PDA

View Full Version : Turvakaarista


Juuso4x4
06.01.2011, 12:34
Suunnistus cupin säännöissä sanotaan, että Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala. Pitääkö myös etu- ja takapääkaaren kiinnitys tehdä säännön mukaan?

Mitenkäs seinämävahvuuden mittaamista varten porattavat reijät? Tarviiko niitä porata? Jokkiksessa sama sääntö ja ei oo tullu vielä yhdessäkään autossa vastaan reikiä eikä niitä ole kyllä vaadittukkaan.

oska80
06.01.2011, 19:27
Kaikki turvakaarien alapäiden kiinnitykset koriin on tehtävä vahvikelapuin.

Tässä lainaus sääntöjen kohdasta 4.1 turvakaaret:

"Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin
- kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai
- pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai
- pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu.
Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala.
Mikäli turvakaaret on kiinnitetty runkoon, tulee kiinnityskohtien olla vahvuudeltaan vastaavat kuin koriin kiinnitetyissä turvakaarissa."


Jokaiseen kaaren erilliseen osaan on porattava 6 mm reikä tarkistusmittausta varten.

Tässä myös lainausta säännöistä kohdasta 4.1 turvakaaret:

"Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta."

ps. on se jokkiksessakin vaatimkuksena reikä, josta voidaan todeta kaaren materiaalin vahvuus....

Ipe64
06.01.2011, 21:10
Jos kaarisäännöt menee liitteenJ mukaan ja ne lukee ajatuksella ei pitäisi tarvita kyseenalaistaa niitä!
Esim. reikien poraamiseen menee 5min jne.ja vahvikelaput ei ole turhanpäiväinen asia,sillä jos kehikko kokonaisuudessaan tulee niskaan kun ne on hitsattu suoraan mahd."pikkuvikaiseen" koriin/runkoon,ni " johan alko Juhaa sattuu niskaan" Pääsee paljon helpommalla tekemällä kerralla kunnolla,sillä kun/jos menee kisoihin niin voi rinta rottingilla mennä katsastukseen...
Kaarisäännöt on se osa säännöistä joilla ajetaan takaa KULJETTAJIEN TURVALLISUUTTA!
P.S Jokkis katsastusta aikoinaan seuranneena olen nähnyt jopa et katsuri otti kaarista kiinni ja tempas,jolloin kaaret meni lattiasta läpi! Joten en hirveesti ottais jokkista esimerkiksi.....

Rekisteröimätön
06.01.2011, 23:34
Kaarisäännöt on se osa säännöistä joilla ajetaan takaa KULJETTAJIEN TURVALLISUUTTA!
P.S Jokkis katsastusta aikoinaan seuranneena olen nähnyt jopa et katsuri otti kaarista kiinni ja tempas,jolloin kaaret meni lattiasta läpi! Joten en hirveesti ottais jokkista esimerkiksi.....

Ja lisätään nyt tuokin, että kyllä ne liite J:n kaarisäännöt koskee Jokkistakin eli mittausreikä on pakollinen niissäkin ruttukasoissa.

Ipe64
07.01.2011, 07:19
Ja lisätään nyt tuokin, että kyllä ne liite J:n kaarisäännöt koskee Jokkistakin eli mittausreikä on pakollinen niissäkin ruttukasoissa.

Juuri tätä tarkoitin,en vaan näköjään tarpeeksi selkeästi,kiitos lisäyksestä.;)

jonetzu
22.02.2011, 22:39
Mites on.

Kelpaako pääkaari putkeksi 48,3*2,6mm pituussaumahitsattu EN 10219 (ns. vesijohtoputki)

Kiitos.

T:J

-MAKE-
22.02.2011, 23:11
Mitä jos lukisit vaikka ihan itse sääntövihkosta?
Sen jälkeen pitää enää päätellä onko 3,2mm enemmän vai vähemmän kuin 2,6mm

Pannaan vielä oikein linkki niin ei tarvii edes etsiä sitä vihkoa.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunnistus-CUP_2010-12-24.pdf

jonetzu
23.02.2011, 07:48
Mitä jos lukisit vaikka ihan itse sääntövihkosta?
Sen jälkeen pitää enää päätellä onko 3,2mm enemmän vai vähemmän kuin 2,6mm

Pannaan vielä oikein linkki niin ei tarvii edes etsiä sitä vihkoa.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunnistus-CUP_2010-12-24.pdf

Kiitos nyt niin hirveen kauheasti vastauksestasi.
Jos se vastaaminen noihin kysymyksiin on noin tuskaista, niin ehkä olisi kannattanut jättää sit vastaamatta.

Kyl mä noita sääntöjä lueskelin, mutta jostakin vitun syystä (lukihäiriö) niin meni ohi tuo teksti

"Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset"

Kiitos vitusti.

T:J

landy
24.03.2011, 09:44
Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?

Rekisteröimätön
24.03.2011, 19:17
Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?

Jos kaarisäännöistä katsot niin pääkaaressa saa alaosassa olla vain yksi taivutus ja tuossa taitaa olla kaksi eli ei äkkiä ajatellen sopis ainakaan trialiin.

Tuossa alla ote AKK:n kaarisäännöistä (liite J)

8.3 Rakennemääräykset

8.3.1 Perusrakenne
Perusrakenne tulee muodostua jostakin seuraavanlaisesta rakeenteesta:
- pääkaari + etukaari + 2 pitkittäistukea + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-1)
- 2 sivukaarta + 2 poikittaistukea + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-2)
- pääkaari + 2 puolisivukaarta + 1 poikittaistuki + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-3)
Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain yksi taivutus. Etukaaren tai sivukaaren/puolisivukaaren etuosan tulee seurata mahdollisimman lähellä A-pilaria (tuulilasipilaria) ja niiden alemmassa pystyosassa saa
olla vain yksi taivutuskohta.
Sivukaarien välisten poikittaistukien, pää- ja etukaarien välisten pitkittäistukien, kuten myös puolisivukaarien ja pääkaaren liitoskohtien tulee sijaita katon tasolla.
Katon tasolle saa sijoittaa enintään 4 irrotettavaa liitosta.
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä pää-kaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa. Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.

8.3.2 Rakenne
Kun perusrakenne on päätetty tulee siihen lisätä kaikki pakolliset lisävahvistukset ja osat. Tähän rakenteeseen voi sitten lisätä sallitut lisärakenteet. Jos ei ole erikseen mainittu tai käytetä irroitettavia liitoksia art. 253.8.3.2.4., niin kaikkien osien ja vahvistuksien tulee olla yhtä putkea.

Mikki
24.03.2011, 20:40
Mitä sääntökirjan tulkintaa voidaan käyttää, että oheiset kaaret eivät kelpaa suunnistukseen/trialiin? Eli saako pääkaari olla taivutettu oheisella tavalla?

Jep, mutta voishan tuon suoraankin laittaa tuonne palkkiin joka on vedetty siiihen alle....

Mutta epäilen/arvaan, jotta tarkoitus olisis laittaa lavan sisään tuo "häkki", jolloin nuo mutkat tulisi olla, niin ei hätää, teet suorana tuohon "lavaputkeen" ja siitä sitten vinoputkella runkoon.

Näinhän esim. kaarien rakentamisesta ollaan keskusteltu, kun on kysytty MIHIN SAAKKA PÄÄKAARI tulee valmistaa, ja tarvittaessa uusia.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70997

-Stedt-
04.01.2012, 21:27
Kyselläämpä viisaammilta Taas kaarista, materiaalit ja kiinnitykset on kyllä selvillä, mutta tarkotus olis laittaa tuohon Rotpalliin kolmas jakkara tuohon kuskinpenkin taakse, selkä menosuuntaan. Riittääkö YKSI Pääkaari tuohon keskelle? eikös se sillon ole pään takapuolella? Tarkotus osallistua ainakin Tml:ään tänä vuonna ja pari apparia pitäs saada kyytiin. Toinen vaihtoehto olis tietty pistää leveä apparinpenkki....Ulkopuolisia kaaria en viitti ruveta laittamaan kun tarkotus pulttailla tuo takakatto välillä pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4154&pictureid=95233

Mylppy
04.01.2012, 22:32
Kyselläämpä viisaammilta Taas kaarista, materiaalit ja kiinnitykset on kyllä selvillä, mutta tarkotus olis laittaa tuohon Rotpalliin kolmas jakkara tuohon kuskinpenkin taakse, selkä menosuuntaan. Riittääkö YKSI Pääkaari tuohon keskelle? eikös se sillon ole pään takapuolella? Tarkotus osallistua ainakin Tml:ään tänä vuonna ja pari apparia pitäs saada kyytiin. Toinen vaihtoehto olis tietty pistää leveä apparinpenkki....Ulkopuolisia kaaria en viitti ruveta laittamaan kun tarkotus pulttailla tuo takakatto välillä pois.


Jos on "kovakatto" paikallaan, niin kyseessä on umpiauto, jolloin riittää pääkaari takatuin suunnistuksessa. Monessa autossa on nykyisellään takapenkkiläinen juurikin pääkaaren välittömässä läheisyydessä selkä menosuuntaan. Näissä autoissa on laitettu takatuet siten, että takapenkkiläinen jää näiden tukien ja pääkaaren muodostamaan kehikkoon.