PDA

View Full Version : Mönkijän muovien korjaus


Angelo
28.12.2010, 21:14
Yamaha sai pikku iskun lavetin kulmasta ja etu/taka lokarit murtui. Edestä jopa pari palaa irti. Onko ehdotuksia miten nuo kannattaa korjata vai kannattaako ostaa uudet?
Ajattelin kokeilla sellaisia muotoon taivutettuja alumiinejä ja pop-niittejä.

santikko
28.12.2010, 21:17
muovihitsillä/lasikuidulla, mutta vaatii kittauksen välttävän ulkonäön saamiseksi, ja saattaa mönkkärissä joutua aika kovalle tärinärasitukselle niin murtuu. mutta mene ja tiedä?

KerT
28.12.2010, 21:23
No käy nyt ekaks kysymässä jostaki liikkeestä mitä uudet maksaa. Ja mietit sitten kannattaako korjata. Saattaa olla niin naurettavan halpoja (tarvikemuovit) että ei kannata korjata.
Jos päätät korjata, niin yksi vaihtoehto olisi vetää lasikuitua sisäpuolelle. muovin pinta pitää vaan karhentaa kunnolla jotta tarttuu. Tai sitten jos metsässä ajelet ja muoveja menee usein rikki, niin sitten tekisin vanhoista muoveista muotit ja sitten lasikuidusta kokonaan uudet. Ja niitä on sitten tarvittaessa helppo uusia kun on kerran muotti valmiina. Noin 15min homma + maalaus jos on hyvä muotti.

pee
28.12.2010, 21:37
Jos osat on tallella, kannattaa poiketa Konalan Muovi-Kem tjsp. puodissa, korjaavat varsin kohtuuhinnalla muoviosia

Ite en sotkis kuitua, jos on sellasta pehmeempää muovia, niinkuin todnäk Yampissa on, eli joko paikkaa alle ja niittiä läpi, tai muovihitsaamalla

Wurthilla on myös erittäin pätevät muovinkorjaus salkut kaupan, jos sinne omaa sisäänpääsyn

Angelo
28.12.2010, 21:50
Wurthin kamat on käytössä ja kokemusta on myös pyörien muoviosien korjaamisesta.
Mistä tuollaisia muoveja kannattaa kysellä? Myykö kaikki liikkeet kaikkiin, entä mistä niitä tarvike osia kannattaa kysellä? Joku manuaali tarviis löytää laitteeseen kanssa.

Kauheasti kysymyksiä, mutta on toi mönkijä puoli jäänyt kokeilematta kokonaan.

mäksä
28.12.2010, 21:51
eix paras oo tuo alumiini peltiä alle ja niittiä päälle..

petroman
28.12.2010, 22:50
Jos muovin paksuus antaa tilaa, niin takapuolelle "upottaa" metalliverkkoa kuumailmapuhaltimella(riittävän pieni suutin, ettei sula koko kikkare).Metalliverkon on oltava taipuisaa sekä pienisilmäistä.Kunnon alusta/tausta, mitä vasten painelee skruudraiverilla myöskin auttaa lopputuloksessa.

Siis palaset paikoilleen, verkko sauman kohdalle, sopivasti lämmittäen verkkoa painellaan ruuvimeisselillä verkko muovin sisään.

Onhan noihin leistereihin olemassa muovilangalle hitsaussuuttimiakin, mutta lisä-aine pitäis olla juuri sitä mitä siinä katteessa lukee. Todennäköisesti jotakin ABS, PE-HD, PP. Ja vielä todennäköisemmin noiitten muovien yhdistelmä...

pecu
29.12.2010, 07:48
jos muovi on abs niin voi sulattaa yhteen asetonilla!varmaan helpoin tökkiä muovinpalat yhteen normi tinauskolvilla ja sen jälkeen jotain jäykkäriä alapuolelle ja se kolvi pitää olla semmonen talttapäinen vanhanajan malli ei pikakolvi.

Angelo
21.01.2011, 21:03
Asia edennyt hieman. Mönkijä purettu talliin ja tarkoitus huomenna huollon yhteydessä liimata jollain (vaikka pikaliimalla) palat kiinni. Ideana oli tehdä alumiinistä vahvike palat reunojen päälle. Materiaali oli PP joten jos jollain on kokemuksia liimasta joka toimii niin nyt olis hyvä kertoa.

Pari kuvaa halkeamista. Takalokasuoja on lohjennut mutta osat paikoillaan, kolvaus ei siis käy.

Etu lokasuoja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=647&pictureid=73791

Taka lokasuoja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=647&pictureid=73792

Toimiiko asetoni? Ksyleeni? Jokuhan noita sulattaa, mut mikä?

-MaTTi-
21.01.2011, 21:12
Tällasella mä lähtisin kokeilemaan, ei mitään poppari/pelti räpöstyksiä!
Teroson Terokal 9225
www.loctite.se/ses/content_data/Plastic_Repair_FIN.pdf
http://www.henkel.fi/cps/rde/xchg/henkel_fis/hs.xsl/arkisto-2007-3274_2209_FIS_HTML.htm

Angelo
21.01.2011, 21:33
Joo, näitä olis käytössä kyllä. Vaativat vaan kappaleen maaluksen.

Aika uusi laite tuo mönkijä minulle, mutta jos käyttä on sitä mitä kuvittelen ei maali siinä pitkään pysy.:(

FinnDRZ
21.01.2011, 21:50
reikäpantaa ja poppareita. pikkureikien päälle jesaria. -siis jos et näyttelykalua ole tekemässä :) ei nimittäin ensimmäinen eikä viimeinen lokarivaurio kun lepikkoon lähtee.

Akipell
21.01.2011, 22:08
pe levevyä ja leikkaa vanhat lokasuojat pois ja tekee uudet hieman karkeemman näköiset paksummasta levystä kyllä kestää. ja kuumailma puhaltimella saa muotoakin haettua helposti.

Angelo
21.01.2011, 22:29
Ei kai siitä mitään näyttely laitetta tule, eikai toi koskaan ole ollutkaan. Ajattelin että kokeilee, jos menee vit***si niin tilaa uudet. Ei ne montaa sataa voi maksaa. Mutta ei sitä tieten tahtoen viittii ryssiä. Henkilökohtaisesti vaan harmittaa, tunteja 19 ja kilometrejä vähän yli sata. Vuosimalli -05, eli onko tuo nyt sit vanha vai uusi.??

Muutenkin laite aivan outo, onko tää nyt mönkijöiden Lada? Kaikkea tietoa tai tiedon lähteitä saa laittaa.

sisua45
21.01.2011, 22:49
Mulla on samanlaista vaivaa omassa 4x4 kiinan-mönkijässä. Pakkasella olen peruuttanut taka katteen hajalle. Uusi maksaa 500e, joten se ei kiinnosta. Katteen muovilaadusta ei ole mitään käsitystä, tuskin kenelläkään suomessa on. Helvetin kovaa ainakin pakkasella.

Täytyy töissä kysyä wurthin edustajalta, onko heillä mitään fiksua ainetta tarjolla.

Yksi vaihtoehto voisi olla alumiini reikälevy takapuolelle + epoksi liima? Kai se tuohon tarttuu?

Hailux
21.01.2011, 23:01
hommaa kasko ja tuuppaat sitä uudestaan jollain

-MaTTi-
22.01.2011, 00:36
Joo, näitä olis käytössä kyllä. Vaativat vaan kappaleen maaluksen.


No tekemään sitten. Mikä pakko se on maalata kun sisäpuolelle paat ton verkon. Popniitin kannatko ne on mukavempia kattella kun pikkunen liimavana halkeamissa...?

Rekisteröimätön
22.01.2011, 16:57
Moottoripyörän katteita on tullu korjailtua tinakolvilla. Sulattelee osat toisiinsa kiinni ja kitillä peittää jäljet.

Lasikuituhartsi ottaa kiinni kyllä metalleihin ja puuhun mutta muoviin ei ota.

Punanenä
22.01.2011, 16:59
[/QUOTE]
Toimiiko asetoni? Ksyleeni? Jokuhan noita sulattaa, mut mikä?[/QUOTE]

Lämpö:)

pecu
22.01.2011, 18:32
ei pysty sulattamaan polypropeenia millään aineella niin että ne palat vaan tarttuis toisiinsa!!sulata sieltä alapuolelta sillä kolvilla halkeamat ja irronneet palat yhteen siis ei muovista läpi asti vaan sen verran et tarttuvat toisiinsa ja sen jälkeen joku muovinkorjaukseen tarkoitettu liima sen kolvauksen päälle.niin ei jää päälypuolelle ku ne halkemat muistoksi!

Mutamies
22.01.2011, 20:09
Omasta olen korjannut kunnon halkeamat köykämiinilevyllä ja pop-niiteillä.

Angelo
22.01.2011, 20:54
Korjailu aloitettu, katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Laitetaan kuvia kun kehtaa kuvata, toistaiseksi hieman sottaisen näköistä.:o:o

Korjaus suoritetaan alustavien kokeilujen jälkeen puskurien liimaukseen tarkoitetulla liimalla, tuetaan sisäpuolelta lasikuitu matolla. Ulkopuolelle laitetaan varmaan alumiiniset tuet. Liima kun ei kestä suorassa pinnassa vaan tarvii tartuntoja, ja harvoin tuollainen muovi kovin repeillen lohkeaa. Nyt palat kuitenkin liimattu kiinni, osat sisäpuolelta karhennettu ja kuitumatto liimattu samalla liimalla vahvikkeeksi.

Kaverilla oli malli pala missä kyseinen toteutus (kuitu ja liima). Se ainakin kesti taivutella ja väännellä. Liima ei ainakaan irronnut muovista, eli toivoa on.

popo99
22.01.2011, 21:00
Omasta olen korjannut kunnon halkeamat köykämiinilevyllä ja pop-niiteillä.

kuis ne sillee on hajonnu, heittikö kömpijä sut selästään ja kellistyi:D:D:D

Angelo
02.02.2011, 20:46
Jaa, muovit kasassa. Ei vielä pelkkä liima vakuuta, laitan vielä alumiiniset "tuet" pintaan kunhan kerkiän.
Muutama kuva.

Pinnasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=647&pictureid=74262
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=647&pictureid=74260

Alle laitoin laikuitu kangasta liiman sekaan ja liima päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=647&pictureid=74263
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=647&pictureid=74264

Kestää hieman taivutella ylöspäin. Kokeilu kappalekin pysyi nipussa, mutta antautui alaspäin taivuttaessa.:( Juuri kuten arvasin, saumasta. Alumiiniset palat jos sais siististi taivutettua ja niittaa kiinni niin eiköhän se kestä.