PDA

View Full Version : Telamönkijän muutoskatsastus moottorikelkaksi


TarmoR
11.11.2010, 11:19
Pistettiin Can-Am 800max (EC-optio) telat ja nyt olisi tarkoitus muutoskatsastaa moottorikelkaksi. Mitä pitää muuttaa/lisätä ja mitä papereita tarvitaan? En ole vielä löytänyt Oulun seudulta sellaista katsastuskonttoria jossa olisivat innokkaita muutoskatsastukseen. Tietääkö kukaan sopivaa konttoria järkevän matkan päässä Oulusta?

dexta
11.11.2010, 11:55
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?f=3&t=22741&st=0&sk=t&sd=a&hilit=moottorikelkka

Tuola on vähä jottai juttua aiheeseen liittyen.

Joukka
13.11.2010, 17:36
Käsittääkseni ei onnistu enää, koska televetoinen mönkijä ei vastaa moottorikelkan määritelmää.
Kuulemani mukaan vain yksi ehdittiin väärin perustein rekisteröidä moottrikelkaksi.
Sitävastoin moottoripyörän voi katsastaa moottorikelkaksi, koska määritelmät täytyy 100%.
Määritelmässä lukee mm. että pitää olla suksi ja tela. Itselläni on KTM450 moottorikelkkana.
Mönkkäri on mielestäni vaarallisen leveä kelkkareiteille, ainakin silloin kun sillä tullaan minua vastaan.

Moottorikelkan rekisteröinti sinänsä on helppo toimenpide, jos rekisteröitävä laite on riittävän vanha.
Uudemmissa kun pitää olla luovarit uudesta asti. Ongelma tässä on se, että se ensimmäinen luovari on se kun laite lähtee tehtaalta, eli maahantuojan ostotosite käytännössä. Tuon paperin saaminen oli ainakin itselleni melkoinen puristus, mutta onnistui kuin onnistuikin, kun maahantuoja suostui kaivelemaan kirjanpitoaan taaksepäin ja luovutttamaan kyseisen kuitin minulle.
Riittävän vanhan raja on muistaakseni 6v tai 10v kohdalla.

EDIT: Tieliikenteesen rekisteröidyn vermeen katsastaminen moottorikelkaksi on tietty helpommaa kaikissa ikäluokissa, koska tällöin riittää pelkkä rekisteriote, ei muita todistuksia. Katsastuksessa mitataan paino puntarilla ja äänet ohiajolla, raja oli vissiin jotain 69db 10 metrin päästä (isolla vaihteella lähes tyhjäkäynnillä...)

/Joukka

bluevan
13.11.2010, 18:08
Viimetalvena ainakin vielä onnistui koska kaveri rekisteröi mönkkärin telasarjalla kelkaksi
jotta saa ajaa sillä pohjoisessa kelkkareittejä mitä ei olisi saanut tehdä jos olisi otteen mukaan ollut mönkkäri.

Joukka
13.11.2010, 18:22
tjaa, sitten lienen saanut väärää huhutietoa konttorilta tai sitten määräykset tiukkeni juuri viime talvena.
EDIT: Itse katsastin myöskin viime talvena, mutta siis moottoripyörän moottorikelkaksi.
/Joukka

gikseri
13.11.2010, 20:52
Mitäs muuten nuo telasarjat nykyään maksaa? Ja mitä eroa on talviteloissa ja sellaisissa joita voi käyttää ympäri vuoden?

Riittävän vanha on 10v.

-MaTTi-
13.11.2010, 23:35
Mitä pitää muuttaa/lisätä ja mitä papereita tarvitaan?

Täältä löytyy faktat: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/7608D8A9-DD3A-482D-8D62-7E0E64D06073/0/ATT22008.pdf

Ja täältä tuo 6 luku: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060274

6 luku
Maastoajoneuvo
40 §
Renkaat ja telaketjut

1. Maastoajoneuvossa tulee olla ilmarenkaat tai kumipäällysteiset telat.

2. Maastoajoneuvossa, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 10 km/h, saa olla umpirenkaat tai metalliset telaketjut.
41 §
Ohjauslaite

1. Maastoajoneuvon ohjauksen voimansiirrossa saa käyttää erillisen pumpun tuottamaa nestepainetta edellyttäen, että tiettyä ohjauspyörän asentoa vastaa määrätty ohjaavien pyörien asento ja että moottorin pysähtyessä ajoneuvoa voidaan tyydyttävästi ohjata.

2. Maastoajoneuvossa saa käyttää myös eri puolien pyörien tai telojen pyörimisnopeutta muuttamalla ajoneuvoa ohjaavaa laitetta. Tällöin saa ohjauksen voimansiirtoon käyttää käyttövipuun yhdistetyn venttiilin ohjaamaa nestepainetta.
42 §
Peruutuslaite

Peruutuslaitetta ei vaadita maastoajoneuvossa, jonka omamassa on enintään 0,3 tonnia.
43 §
Nopeusmittari

Nopeusmittaria ei vaadita maastoajoneuvossa, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h.
44 §
Jarrut

1. Maastoajoneuvossa tulee olla tehokas käyttöjarru ja seisontajarru tai käyttöjarrun pidätyslaite.

2. Maastoajoneuvossa jarruin varustettujen akselien tai telaparien tulee kantaa vähintään puolet ajoneuvon kokonaismassasta.

3. Jarrun hallintalaite saa olla rakenteeltaan sellainen, että sillä voidaan erikseen jarruttaa ajoneuvon eri puolien pyöriä ja teloja. Eri puolien pyörien hallintalaitteet on voitava kuitenkin luotettavasti kytkeä toimimaan yhdessä, jollei rakenteeseen sisälly erillistä, kaikkiin jarrutettuihin pyöriin tai teloihin vaikuttavaa hallintalaitetta.
45 §
Pakoputkisto

1. Maastoajoneuvon pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

2. Pakoputken pään tulee olla sijoitettu ja suunnattu siten, ettei pakokaasuista aiheudu haittaa ajoneuvon matkustajille tai muille tien käyttäjille.
46 §
Melun rajoittaminen

Moottorikelkassa on oltava tehokas äänenvaimennin. Moottorikelkan äänen voimakkuus, mitattuna standardin SAE J192A mukaisesti, ei saa olla suurempi kuin 78 dBA.
47 §
Tuulilasi ja muut ikkunat

1. Maastoajoneuvon tuulilasin ja mahdollisten muiden ikkunoiden tulee olla varmuuslasia tai muuta sellaista ainetta, että leikkaavien särmien syntyminen lasin särkyessä jää mahdollisimman vähäiseksi. Lasin tulee tyydyttävästi kestää liikenteessä esiintyviä mekaanisia, ilmastollisia ja kemiallisia rasituksia sekä kulutusta. Sen tulee lisäksi olla riittävän läpinäkyvää eikä se saa aiheuttaa sen läpi nähtävän kohteen vääristymistä eikä liikenteen ohjauksessa käytettävien värien sekaantumisen vaaraa.

2. Moottorikelkkaan saa asentaa tuulisuojan edellyttäen, ettei se haittaa näkyvyyttä kuljettajan paikalta tai kuljettajan mahdollisuutta hallita moottorikelkkaa. Tuulisuojan tulee olla riittävän luja ja valmistettu läpinäkyvästä, yleensä vähintään 2,0 mm paksusta muovista tai vastaavasta aineesta, joka särkyessään ei muodosta teräviä särmiä.
48 §
Huurteen- ja sumunpoistolaitteisto

Maastoajoneuvossa, jonka ohjaamo on umpinainen, tulee olla laitteisto huurteen poistamiseksi tuulilasin ulkopinnalta ja sumun poistamiseksi tuulilasin sisäpinnalta. Huurteen- ja sumunpoistolaitteiston tulee olla kuljettajan säädeltävissä.
49 §
Tuulilasin pyyhin ja pesin

1. Maastoajoneuvossa, jonka ohjaamo on umpinainen, tulee olla koneellinen tuulilasin pyyhinjärjestelmä ja pesinjärjestelmä. Pyyhkimen tulee puhdistaa märkää tuulilasia vähintään 45 edestakaisen iskun nopeudella minuutissa. Pyyhin saa toimia jaksottaisesti, jos iskujen määrä täyttää edellä sanotun vaatimuksen.

2. Maastoajoneuvon tuulilasin pesulaitteen nestesäiliön tilavuuden tulee olla vähintään yksi litra.
50 §
Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet

1. Maastoajoneuvossa tulee olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:

a) lähivalaisin;

b) suuntavalaisimet, jos ajoneuvon ohjaamo on umpinainen ja sen omamassa on suurempi kuin 0,5 tonnia;

c) takavalaisin;

d) etu-, sivu- ja takaheijastimet;

e) ajoneuvon ulkopuolelle yli yhden metrin edessä tai takana ulottuvan muuta rakennetta kapeamman rakenneosan tai varusteen merkitsemiseksi sivuille näkyvät ruskeankeltaiset heijastimet.

2. Maastoajoneuvossa saa sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:

a) kaukovalaisin;

b) jarruvalaisin;

c) etuvalaisin;

d) poliisiajoneuvossa ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa moottorikelkassa vilkkuva sininen varoitusvalaisin ja enintään yksi eteenpäin suunnattu punainen vilkkuva pysäytysvalaisin sekä korin tai ohjaamon katolla merkinnällä "POLIISI" tai "POLIS" taikka tullia tai rajavartiolaitosta osoittavalla tunnuksella varustettu sininen valaistu kilpi;

e) hälytysajoneuvona käytettävässä maastoajoneuvossa, tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävässä maastoajoneuvossa, tiepalveluajoneuvossa ja, milloin muuta erityistä syytä on, Ajoneuvohallintokeskuksen luvalla muussakin maastoajoneuvossa ruskeankeltainen vilkkuva varoitusvalaisin;

f) välttämättömät työ- ja apuvalaisimet.

3. Ajoneuvon molemmilla puolilla vaadittavat valaisimet ja heijastimet on sijoitettava enintään 0,40 metrin etäisyydelle ajoneuvon sivusta. Heijastimet on sijoitettava enintään 0,90 metrin korkeudelle.

4. Suuntavalaisimia, sivuheijastimia ja muuta rakennetta kapeamman rakenneosan tai varusteen merkitsemiseen käytettäviä ruskeankeltaisia heijastimia lukuun ottamatta moottorikelkassa vaaditaan vain yksi 1 tai 2 momentissa tarkoitettu valaisin ja heijastin.
51 §
Lähi- ja kaukovalaisimet

Maastoajoneuvon lähi- ja kaukovalaisimen tulee olla tyyppihyväksytty liitteen 1 taulukon kohdassa 14 tai 14 e mainitun lähi- ja kaukovalaisimia koskevan direktiivin tai sitä vastaavan E-säännön mukaisesti taikka olla muu lähi- ja kaukovalaisimeksi sopiva valaisin. Lähi- ja kaukovalaisimessa käytettävän lampun tulee olla tähän valaisimeen tarkoitettu.
52 §
Suuntavalaisimet

1. Maastoajoneuvon suuntavalaisimien tulee olla edessä ja takana vähintään 0,60 metrin etäisyydellä toisistaan. Suuntavalaisimen tulee näyttää ruskeankeltaista vilkkuvaa valoa, ja sen lampun tehon tulee olla vähintään 4 W.

2. Maastoajoneuvossa, jonka pituus on enintään 4,60 metriä, saa 1 momentissa tarkoitetut suuntavalaisimet korvata kummallakin sivulla yhdellä valaisimella, joka näkyy eteenpäin ja taaksepäin.

3. Kuljettajaa varten tulee olla suuntavalaisimien toimintaa osoittava ilmaisin.
53 §
Jarru-, etu- ja takavalaisimet

1. Maastoajoneuvon jarruvalaisimen tulee toimia käyttöjarrua käytettäessä. Jarruvalaisimen tulee näyttää punaista valoa taaksepäin.

2. Etuvalaisimen tulee näyttää valkoista ja takavalaisimen punaista valoa. Etuvalaisimen tulee olla kytketty toimimaan samanaikaisesti lähivalaisimen kanssa ja takavalaisimen lähi- ja mahdollisen etuvalaisimen kanssa.
54 §
Vilkkuva varoitusvalaisin

Vilkkuvan varoitusvalaisimen tulee olla tyyppihyväksytty E-säännön n:o 65 mukaisesti tai Ajoneuvohallintokeskuksen hyväksymä.
55 §
Poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen maastoajoneuvon pysäytysvalaisin

Pysäytysvalaisimen tulee syttyä ja sammua 1–2 kertaa sekunnissa. Pysäytysvalaisimen valovoiman valaisimen referenssiakselin suunnassa ja siitä vähintään 5° poikkeavassa suunnassa tulee olla vähintään 500 kandelaa. Valaisimen tulee olla sijoitettu ajoneuvon pituussuuntaiselle keskiviivalle tai vasemmalle puolelle katolle, tuulilasin taakse tai puskurin yläpuolelle.
56 §
Heijastimet

Maastoajoneuvon heijastimien tulee olla tyyppihyväksytyt liitteen 1 taulukon kohdassa 14 a mainitun heijastimia koskevan direktiivin tai sitä vastaavan E-säännön mukaisesti. Eteenpäin suunnattujen heijastimien tulee olla valkoiset, sivulle suunnattujen ruskeankeltaiset ja taaksepäin suunnattujen punaiset. Heijastimet eivät saa olla kolmion muotoiset.
57 §
Äänimerkinantolaite

1. Maastoajoneuvon äänimerkinantolaitteen äänen voimakkuuden seitsemän metrin etäisyydeltä ajoneuvon edestä mitattuna on oltava vähintään 93 dBA ja enintään 104 dBA, moottorikelkassa kuitenkin vähintään 89 dBA tai, jos kelkkaa ei ole varustettu akulla, vähintään 76 dBA.

2. Äänen tulee olla yhtäjaksoista ja äänenkorkeudeltaan tasaista.

3. Maastoajoneuvossa saa olla jaksottaista ääntä antava, ajoneuvon peruuttaessa tai peruutusvaihteen ollessa kytkettynä toimiva peruutushälytin. Peruutushälyttimen äänen voimakkuus seitsemän metrin etäisyydeltä ajoneuvon takaa mitattuna ei saa olla suurempi kuin 75 dBA.

4. Hälytysajoneuvona käytettävässä moottorikelkassa tulee olla äänenkorkeudeltaan vaihtelevaa tai jaksottaista ääntä antava äänimerkinantolaite, jonka äänen voimakkuus on seitsemän metrin etäisyydeltä ajoneuvon edestä mitattuna suurempi kuin 104 dBA. Tällaista laitetta ei saa asentaa muuhun moottorikelkkaan.
58 §
Taustapeilit

1. Maastoajoneuvossa, moottorikelkkaa lukuun ottamatta, tulee olla taustapeili.

2. Umpinaisella ohjaamolla varustetun maastoajoneuvon taustapeilin on oltava näkyvissä tuulilasin pyyhkimien puhdistaman tuulilasin osan tai sivuikkunan läpi.
59 §
Näköesteet

Maastoajoneuvossa tulee tuulilasin sekä ohjaamon sivulasien tai -suojusten olla rakenteeltaan ja kunnoltaan sellaiset, että kuljettajalla on mahdollisimman esteetön näkyvyys eteen ja sivuille. Niiden kohdalle ei ajoneuvon sisä- tai ulkopuolelle saa erityisesti määrättyjen merkkien ja laitteiden lisäksi ripustaa tai kiinnittää mitään merkkejä, esineitä tai laitteita, jotka voivat haitata näkyvyyttä.
60 §
Hätäkatkaisin

Moottorikelkassa tulee olla laite, joka pysäyttää ajoneuvon kuljettajan menettäessä otteensa sen hallintalaitteista.

Viipo
14.11.2010, 05:00
Haluaako joku referoida ja kiteyttää oleelliset pointit?

Joukka
14.11.2010, 23:15
Täytyy perua sanomisia eli kyllä mönkkärin saa edelleen rekisteröityä moottorikelkaksi. Kahlasin Finlexiä läpi, enkä löytänyt määritelmästä, että moottorikelkassa pitäisi olla suksi sekä tela.

Lyhyesti sanottuna katsastus on todella helppoa, kun tarvittavat luovarit tai rekisteriote on vain olemassa. Muita papereita ei tarvita. Moottorikelkan kun ei tarvitse olla hyväksytty oikeastaan mihinkään. Riittää kun telaveto löytyy ja paino on alle 500kg. Lisäksi tietty normihommat pitää olla kunnossa eli ajovalot ja jarruvalo sekä töötti ja nopeusmittari. Nopeusmittariakaan ei tarvitse, jos muistaa sanoa katsastuksessa, ettei tää peli kulje kuin 39km/h . Käytännössä ainoa lisäys muihin vehkeisiin verrattuna telan lisäksi on, että asentaa heijastimet, eteen kirkas, taakse punainen ja sivuille keltainen. Moottorikelkan voi siis tehä vaikka kokonaan itse nurkissa löytyvistä romppeista ja eiku leimalle. Änkkäriin sen verran villaa lisää, että äänet pysyy sallituissa.

Saas nähä joutunko tämänkin kertomuksen vetää takaisin muutaman vastauksen jälkeen, ootellaan.

/Joukka

AlluK
15.11.2010, 11:53
Lyhyesti sanottuna katsastus on todella helppoa, kun tarvittavat luovarit tai rekisteriote on vain olemassa.
.............
Moottorikelkan voi siis tehä vaikka kokonaan itse nurkissa löytyvistä romppeista ja eiku leimalle.
..............
Saas nähä joutunko tämänkin kertomuksen vetää takaisin muutaman vastauksen jälkeen, ootellaan.

/Joukka

Mistäs niitä papereita siihen itsetehtyyn saapi :)

edit. jaa niin varmaankin niillä mönkkärin papruilla, meinas alkuperäinen aihe unohtua