View Full Version : xj etukardaanin liuku?
Kardaanin liuku on "umpipuuta". Saako liukua avattua ja voideltua jotenkin? Paljonko on ehjän liuun pituus (liikerata). Ja vielä kuinka paljon pidempi on automaatin keppi? Oma siis edelleen manuaali.
Ei pitäis olla umpipuuta, liu´un pitäis liukua ihan kevyesti edestakaisin!!
Luettelon mukaan XJ:n etukardaanin mitat:
89-01 USA-mallin automaatin 30.66" ja manuaalin 29.25"
89-00 Export-mallin automaatin 28.62" ja manuaalin 27.080"
(mikä ero on USA-mallissa verrattuna Export -malliin, ei tiedossa)
JeepTrainee
24.09.2010, 07:57
Tossa omassa (automaatti) oli ainakin etukardaanissa ihan normaali rasvanippa tuolle liu-ulle. Mutta pienenä jatkokysymyksenä tuohon kardaaniin liittyen... Miten noi kardaanin nivelet saa rasvattua? Kun ei vaikuttanut ainakaan mun rasvaprässin letku mahtuvan ton "kaksois nivelen" (mikä sitten onkaan oikealta nimeltään) sisälle mistään raosta niin että olisi saanut vielä ristikon nippaan kiinni painettua. Joutuuko koko pirun kardaanin irroittamaan rasvauksen ajaksi vai onko hommaan olemassa joku paremman mallinen prässi, kapeampi suutin/letku tai joku näppärä patentti? Vai onnistuuko toi paremmin jossain tietyssä etuakselin asennossa esim. akseli ihan alhaalla roikkuen?
Kardaanin liuku on "umpipuuta". Saako liukua avattua ja voideltua jotenkin? Paljonko on ehjän liuun pituus (liikerata). Ja vielä kuinka paljon pidempi on automaatin keppi? Oma siis edelleen manuaali.
anna vähä lämpöä ja kärpänkusta(irrotusöljy tai crc wd40, ym.) sille liulle vuorotellen niin että sen saat purettua ja putsattua enne kn tunget sinne rasvaa präsillä tivistämään...
jeepisti
24.09.2010, 19:49
Kardaanin liuku on "umpipuuta". Saako liukua avattua ja voideltua jotenkin? Paljonko on ehjän liuun pituus (liikerata). Ja vielä kuinka paljon pidempi on automaatin keppi? Oma siis edelleen manuaali.
Kyllä se kardaani liuusta katkeaa. Omasta oli liuku niin jumissa että piti heittovasaraa käyttää, luulinkin että kardaani olis saanut kipeää mutta kun sain liuun irti niin selvisi että muta ja ruoste oli vallannut liuun. Lämpöä ei kannata kauheasti käyttää, ainakin omassa oli kardaanin spooreissa joku pinnoite. Kunnon putsaus riitti, pinnoite oli ehjä ja se oli helppo putsata mutta ruoste teetti vähän enemmän töitä, nyt liuku on kuin uusi ei väljää ja toimii
muutaman kymmenen asteen lämpöero tekee jo ihmeitä...
Avaat pari kertaa kaasun kunnolla niin se ulompi kappale viruu ja joudut ihmettelemään miksi pooritus on niin löysä ;)
WinChester
25.09.2010, 05:38
Booreissa on muovipinnoite, joka ottaa kipeää lämmöstä. Jos se on ruostunut ja mutaa täynnä, niin ottaa se kipeää siitäkin. Lähtisin itse liikkeelle noilla irrotuslitkuilla ja raa-alla voimalla. Kun moskaa on sulateltu, niin kyllä sen boorin pitää sitten liikkua ilman lämpöjä, kun liikkuu normaalistikin. Ellei sitten ole "teflonit" sökönä; no sitten on kaiketi pian koko boorituskin. Tunkilla kori ylös, niin jouset painaa akselin alas ja kardaanin ulos. Joustovara on jotain luokkaa 3", jonka jälkeen ehkä toinen mokoma booritusta ennenkuin kepit irtoavat toisistaan.
Rasvanipat on kieltämättä niin ahtaalla, että kepin joutunee irrottamaan rasvausta varten.
Kiitos vaan vinkeistä! Varsinlin villen vinkki oli hjyvä:) Ja kiitos jamant, ei kai sitä vitun liukua olis jos sen tarkoitus ei olis liikkua??! Mutta rasvanippa edlleen jossain kulmakorven kalliolla ja autosta tuli mutaspoorissa 3pyöräinen josta ilman pesulaa kotiin.Kyllä sitä lioteltu on jo viikon mutta lämpöä ei vielä saanut!