PDA

View Full Version : Pahvikeulia liikenteessä ?


Rekisteröimätön
01.01.2011, 04:11
Yllättävän vähän niitä on näkynyt vaikka on ollut jo kunnon pakkasia, ainoastan yksi hiace on täälläpäin pyörinyt pahvilaatikko keulaan kiinnitettynä. Taitaa olla että oppi meni perille kun viime syksynä kirjoitin tänne että vaihtakaa ne termostaatit ehjiin, niin moottori pysyy -30 asteessa yhtä lämpimänä kuin +30 asteessa.

pastirolli
01.01.2011, 09:49
Muutama pahvikeula on tullut vastaan ja kaikki ovat pääasiassa olleet uudempia autoja.

jyrden
01.01.2011, 11:05
Pahvikeuloja tuli tossa vajana250km matkalla aikas paljonkin... Ja enemmistö niistä VAG:N vehkeitä... Ja sit tuli jokunen iso paku, tai saattohan ne olla pikkusia kuorkkejakin missä oli pahvia keulassa... Sit noit ikkunat jäässä oleviakin autoja tuli ja liikku, ja nekin VAG sukusia..
Itellä autona 2000 japanilainen, eikä siin oo keulassa pahvia eikä sit maskin allakaan... Ja dieseliä käyttävä... Ihan hyvin tarkeni lämpöä riitti, ja välillä jopa piti lämmönsäätimest vääntää viilempäänkin suuntaan...

Yölento
01.01.2011, 11:11
Yllättävän vähän tässä pienellä alalla liikkuessa näkynyt moisia, itse ei pysty pitämään mitään kun lämmöt alkaa nousta matka-ajossa jos on rekisterikilpi maskin edessä kiinni.

Heikki L
01.01.2011, 11:51
mullapa onkin pahvia hj:ssa:)
Termari on uuus toyotalainen mutta flekti tuntuu jäähdyttävän konetta niin pahasti että laitoin pahvin ja kyllä sillä vaikutusta on

vexi4x4
01.01.2011, 12:45
Pahvikeuloja tuli tossa vajana250km matkalla aikas paljonkin... Ja enemmistö niistä VAG:N vehkeitä... Ja sit tuli jokunen iso paku, tai saattohan ne olla pikkusia kuorkkejakin missä oli pahvia keulassa... Sit noit ikkunat jäässä oleviakin autoja tuli ja liikku, ja nekin VAG sukusia..
Itellä autona 2000 japanilainen, eikä siin oo keulassa pahvia eikä sit maskin allakaan... Ja dieseliä käyttävä... Ihan hyvin tarkeni lämpöä riitti, ja välillä jopa piti lämmönsäätimest vääntää viilempäänkin suuntaan...

totta turiset. mulla aikasemmin kaks passattia ja molemmat aina jäässä. nykyään chevy eikä tarvii turkishaalareita:D

jyrden
01.01.2011, 13:39
totta turiset. mulla aikasemmin kaks passattia ja molemmat aina jäässä. nykyään chevy eikä tarvii turkishaalareita:D

Taisitte kuulla VW aikana, että ootte laittanu saksalaisen jääkaapin... Moni siihen suuntaan kertonu jälest päin, kun on merkkiä vaihtaneet just ton talvilämmön takia... Oli se sit bensa tai diesel ollut.

Heguli
01.01.2011, 14:53
Taisitte kuulla VW aikana, että ootte laittanu saksalaisen jääkaapin... Moni siihen suuntaan kertonu jälest päin, kun on merkkiä vaihtaneet just ton talvilämmön takia... Oli se sit bensa tai diesel ollut.
Oma auto on peltikorjaamolla ja vakuutusyhtiön piikkiin on pihalla VW Polo, perässä luke 1,4 ja bensaa polttaa. Voi kele, että lämpenee tuo auto hitaasti. Joulun aikaan kun oli pakkasta reippaat 25 astetta niin auto oli ihan jääkaappi. Nyt on leudompaa mutta ei siellä kuuma tule vieläkään. Tai no, jos se käy 15-20 min tyhjäkäyntiä ennen ajoa ja sitten ajelee puolisen tuntia niin sitten saa säätää lämpöjä vähän pienemmälle.

Heegi
01.01.2011, 15:36
ainakin näky yks hyrsler c300 täälläpäin mkiss oli pahvi viritetty keulaan ja tyhmästi piirretty tussilla hymy

toytotat yleensä lämpenee kanss vitun hiljaa.. kaverin faijall uudest ollu carina-e sitt avensis sitt auris,ja kaikki yhtä paskoja lämpeneen kaikki jollain 1.6 bensakoneella,no ei pidä vinosilmilt vaatii enempää

wikke
01.01.2011, 15:39
Pari talvea eukon kanssa oikein bongailtu noita pahvitettuja. Yleisin ha jossa maskia peitelty näyttäisi ehdottomasta olevan Seat. Välillä ihmetelty kun uuden karheeseen autoon ei ole tehty mitään siistinpää ratkaisua kun jostain kaupan taakaa haettut Libresse ja Malboro tukkupaketin pahvin palat, ja kuva/tekstipuoli totta vitussa ulos päin.

Hauskin pahvi mitä tullut bongattua oli kiuaskivi laatikosta, oikeinpa vielä TM testivoittaja semmoisesta, ilmeisesti haavena oli siten saada hivenen lisä lämpöä...

Jani E
01.01.2011, 15:50
mä olen ainakin tunkenu joka talvi joka autoon pahvia nokalle, mutta laittanu sen sinne maskin ja syylärin väliin. pysyy sie ittestään, eikä tarvi millään rautalangalla yms nippusiteellä yrittää kiinnittää :D

samisami2
01.01.2011, 16:05
Nyky dieseleissä taitaa lähes kaikissa olla ongelmia kovilla pakkasilla lämpöjen kanssa.
Subarussa (2.0TD legacy 2010) ongelma on "ratkaistu" sillä että on poistettu jäähdytysnesteiden mittari kokonaan. Testerillä katsoin -31 pakkasella niin tunnin maantie ajon aikana korkeimmillaan kävi 62'c Sekin niin että sammuti sisätilan puhaltimen. Puhallin päällä alle 55-58'c välillä. Auto seiso noin tunnin ja sama lenkki nokkaa peitettynä lämmöt 72'c ja sai jopa puhallintakin pitää päällä.

wikke
01.01.2011, 16:07
Ilmeisesti monissa uudemmissa sitä ei sinne väliin saa ängetyksi, tai sitten omistaja ei vain tiedä mistä huudi aukeaa.

Innovatiivisin kiinnitys mitä nähnyt oli kanamuna laatikkoa alhaalta kilvessä kiinni parilla pyykkipojalla ja ylhäältä "Tiikeriä tankkiin" mainostarralla konepellissä. Ei ilmeisesti ollut sitä asennellessa vapahtajalaastaria hollilla...

JiiPee
01.01.2011, 16:08
Kokeilin yhden talven ajan vähän yli puolet kennosta peittävää pahvia mazdarangerin nokalla. Kyllä sillä lämmöt nousi nopeammin. Nyt ei ole tullut laitettua, kun on lohkolämmitin, jolla lämmittää ja työpaikallakin saa sähköä tolpasta.

Valmetissa on koneen syylärin edessä kuskin paikalta säädettävä rullakaihdin ja se on kyllä tarpeen talvella, vaikka onkin toimiva termari. Pienennän jäähdyttimen ilmavirran pinta-alan noin 20-30 prosenttiin, eli sellainen pieni rako yläraunaan jää. Se riittää talven puu- ja lumihommissa jäähdyttämään koneen. Nollakelin paikkeilla pitää avata enemmän.

Ilman kaihdinta ei tahdo lämmöt nousta tarpeeksi jos on 10 tai enemmän pakkasta. Kiinteästi pyörivä tuuletin jäähdyttää koneen kylkiä kai liikaa kovemmilla pakkasilla.

Heegi
01.01.2011, 16:16
edellisess patrolliss ei olis tullu lämpöö nimeksikään vaikk olis poistanu koko jäähdyttimen..

baxxter
01.01.2011, 16:59
Eihän uudemmissa tarvi pahvia laittaa, kun auton mukana seuraa muoviset viimasuojat joilla peitetään keulaa :) Ainakin citikoissa on näitä..
Tuulilasi pysyy auki kun lämmitetään sähköllä, kuski pärjää karvalakki päässä.
CDI-mersussa pärjää kun webasto käy 15-30min ennen lähtöä ja ajon aikana, ei kyllä tarvi puolen tunnin työmatkoilla lämpöä pienemmälle kääntää jos pakkasta on..

AVRO
01.01.2011, 17:22
Rellussa sai ranskistyyliin pahvin näppärästi sinne syylarin ja maskin väliin kun syylari on klipseillä kiinni. Muuten tuo ei niin tarvi pahvia, maantiellä lämpö riittää mutta esim. pidempi moottorijarrutus ramppeihin tms. viilentää pihin nakuttajan aika tehokkaasti.

Volvossa on kans osa maskista peitossa, siististi sisäpuolelta vaikka ei sillä käyttöautossa ole oikeestaan mitään väliä. Tämäkin pysyy ihan ok lämpimänä, mutta kovilla pakkasilla on halu vähentää konehuoneessa puhaltavaa kylmyyttä huohotin-, ja ahtoputkijäiden pelossa.
Ei tosin liene kaikkein hankalin tuo VAG:n vitosdieseli hyytymään, varsinkin kun ajot ovat aina pitkiä eikä mitään 2km hyppyjä.

Lieneeköhän palstoilla valiteltu (volvon)välijäähdyttimen jäätyminen lyhyttä ajoa ajavien ongelma? Meillä ei viime eikä tänä talvena ollut ongelmia vaikka kylmää on piisannut, ja pikkutiellä on pahempien sateiden jälkeen tullut lumet konepellin yli kun dyynien läpi joutunut ajamaan.

Rangessa ei ole pahvia ollut, eikä tunnu tarvitsevan.

Arska-tehtaalta
01.01.2011, 17:37
Just tulin tallilta ihmettelemästä VAG konsernin romua.
Eipä ole ihme, ettei termostaattia vaihdeta ja ajetaan paffi keulassa, kun toi termari on aivan käsittämättömässä insinööriperseessä :mad:

Parempi paffi keulassa kuin pahvi päässä ;)

Samsonite
01.01.2011, 18:11
Omassa oli jakopiän takana.:D

Ja pahvia on keula täynnä, piilossa maskin ja puskurin takana. Lämmin on mutta 5 kilsaa menee lämpiimiseen. Sitten tarkenoo vaikka paitahihasillaan ja koko akvaario pysyy huuruttomana.

Nerd-O
01.01.2011, 18:24
Nuo uudet dieselit on niin tehokkaita hyödyntämään dieselii, ettei hukkalämpöä tule enää. Alkaa bensakoneissa oleen sama juttu. Liikenteessä kun katsoo niin kyllä siellä näyttää melkein kaikissa patonkimaan tuotteissa olevan jonkin asteinen maskisuoja. Muinoin kun täti osti uuden VW Golfin powerdieselin niin se oli kyllä aikamoinen jääkaappi talvisin. Yllättäen ei pitänyt sitä laitetta kovin pitkään. Vantaalta kun lähti vaikka Tampereelle ajaan niin vielä hämeenlinnan kohdallakaan ei ollut autossa lämmin.

Tuossa tuli firman uudella VW Caddyllä ajeltua (tais olla joku -10 pakkasta). Kyllä se ainakin kohtalaisen hyvin lämpeni (tuossa kabiinissa on kuitenkin hieman kokoa), eikä nokalle mitään maskeja ole laitettu. Tosin nokalla on 1.6 bensa kone. Mihinkään se ei kulje ja kuulemma kesäisin 5-vaihteella ja ilmastointi päällä se hyytyy.

helmapelti
01.01.2011, 18:42
Ite näin kun oli sanomalehti jätetty konepellinväliin, siinä se sitten lepatti keulalla.
Käyttöautoon laitoin pahvin syylärin ja ilmastoinninkennon väliin,siellä se pysyy hyvin piilossa.
HJsta onkin jo vaihdettu visko sähköflektiin.

Arska-tehtaalta
01.01.2011, 18:52
HJsta onkin jo vaihdettu visko sähköflektiin.

Toi pitäs tehä pajeroonkin, kun joskus joutas :rolleyes:

Castrol
01.01.2011, 19:15
Uazissa on vakiovarusteena sisältä säädettävä kaihdin on kyllä kätevä :)

vepele
01.01.2011, 19:50
Itellä Jeepissä pahvi keulalla,mut vaan siks et lämmöt nousis hiukka joutusammin ku ajo on tommosta muutaman km:n pätkää.
Lämpö sisällä riittäis kyl muutenkii

samisami2
01.01.2011, 20:15
Uazissa on vakiovarusteena sisältä säädettävä kaihdin on kyllä kätevä :)

Perkule kun ei taida olla enään yhtään nurkissa. Menis varmaan heittämällä subaruun :D

Joku uus auto oli missä automatik kaihdin löyty, mutta en muista merkkiä.

KoniJeep
01.01.2011, 20:52
Foortin joku malli tuli tänä vuonna, jossa automatic kaihtimet keulassa.

Sais olla kaikissa uusissa autoissa sellainen!

jappe
01.01.2011, 20:58
Grandi lämpenee tosi nopeasti. V8 polttaa niin paljon bensaa, että hukkälämpöä syntyy. 4 km ajon jälkeen koneessa 100 astetta ja pysyy siinä.

Yölento
01.01.2011, 21:04
Viikonloppujobissa joutuu ajamaan uudenkarheella Caddylla, tunnin kun on cruisannu taajamassa niin lämmöt on huimat 75 astetta. Ja noissahan on webasto/vastaava joka toimii moottorin käydessä. Ei voi mitenkään kehua lämpimäks vaikka väliseinä heti penkin takana. :(

vepele
01.01.2011, 21:07
Grandi lämpenee tosi nopeasti. V8 polttaa niin paljon bensaa, että hukkälämpöä syntyy. 4 km ajon jälkeen koneessa 100 astetta ja pysyy siinä.

sataseen en oo lämpöjä saant ku hihna poikki,vaikk on uus termari ja kennot huuhdottu.
Se vissiin tuo 318 mylly on niin taloudellinen,etei hukkalämpöö tuu

SauliS
01.01.2011, 21:08
mä olen ainakin tunkenu joka talvi joka autoon pahvia nokalle, mutta laittanu sen sinne maskin ja syylärin väliin. pysyy sie ittestään, eikä tarvi millään rautalangalla yms nippusiteellä yrittää kiinnittää :D

Sama täällä. Operaatioon menee aikaa noin minuutti ja säästää sekä konetta että löpöä.

jyrze
01.01.2011, 21:31
Erittäin tyylikäs viritys oli vastaan tulleessa peugeot boxerissa, sixpacin (karhu) kuorista ja jeesusteipistä kasattu rypäs keulassa.


Mulla hiluxissa ei ole mitään syylärin edessä, kestää kyllä lämmetä aika kauan..

Dectane
02.01.2011, 10:44
Mikä vika teillä ollut nuissa volkkareissa? ^^ Itellä oli 1.9TDi Audi A4 ja rupes työntään lämmintä melkeen heti kun väänti käyntiin, se kyllä lämpes ihan oikeen... Isännällä täysin samalla tekniikalla oleva passat, koko talvi tapeltu kun ei yksinkertaisesti tule lämmintä.. Käytti sitä tällä viikolla jossain korjaamolla ja kansi on kuulema paskana.

vexi4x4
02.01.2011, 13:46
mulla oli ennen 2.8 v6 pasatti mutta ei siinä kajaani-oulu välillä -30 asteessa ikkunat sulanu. yleensähän "isojen" bensakoneiden pitäis olla lämpimiä:mad:

Heegi
02.01.2011, 14:41
uudenkarhea KIA farkku näkyi äsken kujaavan toss kun koirien kaa käveltii.. siinä joku orkkis näkönen muovijuttu.. tiedä sitten onko noissa korean paskoissa edes koko lämmitintä

Nerd-O
02.01.2011, 22:12
uudenkarhea KIA farkku näkyi äsken kujaavan toss kun koirien kaa käveltii.. siinä joku orkkis näkönen muovijuttu.. tiedä sitten onko noissa korean paskoissa edes koko lämmitintä Muistelisin että niissä ei ole mitään extra lämmitintä. Ei edes sähköisiä sellaisia. Varmaa ei kuitenkaan ole.

Kruuse
03.01.2011, 00:14
mulla oli ennen 2.8 v6 pasatti mutta ei siinä kajaani-oulu välillä -30 asteessa ikkunat sulanu. yleensähän "isojen" bensakoneiden pitäis olla lämpimiä:mad:
mul on 2.4 v6 koneella oleva audi ja se kyl työntää hyvin lämmintä. tosin vie se aika porvarillisesti myös bensaa talvella =D

farmari
03.01.2011, 00:27
mulla oli ennen 2.8 v6 pasatti mutta ei siinä kajaani-oulu välillä -30 asteessa ikkunat sulanu. yleensähän "isojen" bensakoneiden pitäis olla lämpimiä:mad:


mul on 2.4 v6 koneella oleva audi ja se kyl työntää hyvin lämmintä. tosin vie se aika porvarillisesti myös bensaa talvella =D

Mulla oli 2.8 Quattro ja kyllä se oli sitten lämmin ja mukava kaikin puolin. Kulutuskin oli talvellakin maltillinen 10 litraa. Pienimmillään se meni jollain 9 litraan.

Heguli
03.01.2011, 14:23
uudenkarhea KIA farkku näkyi äsken kujaavan toss kun koirien kaa käveltii.. siinä joku orkkis näkönen muovijuttu.. tiedä sitten onko noissa korean paskoissa edes koko lämmitintä
Tutun Kia Ceed lämpiää ihan "normisti", eli on niissä lämppäri.....:)

r2ree
03.01.2011, 18:09
Uazissa on vakiovarusteena sisältä säädettävä kaihdin on kyllä kätevä :)

Pitäsköhän HJ:n keulalta virittää naru hyttiin, niin sais kanssa sisältä säädettävän.

Or even better, laittas sinne pikkusen sähvömotoorin kelaamaan verhoa alas ja ylös. Niinjuu ja termari sitä ohjaamaan..

reynolds
03.01.2011, 18:50
Duunin puolesta joutuu välil tekemisiin iveco daily agile mallisen kulkimen kanssa. Yli -20 pakkasessa tuntuu italian ihme vastaavan lähinnä jääkaappia. Kone lämpiää webasto päälläkin tuskallisen hitaasti.
Oma hj60 12h-t koneella on kans vähän hidas lämpeemään mut kun isolle tielle pääsee niin kyllä sitä lämpöö sit piisaa.
Myös emännän v70 2.5tdi rikkinäisellä ardicilla on hiukan surkee esitys ton lämmön kannalta.

L-200
03.01.2011, 19:36
Melkein kaikki nykydieselit on niin polttoainetaloudellisia että hukkalämpöä ei juuri synny yhtään.
Tehokkuus on jopa sitä luokkaa että kun otetaan huomioon jäähdyttimen aikaansaama jäähdytysteho sekä lämmittimen kennon tuotto niin koneen käyntilämmön saattamiseen tarvitaan lisälämmitintä :D.
Ainaki pirssiporttereissa on tuplawebastot, toinen hoitaa koneen lämmityksen ja toinen sitten pitää sisätilat lämpöisinä.
Auton lämpimänä pysyminen edellyttää että molemmat webastot ovat toimintakuntoisia.

silimat
03.01.2011, 21:32
Uudemmis bemareis ainakii kaihdin siel keulal mikä säätyy automaattisesti ja hienois autois on sähkösesti lämpiävät ilmanvaihto kanavat et tarkenee sisäl olla :). Kiva sellasel lähtee kun het tulee lämmintä.

Joskus emännän kulkineesee piti pahvi laittaa, mut siin olikii termari sökö. Ja myös seatteihin saatavana merkkikohtanen keulan tuke samalainen kun joskus 70-luvulla oli. Ja pösöis se sen takii ettei se kita ime kaikkee lunta sinne konehuoneesee. Siel auton ulkonäkö ratkasee ei se et sil vois ajaa talvella.

Killer-Wo
03.01.2011, 21:33
Heh, jotenkin epäilyttää etteikö nykydieseleissä ole lämmitys kapasiteettiä. Jos on vaikka nyky diesel joka kuluttaa 5l/100km löpöä jonka lämpöarvo on noin 42 MJ/kg, niin lämpötehoa on n 59 kW joka sitten muunnetaan rattaiden pyörittämiseen ja kaikkeen muuhun. Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.

mikaelt
03.01.2011, 22:02
4l Jeepissä oli keulalla n. 1/4 peittävä pahvi tossa kylmimpänä aikana.

Työkaveri viritteli -94 Corollan keulaan pahvin ja kun rouva läksi seuraavana päivänä asioille niin kaheksankympin vauhdissa löi konepelti tuulilasiin ja kattoon. Oli kait isäntä saanu kuulla naispuhujaa jonkin verran...

lacrits68
03.01.2011, 22:18
moI!

mullakin 300tdi defe liittyi pahvikeulallisiin....lämpenee nopeammin ja pikkasen lämpösemmäksi!

//Janne

vmt
03.01.2011, 22:56
Heh, jotenkin epäilyttää etteikö nykydieseleissä ole lämmitys kapasiteettiä. Jos on vaikka nyky diesel joka kuluttaa 5l/100km löpöä jonka lämpöarvo on noin 42 MJ/kg, niin lämpötehoa on n 59 kW joka sitten muunnetaan rattaiden pyörittämiseen ja kaikkeen muuhun. Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.

Jäähdyttääkö sitten tuo dieselmoottorin jatkuva yli-ilmamäärä moottoria niin tehokkaasti? Äkkiseltään laskien minuutissa, parin litran moottorista, 2000 rpm ja 1 bar ahtopaine, niin ilmaa menee läpi n. 1 m3/min. Jospa se voisi olla selittävä tekijä sen parantuneen hyötysuhteen kanssa?

Minulla on nykyisessä ja edellisessä tdi Passatissa ollut PTC vastus jossain ilmakanavassa ja aika nopeasti nuo on sisältä lämmenneet. Toki ne kummatkin on nelivetoja, joten palaa sitä polttoainettakin hiukan etuvetoista enemmän ja lämmittäähän sekin. Ja se, kun muistaa kaasua painaa välillä enemmänkin.

Heguli
04.01.2011, 11:19
Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.
Näinhän se menee. Jos asennettaisiin kunnon lämmönvaihtimet yms. niin kyllä ohjaamoon saataisiin enempi lämpöä. Samalla auton paino kasvaisi ja valmistuskustannukset nousisivat + lisääntyneen painon takia auton polttoaineenkulutus kasvaisi --> enempi saastepäästöjä. Ja sitä rataa.

Eli raha puhuu tässäkin.....

Kartse1
04.01.2011, 13:57
Paukkupakkasilla kannattaa tosiaan se keula peittää ja ite vielä pyöräytän naftasuodattimen ympärille kerroksen telttapatjaa.

Ei se ole mikään häpeä laittaa pahvia keulaan, kun kerran sillä voi välttää itsestäänselviä ongelmia.
Silloin saa ja pitääkin hävetä, kun joutuu venttaamaan pakkasilla tien poskessa nokkapelti pystyssä oman saamattomuuden/ylimielisyyden takia... :p

Itellä meni jouluaatto siihen, kun jouduin sulattelemaan tuttavan pojan autoa, koska oli ajanut liian laihoilla nesteillä,
vaikka syksyllä nimenomaan käskin mittauttaa pakkasnesteiden pakkaskeston jossain huoltamolla tai korjaamolla.
Pojalla oli syyläri vielä jäässä perilläkin, kun se ajoi Jyväskylästä Tampereen taakse... :D

Jos hyttiin ei puhalla riittävästi lämpöä, niin kannattaa kokeilla näitä:

- Ennen liikkeelle lähtöä kannattaa kopistaa lattiamatot irtolumesta (muuten höyrystyy ikkunat), jotta voi kääntää lämmönsäätövivun kierrättämään vain sisäilmaa.
Auto lämpiää paremmin, kun lämppärin läpi ei puske sitä -20* pakkasilmaa, vaan jo plussan puolelle lämmennyttä sisäilmaa.

- Aja pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, niin kone käy lämpimämpänä ja nesteet kiertävät liukkaammin.
Jos nytkyttelet menemään 60 - 70 km/h 5. vaihteella, niin varmasti on viileetä kyytiä.
Lisäksi auto syö enemmän polttoainetta jos se ei lämpene normaaliin käyttölämpötilaansa (ainakin ruiskukoneissa jää "ryyppy päälle").

- Puhallus pääosin ylös ikkunoihin, jotta ne pysyvät auki.

- Jos täydellä puhalluksella ei tule kunnolla kuumaa hyttiin, niin säädä puhallin 2. suurimmalle puhallukselle ja kokeile uudestaan.
Jos lämmityslaitteen kenno alkaa olemaan tukoksissa, niin se jaksaa hönkiä vähän lämpöä tuolla 2. nopeimmalla vaihteella, muttei täysillä kierroksilla.

Jos ei koppi lämpiä vieläkään, niin saattaa olla termostaatti hajalla.

Aika monissa moottoreissa pitää olla sellainen "takalaipallinen" termostaatti,
eli termostaatin persiissä on pyöreä prikka, joka sulkee siellä kannessa vastaavalla kohdalla olevan kanavan
(muistaakseni esim. VW:n D6 koneet ja taitaa olla muissakin samansukuisissa koneissa).
Jos tällaiseen kanteen laittaa normaalin termostaatin, niin nesteen oikea kierto häiriintyy ja tulee näitä lämmön riittämättömyysongelmia pakkasilla.

k.j
04.01.2011, 21:32
Itsekkin aina luullut että "pahvikeula" on vaan tyhmyyttä olla vaihtamatta termaria.
Käyttiksenä wäykky mallin mersu uudella termarilla ,ihan orkkis ei werneri tms.
Niin yli -20 pakkasilla on kierrätettävä v*tusti tai sitten pompittava sadetanssi ,että kelit lauhtuisi. mutta kun silpasee sinne koffin kaljalaatikon palasen maskin sisäpuollelle , niin johan tarkenee ,ja lämpömittarikin pysyy yli 80.

Ja kiertovesipumppukin toimii :D

Jugga
04.01.2011, 22:32
Ihmettelen syvästi tätä termari höpinää tässä pahvikeulojen yhteydessä...
En ole koskaani vielä nähnyt termostaattia joka olisi hajonnut auki asentoon? Itselläni kaikki termari ongelmat aina on liittynyt kesällä rikkoontuneeseen termostaattiin joka ei aukea ja kone lämpenee liikaa.

Oli se termostaatti sitten hongkong dingdong tai alkuperäinen varaosa ei se kyllä pakkasella sitä mottia kuumenna.
Ei siinä paljon termostaatit lohduta jos moottori ei koskaan saavuta sitä lämpötilaa missä se koko mööpeli aukenee.

Pahvia vaan keulille, että ajoviima vähenee, säästyy moottori kulumiselta ja huohotinputket yms. jäätymiseltä. Kopissakin tarkenee.

Kartse1
04.01.2011, 22:44
Yleisin termostaattivika on juurikin sellainen, että läppä jää raolleen, jolloin se kone ei saavuta sitä normaalia käyntilämpötilaansa,
koska neste pääsee turhaan kiertämään sinne kylmään jäähdyttäjään... :p

Termostaatin tehtävänähän on ensimmäiseksi sallia koneen lämpötilan nousu normaaliksi ja jos siitä normaalilämpötilasta lämpö vielä nousee,
niin vasta silloin termostaatti aukeaa ainakin osittain ja päästää kuumaa nestettä koneesta jäähdyttäjään päin.
Samalla se koneen vesipumppu imaisee jäähdyttäjän alavesiletkua pitkin jäähdytettyä nestettä takaisin koneeseen.
Tämän takia on talvella tarkeää, että termostaatti sallii Ensin lämpöjen nousun normaaliksi ja vasta sitten (jos hytin lämmityslaite ei jäähdytä konetta riittävästi)
termostaatti raottuu vähän ja sulkeutuu samantein kun kone on vähänkään jäähtynyt.

Tämän avautumissyklin pituus riippuu termostaatin omista ominaisuuksista (+ tietysti koneen kuormitustilanteesta).
Normaalissa kevyessä ajossa termostaatti ei välttämättä aukene lainkaan näillä keleillä.
Sen voi varmistaa tunnustelemalla jäähdyttäjän ylävesiletkua ja yläreunaa.

Tuota raolleen jäävää termostaattia ei edes välttämättä huomaa kesäkeleillä. Näin pakkasilla se sitten ilmoittelee viastaan.

Jos taas on kiinni jumittunut termostaatti, niin silloin kone pyrkii nostamaan lämmöt punaisen puolelle.
Nopea ensiapu on laittaa hytin lämmityksen vipu täysille auki ja puhallus kanssa täysille.
Näin hytin lämmityslaite toimii tehokkaana jäähdyttimenä.

On muutamaan kertaan joutunut kesäkelillä +30*C, ruuhkajonossa laittamaan noista sporttiautoista lämmöt kaakkoon,
kun sähköflektikään ei ole jäähdyttänyt riittävästi.

Edittinä senverran, että noita uudempia autoja ei saakkaan lämpimäksi, muutakuin keulan peittämällä ja "hyötysuhteeltaan paremmat" koneet tarvitsevat jo näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.
Pahvilaatikko ei maksa mitään, mutta se eeberi/webasto asennettuna maksaa 1500 - 2000€.

mjoona
04.01.2011, 23:11
mullapa onkin pahvia hj:ssa:)
Termari on uuus toyotalainen mutta flekti tuntuu jäähdyttävän konetta niin pahasti että laitoin pahvin ja kyllä sillä vaikutusta on

Rullaverho toimii myös hyvin, on näppärä nostaa ylös ja kulkee aina mukana.

Aparaatti
04.01.2011, 23:31
Mulla hj-61 ei kyllä lämpimäks oo tullu koko talvena! Kyllä on melkosen holotna ollu vaikka on pahvilla syyläri peitetty. Lämmöt ei nouse näin talvisaikaan maantieajossakaan mittarin mukaan niiten ensimmäisten viivojen puolivälin yläpuolelle.

Enskesänä pitää lämppärin kenno varmaan puhdistella jos yhtään auttas.. :)

ankkuli
04.01.2011, 23:44
Mulla hj-61 ei kyllä lämpimäks oo tullu koko talvena! Kyllä on melkosen holotna ollu vaikka on pahvilla syyläri peitetty. Lämmöt ei nouse näin talvisaikaan maantieajossakaan mittarin mukaan niiten ensimmäisten viivojen puolivälin yläpuolelle.

Enskesänä pitää lämppärin kenno varmaan puhdistella jos yhtään auttas.. :)

ei auta lämppärin kennon puhdistus. ei auta pahvi. termostaatin vaihto auttaa. :D

KoniJeep
05.01.2011, 08:47
Thermostaatin vaihto ei auta, jos thermostaatti on kunnossa, mutta moottori ei silti jaksa lämmetä -25C pakkasessa.
Silloin pahvi tai muu "umpeen teippaaminen" auttaa, koska ajoviima ei pääse jäähdyttämään moottoria.
Lämmityslaitteen kennon vaihto auttaa siinä tapauksessa, jos kenno on "paskana" ja moottorinlämpötila jaksaa lämmittää kennoakin.
Jos ei kone ole lämmin ei kennon kunnollakaan ole vitunkaan väliä... turha on kusta kylmälle kiukaalle...

ankkuli
05.01.2011, 11:51
Thermostaatin vaihto ei auta, jos thermostaatti on kunnossa, mutta moottori ei silti jaksa lämmetä -25C pakkasessa.
Silloin pahvi tai muu "umpeen teippaaminen" auttaa, koska ajoviima ei pääse jäähdyttämään moottoria.
Lämmityslaitteen kennon vaihto auttaa siinä tapauksessa, jos kenno on "paskana" ja moottorinlämpötila jaksaa lämmittää kennoakin.
Jos ei kone ole lämmin ei kennon kunnollakaan ole vitunkaan väliä... turha on kusta kylmälle kiukaalle...

jep, ensin pitää saada lämpöä moottoriin, sitten sitä vasta tulee lämppärin kennolle. mutta takuulla nousee nää hj:t, lj:t ja muut vanhan kansan diiselit käyntilämpöön EHJÄLLÄ termostaatilla vielä -25 asteessa. kymppi lisää pakkasta, niin alan minäkin harkita pahvia tai maskisuojaa...

samisami2
07.03.2011, 20:51
Alkaa pahvikeuloja näkymään tienvarsilla ja trailereiden kyydissä.
Tänään viimeksi joku täytteli huoltsikalla jäähdytintä ja vesihöyryt vain nousi konehuoneesta. Pahvia ei kumminkaan poistanut keulalta :rolleyes: Tais olla jo kansiremontti edessä siihen malliin pöllytti kun lähti takasin tien päälle.

Rotta-Racing
08.03.2011, 21:00
Nummela-Espoo-Veikkola-Kylmälä akselilla noit pahvikeuloja näky aika tasaseen tahtiin kovimmilla pakkasilla, ja itse asiassa vielä eilen näin, tosin oli bemari missä oli säleiköt vedetty ilmastointiteipillä umpeen :D ehkä ei raaski ennen kesää ottaa pois :D :D