View Full Version : MutantRhino - Suska projekti (hitaasti etenevä)
Käynti Hydromarketilla tänään ei tuottanut ihan sellaisia letkuja kun halusin koska
paineletku jouduttiin tekemään pusserrusliitinletkuna käyttäen vanhoja liitospäitä. Pientä epäilyä pitävyydestä oli.
Tänään sitten vedet koneeseen, kanisterillinen bensaa tankkiin, jarrutehostimen alipaineletkun liitososat imusarjaan ja ohjaustehostimen letkut paikoilleen. Ja sitten koitti suuri hetki - lähteekö kone käyntiin ja millä lailla käy?
Aluksi jonkun aikaa startilla jurnuttamista että polttoainepumppu sai kaasarille bensaa. Ja sitten se vaan pamahti käyntiin. Kävi tasaisesti ja öljynpainetta tuollaiset 2 bar ja kaasua antaessa nousi 4 bariin. Ja sitten kurkkaus konehuoneeseen ja sitten mylly seis, koska jäähdyttimen poistohana vuoti ja ohjaustehostinpumpun toinen painepuolen liitos suihkutti ATF:ää lattialle.
Tällainen letkuviritelmä ohjaustehostinsysteemissä on...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131251
Ja lähempänä näkyy tuo painepuolen liitos, joka vuoti suoraan lattialle...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131252
Ei muuta kun lisäkiristystä niin alkoi ainakin toistaiseksi liitos pitämään. Jäähdyttäjän tyhjennyshana korjaantui tupla O-renkailla.
Lisää moottorin koekäyttöä. Latauskin tuntuu pelaavan merkkivaloa myöden, sammuu heti kun kone käy ilman mitään kierroksien nostoa. Ja sähköflektikin hyrähti käyntiin ihan niinkuin pitikin. Lämmin kone vastaa hyvin kaasuun ja käy tasaisesti vaikka kaasutin tuli säädettyä sormituntumalla ja sytytys perinteisellä valomeisselillä.
Eikä muuta kun tallin ovi auki ja ekalle koeajolle tallilta ylös talon pihaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131253
Toistaiseksi tehtyjä havaintoja,
- 6.5 välitetty jakis antaa tosi hitaan ryömintänopeuden joutokäynnillä
- kytkin tuntuu jotenkin melko äkäiseltä, lähes off tai on
- pakoputki rämisee kiinni johonkin takapäässä
Vielä pyöranlevikkeet ja peilit kiinni niin lähdetään leimalle...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131254
Hailuksi
21.05.2013, 08:28
Tää on kyllä mukava rojekti seurata, ja on kyllä mahottoman komiaa jäläkee tehty! Hattua nostettava, että intoo ja taitoo löytyy tehä vimosen päälle hyvä :D
Komia siitä tuli!
Simpukassa ja tehostimenpumpussa on molemmissa 16x1.5 kierteet, joten siihen saa kyllä sellaset nipatkin, mihin saa letkunpäät sopimaan suoraan. Banjopultti tai sitten ihan perusliitin.
Kekkeruusi
22.05.2013, 21:48
Todellakin hieno laite!
Kävitkö jo leimalla?
Mitähän katsuri sanoo noista katolla olevista valoista ?
Mitähän katsuri sanoo noista katolla olevista valoista ?
Ei ole leimalla vielä käyty - tehdään nyt muutamat pikkujutut vielä loppuun kuten pyöränlevikkeet, muutama sähköistys ja vararenkaan vanteen maalaus. Kenties ensi viikolla mennään jos muutamia säätöjä (valot, päästösäädöt, jarrujen testaus) saan naapurihuollossa tehtyä ennen sitä.
Nuo kattovalot on huomioitu katsastusta ajatellen - ne on kiinni neljällä ruuvilla ja pistokkeella ja otetaan leiman ajaksi pois.
Onse nätti, kun on nätisti tehty!!! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
Ja leimalla jos tulee ongelmia, niin se on jo sitten katsurin ongelma maastureita kohtaan!!!
Muista sanoa ettei edes kolkuttele pohjaa, ettei maalit/suojat saa kolhuja ettei pääse kosteus tekemään asioitansa!!!
Komia siitä tuli!
Simpukassa ja tehostimenpumpussa on molemmissa 16x1.5 kierteet, joten siihen saa kyllä sellaset nipatkin, mihin saa letkunpäät sopimaan suoraan. Banjopultti tai sitten ihan perusliitin.
Kiitos -näillä lisätiedolla marssin uudestaan Hydromarkettiin vaatimaan asiallisempia letkuja. Pienen väännön jälkeen tekivät uudet letkut omakustannushintaan. Nyt näyttääkin paljon asiallisemmalta, kaikki liitokset pitävät ja sain letkut paremmin sijoitettuakin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131632
Tänä viikonloppuna tuli tehtyä kaikkea pientä viimeistelyä - jarrusäiliön varoitusvalon johdotus, muutamien saumojen massaus, loput levikkeet paikoilleen ja varapyörän vanne ja ulkopeilit vedettyä happo/pohjamaaliin. Alkaa näyttää aika valmiilta...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=131633
Alkuviikosta voisikin jo sitten hakea liikennevakuutuksen ja ottaa värkki takaisin liikennekäyttöön 5,5 vuoden tauon jälkeen. Kenties ehtisi vielä viikolla leimassakin käydä - vielä mietin että mihinköhän pääkaupunkiseudun konttoriin tällainen rakennelma kannattaisi mennä esittämään...
Joo nuo katto valot kannattaa ottaa pois. Ittelle tuli sillon sanomista ku katolla oli led valoja,,mutta lisäpitkäthän saa olla eteenpäin katolla?
Eikö kannattais käyttää leimalla siinä Veturin konttorilla jos Mäntsälässä pidät majapaikkaa??
Ittellä siitä puljusta ihan ok kokemuksia....
Joo nuo katto valot kannattaa ottaa pois. Ittelle tuli sillon sanomista ku katolla oli led valoja,,mutta lisäpitkäthän saa olla eteenpäin katolla?
Eikö kannattais käyttää leimalla siinä Veturin konttorilla jos Mäntsälässä pidät majapaikkaa??
Ittellä siitä puljusta ihan ok kokemuksia....
Noista valoista jo tuossa aiemmin kerroin, että ne on kiinni neljällä ruuvilla ja pistokeliitännällä - eli otetaan leiman ajaksi pois.
Niin tuo konttori lähinnä pohditutti kun muita perheen autoja katsastettaessa Keravalla ja Mäntsälän toisessa kontorissa tuli kyseltyä muutamia asioita tämän Suskaprojektin tiimoilta niin ei saanut mitään muita vastauksia kun "Eipä ole tullut vastaan pitää sitten selvittää..."
Eli ajatuksessa tietysti häämöttää asiallinen katsastus ilman turhaa byrokratiaa ja lisäselvitytarpeita...
joo kannattaa ne ottaa sitte pois leiman ajaksi.
joo sehän on helpoin viedä semmoselle konttorille suzuki leimalle missä tietävät jotakin...
veturin konttorilla tuli aikanaaan patrollin kanssa tapeltua mutta inssi antoi periksi lopulta ja kilvet kainalossa pajalle patrollilla :D:D
Vielä loppumetreillä pientä takapakkia - niitä kun tuuppa näissä projekteissa aina välillä tulla. Eli pidempiaikaisessa moottorin käytössä alkoi jäähdyttäjä vuotamaan pienen matkaa täyttökorkin päästä, siinä ilmeni noin 10mm hiushalkeama. No ei hätiä mitiä, tina ja toho esille ja juotospaikka päälle. Ei vuotanut enää siitä kohtaa mutta kun lämpö nousi ja alkoi syntyä painetta niin ilmeni muita vuotoja - yksi jossain alalaidassa ja toinen ylävesiletkun liitoksen juuressa.
Kaikesta tästä seuraa kysymys - onko jostain saatavissa uutta jäähdytintä SJ410:iin?
Kekkeruusi
30.05.2013, 21:38
Oon omaani käyttänyt huollossa jossa jäähdytin koeponnistetaan ja korjataan halkeamat päädyissä.
Oma 410 susukin jäähyn korjaus makso 60e (Tinas toisen kyljessä olevan kiinnitys pellin kiinni sekä koeponnisti ja maalaa mustaks)
Oma 413 jäähyn korjaus makso 50e (molemmat kiinnityspellit irti--> niiden kiinnitys+ koeponnistus ja maalaus )
Laita privaa jos haluat tietää paikan Tampereella(tosin on niitä jäähdytin korjaamoita muuallakin)
Ei ole uutta syyläriä, mutta olis käytetty. Kehikon tinaukset ylhää irti, mutta ei vuoda. Pikku tinauksella kuntoon. Ei ole hinnan kiroissa ja suht läheltä löytyy. Laita yv:tä jos kiinnostaa.
Byrocrat
30.05.2013, 22:28
Vielä loppumetreillä pientä takapakkia - niitä kun tuuppa näissä projekteissa aina välillä tulla. Eli pidempiaikaisessa moottorin käytössä alkoi jäähdyttäjä vuotamaan pienen matkaa täyttökorkin päästä, siinä ilmeni noin 10mm hiushalkeama. No ei hätiä mitiä, tina ja toho esille ja juotospaikka päälle. Ei vuotanut enää siitä kohtaa mutta kun lämpö nousi ja alkoi syntyä painetta niin ilmeni muita vuotoja - yksi jossain alalaidassa ja toinen ylävesiletkun liitoksen juuressa.
Kaikesta tästä seuraa kysymys - onko jostain saatavissa uutta jäähdytintä SJ410:iin?
Ei paljoa kannata korjauttaa jos saa uuden hiukka päälle satasella!!
http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/suzuki-sj-413-1-3-44kw_v4485_g470.html
Päädyin luettuani viestinne samaan lopputulokseen kun Byrocrat ja tilasin äsken uuden jäähdyttäjän Saksasta Seekpart24:stä. Sieltä tuli aiemminkin tilattua moottorin osia, jotka tulivat suhteellisen nopeasti perille. Joten eiköhän minulla ole ehjä jäähdytin ensi viikon puolivälissä. Harmittaa vaan kun leimalle lähtö venyy koko ajan pienten juttujen takia, jotka tulee esille tässä loppumetreillä...
Tänään oli sitten Skumpan paikka...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=134485
Vihdoin ja viimein projekti katsastettu ilman huomautuksia ja kaikki muutokset kirjattu otteeseen. Valokaari oli pois katsastuksessa mutta kyllä sekin olisi kuulemma kelvannut työvaloineen auton käyttötarkoitus huomioiden...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=134486
Sitten viime viestin sain jäähdyttäjän ja koottuani osat lähdin jo kaksi viikkoa sitten leimaan mutta matka katkesi 9 km päähän koneen sammumiseen. Ensin epäiltiin polttoainepummpuvikaa, sitten ilmeni että jakopään hihna oli kuoriutunut ja lopuksi varsinainen syy - nokka-akseli oli leikannut kiinni öljynpuutteeseen. Ja tässä täytyy sitten tunnustaa että syy oli OMA MOKA kansipahvin kanssa! Eikä edes asennusnestettä tullut käytettyä - tapahtui vaan jokin ihmeellinen huolimattomuusherpaannus! No kantapään kauttahan kaiken oppi parhaiten.
Sitten taas uusi kansi ja nokka Saksasta, joka tuli viime perjantaina. Lauantaina MutantRhino oli taas iskussa ja tänään siis leimasin sen täällä Mäntsälässä. Sen jälkeen onkin alkuinnostuksissa jo ajettu 130 km...
Nyt pidetään projektissa pientä taukoa ennen auran rakentamista. Ja pitää välillä rempata vähän käyttöajokkejakin eli tehdä vaimon Mondeoon takajarruremppa.
Kyllä siitä hieno ja näyttävä suikka tuli.
tämä se oli..! Tänään mäntsälässä fixuksen pihalla. olin omaa autoani hakemassa pois ja hetken ehdin ihailemaan kyseistä kärryä. mietinkin onkohan palstalaisia.
kannattee siihen nokka-akselin laakeripukkien kohalle yleensä vaseliinia laittaa tai sentään öljyä,ettei leikkais kiinni,uusissakin nokissa tulee se rasva mukana
Mä en oikein ymmärrä tuota otteen 185R15/195R15 sekamelskaa?
Kävi katsurille selvästi pieni kirjauskämmi. Tärkeintä oli kuitenkin saada nuo 235/75R16 gummit otteeseen. Täytyy pyytää korjaamaan kun syksyllä käyn näyttämässä auravarustuksen konttorilla...
dirtydog
02.08.2013, 05:57
:)
Leiman saamisen jälkeen on vaan tullut satunnaisesti pörräiltyä lähitienoilla ja rakentelu on jäänyt vähemmälle. Ainoa vamma toistaiseksi oli ilmeisesti koottaessa hieman vahingoittunut taka-akselin stefa, jonka jouduin vaihtamaan ilmenneen öljyvuodon takia.
Nyt aloitin kuitenkin hydrauliikan loppurakentelun, jotta saisin aurankin keulalle ennen talven lumia. Pitkään mietin eri pumppu- ja voimansiirtovaihtoehtoja ja päädyin sitten laittamaan kampiakselin päähän 100 mm 6PK moniurapyörän, joka siirtää voiman pumpun päähän tulevaan 160mm moniurapyörään...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=139783
Kampiakselin hihnapyörää piti hieman tasoittaa ja tehdä välisovite niin Renault Meganen hihnapyörän sai istutettua jatkeeksi...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=139784
Audi A6:sen 160mm:stä hihnapyörää odotellessa sovittelin hieman hydraulipumppua ja hydrauliikan venttiiliryhmää kohdilleen...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=139785
Kunhan saan 160mm:sen hihnapyörään tehtyä kiinnitysholkin pumpun akseliin niin aloitetaan pumpun kiinnitys-/hihnakiristyssysteemin miettimistä.
Pientä päivitystä projektiin vaikka varsinainen rakentelu on jo ohi.
Hydrauliikka on saatu rakennettua ja toimivaksi. Paine menee ensin vinssille ja sen jälkeen paluuna ohjaustehostimelle. Piirissä on kahdet paineensäätimet. Melko ahdasta alkoi jo tulla konehuoneessa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=150400
Hihnatkin on saatu rakennettua uuteen uskoon. Väliaikainen ratkaisu oli juuri sellainen kun täällä palstalla kommentoitiin - hihna oli lähes poikki neljästä kohdasta. Nyt laturi ja vesipumppu pyöri vakiohihnalla ja hydraulipummpu 6PK hihnalla...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=150401
Hydraulivinssiä on käyty kokeilemassa puunkaatohommissa, jossa jäi neljä puuta konkeloon. Vinssi veti hitaasti mutta varmasti puut alas - meinasi yhden nostaa uudestaan pystyyn mutta onneksi huomasin ennen kuin olisi alkanut kaatumaan Suskaan päin.
Jos joku on ihmetellyt miksi talvi on niin vähäluminen niin alla on selitys. Kertaakaan ei ole päässyt kokeilemaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=150402
hienosti olet kaikki saanu sopimaan tuonne:)sehän on selvä kun tuommossen tekee niin sillon ei lunta ole:)
Viime talvena hieman kesken jäänyt auraprojekti tuli tänään vietyä päätökseen ja
sai iltapäivällä katsastusinssinkin hyväksynnän - yhdellä huomautuksella eturekkari pitää siirtää näkyviin auran takaa. Korotetun akselipainon maksimista jäätiin 12 kg alle. Nyt vaan odotetaan lumia...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=162515
Ajokalusto on tässä syksyn aikana mennyt kokonaan nelivetoiseksi ja Suzukivoittoiseksi kun tuli hankittua lyhyt GrandVitara päivittäiseen ajoon...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3586&pictureid=162516
Ónko tossa puskulevyssä kääntöä? Hienolta kyllä näyttää suzuki, Juhannuksena tätä ihastelin livenä Nummisten kokolla kun oli tien vieressä parkissa :)
Ónko tossa puskulevyssä kääntöä? Hienolta kyllä näyttää suzuki, Juhannuksena tätä ihastelin livenä Nummisten kokolla kun oli tien vieressä parkissa :)
Siinä on mekaaninen käsikääntö, koska hydrauliikka siihen olisi jo viennyt etuakselipainon yli sallitun 750kg. Siihen kyllä löytyy Warnilta sähköinen kääntö, joka ei paina kovin paljon - katotaan myöhemmin onko tarpeen kunhan harjoitellaan auraamista yhden talven...
Missäpäin vaikutat ja millä offikulkineella kun Nummisten kokolla olit...?
Nummisissa kotipaikka Tuusula/kellokoski asuinpaikkana tällä hetkellä. Sinisellä dobbeli tölkillä olin liikenteessä elikkäs tuolla -----> Dobbeli (https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/944643_10152446829892923_1901525719_n.jpg?oh=61bad 8b0a3efd514bb5ab552d4136de2&oe=548D7BD9)