View Full Version : Hopea tahnaa öljyn seassa?
Rekisteröimätön
22.07.2010, 12:50
eli mitä kivaa on tiedossa kun vaihdoin tuohon maasturiin öljyt, niin öljyn mukana tuli semmoista hopeista "tahna hilettä" mukana?
Kannatteko tuosta kuinka jo huolestuakin .Normaalisti olen käyttänyt mobilia öljyä mutta nuo öljyt oli veli poika tuonut toista ja se sano et ne käyttää sitä jakaisessa kulkuneuvossa ,öljy oli shellin jotain..
Mun kotteroissa ainakin tulee poistopropun magneetin mukana vähän metallihilettä, vaikka ovat olevikaan kunnossa olevia osia. Peristä ja jakolaatikosta nyt ainakin, en muista että automaatista tai porttaalibokseista olis tullut, moottorissa ei taida olla magneettia poistopropussa missään vehkeessä mitä mulla on (jos muistan oikein). Tai voi olla että automaatista tulee kans, mutta vähän.
Paljonkojan sitä tahnaa nyybillä tuli, ja mistä (mikä auto, ja minkä öljyn mukana)?
mikkoimp
22.07.2010, 15:22
kyllähän sitä hiukan kannattaa alkaa huolestumaan jos sitä sieltä normaalia enemmän alkaa tulemaan, se on joko laakeriliuskoista valkometallia tai esim öljypumpun pesistä alumiinia..
moottorin ropussa ei ole magneettia koska sieltä ei oikeastaan tule mitään makneettista toisin kuin laatikoista ja peristä...
Rekisteröimätön
22.07.2010, 15:54
Paljonkojan sitä tahnaa nyybillä tuli, ja mistä (mikä auto, ja minkä öljyn mukana)?
tahnaa tuli joku 5 litraa moottorista ja auto on subaru leone 4x4
Ala kattelemaan toista moottoria.. :D
Rekisteröimätön
22.07.2010, 16:12
Joku näköjään oli aktiivinen kun kerkesi vastaamaan puolestani.Auto on frontera 4x4 .Ei niitä mahottomia ollut ,pisti vain silmään mustan öljyn seassa
BJ-40/76
24.07.2010, 19:59
Jos moottorista tulee k.o hilettä, niin silloin on tosiaan ongelmia edessä!
K.O moottorista ei mitään kokamuksia mutta Yleisellä tasolla:
ihan minimaalisia pilkkuja öljyssä voi olla, mutta ei mitenkään tahnana?
Nimittäin tuo hile kuuluu jäädä öljynsuodattimeen, ja nyt on varmaan käynyt niin, että öljynsuodatin
on joko hajonnut (suodatin materiaali revennyt tms) tai sitten suodattimen ohitus venttiili on juminut auki.
k.o venttiili voi olla joko suodattimessa tai moottorissa.
Jos tuota hilettä on kiertänyt oljyn joukossa, niin silloin sitä on JOKA paikassa.
k.o moottorista en tiedä, mutta esim. syöttöpumpussa, venttiilien nostimissa, turbossa, öljysuihkuissa,
öljynjäähdyttimessää yms...
Jos tuota hilettä jää esimerkiksi kampiakselin öljykanavaporauksiin, niin se voi lähteä liikenteeseen myöhemmin ja saada aikaan laakerivaurion.
Ja onhan tuo tahna lähtösin moottorin sisästä, joten siellä on jotain muitakin ongelmia, esim nokka-akselin laakeroinnissa tai öljypumpussa tai tasapainoakseleilla tai....
Itse Leikkaisin tuon suodattimen auki, ja sen mukaan joko purkasin koneen tai luottaisin onneen ja antaisin mennä.... jokatapauksessa vaihda suodatin pari ylimääräistä kertaa seuraavan öljynvaihtovälillä.