PDA

View Full Version : Auton katon maalauksesta kysymyksiä


Timo_L
26.02.2010, 15:25
Niin, mitenkäs tuollaisen 90-luvun alun jenkin pohjamaalit ja pintamaalit suhtautuu nykyisiin automaaleihin? Teoriassa kai ei pitäisi ongelmia olla kun nykyiset on vesiohenteisia, mutta entäs käytäntö?

Katosta on siis lähtenyt lakat osapuilleen kokonaan tuulen mukana taivaalle, ja itse maalipinta on tietysti matta. Pohjamaalit ei näy missään kohti. Tarkoituksena olisi ihan vain hioa pahimmat pois ja karhentaa pinta, katsoa ettei ole ruoste päässyt mihinkään iskemään, ja sitten vain auton oman värin mukainen maali päälle automaalikaupasta tilatulla spraykannulla + siihen lakka. Ruiskulla maalaukseen ei ole mahdollisutta, ja en ala yhden katon takia vehkeitä ostamaan.

Spraykannu-maalaus saa luvan tuottaa riittävän hyvän jäljen. Onko kuinka todennäköistä että alkaa vanha maali kuplia nykyisillä maaleilla? Lienee paras ensin testata pienellä alueella? Vihjeitä, neuvoja? :D

Jare
26.02.2010, 17:12
Lienee paras ensin testata pienellä alueella? Vihjeitä, neuvoja? :D

jep juuri näin, niin eiköhän se siitä. Toisaalta jos ja kun teet spray puteli maalauksen, niin ei se lakan kanssa kyl kovin kiiltäväks ja siistiks tule, ku tuppaa sprayn kanssa oleen ongelma, ettei saa maalattua kunnolla märäks tasaisest niin isoa aluetta, vaan kuivat kohdat jää himmeiks/viirulliseks. Eli mä suosittelisin kilikali pullo maalauksessa hyvää ja halpaa matta mustaa, eli matta-bläk;);) Eihän se katto juurikaan näy, ku sulla kuitenki on siellä valoja ja tunkkia ja kattotelinettä ja ajorampit ja kuraakin:D:D

Mika.U
26.02.2010, 17:14
suosittelisin kilikali pullo maalauksessa hyvää ja halpaa matta mustaa, eli matta-bläk;);) Eihän se katto juurikaan näy, ku sulla kuitenki on siellä valoja ja tunkkia ja kattotelinettä ja ajorampit ja kuraakin:D:D

Toinen ääni tälle.

Calmari
26.02.2010, 17:31
Iso tarra

Timo_L
26.02.2010, 17:45
suosittelisin kilikali pullo maalauksessa hyvää ja halpaa matta mustaa, eli matta-bläk;);) Eihän se katto juurikaan näy

Mutkun sit tulee kesällä ihan helvetin kuuma :D ..jos mä laitanki sinne kontaktiliimalla kerroksen alumiinifoliota :D

hutikka
26.02.2010, 17:56
Iso tarra

.. tai kattoikkuna

Jani E
26.02.2010, 18:19
eikös tollanen spray maali kuivu ennekuin kerkee mitää vanhaa maalia sulattaa!

Palex
26.02.2010, 18:20
Iso tarra

Kyllähän kokonaisiakin autoja päällystetään tarrakalvolla eri värisiksi. Että kyllähän tuon katonkin varmaan saisi itsekkin helposti kalvoitettua kun vähän harjoittelisi.

niko69
26.02.2010, 18:22
vedä ohut sumu katon yli kili kalia ja anna kuivua sit reilummin päälle! vähentää kuplintaa! (reagoivan maalin määrä on pienempi)

niko69
26.02.2010, 18:23
Kyllähän kokonaisiakin autoja päällystetään tarrakalvolla eri värisiksi. Että kyllähän tuon katonkin varmaan saisi itsekkin helposti kalvoitettua kun vähän harjoittelisi.

se kalvo vaan maksaa ihan vit..ti!! pari autoa olen teipannu.

tratok
26.02.2010, 18:40
Katto?

Calmari
26.02.2010, 18:46
Lateksia telalla ni saa semmosen vinyylikatto fiiliksen, toki myös esim lehmäntalja ois upee

Heguli
26.02.2010, 19:56
Sellaista punaista/pinkkiä pitkäkarvaista nukkamattoa, jota tuning-nuoriso laittaa 74-mallin corollan kojelautaan. Taatusti uniikki ja helppohoitoinen.

Jari
26.02.2010, 19:58
kiveniskumassaa... ei oo niin nuuka pohjista

ez-boy
26.02.2010, 20:27
kiveniskumassaa... ei oo niin nuuka pohjista

Ääni tälle, ei haittaa vaikka pyöräyttäis katon kautta ympäri. =)

pt.
26.02.2010, 20:42
Spraykannu-maalaus saa luvan tuottaa riittävän hyvän jäljen. Onko kuinka todennäköistä että alkaa vanha maali kuplia nykyisillä maaleilla? Lienee paras ensin testata pienellä alueella? Vihjeitä, neuvoja? :D

Maalareiden vinkkinä asiaan taitaa olla se, että kostuttaa kunnolla rätin tinneriin ja sillä alkaa pientä aluetta puhdistaa, niin alkaa kyllä reagoimaan. Jos ei mitään hälyttävää, niin sitten vaan maalia päälle.

Timo_L
26.02.2010, 21:30
Katto?

Se on se osa autoa, joka näkyy päällepäin autoa ylhäältä katsoessa.



....

...jep...

....


Mutta vitsit sikseen, ei tule mattamustaa kattoa, ei tule karvaturria katolle, eikä mitään muutakaan erikoista. Kattoikkuna tosin voisi olla ihan bueno niin voisi ihailla metsän antimia sitten kun on auto katollaan :D ..hhmhh... pitäisköhän käydä muutama pala lexania Etolasta?

Vaikka kyseessä on lähinnä metsäkäyttöön oleva peli niin haluan silti ettei se näytä miltään paskaromulta. Koska katto jää kohta ulkopuolisen turvakaarikehikon sillä tavalla, että on sen jälkeen perkeleen hankala maalata niin nyt olisi hyvä aika tehdä se. Tähän mennessä on tullut pari hyvää ideaa, jos ei muuta löydy niin koitetaan niillä. Jos mulla on kohta kuplamuovin näköinen katto, niin täytyy vissiin viedä ammattimaalarille :D

HV
26.02.2010, 21:54
jenkit käytti 80-90 luvulla thermoplastista maalia jossain malleissa, tähän ei tahdo saada hyvää pintaa liukkareilla ilman että ottaa vanhat maalit pois, tämän maalityypin tunnistaa helposti kun laittaa tinnerirätin vähäks aika pintaan, alkaa maali pehmetä. Näissä myös lakka lähtee hilseilemään. Vesipohjainen ei pitäisi reagoida niin pahasti, tosin en tiä kuinka pitkäaikainen on...

ja sprayllä kun maalaa niin pinnasta tulee hirveen näköinen noin laajalla alueella, lisäks sormi tulee kipeeks :D

Timo_L
26.02.2010, 22:36
Täytyypä kokeilla tinneriä, mutta varmaan on sitten tota termospaskaa.. kun meinaan lakat hilseilee pahemmin kuin oma pää. Ei sen maalipinnan ulkonäön siis tarvitse olla mikään näyttelytasoinen, mutta mielellään saman värinen kuin muu auto ja suht ok kuitenkin. Millä tavalla jää kököksi? Ei kiillä, appelsiinipinta, vai mitä?

Vai teenkö ensin itse pohjat, ja sitten vien suoraan jonnekkin maalarille? Paljos suunnilleen kustantaisi silloin täällä pk- seudulla? Täytyy ottaa maanantaina kyllä puhelin kouraan ja kysellä vähän eri nyrkkipajoista..

Kipinä
26.02.2010, 23:33
Keväämmällä ostat/lainaat/vuokraat ruiskun ja sipaset huoltiksen pihassa paineilmoilla maalit kattoon ja ajat auringonlaskuun....

Kilikalilla voip olla vaikee saaha tasasta.

Tyyli vapaa,mut ääni ruiskulle. esim.Motonetin yläkannulla hinta/laatu ok.

Ja aina ekaks ite ja sit vasta ammattilaiselle...:D

thudor
27.02.2010, 01:52
Mikähän siinä muute on, ku aina kilikalipullojen jälki on huonompaa ku mukamas samallaseoksella tehdyn erillismömmöjen jälki?:confused: pullojen laatu vai pullomaalissako huomioitu mahdollinen säilytys.. Maaliliikkeistä ostetuissa huom.

macro
27.02.2010, 02:02
Mikähän siinä muute on, ku aina kilikalipullojen jälki on huonompaa ku mukamas samallaseoksella tehdyn erillismömmöjen jälki?:confused: pullojen laatu vai pullomaalissako huomioitu mahdollinen säilytys.. Maaliliikkeistä ostetuissa huom.

Tähän jatkokysymyksenä, kun asuntovaunusta yks ikkuna peitettiin, ja hain maalikaupasta kilikolia ni kysy että maalaanko äkkiä (muutaman tunnin sisään) vai vasta muutaman päivän päästä. Kuulemma parempaa maalia sain ku otin sen "heti" maalattavan. Oisko kellään faktaa?

Ja jos kilikolilla maalaa, ni pyytäkää kunnon suutin siihen pulloon, niissä on eroja, ja yleensä jemmasta löytyy parempiakin suuttimia ku muistaa vaan kysyä.

boozer
27.02.2010, 07:40
sait arvatenkin 2k maalia
kesällä kun paikkailin tota käyttistä niin ostin lakan 2k kilikali purkkina
piti oikein sokasta vetää ennenku rupes maalaamaan

pt.
27.02.2010, 10:53
Täytyypä kokeilla tinneriä, mutta varmaan on sitten tota termospaskaa.. kun meinaan lakat hilseilee pahemmin kuin oma pää. Ei sen maalipinnan ulkonäön siis tarvitse olla mikään näyttelytasoinen, mutta mielellään saman värinen kuin muu auto ja suht ok kuitenkin. Millä tavalla jää kököksi? Ei kiillä, appelsiinipinta, vai mitä?

Vai teenkö ensin itse pohjat, ja sitten vien suoraan jonnekkin maalarille? Paljos suunnilleen kustantaisi silloin täällä pk- seudulla? Täytyy ottaa maanantaina kyllä puhelin kouraan ja kysellä vähän eri nyrkkipajoista..

Tuo oma auto on 91 ja siinä ei enää tuota "ikävää" maalia ollut, mutta melko kivuttomosta sekin meni pellille, kun alkoi hioa..

Samaa vaivaa katossa, eli hilseillyt lakat pois (kuten lie melkein kaikissa näissä.)

Hiominen onnistunee viellä kotiolosuhteissa, mutta ilman ruiskua voisi kuvitella katon kokoisen alan saaminen pohjaväriin olevan jo haastavaa, mutta tuosta nyt saattaisi viellä selvitä spray-purkki tavaralla ja maalari vetää päälle kunnon hiomavärin, niin ehkä siintä viellä sopiva maalipinta tulisi.

ImacInnes
27.02.2010, 11:07
Jos sulla on jo kilimaalit hankittu, niin vedä ihmeessä niillä, tosin sormi voipi väsyä niin kuin tuolla aijemmin todettiin, kili pulloon on saatavilla myös kiinitettävää kahvaa niin pystyy paremmin ruiskuttamaan. Kilimaalit on ohuempia kuin ruiskumaalit ja näin helpommin valuvia, maltti on valttia.

Rasvanpoisto, hionta 400 paperilla, rasvanpoisto kunnolla ja silikoonin poistolla jos epäilee silikonia joskus käytetyn auton hoidossa, sitten kanattaisi vetää ensin eristekerrokseksi pohjamaali ja mielummin 2k versiona, niin ei niin helposti rupea kuplimaan, hionta väri ja hionta 400 paperilla, pinta väri ja lakka.

Näin jos toimii niin rupeaa jo katon itsemaalauksellekkin tulemaan hintaa.

Edullisimmin saapi maalautettua jos tuntee jonkun "maalarin", jos maalautat, niin käy ennnen pohjatöihin ryhtymistä näyttämässä kohdetta maalarilla ja sopimassa mitä sinä teet ja mitä maalari, niin ei tule tehtyä turhaa työtä.

Pohjatyöt ja suojaaminen tossa hommassa on se työläin juttu, maalaamiseen ei sitten kulukkaan aikaa kuin 5-10 minuuttia kun ammattimies sen ruiskulla maalaa. Kilipulloilla huomattavasti kauemmin.

Katon maalaus maksanee kuitilla 200-300 euro täällä pääkaupunki seudulla riippuen puljusta ja katon koosta.

t.Ismo Ämmä

kaistapää
27.02.2010, 20:44
kandee timppa laittaa jotain laadukasta pohjamaalia rajakohtiin ennenkuin suhaa pintaa.satavarmasti näkyy rajat rajat siis lakatun ja kohtien mistä lakka irti.ne pitää saada tasaiseksi.samalla kun sitä pohjaa suihkii niin selviää se että keittääkö vai ei...jos ei keitä pohjavärissä niin sit voi ohkaisina harsoina laittaa pintamaalia ja tietty hionta välissä.ja jos kestävyyttä haluaa niin paukkumaalipurkkeihin saa myös 2k tavaraa ja kestää pikkuisen paremmin kuin "mastonit".

jos mitenkään mahdollista niin suosin kyllä ruiskujuttuja,silloin voi oikeilla aineilla olla varma että onnistuu.

Heegi
03.03.2010, 06:57
jos meinaa että olis tasaista niin pitäs hioo pois kaikki ensin,transparenttiä että ei keitä ja sitt paksu filleri/hiontaväri ja hio sen hienolla paperilla sitt pinta,(metallivärii/lakka ei peitä mittän epätasaisuuksia/reunoja)
just maalasin oman chevyn siin oli kanss hilseilly katolta,seon niitten sinkki pohja mikä tekee ettei pysy mikään maali siin.. ja spray purkilla vittumaist saada edes etulokarin kokoista silleeksi/hienoks,eikä itte jaksais yrittää suihkutella edes isompaa aluetta,kun tietää ettei tule mitääi+että auton omaan sävytetyt kili purkit maksaa 15-25e automaali liikkeissä+lakka purkit ja kattoon joutuu varmaan3purkkia ostaa(riippuu autosta)
ostat paska ruiskun 15-20e ja maalit ja suihkauttaa jossai TI hallissa tai jonkun kompuran omistavan pihalla kesällä,veden erotin vaan olis pop..saa biltemast 5.90e joka kelpaa

2-300e kuitilla on kyllä edullista! moni ammattimies ottaa enemmän jo puskurin maalauksesta!

Heegi
03.03.2010, 07:07
Mikähän siinä muute on, ku aina kilikalipullojen jälki on huonompaa ku mukamas samallaseoksella tehdyn erillismömmöjen jälki?:confused: pullojen laatu vai pullomaalissako huomioitu mahdollinen säilytys.. Maaliliikkeistä ostetuissa huom.

se että ruiskusta tulee ilmaa/maalia aika paljon enemmän kun spraypurkista! hajonnasta puhumattakaan
70g sitä samaa maali massaa spraypurkissa on tietty hieman ohkasempaa..