View Full Version : Turvakaarisäännöt
Aloitetaanpa tällainen kaaritopikki jossa olisi kaikki mitä asiaan liittyy. Otan nyt kantaa vain Orkkis ja Stanu umpiautoihin mielessäni Trial, Suunnistus ja Officrossi. Muiden luokkien ja avoautojen kaarivaatimuksia voi jatkaa tähän topikkiin.
Olen juuri alkamassa kaarien tekoa XJ Cherokeehen joten jospa nyt tekisi ne kirjan mukaan.
Kunhan kelpaisivat suunnistus orkkis / stanuun, trial stanuun ja ehkä officrossiin umpiautoon niin OK.
Minimi määräys lienee ”Pääkaari takatuin”. Suunnistuksessa takatuissa saa olla mutka eikä tarvitse diagonaalia (tosin suositellaan). Täytyykö trialissa (Liite J) takatuet olla suorat (kuten alempana vaaditaan)? Kansallisissa ralleissa ei vaadita diagonaalitukea liite J:n mukaan, tarvitaanko trialissa?
Lainaus
Kansallisia lisäyksiä:
Diagonaalituki ei ole pakollinen kansallisissa rallikilpailuissa (paitsi ryhmässä F).
Materiaali
Putket saumatonta
Pääkaari: Minimi 45x2,5 tai 50x2,0
(Minulla saatavilla ISO:65-1981 (E) 48x2,6 mm, kelvannee)
Muut osat: Minimi 38x2,5 tai 40x2,0
(Minulla saatavilla ISO:65-1981 (E) 42x2,6 mm, kelvannee)
Perusrakenne Liite J kuva 253-3
Pääkaari + 2 puolisivukaarta + 1 poikittaistuki + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa.
Puolisivukaarien, takatukien ja poikittaistuen liitokset irrotattavalla liitoksella Liite J 253-45.
Lainaus
Kuvien 253-37, 40, 43, 46 ja 47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa ja ovat kiellettyjä kehikon yläosien putkissa, jotka ovat pääkaaren, etukaaren tai sivukaarien osia.
Ylläolevasta päätellen 253-45 liitosta saa käyttää muuallakin kuin kohdassa 253.8.3.2.2 mainitut.
Lainaus
Sivukaarien välisten poikittaistukien, pää- ja etukaarien välisten pitkittäistukien, kuten myös puolisivukaarien ja pääkaaren liitoskohtien tulee sijaita katon tasolla. Katon tasolle saa sijoittaa enintään 4 irrotettavaa liitosta. Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään lähelle kattoa ja pääkaaren ulompia ylätaivutuksia. Niiden tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja suunnata suorana taaksepäin lähellä korirakennetta.
Tuosta ymmärrän että puolisivukaarien ja poikittaistuen liitokset voivat olla irrotettavia koska katon tasalle sallitaan 4 liitosta. Takatukien liitokset eivät ole sääntömielessa ”katon tasalla” vaan ”lähellä kattoa”.
Kiinnitys
Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin,
tai
pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu,
tai
pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu.
Liite J
Takatuet 60 cm2 2 x M8 pultit, ei lappua toiselle puolelle. Suunnistussäännöissä ei tätä erikseen mainita, täytyyköe olla 120 cm2 ja laput molemmin puolin liite J:stä poiketen?
Noillako onnistuu? Kelpaako kehikoksi myös avoautoon?
http://www.4x4cup.com/tiedostot/saannot/Suunnistus-CUP_2009-12-15.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-01-22T16-15-29262.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-11-02T15-35-20175.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-11-02T15-38-17175.pdf
-
Onko tällainen kiinnitys mahdollinen?
Kaari hitsataan alapuolen tukilevyyn, tällätavalla hitsaus helppoa kun kaari tulee pohjasta läpi maahan/lattiallle ja ympärihitsaus helppoa. Samoin kattotasolle hitsaus mahdollista kun kaari on katosta irti. Kiinnitys sääntöjen mukaisilla pulteilla kun laput irralliset lattiasta.
Toisinsanoen, jos normaalisti kaari hitsattu yläpuolen lappuun ja tukilappu alapuolella niin nyt päinvastoin. Mielestäni tällä ei ole kestävyyden kannalta eroa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=288&pictureid=61021
Onko tällainen kiinnitys mahdollinen?
Kaari hitsataan alapuolen tukilevyyn, tällätavalla hitsaus helppoa kun kaari tulee pohjasta läpi maahan/lattiallle ja ympärihitsaus helppoa. Samoin kattotasolle hitsaus mahdollista kun kaari on katosta irti. Kiinnitys sääntöjen mukaisilla pulteilla kun laput irralliset lattiasta.
Toisinsanoen, jos normaalisti kaari hitsattu yläpuolen lappuun ja tukilappu alapuolella niin nyt päinvastoin. Mielestäni tällä ei ole kestävyyden kannalta eroa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=288&pictureid=61021
paitsi kaadon sattuessa kaikki voima kohdistuu pultteihin eikä lattiaan toisaalta sivu suunnassa kestävämpi . korjatkaa jos olen väärässä.
taka tukia ei saa taivuttaa ja diakonaali pitää olla mutta eri vaihtoehtoja on monia
Byrocrat
06.06.2010, 23:25
paitsi kaadon sattuessa kaikki voima kohdistuu pultteihin eikä lattiaan toisaalta sivu suunnassa kestävämpi . korjatkaa jos olen väärässä.
taka tukia ei saa taivuttaa ja diakonaali pitää olla mutta eri vaihtoehtoja on monia
SOS jo ehtikin perustelemaan miksi tukilappujen pitää olla lattian alapuolella tai päällehitsattuina vahvistamassa lattiaa eikä kuten piirroksessasi eli tuota ehdottamaasi vaihtoehtoa et löydä liite J:stä
Olisikohan vaan pultti se heikoin kohta, M10 8.8 pultti kestää muistaakseni reilut 5000 kg vetoa ja leikkausta reilun puolet siitä eli voiman joka katkaisee 4 pulttia tulisi olla >20 000 kg. Mitäköhän tuollainen tervekkään lattiapelti kestänee?
Olisiko muita perusteluja.
Puhumattakaan jeepin pelleistä:p
Mutta asiaan.. Heikentääköhän tuo putken kokoinen reikä peltiä merkittävästi? Sehän tulee lisää normaali tapaukseen verrattuna. Vaatinee kyllä melko moisen voiman silti, jos painaa tuon ylemmän lapun reijästä läpi.
Byrocrat
07.06.2010, 20:36
Olisikohan vaan pultti se heikoin kohta, M10 8.8 pultti kestää muistaakseni reilut 5000 kg vetoa ja leikkausta reilun puolet siitä eli voiman joka katkaisee 4 pulttia tulisi olla >20 000 kg. Mitäköhän tuollainen tervekkään lattiapelti kestänee?
Olisiko muita perusteluja.
Jos kysyjä periaatteesta haluaa saivarrella niin kyllä tuo pienikin turha reikä henkentää lattiapeltiäkin ja pultit ovat siltikin vain neljä pulttia. Mitä kun ne löystyvät ja pääsevät nitkumaan niin putoaa kaaret lattasta läpi. :rolleyes: Ja vaikka pultti kestäisikin niin entäs sen mutterin tai pultin kierteet kjorkkaa :confused::rolleyes:
Yksinkertainen perustehan on että säännöt eivät tuota rakennetta salli vaikka kuinka todistaisit että ne pultit kyllä kestää :eek:
Toinen asia sitten on, että jos rakennat kaaret tuolla periaatteella ja pulttaat ne paikalleen. Senjälkeen hitsaat lapun alapuoleta kiinni lattiaan ja sisäpuolelta tuon irtonaisen lapun kaareen kiinni täydellä saumalla niin kukaanhan ei pysty tarkastamaan, että sulla on kaaren jalkaosa sääntöjen vastainen eli laput väärässä järjestyksessä. :rolleyes: Kaarien vaihtaminen/irroitus on tuollaisena sitten jo vaikeampaa, mutta sehän on sitten eri juttu. Ja korostan että tuo on sitten edelleenkin sääntöjen vastainen, mutta kun etsit kiertotietä niin tuossa vihjeeksi kiertää niitä sääntöjä. :rolleyes::eek:
Byrokraatille tiedoksi että tarkoitus ei ole kiertää sääntöjä vaan pohtia miten kaaret saisi helpoiten tehtyä. Ei ole kovin helppoa hitsata kunnon saumoja ympäri jos putki on lähes kiinni korissa, kuten sen ymmärtääkseni tulee olla.
Toinen asia sitten on, että jos rakennat kaaret tuolla periaatteella ja pulttaat ne paikalleen. Senjälkeen hitsaat lapun alapuoleta kiinni lattiaan ja sisäpuolelta tuon irtonaisen lapun kaareen kiinni täydellä saumalla niin kukaanhan ei pysty tarkastamaan, että sulla on kaaren jalkaosa sääntöjen vastainen eli laput väärässä järjestyksessä. :rolleyes: Kaarien vaihtaminen/irroitus on tuollaisena sitten jo vaikeampaa, mutta sehän on sitten eri juttu. Ja korostan että tuo on sitten edelleenkin sääntöjen vastainen, mutta kun etsit kiertotietä niin tuossa vihjeeksi kiertää niitä sääntöjä. :rolleyes::eek:
Jos putki on hitsattu alalappuun kiinni ja alalappu on hitsattu täysin saumoin koriin kiinni, täyttää se säännön määritelmän, vaikka puuttuis pultit ja yläpuolen lappu. Vaikka korissa on putken mentävä reikä.
"Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin"
Pinta-alaan vaikka 24cm2 lisää, jos korista puuttuu vaikka 55mm putkelle tehty reikä siitä keskeltä?
Väittäisin että on ihan yhtä vahvakin, ainakin sitten jos hitsaa vielä putken siitä reiän kohdalta koriin.
Kelpaisko? :D
Byrocrat
07.06.2010, 21:55
Jos putki on hitsattu alalappuun kiinni ja alalappu on hitsattu täysin saumoin koriin kiinni, täyttää se säännön määritelmän, vaikka puuttuis pultit ja yläpuolen lappu.
Väittäisin että on ihan yhtä vahvakin, ainakin sitten jos hitsaa vielä putken siitä reiän kohdalta koriin.
Kelpaisko? :D
Eipähän tuo sääntöä täytä jos on pelkästään lattian alapuolella hitsattuna tuo lappu, kun sääntö sanoo että pitää olla kiinnitysjalan lisäksi tuo hitsattu tai irrallinen lappu ja vähintään kolme pulttia :)
Kestävyydestä en lähde väittelemään, mutta kyllä nuo sääntöjenmukaisetkin kaaret menevät lattiasta läpi jos pelti siitä ympäriltä on riittävän väsynyttä :D Ralli- ja jokispuolella tuotakin tapahtuu ja on sellaista nähty offikikottimissakin :rolleyes: On sitten toinen asia jos kyse on runkopeli jossa kaaret voi tuke varmemmaksi vakuudeksi suoraan runkoon. :cool:
Eipähän tuo sääntöä täytä jos on pelkästään lattian alapuolella hitsattuna tuo lappu, kun sääntö sanoo että pitää olla kiinnitysjalan lisäksi tuo hitsattu tai irrallinen lappu ja vähintään kolme pulttia :)
"Kiinnitys
Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin,
tai
pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu,
tai
pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu."
Tuon mukaan riittää kyllä kiinteästi koriin hitsattu lappu, eikä vaadita yhtään pulttia eikä muuta lappua?
Enemmän ajateltuna tuo mun "ehdotus" ei taida ihan yhtä vahva olla kuin sisäpuolinen lappu, mutta sääntöjen mukainen? Jos laittais molemmin puolin laput, hitsais kaikki saumat kiinni niin varmasti olis hyvä. Pelkkiin pultteihin en luottais.. Ei vaan kuulosta hyvältä :D
"Kiinnitys
Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
Vahvikelappu on eri asia kuin kaaren alapäässä oleva lappu. Eli molemmat tarvitaan. Ja vaikka molemmat laput olisi hitsattu niin pultit tarvitaan jokatapauksessa
Rekisteröimätön
08.06.2010, 08:52
Byrokraatille tiedoksi että tarkoitus ei ole kiertää sääntöjä vaan pohtia miten kaaret saisi helpoiten tehtyä. Ei ole kovin helppoa hitsata kunnon saumoja ympäri jos putki on lähes kiinni korissa, kuten sen ymmärtääkseni tulee olla.
Mitäs vaikeeta siinä on kun tekee pohjaan kaarien mentävät reiät, nostaa pääkaaret niin ylös kuin haluaa, sovittaa ja heppaa katon rajassa kulkevat putket paikoilleen, pudottaa kaaret alas ja hitsaa yläputket ympäri. Sitten nostetaan kaaret takasi ylös ja tehdään oviputket, diagonaali, takatuet ja poikkiputket. Nostetaan kaaret ylös ja merkitään pääkaarten katkaisukohdat, lasketaan alas ja rälläpyörä laulamaan. Nostenaan ylös ja hitsuutellaan laput lattiaan ja kaariin. Yleensä kun kaaret laskee alas niin kattoputket osuvat sopivasti sivuikkunoiden kohdalle niin saa helposti tinattua ympäri. Muutamat kaaret on jokkisvehkeisiin tullut väännettyä ja hyvin on onnistunu.
Byrocrat
08.06.2010, 10:57
"Kiinnitys
Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin,
tai
pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu,
tai
pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu."
Tuon mukaan riittää kyllä kiinteästi koriin hitsattu lappu, eikä vaadita yhtään pulttia eikä muuta lappua?
Enemmän ajateltuna tuo mun "ehdotus" ei taida ihan yhtä vahva olla kuin sisäpuolinen lappu, mutta sääntöjen mukainen? Jos laittais molemmin puolin laput, hitsais kaikki saumat kiinni niin varmasti olis hyvä. Pelkkiin pultteihin en luottais.. Ei vaan kuulosta hyvältä :D
Jos lukee Euro-trialin sääntökirjaa niin siellä huomautetaan, että Turvakaarimääräykset AKK:n sääntökirjan mukaan ja liite J kertoo hieman toista kaarien kiinnityksestä kuin tuo yllä oleva :)
Eli kyllä siellä tarvitaan se toinenkin lappu ja pulttikiinnitys.
Ainoa poikkeus on putkirunkoiset kikottimet jossa vahvikelappua ei tarvita eikä myöskään kaaren jalkalappua kun kaaret voi hitsata suoraan runkoon.
8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon
Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
- etukaaren pilarit;
- sivukaarien tai puolisivukaarien pilarit;
- pääkaaren pilarit
- takatukien alapäät
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon,
voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita
muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai
vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla.
Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää pois turvakaaren
asennuksen tieltä.
Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnitysjalka, jonka minimipaksuus
on 3 mm (ei kuitenkaan ohuempi kuin
kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).Kaarien
alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään
kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään
3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2
vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007
alkaen luokitelluissa autoissa vahvikelevyn ja korikehikon
kosketuspinnan pitää olla 120 cm2.
Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä
tarvitse hitsata koriin.
Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään
8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla
lukkomuttereita tai varustettu joustoaluslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
vahvikelevyillä ja kiinnittää vähintään kahdella M8 pultilla
(kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään
riittävän vahvaa rakennetta ja pultin holkki on hitsattu
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin
saadaan hitsata, turvakehikko voidaan hitsata
korikehikkoon.
Erikoistapaus:
Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä,
ei turvakehikkoa saa hitsata siihen; vain vahvikelevyn
kiinnittäminen korikehikkoon/alustaan on sallittu
Byrocrat
08.06.2010, 11:06
Mitäs vaikeeta siinä on kun tekee pohjaan kaarien mentävät reiät, nostaa pääkaaret niin ylös kuin haluaa, sovittaa ja heppaa katon rajassa kulkevat putket paikoilleen, pudottaa kaaret alas ja hitsaa yläputket ympäri. Sitten nostetaan kaaret takasi ylös ja tehdään oviputket, diagonaali, takatuet ja poikkiputket. Nostetaan kaaret ylös ja merkitään pääkaarten katkaisukohdat, lasketaan alas ja rälläpyörä laulamaan. Nostenaan ylös ja hitsuutellaan laput lattiaan ja kaariin. Yleensä kun kaaret laskee alas niin kattoputket osuvat sopivasti sivuikkunoiden kohdalle niin saa helposti tinattua ympäri. Muutamat kaaret on jokkisvehkeisiin tullut väännettyä ja hyvin on onnistunu.
Nyybin esittämä tapa helppo ja yksinkertainen ja täyttää liite J:n vaatimukset. Periaatteessahan tuo on sama jota Killmann piirroksellaan haeskeli, mutta se kaaren jalkalappu on oikeassa paikassa. :) Siinä sinulle ratkaisu :eek:
On toi ollut tiedossa, mutta olisi voinut vielä "jalkalapun" hitsata tasamaalla eikä muutaman setin päässä helmakotelosta puikkoja taivutellen. Kiitos kaikille, viesti on mennyt perille.
Olisikohan vaan pultti se heikoin kohta, M10 8.8 pultti kestää muistaakseni reilut 5000 kg vetoa ja leikkausta reilun puolet siitä eli voiman joka katkaisee 4 pulttia tulisi olla >20 000 kg. Mitäköhän tuollainen tervekkään lattiapelti kestänee?
Olisiko muita perusteluja.
Ei vaikee laskutoimitus:
F=ma eli woima=massa x kiihtyvyys (tai hidastuvuus, eli negaatio kiihtyvyydelle).
Otetaan Kuksa merikontin päälle ja roiskastaan tonttiin. Korkeutta n. 3metriä ja lähtönopeus nolla. Auton massa laskun helpottamiseksi ~2000kg (huomioon ei oteta kiihtyvyyttä eteenpäin, joka hieman muuttaa lopputulosta, muttei romun määrää)
Pääkari antoi periksi n. 0,1m eli hidastuvuudeksi summaten ~60G
eli 2000kg x 60 = 120000kg hetkellistä voimaa, joten leikkausvoimaa neljällä pultilla 30tonnia / pultti...
Ja muut teoreetikot saa laskea sitten leikkausvoiman 3mm levylle 10mm reiästä
Rekisteröimätön
14.06.2010, 09:03
On toi ollut tiedossa, mutta olisi voinut vielä "jalkalapun" hitsata tasamaalla eikä muutaman setin päässä helmakotelosta puikkoja taivutellen. Kiitos kaikille, viesti on mennyt perille.
Mää olen jättänyt poikkitukien teon viimeiseksi jos on näyttänyt siltä, että pääkaaret tulevat kovin lähelle helmoja.Olen vetänyt kaarien alapäätä hivenen suppuun kuormaliinalla niin on mahtunut hitsuuttelemaan tukilaput kaarien alapäähän ympäriinsä.
Ei vaikee laskutoimitus:
F=ma eli woima=massa x kiihtyvyys (tai hidastuvuus, eli negaatio kiihtyvyydelle).
Otetaan Kuksa merikontin päälle ja roiskastaan tonttiin. Korkeutta n. 3metriä ja lähtönopeus nolla. Auton massa laskun helpottamiseksi ~2000kg (huomioon ei oteta kiihtyvyyttä eteenpäin, joka hieman muuttaa lopputulosta, muttei romun määrää)
Pääkari antoi periksi n. 0,1m eli hidastuvuudeksi summaten ~60G
eli 2000kg x 60 = 120000kg hetkellistä voimaa, joten leikkausvoimaa neljällä pultilla 30tonnia / pultti...
Ja muut teoreetikot saa laskea sitten leikkausvoiman 3mm levylle 10mm reiästä
Voisitko sen verran valaista tätä ei-vaikeeta laskutoimitusta, että mistä tuo 60 G oikein tuli?
pkarlstedt
14.06.2010, 12:39
Voisitko sen verran valaista tätä ei-vaikeeta laskutoimitusta, että mistä tuo 60 G oikein tuli?
Sillä aikaa kun Mikki laskee uudestaan voisin laittaa oman ehdotukseni:
Vauhti kiihtyy pysähdyksistä kolmen metrin matkan kiihtyvyydellä G ja hidastuu sitten 0,1 m matkalla pysähdyksiin. Veikkaisin hidastuvuudeksideksi 30 G.
- p
Edit: Ja tuosta jos jatketaan ajattelua niin rojaus tulee pelkästään pääkaarelle, kun siitä ja takatuista saadaan vain suorakulmainen kolmio. Taskulaskimeen kai sitten näplätään 60 000 kg / (2x4), ja saadaan 7 ja puoli tuhatta kiloa vetoa pulttia kohti. (Ei leikkausta, kun laput ovat lattiaa vasten)
Vauhti kiihtyy pysähdyksistä kolmen metrin matkan kiihtyvyydellä G ja hidastuu sitten 0,1 m matkalla pysähdyksiin. Veikkaisin hidastuvuudeksideksi 30 G.
Aika lähellä, mutta tuo fysiikan tunnetuin lauseke E=mc2 muuttaa hommaa hieman ns. nopeuden neliö) ja sieltä se 60G saadaan, tai tarkemmin hidastuvuudesta joka on 0,1m matkalla tapahtuva, jolloin woimaa on hetkellisesti TODELLA rajusti (mittarilla menisi varmaankin lähelle 100G hidastuvuutta, koska ei se putki ala ihan ensikosketuksesta kasaan menemään, vaan vaatii "aloitusvoiman")
Tarvii laskea taulukko MathCad:lla ja liittää kuvana tänne, niin saatte mielenrauhan...:):););)
pkarlstedt
18.06.2010, 23:03
... tuo fysiikan tunnetuin lauseke E=mc2 muuttaa hommaa hieman ns. nopeuden neliö) ja sieltä se 60G saadaan
Ennenkuin värkkäät taulukon niin suomenna tuo. Ymmärrän sitten ehkä minäkin, mitä taulukossa on laskettu.
- p
Rekisteröimätön
19.06.2010, 19:55
E=energia
m=massa
c=kiihtyvyys
Ja tässä tapauksessa tarvitaan lauseketta koska c on muuttuja ja sille pitää laskea loppuarvo ja se korotetaan potenssiin 2
pkarlstedt
19.06.2010, 21:25
Tuossa on hyvä esimerkki siitä miksi anonyymit postaukset pitää sallia.
- p
Aika lähellä, mutta tuo fysiikan tunnetuin lauseke E=mc2 muuttaa hommaa hieman
Eihän tuolla ole mitään tekemistä liikkeen kanssa. Tuo on massan ja energian välinen suhde, jossa c = vakio (valonnopeus)
Tuossa on hyvä esimerkki siitä miksi anonyymit postaukset pitää sallia.
Tämähän on sitä sarkasmia, onhan? :)
Kyllähän sinä tuolla aiemmin olit aivan oikeassa. Homma pitää laskea näin:
Auton potentiaali energia 3m korkeudessa: m*g*h = 2000kg * 10m/s^2 * 3m = 60000J
Joten kineettinen energia on sama törmäyshetkellä: 0,5*m*v^2 = m*g*h
Tästä voidaan laskea nopeus: 0,5 * 2000kg * v^2 = 60000J -> v^2 = 60m^2/s^2 -> v ~ 7,75m/s
Kaavasta v = a*t lasketaan aika: t = v/a
Sijoitetaan kaavaan s = 0,5*a*t^2 -> 0,1m = 0,5*(7,75m/s)^2/a -> a = 300m/s^2
Eli hidastuvuudeksi tulee 30G.
Eihän tuolla ole mitään tekemistä liikkeen kanssa. Tuo on massan ja energian välinen suhde, jossa c = vakio (valonnopeus)
niin tuon postauksen tein minä hommista (nyyppinä), mutta c=nopeus (valo, oma kävely, tai ihan mikä vaan liike, koska muutkin liikkuvat kuin valo??? Paitsi Landy:n ajaminen on ½c/10) Että se siitä sarkasmista...
ja sitten sijoitit kaavassas nopeudeudeksi g=10m/s, mutta et huomioinut nopeuden muutosta (delta)v, jolloin kiihtyvyyttä ei ole ollut, vaan nopeus on ollut vakio!!!!! Ja sen takia isku olisi ollut "vain" 30G (laskelmasi mukaan 27,9km/h)...
Tämän takia halusinkin laittaa kokonaisena laskentakaavan näkyviin, mutta olkoot, tuohan jo laskee sen ERITTÄIN lähelle, mutta hiukan pieleen...
Kyllähän se nyt niin vaan on että c on valonnopeus ja v on jonkun muun nopeus. Liike-energian kaava on E=1/2*m*v^2. Sensijaan kaavan E=mc^2 voi unohtaa turvakaarilaskuista
Kyllähän se nyt niin vaan on että c on valonnopeus ja v on jonkun muun nopeus. Liike-energian kaava on E=1/2*m*v^2. Sensijaan kaavan E=mc^2 voi unohtaa turvakaarilaskuista
Eli juuri näin !!!
mistään näistä mitään tajua, mut ei me valon nopeudella sieltä alas tultu, vaikka kaikki suht äkkiä tapahtuki:)
hpotteri
23.07.2010, 13:14
Eihän tuolla ole mitään tekemistä liikkeen kanssa. Tuo on massan ja energian välinen suhde, jossa c = vakio (valonnopeus)
Tämähän on sitä sarkasmia, onhan? :)
Kyllähän sinä tuolla aiemmin olit aivan oikeassa. Homma pitää laskea näin:
Auton potentiaali energia 3m korkeudessa: m*g*h = 2000kg * 10m/s^2 * 3m = 60000J
Joten kineettinen energia on sama törmäyshetkellä: 0,5*m*v^2 = m*g*h
Tästä voidaan laskea nopeus: 0,5 * 2000kg * v^2 = 60000J -> v^2 = 60m^2/s^2 -> v ~ 7,75m/s
Kaavasta v = a*t lasketaan aika: t = v/a
Sijoitetaan kaavaan s = 0,5*a*t^2 -> 0,1m = 0,5*(7,75m/s)^2/a -> a = 300m/s^2
Eli hidastuvuudeksi tulee 30G.
Saako tän kaavan ajettua jotenkin esim nokia puhelimeen jotta voi joka kiven päällä nopeasti laskee onko kaarien puolesta turvallista tulla sieltä alas valon-nopeutta vai riittääkö lyhyt ykkönen.
Mä en oo mikään matematiikan tohtori, ja siks varmaan pakko kysyy miks niitä kaaria ei voi rakentaa ihan vaan sääntöjen mukaan. Ei se J-liite ole kuitenkaan mitään hepreaa.
Saako tän kaavan ajettua jotenkin esim nokia puhelimeen jotta voi joka kiven päällä nopeasti laskee onko kaarien puolesta turvallista tulla sieltä alas valon-nopeutta vai riittääkö lyhyt ykkönen.
Mä en oo mikään matematiikan tohtori, ja siks varmaan pakko kysyy miks niitä kaaria ei voi rakentaa ihan vaan sääntöjen mukaan. Ei se J-liite ole kuitenkaan mitään hepreaa.
ei hepreaa mutta tulkintoja on monia ja nää autot ei ole luokiteltuja ja aika moni joutuu muuttamaan valmista autoa todella paljon, että saa riittävän määrän putkea mahtumaan sinne ja ainua mitä piti todellisuudessa lisätä oli medän autossa A pilarin vahvike ja katto ristikko, eli oltais aivan turhaa jouduttu tekemään uusi bensa tankki, joka ei mahdu ihan jokapaikkaan, eikä pikku muutoksilla. eli johto päätös minun osalta on, että selvemmätkin säännött sais olla
hpotteri
25.07.2010, 23:27
ei hepreaa mutta tulkintoja on monia ja nää autot ei ole luokiteltuja ja aika moni joutuu muuttamaan valmista autoa todella paljon, että saa riittävän määrän putkea mahtumaan sinne ja ainua mitä piti todellisuudessa lisätä oli medän autossa A pilarin vahvike ja katto ristikko, eli oltais aivan turhaa jouduttu tekemään uusi bensa tankki, joka ei mahdu ihan jokapaikkaan, eikä pikku muutoksilla. eli johto päätös minun osalta on, että selvemmätkin säännött sais olla
Ymmärrän sen että jo valmiin varsinkin putkirunkosen auton muuttaminen kaarien osalta on pirullinen savotta vaikka oliskin pienestä muutoksesta kyse.
Eikö tässä topikissa ollu kuitenkin kyse siitä että rakennetaan Cherokeehen ne ensimmäiset kaaret.
Jos tyhjästä lähtee niin ei luulis olevan vaikeuksia noudattaa jo annettuja ohjeita / määräyksiä.