PDA

View Full Version : Millaiset lukot Dana 44 akseleihin Jeep Wagoneeriin?


ImacInnes
10.02.2011, 20:44
Mitenkäs ajossa eroaapi Dedroit Locker tyyppiset perä lukot kytkettäviin lukkoihin varrattuna?

Hinta erohan on jo huima? n.300 -1000 dollaria.

Käyttökokemuksia saapi kertoilla. Hyviä ja huonoja puolia.

t. Ismo Ämmä

Rytari
10.02.2011, 20:52
oikeasti liukkaalla ajettaessa käy niin että sen mitä vetopidossa saavuttaa niin sivupidossa menettää, puo on aina johonkin päin sivussa, normaaliajossa tiellä siihen tottuu äkkiä, vinoissa rinteissä ja hangessa toisen auton urissa ajaessa se hankaloittaa ajoa....

454SS
10.02.2011, 21:04
Taakse Detroit ja eteen ARB. Toimivaksi todettu kombinaatio Cherokeessa, vaikka useimmat vannookin kytkettävien lukkojen nimeen edessä sekä takana.


Edit: ARBit on Espanjassa tarjouksessa. Ku olis tilillä katetta niin olisin tilannu eteen lukon samalla kun tilasin muita osia tuolta. Parin viikon sisällä pitäis olla paketti Suomessa. Max 120kg tavaraa vajaa 63 euron rahdilla kulkee tuolta. http://www.4x4proyect.com/catalog/

hpotteri
10.02.2011, 21:25
Jos on kyse puhtaasta offipelistä niin eteen detroitti ja taakse kytkettävä.

Timo_L
10.02.2011, 22:21
Mitenkäs ajossa eroaapi Dedroit Locker tyyppiset perä lukot kytkettäviin lukkoihin varrattuna?

Hinta erohan on jo huima? n.300 -1000 dollaria.

Käyttökokemuksia saapi kertoilla. Hyviä ja huonoja puolia.

t. Ismo Ämmä

Mistä ihmeestä saat Detroit Lockerin 300$:lla? :eek: Edes jenkeissä en ole nähnyt Detroit lockeria Danan periin alle 400 taalan paitsi jossain tarjouksessa ehkä, sekin on jenkkihinnaksi varsin halpa. Noita lunchbox- lockereita kyllä saa parhaimmillaan jopa lähes 200$:lla - huvittavaa muuten, että tuntuvat samat lukot maksavan täällä Suomessa jonkin 400-600€ :D

Edessä mulla ei ole automaattilukkoa ollut, mutta takana kyllä (detroit locker). On tietysti jonkin verran äkäisempi liukkaalla kuin kitkalukko, ja selkeä ero varsinkin avoimeen perään (parempaan suuntaan kylläkin). Tottuu äkkiä, on helppo ajaa ja hallita, ei pitänyt meteliä käännöksissä pientä satunnaista "naksutusta" lukuunottamatta.

Metsässä enimmäkseen loistava kapistus, mutta kallistelupaikoissa toisinaan olisi toivonut kytkettävää lukkoa, ettei auton hanuri lähtenyt viistämään kohti alarinnettä. Parissa paikassa tuli vähän osumaa takanurkkiin ja katon reunaan sen takia. Pystyy kyllä jonkin verran ennakoimaan tätä kun oppii auton ja lukon käytöksen, mutta ei se auta jos on ahtaassa paikassa. Ehdottomasti kuitenkin parempi kuin avoin perä.


Jos on kyse puhtaasta offipelistä niin eteen detroitti ja taakse kytkettävä.

Minä ainakin mieluummin otan sen ohjaavan akselin erikseen kytkettävällä lukolla, kyllä se takapää yleensä jotakuinkin tulee etupään perässä :D

Totta kyllä tuo mitä tässä on kirjoitettu, että esim. kallistuspaikoissa tai yrittäessä poistua toisen ajourista on automaattilukkojen kanssa välillä vähän hankalaa. Jos ei rahasta ole kiinni niin sitten kytkettävät molempiin päihin, jos on budjettilinjalla niin lunchbox- lockeri taakse ja eteen kytkettävä.

ImacInnes
10.02.2011, 23:20
Ymmärsinkös oikei että Detroitin huonopuoli on että se tuppaa puskemaan alamäkeen peliä vaan sen kanssa opii tulemaan toimeen.

Onkos mahdoton yhtälö että on Detroitit kumassakin akselissa? Kuinkas tuollainen käyttäytyy maastossa? Entäpä maantiellä?

Kytkettävissäkö tupaa tulemaan noita kytkentä ongelmia? Miksi?
Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms.

JEgoNEER on ihan maastokäyttöön tarkoitettu, vaan siirtymiä joutuupi ainakin toistaiseksi tekemään maantielläkin.

t. Ismo Ämmä

Jare
10.02.2011, 23:58
Mä kyl kuulun niihin jotka vannoo kytkettävien lukkojen olevan maailman parhaat:D

Eli molempiin päihin semmoset on mun mielipide.

Timo_L
11.02.2011, 00:31
Ymmärsinkös oikei että Detroitin huonopuoli on että se tuppaa puskemaan alamäkeen peliä vaan sen kanssa opii tulemaan toimeen.

Jep, juuri näin. Vähän sama kun lähdet liukkaalla kelillä lukkoperäisellä takavedolla, niin persaus valuu sinne kallistuksen suuntaan

Onkos mahdoton yhtälö että on Detroitit kumassakin akselissa? Kuinkas tuollainen käyttäytyy maastossa? Entäpä maantiellä?

Jappella ainakin on jeepissä detroitit molemmissa päissä, ja hyvin on näkynyt pärjäävän. Aiheuttaa niitä satunnaisia ongelmia, mutta pystyy niiden kanssa elämään ja myös tottumaan varmaankin.

Kytkettävissäkö tupaa tulemaan noita kytkentä ongelmia? Miksi?
Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms.

JEgoNEER on ihan maastokäyttöön tarkoitettu, vaan siirtymiä joutuupi ainakin toistaiseksi tekemään maantielläkin.

t. Ismo Ämmä

Kuluvat osat, ARB:issa jos pääsee kosteutta niin voi jäätyä talvella, samoin öljy voi jähmettyä jne.. jne.. On mekaanisesti kytkettäviä lukkoja, esim. OX locker. Pitäisi olla erittäin laadukkaita, tosin on niillä vähän hintaakin. Hyvänä puolena saat hienot kahvat koppiin sisälle :D

edit: Jos on lähes puhtaasti metsäauto, niin laittaisin kyllä kytkettävät lukot. Mulla kun esim. oli Jeeppi aikanaan myös käyttiksenä ja halusin kunnolla pitoa takapäähän takavedolla ajaessa, ja toisaalta siten että toimii automaattisesti (ja että vapauttaa mutkassa ajessa tiellä) niin oikeastaan ainoa vaihtoehto oli automaattilukko. Detroitti siksi että piti carrieri vaihtaa muutenkin koska välitykset vaihtui tiheämpään. Muuten olis tullut Aussie locker tjsp. lunchbox- lockeri..

HeikkiH
11.02.2011, 00:36
Onkos niitä olemassa ihan mekaanisesti kytkettäviä? Vaijjerii/piano lanka, yms.

http://www.ox-usa.com/ox/VehicleApplications/ChryslerJeep/tabid/557/Default.aspx

ImacInnes
11.02.2011, 00:37
Jep, juuri näin. Vähän sama kun lähdet liukkaalla kelillä lukkoperäisellä takavedolla, niin persaus valuu sinne kallistuksen suuntaan



Jappella ainakin on jeepissä detroitit molemmissa päissä, ja hyvin on näkynyt pärjäävän. Aiheuttaa niitä satunnaisia ongelmia, mutta pystyy niiden kanssa elämään ja myös tottumaan varmaankin.



Kuluvat osat, ARB:issa jos pääsee kosteutta niin voi jäätyä talvella, samoin öljy voi jähmettyä jne.. jne.. On mekaanisesti kytkettäviä lukkoja, esim. OX locker. Pitäisi olla erittäin laadukkaita, tosin on niillä vähän hintaakin. Hyvänä puolena saat hienot kahvat koppiin sisälle :D

edit: Jos on lähes puhtaasti metsäauto, niin laittaisin kyllä kytkettävät lukot. Mulla kun esim. oli Jeeppi aikanaan myös käyttiksenä ja halusin kunnolla pitoa takapäähän takavedolla ajaessa, ja toisaalta siten että toimii automaattisesti (ja että vapauttaa mutkassa ajessa tiellä) niin oikeastaan ainoa vaihtoehto oli automaattilukko. Detroitti siksi että piti carrieri vaihtaa muutenkin koska välitykset vaihtui tiheämpään. Muuten olis tullut Aussie locker tjsp. lunchbox- lockeri..


Kiitoksia asian valaisemisesta.
Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa.

Mikäslaista eroa käytössä on noiden halvempien (Aussie, lunchbox, yms.) ja Detroit Lockkerien välillä?

Pelimerkkejä kun olisi yllinkyllin niin ei tarvis kysellä, ostais vaan kalleinta.
t. Ismo Ämmä

454SS
11.02.2011, 07:41
Jappella ainakin on jeepissä detroitit molemmissa päissä, ja hyvin on näkynyt pärjäävän. Aiheuttaa niitä satunnaisia ongelmia, mutta pystyy niiden kanssa elämään ja myös tottumaan varmaankin.
..

EI PYSTY. Ajoin viime vuoden talvieksyssä Japelta ostetulla akselilla noin 12 tuntia. Seuraavat havainnot tuli tehtyä, joiden seurauksena päätin etten enää koskaan laita eteen mekaanista lukkoa. 1. Vinssi huusi hoosiannaa kun jouduttiin kääntämään kaikki 90 asteen kurvit vinssaamalla koska auto ei kääntynyt liukkaissa urissa mihinkään. 2. Vaihteiston lämpöongelmat oli todellisuutta ensimmäisen kerran syvässä lumessa ajettaessa, luultavasti sen takia kun molemmissa päissä oli lukko päällä koko ajan. Vaihdoin laatikkoöljyt useamman kerran kisan aikana ja lopulta turbiini sitten antautuikin. 3. koko ajan sai pelätä hammaspeikon vierailua peruutettaessa, kun kytkettävän lukon kanssa voi itse valita milloin ottaa tuon riskin.

offroadjouni
11.02.2011, 07:56
Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa.t. Ismo ÄmmäJappe on automaattilukkojen puolestapuhuja, eli sieltä tulee varmaan positiivista palautettaa. ;) Itse en kelpuuttaisi mitään muita kuin kytkettäviä lukkoja ja vieläpä sellaiset jotka saa kohtuullisen helpolla päälle ja pois. Entisenä mersu-miehenä en tykännyt sen lukoista kun olivat niin jäykät että ne piti laittaa päälle hyvissä ajoin ennen ryskämistä.

Jos minimibudjetilla pitää selvitä niin kemppi-lukko on halvempi kuin automaatit.

Timo_L
11.02.2011, 09:23
Kiitoksia asian valaisemisesta.
Täytyypä Jappea haistatella lauantaina Kulmassa.

Mikäslaista eroa käytössä on noiden halvempien (Aussie, lunchbox, yms.) ja Detroit Lockkerien välillä?

Pelimerkkejä kun olisi yllinkyllin niin ei tarvis kysellä, ostais vaan kalleinta.
t. Ismo Ämmä

Detroit Locker, OX, ARB yms. korvaa koko murikan banjon sisältä, ja siksi maksaa enemmän. Pitää myös muistaa että kun tälläisen laitat, niin joudut shimmaamaan välitykset uusiksi, ja samalla tietysti kannattaa kaikki perän laakerit. Tämä tuo lisää kuluja ja vie aikaa, vaikka tekisikin itse.

Lunchbox- lockerit (Aussie, Lockright, yms..) juontaa nimensä siitä, että ovat nopeita asentaa; korvaavat tasauspyörästön pikkurattaat perän sisältä, eli alkuperäinen case jää paikalleen. Perää ei tartte sinällään purkaa eikä shimmata uudestaan yms., joten on vain parin tunnin homma ja paljon halvempaa.


EI PYSTY. Ajoin viime vuoden talvieksyssä Japelta ostetulla akselilla noin 12 tuntia. Seuraavat havainnot tuli tehtyä, joiden seurauksena päätin etten enää koskaan laita eteen mekaanista lukkoa. 1. Vinssi huusi hoosiannaa kun jouduttiin kääntämään kaikki 90 asteen kurvit vinssaamalla koska auto ei kääntynyt liukkaissa urissa mihinkään. 2. Vaihteiston lämpöongelmat oli todellisuutta ensimmäisen kerran syvässä lumessa ajettaessa, luultavasti sen takia kun molemmissa päissä oli lukko päällä koko ajan. Vaihdoin laatikkoöljyt useamman kerran kisan aikana ja lopulta turbiini sitten antautuikin. 3. koko ajan sai pelätä hammaspeikon vierailua peruutettaessa, kun kytkettävän lukon kanssa voi itse valita milloin ottaa tuon riskin.

No mut eihän tuo vielä tarkoita etteikö niitten kanssa pystyisi elämään tai niihin voisi tottua ;) en meinannutkaan että ne missään nimessä paras vaihtoehto olisi, päinvastoin. Paras on että olis kytkettävät molemmissa päissä. Mutta jos rahasta on tiukkaa ja lukot pitää saada niin on vain kaksi vaihtoehtoa:
1. Odottaa että tulee lisää rahaa ja ostaa kytkettävä(t)
2. Ostaa lunchbox lockerit tasauspyörästöjen tilalle, koittaa pärjätä ja toivoo parasta :D

Itelle en kovin helpolla ottaisi automaattista etulukkoa, eniten oikeastaan tuon puskemis- ongelman takia. Jos on vielä molemmissa päissä automaattilukot niin tuleehan autosta todella kankea. Mutta tuollahan mä niistä jo ylempänä mainitsin, kuten taisi mainita muutkin.

veijon-esso
11.02.2011, 10:26
Blazerissa ei etudetroitti aiheuttanu puskemista, eikä muutakaan negatiivista. Mutta autoissa, ajomaastoissa ja ajotyyleissähän on eroja ja mikä sopii johonkin ei sovi toiselle.

Mutta jos etulukko aiheuttaa automaatin kuumenemista, niin kannattaa tarkistaa foliohatun asetukset.

454SS
11.02.2011, 17:27
Timo: Pystyy varmasti tottumaan noihin omituisuuksiin mutta tottumaton ei pysty ajamaan autolla joka ei käänny ;)

Veijonessolle tiedoksi, että miun foliohatussa on koko ajan vähintään yhtä kuuma kuin vaihteistossa oli heti sen jälkeen kun aloin syöttämään umpihangessa jatkuvasti etulukko (ja takalukko) päällä. Sattumaa tai lukosta johtuva seuraus, mutta 9 tuntia revittelyä ilman lukkoa eikä laatikko kuumentunut yhtään. Sit lukkoakseli paikalleen ja laatikko alkoi kuumenemaan heti. Tuolla toisessa topicissa oli sanottu hyvin, että ei näistä kannata väitellä, jää molempien versioiden kannattajille paremmin osia ;) Monessa kohtaa vaan on tuntunut joku ratkaisu todella hyvältä kun ei ole tiennyt paremmasta.

ImacInnes
11.02.2011, 18:59
Näinhän se on, tässä asiasta kyselen ja päässäni muotouttu itselleni vastaus jonka joskus ehkä toteutan.
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa?

t. Ismo ämmä

Rytari
11.02.2011, 19:03
haetaanko tässä nyt sitä että drive puoli hampaasta millä yleensä hammaspyörää käsketään on inansa vahvempi kun se coast millä mennään sitte pakittaessa.

hpotteri
11.02.2011, 19:08
Timo: Pystyy varmasti tottumaan noihin omituisuuksiin mutta tottumaton ei pysty ajamaan autolla joka ei käänny ;)

Veijonessolle tiedoksi, että miun foliohatussa on koko ajan vähintään yhtä kuuma kuin vaihteistossa oli heti sen jälkeen kun aloin syöttämään umpihangessa jatkuvasti etulukko (ja takalukko) päällä. Sattumaa tai lukosta johtuva seuraus, mutta 9 tuntia revittelyä ilman lukkoa eikä laatikko kuumentunut yhtään. Sit lukkoakseli paikalleen ja laatikko alkoi kuumenemaan heti. Tuolla toisessa topicissa oli sanottu hyvin, että ei näistä kannata väitellä, jää molempien versioiden kannattajille paremmin osia ;) Monessa kohtaa vaan on tuntunut joku ratkaisu todella hyvältä kun ei ole tiennyt paremmasta.


No ei kai se lukkojen vika oo jos laatikko ei kestä neljänpyörän kuormaa!

Yhtä hyvin vois sanoo että paskat valot kun syö akun tyhjäks yön yli.

jappe
11.02.2011, 23:02
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa?
t. Ismo ämmä

Minä ajelin 24h kisoja detroit lockerilla dana30 etuperällä 37" Irokeilla ja beadlockeilla. Renkat panoivat 57kg kappale ja siis 100% automaattilukko 4.88 välityksillä. Peruutin varovasti ylämäkiin. Suurin osa auton painosta on silloin etuakselilla. Jos samalla kallistaa, niin yhdellä pyörällä ja kuitenkin veto aina varmasti päällä. Kertaakaan ei etuakselissa kyllä ollut ongelmia.

Nyt minulla on edessä Dana44 high pinion detroit lockerilla. Silti en juuri revittele pakilla ylämäkeen.

Viimevuoden eksytyksessä ja nyt pari vikkoa sitten Kulmakorvessa ei ole tarvinnut vinssillä kääntää. Ihan ratista se kääntyy. Manuaalilaatikko ei kuumene ja voimaa riittää. Ei tarvitse lukkoja miettiä. Sen kun ajaa vaan. Ei katkeile lukkojen letkut tai johdot. Minkäänlaista viivettä ei lukkojen kytkeytymisessä ole.

Tilanteessa missä ilman lukkoja auto ei nouse, niin kytkettävät on huonommat. Jos mutka mäessä niin kytkettävä puskee enemmän kuin automaattilukko. Minua ei kiinnosta ensin kokeilla nousisiko ilman lukkoja. Nautin tukevasta menosta.

Automaattilukko edessä ei ole maantiellä mukava nelivedolla ajettaessa. Takavedolla se ei vaikuta ajoon.

Näiden tekemiä lukkoja haluaisin kokeilla.

http://www.auburngear.com/aftermarket/product_listing.aspx?category=8946f7ff-e4b5-4b07-b738-c6f9d7f93179

Niillä on lukko joka on vakiona kitkalukko + kytkettävä. Sitten vasta kun kitkat ei riitä niin 100% päälle. Tämä voisi olla vaihtoehto eteen.

Jokainen ajaa millä haluaa. Minä en vaihtaisi kytkettäviin. Tiedän kyllä miltä ajo tuntuu avoimilla perillä kun päivittäin ajan mun toisella Wranglerilla.

pjtk
11.02.2011, 23:58
Mulla oli Aussie locker D44 taka-akselilla Rangessa. Hyvin ainakin se kesti ajaa 36 renkailla. Lukko makso alle 250 taalaa postikuluineen vuonna 2005 toimitettuna Vegasiin Luxor hotelliin. Joku putiikki Suomessa tarjos loppuvuodesta 2005 samaa lukkoa päälle 400 eurolla.

Joukka
12.02.2011, 00:44
Sellasta vielä kysyisin että, miksikäs se hammaspeikko voipi vaivata lukot päällä peruuttaessa?

t. Ismo ämmä

Hammaspeikko vaivaa peruutettaessa, jos etuperä on HighPinjoni, koska peruutettäessa hampaat vetää avautuvilla hampailla, eikä sulkeutuvilla hampailla. Takaperä on sen takia LowPinjoni, jotta veto tapahtuu eteenpäin ajaessa sulkeutuvilla hampailla. ZJ:ssä on etuperä tehty peruuttamiseen eli on LowPinjoni ja mm. XJ:ssä on HighPinjoni. Lukot päällä rasitus tietysti kasvaa, varsinkin normaalia tiuhemmillä välityksillä, koska pinjonirattaan hampaat alkaa olemaan melko hentoiset.

/Joukka

Rekisteröimätön
12.02.2011, 02:05
Mutta jos etulukko aiheuttaa automaatin kuumenemista, niin kannattaa tarkistaa foliohatun asetukset.

Hienosti vastattu!

Juuri tämän takia en itse kysy foorumeilta mitään koska täällä on suurin osa foliohattu porukkaa. Ei oikeat tekijät ole foorumeilla.

jappe
12.02.2011, 06:57
Mulla oli Aussie locker D44 taka-akselilla Rangessa. Hyvin ainakin se kesti ajaa 36 renkailla. Lukko makso alle 250 taalaa postikuluineen vuonna 2005 toimitettuna Vegasiin Luxor hotelliin. Joku putiikki Suomessa tarjos loppuvuodesta 2005 samaa lukkoa päälle 400 eurolla.

Olen lähdössä Las Vegasiin duunimatkalle. Löytyikö sieltä oikeita offikauppoja?
Siis sellaisia mihin voi kävellä sisään katselemaan kamoja.

Rekisteröimätön
12.02.2011, 07:00
Onko etu ja taka murikat samanlaisia, eli voiko vaihtaa ristiin jos kokisi tehneensä virheen lukko valinnoissa
Tero

jappe
12.02.2011, 07:03
Jos edessä on dana30 ja takana dana35, niin eivät ole vaihtokelpoisia. Minulla on TJ:ssä dana44 edessä ja takana. Samat lukot menee molempiin päihin. Sitten on Grandin dana44 alumiinikuorinen perä. Siihen ei käy normaali dana44 lukko. Siis riippuu akseleista. Tuo luku 30 tai 35 kertoo jotain lautaspyörän halkaisijasta. Mutta esim uuden wranglerin dana44 lautaspyörä on isompi kuin vanhassa dana44 perässä, joten ei ole varmaan tuokaan.

Timo_L
12.02.2011, 09:37
Olen lähdössä Las Vegasiin duunimatkalle. Löytyikö sieltä oikeita offikauppoja?
Siis sellaisia mihin voi kävellä sisään katselemaan kamoja.

Ei ole tullut kertaakaan ohi ajettua Vegasissa ollessa offikaupasta, mutta väittäisin että siellä niitä on ja monta. Sen verran paljon huristellaan Vegasin lähellä nelivetoautojen kanssa, että markkinoita riittää. Toisaalta jos tiedät mihin hotelliin olet menossa ja milloin, niin yksi vaihtoehto on tilata valmiiksi ja pyytää toimitus sille ajalle hotelliin. Jos on painava paketti, niin tykkäävät hotelleissa kyllä joskus velottaa aika rankasti paketin käsittelymaksusista.

veijon-esso
12.02.2011, 16:07
Veijonessolle tiedoksi, että miun foliohatussa on koko ajan vähintään yhtä kuuma kuin vaihteistossa oli heti sen jälkeen kun aloin syöttämään umpihangessa jatkuvasti etulukko (ja takalukko) päällä. Sattumaa tai lukosta johtuva seuraus, mutta 9 tuntia revittelyä ilman lukkoa eikä laatikko kuumentunut yhtään. Sit lukkoakseli paikalleen ja laatikko alkoi kuumenemaan heti.

Paljos oli lootan lämmöt ilman etulukkoa, entäs lukon kanssa? Jos turbiini hajos liikalämpöön niin luulis näkyvän jo lämpömittarissakin. Varmaa ollu jo turbiini menossa rikki ja se tehny lämpöä, ei se lukko. Vai eiks se jaksanu enää etulukon kanssa sutia kunnolla ja kierrokset oli turbiinin stallspeedin tuntumassa lähes kokoajan? Sillohan ehjätki laitteet tekee lämpöä aika tavalla.

Mut voi kytkettäväkin lukko olla ihmeissään jos 12tunnin kisan sutii sillä lukko auki, niin on siinäki tasauspyörästö kovilla.

454SS
12.02.2011, 17:48
Paljos oli lootan lämmöt ilman etulukkoa, entäs lukon kanssa? Jos turbiini hajos liikalämpöön niin luulis näkyvän jo lämpömittarissakin. Varmaa ollu jo turbiini menossa rikki ja se tehny lämpöä, ei se lukko. Vai eiks se jaksanu enää etulukon kanssa sutia kunnolla ja kierrokset oli turbiinin stallspeedin tuntumassa lähes kokoajan? Sillohan ehjätki laitteet tekee lämpöä aika tavalla.

Mut voi kytkettäväkin lukko olla ihmeissään jos 12tunnin kisan sutii sillä lukko auki, niin on siinäki tasauspyörästö kovilla.

Ei ole mittaria. Ykkösellä jaksaa sutia mutta lootassa ei ole vaihtoehtoa ajaa pakko ykkösellä Vaihteli kakkosta päälle jatkuvasti silloin voima loppui. Turbiinivika ei tullut pikkuhiljaa vaan ilmeni yhtäkkiä heti kun oli ruvettu etenemään umpihangessa Detroittilaisella etuakselilla. Kuten jo sanoin voi olla sattumaakin, mutta jotenkin yhdistin sen kyllä tohon voimanpuutteeseen neljällä pyörällä sudittaessa. Etulukko auki jaksaa sutia kakkosellakin ja viime vuoden talvieksyssä toi oli monin paikoin ainut keino edetä. Onnex noita 24H talvikisoja ei ole turhan paljon ;) Ja tänä vuonna tuli päätettyä pitää välivuosi, vaikka lehdessä povattiinkin tiukentuvaa pistetaistoa stanu luokkaan tälle vuodelle.

Timo_L
12.02.2011, 18:21
Ei ole mittaria. Ykkösellä jaksaa sutia mutta lootassa ei ole vaihtoehtoa ajaa pakko ykkösellä Vaihteli kakkosta päälle jatkuvasti silloin voima loppui.

Kannattaa laittaa, ja myös isohko jäähy jos ei jo ole. Pakkoykkösen saa päälle, kun laittaa sopivan kytkimen joka ohjaa solenoideja oikein ;) onhan se hyvinkin mahdollista että kaikki tassut vetävänä ei jaksa pyörittää kunnolla edes hangessa kuin perät avoinna, joten sitä kautta lämmöt varmasti nousee laatikossa. Ja yllättävänkin äkkiä voi leipoa laatikko jos lämmöt pääsee karkaamaan; vielä kun tuo AW4 tuottaa lämpöä aika urakalla niin katastrofi on valmis.

pjtk
12.02.2011, 23:44
Olen lähdössä Las Vegasiin duunimatkalle. Löytyikö sieltä oikeita offikauppoja?
Siis sellaisia mihin voi kävellä sisään katselemaan kamoja.
Empä osaa sanoa kun tilasin lukon http://www.aussielocker.com/ osoitteesta hotellille. Muuten ei aikataulu antanu myöten "duunimatkalla" kierrellä kauppoja. Varmasti siellä offikauppojakin on. Sieltä kyllä oikeasti löytyy ihan mitä vaan jos ne sattuu löytään. Enkä ny kyllä tarkoita pelkkää offroadia, vaan kaikkea mitä mieleen tulee. Isopyöräsiä autoja näky aika paljon ja niistä yritin kuvia räpsiä. Enkä ny tarkoita iso vanteisia kärryjä. Ruostetta ei näkyny missään autossa (aavikko ilma).

ImacInnes
13.02.2011, 16:54
Ny näyttäis JEgoNEERin osalta asia etenevän seuraavaan suuntaan.
Taakse tulee kytkettävä ilmalukko + kompura (made in kiina) ja takaperän kitkalukko siirtyy etuperään, samalla vaihdetaan sinne uudet kitka levyt.

JEgoNEERissähän on jatkuva neliveto, joten ajattelin että on parempi saada kytkettyä lukko maantiellä poijjes.

Tosin aiika hyvin sillä pääsi nykyiselläkin varustuksella Kulman hangissa.
5,9 V8, TH400 automaattiloota jossa vahvistettu turbiini, Gudra-Track jakolaatikkko jossa lukko, takaakselissa kitkalukko ja 37" Boggerit.

Mistähän sais neuvvoja ja ohjeita Dana 44 perän shimmaukseen?

t. Ismo Ämmä

454SS
13.02.2011, 17:15
Kantsii vielä lueskella käyttäjäkokemuksia noista Kiinan lukoista ennen lopullisen hankintapäätöksen tekemistä: Tuolla yksi näkemys asiasta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57420&page=2&highlight=mud+digger Netistä ettimällä löytyy aika hyvät ohjeet Danan perän shimmaukseen.


Edit: Esimerkiksi tuolta saattaisi löytyä. En jaksanut ladata tiedostoa koneelle ja tarkistaa. http://pdftown.com/Jeep-Wrangler-2004-Service-Manual.html Täällä palstallakin oli muistaakseni joskus pari linkkiä repair manuaaleihin. Kannattaa oikeasti laittaa poskilaakereille esijännitys ettei esimerkiksi noi kuvassa näkyvät ruuvit katkea niin helposti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=580&pictureid=74837

Jare
13.02.2011, 21:24
Ny näyttäis JEgoNEERin osalta asia etenevän seuraavaan suuntaan.
Taakse tulee kytkettävä ilmalukko + kompura (made in kiina) ja takaperän kitkalukko siirtyy etuperään, samalla vaihdetaan sinne uudet kitka levyt.

JEgoNEERissähän on jatkuva neliveto, joten ajattelin että on parempi saada kytkettyä lukko maantiellä poijjes.

Tosin aiika hyvin sillä pääsi nykyiselläkin varustuksella Kulman hangissa.
5,9 V8, TH400 automaattiloota jossa vahvistettu turbiini, Gudra-Track jakolaatikkko jossa lukko, takaakselissa kitkalukko ja 37" Boggerit.

Mistähän sais neuvvoja ja ohjeita Dana 44 perän shimmaukseen?

t. Ismo Ämmä

Mä taas laittaisin noi lukot just toisinpäin. Eli kytkettävä eteen ja jättää sen sutku ja selittely, eiku kitka"lukon" taakse. Ainakin suunnistuksessa vastaavanlainen ratkaisu toimi LJ:ssä hyvin ja tuloksiakin saatiin aikaan, joten ei kait se ihan surkea ratkaisu voinut olla?

Mietitääs hieman: eikös yleensä eturengas ole ensimmäinen, joka tökkää esteeseen, eikä takarengas...eikö? Niin silloinhan just etupäässä mun mielestä tarvitaan vetoa=lukkoa, jotta se kiipeää esteen yli:rolleyes: Sit taas jos edessä ei lukkoa ja takana on, niin silloinhan takapäällä väkisin työnnetään etunorrat ensin mutkalle ja sit vasta etupyörä muljahtaa ehkä yli esteen...eikö?

veijon-esso
13.02.2011, 21:27
Ja toi kitkalukko edessä mun mielestä maksimoi liukkaissa oloissa sen täällä pelätyn puskemisen JA pitää kaikista huonoiten tiukassa paikassa.

Timo_L
13.02.2011, 22:00
Näinhän se, jos pitäisi valita metsäkäyttöä ajatellen lukko vain toiseen päähän, niin se olisi eteen. Etupää on kuitenkin se joka "vetää" keulan esteiden yli. Perä kun edelleenkin aika usein seuraa keulan mukana :D

Myös katukäyttöä ajatellen parempi, jos takana kitka niin löytyy vähän pitoa liukkaaseen, eikä puske niin herkästi. Itsellä ei kyllä ole kokemusta kitkalukosta edessä, ja monet sanoo että esim. Detroit trutrac (torsen. tyypin kitkalukko) on ihan toimiva edessä myös liukkaalla. Tiedä sitten. Mutta mieluummin se kytkettävä eteen, kitka taakse, myöhemmin sit päivittää takalukon kun siltä tuntuu :)

vmt
14.02.2011, 00:29
...Detroit trutrac (torsen. tyypin kitkalukko) on ihan toimiva edessä myös liukkaalla...

Tuollaista olen omaan XJ:n harkinnut eteen. Torsenhan ei ole kitkalukko, vaan erityyppinen tasauspyörästö. Toimii siis ihan jatkuvasti tasauspyörästönä, mutta välittää rattaiden välityksellä voimaa sillekin pyörälle, jolla on pitoa. Tosin siinäkin on rajoituksensa. Jos toisella pyörällä ei ole ollenkaan pitoa, niin voimaa ei sitten välity toisellekaan. Lähinnä tuo tulee eteen, jos toinen pyörä on ilmassa.

Timo_L
14.02.2011, 13:21
No siis juu, ei kitkalukko mutta limited slip.. mikä nyt sit onkaan suomeksi, luistonrajoitin? :D mut niinhän mä kirjoitin että torsen- tyyppinen..

Noitahan on ollu hummereissa vakiona, jos on ristiriipunnassa niin tarttee jarrulla huijata ittensä irti. Sillä pitäisi useimmiten päästä ko. paikasta pois vaikka ois kaksi rengasta kokonaan ilmassa.

ImacInnes
14.02.2011, 21:41
Joo, mitäänhän ei ole vielä lyöty LUKKOON, kaupat on kyllä sovittu jo ilmalukosta ja kun hinta on edullinen niin taidan tuon kortin katsoa ja kadutaan sitten myöhemmin jos tarvii.

Kuulostaahan nuo teidän perustelut kytkettävän lukon eteen laittamiselle ihan järkeen käyviltä ja pääsis vähemmällä työllä kun ei tarvis kuin etuperä aukoa.

Vaan mitenkäs ne tehtaalla on laittaneet sen kitkalukon takaperään eikä teitin perustelujen mukaan eteen?
Tehtaalla ovat kyllä joutuneet ajattelemaan varmaan myös maantiellä etenemistä ja näin päätyneet takaperään kitkalukon kanssa, vai mitä ootta mieltä asiasta?

Tässä on vielä aikaa hetki pähkäillä vaihtoehtoja kunnes saan lukon maksettua ja hajettua tuossa kuun vaihteessa niin sittehän se on jonnekkin perään latettava.

t. Ismo Ämmä

veijon-esso
14.02.2011, 22:11
Joo, mitäänhän ei ole vielä lyöty LUKKOON, kaupat on kyllä sovittu jo ilmalukosta ja kun hinta on edullinen niin taidan tuon kortin katsoa ja kadutaan sitten myöhemmin jos tarvii.

Kuulostaahan nuo teidän perustelut kytkettävän lukon eteen laittamiselle ihan järkeen käyviltä ja pääsis vähemmällä työllä kun ei tarvis kuin etuperä aukoa.

Vaan mitenkäs ne tehtaalla on laittaneet sen kitkalukon takaperään eikä teitin perustelujen mukaan eteen?
Tehtaalla ovat kyllä joutuneet ajattelemaan varmaan myös maantiellä etenemistä ja näin päätyneet takaperään kitkalukon kanssa, vai mitä ootta mieltä asiasta?

Tässä on vielä aikaa hetki pähkäillä vaihtoehtoja kunnes saan lukon maksettua ja hajettua tuossa kuun vaihteessa niin sittehän se on jonnekkin perään latettava.

t. Ismo Ämmä

Kytkettävä eteen ja taakse vaikka lock-right jos halvalla pitää päästä. Se takakitka ei näyttäny paljoa pitävän ku kulmassa tihrustin. Katotaan näkyykö videolla. Mut jossei hangessa jaksa pitää niin sit ei kyllä hirveesti oo hyötyä muutenkaan.

Timo_L
15.02.2011, 01:07
Vaan mitenkäs ne tehtaalla on laittaneet sen kitkalukon takaperään eikä teitin perustelujen mukaan eteen?
Tehtaalla ovat kyllä joutuneet ajattelemaan varmaan myös maantiellä etenemistä ja näin päätyneet takaperään kitkalukon kanssa, vai mitä ootta mieltä asiasta?

No, nimenomaan nämä meidän perustelut puoltaa sitä kitkalukon laittoa taakse, ei eteen ;)

Kytkettävä siksi eteen, että sen saa kokonaan avoimeksi kun ajaa maantiellä. Jos on kitka tai automaattilukko edessä, niin helposti puskee liukkaalla ja toisaalta on aika kankea käännettävä. Takanahan se lukko ei haittaa oikeastaan mitään edes maantiellä tai ahtaalla parkkiksella pyörittäessä, vaikka vähän kihnuttaisikin vastaan kääntäessä niin ei se juuri vaikuta kääntösäteeseen tai kääntyvyyteen. Tätähän ne tehtaat ajaa takaa sillä takaperän kitkalla ja avoimella etupäällä..

edit: kuten jo todettua, metsässä etulukko (pitävä sellainen!) on tarpeellisempi, koska keula on se joka yleensä on esteessä ensin kiinni -> keula vetää itsensä nätisti esteen päälle sen sijaan että perän tarttisi väkisin runnoa keulaa esteen päälle/ yli.

offroadjouni
15.02.2011, 07:58
Minä olen samoilla linjoilla edellisten kanssa: Laita se kytkettävä eteen ja jätä kitka taakse. Sitten kun budjetti antaa myöten niin vaihda takalukko parempaan.