View Full Version : Nokan ajoituksen vaikutukset?
Punanenä
06.09.2010, 19:07
Elikkä mitä vaikuttaa vääntöön ja moottorin lämpötilaan nokan aikaistaminen tai myöhästäminen?
Nokkaa ei tässä tapauksessa saa täysin oikeaan kohtaan koska ketjun hammastus ei osu siihen kohtaan.
Tuntuu että moottori kuumenee oudon lujasti kansipahvin vaihdon jälkeen ja epäilen että on kyse juurikin tuosta nokan ajoituksesta...
Moottorihan tässä tapauksessa on yksinokkainen turbobensamoottori.
miksi ei osu jakomerkit kohdalle??????kyllä se vaikuttaa siihen moottorin käyntilämpötilaan en suosittele paljon ajeleen jos ei oo jako paikallaan.
Punanenä
06.09.2010, 19:38
miksi ei osu jakomerkit kohdalle??????kyllä se vaikuttaa siihen moottorin käyntilämpötilaan en suosittele paljon ajeleen jos ei oo jako paikallaan.
Ilmeisesti nokkaketju on hieman venynyt tai jotakin koska jako on puolisen hammasta sivussa suuntaan tai toiseen:confused:
Daddy's Toy
06.09.2010, 19:49
Tarpeeksi kun ajoitus heittää niin tuppaa se bensa palamaan ainakin osittain muualla kuin sylinterissä:o
Jos vaihdoit jonkun virinokan niin ihan mahdollista ettei satu jako, niin kävi itsellenikin. Siitä sitten valitaan halutaanko piirun verran enemmän tai vähemmän dynaamista puristusta. Mutta puolihammasta ei vaikuta käytännössä juuri mitään jos ei ole joku varttimailin kisakone, lämpöongelmat johtunevat muista syistä.
Land Cruiser
06.09.2010, 20:08
Ja jos kyse on Ladan koneesta, niin harvoin osuu merkit ihan prikulleen kohilleen, vaikka olisi vakio kone uusilla jakopään kamoilla...
Punanenä
06.09.2010, 20:18
Niin ladan konehan tuo on.. Ja vakionokalla.
Taidan kokeilla siirtää yhden pykälän nokka-akselia ja tutkia onko parempi...
Niin ladan konehan tuo on.. Ja vakionokalla.
Taidan kokeilla siirtää yhden pykälän nokka-akselia ja tutkia onko parempi...
Muista sit pyöräyttää laakista käyntiin! :D
Jostain kisapuljusta muinoin sai ladaan säädettävää nokkapyörää olikahan valmistaja Kent cams tai joku kehveli mutta jostai ralli puljustahan niitä kannattais kysellä. Luulis et se jako merkki ois se paras kohta ainaki vakio nokalle. Moottori dynossahan tuo selviäis mikä on vaikutus.
Fjs-Amilo
06.09.2010, 23:32
Elikkä Tuntuu että moottori kuumenee oudon lujasti kansipahvin vaihdon jälkeen ja epäilen että on kyse on yksinokkainen turbobensamoottori.
Tuliko kansipahvi laitettua oikein päin,,, jos ei, niin vesi ei kierrä kaikissa kanavissa.. :rolleyes:
kato viel tulppii ettei käy nyt laihalla. meillä johtuu kaikki lämpöongelmat seoksesta johon on tulossa korjaus just puoltuntii sitten saatiin megan piirilevy kasattuu ;)
En usko että vika on nokan ajoituksessa, tuskin se niin paljoa voi olla pielessä. Lämpöihin vaikuttaa enemmän seokset. Omko sulla seosmittari? Jos ei, niin osta ehdottomasti sellainen. Eivät ole kalliita enää.
Nostokurki
07.09.2010, 06:34
Lämpöön vaikuttaa myös sytytys, jos on liian aikaisella niin varmasti lämpenee kone.
Aikaisella sytöllä ja laihalla seoksella voi saada bensavehkeen oireilemaan lämmönkin suhteen.
Nokan ajoituksen muuttaminen puolella hampaalla saattaa tuntua vääntöalueen ja huippukierrosten muuttumisena, ei muuta.
Jokkisväellä parasta, kokemusperäistä tietoa asiasta.
Kansipahvi, imusarjan ja kaasarin tiiviste (vuotava alipaineletku tai kalvo) ja se sytön oikea ennakko... siinähän se syksy rupeaa kulumaan.
Tjaah, unohtu vielä se itämainen termostaatti...
Punanenä
09.09.2010, 19:26
Lämpöongelmat helpotti kun siirrin nokkaa yhden pykälän aikaisemmalle ja siirsin sytkää myöhäisemmälle...:) Tiedä sitten oliko vaikutus minkäsyytä mutta nyt pysyy alle 90C tyhjäkäynnillä.
Seokset ovat jotakin sellaista että tulpat mustuu. Täytynee se seosmittari hommata jossain vaiheessa