PDA

View Full Version : MutantRhino - Suska projekti (hitaasti etenevä)

Sivua : [1] 2

ruxu
25.12.2010, 21:55
Heippa palstalaiset,

Tässä uusi projekti lähdössä käyntiin aihiona Suzuki SJ410 -85. Aikataulua ei ole mutta tulee varmaan viemään tovin koska on meneillään myös muita rakentamiseen liittyvä projekteja samanaikaisesti.

Suskasta on tarkoitus tehdä jonkinlainen yhdistelmä hyöty- ja hupiajoneuvoa. Hyöty olisi lähinnä pihan auraus ja apuväline polttopuiden kuljetuksessa metsästä. Hupipuoli sitten satunnaista metsärymistelyä.

Umpikoppaisesta vehkeestä olisi aikomus tehdä pickup mallinen. Ensimmäisenä vaiheena on meneillään korin purku muutos- ja ruostekorjausta varten. Taitaa olla samat mätäkohdat kun kaikissa kaimoissa - etujalkatilat, lokasuojankaaret, takakontin takaosa ja ovien alareunat. Kun kori on jotenkin parsittu olisi tarkoitus irroittaa se ja käydä alustan ja tekniikan kimppuun.

Muuta mitä on suunnitteilla,
- palkkihelmat
- isommat renkaat, kaiketi enintään 235/75-15 jos meina kilvissä pitää
- 3" jousituksen korotus
- Volvon M40 laatikko vakiolaatikon ja jakiksen väliin
- ohjaukseen tehostin
- vinssi
- vankemmat puskurit
- jonkinlaista pohjapanssarointia
- sähköflekti
- mahdollisesti rumpujarrujen muutos levyiksi ja jarrutehostin

Volvon laatikko on jo hankittu - aikaa haasteelliselta näyttää tosin väli mihin se pitäisi saada sovitettua mutta onhan se täällä muutamilla muillakin onnistunut. Ei ole kyllä havaintoa siitä, että onko jakista jouduttu siirtämään taaemmaksi. Myös Opel Omegan ohjaustehostinosat odottaa asennusvaihetta.

Muutamia kysymyksiä alan harrastajille,
- Minkälaista palkkia olette helmaan käyttäneet?
- Onko hyviä vinkkejä edullisen 3" jousituskorotuksen tekoon?
- Kun tuo karjapuskuri kuulemma täytyisi olla tyyppihyväksytty tänä päivänä niin mitenkä paljon noita puskureita arvaa modata ennen kuin leimaus tyssää?
- Mikäli tekisi konerempan niin kuinka hyvin tuohon litraseen voimanpesään löytyy osia ja mistä?

Alla kuva aihiosta...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72302

ja visio siitä mikä pitäisi suunnilleen ulkonäöllisesti olla lopputulema.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72310

Huomenna onkin jo joulua vietetty sen verran että ehkä arvaisi taas siirtyä tuonne tallin puolelle...

Arska-tehtaalta
25.12.2010, 21:57
Kuvat ei näy

Ruusulehto
25.12.2010, 22:27
Itellä helmat tehty 100*50*4 tavarasta. Lattiaa joutuu vähän nostamaan, mutta eipä tuo ainakaan minua ole haitannut. Profiilissa taitaa olla muutama kuvatuskin siitä palkki hommasta

Slayer
25.12.2010, 22:44
mitä varten karjapuskurin pitää olla tyyppihyväksytty? Kunhan se ei ole liian leveä tai siinä ei ole teräviä kulmia niin eikai sillä ole väliä minkälainen se on. Korjatkaa jos olen väärässä

Heguli
26.12.2010, 07:30
Muutamia kysymyksiä alan harrastajille,
- Minkälaista palkkia olette helmaan käyttäneet?
- Onko hyviä vinkkejä edullisen 3" jousituskorotuksen tekoon?
- Kun tuo karjapuskuri kuulemma täytyisi olla tyyppihyväksytty tänä päivänä niin mitenkä paljon noita puskureita arvaa modata ennen kuin leimaus tyssää?
- Mikäli tekisi konerempan niin kuinka hyvin tuohon litraseen voimanpesään löytyy osia ja mistä?

- Helmapalkit mullakin 100*50*4 mm
- Suosittelen valmiita korottavia jousisarjoja, löytyy eri valmistajia ja korotuksia. 3" mielestäni jo maksimi, enemmälle ei tarvetta,
- Noin vanhassa autossa saa olla karjapuskuri. Kuten Slayer totesi, ei teräviä vaarallisia kulmia tai putkenpäitä tököttämässä.
- Suikkaan saa hyvin varaosia. Omaan litraseen voimanpesään tuttu teki täydellisen koneremontin ja kaikki tarvittavat osat löytyivät varaosaliikkeistä. Tai no, esim. nokka-akseli tilattiin merkkiliikkeen kautta Japanista. Olisihan tuonkin saanut käytettynä kotimaasta mutta halusin kaiken olevan uutta.
- Tuon Volvon laatikon varmaan saa ahdettua auton alle mutta olisiko helpompaa vaan vaihtaa normijakiksen välityksiä ? Valmiita sarjoja saa palstan kautta. Noilla mainitsemillasi leimarenkailla välitetty jakis riittää aika hyvin.

ruxu
26.12.2010, 21:09
Tulipa turattua tallissa tänään lumitöiden lomassa nelisen tuntia. Jotain pientä taas tuli purettua kuten
- takaovi, vetokoukku ja sivulasit
- tankki jäi kesken - täytyy tyhjentää ja rälläköidä kiinnitysruuvit auki

Keulasta lähti,
- pesunestesäiliöt, ilmanputsari, laturi ja vähän muutakin sähkörompetta
- keulasäileikön irroitus kesken tuntuu että joutuu hemmetisti poraamaan ruuveja auki huomenna täytyy vielä jatkaa rälläkällä

Puristuspaineet tuli mitattu ja ne olivat 10,8 - 10,5 - 11,0 - 11,0 eli kaiketi kone ei ole ihan finaalissa.

Kiitos vastauksista, kaikkea apua aina tarvitaan alkumetreillä ennen kuin kokemusta kerääntyy.

Tuosta jousituksen korotuksesta vielä, olen tutkaillut eri valmistajien sarjoja ja aika hinnakkaita monet ovat. Mietinkin tässä missä niistä olisi tuo hinta/laatusuhde kohdallaan?

Ihan vielä ei pääse hitsaushommiin mutta kun katso mistä monet teistä ovat aloittaneet niin voin onnekseni todeta että ei tämä minun aihio ihan seula ole. Alla muutama kuva.

Kuskin jalkatila...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72304

Takapaksi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72306

Huomenna jatketaan...

Jare
26.12.2010, 21:30
Pitäskö täs olla jotain kuvia? Meinaan mun koneella ei jostain syystä näy:confused:

Suikkajäbä
26.12.2010, 21:41
Ei nävy kuvat täälläkään :( Ei vaan olis joku kansio tms. laitettu "yksityiseksi" mist yrittää noita kuvia tänne foorumille ladata ?

Itellä helmat projeti suikassa kans 100*50*4mm ja korotuksena calminin 3" satsi...

Mut nyt jääkin toi oma projekti lepäämään sit min. 6 kuukaudeks kun armeijan harmaat kutsuu :)

ruxu
26.12.2010, 22:05
Heippa,

Muuttelin hieman kuva-asetuksia - näkyvätkö nyt?

Osaako joku kertoa miten saa tehtyä kuvat thumbnaileina, joista ne sitten saa avattua isommiksi - en löydä tuosta mistään vinkkiä - olisi nimittäin kätevämpi tapa?

LaaLaa
26.12.2010, 23:16
Nyt näkyy kuvat ihan ok,
Älä tee thumpnaileina vaan just tuolleen kun nyt on, niin mukavin lukea.

Volvon laatikko hässäkän joskus tehneenä voin sanoa, että mielettämästi helpommalla pääsee jakolaatikon välittämisellä mutta onhan se opettavainen tehdä ja toimiessaan mukava ajaa.

Mikki
27.12.2010, 01:30
Itte kyselin kanssa ja heikosti löyty täältä apuja...
Mutta Motonet:sta löytyy kamaa, samoin paikallisilta "korvike"liikeiltä, alkuperäistä jos tarvii niin eBay nopein, merkkiliike ihan saa**nan hidas ainakin meidän pitäjässä...

Männärenkaat kannattaa ottaa koneistamon kautta, mittojen mukaan.
Mäntiä löytyy Saksasta / eBay:stä...

Ruisku sitte Swift:stä, tai jostain muusta rakkineesta...

Mutta osat EI OLE kalliita, muutamalla saturaisella tekee jo melko mittavaa remonttia!!!

ruxu
27.12.2010, 08:25
Volvon laatikko hässäkän joskus tehneenä voin sanoa, että mielettämästi helpommalla pääsee jakolaatikon välittämisellä mutta onhan se opettavainen tehdä ja toimiessaan mukava ajaa.

LaaLaa - olen nähnyt kuvan sinun Volvolaatikko -systeemistä ja siinä sinulla on tuollainen musta kiinnityskehikko Suskan laatikon ja Volvon laatikon välillä ja Volvon laatikon ja jakiksen välillä jonkinlainen joustoliitos. Muutama kysymys,

- Mitä muutoksia teit Volvon laatikon tuloakseliin - Suskan laatikon ulostuloon vai sopivatko jotenkin suoraan toisiisnsa?
- Mahtuiko koko rakennelma kardanin tilalle vai jouduitko siirtämään jakolaatikkoa taaemmaksi?
- Jouduitko levittämään keskitunnelia Volvon laatikon kohdalta vai riittikö pelkkä kepin reiän teko?

Kaikki tässä tuntuvat suosittelevan jakiksen välityksien muuttamista mutta itse olen tuuminut että tuollaiseen puitten haku metsästä ryömimiseen Volvon laatikkorakennelma säästäisi kytkintä. Ja eikö siinä käy niin että jos 410:n valolliseen askiin laittaa välityssarjan niin voiman ulostulon joutuu poistamaan? Olen ajatellut että tällaisessa yhdistetyssä työ/hupilaitteessa sille voisi yrittää keksiä jotain käyttöä kunhan saan ensin selvitettyä miten tuo toimii - pyörimisnopeus, suunta, voima... Ja ilmoituksista päätellen on aika monta välityssarjaa, jotka eivät käy 410: jakikseen.

LaaLaa
27.12.2010, 11:42
LaaLaa - olen nähnyt kuvan sinun Volvolaatikko -systeemistä ja siinä sinulla on tuollainen musta kiinnityskehikko Suskan laatikon ja Volvon laatikon välillä ja Volvon laatikon ja jakiksen välillä jonkinlainen joustoliitos. Muutama kysymys,

- Mitä muutoksia teit Volvon laatikon tuloakseliin - Suskan laatikon ulostuloon vai sopivatko jotenkin suoraan toisiisnsa?
- Mahtuiko koko rakennelma kardanin tilalle vai jouduitko siirtämään jakolaatikkoa taaemmaksi?
- Jouduitko levittämään keskitunnelia Volvon laatikon kohdalta vai riittikö pelkkä kepin reiän teko?

Volvon laatikon sisäänmenoakseli on sorvattu saman halkaisijaiseksi kuin sj410 päälaatikon ulostuloakseli ja spoorit höylätty samoiksi. Päällä on suskan välikardaanin spooriholkki. Akselien kohdistus on oltava tällöin just eikä melkein, kokemusta on;) Häkki hoitaa kohdistuksen/suuntauksen.
Volvon ulostulolaippaan ja jakolaatikon sisäänmenolaippaa on istutettu mersun kardaanin 3-sakarainen laippa ja välissä mersun kardaanin kumikiekko.
Ei mahdu välikardaanin paikalle vaan konetta on siirretty eteenpäin reilusti. Kardaanitunnelin joutu tekemään käytännössä kokonaan uusiksi.
Yksi talvi meni lähes kokonaan tuota tehdessä. Kori kannattaa ehdottomasti olla pois rungolta volvonlaatikko projektissa.

jyrden
27.12.2010, 13:56
Eu:n myötä lakiin tuli pykälä siit, että pitää olla Ce hyväksyttyä mallia toi valoteline... Mut tuskin inssi rupee tälläsen vanhan laitten kohalla sitä merkintää ees katteleen... EJa kuitenkin sellasella asemalla käytät, missä ei autoo oo ennen käytetty ni ei oo ongelmaa... Ja ku moni ns. tehdasmalli on ajalta milt autokin on, niin tehty sin päin...
Turvallisuus syistä siis on vaatimukset ne mitkä on... Mut, ei tuksin kyselee ku teet ja asennat... Eihän noit uusia saa ku 2004 jälkeen tulleisiin vehkeisiin Ce-merkinnän kaa...

-MaTTi-
27.12.2010, 15:40
mitä varten karjapuskurin pitää olla tyyppihyväksytty? Kunhan se ei ole liian leveä tai siinä ei ole teräviä kulmia niin eikai sillä ole väliä minkälainen se on. Korjatkaa jos olen väärässä

Väärässä olet teoriatasolla:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAEE92-1BCA-4A49-8D8E-A32D32B9B397/0/ATT52006muutettu.pdf

Mutta käytännössä AKE:kin on myöntänyt että seuranta on mahdotonta, joten katsastuksessa asiaan ei käytännössä kiinnitettäne huomiota kunhan on muuten järkevän näköinen.

-MaTTi-
27.12.2010, 15:42
Eihän noit uusia saa ku 2004 jälkeen tulleisiin vehkeisiin Ce-merkinnän kaa...

CE-merkintä ei ole ollenkaan sama asia kuin e-hyväksyntämerkki. CE = esim. työturvallisuusasioita, e-merkit ECE-hyväksyntöjä. Eli vinssipuskurissa voi olla CE-merkintä, mutta e-hyväksyntää tuskin.

ruxu
28.12.2010, 08:07
Eilinen purkuilta oli työläs ja hyvin vähän sain aikaiseksi.

Etusäleikön irroittaminen oli pelkkää poraamista ja rälläköimistä - yksikään kahdestatoista ruuvista ei auennut. Dremel pienoispora on ahtaissa paikoissa oiva vehje - nyt kun siihen löytyy kunnollisia laikkojakin. Ennen oli olemassa vain nuo pienet ohuet ruuvilla kiinnitettävät mutta uusi 38 x 3,2 mm laikka SpeedClip pikakiinnityksellä on toimiva. Hieman toista laikkaa meni niin kaikista ruuveista oli kannat pois.

Jäähdytin lähti hyvin irti mutta kaasuttimessa menikin sitten taas tovi kun alempi pinnapultti oli hapettunut kiinni. varovainen naputtelu ja nitkuttaminen senkin sitten vihdoin irroitti.

Viimeinen koitos oli lämmityskennolle menevien letkujen irti saaminen kennon putkista - en raskinut leikata niitä auki kun olivat hyväkuntoisen näköisiä - mutta että osaa letku putkenpäähän juuttua.

Näytti tuo Aisinin kaasutin suhteellisen hyväkuntoiselta - ei väljyyttä läppäakselissa. Olen kuitenkin kuullut että Aisini olisi huonosti toimiva, eli kannattaako tuo huoltaa vai laittaa jokin toinen kaasari tilalle? Mitä mieltä Suskan rakentelijat on? Mikähän olisi sitten tuo toimivampi vaihtoehtokaasari?

Vielä muutama ilta purkuhommia niin saattaisi päästä peltihommiin käsiksi...

Heguli
28.12.2010, 08:24
Näytti tuo Aisinin kaasutin suhteellisen hyväkuntoiselta - ei väljyyttä läppäakselissa. Olen kuitenkin kuullut että Aisini olisi huonosti toimiva, eli kannattaako tuo huoltaa vai laittaa jokin toinen kaasari tilalle? Mitä mieltä Suskan rakentelijat on? Mikähän olisi sitten tuo toimivampi vaihtoehtokaasari?
Omaan laitoin korjaussarjan sisään ja mielestäni kaasutin toimii loistavasti. En oikein keksi mitään syytä, miksi pitäisi vaihtaa johonkin toiseen kaasariin. Ruisku olisi hyvä mutta vaatii jo enempi rakentelua tai koko moottorin vaihdon.

ruxu
28.12.2010, 22:01
Alkaa Suska olla melko purettu tämän illan jälkeen. Jäljellä enää vähän kojelautarompetta ja tuulilasi pois niin pääse peltejä vääntelemään.

Keula saa toistaiseksi jäädä näin kun lähinnä takapäätä isommin muokataan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72605

Kojelauta jäi ratin osalta kesken kun isoja Torx -ruuveja avatessa työkalut särkyivät - täytyy huomenna hakea räikkäsarjaan sopivia Torx -päitä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72606

Onko kellään kikka kolmosta millä saa tuulilasinpyhkijän akselimutterit auki? Ovat niin hapettuneita että koko systeemi lähtee pyörimään pellissä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72608

Sitten pikkuhiljaa peltejä ja hitsisaumaa vääntämään popniittiarmaadan tilalle...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72609

ruxu
30.12.2010, 08:00
Tapana kun on suunnitella etukäteen ja tehdä hankintoja valmiiksi niin muutama kysymys foorumin väelle,

- Minkä vehkeen jarrutehostin sopisi parhaiten ilman suuria muutoksia/sovitusosia SJ410? Yksi olisi varmaan SJ413 tehostin mutta niitä ei tunnu oikein löytyvän.
- Ajattelin myös aloittaa Calminin 3" korotussarjan hankkimisen - onko vinkkiä mistä löytyy edullisimpaan hintaan?

Kiitos jo etukäteen vastauksista...

Heguli
30.12.2010, 08:20
Itse hankin tuolta:

http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/product_info.php?cPath=101_118_593_631_673&products_id=1098

sampolaattori
30.12.2010, 08:56
Eikös halvin 3" korotus tule ku tekee SOA:n, korottuu ja muuttuu paremmaksi...

ruxu
30.12.2010, 09:48
Eikös halvin 3" korotus tule ku tekee SOA:n, korottuu ja muuttuu paremmaksi...

Niin mutta kun alkuperäiset jouset näyttävät aika väsähtäneiltä eikä iskaritkaan ihan uusilta näytä niin ne joutusi kuitenkin uusimaan SOA:ssakin. Ja eikö tuoss SOassa tule mukaan kardaanien välilaippoja ja olko jotain ongelmia jousien vääntymisen kanssa ilman akselin kiertorajotinta...?

Repro
30.12.2010, 10:23
Eiks 2" korotus riittäisi? Uppoaisi tuuman vähemmän ja saisi leimattua.
Mitä korkeemmaks tekee, sen hankalampi on saada kunnollinen ohjaus.

ruxu
30.12.2010, 10:34
Eiks 2" korotus riittäisi? Uppoaisi tuuman vähemmän ja saisi leimattua.
Mitä korkeemmaks tekee, sen hankalampi on saada kunnollinen ohjaus.

... saisi leimattua? Mitä tarkoitat? Tätä palstaa tutkittuani olen siinä käsityksessä että Suskan sallittu max. korotus on 100mm ja korin korotus alustasta ei ole näin kevyelle autolle sallittu ollenkaan.

Tuon 100mm ajattelin aikaansaada 3" jousituskorotuksella + 235/75-15 renkailla, joista yhteensä tulee jos oikein olen laskenut hieman alle 100mm.

Korjatkaa kiireesti jos olen väärässä ennen kuin tilaan Calminin alustasarjan!

Heguli
30.12.2010, 10:45
... saisi leimattua? Mitä tarkoitat? Tätä palstaa tutkittuani olen siinä käsityksessä että Suskan sallittu max. korotus on 100mm ja korin korotus alustasta ei ole näin kevyelle autolle sallittu ollenkaan.

Tuon 100mm ajattelin aikaansaada 3" jousituskorotuksella + 235/75-15 renkailla, joista yhteensä tulee jos oikein olen laskenut hieman alle 100mm.

Korjatkaa kiireesti jos olen väärässä ennen kuin tilaan Calminin alustasarjan!

Kyllä 3" jousikorotus menee katsastuksesta läpi, ei mitään ongelmia. Korin korotus rungon suhteen on kaiketi kiellettyä, tästä tosin on aikaisemmin käyty akateemista keskustelua. Tosin korin korotukseen ei kauheasti ole tarvetta. Itse vaihdoin peruskorjauksen yhteydessä korin ja rungon väliset kumipuslat, uudet keskimäärin 25 mm korkeat.

Ja tarvitaan se traction bar (kiertorajoitin) ainakin taakse näiden korottavien jousienkin kanssa. Itse kokeilin ensin ilman sitä ja takapäähän siinä meni solmuun ojan ylityksessä.

ruxu
30.12.2010, 10:54
... Ja tarvitaan se traction bar (kiertorajoitin) ainakin taakse näiden korottavien jousienkin kanssa. Itse kokeilin ensin ilman sitä ja takapäähän siinä meni solmuun ojan ylityksessä.

Kiitos - tuohan oli hyvä tietää. Näin vasta-alkajana minulla oli käsitys että tuo jousien kierto-ongelma tulee vasta SOA:n kanssa. Sitten täytyy kai väsätä/hankkia tuo kiertorajoitinkin - onko kellään kokemusta tuosta Porlan pajan kiertorajoittimesta ja sen toimivuudesta. On tarvetta tilata sieltä vähän muuta hilpettä niin samalla tuokin sieltä löytyisi jos on toimiva...

Suikkajäbä
30.12.2010, 20:20
Mulla kans toi Calminin 3" satsi Cros4wd:ltä :)

ruxu
30.12.2010, 21:33
Taas ilta tallissa - enää purettavana kattoverhoilu ja ovien lasit ja lukot. Sen jälkeen pääsee peltihommiin, varmaan ensi viikonloppuna. Taidan aloittaa takaosan muokkauksella niin häviää siinä samalla muutamat mätäkohdat ja muihin pääse paremmin käsiksi.

Kysyin tässä taanoin miten hapettuneet tuulilasinpyyhkijän akseliston mutterit saa irti kun onnettoman ohuesta takalaipasta ei saa millään kunnolla kiinni. Koko sydeemi vaan pyörii ympäri. Jos jollakin on sama ongelma niin tämä kikka toimi ainakin minulla.

Epätoivoisena meinasin jo mutterihalkaisijalla hoitaa irroituksen mutta sitten päätin puristella sillä hieman mutteria joka kyljeltä - ja sen jälkeen se aukesikin. Pienet jäljet mutterissa ei haittaa mitään koska mutteri jää suojakumin alle.

Repro
30.12.2010, 21:37
Kannattaa melkein miettiä soodapuhallusta ennen koritöitä, voipi säästää hermoja kummasti.

ruxu
31.12.2010, 08:19
Kannattaa melkein miettiä soodapuhallusta ennen koritöitä, voipi säästää hermoja kummasti.

Kiitos vinkistä - googletin hieman ja menetelmähän vaikuttaa tosi fiksulta ja varmasti helpottaa ruostevaurioiden hitsausta ja myöhemmin korin maalausta. Jossain luin että soodapuhalletulla pinnalla ei ole välitöntä tarvetta ruostesuojamaalata koska sooda jättää suojaavan kalvon. Onko kenelläkään havaintoa kuinka kauan voi olla maalamatta - mietin vaan tässä ihan työjärjestelyjä.

Onkohan Suskan kokoisen vehkeen soodapuhalluttaminen kuinka arvokasta? Onko tietoa pääkaupunkiseudulla - Mäntsälä alueella soodapuhalluksen tekijöistä?

Heguli
31.12.2010, 08:28
Kiitos vinkistä - googletin hieman ja menetelmähän vaikuttaa tosi fiksulta ja varmasti helpottaa ruostevaurioiden hitsausta ja myöhemmin korin maalausta. Jossain luin että soodapuhalletulla pinnalla ei ole välitöntä tarvetta ruostesuojamaalata koska sooda jättää suojaavan kalvon. Onko kenelläkään havaintoa kuinka kauan voi olla maalamatta - mietin vaan tässä ihan työjärjestelyjä.

Onkohan Suskan kokoisen vehkeen soodapuhalluttaminen kuinka arvokasta? Onko tietoa pääkaupunkiseudulla - Mäntsälä alueella soodapuhalluksen tekijöistä?
Tuo soodapuhallus ennen koritöitä voisi olla tosi hyvä juttu.

Itse aikanaan irrotin korin rungosta ja leikkelin isoimmat mätäkohdat pois. Sitten kori hiekkapuhallukseen. Ja sieltähän se kamaluus vasta paljastui. Autoa oli korjattu pellinpalasilla, kattohuovalla, kitillä ja ties millä. Ei muuta kuin lisää peltiä pois ja uutta tilalle. Peltitöiden jälkeen kori uudelleen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen.

ruxu
31.12.2010, 15:28
Sain kahdelta yritykseltä suunnilleen hintoja soodapuhallukselle. Tuntihinta sisältäen soodan n. 95-100€/h Alv 0%. Arvio Suskan koko korin puhaltamiselle sekä ulkoa, että sisältä oli n. 7 tuntia.

Eli kokonaishinta olisi alveineen noin 850€! Maksaahan tuo jonkin verran mutta houkuttelee kyllä edelleenkin koska se säästäisi melkoisesti oma puhdistus- ja hiontatyötä mikä on aika hidasta ja paskasta hommaa.

ruxu
01.01.2011, 20:25
Taas tuli kuutisen tuntia tallissa turattua ja huomenna kun irroittaa koneen niin sen jälkeen nostetaan koppa pois. Tallissa alkoi jo olla niin ahdasta kun oli pahvilaatikkokaupalla irroitettuja osia että piti päivän lopuksi kantaa osa laatikoista kellariin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72815

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72817

Isommat parsimiset on etujalkatilassa, etulokareissa ja bensatankin täyttöputken ympärillä. Vanhat alumiinilevy-poppariviritykset pitää ensin poistaa ja sitten ajattelin kyllä viedä koko kopan soodapuhallukseen.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72816

Yllättävän painava tuo koppa vaikka kaikki on revitty irti laseja ja ovia myöden. Täytyy huomenna nostaa pää kerrallan irti rungosta ja rullata runko ulos ja peräkärri sitten alle tilalle.

Voiko joku Suskatuntija valaista miksi bensasuodin on niin järjettömässä paikassa kun takarungon kyljessä? Ajattelin siirtää sen konehuoneen puolelle.

Heguli
02.01.2011, 11:05
Voiko joku Suskatuntija valaista miksi bensasuodin on niin järjettömässä paikassa kun takarungon kyljessä? Ajattelin siirtää sen konehuoneen puolelle.
Japanilainen insinööri on kekseliäs, paikka on aika järjetön. Ota vanha pois ja asenna uusi konetilaan.

Lisätty: runkohan näissä yleensä on aika hyvässä kunnossa. Korin kiinnikkeet kannattaa tarkistaa, ovat aika ohutta peltiä.

ruxu
02.01.2011, 18:26
Vielä tuli raksittua pois yhtä sun toista ja kaikki popniiteillä ja Plastic Paddingilla kiinnitetyt pellinpalat poistettua. Suskan siirtäminen käsipelillä oli aika raskasta kun yhden etupyörän ja toisen takapyörän jarrut olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Joten etujarru tuli herkistettyä ja takajarru taas voideltua sprayöljyllä kun rumpu ei irronnut ilman että siihen rakentaa ulosvetäjän - purkaahan se pitää kuitenkin myöhemmin. Nyt liikkuu kosla ihan pikkasen työntämällä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72848

Moottori tuli irroitettua ja seuraavaksi täytyy - ehkä loppiaisena - nosta koppa pää kerrallaan pukkien varaan että saa alustan rullattua pihalle ja peräkärry alle. Ja sitten perjantaina soodapuhallukseen.

ruxu
03.01.2011, 21:30
Tänä iltana tuli sitten koppa nostettua pukeille ja alusta rullattua alta esille ja vaihdelaatikko ja jakis poistettua.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=72962

Nyt pääsi sitten tarkemmin myös tutkailemaan paikkaa mihin Volvon laatikko pitäisi saada istutettua - kovin on pieni tuo vaihdelaatikon ja jakolaatikon väli ja melkoinen linjaero niiden akseleiden välillä - mihinköhän haasteeseen tässä oikein on tartuttu? Pitäisiköhän sittenkin miettiä tuota välitettyä laatikkoa...

Yksi kysymys - onko Suskassa johonkin meistetty runkonumero vai löytyykö se ainoastaan siitä apumiehen jalkatilassa kahdella popniitilla kiinni olevassa alumiinilätkässä?

4WD
03.01.2011, 22:07
Runkonumero on oikean runkopalkin etupäässä, etummaisen korinkiinnikkeen ja iskarinkiinnikkeen välissä.

ruxu
04.01.2011, 11:14
Jakolaatikon välityssarjojen sopivuudesta minkämallisen Suzukin jakolaatikkoon ei ihan yksiselitteisiä tietoja netissä löydy joten kysytäänpäs täältä.

Eli projekti-Suskahan on voden 1985 SJ410, jakolaatikko on valollinen ja siinä on tuo voimanulosoton laippa. Sopiiko tähän laatikkoon Trail Creeperin 6.5 T välityssarja? Mitä muita muutoksia joutuu jakikseen tekemään kun vaihtaa nuo rattaat? Muistelisin, että tuolle voimanulosotolle olisi joutunut jotain tekemään joillakin välityssarjoilla.

Muistan lukeneeni jossain myös että välitettyjen jakiksien koteloja on haljennut kasvanneen voiman takia ja sen takia on olemassa kiinnityssarjoja jotka vahvistavat alumiinikoteloa. Onko tällainen halkeamisen vaara todellinen kun alle ei ole tarkoitus laittaa mitään ylikokorenkaita?

Suikkajäbä
04.01.2011, 15:53
Moi !

Itte kanssa pähkäilin, et sopiiko noi 6.5 välitykset 410:mpin valolliseen lootaan ja sitä täällä kyselinkin tuolla tekniikka, kuin myös projekti puolella ja vastaukset oli luokkaa; Kyllä sopii, kun "vähän" vinguttaa lootan kuoria !

Ja kun sit tuolta Cros4wd:ltä noita palikoita ostin niin kysyin myyjältä ja sanoi myös välitysten sopivan ! Tuolla tallin lattialla toi jakis on nyt räjäytettynä, mut noi uudet rattaat ei oo sit millään tykänny mennä ittekseen paikoilleen :) (Sisällä paketissa) !

Tossa on linkki välitysten asennusohjeisiin jos kiinnostaa http://www.trail-gear.com/pdf/suzuk-tcase.pdf

NHuttunen
04.01.2011, 23:50
Itse hankin tuolta:

http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/product_info.php?cPath=101_118_593_631_673&products_id=1098

Itse tilasin tämän setin:

http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/product_info.php?cPath=101_118_593_631_673&products_id=1099

Tosin, tilasin sen suoraan Calminilta ja lähtee ensi viikolla laivaan. Hintaa paketille tuli 880e plus mitä maksan alveja tullissa. Pakko sanoa että erittäin asiallista palvelua ja tulen varmasti tilaamaan lisää osia sieltä! Cros4wd:ltä katoin myös mutta huhhuh mitkä katteet! :o

ruxu
07.01.2011, 20:21
Kun tuo soodapuhalluksen hinta-arvio alkoi olla lähes 1 000 € niin tein suunnitelmamuutoksen - ei Suskasta ole tarkoitus ikuinen tulla vaan kohtuullisin kustannuksin hyöty- ja hupiajoneuvo joten aloitetaan mätäkohtien paikkaus ja unohdetaan soodapuhallukset. Tänään tuli haettua helmapalkit 100 x 50 x 5 - vähän turhan paksuseinämäistä mutta kun Suutarilan Starkilla ei muuta ollut. Peltiä 0,75mm, 1mm ja 1,5mm pitikin sitten hakea kolmesta eri paikasta - siinä se aamupäivä menikin.

Kotiin palattuani olikin taas pihan lumityöt edessä ennen kuin pääsi tallihommiin. Alusta ulos pihalle pressun alle ja muut turhat romut tallista kellariin ja sen jälkeen Suskan koppa alas pukeilta ja kyljelleen huomista rälläköintiä ja hitsausta odottamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73189

Ajattelin että olisi paras ensin rälläköidä helmapalkille paikka ja laittaa se paikoilleen niin on ainakin yksi tukeva kohta mihin hitsata lattiapeltejä. Peräosan lattiassa on muutamia reikiä mutta taidan kyllä vaihtaa koko levyn. Katon katkaisu täytyy tehdä vasta kun peräpää on muuten hitsattu koska muuten kyllä koko peräpää leviää käsiin kun sisälokasuojat ovat aivan irti ulkopelleistä ja peräosan lattia lähes irti takaoven alakarmipalkista.

ruxu
07.01.2011, 21:53
Mikä on Suska rakentelijoiden mielestä paras asemointi tuolle helmapalkille?

A) Palkin alapinta samaalle kohdalle kun nykyisen helman alapinnat. Tuolloin jää oven alapuolisesta pinnasta viimeisestä kantista noin 5 cm suoraa pintaa ja etujalkatilan pohjalevy tulee palkin pohjan tasoon.

B) Helman ulkopinta katkaistaan hieman viimeisen kantin jälkeen. Tällöin palkin pohja nousee niin korkealle että etujalkatilan pohjalevyn ja palkin väliin täytyy tehdä täytepala.

Kumpi suositeltavampi ja perustelut...

HRD
07.01.2011, 22:38
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31063&page=3&highlight=frog

Tuolta löytyy kuva, mihin korkeuteen sen itse asemoin. Niin ylös ku vaan saa, et ovi viel pelaa. ;)

Suikkajäbä
08.01.2011, 20:22
Tossa linkki omaan suikka projektiin, Parit kuvat noista helmapalkeista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69722&page=3

Tuoppo
08.01.2011, 21:51
Tossa on muutama kuva omasta susukista. Kyllä susuki lahoo kivasti laiskan miehen ruoste korjauksen jälkeen, siis itseporautuvilla rosterilevy ruosterijänpäälle:mad:
Tein ton helman 80x80x3 rhs palkista, on ehkä vähä turhan järeetä mutta sopi hyvin vakio helman paikalle.
Tuo on noin 20 mm matalampi ku tuo vakio helma eli aika sopiva, ainaki omasta mielestä:)

ruxu
09.01.2011, 21:44
Kiitos helmapalkkivinkeistä ja linkeistä teidän kuviin - kuva kun kertoo aina paljon enemmän. Minulla tulee nyt tuo 100 x 50 x 5 palkki hieman alle oviaukkoikynnyksen viimeistä kanttia - laitetaan sitten lattiaan paikkapalaa etujalkatilan reunaan.

Kun talli tuli juuri valmiiksi niin ei heti raaski rälläkällä kaikkea moskaa seinille roiskia. Tuli tehtyä tuollaiset hitsausseinämät ESABin hitsausverhosta ja 20 mm alumiinisesta sähköasennusputkesta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73317

Jospa sitten huomeniltana saisi aloitettua...

ruxu
10.01.2011, 21:30
Vihdoin pääsin aloittamaan mätähommat. Ensin lähti helmakotelo 100 x 50 palkille. Sitten piti miettiä kuinka paljon kuskin lattiasta lähtisi - lopuksi koko lattia ja etupyöräkotelon osuus, jotta pääsin suht terveelle pellille.

Haperopeltiä alkaa kerääntymään...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73377

Isoja aukkoja alkaa syntymään uutta peltiä odottamaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73378

Eikä tuo taempi korinkiinnikekään juuri enää kiinni ole - siinä huominen rälläkkätyömaa. Taitaa mennä koko kulma uusiksi. Onko tällaisessa kilpiin jäävässä vehkessä ollut tapana muotoilla uudella pellillä alkuperäiseen muotoon vai rohkeasti vaan yksinkertaisin mahdollinen kantikas palkkikorvake tillalle?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73379

Sen jälkeen kun helmakoteloon tekee pari pientä paikkaa niin pääsee sovittelemaan helmapalkkia paikalleen ja sitten lattiapeltiä muotoilemaan. Löytyykö jotain yksinkertaista konstia aikaansaada tuohon milliseen lattiapeltiin jäykistemuotoja?

Milläs maalilla porukat täällä on tuollaisia koteloihin jääviä pellinpalasia käsitelleet? Hitsauksessa pieni osuus tietysti kärvähtää mutta onhan suurin osa paikkapellistä kuitenkin suojassa.

Heguli
11.01.2011, 06:52
Muotoilu on ihan vapaavalintaista, riippuu halutusta lopputuloksesta. Omat korjaukset tuli tehtyä mallia "kantikas", oli helpompi tehdä niin. Pääasia, jotta rakenne on tukeva ja kestää.

Varmaan noita jäykisteitä saa peltiin painettua mutta ei suikassa ole kovin isoja tasaisia peltejä. Eli ei mielestäni ole välttämättä tarpeellista pokkailla mitenkään. Tavaratilan lattian alle hitsasin poikittain ohuen suorakaideputken, olisko ollut 10*20 mm tai jotain. Jäykisti kummasti lattiaa.

EDIT: tavaratilan lattia oli siis 2 mm peltiä

ruxu
16.01.2011, 18:29
Vihdoin pääsee etenemään oikeaan suuntaan eli ehjäämään hapanta koppaa. Oli kuitenkin tuo ohutpellin hitsaustaito päässyt hieman yli 30 vuodessa vähän rapisemaan kuten alla olevan kuvan oikean ylänurkan jäljistä voi päätellä....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73611

Tuli niin paljon reikää ja hiomista että katsoin viisaammaksi harjoitella ohutlevyhitsausta muutaman illan niin jatko helpottuisi. Tuo kuskin uusi lattia istahtikin sitten paikalleen ihan eri tavalla...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=73612

Tästä on hyvä huomenna jatkaa - taidan seuraavaksi parsia tuon helman takapään, jotta voisi tutkailla helmapalkin päiden paikkaa. Nuo pyöränkaaret kannattaa nimittäin avartaa niin pääsee haperosta pellistä eroon ja saa sisälokasuojan paikkakaaren ehyempään peltiin kiinni.

make-lj
16.01.2011, 18:42
hyvän näköstä! juu tietenkin palkki kannattaa laitta mahdollisimman ylös niin jää eniten tilaa helman alle. ite laitoin 50x100x3 palkkia, ja ei varmasti notku tuo 3mm kään suzukin helman alla.

tuossa kuva omasta helmapalkki paikallaan..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2051&pictureid=42845

JuhanChristian
19.01.2011, 21:57
Iltaa vaan ja hieno projekti kun tässä olen seurannut ja lukenu. Tuossa mietiskelin että miten sait tehtyä nuo jalkatilan rengaskotelot. kun se pelti on joka suuntaan kupera? Ja lisäksi vielä että siirsitkö taaemmaksi nuita rengaskuoppia renkaanvastaamisen takia?

ruxu
20.01.2011, 08:52
Iltaa vaan ja hieno projekti kun tässä olen seurannut ja lukenu. Tuossa mietiskelin että miten sait tehtyä nuo jalkatilan rengaskotelot. kun se pelti on joka suuntaan kupera? Ja lisäksi vielä että siirsitkö taaemmaksi nuita rengaskuoppia renkaanvastaamisen takia?

Heippa,

Toissailtana rälläköin lokasuojan aukot suuremmaksi - lähinnä sen takia että saan mädät reunat pois. Kun reunasta laskee noin 42 mm pois niin saa hitsattua sisälokasuojan ja ulkolokasuojan väliin kaarevan pellin niin että se tulee ulkopinnasta ulos ja muovisen lokasuojanreunuksen saa siihen kiinni. Muovisen lokasuojareunuksen saa kaiketi hieman ehkä lämmittämällä kuumailmapuhaltimella muokattua uudelle säteelle.

Eilen illalla hitsasin helmapalkin paikalleen ja sitten aion jatkaa tuolla jalkatilan rengaskotelopelillä. Valitettavasti tässä tulee nyt reilu viikon tauko työkireiden takia. Mutta olen ajatellut tehdä tuon kaarevan pellin kahdesta osasta - ensin yksi, joka tulee ulkoreunasta palkin levyisenä ylöspäin ja sitten toinen isompi ja kaarevampi osa. Pahvimalli kannattaa aina ensin tehdä niin leikattu pelti sopii sitten melko hyvin.

Laitan kuvia sitten kun olen hieman edennyt asiassa.

ruxu
30.01.2011, 20:54
Yli viikon tauon jälkeen pääsi taas jatkamaan peltipaikkojen hitsausta. Tänään tuli hitsattua tuo kuskinpuoleisen etupyörän sisälokasuojaosuus rintapellissä. Palkki oli jo hitsattu aikaisemmin.

Aukon mukaan tein pahvimallin ja sen mukaan sitten alla oleva pellinpala. Olen harrastanut moniin osiin tulppahitsiä 6mm reiikään...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=74125

Tovin hitsattuani, vasaroituani ja hiottuani etukulma oli valmis...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=74126

Huomenna sitten takapyöräkotelon kimppuun.

nuti-90
31.01.2011, 00:53
huh huh.. itse aloittelin tossa pari päivää sitte juurikin saman kuskin etukulman uusimisen.. aluksi näytti oikeen hyvältä mutta paljastuikin että jollakin olivain ollut ylimääräistä pakkelia ja joitain peltisuikaleita...:mad: aikalailla saman verran uusimista kuin sullakin..:D

Heguli
31.01.2011, 07:33
huh huh.. itse aloittelin tossa pari päivää sitte juurikin saman kuskin etukulman uusimisen.. aluksi näytti oikeen hyvältä mutta paljastuikin että jollakin olivain ollut ylimääräistä pakkelia ja joitain peltisuikaleita...:mad: aikalailla saman verran uusimista kuin sullakin..:D
Aika lailla samat kohdat näistä näyttää ruostuvan ja vanhasta autosta löytyy tosiaan kaikki mahdolliset korjauskikat: pakkelia, lasikuitua, pellinpalasia, kattohuovan palasia (?!), alustamassaa.....

ruxu
10.02.2011, 20:57
Kahden viikon pakollisen tauon jälkeen (työmatka + flunssa) pääsin vihdoin talliin jatkamaan projektia. Muutaman illan aikana jotain pientä tuli aikaansaatua.

Kuskin jalkatila on nyt kokonaan parsittu kun uusi korin etukiinnikepalkki tuli hitsattua paikoilleen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=74665

Seuraavaksi tuli siirryttyä takapyöräkotelon etukulman kimpuun. Siellähän oli lattiakotelon pää ja korin takakiinnike ihan paperia.

Uusi korin takakiinnike tuli tehtyä ja hitsattua paikoilleenkin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=74666

Vielä kun sisälokasuojan hitsaa umpeen niin pääsee kääntämään aihion toiselle kyljelle - ja aloittamaan saman paikkaamisen peilikuvana uudestaan.

nuti-90
11.02.2011, 10:00
itsellä oli koko lattia vuorattu sisältä kattohuovalla.. :D

ruxu
15.02.2011, 21:02
Tänä iltana tuli sitten korin takakiinnike ja poikkikotelon pää muokattua valmiiksi uudella pellillä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=74948

Ja sen jälkeen olikin vuorossa korin keikauttaminen toiselle kyljelle - ja ei muuta kun samat työvaiheet uudestaan mutta peilikuvana...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=74949

Jospa se sujuisi vähemmällä miettimisellä hieman joutuisammin. Vaikka taitaa tuo apukuskin puoli olla vielä enemmän tohjona ja helmakotelokin ruttuun ajettu. Rälläkkä vaan rohkeasti taas laulamaan noin ensilääkkeeksi...

ruxu
20.02.2011, 20:23
Viikonloppu askarreltu taas tallissa - vaikka ei ihan kaikki maasturiprojektin kimpussa. Projekti piti lauantaina hilata autokatokseen kun vaimon Mondeon lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen toimimattomuus piti selvittää. Suskan koppa siirtyi helposti muutaman pyöräalustan avulla. Mondeon puskurissa oleva Defan pistoke oli sanonut työsopimuksensa irti joten varaosaliikkeestä uudet liitosjohdot tilalle ja iltapäivällä Suska oli taas tallissa.

Myös oman diesel-Mondeoni käyntiinlähtö on ollut viime viikon pakkasilla siinä ja siinä ja sisälämpötila ei juuri pakastinlämpötilaa suuremmaksi ole noussut Webastosta huolimatta. Käsittämättömän kylmä pirssi...

No mutta takaisin Suska projektiin. Lauantaina laskin reippaalla kädellä kaikki lahot pellit pois. Tuli vielä isommat aukot kun kuskin puolella...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=75195

Ja tänään pääsikin jo sitten hieman parsimaan. Ensin vähän uutta päätä lattiapalkkiin ja sen jälkeen helmakotelon viereiseen lattiiaan koko matkalle uutta millin peltiä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=75196

Tässä jo valmiiksi kyselisin porukoilta, että mitenkä minun kannattaisi nuo hitsisaumat käsitellä? Moniin saumoihin täytynee kanssa vetää saumamassaa. Massa ensin vai ensin joku muu käsittely? Pohjat meinasin sinäänsä vetäistä Teknoksen Inertia Primer 5:lla.

keranha
20.02.2011, 20:56
Happopohja on hyvä pohjamaali, sitä kun saa ihan yksikomponenttisena pensseli tavarana.

ruxu
20.02.2011, 21:09
Happopohja on hyvä pohjamaali, sitä kun saa ihan yksikomponenttisena pensseli tavarana.

Kiitos tiedosta - mutta siitä syntyikin sitten lisäkysymys. Jos noihin kori- ja hitsaussaumoihin laittaa saumamassaa niin laitetaanko se paljaalle puhdistetulle pellille vai laitetaanko tuo happomaali ensin? Ja voiko happomaalin päälle sitten vetäistä ruiskulla tuon Inertia Primer 5:sen?

On meinaan aineet ja töhnöt hieman muuttuneet siitä kun viimeksi noin 35 vuotta sitten kolariautoja ehjäsin.... ja on tainut osa maalausjutuista minulta jo unohtuakin.

young n dum
20.02.2011, 21:27
EI paljaalle pellille mössöä! miks sitä pitää ees laittaa koko hiton mössöä? pelkkä maali vaan ja hyvä tulee.

4WD
20.02.2011, 22:02
Sorry viestiketjun lainaus, mutta laitatko tietoja tuosta 1-komponenttisesta happomaalista, täälläpäin sitä ei ole löytynyt tai sitte olen kysynyt vääristä paikoista.

keranha
21.02.2011, 13:53
Spies hecker maaleja myyvältä kauppiaalta löytyy.

Laittaisin saumojen päälle happopohjan kahteen kertaan, siihen ehkä joku perus pintamaali, kuivuttua kevyt karhennunnus ja massa. Tulee varmasti hyvä.:)
Joku voi jättää tuon pintavärin välistä poiskin...

Puska-suska
27.02.2011, 21:45

:eek::eek:

Omassa suitsassa on sellanen perus letkusuodatin just konehuoneessa... Tulikin mieleen, että onkohan sen asentaja tajunnut ohittaa sen vanhan. Missäs siellä se tarkalleen ottaen on? Jossain taka-akselin hujakoilla?

wikke
28.02.2011, 07:12
Joo, akselin kohdalla möllöttää jos vielä paikallaan...

ruxu
06.03.2011, 21:53
Projekti on edennyt hieman hitaasti kun on ollut tärkeämpiäkin asioita meneillään - kuten isoisäksi tulo maanantaina. Pahimman isosisä alkuhuuman jälkeen tuli taas painuttua talliin tänä viikonloppuna. Apukuskin puolelle tuli väännettyä kokonaan uusi korin kiinnikepalkki kun vanhasta ei ollut kuin murusia jäljellä....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=76324

Ennen uutta kääntöä takaisin oikealle kyljelle tuli vielä takapyöräkotelon ulkoreuna paikattua 100 mm leveällä peltisoirolla. Aukon säde suureni 42 mm kun ulkolokasuojan mädät reunat poisti. Muovinen lokasuojanlevike näyttäisi muokkautuvan ihan nätisti isommallekkin säteelle...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=76325

Nyt kori onkin jo oikealla kyljellä ja toisen takapyörän sisälokasuoja paikkauksen alla. Samalla rupeamalla saa tuon oikeanpuoleisen helmapalkin hitsattua lopullisesti kiinni pohjaan ja sisäpuolelta.

Huomenna jatketaan...

ruxu
20.03.2011, 20:26
Muutama viikko taas vierähtänyt ja on pienen päivityksen aika. Keskitytty on lähinnä takaosan mätäpaikkaamiseen.

Joka tarkoitti lähinnä koko takapohjan ja alla olevien palkkien uusimista...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=77115

Sen jälkeen voikin alkaa miettiä korinmuutosta umpikopasta pickupiksi. Penkki piti panna paikoilleen että ei vaan ahneuksissaan tule tuotua uutta takaseinää liian lähelle penkkejä.

Suunnilleen tuohon mittakepin linjaan pitäisi sisäpuoli takaseinästä tulla...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=77116

Onko kellään hyviä vinkkejä mitä huomioida katkaisu ja hitsauskohtia suunniteltaessa? Onko jotain mitä kannattaa korimuutoksessa huomioida ajatellen seuraavaa leimassa käyntiä?

Itselläni on ajatus edestä katkaista heti ikkunatiivistekohdan linjasta ja sitten peräosasta sellainen pala että em. mitoitus toteutuu ja mukaan tulee kattourien päät. Lavan laidan meinasin katkaista juuri ylemmän sivukantin yläpuolelta ja sitten hitsata yläreunaan suorakaideputki. Miten tuo putki liittyy takakulmiin ja uuteen takaseinään hahmottuu kyllä vasta kun rälläkkä on laulanut...

nuti-90
21.03.2011, 22:24
vai meinaat silipasta valmiin kuivan säilytys/kuljetus tilan veke ??:eek:

ruxu
22.03.2011, 08:00
vai meinaat silipasta valmiin kuivan säilytys/kuljetus tilan veke ??:eek:

Niinpä on tarkoitus. Suskan tulossa olevat käyttötarkoitukset ovat nimittäin,

- pihan lumenauraus
- apuväline polttopuiden roudaamisessa
- satunnainen offihuvittelu

Kahdessa ensimmäisessä käyttötarkoituksessa tuo pieni avolava on kätevämpi kuin tuo umpikoppa. Ja pysyyhän tuo pienemmäksi tuleva koppi talvella sitten lämpöisempänäkin...

ruxu
29.03.2011, 20:54
No niin - nyt on sitten katon takaosa sipaistu pois. Sivulaitojen katkaisukorkeuden suhteen tein suunnitelmamuutoksen. Katkaisukohdaksi tuli sivuikkunan alareunan taitekohta. Aukkoon sai sen jälkeen istutettua 25 x 50 suorakaideputken ja laidasta tuli näin tukeva ilman välijäykisteitä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=77775

Katto oli kyllä edellisen omistajan jäljiltä kun perunapelto - oli ajanut autolla omenapuiden alle ja katolla seisten tehnyt sadonkorjuun. Ajattelin kuitenkin olla pahentamatta sitä lisää joten tein jatkokohtaan katon ylijäämäosasta tuollaisen tukiliuskan jatkokohtaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=77776

Tänään tuli hepattua katkaistu takaoven kehys paikoilleen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=77777

Muokkaamalla kehyksen sivuosat jäljelle jääneen ikkunaaukon mukaan hitsisauman sai taitteen kohdalle niin veteleminen minimoituu. Kehys on liitetty hieman pystympään asentoon kuin alunperin, jotta ei minimaalinen lavan pituus kärsisi. Tästä johtuu kattolistan vielä korjaamatta oleva muotovirhe jatkokohdassa. Lavan takalaita on oma projektinsa kunhan ensiksi vielä muokkaa jollakin neliöputkella noi kulmatolppien epämääräisen muotoiset vanhat ovivasteet...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=77778

keranha
30.03.2011, 19:27
Oliko noin että et ennen ole autojen kanssa roplannut? Homma nimittäin näyttää erittäin pro meiningiltä. :D
Jos vaan jaksat samaa tahtia loppuun asti niin tulee kyllä erittäin hyvä.:cool:

ruxu
30.03.2011, 20:14
Oliko noin että et ennen ole autojen kanssa roplannut? Homma nimittäin näyttää erittäin pro meiningiltä. :D
Jos vaan jaksat samaa tahtia loppuun asti niin tulee kyllä erittäin hyvä.:cool:

Kiitos kannustuksesta! Kyllä on joskus 30 vuotta sitten tullut tehtyä Autovahinkokeskuksen kolaroiduista peleistä ajoautoja mm. Datsun 100A, 120A ja Toyota Carina II. Sen jälkeen onkin ollut taukoa kunnes tähän projektiin hurahdin. Pikkasen on kyllä käden taidoissa hiomista mutta työhän se tekijänsä opettaa...

T:Ruxu

DarkestMessiah
30.03.2011, 21:27
Kiitos kannustuksesta! Kyllä on joskus 30 vuotta sitten tullut tehtyä Autovahinkokeskuksen kolaroiduista peleistä ajoautoja mm. Datsun 100A, 120A ja Toyota Carina II. Sen jälkeen onkin ollut taukoa kunnes tähän projektiin hurahdin. Pikkasen on kyllä käden taidoissa hiomista mutta työhän se tekijänsä opettaa...

T:Ruxu

Ai että hiomista kädentaidoissa... kyllä tätä jälkeä katsellessa iskee itelle ainakin kademieli ja töissä näilläkin hommilla tulee kuitenkin ansaittua leipää pöytään.
+ sulla näyttäis olevan enemmän ja parempia työkaluja, kuin mitä meillä isohkoon ketjuun kuuluvalla autokorjaamolla on :(

nuti-90
31.03.2011, 21:14
niin justiin ei muualla ole ruostetta kuin suskan kopassa..vaan ei vissiin kauheesti enään siinäkään..:D

Gary Grand
01.04.2011, 07:39
Tällaista projektia on kyllä ilo katella. Jotain vastaavaa aikanaan tuli C-Rekordin kopalle tehtyä ja täytyy sanoa ettei ole mitään syytä ujostella tän projektin tekijällä työnjälkeä, tai etenemistä :D:cool:

ruxu
03.04.2011, 20:31
Pientä päivitystä jälleen viikonlopun tallituntien jälkeen. Takaoven istuttaminen kopin takaseinäksi veikin melkoisesti aikaa. Ensin piti mätää alareunaa paikkailla ja sitten loveta alakulmat sisälokasuojien kohdalta. Myös kahvan ja lukkopesän reiät tuli tukittua.

Peltipaikkojen asemoinnissa muutama pitkä magneetti on verraton apuväline - paikka tulee samaan tasoon viereisen peltipinnan kanssa ja pysyy paikoillaan heftejä varten...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=78019

Kun ovipala oli paikoillaa piti oviraot hitsata umpeen n. 7mm peltiliuskoilla ja lavalaidasta alaspäin lokasuojiin tehdä L -malliset listat puuttuvaa leveyttä lisäämään lavasivun linjaan saakka. L-lista tulee samalla toimimaan lavan sivupellityksen kiinnikkeenä. Vielä pitäisi keksiä miten pellistä tai ohuesta latasta saisi taivutettua lokasuojan päälle vastaavan lavan sivupellityksen kaarevan alakiinnikkeen.

Sunnuntai iltana projekti oli alla olevassa vaiheessa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=78020

halts|
04.04.2011, 09:40
On kyllä viimäisen päälle hienoa jälkeä!

Rekisteröimätön
05.04.2011, 18:46
kaunista työtä,mukavan mallinen tulloo.

ruxu
05.04.2011, 20:29
Kiitos, kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Katsotaan nyt sitten mimmoinen vehje tästä tulee kun se pyörilleen saadaan - tekniikkarakenteluhan on tässä projektissa vielä ihan aloittamatta.

Tuossa viestissä muutama päivä sitten tuli pohdittua miten tehdä lavan sivupellityksen kaareva alakiinnike sisälokasuojan päälle. Pienen pohdinnan jälkeen syntyi alla oleva "pikatyökalu" kahdesta kulmaraudan ja akselin pätkistä. Ei ole maailman nopein mutta helppo taivuttaa vaihtuvasäteistä kaarta. Jos olisi tehnyt hieman isommasta kulmaraudasta läpimenevin pultein niin olisi saanut säädettävän mallin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=78098

Tekemällä taivutus kolmen sentin välein syntyi alla oleva melko hyvin istuva kaari. Jos taivutti liikaa niin oli helppo kääntää kaari ja painaa hieman takaisin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=78100

Tämän jälkeen alkaa edessä olla takalaidan teko. Pientä suunnittelua pitänee ensin tehdä ja käydä neliöputkia hankkimassa. Saranoinnin ajattelin tehdä alareunaan käyttäen takaoven alkuperäisiä saranoita.

mitsford
08.04.2011, 21:36
ompa kyllä pirun siistiä jäläkeä.

ruxu
13.04.2011, 20:22
Tovi meni lavan takaluukun rakennetta miettiessä ja putkea ja muotorautaa hakiessa. Nyt on taas päästy rakentelemaan.

Ensimmäiseksi täytyy muuttaa takakulmien oven muodon mukaiset pielivasteet suoriksi pinnoiksi. Tähän käytin 40x20 suorakaideputkea, jota sovitin rakoon, joka syntyi kun oven pielivasteet rälläköi pois. Yläkulmassa on putkessa kiinni L-pala, joka on pellin alla odottamassa peräluukun lukkosalpoja ja aukiasennon kannatinniveliä.

Tuollainen oikeanpuoleisesta peräluukkupielestä tuli. Alalaidassa oven saranoista muokatut peräluukkusaranat...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=78484

Huomenna jatketaan vasemmalla puolella, joka on muodoltaan vielä hieman vaikeampi kun siinä on tuo ovilukon pullistumakohta. Mutta eiköhän senkin muutosrakenne ratkea...

Kuten kuvassa näkyy niin rälläkän liuskalaikalla ei pääse nurkkiin hiomaan hitsaussaumoja. Mitä työkalua porukkaa suosittelee nurkkahitsien viimeistelyhiontaan?

temmi_hoo
13.04.2011, 20:29
On kyllä nättiä, saa ihan rauhassa kestää projekti kun jälki on tätä tasoa :)

Ruusulehto
13.04.2011, 21:02
Kuten kuvassa näkyy niin rälläkän liuskalaikalla ei pääse nurkkiin hiomaan hitsaussaumoja. Mitä työkalua porukkaa suosittelee nurkkahitsien viimeistelyhiontaan?

Vinkulla sopii aikas kivasti ahtaisiin nurkkiin, varsinkin jos hommaa semmosen teräväkärkisen terän

ruxu
14.04.2011, 10:37
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sähköisestä Bosch GGS 27 LC vingusta?

http://www.bosch-pt.fi/boptocs2-fi/Ammattik%C3%A4ytt%C3%B6/Teollisuus/Ty%C3%B6kalut/FI/fi/gw/Suorahiomakoneet/101274/GGS+27+LC/5808/index.htm

Syö nuo paineilmavingut niin paljon ilmaa, että pitäisi uusia kompurakin samalla isompituottoiseen. Vaikka saattaisihan tuo olla muutenkin ihan aiheellista tulevaa maalausta ajatellen - ettei mene taukomaalaukseksi.

Entä mistä olette hankkineet kestäviä viilateriä - ei mitään heti sileänä halpiskamaa? Vai löytyykö sopivia laikkoja hitsausaumahiontaan?

Ruusulehto
16.04.2011, 15:08
eipä oo sähkövinkusta kokemusta, mutta ei välttämättä mikään huono vaihtoehto. Ja teriä oon työmaalle hakenu ihan liukkosen pultista sellasia kovametalliteriä, makso vissiin jonku 60€ kipale alv:in kans, mut kestää vähintään tuplat tavalliseen verrattuna

Heguli
16.04.2011, 18:18
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sähköisestä Bosch GGS 27 LC vingusta

Juuri tuollaista ei töissä ole pojilla käytössä mutta muuten käsityökaluissa Bosch on hyvin edustettuna. Ja syystäkin, kestäviä ja tehokkaita koneita tuntuvat olevan. Eli eiköhän tuo mainitsemasi kone ole samaa sarjaa.

ruxu
16.04.2011, 20:20
Tulipa sitten tänään päädyttyä paineilmatoimiseen ja haettua Yama merkkinen paineilmavinku. Ja viisi erilaista Mirkan kovametalliterää - hinta oli tuolla Lahden Kärkkäisellä terän koosta riippuen 35 - 17€. Saa nähdä miten kestävät - yleisesti ottaen olen tyytyväinen Mirkan hiontatarvikkeisiin.

Lähdin kokeilemaan uutta ostosta noihin peräluukkupielien nurkkiin. Yllätyin kuinka hyvin tuo vingun kovametalliterä puree tuohon hitsaussaumaan. Mutta samalla tuli myös todettua että pienen yli 10 vuotta vanhan kompuran imutuotto (240l/min) ei riitä tuohon vingun jatkuvaan pyörittämiseen (320l/min). Joten seuraava hankinta on sitten isompi kompura - ajattelin tuollaista 440l/min tuotolla ja 100 litran säiliöllä olevaa IKH:n mallia XTTurbo, jossa olisi maalausta ajatellen jo valmiina myös vedeneroitin.

Tuleepahan tämän projektin myötä hieman myös panostettua työkaluvalikoimaan... ja sehän kannattaa aina mikäli ei sorru ihan halpiskamaan.

MattiH
16.04.2011, 22:51
Joten seuraava hankinta on sitten isompi kompura - ajattelin tuollaista 440l/min tuotolla ja 100 litran säiliöllä olevaa IKH:n mallia XTTurbo, jossa olisi maalausta ajatellen jo valmiina myös vedeneroitin.

Jossain vaiheessa himottas hommata hiekkapuhallusvermeet ja harmittaa, kun ei tuotto riitä hetki sitten investoidussa kompurassa... ;) Itellä kävi näin. :)

Arska-tehtaalta
22.04.2011, 17:23
Miulla oli töistä lainassa tollanen sähkönen suorahiomakone, muutaman tunnin hionnan kokemuksen perusteella tollanen pesee paineilmakäyttöisen kirkkaasti ;)

ruxu
25.09.2011, 20:25
Heippa porukat!

Ei tämä projektini ole keskeytynyt mutta kevät ja kesä meni rakennus- ja pihahommissa ja tulihan sitä onneksi vähän lomalöhöiltyäkin. Mutta nyt viimeinkin ehtii taas talliin projektia edistämään. Jotain pientä perälaitakehikkoa tuli viikonloppuna väsättyä. Melko vankaksi tein, koska tarkoitus on että laita kestää kuormaa myös avattuna.

Tässä laitakehikko jousikuormitteisilla lukitustapeilla...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89387

... ja tässä avattuna toistaiseksi ilman aukipitosalpoja...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89388

Sitten pitäisi tuota kahva - aukaisulinkkusysteemiä kehitellä. Ajatuksena on hyödyntää oven kahvaa ja sen ympärillä olevaa muotopeltiä ja katsoa sitten minkälaisella linkkuhärvelillä noita jousitappeja saisi liikuteltua.

Taannoin kyselin ovenkahvaa ja sen ympärillä olevaa peltiä ja onnekseni kävi niin että LaaLaalta löytyi sopuhintaan kaksi lähes virhetöntä ovea omien seulojeni tilalle. Joten nyt pääsen hieman vähemmällä hitsaamisella ja pilkon oman seulaoven takalaitalukitukseen.

Viikolla sitten jatketaan linkkujen parissa...

Jorski
26.09.2011, 08:29
Peltipaikkojen asemoinnissa muutama pitkä magneetti on verraton apuväline..

Loistava idea! Eipäs ole tullut mieleenkään, täytyykin hyödyntää enskerralla kun mätähommia tekee. Hienoa jälkeä:)

ruxu
27.09.2011, 20:52
Muutaman illan miettimisen ja väkertämisen jälkeen on syntynyt jonkinsorttinen toimiva lukitusmekanismi takalaidalle.

Lahosta ovesta siirtyi ovikahva ja sen ympärillä oleva muotopelti...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89584

Linkkumekanismin tangot tein alumiinisesta U -profilista, joka oli helppo taivuttaa väistömutkille...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89585

Lukitussalvan päätä pyöristämällä se nousee hyvin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89586

... vastakappaleen vinopinnalle ja napsahtaa sitten lukituskoloon.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89587

Aukipitosalvasta tein vasta mittamallin - lopullisen teen 3 mm rosterista sitten kokoonpanovaiheessa. Salvan saa yläpäästä pois paikoiltaan ja laidan voi kääntää alas 180°. Ei tule kylläkään onnistumaan kun puskuri ja vetokoukku on paikoillaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89588

Tänä iltana leikkasin takalaidan ulkopeltiaihion ja kokeilin pellinpalasiin eri menetelmiä taivuttaa kahvan alapuolella ja kyljissä olevaa muototaitetta. Muutamien iltojen jälkeen katsotaan sitten miten on onnistuttu....

ruxu
29.09.2011, 20:22
Tulipahan tuo takalaidan pintapelti tekaistua tänä iltana valmiiksi. Vaikeinta oli aikaansaada käsityökaluilla tuo muototaite. Syntyi kuitenkin kohtalaisen muotoisena ensin taittamalla työpöydän kulmarautaa vasten ylin taite 53° ja sen jälkeen tuo pyöreämpi taite 6mm akselia vasten.

Alla lopputulos...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89704

Kahvakohdan alapuolella pelti hieman veteli, joten pääsee taas lisää harjoittelemaan oikaisua...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89705

Muototaite jatkuu takalokarista yli takalaidan - istuu hieman paremmin näin kun pelkkä suora pelti takalaidassa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=89706

Viikonloppuna täytyy rullata alusta talliin ja tiputtaa kori kiinnityspisteisiin niin että saa alkaa sovittamaan ja parsimaan etulokareita.

Mika28
29.09.2011, 20:52
Siistin näköistä jälkeä pukkaa

ruxu
08.10.2011, 20:38
Tuli viikolla aloitettua etulokareiden mätäparsintaa ja tänään kun aloitin sovittelua paikoilleen huomasin että tuli tehtyä hieman väärät muodot etujalkatilan pyöräkotelon yläosaan mihin etulokarin tulisi kiinnittyä.

No ei hätiä mitiä - vähän uutta sovitepalaa ja kemppiliimaa niin oli kohdallaan kiinnityskohta...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=90530

Melko hyvin istuu kohdalleen - pohjamaalauksen jälkeen vaan rakoihin tiivistemassaa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=90531

Vasen lokasuoja oli kuuden paikkapellin tapaus, josta hankalin oli alaetukulma,joka oli tehtävä kokonaan uusiksi puoleen väliin ajovaloaukkoa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=90532

Oikea lokari on vielä kesken mutta sen verran akun paikkaa tuli jo muokattua että onnettoman 45Ah akun tilalle mahtuu nyt tuplasti suurempi 90Ah akku...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=90533

Jospa huomenna saisi tuon oikeanpuoleisen lokarin ehjättyä niin voisi alkaa pohtimaan korin pohjatöitä.

ruxu
16.10.2011, 19:11
Vihdoin ja viimein on varsinainen korimuutos ja mätähommat tehtynä. Laskeskelin että uutta peltiä meni noin 5m2!

Vähän tuo on kirjavakuosinen vielä mutta mukavasti nuo pyörien tilat ovat avartuneet vaikka 3" Calminia ei alla vielä olekkaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=91178

Seuraavaksi alkaakin sitten pohjatyöt - kevyt tallihiekkapuhallus, tinaus ja happomaali.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=91179

Jossain vaiheessa alustakin pitää purkaa ja viedä kunnon hiekkapuhallukseen.

ruxu
20.11.2011, 18:11
Pientä projektipäivitystä välillä. Mätä ja muutostöiden valmistuttua piti hieman miettiä miten jatkaa kunnon pohjien teolla. Koska kunnon pohjia ei oikein saa oikaiseksi muuta kun puhtaalle pellille niin talliin piti hieman tehdä virityksiä hiekkapuhallusta varten.

Katoskulmilla, 2x2:lla ja muovilla syntyi puhallustila ja kanavapuhaltimella sai aikaiseksi kunnon ilmanvaihdon ja lievän alipaineen tuohon muovikoppiin. Hyvin pysyy hiekka ja pöly sen sisällä. Raitisilmanaamarin letkua piti myös jatkaa niin että suodin/puhallinosa on puhallustilan ulkopuolella...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=93985

Hieman hitaasti tuo puhallus etenee säkistä imevällä (vaikka ei ole ihan Biltema -lelu) kun vedenerottimesta huolimatta kosteus tukki ajoittain suuttimen. Jotain on sentään saatu puhallettua...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=93986

Hieman hankintoja on jo tehty hyvissä ajoin Cros4WD:ltä. OME:n alustapaketti, Warnin vinssi, TG 6.5 välityssarja ja Insan Special Trackit odottavat että joskus pääsisi kokoonpanovaiheeseen.

TG:n välityssarjan kanssa on pieni lisähaaste kun pitäisi tuloakseli saada jatkettua samanlaiseksi kuin alkuperäinen, jotta voimanulosoton saisi säilytettyä hydraulivinssin pumppua varten...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=93987

Mutta ennen sitä riittää kyllä vielä muutamia kuukausia hiekkapuhallusta, pohjamaalausta ja alustaosien kunnostamista.

jampeli
20.11.2011, 18:26
Aika vaikee saada jatkettua toi akseli sillain että kestäisi kunnolla, varsinkin kun on heti valmiiksi aika ohkanen. Paras tapa olisi sorvata ja jyrsiä alkuperäiseen akseliin 6.5 sarjan mukainen pienempi ratas.

Tonza
20.11.2011, 21:42
Hienoa jälkeä!

Toi muovi koppi on kyllä hyvä idea, itse juuri puhallin tallissa kauheessa pöllyssä kun pihallekkaan viitsi romuja aina raahata..

Ja huh tuota määrää mitä olet jaksanut puhaltaa. itsellä kans sellanen pussista imevä puhallin, tuskaa teettää pakolliset paikatkin.

ruxu
04.12.2011, 09:23
Alkaa tuossa pikkuhiljaa tuo kori olla hiekkapuhallettuna ja kysyisin palstalaisten mielipidettä pohjatyön vaihtoehdoista. Kori on nyt lähes ruosteeton, isompia muotovirheitä on oikomisen jälkeenkin vielä korimuutoksen hitsaussaumoissa ja ylikävellyllä katolla, joka kylläkin on kuumilla kiristetty.

Mielessä on seuraavat työjärjestysvaihtoehdot,

A) Hitsaussaumojen ja muiden "röpökohtien" tinaus + happomaali + pohjamaali + kittaus + peltisaumojen massaus + pohjamaali + pintamaali

B) Hitsaussaumojen ja muiden "röpökohtien" lasikuitukittaus + happomaali + pohjamaali + kittaus + peltisaumojen massaus + pohjamaali + pintamaali

A) Hitsaussaumojen ja muiden "röpökohtien" lasikuitukittaus + kittaus + peltisaumojen massaus + happomaali + pohjamaali + pintamaali

Eli oleellisimmat kysymykset ovat tässä,

- onko mielekästä tinata vai käyttää lasikuitukittiä?
- onko parempi tehdä mahdollisimman paljon kittausta puhtaalle pellille vai vasta pohjamaalin päälle?
- peltisaumojen massaus puhtaalle pellille, happomaalin päälle vai vasta pohjamaalin päälle?

Kokemuspohjaisia mielipiteitä palstalaisilta odottaen...

La tuskaa
04.12.2011, 09:57
No itse suosisin tota A vaihtoehtoa. Kun sulla ilmeisesti on tarkoitus tehä peli joka olis pitkään hyvässä iskussa. Niin siloin ehottomasti tinaus saumoihin. Lasikuitukitti ei estä ruostumista ym. Mut ku tinaat saumat niin ovat ainakin tiiviit ja ei pääse lika ja kosteus niihin. Lasikuitu elää suomen olosuhteissa niin paljon että alkaa rakoileen. Itse en käyttäisi peltipohjissa sitä ollenkaan juurikin sen elämisen takia. Massa saumoihin vasta maalin jälkeen ja kotelo aine koteloihin ehottomasti ja sekin sellaista joka ei oo vaha pohjaista ainetta. Vahapohjainen kotelonsuoja ei imeydy. Ja siihen kotelonsuojaan vielä vanhaa moottori öljyä 1/3 osa ja kuumana se mömmö niihin koteloihin..
Happomaalin päälle ku vielä laitat epoksi maalin ja sitten pakkelit niin ei ainakaan pääse ikinä enään ruoste ottaan. Siitä on kahta kuntaa että milloin se pakkeli laitetaan maalin alle vai päälle mut ite oon ajatellu niin että se kyllä pysyy yhtä hyvin kummallakin pinnalla mut jos se sattuu irtoaan niin olis ainakin maali alla ettei pääse sit kosteus peltiin suoraan.
Mutta mää en oo ammattilanen maalaus hommissa. Kovasti vain harrastan ja jokunen pirssi tullu läpikäytyä niin niillä pohjilla neuvon. Niin ja ainahan pitää myös ottaa huomioon mitä ainevalmistajat sanoo.

make-lj
04.12.2011, 23:53
Ite on tullu tehtyä niin että pakkelit paljaalle, sitten happoväri, korikitit, mahdollisimman pian 2k hiontaväri, sitten lopulliset pikkupaklailut ja hieromiset ja sitten niihin kohtiin uudet hiontavärit ja sitten pintaväri.
tinankäyttöä ei oo vielä tullut harrastettua mutta on se paljon parempi kun lasikuitukitti, miinuksena vaan peltien mahdollinen vetely..

La tuskaa
05.12.2011, 08:43
Ei kait tinauksessa pellit pääse pahemmin veteleen ku ei sitä taida niin paljon tarvita lämmittää. Mut toki ei oo varmaa tietoo.

Nuhapumppu
05.12.2011, 11:17
Ei kait tinauksessa pellit pääse pahemmin veteleen ku ei sitä taida niin paljon tarvita lämmittää. Mut toki ei oo varmaa tietoo.
Kyllä ne pääsee jos lämmittää liikaa peltiä. Ainakin itse sain vetelemään kun tuota tinaamista kokeilin kerran huvikseen. Kaveri näytti sitten mallia niin ei vedellyt yhtään,eli malttia vaan kuten hitsatessakin niin onnistuu hyvin.

ruxu
06.12.2011, 19:00
Ite on tullu tehtyä niin että pakkelit paljaalle, sitten happoväri, korikitit, mahdollisimman pian 2k hiontaväri...

Kiitos kommenteista, ainakin tuo tinaus tuntuu olevan suositeltavampaa kun tuo lasikuitukitti. Löytyypi sitten taas uusi työvaihe harjoiteltavaksi.

Voiko saumamassat vetää happomaalin päälle? Ainakin kittiä ei saa tietääkseni vetää suoraan happomaalin päälle.

ruxu
06.12.2011, 19:09
Alkaa jotain valmista hiekkapuhalluksestakin tulla kun jaksaa vaan pölypilvessä seistä. Puhalluspytty toimii nyt suhteellisen hyvin mutta henkitysnaamarin visiirin suojamuoveja kuluu melkoisesti. Hetken puhalluksen jälkeen suojamuovi on himmennyt niin että mitään tarkkaa työtä ei enää näe tehdä.

Päältäpäin alkaa olla puhallettu... takapää

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=95182

ja konehuoneen seinämä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=95183

Vielä sisätilojen puhallus ja sitten kääntö kyljelle ja lämpöpuhaltimella pohjamassojen kimppuun enne pohjan hiekkapuhallusta.

Vitura
09.12.2011, 15:01
näyttää niin perinpohjaselta työltä, näyttelypeli taitaa olla rakenteilla!;)

ruxu
10.12.2011, 19:52
Ei tästä mitään näyttelypeliä ole tulossa. Ihan vaan olisi tarkoitus pihaa aurata, polttopuita metsästä rankakärryllä roudata... ja pientä hupioffia ajaa kunhan tuo tyttärenpoika hieman tuosta varttuu. Ehkä osallistua joihinkin lähiseudun ajoihin ihan hauskanpito mielessä.

Ei mahda mitään sille että luonne on sellainen että jos jokin on sen arvoista että se kannattaa tehdä niin se kannattaa tehdä kunnolla... ei siinä useinkaan mitään rahallista järkeä ole mutta jos ei ole mielekkäitä projekteja niin aikahan siinä käy pitkäksi...

ruxu
02.01.2012, 21:19
Ajatus oli edistää projektia välipäivinä mutta toisin kävi kun Tapaninpäivän myräkkä vaihteeksi taas kaatoi kymmenkunta puuta pihapiirissä joten meni puusavotaksi. Jotain pientä iltasella saatu kuitenkin aikaseksi.

Alkoi tuo korin pyörittely lattialla rassaamaan joten hain Motonetistä pari 49 euron moottoripukkia, joista tein muutamalla lisäpalkilla koripyörittimen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=96537

Katkaisin pystyputken ja tein 50x100 palkista säädettävän jatkon niin voi sitten moottoria tehtäessä käyttää myös alkuperäiseen tarkoitukseen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=96538

Päivä meni massoja pohjasta lämmittämällä raapien. Vielä puolet jäljellä ja sitten viimeinen pohjan hiekkapuhallus... ja muutaman esille tulleen pikkureiän hitsaus...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=96539

Jospa sitten pääsisi viimein happomaalia koriin vetämään...

tjl
03.01.2012, 10:17
eikös kuitenki kannattas vetää epoksi siihen oikein paksuna kerroksena, kun kuitenkin puhdas pinta.

ja en sit suosittele kittaamaan hapon päälle jos sitä kuitenkin käytät.

bluevan
03.01.2012, 10:32
Happopohjan(kunnon vanhanajan happoa) itse ruiskutin heti puhalluksen jälkeen.
Aika näyttää miten kestää.

ruxu
09.01.2012, 21:42
Sunnuntaina vihdoin ja viimein kaikki hiekkapuhallettu ja talli siivottu hiekasta, jota jonkun verran oli karannut "puhallusteltan" helmojen alta.

Tänään aloitin sitten tuon koritinausharjoituksen. Harjoitteluahan tuo vaatii näkyjään niin kuin monet muutkin käden taidot. Yhden illan jälkeen pienemmät kohdat jo onnistuu kohtalaisesti mutta pitkien korimuutoksen saumojen kohdalla on kyllä vielä toivomisen varaa. Ehkäpä niiden loppusiloittelu täytyy jättää hieman enemmän kitin varaan.

Tänään tuli oikea puoli valmiiksi, jospa huomenna vasen puoli. Kuvia ei nyt tästä vaiheesta tullut otettua kun oli sen verran häslinkiä tinausharjottelussa...

Kyllä minä olen tuon happomaalin suuntaan kallistunut, sillä vaikka koko kori on puhallettu niin jää kuitenkin peltien liitoskohtia ja koloja, johon pientä ruostetta väkisin jää. Kuvittelisin että happomaali melko liruna ainakin jonkun verran tunkeutuu ko. kohtiin ja toivottavasti hidastaa ruosteen uutta leviämistä.

keranha
10.01.2012, 23:00
Kannattanee keskustella maalikauppiaan kanssa tuosta maalaushommasta. Se kun ei ole ihan yhdentekevää mitä lälliä laittaa alimmaksi ja mitä sen perään ja mitä pintaan. Aineiden kun pitää olla keskenään toimivia. Näinkin perusteellisesti kun teet, niin voi hieman harmittaa kun puolenvuoden päästä joku kerros kesii irti...

ruxu
23.01.2012, 21:38
Lopputtomalta tuntuneen hitsauksen ja hiekkapuhalluksen jälkeen pääsin vihdoin ja viimein aloittamaan korin maalaamisen. Muutama pieni kohta piti tosin vielä hiekkapuhaltaa uudestaan sillä vaikka kori on ollut lämpimässä tallissa niin muutamia ruskeita laikkuja oli ilmestynyt uudestaan.

Happomaalin jälkeen jatkoin pohjamaalilla ja toissailtana kori oli jo aika mukavan näköinen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=97702

Pohjaväriin on saatu kaikki muutkin korin irto-osat...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=97703

Nyt on meneillään korin peltisaumojen massaus. Sen jälkeen niihin vielä pohjamaali ja sitten pohjalevyyn pintaväri ja ruostesuojamassaus. Ajattelin myös vetäistä sisätilat ja konehuoneen pinnat pintaväriin. Muu siluttelu ja ylimaalaus sitten kun kori on kiinnitetty alustaan.

ruxu
04.02.2012, 20:37
Huomenna voi projektissa välillä siirtyä alustan rakenteluun sillä kaikki korin peltiosat on nyt pohjamaalissa. Pohja on sekä ulko- että sisäpuolelta myös pintamaalissa, jonka jälkeen ulkopuolelle Tectyl ML + Tectyl Bodyguard ja sisälattiaan vedin pikimaton sijasta Tectylin kiveniskumassan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=98438

Tallikin tuntuu taas ihan väljältä kun sai purettua hiekkapuhalluksen ja pohjamaalauksen ajan siellä olleen muoviteltan. Lattialla odottaa jo jakolaatikko TrailGearin 6.5 välityssarjaa. Täytyy aloittaa siitä, koska tuloakseli tulee vaatimaan jatkamista ja koneistamista, jotta tuo voimaulosotto edelleen saadaan toimivaksi. Siihen olisi tarkoitus tulla hydraulipumppu vinssiä ja lumiauraa varten...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=98439

Seuraavana olisi sitten tarkoitus purkaa akselit osittain ja viedä ne ja alustarunko hiekkapuhallettavaksi ja sen jälkeen aloittaa niiden kunnostaminen.

bluevan
04.02.2012, 22:16
Hytikkapumppu ulosottoon ??
Mä en ymmärrä miksi se pitää laittaa vaihteiston taakse kun auraa käyttäessä tai vinssatessa ei tapahdu mitään jos joutuu kytkimen polkaiseen pohjaan.
Aiheuttaa vaan ylimääräistä vaihdekepin vatvomista.

ruxu
05.02.2012, 10:55
Hytikkapumppu ulosottoon ??
Mä en ymmärrä miksi se pitää laittaa vaihteiston taakse kun auraa käyttäessä tai vinssatessa ei tapahdu mitään jos joutuu kytkimen polkaiseen pohjaan.
Aiheuttaa vaan ylimääräistä vaihdekepin vatvomista.

Kommentissasi on kyllä pointti ja asia on varmasti näin tosioffaamisessa, jossa vinssiä tarvitaan useamminkin pahoissa paikoissa. Itselläni on lähinnä tarkoitus vetää vinsillä puunrunkoja lähemmäksi rankakärryä jolloin vaihde voi olla päällä ja jakolaatikko vapaalla, jolloin voimanulosotto edelleen pyörii.
Lumiauran nostossa sillä kieltämättä on pieni haitta kun levyä voi liikuttaa vain kun auto liikkuu ellei ala pelamaan jakolaatikon vaihdevivulla.

Tähän ratkaisuun olen lähinnä päätymässä sen takia, että pumpun pitäisi tuottaa tuollaiset minimi 30L/min. ja en haluaisi että se aina pyörii. Toimivaa ratkaisua hihnavälitteisenä moottorilta en ole missään nähnyt. Jos jollakin on esittää toimivaa ratkaisua niin olen kovasti kiinnostunut.

jyrze
05.02.2012, 15:33
Magneettikytkimellä oleva siiva siihen pumpun päähän, niin saat sähköllä ohjattua sen pumpun päälle/pois tilanteen mukaan. Silloin ei ainakaan pyörisi kun tarvittaessa.

Itse en kyllä ulosottoon pistäisi pumppua juuri tuon käytön hankaloitumisen takia.

ruxu
10.02.2012, 09:10
Kommenttine pisti miettimään tuota hydraulipumpun laittoa voiman ulosottoon - täytynee vielä tutkia tuonne konehuoneeseen laittoa hihnavetoisena. Autossa vaihtuu laturi isommaksi ja paikalle tulee myös Opel Omegan ohjaustehostinpumppu. Kun sinne vielä pitää saada hydraulipumppu riittävän pitävällä hihnavedolla niin saattaa tulla ahdasta.

Mutta pitänee harkita ja etsiä vinkkejä palstoilta...

ruxu
10.02.2012, 11:03
Kun tuo jakiksen rakentelu vielä vaati harkintaa niin purin akselit. Viisainta uusia kaikki laakerit ja tiivisteet sillä,

- taka-akselin laakerit väljiä
- etuakselissa vasen pörännapa täyttynyt tasauspyörästö-öljyllä
- etuakselin tasauspyörästön tuloakselin laakeri väljä
- etuakselin pallomurikan tiivisteet rikki

Lisäksi rumpujarrut ovat niin karsean näköiset että päätös levyjarrymuutoksesta oli helppo tehdä.

Näyttäisi että tuolta Motonetistä löytyisi suurin osa laakereista ja tiivisteistä mutta muutamia kysymyksiä herää...

1. Mistä saisi tuota isoa tiivistettä, joka on sen pallomurikan ympärillä peltiliuskoilla ja ruuveilla kiinni?
2. Kun laitan levyjarrut taakse niin ajattelin jostain hankkia samanlaiset Aisin 51mm männällä olevat jarrusatulat ja kiinnikkeet Porlan pajalta. Minkälaiseksi muodostuu etu/takajarrujen tasapaino kun levyt tietysti ovat rumpuja tehokkaammat - pitääkö jotain muuta muuttaa? Vai pitäisikö valita jotkut muut jarrusatulat?

Vinkeistä etukäteen kiittäen...

bluevan
10.02.2012, 11:32
Offroadtarvikkeelta muistaakseni sai sitä pallon tiivistesarjaa. Äh ei ollutkaan kuin samuraihin :(
Ulkomailta hiukan halvemmalla.

Onko siinä takapiirissä paineenrajoitusventtiili?
Mites alunperin paljonko kokoeroa etu ja takarummuilla? Liekö samankokoiset.

Käviskö swiftin 1.3sen -93 etusatulat. Moiset olis purkuautossa paikoillaan suulin takana.

Tomppa82
10.02.2012, 15:25
Itse tilasin aikoinani ihan suzukin omat tiivisteet siihen kääntöpäähän. En kyllä muista hintoja enään tarkempaan. Ei se kuitenkaan satoja euroja ollu :D

Heguli
10.02.2012, 16:55
Itse tilasin aikoinani ihan suzukin omat tiivisteet siihen kääntöpäähän. En kyllä muista hintoja enään tarkempaan. Ei se kuitenkaan satoja euroja ollu :D

Jotain pienempiä osia on tullut hankittua merkkiliikkeen kautta eikä ne hinnat mitään älyttömiä ole olleet. Hyllyssä osia ei ole, eli pikkuisen joutuu odottelemaan. Tosin esim. nokka-akseli kun tuli Japanista asti niin sen saanti kesti parisen viikkoa.

Jari
10.02.2012, 17:20
vanhoista jakopäänromuista saa halvalla hammashihnavedonpumpulle, ja ei luista

ruxu
11.02.2012, 20:47
vanhoista jakopäänromuista saa halvalla hammashihnavedonpumpulle, ja ei luista

Kiitos Jari hyvästä vinkistä, eipä tullut tuo mieleen...

Eli kyllä tuo jakolaatikko nyt menee kasaan TrailGearin 6.5 välityksillä ilman tuota voiman ulosottoa.

ruxu
11.02.2012, 21:01
Tänään tuli akselit purettua loppuun ja jakolaatikosta irroitettua laipat. Ennen kuin laippamuttereita sai mitenkään auki piti käydä IKH:lla hakemassa lähes metrinen 1" voimavarsi ja siihen 24, 27 ja 30 mm voimahylsyt.

Lisäksi kiinnitysraudaksi lähes kahden metrin 50 x 50 kulmarauta ja kahdella pultilla kiinnitys laippaan niin jo alkoi tapahtumaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=98868

30 mm voimahylsy oli ohjausimpukan varren pulttiin ja se ei irronnut voimavarrellakaan ennen kuin mutterin lämmitti. Varsi on vielä kiinni sillä ulosvetäjän varsi katkesi - täytynee viedä töihin prässiin samalla kun vaihtaa siellä takaakseleiden laakerit.

Tarkoitus on laittaa molemmille akseleille ARBin lukot mutta oikeiden mallien valinta on hieman hakusessa kun netissä oleva info on niin sekavaa ja ristiriitaistakin. Auttavia kommentteja kaivataan.

Projektihan on SJ410 vuodelta 1985 ja tässä on perien tiedot,
Etuperä on 22 spoorilla - n.24 mm, 10 pulttia ja lautashammaspyörän ulkohalkaisija 165 mm (= 6,5").

Takaperä on 26 spoorilla - n.27 mm, 10 pulttia ja lautashammaspyörän ulkohalkaisija 165 mm (= 6,5").

Huomenna puran vielä kokonaan perämurikat, jotta saan varmennettua oikeat laakerit ja stefat. Hammaspyörien ja vetoakseleiden osalta kaikki vaikuttaisi olevan ihan kunnossa.

jyrze
11.02.2012, 21:06
Projektihan on SJ410 vuodelta 1085,

Jestas, ei ihme että oli hieman korroosio runnellut!:D

ZeiZei
12.02.2012, 00:06
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ruxu

Projektihan on SJ410 vuodelta 1085,

Jestas, ei ihme että oli hieman korroosio runnellut!:D

:) Jeesuksen vanha :)

Tuohon hydraulipumppuun:

Kannattaisiko suunnitella pumpun laittamista kampuran päähän koneen eteen, kytkentä / irroitus tuollaisella "dog clutch" tyyppisellä kytkennällä?

http://www.mountaingoatperformance.eu/dog-clutch-mechanically-operated.html

ruxu
12.02.2012, 09:47
Lainaus:

Tuohon hydraulipumppuun:

Kannattaisiko suunnitella pumpun laittamista kampuran päähän koneen eteen, kytkentä / irroitus tuollaisella "dog clutch" tyyppisellä kytkennällä?

http://www.mountaingoatperformance.eu/dog-clutch-mechanically-operated.html
Kappas vaan pieni hauska näpyvirhe...puolihämärässä tuo 9 ja 0 vaihtunut.

Vaikea tuosta kuvasta arvioida kokoa mutta eihän siellä Suikan konehuoneessa liikaa tilaa ole. Tuo max. 2000 kierrosta/min on kanssa aika alhainen. Ehkäpä ratkaisu kuitenkin löytyy paremmin sähköisten kytkimien puolelta.

Heguli
12.02.2012, 11:09
Tarkoitus on laittaa molemmille akseleille ARBin lukot mutta oikeiden mallien valinta on hieman hakusessa kun netissä oleva info on niin sekavaa ja ristiriitaistakin. Auttavia kommentteja kaivataan.

Muutama vuosi sitten samaa asiaa selvittelin ja taakse löytyi ARB:n lukko mutta eteen ei ollut valikoimissa sopivaa. Näin se muistaakseni meni, ihan satavarma en ole. Tosin arb:n hinta oli sen verran kova, että itse päädyin palalukkoon.

ruxu
12.02.2012, 12:45
Muutama vuosi sitten samaa asiaa selvittelin ja taakse löytyi ARB:n lukko mutta eteen ei ollut valikoimissa sopivaa. Näin se muistaakseni meni, ihan satavarma en ole. Tosin arb:n hinta oli sen verran kova, että itse päädyin palalukkoon.

Laiton Cross4WD:lle kyselyn, katsotaan mikä vastaus tulee. Ja voisi tietysti laittaa kyselyn myös suoraan ARBille, jotta ainakin mallinumero tulisi varmasti oikein jos lukkoja löytyy yleensä molemmille akseleille.

ruxu
12.02.2012, 12:53
Tuli aamupäivällä purettua tuo jakolaatikko pesua ja rattaiden vaihtoa varten. Näyttäisi kaikki laakerit ja rattaat olevan kunnossa.

Yksi ongelma on vielä purkamisen viime vaiheessa - pääakselia ei saa ulos kuoresta kun tuo nopeusmittarirattaan metalliholkki on hapettunut kiinni alumiinikuoreen. Reuna mistä siitä yleensäkkin saa kiinni on viitisen milliä ja sekin vain puoliympyräalueelta.

Onko kellään muulla ollut sama ongelma ja miten tuli ratkaistua? Uskaltaako tuohon alumiinikuoreen antaa lämpöä? Riittäisiköhän silloin kuumailmapuhaltimen lämpö - kaasupilliä ei kaiketi uskalla näyttää?

rigberi
12.02.2012, 19:03
Hitsasin ko putken sisään pultin ja käytin sitä ulosvetäjänä sopivan putken kanssa.

-R-

Weske
12.02.2012, 21:27
itte annoin toholla kunnolla lämpöä niin tippu reiästä pois. käsi toiselle puolelle laatikon kuorta sit kun ei auta yhtään pitää kättä niin on hyvä:)

MattiH
12.02.2012, 21:40
Huomenna puran vielä kokonaan perämurikat, jotta saan varmennettua oikeat laakerit ja stefat.

Viime kesänä värkkäilin samanikäisen ja -mallisen koirankopin etupyöränlaakereiden kans ja huomasin, että laakerit on samanlaiset ku takaperän poskilaakerit.
Oli molempien paikkojen vanhat laakerit levällään ja aloin ihmetteleen, kun oli samanlaisia laakereita niin mahottomasti ja kaikki numerotki täsmäs.

Oli vaan merkkiliikkeen kautta tilatut hivenen kalliimpia(poskilaakerit), kun Motonetistä ostetut pyöränlaakerit...

ruxu
13.02.2012, 08:28
itte annoin toholla kunnolla lämpöä niin tippu reiästä pois. käsi toiselle puolelle laatikon kuorta sit kun ei auta yhtään pitää kättä niin on hyvä:)

Hieman tällä tavoin se mittarivajerin holkki sitten viimein minullekkin antautui.

Naputtelin ½" öljyproppuavaimen holkin sisään ja lämmittelin alumiinikuorta kuumailmapuhaltimella 450°C lämmöllä. Räikällä kun sitten nitkutteli propusta edes-takaisin niin pikkuhijaa se sieltä reijästä nousi. Oli O-renkaaseen saakka paksussa hapettumassa.

ruxu
15.02.2012, 12:04
Nyt on sitten selvitelty tätä lukkoperäjuttua ja näin on, että ei löydy ARBilta sopivaa versiota. Eilen törmäsin saksalaiseen K&S alipainelukkoon, joka selostuksien mukaan käy sekä 410:in etu- että taka-akselille.

Tänään valitettavasti tuli kyselyyn vastaus että niitä ei ole varastossa ja tuleeko niitä enää ollenkaan.

Lopputulema on nyt, että taakse tulee LockRightin lukko ja laitetaan ehjät 413:sta akselistot hakuun. Tehdään niiden ARBi rakentelusta sitten myöhempi pikkuprojekti.

ruxu
29.02.2012, 08:06
Alkaa olla alustan rakenteluun tarvittavat osat pikkuhiljaa koossa - vielä odotan Porlan pajan lähetystä. Osia odotellessani on tullut puhdistettua akseliston ja jakolaatikon osia.

Näiden osien parissa vierähtääkin sitten tovi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=100004

Vasemmalta ylhäällä etuakselin uudet laakerit, tiivisteet ja jarrusatuloiden korjaussarjat, sitten TraiGearin 6.5 sarja, taka-akselin LockRight ja laakerisarjat.
Vasemmalta alhaalla koko kierros uusia levyjarrukiekkoja, Mondeon takajarrusylinterit ja käsijarruvaijerit. Tuli valittua tuollaiset takajarrusatulat niin voi luopua samalla myös kardaanin rumpukäsijarrusta.

Eilen tuli kiskastua laakereita jakolaatikon akseleista yhtä lujassa olevaa lukuunottamatta, jonka tänä aamuna irroitin töissä prässillä. Käsijarrun rummustakin on hetken päästä sorvattu tarpeettomat reunat pois.

Laakerit, tiivisteet ja jarrujen korjausarjat tuli hommattua Saksasta www.offroadshop.de:stä. Sieltä löytyi kaikki yhdestä paikasta mielestäni kohtuuhinnoin ja oli viikossa tallissani.

ruxu
11.03.2012, 20:49
Pitkän osaodottelun jälkeen pääsin vihdoin kokoamaan jotain. Ensin oli vuorossa jakolaatikko, joka menikin uusilla rattailla kasaan ilman mitään ylimääräisiä harjoituksia. Koska takalevyjarruihin tulee kässäri niin sorvautin jarrurummun pois niin että vain napa jäi jäljelle takakardaanin kiinnitystä varten. Vielä pitäisi tehdä jakikselle panssari. Rakennevaihtoehtoja olen löytänyt muutamia.

Ensimmäinen versio syntyy lähes kokonaan yhdestä lovetusta levystä särmäämällä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=100948

Toinen versio syntyy taivuttamalla ensin päälevy pohjan ympäri ja sitten paloja rälläköimällä ja hitsaamalla. Tässä versiossa jakiksen runkoa vahvistetaan molemminpuolisilla pulttikiinnityksillä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=100949

Ensimmäinen olisi nopeampi tehdä mutta toisessa olisi etuna 6,5 välitetyn laatikon rungon tuenta.

Akselit tuli kasattua ja maalattua POR:illa. Molempiin periin tuli Porlan peräpanssari. Taka-akseliin laitoin LockRightin lukon kun ARBeja ei 410:iin löydy ilman akselivaihtoa. Akselit on ihan tarpeeksi painavia ilman jarrulevyjäkin, joten laitan ne kiinni kun aksulat ovat alustassa kiinni.

Tänään tuli myös runko otettua hangesta talliin odottamaan muutamaa pientä hitsauspaikkaa ja pohjatöitä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=100950

ruxu
25.03.2012, 20:27
Pari viikkoa vierähtänyt sitten viime viestin. Alusta on nyt saatu raavittua vanhasta massasta, paikattua muutama pieni mätäkohta, hiekkapuhallettua ja maalattua uudestaan.

Ero on melkoinen edellisen viestin alustakuvaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=101862

Siinä sivussa tuli hiekkapuhalletut toiset vanteet ja vetokoukkukin vedettyä väriin.

Vielä tässä pohdin massaisiko alustan nyt vai sitten kun kaikki muutkin osat ovat alustassa kiinni...

ruxu
07.04.2012, 16:04
Pientä alustan kokoonpanoa saatu aikaiseksi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=102686

Etupäähän on kasattu läpikäyty etuakseli Old Man Emun jousiin TrailToughin 2" korottaviin ripukkeisiin. Kiinni on myös Omegan tehostettu ohjaussimpukka kiinnitettynä Porlan pajan sovitelevyllä. Jousituksen pohjaaniskukumiin on vielä värkättävä korotus muuten iskari pohjaa ennen kumiin osumista...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=102687

Taka-akseli on samojen valmistajien hilpeillä paikoillaan mutta jarrulevyjen paikalleen laitto tyssäsi siihen että Porlan pajan kiinnityslaippa on noin 3 mm liian suuri halkaisijaltaan eikä mene levynavan sisään...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=102688

Kunhan akselistot ovat paikoillaan päästään jakolaatikon ja bensatankin panssarointiin käsiksi...

JariKoo
07.04.2012, 19:21
Jaa-a, tästäkö tuli vain polttopuunkuljetus apuri? Köyhän silimille melko kalliita polttopuita tulossa...:). Hienoa jälkeä, viimeisen päälle! Kylläpä kiinnostaisi joskus tästä tallista nähdä kulkine joka on oikeesti muuta kuin pihan ja takamettien apuri, olisi varmaan jotain todella hienoa.. Iso peukku!!!

ruxu
08.04.2012, 19:02
Hei, ei huudella niin isoon ääneen - jollakin järkevällä kuten lumenaurauksella ja puiden hilaamisella metsästähän tämä projekti emännälle piti perustella :). Siinä sivussahan vaan sattuu tulemaan jonkinlainen offipeli millä sitten voi vähän hupiakin pitää.

Ja täytyyhän se tehdä niin hyvin että tyttären nyt hieman yli yksivuotias poikakin sitä vielä pääsee kokeilemaan...

nuti-90
09.04.2012, 21:05
itselläkin oli ongelmia noiden porlanpajan jarru vehkeiden kans.. ei oiken sopinut mitenkään mihinkään..:D ensinnäkin ei mahtunut vetarin päälle niin piti pirrata tuota lovea.. sitten satula ei keskittynyt levyn keskelle niin piti ottaa 3mm satulan kiinnitys pinnasta pois ja hitsata takapuolelle 3mm vahvike..en kyllä ollenkaan ole tyytyväinen kun piti kuitenkin valmiit osat olla.:mad:

ruxu
15.04.2012, 20:28
Kaikenlaista pientä sovitepalaa rakenneltu. Porlan pajan takajarrusatulan kiinnike toimi lähinnä aihiona, koska paikalle piti sovittaa Mondeo -94:sen takajarrusatulat.

Aikani turattuani sain sovitteen tehtyä - vielä kerran irroitus ja maali pintaan ...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=103346

Samalla tuli tehtyä pohjaaniskukumeille korotukset. Laskennallinen tarve olisi ollut 30 mm mutta kun löytyi nurkista 40x60 neliöputkea niin syntyi sitten 40 mm välikappale. Kuvassa etupään kappale...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=103347

Maaliin tuli näiden osien lisäksi tänä iltana sudittua raidetanko ja vaihdelaatikon kiinnikkeet. Raidetangosta Omegan ohjaussimpukkaan menevä varsi pitäisi katkaista ja kierteyttää M14 mutta enpä vielä arvaa sitä tehdä kun on hieman epäselvää että vaikuttaako +50mm korottavat jouset ja 2" pidemmät ripukkeet tuohon Porlan pajan antamaan katkaisumittaan.

tuomaritulee
16.04.2012, 22:14
Huh, onpa kaunista katsottavaa!:eek:

Jammu
19.04.2012, 19:23
kiva kattoo tällästä siistiä työtä...

ruxu
21.04.2012, 20:40
Pohjan pansaroinnin rakentelu tuli aloitettua polttoainetankkipuolelta. Tankki on melko hyväkuntoinen joten en aloita "panssaritankin" tekoa vaan rakennan tankin alle ja takapäähän putkikehikon, johon sitten kiinnittyy varsinainen 3 - 4 mm panssarilevy. Kehikko kiinnittyy runkoon samoilla pulteilla kuin tankkikin.

Putkikehikossa oli oma näprääminen mutta tänä iltana se oli jo pohjamaalissa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=103624

Panssarilevyn teen vasta kun pakoputki ja vetokoukku on kiinni, koska aikomukseni on tehdä 45° kulmassa olevasta takapinnasta symmetrinen, jolloin vasempaan laitaan joutuu tekemään niille aukotuksia.

ruxu
28.04.2012, 19:53
Pientä näpertelyä alustan kanssa viikon aikana. Tankki ja pansaroinnin kehikko on kiinni rungossa ja alkoi käsijarrun rakentelu. Koska taakse tuli Mondeon jarrusatulat niin tuli hankittua myös Mondeon käsijarruvaijerit Motonetistä. Ongelmana oli nyt vaan se että vaijerit oli ainakin kaksi kertaa tarvetta pidemmät.

Ensin oli ajatuksena lyhentää ne mutta heräsi epäilys uuden pitävän vaijeripään aikaansaamisesta. Toisena tuli mielen heittää vaijerit 360° kiepille mutta toinen kieppi olisi joutunut juuri pakoputken pöntön kohdalle.

Lopuksi syntyi sitten alla oleva toteutus - vaijerit 180° lenkille ja poikkipalkkin nivelvarsi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=104051

Kun tuolla alustassa olevat systeemit aina tuuppaavat keräämään likaa ja jumittua niin tuli vaijerinpäihin laitettua haitarikumit ja tuohon nivelakseliin voitelunippa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=104053

Jospa sitten lähipäivinä vappusimojen välissä mitoittaisi nuo uudet jarruputket niin voisi ensi viikolla teettää ne. Myös akseleille menevät jarruletkut pitäisi jostain löytää/teettää. Niiden kaiketi tulisi olla n. 10cm vakioita pidemmät korotuksen takia eikä teräskudosvahvikekkaan olisi pahaksi.

jyrze
28.04.2012, 20:40
Hienon näköistä jälkeä!!

Jarruputkia kun teet, suosittelen hakemaan metritavarana kupariputkea ja sopivia nippoja kourallinen varaosaliikkeestä. Monesti menee vaan perse puuhun kun mukamas hyvin mitatut putket ei olekkaan tarpeeksi pitkät tai tuleekin mieleen kiertää toistakautta.

Jarrupääntekovehkeen saa vaikka motonetista eikä montaa kymppiä maksa.

Ja teräspunosletkuja saa joissain hydrauliikkaliikkeissä teetettyä, päät vaan tarvii olla yleensä omat.
Eli melkein tarvii ostaa kumiletku sopivilla nipoilla, purkaa se ja mennä osien kanssa prässin luo.

Arska-tehtaalta
28.04.2012, 20:44
Käy ostamassa biltema/motonet/varaosaputkasta sellanen halpa jarruputkityökalu ja muutama metri jarruputkea.

Putket on helppo tehdä itekkin ja huomattavasti halvempaakin se tuppaa olemaan ;)

EDIT: kirjottelinpas mie hittaasti :D

Byrocrat
28.04.2012, 20:52
Myös akseleille menevät jarruletkut pitäisi jostain löytää/teettää. Niiden kaiketi tulisi olla n. 10cm vakioita pidemmät korotuksen takia eikä teräskudosvahvikekkaan olisi pahaksi.
==============

Esim Hydro Market Konalassa prässää nuo päät ja myy niin määrämittaiset letkun kuin varmaan niihin tarvittavat nippelit kunhan vaan on malli mukana :)

ruxu
28.04.2012, 20:56
Kovinpa tuota metritavarasta jarruputkia suositellaan tehtäväksi. Niin minä itsekkin ajattelin ensin mutta kun kysäsin Keravan Fixuksesta niin tarjoutuivat tekemään koko setin hintaan 80€ - että enpä tiedä kannattaako itse alkaa vääntämään. Ja eiköhän mitat tule kohdalleen kun ottaa vanhat malliksi ja muokkaa muuttamat muuttuneet.

Tuo idea irrottaa vanhoista letkuista päät ja viedä hydrauliikkaliikkeseen teräspunosletkuihin puristettavaksi oli hyvä vinkki.

ruxu
02.05.2012, 10:45
Osottautui melko työlääksi muokata vanhoja putkia sopiviksi malleiksi kun moni putki oli hieman muuttunut. Eli lauantaina tuli sitten kuitenkin haettua jarruputken pääntekosatsi ja taivutuspihdit + CuNi putkea ja nippelit.

Molemmat Fixuksesta haetut 40€ työkalut toimivat hienosti ja eilen uudet jarruputket olivat jo kohdillaan. Uusia pidempiä jarruletkuja täytyy odottaa ensi viikkoon.

Sillä aikaa voisi vaikka aloittaa taka-akselin päälle tulevan hydrauliikkaöljysäiliön tekoa...

ruxu
05.05.2012, 19:48
Hydrauliikkasäiliötä tänään väännetty 1,5 pellistä, pikkasen työlästä väännellä kantit työpöydän kulmarautaa vasten mutta tulihan siitä jonkinlainen. Mitat on 38 x 40 x 15 cm eli vetää noin 23 litraa.

Kuvassa säiliö sovitettu kohdalleen ja kannakkeet heftattu, päälliskansi vielä irti kun täytyy vielä liitäntöjen kokoa ja kohtia suunnitella...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=104603

Alapuolelta säiliö on melkein kokonaan taka-akselin yläpuolella, joten taidan vain laittaa putkiin kiinni 3mm lisälevyn panssaroinniksi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=104604

Säiliön sisäpuolelle on sovitettuna kaksi loiskelevyä. Lähtö ja paluu tulee kuvan alareunan kulmaan ja paluu putkitetaan säiliön sisällä vastakkaiseen nurkkaan. Tankin täyttöputken sijoitus ja pinnankorkeuslasin paikka ovat vielä hieman hakusessa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=104605

Ennen aukkojen tekoa ja yhteiden hitsausta täytyy hieman selvittää tarvittavia putkikokoja. Pumppu tulee olemaan 11cm3 pumppu, joka antaa maksimikierroksilla 33 L/min virtaamaa. Pumppuun tulee sähköinen kytkin jotta se ei pyöri silloin kuin tarvetta ei ole. Öljysuodattimen olen ajatellut laittaa moottoritilaan ennen paluuputkea säiliöön.

Mikko_L
07.05.2012, 07:55
Tämä on kyllä hieno projekti ja ammattitaidolla tehty hatunnosto siitä.

Minkälaisen hydraalipumpun sähkökytkimen hommasit ja mistä ja mihin hintaan???

ruxu
07.05.2012, 15:48
Kiitos kannustuksesta - se onkin nyt tarpeen kun flunssakuumetta potevana ei pääse talliin...

En ole vielä hankkinut pumppua. Olen kyllä suunnitellut Galtechin 2-sarjan 11cm3 pumppua ja siihen sopivaa sähköistä kytkintä. Lähtöhinta on 900€ luokka - katsotaan sitten paljon tuosta saa firman kautta pois. En kuitenkaan arvaa hankkia ennen kuin kone on nokalla että näkee vähän tarkemmin miten mahtuu.

HiluMiks
07.05.2012, 19:27
Mulle tulee tollanen kytkin mitä tuossa linkissä on toi mekaaninen siellä myös sähköisiä
http://www.masino.fi/hydrokey_pdf/kertojavaihteet_tukilaakerit_irroituskytkimet.pdf
Tätä tarkoitus ohjata paineilma sylinterillä
Kannattaa kysellä useammasta firmasta hinnat heittelee aika paljon

Samanlaisia aika eri hinnalla
http://www.flowfitonline.com/acatalog/ELECTROMAGNETIC_CLUTCH_AND_PUMP_ASSEMBLIES.html

ruxu
31.05.2012, 20:55
Vähiin on tallissa olo jäänyt kun on noita muitakin pihaprojekteja sään lämmettyä. Jotain pientä on tullut tehtyä kuten esimerkiksi tuo aiemmin kuvissa ollut hydrauliikkaöljysäiliön vuotamaton versio. Oma MIGillä hitsattu tekele vuoti kun seula koeponnistuksessa ja piti tehdä uudet aihiot ja hitsauttaa säiliö ammattihitsarilla ja TIGillä.

Tänä iltana tuli sovitettua ohjaussimpukan varresta ohjauksen välitankoon menevä Volvon raidetangon nivelellä muokattu tanko kiinni. Ja taas tuli uutta mietittävää - ottaa nimittäin ääriasennossa 235/75-15 rengas kiinni jousen taempaan U-pantaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=106590

Renkaan koon lisäksi Opel Omegan simpukan varsi lienee hieman pidempi kuin alkuperäinen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=106591

Onko kellään palstalaisella ollut vastaavaa ongelmaa ja onko ehdotuksia mikä olisi helpoin/toimivin ratkaisu korjata tilanne?

J0hannes
31.05.2012, 22:13
Muutama vuosi takaperin laitettiin säätäjä_sedän kanssa omegasta simpukka mettärymysuzukiin (http://koti.mbnet.fi/j0hannes/PowersteeringOhjaustehostin/powersteeringengineoilcooler34.html).

Taidettiin laittaa vain hieman alemmas simpukka, kuin sinulla on tulossa.

Tuohon kiinniottamiseen taitaa auttaa joko speiseri tai vanteen laitto nurinpäin, jolloin rengas tulee ulommas.

Edittiä:
Mistä volvosta käyttämäsi ohjausvarren nivel on?

ruxu
01.06.2012, 07:38
Tuo simpukan kiinnityslevy ja myös tuo Volvon nivel on kotoisin Porlan pajan setistä. Volvon nivel on joko 140 tai 240 sarjalaisen - en nyt muista ulkoa kumpi.

Ei taida speiseri eikä vanteen nurinpäin laittokaan tulla kyseeseen kun auto pitää saada leimattua.

Itsellä tuli tänä aamuna mieleen, josko laittaisi raidetangon päälle säädettävät pulttikiinnitteiset stopparit, jotka ottavat kiinni lehtijousipakkaan ja estää liiallisen kääntämisen. Ne saisi helposti hitsattua pienestä U -profiilin ja lattaraudan pätkistä...

Byrocrat
01.06.2012, 19:11
Tuo simpukan kiinnityslevy ja myös tuo Volvon nivel on kotoisin Porlan pajan setistä. Volvon nivel on joko 140 tai 240 sarjalaisen - en nyt muista ulkoa kumpi.

Ei taida speiseri eikä vanteen nurinpäin laittokaan tulla kyseeseen kun auto pitää saada leimattua.

Itsellä tuli tänä aamuna mieleen, josko laittaisi raidetangon päälle säädettävät pulttikiinnitteiset stopparit, jotka ottavat kiinni lehtijousipakkaan ja estää liiallisen kääntämisen. Ne saisi helposti hitsattua pienestä U -profiilin ja lattaraudan pätkistä...

Jos vaihdat sopivalla (tuohon rakenteeseen sopivalla) offsetillä oleviin vanteisiin (ei mitään käännettyjä vanteita :() niin eihän siinä pitäis mitään vaikeuksia tulla leimalle:)

heikkinen
01.06.2012, 21:34
Pikakorjaus leimalle on itselläni ollut laittaa muutama prikka kuvassakin näkyvien pallon "rätti tiivisteen" (mikä lienee oikea nimitys)kiinnitys pultin alle

ruxu
02.06.2012, 19:42
Pikakorjaus leimalle on itselläni ollut laittaa muutama prikka kuvassakin näkyvien pallon "rätti tiivisteen" (mikä lienee oikea nimitys)kiinnitys pultin alle

Kiitoksia kovasti - tällainen yksinkertainen ratkaisu ilahdutti kovasti. Pultti auki, pari prikkaa alle ja eipä rengas enää ottanut kiinni U -pantaan.

ruxu
04.06.2012, 20:42
Alustan viimeistelytöitä tullut tehtyä, loput jarruputket ja -letkut sekä pientä takajarrusatuloiden kiinnityksen hienosäätöä. Alkaa tuo alusta vihdoin olla lähes koottuna ja seisoo jo pyörillään...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=106871

Kuten jo mainitsin niin hydrauliikkaöljysäiliöstä piti tehdä versio 2, joka nyt on suojakehikossaan kiinni taka-akselin päällä. Paluusuodattimelle teki tiukkaa löytää paikka mutta tuossa runkopalkin ja säiliön välissä se nyt on. Yhtään en uskaltanut uuteen vuotamattomaan säiliöön kiinnityshitsejä vetää vaan kiinnitin sen kahdella L -raudalla ja M10 kierretangoilla...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=106872

Vielä kun tolle jakolaatikolle tekee tuon panssaroinnin niin sitten naitetaan taas alusta ja koppa yhteen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=106873

Osaisiko joku palstalainen valaista tarvitaanko tuota ohjausiskunvaimentaja vielä kun Suskaan tulee tuo Omegan tehostin? Jos tarvitaan niin sitten pitää alkaa hakemaan - vanha on ihan kaputt.

La tuskaa
05.06.2012, 07:31
No on toi ku pitää jakkiskin olla kiillotettu :D Mut on hienoo jälkee kyllä. Toivottavasti et ikinä aja mihinkään pahaan paikkaan tätä ja naarmuta/ruttaa. :)

ruxu
05.06.2012, 10:32
No on toi ku pitää jakkiskin olla kiillotettu :D Mut on hienoo jälkee kyllä. Toivottavasti et ikinä aja mihinkään pahaan paikkaan tätä ja naarmuta/ruttaa. :)

Eipä tuota mitenkään tarkoituksella kiilloitettu ole. Oli vaan niin pinttyneessä möhnässä kun piti Trailgearin sarjaa asentaa että puhdistin kuoret ennen avaamista messinkisellä pyöröharjalla...

JulmaJii
07.06.2012, 12:48
"Osaisiko joku palstalainen valaista tarvitaanko tuota ohjausiskunvaimentaja vielä kun Suskaan tulee tuo Omegan tehostin? Jos tarvitaan niin sitten pitää alkaa hakemaan - vanha on ihan kaputt."

Riippunee vähä, että minkä kokoset renkaat laitat alle.

Mulla on Jimnyssä 235/75/15 Wranglerit ja woblaus ja ratin ravistus loppu kokonaan ku laitoin OME:n ohjausiskarin. Jimnyssähän ei siis oo ohjausiskaria vakiona ollenkaan.

ruxu
07.06.2012, 14:56
"Osaisiko joku palstalainen valaista tarvitaanko tuota ohjausiskunvaimentaja vielä kun Suskaan tulee tuo Omegan tehostin? Jos tarvitaan niin sitten pitää alkaa hakemaan - vanha on ihan kaputt."

Riippunee vähä, että minkä kokoset renkaat laitat alle.

Mulla on Jimnyssä 235/75/15 Wranglerit ja woblaus ja ratin ravistus loppu kokonaan ku laitoin OME:n ohjausiskarin. Jimnyssähän ei siis oo ohjausiskaria vakiona ollenkaan.

Ihan samankokoiset Fedima Extremet minulla on alle menossa. Palstoja lueskeltuani tuntuu, että ollaan vähän kahta mieltä - jos pyöränripustuksessa tai ohjauksessa ei kaikki ole ihan kohdallaan niin ohjausiskari peittää ongelmat. Ja toinen puoli porukkaa pitää ohjausiskaria ehdottoman tärkeänä sinunkin mainitsemista syistä.

Taidan kokeilla ensin ilman ja sitten hankkia se iskari jos ei hyvältä tunnu - kiinnityspisteethän minulla on sinäänsä jo valmiina.

vellihousu
07.06.2012, 14:57
No totta munassa putsataan laatikot ja muut palikat kun näin vimosen päälle duunataan. Oishan se karskin näkönen jos osissa olis 30 vuoden patinat päällä.

HRD
07.06.2012, 15:23
Ittellä kans omegan simpukka ja kyllä mä sen ohjausiskarin jätin paikoilleen. Suikan omasta sektorivarresta otin sen korvan ja kiinnitin sen omegan varteen parilla pikku sauman pätkällä. En tiiä onko siitä kovasti hyötyä, vanha iskari paikallaan. Kyllä noi 31 sirocot beadlockeilla, silti jossain vauhissa vähä voblaa ja vanteet kurasina tai jäisinä viel enemmän. On tolla joskus 130 jolkoteltu ja hyvin meni.:p

88sj
07.06.2012, 20:29
omegan simpukka.emun ohjaus iskari.insa 235x75x15 renkaina ei pahemmin täristele.

ruxu
09.06.2012, 20:32
Tänään tuli sitten rälläköityä ja hitsattua tuo jakiksen panssarointi 5 x 100 mm lattaraudasta. Kun ensin sai sovitettua tuon pääosan, jossa on nuo öljyproppujen reijät niin muut palat sai sitten helposti kohdalleen ja heftiin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=107132

Sen jälkeen täydet saumat ulkopintaan ja jakis irti ja saumat sisäpuolelle. Laitoin myös neljä vahvikepalaa tuohon alkuperäiseen kahden kiinnityskumin palkkiin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=107133

Ulkopinnan hitsisaumojen hionnan jälkeen pohjamaali...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=107134

Vielä tuli vedettyä pintamaali ja nyt on vielä laitettu alustamassa yöksi kuivumaan sen verran että saisi jakiksen huomenna paikoilleen.

ukkonen7
12.06.2012, 23:08
Vähiin on tallissa olo jäänyt kun on noita muitakin pihaprojekteja sään lämmettyä. Jotain pientä on tullut tehtyä kuten esimerkiksi tuo aiemmin kuvissa ollut hydrauliikkaöljysäiliön vuotamaton versio. Oma MIGillä hitsattu tekele vuoti kun seula koeponnistuksessa ja piti tehdä uudet aihiot ja hitsauttaa säiliö ammattihitsarilla ja TIGillä.

Tänä iltana tuli sovitettua ohjaussimpukan varresta ohjauksen välitankoon menevä Volvon raidetangon nivelellä muokattu tanko kiinni. Ja taas tuli uutta mietittävää - ottaa nimittäin ääriasennossa 235/75-15 rengas kiinni jousen taempaan U-pantaan...

Renkaan koon lisäksi Opel Omegan simpukan varsi lienee hieman pidempi kuin alkuperäinen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=106591

Onko kellään palstalaisella ollut vastaavaa ongelmaa ja onko ehdotuksia mikä olisi helpoin/toimivin ratkaisu korjata tilanne?
Omassa vedin pillilla lunaiseksi taivuttelin sen menemaan alemmas ja silloin se myos lyheni. Tietekin irrotin esin sen ettei stefe pala simpukasta.

ruxu
19.06.2012, 20:47
Vihdoin pääsin asentamaan koria takaisin läpikäydylle alustalle. Oli korin paino jo melkoisesti lisääntynyt ja sen nosto käsipelillä samoille pukeille, joita käytin purkamisen yhteydessä meinasi loppua huonosti kun koko rakennelma uhkasi sortua. Kovalla punnertamisella se kuitenkin kohdalleen asettui.

Pientä päänvaivaa tuotti myös uusi korin polyuretaanipuslasarja, jota hieman piti muokata. Yllätys oli että seuraavana päivänä puolet puslista, jotka olivat vain puristuksella paikoillaan olivat luistaneet pois paikoiltaan ja lattialla. Kaikki puristuspuslat pitikin liimata korimassalla kiinni.

Etulokasuojien sovittaminen käynnissä - ohjaustehostimelle piti hieman tehdä lisäkoloja...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=107710

Konepelti paikoilleen ja alkaa jo hiemaan muistuttamaan lopputavoitetta...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=107711

Vielä ovien ja takaluukun kiinnitys niin sitten pitää aloittaa vinssipedin, puskureiden ja lavakaaren teko.

ruxu
22.08.2012, 21:08
Takaisin palstalla ja projektin kimpussa kesätauon jälkeen. Vuorossa olisi vinssipuskuri, takapuskuri ja lavakaari.

Sateisena kesäpäivänä tuli CADillä hahmoteltua oheinen vinssipuskuri. Runko-osat latasta, puskurinpäät 3mm levystä ja vinssikotelokansi Al-turkkilevystä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=112138

Tällä viikolla pääsin sitten vinssipedin kiinnitysosien tekoon. Monta irtirevenneen vinssipedin kuvaa on tullut nähtyä kun kiinnitykseen on käytetty pelkästään runkopalkin päässä olevia valmiita reikiä. Joten päädyin hieman tukevampaan rakenteeseen, jossa pyöreän runkoputken ympäri tulee vastakkaiset U-haarukat 5x100mm latasta. Runkopalkin ympäri tuleva panta pitää kiinnityksen oikeassa asennossa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=112140

Warnin vinssi pitää vielä varmuuden vuoksi sovittaa kehän sisään ennen etureunan lopullista hitsausta. Päässä olevien vetolenkkien tilalle voi tulevaisuudessa M20 pulteilla kiinnittää tulevan lumiauran kiinnityskappaleen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=112139

BryGgi
26.08.2012, 20:55
Mutten pirun siisitä työtä puskimen osalta, mutta heitä nyt hyvämies kuubaan nuo vetopisteet jos meinasti jotian vetääkin, noilla ei saa muuta kuin tuulilasin kappaleiksi omasta autosa. Murtolujuudet aivan naurettavia, saatikka sitten vinoon vetäessä.

Muuten suikka hipoo täydellisyyttä

Pertsi
27.08.2012, 23:54
Mutten pirun siisitä työtä puskimen osalta, mutta heitä nyt hyvämies kuubaan nuo vetopisteet jos meinasti jotian vetääkin, noilla ei saa muuta kuin tuulilasin kappaleiksi omasta autosa. Murtolujuudet aivan naurettavia, saatikka sitten vinoon vetäessä.

Muuten suikka hipoo täydellisyyttä

Tommoset lenkit mulla on jeepissä (tosin hitsattuna puskuriin) ja ei ole irti lähtenyt, tosin yhdestä jeeppiä taaksepäin nypänneestä suzukista irtosi akseli (jousi poikki tractionbar mutkalle, u-pultit paskaks:D) ja jeeppi jäi paikalleen suohon että jotain kestää. Ja on niillä FSJ:täkin nyitti että saa tulla näyttämään kuinka paljon voimaa tarvitaan että lentää jonkun tuulilasiin.

BryGgi
28.08.2012, 06:09
Tommoset lenkit mulla on jeepissä (tosin hitsattuna puskuriin).

TAikasana onkin tuo hitsattuna, siitähän sae pultin juuresta murtuu heti, kun tuommoisessa kookkaassakin lenkissä kierreosa tyyliin M10 tai M12 kierre

ruxu
28.08.2012, 07:05
TAikasana onkin tuo hitsattuna, siitähän sae pultin juuresta murtuu heti, kun tuommoisessa kookkaassakin lenkissä kierreosa tyyliin M10 tai M12 kierre

Kovinpa nuo lenkit keskustelua kirvoittaa... Ajatus tuon lenkin takana on yhdistelmäkäyttö - satunnainen vetäminen ja tulevan lumiauran kiinnitysosan kiinnityspiste. Tuohon lenkkiin kun ei tarvitse avainta vaan sen voi kiristää jollakin tangonpätkällä.

Lenkissä on merkittynä 1 200 kg kestävyys ja kierre on M20. Kyllä saattaa olla tietysti niin että jos auto on akseleita myöden suossa ja vedetään vinoon niin tuo lenkki antautuu - mutta enpä ainakaan vielä ole ajatellut sellaiseen jumiin Suskalla hankkiutua...

revu
28.08.2012, 15:58
Kovinpa nuo lenkit keskustelua kirvoittaa... Ajatus tuon lenkin takana on yhdistelmäkäyttö - satunnainen vetäminen ja tulevan lumiauran kiinnitysosan kiinnityspiste. Tuohon lenkkiin kun ei tarvitse avainta vaan sen voi kiristää jollakin tangonpätkällä.

Lenkissä on merkittynä 1 200 kg kestävyys ja kierre on M20. Kyllä saattaa olla tietysti niin että jos auto on akseleita myöden suossa ja vedetään vinoon niin tuo lenkki antautuu - mutta enpä ainakaan vielä ole ajatellut sellaiseen jumiin Suskalla hankkiutua...

M12 pultti kestää suoraa vetoa muistaakseni noin 10 000kg ennen kuin katkeaa ja alkaa venymään muistaakseni jossain 6000kg jälkeen. Tästä päätellen voisi kyllä kuvitella, että Tuollainen M20 kierre kyllä kestää sen mitä Suzukin nyppiminen vaatii

La tuskaa
29.08.2012, 07:18
Veikkaan ettei noita nostolenkkejä paljon meilläkään tehtaalla olis jos niiden luujuudet ei olis vähintäänkin tarpeeksi hyvät. Kuitenkin toi 10tkg aika pieni massa siellä.

ruxu
29.08.2012, 20:23
Vinssipuskuria tehdessä tuli ajatus tehdä samalla jonkinlainen keulan pohjapanssari suojaamaan ohjausiskaria, jäähdytintä ja ohjauksen tankoja.

Parina iltana syntyi tällainen kehikko, jonka päälle tulee 3-4mm levy...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=112708

Etupäässä kehikko on pultattu vinssipetiin muttaa takaosan tuentaan piti viritellä erinäisiä L -raudasta tehtyjä tukia...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=112709

Vinssipuskurista puuttuu vielä laidat ja puskurinpäät. Ne teetän lasukalla sitten kun olen saanut takapuskurin samaan vaiheeseen.

ruxu
04.09.2012, 19:15
Väliprojektina piti ottaa uusintakäsittelyyn aiemmin esillä ollut käsijarrun vivusto, josta vaijerit menee takalevyjen Mondeon jarrusatulalle. Osottautui, että säätö pelkästään käsijarrukahvalle menevässä vetotangossa ei toiminut. Siinä vaiheessa kun vaijereista oli löysät pois niin vetosuuntaa kääntävä keinuvipu oli voiman kannalta mahdollisimman huonossa kulmassa. Veto käsijarrukahvasta hampaat irvessä tuotti vain vääntyneen vetotangonpään eikä jarrut pitäneet.

Tilanne korjaantui laittamalla vaijereille L -raudasta erikseen säädettävä kiinnike, jolla säädetään vaijereista löysät pois. Vetotangon päässä olevalla säädöllä voi sitten hienosäätää jos tarvii. Nyt käsijarru pitää jo neljännessä lovessa normaalilla vedolla....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=113032

ruxu
09.09.2012, 19:19
Tämä viikonloppu meni lavakaarta sovittaessa. Kiinnikkeet 3mm L -levyt, putki 60 mm ja neljä 90° 60 mm käyrää. Alussa tuhraantui aikaa hakiessa sopivia kulmia pystyputkille koriin nähden...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=113225

Seuraavaksi kaari irti ja lopulliset hitsit. Kunhan saanpuskurin levypalat niin pääsen niitä tekemään loppuun...

Tomppaa_
11.09.2012, 20:24
Oijoi ku on upeeta jälkee (ei oo viel hoettu tarpeeks) :). Toi lavakaari huutaa rinnalleen rosterista lavaputkee!

ruxu
12.09.2012, 18:53
Lavakaari tuli hitsattua ja hiottua ja nyt täytyy välillä istua tietsikan ääressä, että saa puskureiden puuttuvat levykappaleet mitoitettua ja dxf -tiedostot tehtyä leikkausta varten.

Takapuskurista on tarkoitus tulla orginaalia järeämpi ja keskeltä leveämpi niin vetokoukun raudatkin jää piiloon...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=113373

ruxu
15.09.2012, 20:20
Ennen takapuskurin koontia tuli hieman katottua mistä johtosarjan vetäisi ja käyttäisikö vanhaa vai tekaisiko kokonaan uuden. Samalla tuli kiinnitettuä tankin anturin irtojohtopätkä ja kun aiemmin unohtui tuon anturin testaus niin nyt tuli katsottua se ohmimittarilla.

Pientä takaiskua tuli - ohmiluku tyhjällä tankilla pitäisi olla luokkaa 110 ohmia mittari ei heilahtanutkaan. Ei muuta kun tankki ja sen pohjapanssarirunko irti. Kun otin anturin irti niin se oli pahasti hapettunut ja vastuslangan yli kulkeva liuska oli osittain kulunut puhki.

Eli uutta anturia tarvitaan. Toistaiseksi ei ole löytynyt muuta kun alkuperäinen eBay:lla ja sitten Motonetin tarvikeanturi.

Onko kenelläkään tietoa saako tuon Motonetin anturin tankkiin kiinnitettyä ja toimimaan?

ruxu
07.10.2012, 19:31
Projekti hieman seissyt muiden kiireiden takia mutta tänä viikonloppuna ehti talliin sen verran että sai puskurit hitsattua kasaan.

Molemmat puskurit ovat 3mm teräslevystä. Takapuskuri on tehty pääosin U -muotoon särmätystä levystä, jonka päissä viistopalat...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=115443

Etupuskuri muodostuu vinssipetiin kiinni hitsatuista päistä, johon alkuperäiset vilkku/parkkivalot sai istutettua...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=115444

Sitten alkaa lopullisen maalauksen pohdinta. Alunperin tarkoituksena oli maalata kiiltävän mustaksi mutta nyt olen kuitenkin alkanut kallistumaan mattamustan suuntaan. Teknoduria olen harkinnut - ei vielä päätetty olisiko puolikiltävä 0050 vai peräti 0030 puolihimmeä. Selvittää pitäisi vielä myös onnistuuko Teknodurin ruiskutus FLG-5 HVLP ruiskulla isolla suuttimella.

Porvoon Hilma
07.10.2012, 19:57
M12 pultti kestää suoraa vetoa muistaakseni noin 10 000kg ennen kuin katkeaa ja alkaa venymään muistaakseni jossain 6000kg jälkeen. Tästä päätellen voisi kyllä kuvitella, että Tuollainen M20 kierre kyllä kestää sen mitä Suzukin nyppiminen vaatii

Noille nostosilmukkaruuveille ja muttereille annetaan oikeasti todella pieniä sallittuja kuormia ammattikäytössä eikä ihan vahingossa. M12 nostosilmukkaruuveille sallitaan suorassa nostossa 340 kg ja vinottaisessa alle 45 asteen nostossa 240 kg. Toki täytyy muistaa, että noissa on varmuuskerroin luokkaa 6, eli ei mene ihan heti poikki, mutta itse en laittaisi mitään noita mihinkään sellaiseen paikkaan jossa voimat on niinkin suuria kuin auton vinssauksessa. Hitsaisin kunnolliset lenkit tohon niin ei tartte kaivaa koukkuja lasista tai kenenkään otsasta. Y n D Kettutytöt jeepissä on kunnolliset, siitä voi ottaa mallia :D

Muuten ihan loistavaa jälkeä :)

Byrocrat
08.10.2012, 00:37
Noille nostosilmukkaruuveille ja muttereille annetaan oikeasti todella pieniä sallittuja kuormia ammattikäytössä eikä ihan vahingossa. M12 nostosilmukkaruuveille sallitaan suorassa nostossa 340 kg ja vinottaisessa alle 45 asteen nostossa 240 kg. Toki täytyy muistaa, että noissa on varmuuskerroin luokkaa 6, eli ei mene ihan heti poikki, mutta itse en laittaisi mitään noita mihinkään sellaiseen paikkaan jossa voimat on niinkin suuria kuin auton vinssauksessa. Hitsaisin kunnolliset lenkit tohon niin ei tartte kaivaa koukkuja lasista tai kenenkään otsasta. Y n D Kettutytöt jeepissä on kunnolliset, siitä voi ottaa mallia :D

Muuten ihan loistavaa jälkeä :)

kyseessä siis tällaiset :)

Lenkissä on merkittynä 1 200 kg kestävyys ja kierre on M20 eikä M12 :eek: eikä kyse ole mistään rakennusnosturin/ raskaan konepajateollisuuden laitteesta :eek:

Porvoon Hilma
08.10.2012, 18:32
kyseessä siis tällaiset :)

Lenkissä on merkittynä 1 200 kg kestävyys ja kierre on M20 eikä M12 :eek: eikä kyse ole mistään rakennusnosturin/ raskaan konepajateollisuuden laitteesta :eek:

Juu, M20 on jo huomattavasti parempi:). Vielä kun valitsee sellaisen joka on nostokäyttöön luokiteltu varmuuskertoimella 4...7 niin sitten alkaa olemaan turvallisella puolella. :)

Siltikin Y n D Kettutyttö Valmet Jeep käy hyvästä esimerkistä :)

Byrocrat
08.10.2012, 20:44
[QUOTE=Porvoon Hilma;924240
Siltikin Y n D Kettutyttö Valmet Jeep käy hyvästä esimerkistä :)[/QUOTE]

Tuosta olen täysin samaa mieltä, erittäin hyvää jälkeä poika tekee :)

Ja samaa on sanottava myös tämän projektin tekijästä, on ajateltu mitä tehdään ja vieläpä onnistuttu siinä tekemisessä!!!!

ruxu
21.10.2012, 18:56
Nyt alkaa sitten irto-osien maalaus ja korin siluttelu. Pitkän pohdinnan jälkeen maaliksi valikoitui Temadur 130 puolihimmeä musta. Hieman alkoi harmittamaan
korin vieminen autokatoksen syyskosteuteen kun tarvitaan tilaa puskureiden ja lavakehikon maalamiseen.

Mutta sitten Suskan näpsäkkä koko tuli taas avuksi - mahtuuhan se talliin myös poikittain, jolloin koko etutila on käytettävissä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=116210

Nyt on kori jo huputettu ja irto-osien pohjien teko meneillään...

ruxu
01.11.2012, 21:34
Pientä päivitystä tänne välillä. Toista viikkoa mennyt puskureita, vanteita, lavakaarta + lukematon määrä erilaisia pikkuosia maalatessa.

Pintamaaleiksi valikoitui sitten Teknodur 110 musta ja Mipan PUR sävytettynä RAL2004 (Huoneistokeskuksen oranssi).

Kuvia ei nyt tähän hätään ole kun ei kameraa sinne maalisumuun voinut oikein viedä. Viikonloppuna sitten tallin siivous - on kuin rytökärpän pesä maalauksen jäljiltä...

samusuki
19.12.2012, 17:16
Mitäs tälle rojektille kuuluu? :p

ruxu
27.12.2012, 16:29
Kiitos kysymästä - projektille kuuluu ihan hyvää mutta etenee hitaasti kuten otsikko kertoo. Pari kuukautta kestäneet 10 -12 tuntiset työpäivät leipätyössä on tehokkaasti jarruttanut projektia.

Nyt on kuitenkin auto saatu lopulliseen väriin ja tänään tuli asiaankuuluvat logot ja tekstit maalattua...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=120756

Pientä huulenheittoa sekaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=120757

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=120758

Sunnuntaina jos saisi lavan ja helmapalkit massattua Upolin Raptorilla niin sitten voisi aloittaa kasaamisen kun vuodenvaihteen jälkeen olisi viikko lomaakin.

nuti-90
28.12.2012, 19:48
wau komea.... big block:D

ruxu
31.12.2012, 21:31
Kun auto on purettu jo yli kaksi vuotta sitten ja kaikista yksityiskohdista ei tullut otettua kuvia niin kasausvaiheessa tulee tenkkapoo kun ei enää muista mistä mitäkin tuli purettua. Ja murentuneita letkujakin on jo tullut hävitettyä.

Apua tartttisin nyt tietäjiltä miten polttoaine- ja tuuletusletkut on tankin päässä liitettävä.

Tankkausputkessa on kaksi pientä sivuhaaraa - A on selvä menee tankin 12mm putkeen mutta mihin mennään haarasta ?....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=121115

Tankin alla on liitokset nyt alla olevan kuvan mukaan - onko oikein?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=121116

Mihin kohtaan pitäisi alla olevan kuvan yksisuuntahärpäke kiinnittää ja mihin päät liitetään?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=121117

Kiitollinen opastuksesta...

-Mika-
31.12.2012, 22:47
Tuo alimmankuvan venttiilin letku kiinni täyttöputken pieneen pilliin ja venttiilistä puuttuva letku sitten vedetään sinne minne haluat tankin huohottavan. Mulla kiersi alunperin tuosta läpivientikumista alas ja letkun pää oli vapaasti runkopalkin sisällä mutta nyt on siirretty ulos katon rajaan. Tarkista kumminpäin tuo toimiii ettei lopu tankista ajossa korvausilma.

4WD
31.12.2012, 22:56
tuolla varaosakuva:

http://www.suzuki-cat.ru/?&action=detail&region=EU&modeltitle=Samurai%2FSJ&model=SJ410&modif=05&gr=5&page=123&pagetitle=FUEL+TANK

ruxu
01.01.2013, 08:48
Kiitos vastauksista ja kuvalinkistä!

ruxu
23.01.2013, 22:06
Pientä päivitystä välillä ettei synny käsitys että projekti on pysähdyksissä. Paljon näpräämistä on osien takaisin laittamisessa, etenkin kun otetuista valokuvista huolimatta ei kaikki lähes kolme vuotta sitten purettujen pikkuosien paikka aina heti löydy.

Kori alkaa jo olla voiton puolella, suurin jäljellä oleva työmaa on konehuoneessa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=122596

Kojelaudan kasaaminen kaikkine sähköineen oli hidasta ja vaati muutaman kerran jo asennettujen osien purkua kun järjestys oli väärä. Kaikki näyttäisi toimivan lukuunottamatta lämmityslaitteen sisäilman kierrätyksen tankoohjattua läppää siellä kuskin jalkatilassa - läppä takertelee ja tanko ei jaksa sitä käyttää. Aikani tapeltuani totesin että eipä sitä sisäkiertoa juuri missään autossa ole tarvittukkaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=122597

Pikkuruisen lavan kaarikin on paikoillaan ja malliksi vararenkaana kesägummeiksi valitut All Terrainit. Rekisterikilven kiinnitysreijissä olevat LED kilpivalot näyttävät kyllä niin paljon valoa taaksepäin että menevät vaihtoon...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=122598

Pikkuhiljaa pitäisi jostain löytää sitä 2mm alumiinista kyynellevyä, että saisi tehtyä ovien sisälevyt, lavasivut ja vinssikotelon kannen.

HRD
23.01.2013, 22:57
Tuolla on ainakin ollut 2mm alumiini turkkia hyllyssä, kysele. http://www.levytyokinnunen.fi/index.html

Tai oiskohan tuolla: http://www.uudenmaanterasleikkaus.fi/index.html

ruxu
31.01.2013, 21:40
Kiitos vain kaikille turkkilevyvinkeistä - valitettavasti yksikään ei tärpännyt, joko oli ei oota tai sitten olivat paksuja laatuja kun 2mm haen. Netistä sitten viimein tärppäsi ja on sitten Turusta (toivottavasti) tulossa kaksi 1,5m2 palaa 2mm turkkilevyä.

Pikkuruisesta lavasta ei enää puutuu kun nuo turkkilevyverhoilut, kabiinista enää lattiamatot ja penkit kunhan laitan niihin lämmitysvastukset ja vedän uuden verhoilun päälle.

Konehuoneen puolella pitäisi vielä ennen moottorin remonttia kehittää jarrutehostin. Suzuki Alton tehostin olisi mutta 200mm halkasijalla se otta pahasti kiinni sekä rattiakseliin että lokasuojaan - lokasuojaan vielä senkin jälkeen kun tekee kiinnitysadapterin. Olisikohan jokin muu tehostin paremmin sopiva?

Tänä iltana tuli pistettyä tuo etupuskuri paikoilleen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=123055

Sähköjen kanssa ei onneksi vielä ole tarvinnut taistella kaikki mitä tähän mennessä kiinni on laitettu on toiminut - mukaanlukien kokonaan uusittu takaosan sähköistys.

freedom
09.02.2013, 09:38
dx corollasta aika pienellä vaivalla saa tehostimen käymää oli ihan hienoa seurata projektiasi itsellä kanssa yks ajossa toinen projetina

ruxu
23.02.2013, 19:07
dx corollasta aika pienellä vaivalla saa tehostimen käymää oli ihan hienoa seurata projektiasi itsellä kanssa yks ajossa toinen projetina

Swift -91 jarrutehostin tuli sitten hankittua ja Upolta on adapteri tulossa - eli niillä vermeillä sitä sitten kasataan...

ruxu
23.02.2013, 19:23
Pienen päivityksen aika taas - lähinnä on askarreltu sähköjen ja turkkilevyn kanssa.

Katolle tuli vanhasta taakkatelinekaaresta värkättyä valokaari, jossa ledimajakka ja Hellan kaukovalot...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=124282

... ja taakse näyttämään kaksi Hellan työvaloa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=124283

Sisustaa viimeistelty ovien osalta 2mm turkkilevyllä vanhojen pahvien tilalle...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=124284

Lavapuolella myös takaluukku on saanut turkkilevypinnan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=124285

Taka-akselin päällä olevan hydrauliikkaöljysäiliön täytön järjestäminen vaati pientä pohdintaa - tällainen täyttöpurtilo tuli sitten värkättyä apumiehen penkin taakse...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=124286

Kabiiniin vielä muutamia katkaisijoita ja penkit uusilla päällysteillä sekä konehuoneen puolelle jarrutehostin niin sitten käydään litrasen voimanpesän kimppuun ja katsotaan missä kunnossa se on ja mitä elvytystoimia tarvitaan.

Nikuzai
24.02.2013, 15:48
Mistäs hommasit ton öljysilmän?

ruxu
24.02.2013, 20:00
Mistäs hommasit ton öljysilmän?

Keravan Hydromarketista hain, sieltä olen kaikki muutkin hydrauliikkaosat hakenut ja kunhan koneen saa paikoilleen niin sitten täytyy vielä pumppua ja venttiiliryhmää alkaa tutkailemaan - eiköhän nekin Hydromarketin valikoimista löydy.

ruxu
16.03.2013, 20:25
Viikon kestäneen flunssan jälkeen pääsi vihdoin taas projektin kimppuun. Sisätilat ovat nyt valmiit - viimeiseksi tuli viritettyä hieman mittaria ja radiopaikan kohdalle valojen katkaisijat. Penkkien väliin tuli vielä penkinlämmittimien katkaisijat...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125554

Lavasivuihin piti vielä rakentaa sivujen turkkilevyt ja kotelo tankin täyttöputken päälle...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125555

Sen jälkeen pääsin tänään vihdoin hieman availemaan litrasta myllyä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125556

Kansi on nyt irti ja enään alakerta avaamatta - toistaiseksi ei mitään vaurioita näkynyt. Aikaisempi puristuspainemittaus antoi aiheen epäillä mäntien/sylintereiden kuntoa ja kyllä sylinterissä pieni pykälä tuntuu ylälaidassa. Mitään muita jälkiä ei sylintereissä näkynyt mutta männissä on jonkun verran sivuväljyyttä. Katsotaan mitä koneistamossa sanotaan.

Venttiileistä ja nokka-akselin kunnosta ei vielä havaintoa kun kansi on vielä purkamatta. Oiottavaksihan se nyt ainakin menee.

Kun kone nyt on ihan atomeina niin uusiksi menee myös,
- kytkin, asetelma ja painelaakeri
- vesipumppu
- öljypumppu
- jakohihna ja kiristysrulla

Minkälaisia kokemuksia on Motonetin osien laadusta näiden osalta?

Tomppaa_
16.03.2013, 23:36
No se nyt on oikeestaan ihan tuurissaan. Välillä sieltä saa ihan laatukamaa. Vesipumppu on todennäköisesti GMB:n tuote joita myy lähes kaikki tarvikeliikkeet, hihnan kiristimen otat SKF tai jonkun muun tunnetun, ja jakohihna Contitechia tms. Itsellä ei noissa motonetin kytkimissä oo ollu ongelmia, mutta kannattaa kuitenkin katsoa että saa jonkun tunnetun merkin. Jos ei saa, niin käy jossain muussa varaosaliikkeessä.

ruxu
17.03.2013, 17:53
Nyt tulee sitten kuvien kera kysymyksiä kun kyselyikäiseltä lapselta... Edelliset moottorirempat tein lähes 40 vuotta sitten, joten avustavia kommentteja otan kiitollisuudella vastaan.

1. Kansi on irti eikä näytä mielestäni että mitään vuotoja olisi ollut...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125663

2. Venttiileistä ei vielä ole havaintoa - pitää huomenna hakea sellainen venttiilijousien puristin. Kuinka paljon pitää vielä kannesta purkaa jos venttiiliseetit pitää työstää ja kansi oikoa? Venttiilit tietysti, mutta sen lisäksi? Nokka ei tule ulos vielä tässä vaiheessa ja nuo pienet kuusiokoloruuvit, jotka ilmeisesti pitää nostajien akselia paikallaan ovat tosi kireällä. Koputellessani nokka-akselin päästä irti hammashihnapyörää en huomannut että siinä on kaksi kiilauraa merkin 83 ja 84 kohdalla - kumpi on kasattaessa oikea kolo?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125664

3. En tiedä paljonko koneella on ajettu mutta ihmeen puhdas on esimerkiksi mäntä, tässä pyhittynä vain kangasrätillä. Onko männissä missään merkintää mahdollisesta ylikoosta? Mikähän tuo G on - Goetze?...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125665

4. Ei näytä tästäkään kohtaa kovin paljon käytetyltä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125668

5. Tällainen merkintä on männäntapin vieressä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125669

6. Kiertokangen laakerit ovat tämän näköisiä ja niissä on merkintä 3A28A. Kertooko se jollekkin jotain?...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125670

7. Runkolaakereiden kunto on tämä ja niissä on merkintä STD eli ovat vakiokokoa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125671

8. Kiertokankien kaulat...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125672

9. ... ja runkolaakerikaulat...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125673

10. Sylintereissä ei ole naarmuja ja yläkohdassa tuntuu pieni pykälä tuon ruskean alueen rajassa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125674
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125675

Minkälaisia käsityksiä koneistustarpeista syntyy näistä kuvista?

Muutama lisäkysymys. Vaihdelaatikon tuloakselin neulalaakeri kampiakselin päässä olisi varmaan hyvä ottaa ulos ja puhdistaa mutta saako sen ulos vain murusina. Mikähän mahtaa olla laakerin tyyppi?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125676

Lohkolämmitin on kiinni lohkossa ja lienee tiellä? koneistuksessa. Miten tuollainen lähtee irti ja lähteekö ehjänä?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125677

Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka jaksavat lukea nämä sepustukset ja neuvojaan jakaa!

Suikkajäbä
17.03.2013, 18:21
Kylä on komeeta jälkeä, kun vaan viittis ittekin :) Mutta tota silmälaakeria varten hankin itte Etrasta tollasen siäkehltä vetävän ulosvetimen. Tuon tapasen http://tuotteet.etra.fi/fi/g15425409/bahco-4521n-e-ulosvetaja , mutta ei silläkään laakeri ehjänä ulos tullut. Tosta löytyy laakerin alkp. numero kohta 23, http://suzuki.ilcats.ru/part/market/EU/flt/f3fba665667d20000000000000/cat/SJ410/modif/SJ410101/group/1/subgroup/5#ddtr_23 Eikä muuten ainakaan Porin yhdestäkään laakerifirmasta löytynyt tuon kokosta laakeria. Uus alkp. maksoi muistaakseni n.10€

Mielenkiinnolla seuraan koneen remontointia, kun tohon omaan tein 5000km sitten kansirempan ja nyt on alkanut kuluttaa älyttömästi öljyä. Ainakin mun mielestä 1L/200km on aikas paljon, mutta kun puristuspaineetkin on 12 kilossa oliskohan joku ohjurinkumi rikki tms..

Tomppaa_
17.03.2013, 18:34
Hyvältähän tuo näyttää. Ainut mikä pisti silmään oli tuon kampuran yksi kaula, vääristääkö kuva vai onko se oikeasti noin naarmuinen? Sormella jos kokeilet niin pitäisi olla ihan sileä, eli jos tunnet epätasaisuutta niin pilalla on, muussa tapauksessa vaan kaulojen kiillotus ja pyttyihin kevyt hooni. Hoonaus kannattaa teettää ihan koneistamolla, eli elä tee sellaisella jousikuormitteisella hoonilla. Se ei osaa huomioida jos sylinterit on soikeat. Kaivele myös jostain sylinterin ja männän maksimivälys (sanoit aikaisemmin että vaikutti väljältä) Jos se on kunnossa niin rengastat männät ja laittelet joka paikkaan uudet laakerit ja tiivisteet sekä puhdistat kaikki öljykanavat huolella niin avot. Lohkon tasopintakin kannattaa tarkistaa nyt kun sulla on kone tuossa vaiheessa. Helppo koneistuttaa suoraksi jos on heittoa. Venttiilit näet sitten irroittaessa onko painuneet kanteen. Jos ovat kunnossa niin kevyt läppäys ja uudet venavarren kumit ja taso suoraksi niin avot.

Nokka akseli irtoaa kun otat nuo nokkapukit irti. Merkkaa tussilla kaikkien osien paikat jotta saat samat osat omille paikoilleen. Oikean kiilauran paikan saat kun käännät nokan siten että ykkösen venttiilit on kiinni ja testaat kummalla uralla sattuu merkit kohilleen.

ruxu
18.03.2013, 21:21
Kiitos kaikille kommenteista!

Tänään tuli haettua venttiilijousityökalu - jolla ei tehnyt yhtään mitään. Onneksi Youtubesta http://www.youtube.com/watch?v=aZTnODXfDvA löytyi kikka kolmonen - kansi työpöydälle, sopiva hylsy ventiilijousen lautaselle ja napakka isku vasaralla. Kaikki paitsi yksi irtosi eka lyönnillä.

Kun kaikki oli kannesta purettu taisi paljastua se litrasen Suzukin koneen tavallisin vika - nokka-akselin laakerointi. Ensimmäinen laakeri selvästi väljä ja kulunut, jopa hieman leikannut kiinni...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125770
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125771

Ja kun ensimmäinen oli alkanut kulumaan niin tauti levinnyt jo myös toiseen laakeriin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125772
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=125773

Jos vain ensimmäinen laakeri olisi kulunut sen voisi kaiketi holkittaa ja hioa nokka-akselin laakeripinta - onko tällaista joku tehnyt? Mutta kun toinenkin laakeri on heikossa hapessa niin taitaa mennä vaihtokannen ja -nokan hakemiseksi. Niistäkin on tietysti vaikea mitään sanoa ennen kuin nekin purkaa.

Heguli
21.03.2013, 08:42
Itsellä aikanaan samaa ongelmaa nokka-akselin kanssa. Kyselin koneistajilta yms. mahdollisuutta kunnostaa vanha nokka ja kai sen kuntoon olisi saanut. Hinta tosin olisi ollut aika kova ja osa oli sitä mieltä, että ei se korjattuna kestä kuin alkuperäinen. Mene ja tiedä, ostin merkkiliikkeen kautta uuden akselin. Jos oikein muistan niin maksoi n. 250 eskoa. Nykyään voi jostain nettikaupasta tai eBay:stä saada halvemmalla.

Kannattaa pikkuisen (siis PIKKUISEN) isontaa niitä kannen öljykanavia, jotta yläkerran voitelu pelaa.

Mulla oli tuttu moottorimies apuna moottorin peruskorjauksessa ja hän osti ison kasan uusia osia koneeseen (venttiilit, tiivisteet, laakerit, männät, vesipumppu, jakopää jne). Osat olivat aika halpoja, eli ei ollut kustannuksena ihan mahoton. Ja koneistamolla kävi kansi ja lohko.Sitä en enää muista, mistä hän noita osia hankki.

ruxu
21.03.2013, 14:43
Vein eilen koneistamoon lohkon, kampiakselin ja männät. Samalla katseltiin kantta nokka-akseleineen, jotka saivat tylyn tuomion - kierrätykseen! Tuomio oli arvattavissa, joten minulla on jo Saksasta katsottuna uusi kansi http://www.teilesuche24.de/japanparts/zylinderkopf-xxsz001s?c=100380&at=4140 ja nokka-akseli http://www.teilesuche24.de/japanparts/nockenwelle-aasz000?c=100397&at=4140 Odotan kuitenkin vielä koneistamon mittaustuloksia, jotta selviäsi tarvitaanko samalla jotain muutakin. Öljypumppu ehkä kannattaisi myös uusia.

Mitkähän ne väljennettävät öljykanavat ovat (tulo + ensimmäinen nokan laakerikanava?)?

Muistan, joskus lukeneeni, että lisäöljynpainemittarin anturin voisi laittaa kanteen niin näkisi heti mikäli siellä alkaa mennä paineet huonoiksi. Mutta kannessa ei tietääkseni ole anturille sopivaa liitäntää eli sellainen pitäisi johonkin kohtaan tehdä.

ruxu
30.03.2013, 20:11
Moottori oli sen verran hyväkuntoinen, että selviää hoonauksella, männänrenkaiden ja runkolaakereiden uusimisella. Kansi ja nokka-akseli menikin sitten uusiksi. Tällä hetkellä odottelen osia koneistamolta, Motonetistä, ORS Offroadilta ja Teilsuche24:stä Saksasta.

Kun Olliltakin tuli tuo Swiftin jarrutehostinadapteri niin tulipa tässä odotellessa vedettyä jarruputket konehuoneen puolella...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=126776

Hyvin istui tuo Swiftin jarrutehostin paikoilleen tuolla adapterilla...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=126777

Vähän täytyy tutkia miten tuo jarrunesteen loppumisen anturi pitäisi kytkeä kun alkuperäisessä oli kolme johtoa ja tässä Swiftin anturissa vaan kaksi johtoa. Kun kytkin liittimiä yhteen johtosarjan puoleisessa kolmenapaisessa liittimessä niin ainoa valo, joka mittaristossa syttyi oli latauksen merkkivalo???
Katsoin sen jälkeen sähkökaaviota ja siinä kolmannessa johdossa on diodi ja kytkentä käy laturillakin. Ei oikein toiminta vielä valjennut...

Jatketaan huomenna jarrujen ilmauksella...

cybress
31.03.2013, 07:16
Ei valjennu mullekkaan nuo suzukin sähköt kun omaani kasasin..

alussa oli kaikki sähköt ihan sekasin ja osa sähköistä kokonaan hukassa..

Tulipellistä löyty 1 kpl mustia johtoja jossa oli abico rengas liitin päässä ,tökkäsin sen maihin niin kaikki alkoi toimimaan niinkuin pitää..

Ja toinen on se kun vaihdoin uuden laturin jossa on sis säädin niin kovalla kuormituksella sytyttelee laturin merkkivaloa mutta silti lataa ihan normaalisti, vaikka se valo palaa kirkkaasti, mittarilla mitattuna 14 ja risat syöttää virtaa..

onko sulla tietoa että minkäväriseen johtoon kytketään se käsijarrun anturin johto..mulla on se mittarinpään johto hukkunu johonkin..

ruxu
31.03.2013, 20:17
Ei valjennu mullekkaan nuo suzukin sähköt kun omaani kasasin...

onko sulla tietoa että minkäväriseen johtoon kytketään se käsijarrun anturin johto..mulla on se mittarinpään johto hukkunu johonkin..

Minulla kyllä toistaiseksi kaikki pelaa... katsotaan mitä sitten tulee eteen kun vaihdan tuon laturin sisäisellä säätimellä olevaan malliin...

Tuosta käsijarrun merkkivalojohdosta. Otin äsken kuvan jalkatilasta, jossa etualalla näkyy pistoliitin, johon tulee musta johto käsijarrun kytkimeltä ja menee oranssiin johtoon johtosarjassa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4813&pictureid=126828

Pientä takapakkia tuli tänään jarrujen ilmauksessa kun etusylintereihin ei alkanut menemään nestettä ollenkaan. Avaasin jarruputkiliitoksen pääsylinterissä ja pisaraakaan sylinteri ei ulos työntänyt. Ei muuta kun irti ja ihmettelemään. Mitään selvää vikaa ei löytynyt mutta kai se ensiksi on kokeiltava pääsylinterin korjaussarjalla...

cybress
31.03.2013, 20:29
ok,kiitoksia, täytyypi tutkailla tuota johtosarjaa että löytyiskö sieltä tuommonen.. btw, hyvän näköstä jälkee syntyy...

ruxu
01.04.2013, 08:44
Pientä kabiinin viimeistelyä. Penkit paikoillaan ja suhteellisen siistin näköiset. Tästä saan kyllä vaimoa kiittää, joka muokkasi "Motonetin yleismallisista perunasäkeistä" penkkeihin huomattavasti paremmin istuvat päälliset...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=126864

Penkinlämmittimiäkin tuli kokeiltua ja hyvin lämmittävät.

ruxu
06.04.2013, 21:09
Perjantaina sain lohkon koneistamosta mutta kasauksessa tarvittavia osia odotan edelleen Saksasta ja Motonetiltä. Saksan osat ovat lähteneet matkaan mutta sattui juuri tähän rakoon vielä se, että Motonet ilmoitti varaston siirrosta, joka viivästyttää toimituksia.

No odotellessa pisti lohkon toiseen moottoripukeisa, jossa aikoinaan hiekkapuhalsin ja massasin koria. Maalasin samalla lohkon mustaksi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=127123

Vanhaa vaurioitunutta kantta ihmetellessäni jäi vaivaamaan, että mistä öljy sinne kanteen oikein kulkee kun on ollut täälläkin puhe noiden kannen öljykanavien väljentämisestä. Osavammat kommentoikoon onko arvailuni oikea, että öljy tulee lohkosta nuolen osoittamasta reijästä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=127124

Kannessa taas on kuvassa auki ruuvattu kuusiokoloruuvi juuri tuon lohkon reijän kohdalla jossa on hieman 1 mm suurempi reikä poranterällä kokeilemalla pääteltynä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=127125

Onko tuo nyt se paikka joka pitää väljentää ja mikäli on niin paljonko tuota reikää kannattaa suurentaa?

ruxu
17.04.2013, 20:25
Pientä edistymistä taas tällä viikolla kun osia moottoriin alkoi kotiutumaan. Tosin pientä hämminkiä kannen kokoamiselle aiheutti se, että tuli 8 imuventtiiliä mutta ei yhtään pakoventtiiliä, joten niitä piti sitten vielä erikseen metsästää. Moottorista on alakerta kuitenkin jo koottuna...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128100

Väliprojektina otin Aisinin kaasarin työn alle - oli päältä paksun mömmön peitossa, vivusto jumitti ja kohokammio täynnä epämääräistä sakkaa. Purkamalla kokonaan ja uusilla tiivisteillä ja kalvoilla kasattuna tuli ihan toimivan tuntiseksi - saa sitten nähdä saako sen kunnon käyntisäätöihin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128101

Insa Special Trackeille tuli hankittua leveämmät vanteet -12 offsetilla, jotta mahtuvat pyörimään ilman että ottaa lehtijousiin kiinni. Täytyy vaan vielä auton tyylin mukaisesti maalata nuo vanteen reunat oranssilla kuten toisen rengassarjan alkuperäisissä vanteissa olen tehnyt...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128103

Insojen kanssa on tutkailtu tuota levikkeen tekoa kun kuvio tulee aika paljon yli lokasuojan. Parlokeista olin miettinyt tehdä mutta Etolasta saatava levikenauha istuisi myös aika hyvin - ainoa vika on sairas hinta 173€ kuuden metrin pätkästä! Lisäksi tarvitaan jokin tiiviste peittämään jäljelle jäävän raon ja kiinnitysruuvit...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128104

Toinen pikku väliprojekti oli ilmanottoaukon päälle tehty suoja, jotta lämppäri ei uudestaan täyty männynneulasista - on sen verran iso homma purkaa ja puhdista kenno...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128105

Eilen oli sitten myös kaikki kannen uudet osat tallin pöydällä, joten senkin kasausta pääsee nyt aloittamaan. Tuossa aikaisemmin kyselin tuloksetta kannen öljykanavan väljentämisestä ja tätä uutta kantta tarkistaessani huomasin, että siinä kuusioruuvissa oleva reikä on tässä uudessa kannessa hieman suurempi koska siitä meni 1,5 mm poranterä läpi...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128102

Tässä lopuksi vielä yksi kysymys - kun sekä kannen venttiiliseetit että venttiilit ovat uusia niin istuvatko ne yleensä koneistuksen jäljiltä tiiviisti vai pitääkö ne hioa vielä sisään hiomatahnalla?

Byrocrat
17.04.2013, 22:01
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128102

Tässä lopuksi vielä yksi kysymys - kun sekä kannen venttiiliseetit että venttiilit ovat uusia niin istuvatko ne yleensä koneistuksen jäljiltä tiiviisti vai pitääkö ne hioa vielä sisään hiomatahnalla?

Vaikka venat ovatkin uusia niin hyvä ne on hivaista paikoilleen tahnalla. Varmistaa sillätavalla paremman tiiviyden ja yhteensopivuuden.

Nuhapumppu
18.04.2013, 17:43
Vaikka venat ovatkin uusia niin hyvä ne on hivaista paikoilleen tahnalla. Varmistaa sillätavalla paremman tiiviyden ja yhteensopivuuden.
Samaa mieltä,ja samlla näkee mihin kohtaan venttiiliä se pitopinta oikein asettuu.

Tomppaa_
18.04.2013, 20:36
Ja vielä kolmaskin jep, eli kevyt läppäys hienolla hiomatahnalla tehdään aina. Kulmat ovat oikeat kun on uusia osia mutta kevyt läppäys asettaa osat kunnolla toisiaan vasten. Tuo 1.5 millin kokoinen reikä kuullostaa ihan kohtuulliselta. Ropun poistaminen ei ole suositeltavaa koska silloin saattaa käydä tilanne jossa kampuralle ei jää riittävästi öljynpainetta. Tuolla kuristuksella varmistetaan alakerran riittävä öljynpaine.

NiFa1
19.04.2013, 15:40
Voi piru kun on mahtavan näkönen projekti! En kai mie enää uskaltais pikitieltä tuommoisella autolla poistuakaan! :O Mutta iso peukku tälle projektille ja tekijälle!

ruxu
20.04.2013, 22:07
Kiitos kaikille läppäystä ehdottaneille!

Hioin venttiilit hienolla tahnalla ja paikoilleen laiton jälkeen tarkistin tiiveyden kaatamalla ylösalaisin olevan kannen palotilaan bensaa ja tarkailemalla mahdollista vuotoa imu ja pakokanavaan. Kolme ensimmäistä olivat ok mutta nelossylinterin imuventtiili vuoti ensimmäisen hionnan jälkeen. Tarkempi tarkastelu osoitti venttiilissä olevan pienen kohdan, joka ei hioutunut ollenkaan. Kahden lisähiontakierroksen jälkeen myös nelosen venttiilit olivat tiiviit.

Sen jälkeen tuli nokat koottua paikoilleen ja kansi kiristettyä lohkoon. Imu- ja pakosarjatkin sain tänään paikoilleensa....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128256

Sitten tuli taas pientä takapakkia - juuri kun olin tältä illalta lopettelemassa huomasin että nelossylinterin pakosarjaputken harakohdassa oli halkeama...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128257

Onko tämä yleistäkin Suskan pakosarjassa? Onnistuuko sen korjaaminen hitsaamalla? Ilmeisesti jollakin erikoispuikolla siinä tapauksessa - vai olisiko viisainta kysellä ehjää pakosarjaa tilalle?

Otra
20.04.2013, 22:33
Kyllä minulla on ainakin halkeillu ja joku yrittänny korjailla mutta koneenpesun jälkeen huomasi miten ilmakuplia tuli joka saumasta, eli ei hirveän onnistunut korjaus. Joku varmasti tuollaisen pystyy korjaamaankin.

Tomppaa_
21.04.2013, 09:08
Esilämmitys uunissa ja jälkilämmitys kans uunissa ja hitsaus jollain pehmeellä puikolla niin vois onnistua mut aika tuurinkauppaa on. Suosittelisin ostamaan ehjän.

turakoitsija
21.04.2013, 09:41
taitaapa olla ihan yleistä toi halkeaminen. meillä ainakii kolme sarjaa joissa sama vika.

psychobilly
21.04.2013, 09:52
Itellä on onnistunut kun on tehnyt tämän kaavan mukaan.

Valuraudan kylmähitsaus
Suurin osa valurautakorjauksista hitsataan puikolla ja nykyään enimmäkseen
kylmähitsauksena seuraavasti:
• Hitsaa lyhyitä, suoria palkoja (20-30 mm) paksuudesta riippuen
• Käytä ohuita puikkoja ja pientä virtaa
• Pidä keskimääräinen lämpötila alle 100 °C koko ajan
• Vasaroi hitsin pinta pyöreällä vasaralla HETI!!!hitsauksen jälkeen,tarvii olla nopea!! kun ei sen kylmän palon vasaroinnista enää ole apua. aina parempi jos on joku apunaputtaja.
Kylmähitsauksen tarkoitus on tuoda mahdollisimman vähän lämpöä
hitsauskohdan alueelle, minkä ansiosta jännitykset jäävät pienemmiksi.
Vasarointi venyttää hitsipalkoa, mikä laukaisee kutistumisjännityksiä ja estää
halkeamien syntymistä.
Hitsauslisäaineet valuraudalle

Puikko

Puhdas nikkeli OK 92.18 -
Nikkeli-rauta OK92.58 -
Nikkeli-rauta OK92.60
OK Tubrodur 15.66
Nikkeli-kupari OK 92.78 -
Seostamaton teräs (OK 48.00) (MAG-lanka: OK Autrod 12.51)

Valurautaliitoksen valmistelu
• Railojen tulee olla leveämpiä kuin teräksillä
• Terävät kulmat on pyöristettävä
• U-railot ovat suositeltavia
• Halkeamat on avattava kunnolla luoksepääsemisen varmistamiseksi
• Poraa pienet reiät halkeaman päihin, jotta sen eteneminen ei jatkuisi. noin 3mm halkeaman päästä

Tosin tiiän et on onnistuttu ja myös itse onnistunut mikilläkin tässä hommassa ja rosteripuikolla ja myös tuolla kuumahitsauksella/jälkilämmityksellä/villoissa ja sen jälkee jähtymään kuumennettuun hiekkaan., itse käyttänyt noista ihan jokaista metodia myös ja todennut ehdottomasti parhaaksi 1:seksi tuon kylmä hitsauksen koska sitä kun on noudattanut niin aina on valu hitsaus onnistunut.

ruxu
21.04.2013, 19:13
Itellä on onnistunut kun on tehnyt tämän kaavan mukaan.

Valuraudan kylmähitsaus
Suurin osa valurautakorjauksista hitsataan puikolla....

Kiitos hyvin seikkaperäisestä ohjeesta! Näin hyvän ohjeen jälkeen pitää kyllä kokeilla tuota kylmähitsausta - mikähän noista mainituista puikoista olisi suositeltavin tähän hommaan?

psychobilly
21.04.2013, 21:04
Tuo täys nikkeli ok 92.18 ja voit vielä tehostaa paineilmalla jäähdytystä ja myös vaikka kylmään vesi astiaan sarja osittain... muista onnistuneen hitsauksen jälkeen oikasta/plaanata pakosarjan laippa/tiivistepinnat jottei väännä pakosarjaa kiristäessä halki.

ruxu
25.04.2013, 20:36
Annettujen ohjeiden mukaan tuli pakosarjan halkeamat ensin esikäsiteltyä, sitten nikkelipuikolla hitsailtua naputtaen ja paineilmalla jäähdyttäen. Jälki ei ole kummoista kun aina myyvät minulle niitä "liimapuikkoversioita" mutta aika näyttää kestääkö...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128772

Seuraavana on tuo jakopään laitto vuorossa. Aiheuttaa pientä ihmettelyä nuo kohdistukset kun kahdesta opuksesta katsotut ohjeet ja todellinen tilanne eivät kaikilta osin ole yhtäpitäviä. Oheisen kuvan mukaiseen kohdistukseen olen päätymässä - nelospytty puristusvaiheen yläkohdassa ja nokan kiilaura on alaspäin (84)...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128773

Hämmennystä herättää myös se, että en löydä mistään sytytysennakon merkintöjä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128774

Kun jakopäästä ei tänä iltana saanut riittävää varmuutta niin kokosin yhden lokasuojalevikkeen malliksi paikoilleen. Ensin muovilista ruuveilla kiinni reunalistaan. Irtonaisena raon ja ruuvit peittävä tiivistenauha...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128775

Ja tiivistenauha paikoilleen painettuna. On jatkossa helppo joskus irroittaa niin voi huuhtaista kurat pois ettei ruostepeikko iske taas lokasuojan kaariin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=128776

Kekkeruusi
25.04.2013, 21:10
Sytkämerkithän on vauhtipyörässä.
Vaihdelaatikossa on kuskinpuolella pieni reikä mistä näkee ne sytkämerkit :)

MaHa
25.04.2013, 21:12
Meiän samuraissa on sytkäennakon merkinnät siinä muovisuojassa ja sit hihnapyörässä pieni ura. löysin tämmösen kuvan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3767&pictureid=98217

en tiedä sitte että onko litrasessa samanlainen systeemi. Hiton hieno projekti muuten jatka samaan malliin niin hyvä tulee;)

ruxu
25.04.2013, 21:17
Sytkämerkithän on vauhtipyörässä.
Vaihdelaatikossa on kuskinpuolella pieni reikä mistä näkee ne sytkämerkit :)

Kun nyt mainitsit niin palautui mieleen, että jossain vaihdelaatikon kopan kyljessä oli jokin kumitulppa. Täytyy huomenna katsastaa tallissa...

ruxu
04.05.2013, 20:51
Kohtapuolin alkaa moottori olla keulalle nostoa vaille. Pari viimeistä viikkoa on tullut pohdittua ja rakenneltua laturin ja ohjaustehostinpumpun kiinnityksiä. Laturiksi tuli hankittua alkuperäistä kaksi kertaa tehokkaampi Mazda 626:n laturi ja pumppuna on tuo perinteinen Opel Omegan malli. Koska kampiakselin päähän vielä tulee moniura- tai hammashihnapyörä vinssin isommalle hydraulipumppulle niin laturi, tehostinpumppu ja vesipumppu pitää saada pyöritettyä yhdellä kiilahihnalla. Tämän takia jouduin myös muokkaamaan Porlan pajalta hankittua tehostinpumpun kiinnikettä. Tällaisilla osilla ne pitäisi saada paikoilleen...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=129611

Ohjaustehostinpumpun paikkaa piti siirtää ylemmäksi, jotta jo olemassa lohkolämmitin mahtuisi - tosin sen liitospäätä hieman joutui taivuttelemaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=129612

Laturin säätöraudalle piti tehdä hieman jatkoa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=129613

Tässä koko häkkyrä koottuna. Kampiakselin hihnapyörän molemmin puolin on Nissan Cherryn nokka-akselin remmin kiristyspyörä. Näin sain kiilahihnan koskettamaan vetävää hihnapyörää riittävästi. Alkuperäisestä 750mm hihnan pituus kasvoi 1 200mm...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=129614

Huomenna jos saisi jonkun kaveriksi niin koneen voisi nostaa alas pukista kytkinpaketin asentamista varten - ja sen jälkeen nosto keulalle...

VesaN
08.05.2013, 21:15
Hieno ja upeasti toteutettu projekti.
Jaksaako laturinhihna pyörittää vesipumppua noin lyhyeltämatkalta luistamatta?

ruxu
10.05.2013, 20:09
Hieno ja upeasti toteutettu projekti.
Jaksaako laturinhihna pyörittää vesipumppua noin lyhyeltämatkalta luistamatta?

Ajattelin että jaksaisi pyörittää kun puhallinhuiska jää pois kun jäähdyttimen eteen tulee puhaltava sähköflekti. Tosin koko hihnasysteemi muuttuu vielä hieman kun ilmeni moottoria konehuoneeseen laittettaessa että ohjaustehostinpumppu osuu kiinni ohjausakselin ja -simpukan kumilaippaan.

ruxu
10.05.2013, 20:21
Purkuvaiheessa kun keula oli kokonaan purettuna niin tuo pienehkö moottori lähti omin kätösin nostamalla lattialle. Tämä yllytti ajatukseen, että kai tuo takaisin menee kahden miehen voimin - mutta kuivaharjoitus tallin lattialta osoitti pian tehtävän mahdottomuuden.

Eli sitten vaan 2x4:sesta pukkia rakentamaan ja töistä ketjutalja lainaksi niin jo lähti moottori matkamaan takaisin pesäänsä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=130172

Oli kyllä mukava kun moottori roikkui taljannokassa sillä vaikka kytkin oli huolella keskitetty niin vartin sen kanssa sai kuitenkin jumpata ennen kuin osui kaikki kohdalleen. Pieni muutostarve ilmeni kun moottori oli kiinnitettynä - ohjaustehostimen pumppu osui ohjausakselin kuminiveleen eli pientä kiinnitysmuutosta on vielä tiedossa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=130173

Sen jälkeen ei muuta kun apulaitteita, letkua ja piuhaa kiinni niin pääsee ottamaan koneesta savut...

dirtydog
14.05.2013, 14:30
Tosi huippu rojekti! Iso peukku! Iteltä loppuis aika ja tahtotila, kun näin siistii jälkee alkais tavottelee, ei kykene moni :) huhuh

nuti-90
14.05.2013, 21:53
peukkua:D

ruxu
19.05.2013, 20:20
Kiitos vaan kaikkille kannustavista sanoista, näillä jaksaa taas monta iltaa nikertää tallissa.

Vaan eipä ennen leimasedälle näyttöä enää kovin paljon tehtävää ole. Konehuoneessa on jo moottori alkanut hautautua apulaitteiden, letkujen ja johtojen alle. Ei puutu enää kun ohjaustehostimen letkut ja pakosarjan päälle tuleva imuilman esilämmityskotelo ja siitä lähtevä letku. Mutta talveenhan on nyt aikaa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131084

Tuolla toisessa topicissa kyselin jarrutehostimen alipaineen ottopaikkaa ja vastaan tässä nyt itselleni kun löysin ykköspytyn imukanavasta tullaisen 1/4" kierteellä olevan tulpan. Siihen kun huomenna haen sopivat liitososat niin homma on selvä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131085

Jäähdytin tuli ehostettua ja puhaltava sähköflekti kiinnitettyä sen eteen. Konepellin aukipitosalpa piti taivuttaa muutamalle uudelle mutkalle että mahtui säilytysasentoonsa...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131086

Kuten aiemmin kerroin niin laturihihnaviritys piti vielä ottaa uusiksi kun ohjaustehostimen pumppu otti kiinni ohjausakselin kuminiveleen. Laturinkin kiinnitys piti muutta ja heittää vielä kolmaskin taittopyörä kehiin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131087

Huomenna mennään Hydromarkettiin teettämään putket ohjaustehostinpiiriin. Hieman askarruttaa tarvitseeko ohjaustehostinöljy jonkinlaista jäähdytystä kun sitä öljyä piirissä on niin vähän. No voihan sellaisen lisätä myöhemminkin jos tarvetta ilmenee.

Kekkeruusi
19.05.2013, 21:07
Kyllähän sellanen lauhdutin olis hyvä olla , samallahan sen sinne laittaa ja teettää kerrasta oikeet letkut tehostajalle. Niin ei tarvi moneen kertaan sit tehdä