Kirjaudu sisään

View Full Version : nissanin td25 turbotus!


joni_89
05.02.2010, 14:35
onko kellään kokemusta asiasta? lähinnä mistä saa turbolle öljyn kierron? ja tietenki kaikki muutkin pienet vinkit on terve tulleita.

tikpe
05.02.2010, 15:28
Molemmilta puolilta (tulo/poisto) voit hyödyntää alipainepumpun letkuja. Eli t-kappalleet ja sitä rataa.

ISO-A
05.02.2010, 17:47
ota mieluummin paine öljykellolta,sinne ainaki tulee aina ensin paine ku kone pannaan hyrräämään,sen paluun voi panna alipainepumpun kans samaan linjaan mut kannattaa mahdollisimman iso reikäisillä hilppeillä tehdä se linja et ehtii varmasti kaikki valua takas koneeseen ettei esim turpon kautta ala sotkeen konetta/syömää ölppää ku paluu linja on liian ahdas!
Samalla kannattaa tehdä kytkin päivitys ku vakio levy ei pidä kun jollai 0,5 painella ja puolen kierroksen syötön lisäyksellä.Kytkin jutusta on ollu aijemminkin juttua et etsippä haulla lisää!

risukärsä
05.02.2010, 19:41
öljyn putsarin jalka on sama vaparissa ja turbossa siinä on kaksi tulppa pulttia... sojottaa suoraan eteen päin toinen on paine ja sitä rataa. kato maasturi projekteista lisää:) http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66936

ISO-A
05.02.2010, 21:13
öljyn putsarin jalka on sama vaparissa ja turbossa siinä on kaksi tulppa pulttia... sojottaa suoraan eteen päin toinen on paine ja sitä rataa. kato maasturi projekteista lisää:) http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66936

Ainut vain että saattaa noi tulpat olla aika saamarin lujasti kiinni,kerran yritin yhdestä irto koneesta noita auki nii tulpat vain mureni käsiin vaikka oli hyvät avaimet,et saattaa teettää töitä paikallaan olevassa koneessa!

tdi
06.02.2010, 01:27
tästäkin löytyy juttuu haulla kannattaa kokeilla :)
me laitettiin turbon öljynkierto lohkosta pikkunipan alta sai paineen ja siihen laturin paluuseen T haara mahdollisimman paksulla letkulla ja toimi hyvin. pakosarjan saa käännettyä ympäri jos ei halua ihan kunnollista vääntää hitsaa vaan siihen turboon sopivan laipan, pääinmäiset pultit tarvii vaan vähän leveemmät prikat. cooleri kannattaa asentaa säästää vähän konetta näissä jälkiturboissa varsinkin.
ja jos ei ole syöttöruuvin siainti tiesossa niin se on pumpun takaosassa alunperin siinä on "suoja hattupäällä" ja sieltä löytyy onkohan 13 lukkomutteri jonka avaat ja sit pienellä ruuvvimeisselillä saa käännettyy muistaakseni kiinnipäin syöttö kasvaa ja tyhjäkäynti nousee sitten vaan löysää kaasuvaijerii ja tiputtaa tyhjäkäyntiruuvista kierrokset sopivaks. kytkimestäkin ollut juttuu se kannattaa ehottomasti vaihtaa ei kauvaa kestä. terranon vauhtipyörällä ja kytkinlevyllä ja asetelmalla pärjää.
öljyt kannattaa vaihtaa ja suodattimet samalla kun turbon asentaa ellei ole justiin vaihdettu ja puhtaus öljylinjoja asentaessa äkkii on laakerit väljänä! :D

VonLeka
06.02.2010, 16:30
mihin vuosmalliin asti saa turbottaa? mikä on tehoraja jos auto ollut alunperin 2.4b ja nyt on 2.5d
edit. minun lähteiden mukaan taas tuo alkuperäinen kytkin on helevetin hyvä kestää, että ennemmin hajoo kone ku kytkin

retery62
06.02.2010, 17:44
Mistä päin savoa? Tarviis vähän vinkkejä voisi käydä tutustumassa . tdi ? VonLeka ?:D

Pertsi
06.02.2010, 19:42
meillä on täällä savossa 3kpl jäliturbotettua td25 king cabbiä. kerron juttua myöhemmin enemmän kunhan selviän. mutta ei siinä ole mitään ihmeellistä. tuo tdi rakenteli mun king cabbiä

tässä pari kuvaa meidän kalustosta

Jokos muuten se Padasjoelta haettu td25 tekniikka on turbotettu? Onko kestäny?

joni_89
06.02.2010, 21:11
siinähän tulikin jo paljon tietoa, kiitoksia tästä, semmoinen kyssäri vielä tuohon turboon liittyen, ois tuossa puoli ilmaseksi tarjolla -03 käpin turbo, onko liian pieni? tehoa en tavoittele paljoa, auto arkipäiväisessä kaytössä ja pitäis saada vaan jonku verran lisää tehoa ja vääntöä. ja mielellään kulutusta pienempään päin alkaa tuo 15 litraa satasella olee aika hyvä lukema noin tehottomassa koneessa.

tdi
07.02.2010, 03:09
mihin vuosmalliin asti saa turbottaa? mikä on tehoraja jos auto ollut alunperin 2.4b ja nyt on 2.5d
edit. minun lähteiden mukaan taas tuo alkuperäinen kytkin on helevetin hyvä kestää, että ennemmin hajoo kone ku kytkin



16.12.2005, 01:01
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.


minä olen kyllä sitämieltä että kytkin sieltä ennen hajoo kun kone vaikka pitäs 1barin ahtoja kunhan pakopaine, lämmöt, eikä kierrokset nouse liian koviks tietenkin vanha kone puolmiljoonaa ajeetut laakerit ja tiivisteet saattaa antautuu kovasta tehonlisäyksestä mut jos noi on kunnossa en näe ongelmaa td25 turbottamiseen...:D ja täähän ei tarvitse kaiketi erillistä teholappua koska vertailukoneena menee tuo td25t mutta silloin oltava samanlaisella ahtimella turbotettu tosin sitä eikai kovin tarkkailla, mutta tuo cooleri taas vaatii teholapun.


-----retery62 voi sopii vonklekan kans tutustumis käynnistä ite en enää käppii omista :)

--joni_89 jos turbo on hyvässäkunnossa niin se varmaan on ihan hyvä tuohon kuvaamaasi käyttöön onhan se alunperinkin 2.5l koneelle luulisi suht aikasin heräävän ? en tiedä..

jyrden
07.02.2010, 17:22
Tehovertailu tehdään sen 2.4 bensaan, joka siis ollut tehokkain mallisarjassa ja suomeen tuotuna. Jenkeille viety muistaakseni 3.0 V6-bensua mut toi 2.4 on siis se mihin verrataan. Ja katsatuspaikasta kii, että mitä vaatii teholapun lisäksi, kun tässä kerran kyseltiin paikalliselta asiaa. Niin, ois pitänyt Akelta olla laput ennen ku alottaa turbotuksen... Ylivieskassa sit sano inssi et pitäs bensan laatikko vaihtaa sit tilalle... Nivalassa ku kysyttiin, niin ei tarvinut olla ku teholappu (ahtoja enempi ku 0.1bar) ja varaosista vertailua, . Lähinnä alustaan, ja jarruihin ku niissä voi olla eroja.
Nivalassa muutenkin täällä seudulla helppo muutokset katsuuttaa, kun viime kesänä veli leimuutti 7v laittomana olleen TurboDiesel Bluebirdin lailliseksi... Ja teholaput oli, sekä varaosalistat... Ei katellut isommin ees, ja leiman sai. Jarrut laitettiin levyiksi taa, kun löyty Vihtavuoresta hilppeet ja keulassa cuulerikin kii... Penkistä saatu lappu näytti pyörille 114,7 pollea 0,7 ahoilla. Tehtaaalta tullessahan toi on vajaat 70heppanen vehjes. Nyt uutta moottoria tehdään ja laitetaan kahella ahtimella kasaan... Eli katastus paikasta kii kaikki loppujen lopuski, että mitä vaativat siihen.

risukärsä
07.02.2010, 17:43
imatralla kävin katsastamassa.. samana aamuna kävin lappeenrannassa amw dynoservicellä tehon mittauksessa (makso 50 eeroa) katsastuksessa äijä vaan vilkas konepellin alle ja sano et ei taida ihan orkkis turbosta osat olla ja lätkäs pellin kiinni ja tulosti uuden otteen... ja on cooleri.. eikä ees ottanu päästöjä:D helppoa jossain.. kaiken lisäks tummat kalvot etu sivu ikunoissa äijä vaan tuumas et aika tummat lasit...nekin mainuttu otteessa sävylasit.:p

joni_89
08.02.2010, 19:41
tuli sitten ostettua mersun 200 cdi:stä turbo. garretin g18v. onko jollai kokemuksia vnt turbon asentamisesta käppiin? siinä on alipaineella ohjattu kello, mistähän sais paineella ohjatun että voisi alkaa testailee miten käy...

VonLeka
20.03.2010, 16:53
tässä kuva kaverin td25 king cabistä
turbo on 2.5 pajerosta ja välijäähytin myös (tulee imusarjan päälle niinkuin pajerossakin)



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=392&pictureid=53816

varsinainen
20.03.2010, 17:08
tuli sitten ostettua mersun 200 cdi:stä turbo. garretin g18v. onko jollai kokemuksia vnt turbon asentamisesta käppiin? siinä on alipaineella ohjattu kello, mistähän sais paineella ohjatun että voisi alkaa testailee miten käy...
itse käänsin saman kellon painetoimiseksi. Turbona gt2256. Ohjaan nyt pakopaineella, ja tuntuu toimivan hyvin. Nivalassa pääset tutustuun KC LD28 tdic hen. Ylivieskassa leimasin.

osku89
21.03.2010, 20:09
ota mieluummin paine öljykellolta,sinne ainaki tulee aina ensin paine ku kone pannaan hyrräämään,sen paluun voi panna alipainepumpun kans samaan linjaan mut kannattaa mahdollisimman iso reikäisillä hilppeillä tehdä se linja et ehtii varmasti kaikki valua takas koneeseen ettei esim turpon kautta ala sotkeen konetta/syömää ölppää ku paluu linja on liian ahdas!
Samalla kannattaa tehdä kytkin päivitys ku vakio levy ei pidä kun jollai 0,5 painella ja puolen kierroksen syötön lisäyksellä.Kytkin jutusta on ollu aijemminkin juttua et etsippä haulla lisää!

Itellä ahtoja n.0.8 ja hyvin on kytkin kestäny revitellä. Ainaki tähän asti ja tottahan toki sekin särkyy kun menee kehumaan :D ja on kait syöttöjäki ihan riittävästi ruuvailtu..

santikko
21.03.2010, 22:26
itse käänsin saman kellon painetoimiseksi. Turbona gt2256. Ohjaan nyt pakopaineella, ja tuntuu toimivan hyvin. Nivalassa pääset tutustuun KC LD28 tdic hen. Ylivieskassa leimasin.

miten tuo käyttäytyy verraten normaalisti ohjattuun vnt:hen?

varsinainen
22.03.2010, 00:42
miten tuo käyttäytyy verraten normaalisti ohjattuun vnt:hen?

Sähköisesesti alipaineella ohjattuun verrattuna paineet ovat tasakaasulla 80-100kmh ajettaessa aavistuksen korkeammalla. Eipä tämä ilman ahdinta tuommoista 31" kulkenutkaan. Imusarjan ylipaineella ohjattuun paine heittelee kiihdytyksessä vähemmän, nousee vain tasaisesti. Kokeeksi vaihdoin ohjauksen pakopuolelle, ja sinne sai jäädä. Tarkoituksena oli lisätä pienellä kaasulla siivikot avaava vaijeri/jousi hässäkkä, mutta nyt talven jälkeen tuntuu, ettei se sitä tarvii. Pakopaineet matka-ajossa 0,5bar ahdot pikkasen vähemmän 0,45bar.

VonLeka
04.04.2010, 10:55
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=392&pictureid=56060

joni_89
12.04.2010, 23:52
voisko joku näppästä kuvan mistä kohtaa sen öljyn paineen on ottanu.. siis jos sen saa suoraa jonku lommin takaa... ei viittis alkaa haarottelee mitää jos ei riitäkään paine... ja semmosta vielä, että aloitin tuossa pävällä rojektin ja pakosarjaa aloin irrottelee nii huomasin että ykköspytyn pakosarjan pultit molemmat poikki, joku vissii yrittäny irrottaa ennenki... no muutaman tunnin räpöstyksen jalkee niitä ei saatu irti... mulla ois tuolla nurkassa takapotku td25 kone ajattelin sen vaihtaa ku ei oo ajettu ku jotai 200tkm. onko tietoo että passaako se noin niinku heittämällä paikalleen??? sit kuulin semmosen kytkin jutun tuossa että passais sx nissanin kytkin suoraan tuohon, pitääkö paikkaansa??

tdi
13.04.2010, 02:32
oisko ollu toinen roppu lohkossa kun katotaan koneen sivusta ja lähetään laskee oikeelta :D n10mm roppu jossa kuusiokolo. se eka on kai vesitroppu mut aukasemallahan se selvii

joni_89
19.06.2010, 17:54
mitkähän ois hyvät ja halvat öljyt mitkä pysyy hyvin sisällä tuohon nissaniin? mitä ootte käyttäny noissa turpotetuissa?

jyrden
19.06.2010, 18:16
Halpaa ja hyväähän EI tunnetusti oo...
Mut itse ajelin vapari TD25:ssa Nesteen Turbo LXE:llä ja eikä tarvinu lisäillä yhtään öljyä... Eikä tarvi kyllä tossa D4D Avensiskenkaan lisäillä, vaikka siin kyllä on noi Premium XL:t...Ja Avessa jo kilsoja päälle 440tkm...
Kaveri käyttää Valvolinen öljyä kaikkiin autoihin, ja kireeksi viritetyissäkin voitelee vielä. Yks hyvä ois sit Castrolin TurboEdge, mutta sitä ei oo joka kaupassa taas. Kuten ei valvonkaan öljyjä oo.

joni_89
19.06.2010, 23:35
Halpaa ja hyväähän EI tunnetusti oo...
Mut itse ajelin vapari TD25:ssa Nesteen Turbo LXE:llä ja eikä tarvinu lisäillä yhtään öljyä... Eikä tarvi kyllä tossa D4D Avensiskenkaan lisäillä, vaikka siin kyllä on noi Premium XL:t...Ja Avessa jo kilsoja päälle 440tkm...
Kaveri käyttää Valvolinen öljyä kaikkiin autoihin, ja kireeksi viritetyissäkin voitelee vielä. Yks hyvä ois sit Castrolin TurboEdge, mutta sitä ei oo joka kaupassa taas. Kuten ei valvonkaan öljyjä oo.

no en mä tarkottanu että pitäis olla tosi halpa vaan sellane kohtuu edullinen että ei maksa mitää 15 euroa litra. itellä nyt paskat öljyt ollu turbotuksen jälkee pari tuhatta kilsaa ja pitäis vaihtaa paremmat nyt. pari desiä syöny sillä matkalla.

jyrden
20.06.2010, 09:25
no en mä tarkottanu että pitäis olla tosi halpa vaan sellane kohtuu edullinen että ei maksa mitää 15 euroa litra. itellä nyt paskat öljyt ollu turbotuksen jälkee pari tuhatta kilsaa ja pitäis vaihtaa paremmat nyt. pari desiä syöny sillä matkalla.

Toi Nesteen LXE tais maksaa 20ltr pöntössä jotain 60€:a ja toinen sit taas 80€:n luokkaa, kun toienn on 15-40W ja toinen 10-40W, en oo kyllä nyt vähään aikaan hakenu, niin en muista ku kuitenkin kolme vaihtoa tekee pöntöstä Kingiin... Ja ku ostan pari pönttöä kerrallaakin, kun välillä ei oo ollu ku tarvinnu sillai...
Ettei ois ahdin hieman väljä jo, kun luluttaa tollai öljyä?
Castrolin TurboEdge taitaa maksaa 45€:a 4ltr pönttö.... Valvolinen TurboDiesel sit 30€:a 5ltr pönttö,m joskin Kokkolassa...

ISO-A
20.06.2010, 15:12
Ite oon ajellu ihan perus 10w30:llä. Talveksi oon laittanu turboluokan 10w öljyt,on sen verran notkeeta et toimii pakkasellakin hyvin. Muuten ei oo öljyä motti syöny paitsi kun laitoin BP:n öljyä joskus pari vuotta sitten,jännä homma ku muun merkkistä öljyä ei oo syöny!!
Sekin on sitte makuasia että haluaako/kannattaako vanhassa motissa hifistellä öljyjen kans!!!

joni_89
20.06.2010, 23:43
joo pitää kattoa mitkä sitä hakee... turbossa ei ainakaa välystä ole yhtään.