusvihre kävi siinä kun kysyin että vastaako ne kanteen, piti kysymäni että vastaako ne lohkoon / tiivariin sieltä välistä, mutta ilmeisestikään ei
eikun mä hain niiden palikoiden kohdalla sitä, että ne ei tökkää mihkään kiinni ja aiheuta väärää kiristystä, ajatusvihre kävi siinä kun kysyin että vastaako ne kanteen, piti kysymäni että vastaako ne lohkoon / tiivariin sieltä välistä, mutta ilmeisestikään ei
tätä minäkin hain..:D
solihull
27.02.2011, 23:38
Tervehdys!
Se VM kone on ollut 2,4 litraisena Rangessa 1983-1989. Sen jälkeen tuli vissiin 1992 asti 2,5 TD kone, joka on aika identtinen Jeepin kanssa - perusrakenne sama. Ja onhan tuo 2,4 aika lailla sama kone ja kannet prikulleen samat. Jeepin konetta en ole nähnyt, mutta jos sama kuin Voyagerissa, niin apulaitteet hämäävät paljon, mutta sama perusmöllikkä se pata on kuin RR:ssä.
Paskan maineessahan se on. Taitaa olla aina moni VM-Range jo riihen takana lahoamassa tai konevaihto tehty. Harmiksi kaaveli on V8:sta niin ei mene TDI200/300 kovin helpolla paikkaansa.
Olen ajanut tässä muutaman vuoden aikana VM 2,4 TD Rangella 100 tkm, eikä tervettä päivää ole konehuoneessa ollut.
Ostaessani jo tiesin, että vettä vuotaa ja varauduin kansiremppaan. Noin 20 tkm ajetuani (220 tkm mittarissa) takimmaisesta kannesta koneen pääty alkoi päästää pakopaineet ulos. Siihen saakka vettäkin oli kulunut koko ajan ehkä 0,5 l/1000 km.
Kansiremppa tehtiin, eli vain tiivisteet uusittiin 4 kpl (2 knots) tiivisteet. Kannet kävivät hiomolla, mutta sanoivat että he eivät tee uudenveroisille kansille mitään. Kunto oli täydellinen eikä mitään vikaa näkynyt.
Kannet pultattiin kiinni ja kesti ehkä 2000 km niin alkoi taas janottaa. Vettä meni koko ajan ja kulutus väheni kun jätti paisuntasäiliön korkin löysään. Kone kuitenkin joi nestettä jopa 1 l/1000 km eikä vuotoa näkynyt missään. En sitten jaksanut kiinnostua asiasta sen enempää kun kaikki toimii, lämmöt ok, öljyt pysyy puhtaana, ainoastaan vettä kuluu eikä mistään tule pihalle. Sitä jatkui ainakin 80000 km kunnes pistin Thurmo- sementtiä koneeseen. Nyt nesteen kulutus on ollut noin 0,1 l/ 1000 km, mutta paisuntasäiliön korkki on edelleen löysässä. En tohdi painestaa systeemiä kun menee noinkin ihan kivasti.
Kannet tuli jälkikiristettyä, ja jälkeenpäinkin olen vitutuksissani joskus kirinyt kantta. Joku ohje sanoo, että rempan jälkeen jälkijälkikiristys pitäisi tehdä 40000km:n jälkeen...
Mulle ei ole koskaan selvinnyt, että mihin neste katoaa, koska mistään ei tule pihalle. Pakokaasutkin ovat mun mielestä ihan normaaleja, eikä pahoja höyryjä tule ulos. Lämmötkin olleet aina ok. Sylinteriputket lohkossa olivat suhteellisen plaanissa, ehkä yksi putki oli 0,05 mm muita alempana. Alapäät putkissa mielestäni sellaiset, että kone ei romahda???
Se, mitä minä tekisin toisin, jos ja kun joskus koneen vielä avaan:
-Putket saatava samaan tasoon tismalleen
-Ostettava uudentyyppinen kannentiiviste (ei erillisiä vaan yksi tiiviste). Sellaisia on ollut jo muutaman vuoden saatavana ja ovat eri ainetta kuin nämä vanhat tiivisteet.
-UUDET KANNENPULTIT! Se ehkä on kaikkein olennaisin seikka. Muutenkin kiristysmomentti on suhteellisen kova, ainakin kun huomioi pultinkannan pienen koon. Pultit saa ainakin Briteistä aika edullisesti niin kuin muutkin korjausosat.
Muutenkin kone on noin painavaan koriin hengeton. Eniten kyrsii se, että alakierrosvääntöä ei ole yhtään. Kaikki kaakit tulee ulos 2400 rpm. Venttiilit kannattaa pitää säädöissä, sillä työntötangot hyppii kupeista pois kohtalaisen helposti huhujen mukaan.
Polttoainetalous siedettävä (10 l/100 km), käyntiinlähtö lumihangestakin on ihan hyvä. Lohkolämppäriä ainakaan RR:n koneeseen ei saa, muuta kuin öljynlämmittimen, joka mullakin on.
Ei koneessa ole sanottavia muita vikoja ollut, joten en nyt sitä ihan moiti, en tosin kehukaan.
Konehan on jonkinsortin teollisuusmoottori, VM-Motori Italiasta ja kuten nimi sanoo VM = Veneen Moottori. Niissähän niitä paljon on. Ei tarvita alavääntöä ja on kierroskone. Samaa konetta on 3,4,5 ja 6 pyttyisenä...
TT
hazzinen
28.02.2011, 08:59
kuulostaa ihaa samoilta onkelmilta mitä oon huomannu ton nissanin sd25 padan kanssa.taas on pahvi vaihettu ja vesi katoaa jäljettömiin
Dethlock
28.02.2011, 14:34
Nonni. Tänään vaihteeksi pulttasin kannet kasaan. Auto jäähyllä yön yli ja aamulla loppukiristys. En tiedä kuvittelenko vai onko vuoto tosiaan jo niin pientä että paisarista oli vaikea nähdä onko normaalia virtausta vai tuleeko jostain vieläkin kuplia. Toiveajattelua vissiin mutta huomennahan tuon sitten taas näkee miten asia on. Nyt on ainakin vedetty niin tarkaan asteet ja momentit kuin mihin kykenin.
Varaosaliikkeen setäkin alkaa kyllä jo katsella vähän pää kallellaan tätä meikäläisen remonttia :mad:
Sattui silmään jälkikiristysohje jossa pultteja avataan ensin 90 astetta ja sitten kiristys 30Nm, 65 astetta ja 65 astetta. Oisko ollut Alfa-Romeon vai minkä mutta samalle tiivisteelle kuitenkin. Onkohan tuolla nyt sitten käytännön eroa verrattuna Chryslerin ohjeeseen jossa pultti löysätään kokonaan, kiristetään 30Nm ja sitten 130 astetta?
Ei ole liimailtu kun huoltokirja sanoi ettei metallitiivisteeseen saa liimaa laittaa. Sen voisi tehdäkin jos auttaa asiaan ja tietäisi mitä sinne tunkee.
Terve,
Haynesin korjausoppaan mukaan teräksiset kansipahvit liimataan aina: "Tavallinen tiiviste asennetaan kuivana, mutta jos kyseessä on terästiiviste, levitetään sen molemmin puolin ohut tasainen kerros tarkoitukseen sopivaa tiivistetahnaa (K&W Copper Coast, tai vastaavaa)".
Jos käytössäsi on joku "ranskankielinen" käyttöohjekirja, niin jätä se omaan arvoonsa käännösvirheiden takia. Vaikka ajankin Chevrolet-nimisellä maasturilla (ranskalainen nimi), niin luen korjausohjeet aina suomeksi, tai englanniksikin.
Tiivisteet kanteen ja baanalle?
Jos kuitenkin tarkistaisit kunnolla itse sylinterilohkon tiivistepinnan ja tarvittaessa voidaan erään autosepän mukaan käyttää lohkonpuoleissen "kanavasyöpymän" korjauksessa käyttää kemiallista metallia, joka hiotaan hieman koholle ja pehmeän kansipahvin (ei teräksisen) kyseessä ollessa kohta saadaan pitämään kannen kiristämisen jälkeen. Kysy tästä vaihtoehdosta koneistamon ammattilaisen mielipidettä ensin.
Olen Kuopiossa ja itsellänikin samankaltainen tiivisteenvaihto 6,2 L Detroitteriin. Niissä venyvät yleensä kannenpultit oikean lohkon osalta EGR-venttiilin, tai sen ohjaustunnistimien vikaantuessa, joka aiheuttaa moottorinpuoliskon sekä imusarjan voimakasta karstoittumista.
Autot ovat tehty "nykyaikaisille" päästörajoitteille, toisin kuin ei-amerikkalaiset autot 2000-luvulle asti. Jos varallisuus ja/tai osaaminen ei anna mahdollisuutta EGR-venttiilin kuntoon saamiseksi, niin moottorivaurioiden ja sitä kautta lisääntyvien päästöjen voimakkaan kasvun takia, omantunnon niin salliessa, voitanee EGR-venttiili poistaa toiminnasta väliaikaisesti testauksen ajaksi, asentamalla sen asennusjalkaan paksuhko peltitiiviste väliin, jossa vähemmän reikiä kun alkuperäisessä tiivisteessä, joka myöskin jätetään paikoilleen. EGR-venttiilin kunnostus on kuitenkin oikein vaihtoehto!
Summarum: Imusarjan ollessa voimakkaasti karstoittunut ei kansiremontista tule pitkäaikaista, jollei EGR-kunnostusta tehdä samalla.
Terveisin,
Mattius
JK. Jos et muutoin tunnista kirjoittajaa Kuopiosta, niin oikeasta putkesta lähtevät voimakkaat savumerkit auttavat sinua:) Auto tuli juuri vaihdossa, ja edellisen omistajan kansiremppa kesti vain pariviikkoa kunnossa, kun plaanaus jäi pois kiireiden takia.
Dethlock
01.03.2011, 13:45
Jeps. Tuo liimakielto oli peräisin Chryslerin korjausoppaasta mutta ajattelin jättää sen huomiotta ja hommata siihen jotain tiivisteliimaa.
Huomenna jumppaan koneen auki vielä kerran ja vedän tiivistetahnalla sen läjään kun olen ensin tutkinut paikat suurennuslasilla. Kävi jo mielessä heittää paisuntasäiliö jonkkaan ja vetää letkut takakonttiin tarpeeksi isoon tankkiin johon saa rauhassa purskutella...
Dethlock
01.03.2011, 15:47
:o
Noita liimoja tutkiskelin. Oiskohan tuosta Motonetin mömmöstä apuja? Eli http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602302/0
Tuossa pari vaihtoehtoa liimaksi.
http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/kemikaalit.html
Dethlock
02.03.2011, 14:13
:cool: Löytyhän se vika vihdoin. Yksi sylinteriputki on halki sen verran ovelasti ettei sitä kyllä silmällä erota. Nyt kun löytää osat niin Jeeppi pääsee jaloittelemaan.
Dethlock
22.04.2011, 18:56
Viddu. :mad:
Vihdoin pääsi käpistelemään katiskaa kasaa ja onpahan yksi perse taas raastettu viipaileiksi.
Alkanut jo tottumaan huoltokirjan ohjeissa siihen ettei mikään ole niin helppoa kun väitetään mutta tuon sylinteriputken irroitus on kyllä aika erilainen kuin ohje antaa ymmärtää.
Rakentelin ulosvetäjän ja perkeleen moisen ähellyksen jälkeen putki alkoi liikkua. Sitten ulosvetäjä alkoi poikia mutta putki nousi varovasti kirimällä kuitenkin 27mm kunnes loppui liikevara kesken. Kun meinasin löysätä että saa lisää tassua alle ulosvetäjä antautui ja päivä oli sitten siinä. Eikä putki kyllä vaikuta yhtään siltä että haluaisi tulla ulos. Kotimatkalla tajusin että nythän siitä saa kiinni toisenmallisella ulosvetäjällä mutta enpä kehtaa enää tänään jumpata sen kanssa.
Mistä vetoa niin uusi putki ei tosiaankaan mene paikalleen niin kuin ohjeessa väitetään. Taitaa jäädä lähtemättä Car Showun...
Dethlock
22.04.2011, 19:15
Napalmia tai TNT:tä?
Dethlock
23.04.2011, 16:35
Jee. Putki meni paikkaansa yllättävän helposti ja alkoi tuntua että jokohan se tästä lähtisi etenemään. No kun ei.
Männän laitossa männärenkaan puristin temputti. Mikä lie härpäke mutta kiristäessä reunat jäi löysälle, eli kiristyi vähän tiimalasin malliseksi sillä seurauksella että juuri kun renkaan olisi pitänyt mennä sylinteriputkeen se pääsi löystymään niin ettei tietenkään enää mahtunut.
Lopputulos parin kokeilun jälkeen katkennut öljyrengas. Että siihen taas remontti jumahti jos ei jostain löydy ehjää vaihdokkia.
Dethlock
09.05.2011, 17:12
Ou jee. Masiina on liikenteessä taas ja hyvältä tuntuu ajella kun vaihteeksi näkee hyvin ja pienet nypyt tiessä eivät irrota paikkoja hampaista.
Vaikeuksien kautta voittoon. :) Mieluisalla autonkotterolla käristely auttaa unohtamaan murheet.
Dethlock
10.05.2011, 09:58
Jep. Olisi ollut kyllä mukava saada tämä läjään ennen kelirikkoa mutta säät suosivat. Ei satanut niin paikat pysyi sen verran kovana että selvisi vajaavetoisellakin.
Parin päivän ajelun jälkeen on posket kipeänä kun hymyilyttää väkisinkin kylillä kruisaillessa. :cool:
Ja jos tammikuussa tintti jäätyy oksaan kiinni ni sillon on pakkasta,kyllä vanha kansa tietää. Mutta auton ei tarvitse olla hyväkään jos on mieleinen,ei sillä etteikö jeeppi olisi. Usein vaan sekoittuvat käsitteet "hyvä" ja mieleinen ja niillä ei välttämättä ole tekemistä keskenään.
Dethlock
11.05.2011, 09:15
Tuon voin allekirjoittaa. Mieleisin autoni tähän mennessä on ollut 70-lukulainen Transit. Pitkä kori, takana tuplarenkaat ja sisusta vähintäänkin karu. Ruma ja kovaääninen, kaupunkiajossa ihan liian pitkä ja kankea ollakseen mukava eikä mahtunut ruutuun jos sellaisen sattui edes löytämään. Mutta mukaan mahtui 8 kaveria ja tavaratilaa jäi vielä reilusti eikä ollut mitään väliä paljonko oli kuormaa, ihan yhtä paljon joutui polkemaan.
Tuon voin allekirjoittaa. Mieleisin autoni tähän mennessä on ollut 70-lukulainen Transit. Pitkä kori, takana tuplarenkaat ja sisusta vähintäänkin karu. Ruma ja kovaääninen, kaupunkiajossa ihan liian pitkä ja kankea ollakseen mukava eikä mahtunut ruutuun jos sellaisen sattui edes löytämään. Mutta mukaan mahtui 8 kaveria ja tavaratilaa jäi vielä reilusti eikä ollut mitään väliä paljonko oli kuormaa, ihan yhtä paljon joutui polkemaan.
Meijän perheessä on ollu vaik mitä romuja,itselläni jopa Lada jota vaimo ei suostunut ajamaan kuin kerran,kyseinen värkki oli yhden yön keskusrikospoliisin pihassa ja se OLI herättänyt huomiota! Toisaalta eukko ajeli ristuksen aikasella Lantikalla saappaat jalassa ihan mielellään,jota en ymmärrä. Itse ajelen eräällä suuren valmistajan massa tuotteella joka on toki persoonaton ja sillä ei ole "karaktääriä" monenkaan mielestä,no taatusti ei tule toista samanlaista vastaan. Mitä tästä opimme? tuskin mitään,jos olet autoosi tyytyväinen ei tarvitsekkaan!