PDA

View Full Version : Jeep Cherokee -99, "Kid Bro"


Sivua : 1 [2]

Timo_L
01.07.2012, 10:21
Tässä puolestaan valmis palikka hitsattavaksi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=108243



Tuosta kuvasta kun katsoo, niin näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa? Vai hämääkö silmä? Noihan on muistakseni 10* vai olikohan 20* kulmassa akseliin nähden, koska tukivarretkin vähän harittaa..

Olisi ehkä kannattanut tehdä tuonne alapuolelle avoimelle puolelle pieni "pulkka" niin olisi varmasti pysynyt ehjänä. Ei siinä että tuokaan helpolla rikki menisi, mutta ei vara venettä kaada :) Hyvältä kyllä näyttää muuten kiinnike.

WinChester
01.07.2012, 18:47
näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa?
Lähtökohta oli kyllä tehdä suoraan, kun ei tajunnut tehdä vinoa. Luontainen asennusepätarkkuus ja palkin suuri sisämitta toisaalta kompensoivat tätä virhettä. :D

Olisi ehkä kannattanut tehdä tuonne alapuolelle avoimelle puolelle pieni "pulkka" niin olisi varmasti pysynyt ehjänä.
Kyllä se pulkka/viistopala on siellä. :) Ja kuten jo kommentoin, vasemmalla puolella samainen 6mm vahvuinen pala on pitänyt ohuesta korvakon seinämästä huolimatta sen ehjänä, kun pala on hitsattu paikalleen silloin, kun korvakko on vielä ehjä. Tämä tuskin ajamalla enää rikki menee. :p

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=108386

WinChester
01.07.2012, 22:35
Nyt muuten tajusin, miksi tämä kiinnike on ylipäätään revennyt. Ei siihen mikään kivi tms. kolhu ole käynyt. Toissa kesänä oikoessani etupinionin kulmaa säädin alatukivarsia. Kiinnilaittaessani en huomioinut alatukivarren "häränsilmän" kiinnitystä, kun en sitä edes irroittanut; toisin kuin akselin puolen pään.

Kun säädön jälkeen kiristin alatukivarren ison mutterin, häränsilmä vääntyi ottaen kiinni rungonpuoleisen kiinnikkeen toiseen reunaan. Nyt kun akseli vääntyy maastossa laidasta toiseen, valmiiksi toisessa reunassa oleva häränsilmä ei anna periksi, vaan ottaa kiinni ja heikoin paikka pettää, eli alatukivarren akselin puoleinen kiinnike. Eihän siihen mennyt kun kaks vuotta ja heti tajusin! :mad: No, tietääpä seuraavalla kerralla, miten tukivarret kiristetään...

WinChester
08.07.2012, 21:00
Leikattu takapuskurin muovipäät ja laitettu paikalleen. Ei jaksa ruveta hitsaamaan palkkipuskuria saati niitä takanurkkien peltejä nyt. Eihän nämä mitään tälleiltä suojaa, mutta onpahan terävät puskurinpäät piilossa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=108731

WinChester
11.07.2012, 13:37
näyttäisi että molempien puolien kolot akseliputkea varten on samassa linjassa?

Lähtökohta oli kyllä tehdä suoraan, kun ei tajunnut tehdä vinoa. Luontainen asennusepätarkkuus ja palkin suuri sisämitta toisaalta kompensoivat tätä virhettä. :D
Jäi häiritsemään tuo pieni virhe, joten katkaisin kiinnikkeen keskeltä, hitsasin toiselle puolelle pienen lisäpalan ja sitten takaisin paikalleen. Nyt alatukivarsi on nätisti linjassa ja ylimääräisen palan lisäämisestä syntyneen vekin ansiosta kiinnike on taatusti vieläkin vahvempi. Saumoistakin tuli siistimpiä. :) Nyt kun vielä sais panhardin pallonivelen uusattua...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=108807

Timo_L
11.07.2012, 14:26
Nyt kun vielä sais panhardin pallonivelen uusattua...

Oliko sulla tässä vielä se alkuperäisen tyyppinen pallonivelellä varustettu panhardi, vai double- shear tyyppinen säädettävä, missä on pallopäinen flex joint toisessa päässä?

Jos on vielä alkuperäisen tyyppinen, niin vahvasti harkitsisin uuden panhardin ostoa, korinpään kiinnikkeen tekee vaikka itsekin ihan hyvin :)

WinChester
13.07.2012, 12:09
Oliko sulla tässä vielä se alkuperäisen tyyppinen pallonivelellä varustettu panhardi, vai double- shear tyyppinen säädettävä, missä on pallopäinen flex joint toisessa päässä?

Jos on vielä alkuperäisen tyyppinen, niin vahvasti harkitsisin uuden panhardin ostoa, korinpään kiinnikkeen tekee vaikka itsekin ihan hyvin :)
Juu vanhantyyppinen pallo on. Uudempaakin mallia olen harkinnut ja se olisi kieltämättä pomminvarma sijoitus.

WinChester
12.08.2012, 21:13
Hommasin Jerkulta isopallonivelisen version, jossa sekä panhardtanko, että pallonivelen kuppi ovat molemmat n. 6mm paksummat. Melkoisen jytyt osat! Ne on tehty paketin mukaan TJ:lle, mutta mitä rinnalla sovittelin niin pitäisi mahtua hyvin paikalleen XJ:hinkin.

Jotenkin vierastan sitä pulttiversiota, niin hyvä kuin se varmasti onkin. Järeillä pulteilla pitkään kiinni olleet osat (kuten esim. ZJ:n puskurinkiinnikkeet ja panhardin yläpään runkokiinnike) kun tuppaa usein irtoamaan vasta rälläkällä (tai dynamiitilla :D), niin nyt selvitään vähemmällä.

Kunhan joskus joutaisi laittamaan paikalleen. Kummasti kesäloman loputtua on autonlaittoaika ollut kortilla. No ,eipä tässä olisi ajamaankaan joutanut, eikä taida ihan heti joutaakaan. :mad:

WinChester
22.08.2012, 17:59
Uusi panhard meni viikonloppuna paikalleen. Akselin puolen kiinnikkeessä oli ø12mm holkki, kun Rough Countryn XJ:n "omassa" on vain ø10mm. Halpiskompuran hajonneen pyörän jäljiltä turhaksi jäänyt 12mm pyöränakseli toimi tässä oikein hyvin holkitukseen sopivana; putki solahti pienellä napautuksella paikalleen ja 10mm reikä tuli käsivaralta poraamalla. :D

Yläpään pallonivelen kruunumutteri ei sitten yllättäen käynytkään, kun se ei kiristynyt riittävän syvään sokan mahtumiseksi paikalleen, mutta vanha sopi hyvin. Laitoin kunnollisen ø3,2mm paksun lankasokan, niin ei tartte seuraavan irtiottajan irvistellä. :) Lähtee tiukasti sormin vetämällä, kun entistä piti vääntää melkein rautakangella ennen kuin irtosi.

Uudessa nivelessä on ihmeen paljon klappia, mutta niin kuulemma kuuluu ollakin. Arviolta sitä on 1-2mm, mutta jahka taas saan mitattua, niin pitää tarkistaa kuinka paljon sitä oikein on. Nyt kuitenkin on niin järeä kalikka kiinni ja alusta muutenkin kunnossa, jotta ihme on jos tämä vielä hajoaa.

Seuraavaksi etuakselin vasurin puolen alatukivarren kiinnikkeen vahvikkeita paikalleen ja kirpparilta ostettu toinen lisäpakkivalo takaluukkuun pimeitä odotellessa. Sittenpä olisi isommat rempat tehty ja voisi vaihteeksi taas juhannuksen jälkeen jo ajaakin. :)

Timo_L
23.08.2012, 11:13
Hommasin Jerkulta isopallonivelisen version, jossa sekä panhardtanko, että pallonivelen kuppi ovat molemmat n. 6mm paksummat. Melkoisen jytyt osat!

Jotenkin vierastan sitä pulttiversiota, niin hyvä kuin se varmasti onkin. Järeillä pulteilla pitkään kiinni olleet osat kun tuppaa usein irtoamaan vasta rälläkällä, niin nyt selvitään vähemmällä.

Uusi panhard meni viikonloppuna paikalleen. Akselin puolen kiinnikkeessä oli ø12mm holkki, kun Rough Countryn XJ:n "omassa" on vain ø10mm. Halpiskompuran hajonneen pyörän jäljiltä turhaksi jäänyt 12mm pyöränakseli toimi tässä oikein hyvin holkitukseen sopivana; putki solahti pienellä napautuksella paikalleen ja 10mm reikä tuli käsivaralta poraamalla. :D

Yläpään pallonivelen kruunumutteri ei sitten yllättäen käynytkään, kun se ei kiristynyt riittävän syvään sokan mahtumiseksi paikalleen, mutta vanha sopi hyvin.

Tuosta akselin kiinnikkeestä, mikset porannut akselista reikää 10mm -> 12mm ja saanut sinne huomattavasti kestävämmän 12mm:n pultin? Turha sinne on mitään holkkeja laittaa väliin.


Mikä panhardi sulla on, viitsitkö nappaista kuvan? Kun sain käsityksen että uusi on double- shear mallia, missä akselin päässä on kumi- tai uretaanipusla, ja korinpäässä vastaava flex joint kuin tukivarsissa toisessa päässä. Vai onko tuolla nyt sitten edelleen alkuperäisen tyylinen panhardi joka tulee alkuperäiseen korinpuoleiseen kiinnikkeeseen paikalleen? Jos on edelleen tehtaan kiinnikkeessä niin järeämmällä panhardilla ei ole juuri mitään merkitystä, kun se kiinnitys on kuitenkin ihan hanurista :eek: Ainoa oikea vaihtoehto panhardin kiinnitykseen on double shear- tyyppinen ratkaisu missä on pultti vaakatasossa kahden levyn läpi ja panhardi siinä välissä :)

..jotenkin tälleen siis:
(kiinnike olituossa vielä vaiheessa)

http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Grand_Cherokee/Akselipaivitykset/Ohjausvarret_panhard/Ohjausvarret_9.jpg


Uudessa nivelessä on ihmeen paljon klappia, mutta niin kuulemma kuuluu ollakin. Arviolta sitä on 1-2mm, mutta jahka taas saan mitattua, niin pitää tarkistaa kuinka paljon sitä oikein on. Nyt kuitenkin on niin järeä kalikka kiinni ja alusta muutenkin kunnossa, jotta ihme on jos tämä vielä hajoaa.


Jos siellä on tällainen, niin kyllä se pallo saa suhteellisen tiukka olla, mutta kuitenkin niin että jotenkuten jaksaa käsin käännellä tuota flexballia. Ainakin RC:n ja Rubicon Expressin flexjointeissa on kireyden säätö + lukitus, kun taas esim. Johnny Jointeissa ei; noi vaan painetaan kasaan ja lukitaan sisäpuolisella lukkorenkaalla. Huono puoli tässä konstruktiossa on ettei voi säätää tiukemmaksi kun vähän kuluu, hyvä puoli ettei mene liian tiukkaan kasatessa.

http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Grand_Cherokee/Akselipaivitykset/Ohjausvarret_panhard/Etu_panhard_1.JPG

WinChester
23.08.2012, 16:40
Juu siis panhardin rakenne on sama kuin aiemminkin, eli alapää läpipultilla - tietysti olisi voinut porata ja laittaa isomman ø12mm ja ehkäpä laitankin - ja siten se yläpää pallonivelellä rungon vakiokiinnikkeeseen. Laiskuuttani laitoin tämmösen, kun riski rungon vakiokiinnikkeen irroituksessa tapahtuvasta pultin katkeamisesta sun muusta epämielekkäästä ei innostanut. Jerkku kovasti kehui järeämpää palloa ja tankoa, joissa molemmissa siis paksuutta 6mm enemmän kuin edellisessä. Kuvasta tämä ei ehkä helposti havainnoidu, mutta isompi kumipuslan holkki (johon siis tuli vielä väliholkki) kylläkin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=112185

Timo_L
23.08.2012, 17:30
Jeps.. se on vaan tuo yksisilmäinen kiinnitys mikä tahtoo olla aika huono. Mulla on ne kyykännyt vasta kolmessa Jeepissä, ja niistä kevyin ja "pienin" oli 245/75 R16 kumeilla kun kului väljäksi :D

Tuon rikkoo joko ihan vain iso tälli sivusta päin, ja useimmiten se että esim. ristijoustossa (oikea etutassu roikkuu alhaalla) loppuu pallon liikevara kesken ja se alkaa väljistyä. Vähän sama juttu kuin enemmän korotetussa tulee ongelma pitman arm:in raidetangonpään kanssa.

Tuossa näyttäisi olevan yläpäässä kierteellä tuo pallo, että ainakin sen saa vaihdettua, tai jos sopiva kierre on niin laittaa tilalle flexjointin :) eipä se haittaa vaikka korinpuolen kiinnikkeen pultit katkeaisi irrottaessa, yleensä uuden mukana tulee kiinnitystarvkepussukka, tai jos ei tule niin kaupasta saa uudet parilla eurolla ;)

WinChester
23.08.2012, 21:54
Tuossa näyttäisi olevan yläpäässä kierteellä tuo pallo, että ainakin sen saa vaihdettua, tai jos sopiva kierre on niin laittaa tilalle flexjointin

Taitaa Ameriikan poijjilla olla kaupanteko hallussa, kun tässä muuten tosi järeässä kalikassa on vasemman käden kierre tuossa irtopäässä. :mad: Pienemmässä versiossa se oli oikeakätinen. Flexi on sitten taatusti oikeakätinen tai ei ainakaan samalla kierrekoolla kuin tämä mulla nytten oleva... :mad::mad::mad: Ehkä jonkun sikajäreän flexin saa kierteytettyä oikeaksi ja pultin sovitettua sopivaksi...

Näinköhän tuli sittenkin himmattua väärässä paikassa...? No, mulla pallonivel on tähän asti hajonnu jossain pahassa paikassa ja ne on meininki kiertää moton mukaisesti jatkossa. :D Nyt on ainakin ehjä panhardi, tukivarret kunnolla kiinni ja ohjausiskari kunnossa, joten ei tartte ainakaan pelätä DW:a.

Timo_L
25.08.2012, 12:38
Mittaa se kierre ihan huvikseen, aika hyvin tuumakierteisiä flexjointteja saa kummankin käden kierteellä. Vai onko toi millisellä kierteellä?

WinChester
26.08.2012, 08:56
Pitääpä katella. Voi olla kyllä hieman hankalaa ottamatta koko höskää irti.

offroadjouni
26.08.2012, 09:36
Tuosta akselin kiinnikkeestä, mikset porannut akselista reikää 10mm -> 12mm ja saanut sinne huomattavasti kestävämmän 12mm:n pultin? Turha sinne on mitään holkkeja laittaa väliin.Minulla on panhardissa toisessa päässä tuollainen n. 10mm pultilla oleva Johnny Joint. Itseäni epäilytti kovasti että kestääkö noin ohkainen pultti josta menee vielä rasvakin läpi, mutta ainakin toistaiseksi on kestänyt minun ajotyyliäni. Varapultti on kyllä aina mukana, mutta toistaiseksi akseliston tuennasta ei ole pettänyt mitään. Tuumaisella kierteellä olevan raidetangonpää sensijaan antautui.

WinChester
26.08.2012, 14:36
"...mutta ainakin toistaiseksi on kestänyt minun ajotyyliäni."
No kyllä se ø10mm pultti sitten kestää minunkin ajotyyliäni. ;) Raidetangon päätkin on sitä kestäneet, itse raidetangot sensijaan ei.

WinChester
26.08.2012, 19:28
Mittaa se kierre ihan huvikseen, aika hyvin tuumakierteisiä flexjointteja saa kummankin käden kierteellä. Vai onko toi millisellä kierteellä?
Jotain 22mm paikkeilla on kierteen halkaisija. Oisko se tuumasena 7/8"? Noususta en osaa sitten sanoa mitään irrottamatta tankoa, lienee kuitenkin "hieno" (eikös niitä pääsääntöisesti ole fine ja coarse, tjsp?).

Onkos sitä 7/8 kierrettä (tai 22mm) sitten hienona ja leftinä niissä läpipultattavissa nivelissä?

vmt
26.08.2012, 20:02
Jotain 22mm paikkeilla on kierteen halkaisija. Oisko se tuumasena 7/8"? Noususta en osaa sitten sanoa mitään irrottamatta tankoa, lienee kuitenkin "hieno" (eikös niitä pääsääntöisesti ole fine ja coarse, tjsp?).


Tuo on ainakin helppoa mitata tai katsoa, onko kierre UNC vai UNF, jos kierrettä yhtään näkyvissä. Tuossa 7/8" koossa UNC on vain 9 kierrettä per tuuma ja UNF 14/".

Timo_L
26.08.2012, 21:19
Jotain 22mm paikkeilla on kierteen halkaisija. Oisko se tuumasena 7/8"? Noususta en osaa sitten sanoa mitään irrottamatta tankoa, lienee kuitenkin "hieno" (eikös niitä pääsääntöisesti ole fine ja coarse, tjsp?).

Onkos sitä 7/8 kierrettä (tai 22mm) sitten hienona ja leftinä niissä läpipultattavissa nivelissä?

Tuo siis todennäköisesti 7/8" 14TPI, tai sitten on millinen hienokierre (epäilen).
Kaikki flexjointit mitä itellä on tullut vastaan on hienokierteisiä, ja varmasti löytyy tuossa koossa molempien käsien kierteellä.

Vaikkapa tuosta (aika iso tosin kun on 2.63" pää -> saman kokoinen kuin alatukivarressa):
http://www.ballisticfabrication.com/Forged-Chromoly-263-Ballistic-Joint_p_1636.html

Itsellä on JKS:n säädettävät panhardit edessä ja takana, kestää melkein mitä vain. Ainevahvuudet loppupeleissä aika maltilliset, vähän yli 4mm:n seinämä ja kokonaishalkaisija 32mm. Molemmissa on flexjointit toisessa päässä, takapanhardissa on uretaanipusla toisessa päässä, edessä on kumipusla (olisi saanut olla uretaani). Takana 12mm:n pulteilla, edessä on akselinpäässä 12mm ja korinpäässä 7/16". Vahvuudet on 10.9 niin pulteissa, prikoissa kuin muttereissa.

Kuten Jouni totesi niin varmasti tuo 10mm kestää myös, mutta toisaalta jos on valmiiksi 12mm:n reikä tangossa niin mielummin laitan sen ison pultin silloin :)

WinChester
27.08.2012, 08:32
Tuo on ainakin helppoa mitata tai katsoa, onko kierre UNC vai UNF, jos kierrettä yhtään näkyvissä. Tuossa 7/8" koossa UNC on vain 9 kierrettä per tuuma ja UNF 14/".
On sitä kierrettä sen verran näkyvissä.

Vaikkapa tuosta (aika iso tosin kun on 2.63" pää -> saman kokoinen kuin alatukivarressa):
Johan on vehkeellä hintaa! +50$ :eek: Tuolla hintaa joutaisi melkein laittaa koko vekotin takaisin Jerkulle ja hommata siltä valmis satsi flexjointeilla. Aina ei tämä budjettiideologia toimi. No, jos se pallo nyt kuitenkin kestäsi meikäläisen ajot(yylin). :o

Timo_L
27.08.2012, 09:45
Johan on vehkeellä hintaa! +50$ :eek:

Tuon hintaisia ne flexjointit erikseen ostettuna on oikeastaan kaikilla valmistajilla.. jopa kalliimpiakin. Toki tuo on tosiaan isokokoinen. Pienempiäkin luulisi löytyvän jos tarve tulee.

Eipä ne kunnon panharditkaan tosin halpoja ole, 150-250$ kipaleelta. Siinä on raudalla hintaa.. :mad:


Aina ei tämä budjettiideologia toimi. No, jos se pallo nyt kuitenkin kestäsi meikäläisen ajot(yylin). :o

On tullut monesti huomattua yhdessä jos toisessakin asiassa, että budjettiajattelu ei toimi :D ostaa kerralla kunnollisen (= ei halvinta eikä kalleinta) niin ei tartte moneen kertaan turata :) Pallonivel kestää, jos se ei pääse venymään "yli" (mikä helposti kyllä tapahtuu sunkin korotusmäärällä), tai ei tule kovin pahoja sivusuuntaisia tällejä. Toinen ongelma on sitten se kiinnike korinpäässä, niitä on hajonnut yhdellä jos toisellakin..

WinChester
10.09.2012, 21:10
Sain vihdoin muilta rojekteilta aikaiseksi hitsata vasemman etualatukivarren pultin uudet vahvikkeet 3mm latasta. Kesän/syksyn viimeiset pakolliset (=paskamaiset) hommat on siis tehty, joten seuraavaa MAC-ajopäivää odotellessa. :) Voisi ehkä tähdätä sitä ennen jopa Kulmaan 22. päivä...

WinChester
13.10.2012, 18:48
Olihan se flektin visko sitten sokönä. Kiitoksia vain Jeeperille varaosasta, joka meni heti Punkalta palattua paikalleen. Nyt jäähdytys toimii normaalin tehokkaasti (jos sellaisesta ylipäätän voidaan XJ:ssä puhua). :D

Seuraavaa maastoajoa varten rupean väsäämään ZJ:n raidetankoa paikalleen, kun sen pitäisi kestää enemmän tälliä. Hauholla edellinen pari kertaa oiottu orkkis kun katkesi osuttuaan kantoon.

WinChester
05.01.2013, 11:19
Joulukuun alussa paukahti leima, eikä ollut huomautettavaa. Lampunsäätömoottoreita kuntoon väkästellessä meinasi loppua usko amerikkalaiseen autoelektroniikkaosaamiseen! No, akun oikea lataustila helpottaa kummasti tilannetta. :D

Napsin spacerit pois taka-akselilta, kun niiden seurauksena oli vain kylkien massiivinen kuraantuminen. Ilman niitä kylkiä ei saanut kuraantumaan vaikka oikein yrittikin.

Nyt tämä varmaankin joutaisi laittaa myyntiin, kun on kunnossa ja leimaa aina 31.12.2013 asti... Ei vain raskisi luopua mistään ja lisää pitäisi raatoja pihaan saada. Nyt ei vain enää oikein mahdu... :(

454SS
05.01.2013, 17:54
Nyt ei vain enää oikein mahdu... :(

Piha on vissiin sitten liian pieni?

WinChester
05.01.2013, 18:48
Piha on vissiin sitten liian pieni?
Noo kyllä tuonne takapihalle mahtuisi vielä vaikka kuinka monta autoa, mutta tartteis näin talvella mennä sinne naapurin puolelta.

Neljä samanaikaista harrasteautoa on vain jo ilman "pientä pihaakin" melkein maksimimäärä, joten tästä parhaimmasta päästä niitä joutaisi ensin vähentää. Sitten voisi taas ottaa pientä täydennystä... :D

WinChester
15.01.2013, 22:31
Ei voi mitään, jostain päästä on autoja ruvettava vähentämään. (buhuu http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-sad032.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)) Tämä on nyt parhaimmassa maastoajokunnossa koskaan + tuore & pitkä leima otteessa. Kaluston siirtyessä ZJ-osastoon on eri korimallien pitäminen samassa "tallissa" turhan hankalaa. Joku saa tästä todella hyvän ajopelin, jonka ominaisuuksia voi vain kehua. Myynti-ilmo on täällä:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106084

WinChester
20.01.2013, 19:12
Sinne meni. Tuokoon paljon hyviä hetkiä uudelle omistajalleen. :)

Pasip
21.01.2013, 08:00
Moro!
Matka yötävasten kävi leppoisati luistellen, Perille päästiin. Palaillaan!
-Pasi-

keltsi
21.01.2013, 15:02
^ Tulitkin vastaan heti alkumatkasta;) Onnea uudelle hankinnalle!

T: sen vastaan tulleen pikkupyöräisen vihreän XJ:n lapa ojossa ollut kuljettaja;)

WinChester
21.01.2013, 15:45
Juu oltiin silloin vielä kojiksilla ja mää takapenkillä... :)