Kirjaudu sisään

View Full Version : Starttiapuja hitsikoneesta


Eskimo
20.10.2010, 19:36
Pakko raportoida kun meni niinkuin elokuvissa Åkermanin startti aamulla.

Koneessa akut tyhjänä eikä kunnon akkuja lähellä. Ei edes yrittänyt startata.

Kaveri kuittasi, että kai sulla hitsikone tontilla ja olihan se.
Akkukaapeleilla invertteri kiinni koneeseen. Puikko-osa plussaan ja maa runkoon.
Jännitemittari kaveriksi monitoroimaan akkujen jännitettä.

Hitsikoneen virran säädöllä esiladattiin akut 28-32V jännitteellä about 10 minuuttia. Virran säätö on tosi tarkkaa. Hyppää jännite nopeaan vaarallisen korkeaksi. Kokoajan pitää säätää.
Hitsikoneen lepojännite on kuitenkin luokkaa 60V.

Kun akuissa sen verta voimaa, että solenoidi jaksoi kytkeä startin tulille niin virrat kaakkoon invertteristä ja kone tulille niinkin ei mitään.
Jännite pysyi noin 24 voltissa startin aikana.

Jännitemittari on ihan pakollinen tässä hommassa. Muuten tulee akut silmille.

Jani E
20.10.2010, 19:43
samanlaisia hurjia tarinoita kuullut myös, kuinka käynnistetään vanaja puikkokoneella, ja ilman mitää jänniemittareita :D

Yölento
20.10.2010, 19:48
Joskus aikaa sitten isäukko lataili isoja koneen akkuja vanhalla Kempin suuntaajalla pikkuvirralla eikä ne siitä halkeilleet. Tuo käynnistys oli kyllä ihan uutta...pitää joskus muistaa (tosin on hj että saa myös 24v). Töissä katsoivat hoomoilasena kun ekan kerran näkivät kuinka kuorma-auton rengas nousee vanteelle pilotilla :D

Viipo
20.10.2010, 19:54
Naapurin vanha majori on kanssa lyöty tulille Hakaksen isolla tasurilla, kun ei muuta keksitty. Akussa oli vähän paukkuja, muttei ihan jaksanu kunnolla pyörittää, niin maakäpälä startin johtoon ja puikolla runkoon pikku hippaus. (Majorissa oli päinvastaset sähköt, plussa rungossa)

jakenbj
20.10.2010, 19:58
Kempin Tylarcilla pistettiin Norjassa pakkasaamuna scania tulille.Eikä ollu mittareita...

Eskimo
20.10.2010, 20:04
Kyllä siinä varmaan tieto lisää tuskaa mutta rajuja jännitteitä sinne saa akuille ilman mittareita.

Tuossa mun invertterissä on 10-160A virta-alue nupissa ja jännite oli sen 28-32 V 10-30A virralla. Siitä kun nosti niin jännite kiipeili pahimmillaan 50 voltissa.
Maa oli tosiaan rungossa ja kun virtaa meni liikaa niin päävirtakytkimestä alkoi tulla käyttösavua pihalle.
Poltti vissiin rasvoja pinnoilta :D

geedee240
20.10.2010, 20:07
Kuollut Hiivatti (iveco) pakkasyön jälkeen, ei etes merkkivalot syttynyt. 80-120 ampeeria suoraan vanhalla kempin muuntajalla virtaa tyhjiin akkuihin.. ja lähti melkein kuin palmun alta käyntiin. Edellyttää muuten että kaveri on avainta kääntämässä samalla hetkellä kun virtaa tumppaa akuille:p

HRD
20.10.2010, 20:11
Joskus pikku nööseinä kaverin kans koitettiin ladata fiat 127 akkua ja pyörittää starttia halpis muuntajalla. Jännä homma ettei mitään tapahtunu. :D :D

Pete
20.10.2010, 20:25
Junnuina ladattiin rannekellonpattereita auton akusta. Se se vasta oli tarkkaa puuhaa:D

joker
20.10.2010, 21:19
Loppina kans laitettiin virtaa hakas + mikistä voimaa akkuihin. Eipä enään tohtisi tuallaista tehä :o

Nuhapumppu
20.10.2010, 21:52
Itse olen vierestä seurannut kuinka lyödään puikkokoneella pyöräkone käyntiin,maa runkoon,kone isolle ja suoraan isketään puikolla startin napaan,pyörii kohtuu vihaisesti mutta saa olla tarkkana ettei riko starttia. Jotenkin tuntuu että jäis itseltä kokeilematta.

kunevis
21.10.2010, 19:51
On kans jokusen kerran tullu 8011 zetori käynnistettyä puikko inventterillä
eikä oo akku sitä moittinu :)

Bj Andy
21.10.2010, 20:34
Jos olisi kysytty niin olisin väittänyt ettei invertteristä ole startti avuksi,mutta ilmeisesti on.

Joskus omalla kokeilin niin silloin se ei ainakaan onnistunut,liekkö sitten liian vähän virtaa....

BJ-40/76
22.10.2010, 00:11
Itselläni -80 luvun Kemppi mig, ja siinä jo alunperin nuo lataus yms. mahdollisuudet, muistaakseni suuruusluokkaa
70A 12v....

Nuo kommentit muuntajalla apuvirtaa... kannattaa jättää kokeilematta, sillä laturi (ja muu elektroniikka)
kärähtää, akkuhan oli jo paska.

Kuten jo aiemmin todettiin, mig:llä voi ladata akkuja (ja antaa apuvirtaa) koska mig on vakiojännite (dc) lähde.
puikkokoneet ovat vakiovirta lähteitä.
Ts. dc puikkokoneet työntää haluttua virtaa, jännite vaihtelee tarpeen mukaan -> kun akku täyttyy, niin jännite nousee "taivaisiin" -> elektroniikka kärähtää, ja akkuhan oli jo paska:confused:

Jopa nuo kaupan "startterit-" antaa semmoista jännitettä että nuo "sähkö-"autot heittää lukikan nurkkaan!!!!

-> itselläni C-tek 7000 ? merkkinen 7 amppeerin akkulaturi, ja se maksaa 4x niin paljon kun tuplasti riskimmät
halpakaupan laturi!
Ja alko vituttaan oikein urakalla kun ostin tuon c-tekin!; Miksi on pitänyt kärsiä noita halpoja paskoja:eek:

Noista start boost:sta epävirallinen "ennätys" lienee ML mersulla, remppa makso huhupuheiden muka tosi paljon
kilo euroja.

-> Jos "sähköauto", niin taksi, hinuri ja korjaamo voi olla tosi halpa vaihtoehto.

Bj Andy
22.10.2010, 08:32
Itselläni -80 luvun Kemppi mig, ja siinä jo alunperin nuo lataus yms. mahdollisuudet, muistaakseni suuruusluokkaa
70A 12v....

Nuo kommentit muuntajalla apuvirtaa... kannattaa jättää kokeilematta, sillä laturi (ja muu elektroniikka)
kärähtää, akkuhan oli jo paska.

Kuten jo aiemmin todettiin, mig:llä voi ladata akkuja (ja antaa apuvirtaa) koska mig on vakiojännite (dc) lähde.
puikkokoneet ovat vakiovirta lähteitä.
Ts. dc puikkokoneet työntää haluttua virtaa, jännite vaihtelee tarpeen mukaan -> kun akku täyttyy, niin jännite nousee "taivaisiin" -> elektroniikka kärähtää, ja akkuhan oli jo paska:confused:

Jopa nuo kaupan "startterit-" antaa semmoista jännitettä että nuo "sähkö-"autot heittää lukikan nurkkaan!!!!

-> itselläni C-tek 7000 ? merkkinen 7 amppeerin akkulaturi, ja se maksaa 4x niin paljon kun tuplasti riskimmät
halpakaupan laturi!
Ja alko vituttaan oikein urakalla kun ostin tuon c-tekin!; Miksi on pitänyt kärsiä noita halpoja paskoja:eek:

Noista start boost:sta epävirallinen "ennätys" lienee ML mersulla, remppa makso huhupuheiden muka tosi paljon
kilo euroja.

-> Jos "sähköauto", niin taksi, hinuri ja korjaamo voi olla tosi halpa vaihtoehto.

Just näin eli muuntajahan on muuntaja niinkuin jokainen peruskoulun käynyt tietää, muuntaja on vaihtovirta laite,ja tasasuuntaaja on tasasuuntaaja eli antaa tasavirtaa.

pahapaimen
22.10.2010, 17:39
Mikillä lähtee diesel mersukin lumihangesta käyntiin, eikä tartte hehkuttaa:D

Rekisteröimätön
22.10.2010, 19:43
Ei kauheesti ujostuttais tota kokeilla mihinkään
tikapuuhermostoiseen vanhukseen. Korkeintaan
soittimen sulake irti ennen operaatiota.
Noi modernit Mersut sen sijaan on jo aikaa sitten
ryövänny "pimeyden ruhtinaan" arvonimen ittelleen.
Ei ne tartte mitään boostereita sen aikaansaamiseen.
Miks kukaan sellasesta haluaa maksaa mitä ne maksaa
on jotain ihan käsittämätöntä. On nimittäin jo suvun
pahin mesefanaatikkokin nähny päivänvaloa kun äijän
syömähammas(taksikuski) oli ekasta vuodesta
3 kuukautta pajalla nimenomaan sähkövikojen takia.
Aika salettiin viimeinen johtotähti tossa osoitteessa...

Bj Andy
22.10.2010, 21:07
Ei kauheesti ujostuttais tota kokeilla mihinkään
tikapuuhermostoiseen vanhukseen. Korkeintaan
soittimen sulake irti ennen operaatiota.
Noi modernit Mersut sen sijaan on jo aikaa sitten
ryövänny "pimeyden ruhtinaan" arvonimen ittelleen.
Ei ne tartte mitään boostereita sen aikaansaamiseen.
Miks kukaan sellasesta haluaa maksaa mitä ne maksaa
on jotain ihan käsittämätöntä. On nimittäin jo suvun
pahin mesefanaatikkokin nähny päivänvaloa kun äijän
syömähammas(taksikuski) oli ekasta vuodesta
3 kuukautta pajalla nimenomaan sähkövikojen takia.
Aika salettiin viimeinen johtotähti tossa osoitteessa...

Aamen...

MakeG
22.10.2010, 21:44
Ei kauheesti ujostuttais tota kokeilla mihinkään
tikapuuhermostoiseen vanhukseen. Korkeintaan
soittimen sulake irti ennen operaatiota.
Noi modernit Mersut sen sijaan on jo aikaa sitten
ryövänny "pimeyden ruhtinaan" arvonimen ittelleen.
Ei ne tartte mitään boostereita sen aikaansaamiseen.
Miks kukaan sellasesta haluaa maksaa mitä ne maksaa
on jotain ihan käsittämätöntä. On nimittäin jo suvun
pahin mesefanaatikkokin nähny päivänvaloa kun äijän
syömähammas(taksikuski) oli ekasta vuodesta
3 kuukautta pajalla nimenomaan sähkövikojen takia.
Aika salettiin viimeinen johtotähti tossa osoitteessa...

Painavaa asiatietoa nyybillä...
:D
Se on kyllä kun yhellä onnettomalla hajoo auto niin kaikki 10 miljoonaa ennen sitä valmistettua on sen perusteella ihan hanurista...
Niin se miksi kommentoin on se kun mulla on ollut 2001 lähtien kolme uudehkoa tähtinokkaa ja ainoa järkyttävä sähkövika oli siinä ensimmäisessä kun meni jarruvalokytkin rikki polkimen alta.
On ne kyllä huonoa laatua...

Jappi
22.10.2010, 23:48
Nih,ihan romuja kun jo puoleen miljoonaan kilometriin menee osia rikki... :D

Eskimo
23.10.2010, 08:08
Niinku ekassa kirjotin oli jännitemittarilla ratkaiseva osuus ettei mitään mennyt rikki.
Sillä saa säädettyä virran kohdalleen ettei pääse jännite nousemaan liikaa.

Kerran kun sääti esim. 28 volttiin ja jos ei koskenut virtahanikkaan niin puolen minuutin päästä jännite oli jo reilusti yli 30 volttia. Sen verta nopsaan akut latautui.