View Full Version : Urakalla peltiä ruttuun.
Rekisteröimätön
05.01.2011, 06:52
http://www.youtube.com/watch?v=d5exATIaQiI
En haluis olla tuossa tilanteessa vakuutusyhtiön tarkastaja...
Tuleepa tästä(kin) videosta mieleen, että helvetisti aina jenkkifoorumeilla kehuvat että BFG:n AT:t on aivan loistavat talvirenkaat, tai että perus "all-season" kumeilla pärjää ihan hyvin talvikeleissä. Kun yrittää sanoa että miten olisi kitka- tai nastarenkaat, on useimmilla vastauksena että "ihan turhanpäiväisiä, ja aivan typerää pitää kahta rengassarjaa". Ja muutenkin, onhan se nyt selvä että ATt pitää hyvin, kun on niin paljon isompi kuviokin kun jossain kitkarenkaissa. Osuu sinne tosin joitakin satunnaisia väliin, jotka on joskus oikeilla talvirenkailla ajaneet ja ymmärtävät luonnollisesti mistä on kyse.
Sama juttu ABS- jarrujen kanssa, ei kuulemma ole mitään hyötyä, ja kun rengas kerran pyörii niin eihän auto silloin voi pysähtyä kunnolla. Eikä siinä, totakin videopätkää kun katsoi niin jo pelkästään sillä että osaisivat edes ajaa liukkaassa, olisi säästynyt noistakin kolareista moni. Huvittavaksi tuon homman vielä tekee se, että monet videon kaltaisista kolarisumista tapahtuu alueilla missä on ihan oikea talvi joka ikinen vuosi, ja lunta saattaa tulla muutaman metrinkin vuodessa jos menee vähän korkeammalle vuoristoon. Mutta jos ei osaa, niin ei osaa... :D
knucklebone
05.01.2011, 13:27
Sama juttu kun Timo_L:llä, muakin ihmetyttää suuresti, että paikoissa, joissa sataa lunta ihan perkeleesti talvisin, ei vaan kyetä ajamaan lumen keskellä. Eikös toi Colorado Springs ole jossain melkein 2000:n metrin korkeudessa muutenkin?
Yks juttu vielä, että noi Amerikan serkut tykkää ajaa kovassakin lumisateessa vuoristoteillä ilman valoja ja jos on neliveto niin ne päästetään kesärenkailla noille teille. Pahimmillaan vastaantulevan auton sitten näkee vasta kun se on ihan kohdalla...
Nuhapumppu
05.01.2011, 13:53
Sama juttu kun Timo_L:llä, muakin ihmetyttää suuresti, että paikoissa, joissa sataa lunta ihan perkeleesti talvisin, ei vaan kyetä ajamaan lumen keskellä. Eikös toi Colorado Springs ole jossain melkein 2000:n metrin korkeudessa muutenkin?
Yks juttu vielä, että noi Amerikan serkut tykkää ajaa kovassakin lumisateessa vuoristoteillä ilman valoja ja jos on neliveto niin ne päästetään kesärenkailla noille teille. Pahimmillaan vastaantulevan auton sitten näkee vasta kun se on ihan kohdalla...
Tämähän onnistuu suomessakin,vaikka se talvella lumentulo on yhtä varmaa kuin verot ja kuolema niin aina se vaan yllättää autoilijat. Ja sitten ympäri suomen nuita autoja on pitkin poikin ojia ja netissä syytetään aina auraajia,tienkunto, ja keliä,koskaan ei vikaa löydetä itsestä. Ja nyt kun on tullut nämä päivännäkö valot niin ei niitäkään sopivassa lumisateessa käyttäviä näe juuri mitenkään,sama kuin ajelisi ilman valoja.
http://www.youtube.com/watch?v=d5exATIaQiI
Täähän on kun kattelis Kehä-3:sen sisäistä liikennettä... :D
tikkukuski
05.01.2011, 14:28
niinsanotusti kuuluisa hartialukko iskeny tuossa porukalle päälle :D
Taitaa kuva valehdella "hieman" tuota mäen jyrkkyyttä
Taitaa kuva valehdella "hieman" tuota mäen jyrkkyyttä
Sitä samaa katselin,ei tule noin liukkaasti auto ihan tasaisella lumipolanteella vaikka olisi nahkakaljut kumit.Kun ei kuitenkaan näytä mistään peilikirkkaasta jääpinnasta olevan kysymys.
Mutta sangen ikävä tunne varsinkin isommalla autolla kun lähdetään tulemaan alas persmäkeä,F12:lla pari kertaa on tullut kokeiltua...
Hyvä video, eikä mikää re-postaus. Minnuu ihmetyttää myös se että käsittääkseni vakuutusyhtiöt kiltisti maksaa kaikki korjauskulut, ajelitpa upouusilla Hakkis seiskoilla ulos tieltä tai sitten nahkakaljuilla just 3 mm laillisuusrajan täyttävillä saksankitkoilla, joiden "pito" on talvella jotain uskomatonta.
Ja kaikenmaailman rengasmelulle ja märkäpidolle löytyy kyllä jo direktiivejä, mutta EI MITÄÄN pienintäkään pykälää missä kerrotaan missä vaiheessa renkaaseen saa paistaa M+S -merkinnän.
Mulla on kaksi samanlaista Wrangleria. Toisesta on ABS jarrut poistettu maahantuojan paperien avulla. Ilman ABS jarruja oleva Wrangleri pysähtyy jarrulla risteyksiin neliveto päällä, mutta ABS jarrullinen vaan jatkaa matkaa. ABS versiolla olen muutaman kerran ajautunut keskelle risteystä. Onneksi ei ole kolaria tullut. Haluaisin ABS:n pois toisestakin.
Mulla on kaksi samanlaista Wrangleria. Toisesta on ABS jarrut poistettu maahantuojan paperien avulla. Ilman ABS jarruja oleva Wrangleri pysähtyy jarrulla risteyksiin neliveto päällä, mutta ABS jarrullinen vaan jatkaa matkaa. ABS versiolla olen muutaman kerran ajautunut keskelle risteystä. Onneksi ei ole kolaria tullut. Haluaisin ABS:n pois toisestakin.
Tuttu tunne!
Joissakin maastovehkeissä ABS ohjeistuksen mukaisesti otetaan pois päältä tieltä poistuttaessa. Jos ABS on päällä maastoajossa, niin ei se ajoneuvo pysähdy esimerkiksi jyrkemmässä laskussa ennen kuin napsauttaa ABS:n pois päältä.
Täytyy oikeasti ihmetellä kumpi on tärkeämpää ajoneuvon pysäyttäminen vai ohjattavuuden säilyttäminen? Kompromissihan ABS-järjestelmäkin on.
Sitä paitsi, ABS on esimerkkivideon tapauksessakin aivan voimaton, jos renkailla ei yksinkertaisesti ole yhtään pitoa.
Tuttu tunne!
Joissakin maastovehkeissä ABS ohjeistuksen mukaisesti otetaan pois päältä tieltä poistuttaessa. Jos ABS on päällä maastoajossa, niin ei se ajoneuvo pysähdy esimerkiksi jyrkemmässä laskussa ennen kuin napsauttaa ABS:n pois päältä.
Täytyy oikeasti ihmetellä kumpi on tärkeämpää ajoneuvon pysäyttäminen vai ohjattavuuden säilyttäminen? Kompromissihan ABS-järjestelmäkin on.
Sitä paitsi, ABS on esimerkkivideon tapauksessakin aivan voimaton, jos renkailla ei yksinkertaisesti ole yhtään pitoa.
ääni tälle.
mechanic-71
06.01.2011, 10:59
näyttää sille että linnanmäen kohdalla on hesassa jyrkempi mäki tai tampereella särkänniemen kohdalla...:confused:
maurichia
06.01.2011, 11:14
on noi kyllä kans porukkaa... ei edes yritetä ohjata autoja suoraan alamäkeen että vältettäisiin törmäys vaan seistään vaan se jarrun päällä ja pidetään renkaat lukossa....:rolleyes:
helmapelti
06.01.2011, 12:30
Köyhänä opiskelijana ajelin isutsun ruupperilla insa saharat loppuun, viimeinen talvi oli jännä kun renkaissa 4mm pyöreitä nappuloita. Oppi pitämään kilometrin turvaväliä ja jarrutteleen vaihteilla.
Nyt oon taas köyhä opiskelija ja primerassa takana kaverin hylkäämät nastarenkaat, edessä vähän paremmat. Taas pidetään turvaväliä ja takarenkaat määrää vauhdin luistelullaan.
Autoa en lainaa mutta kyllä sillä ennakoimalla itse selviää muun liikenteen vauhdissa.
Cruiseristi
07.01.2011, 15:55
Nyt oon taas köyhä opiskelija ja primerassa takana kaverin hylkäämät nastarenkaat, edessä vähän paremmat.
Paremmat renkaat AINA taakse , ettei auto pyörähä.Takaperin on melko haasteellista väistellä lampputolppia, jotka on viksusti sijoteltu sinne rampin ulkokehälle...:D
Tuttu tunne!
Joissakin maastovehkeissä ABS ohjeistuksen mukaisesti otetaan pois päältä tieltä poistuttaessa. Jos ABS on päällä maastoajossa, niin ei se ajoneuvo pysähdy esimerkiksi jyrkemmässä laskussa ennen kuin napsauttaa ABS:n pois päältä.
Täytyy oikeasti ihmetellä kumpi on tärkeämpää ajoneuvon pysäyttäminen vai ohjattavuuden säilyttäminen? Kompromissihan ABS-järjestelmäkin on.
Sitä paitsi, ABS on esimerkkivideon tapauksessakin aivan voimaton, jos renkailla ei yksinkertaisesti ole yhtään pitoa.
Tuo on kyllä totta, olen aina ollut itsekin sitä mieltä että maastoajossa absit ja kaikki mahdolliset elektroniset apuhärpättimet ensinnäkin TÄYTYY olla kytkettävissä pois päältä, ja myös pitää kytkeä pois päältä. On ihan eri asia ajaa tiellä kuin maastossa, ja esim. syvässä lumessa tai mudassa ajaessa ABS:it on pahasta, samoin kaikenmaailman sutimisenestot ja elektroniset tasauspyörästön (jarruun & voimansäännöstelyyn perustuvat) "lukot". Eikä sen puoleen, edes kuivassa ja hyvässä maastossa en offatessa abseja halua olevan.
Nytkin huomasi muutaman kerran Porvoon safarilla, että absit ei antanut jarruttaa renkaita heti pysähdyksiin, kun rengas pyöri vielää reippaasti ja polkaisi jarrun pohjaan. Pari kertaa lähti jopa sen takia jo valumaan auto alamäkeen takaperin.. Täytyy kötöstellä katkaisija Grandiin millä saa absit pois päältä tarvittaessa.
helmapelti
07.01.2011, 20:14
Paremmat renkaat AINA taakse , ettei auto pyörähä.Takaperin on melko haasteellista väistellä lampputolppia, jotka on viksusti sijoteltu sinne rampin ulkokehälle...:D
Ei muuten tarvisi pihasta lähteä jos laittaisin huonommat eteen eikä edes pääsisi kun korkeintaan seuraavaan ojaan. Kyllä se perä on aina mukana tullut, varoittelee mukavasti liukkaudesta. Perän luisto korjautuu etuvetosessa mukavasti mutta etupään puskemista en osaa korjata. En tietenkään suosittele huonoilla renkailla ajamista kellekkään:o
Mun Toitsussa ABS lähtee aina automaattisesti pois päältä kun tönäsee lyhyen alueen päälle. Muuten kyllä oon liikenteessä tykänny ABSeista, ehdottomasti haluan ABSien olevan toiminnassa, monet kerrat olis puskenu varmasti suoraan jos ei olis ABSit pelastanu. En oo haittaa huomannu niistä olevan, ei ne jarrutusmatkaa pidennä jäälläkään, kyllä ne lopussa ajoissa luovuttaa ja viimesen metrin saa mennä pyörä lukossakin. En tiedä sitten miten harvaan ja tyhmästi Jeepin ABSi rutkuttaa liikenteessä. On näissäkin Isoja eroja.
Edittiä: eihän ne ABSit mihkään lähde vielä pikkupuolella, takalukko kiinni niin sitten on pois.
Rekisteröimätön
07.01.2011, 21:42
joo kyllä ameriikan ABS jarrut ei oo toiminu koskaan liukkaalla
Mun Toitsussa ABS lähtee aina automaattisesti pois päältä kun tönäsee lyhyen alueen päälle. Muuten kyllä oon liikenteessä tykänny ABSeista, ehdottomasti haluan ABSien olevan toiminnassa, monet kerrat olis puskenu varmasti suoraan jos ei olis ABSit pelastanu. En oo haittaa huomannu niistä olevan, ei ne jarrutusmatkaa pidennä jäälläkään, kyllä ne lopussa ajoissa luovuttaa ja viimesen metrin saa mennä pyörä lukossakin. En tiedä sitten miten harvaan ja tyhmästi Jeepin ABSi rutkuttaa liikenteessä. On näissäkin Isoja eroja.
Juu, jostian ihmeen syystä eivät ole noihin vanhempiin ABS- Jeeppeihin laittaneet sitä ominaisuutta että kytkee ABS:it pois kun pikkupuoli on päällä. Tai ainakaan mulla se ei lähde :D Uudemmissa Wranglereissa ainakin lähtee, sen tiedän. ABS:it itsessään toimii hyvin, eikä ole sellaiset kuorma-autotahtia hiljalleen nylkyttävät. Mutta metsässä ei vain pelitä, siksi niistä haluan maastokäytössä eroon (=sulake pois siksi aikaa tai sitten katkaisija). Tiellä kyllä haluan että on ABS:it, on itselläkin muutamat kerrat pelastaneet isommilta tilanteilta.
edit: taino, onhan tossa omassa autossa kyllä se huono puoli, että takajarruille tulee vain yksi putki mikä haarautuu -> takapää ei ole ihan niin hyvin mukana liukkaalla jarruttaessa kuin kunnon jarruilla. Eli vähän vikuroi takapää liukkaalla jarruttaessa silloin tällöin.