View Full Version : Rooverin perän muutokset
Tarvii laittaa kyselyä, jospa täällä olisi uggeleita, jotka muuttaneet Rouverin perästä välityksiä...
Eli idiksenä olis laittaa 36" tassut ja sitten "hiukan" vahvistaa tuota engelsmannin perää, jotta edes vähän kestäisi piiskaamista.
Tarkoituksena muuttaa samalla välitystä, koska auto on manuaalivaihteinen ja pysyy sellaisena, vaikka automaagigin oliisi kyllä kiva, mutta tarkoiitus olis ajaa paikalle yleensä takaisin kotiinkin!!!:rolleyes: Saattaa jopa matkat mennä tuonne itäänkin suht pitkälle, kun eräs tuttu sinne nyt päätti majoitua...
Eli spekseinä on seuraavat
- Range 1990 peltirevat pitkällä pinjonilla (vai olisiko P38/Disco II lyhyt parempi??)
- ARB 24spline lukot
- KAM vetarit
- KAM perävälitys (4.1 tai 4.77)
Lukot on jo tilattu ja vissiin tulleet, ei vaan ole ehtinyt hakea (kiitos laman hiljaisuuden töissä) niitä huolintaliikkeestä. Vetarit makaa tallin nurkassa ja tallikaverit varmaankin rakentaneet niistä "säksättimiinsä" varmaan jotakin, kun tallileekkaan ei ole ehtiny....
Eli apuja tarttis tuohon välitykseen; nyt alla "vain" 245/75 R16 MTR:t ja tuntuu välillä menevän pikkuykköselläkin melko "haipakkaa" tiukassa paikassa.
Miettiskelyssä kun on ajatellut tuota Rooverin akselin ohuutta, nin 4.77 perällä vetarithan rasittuu (kiertyy) helpommin ja siitä napspoikkipas2....
4.1 perällä taas tulee tuo etuperän "klappi" jota kyllä pitää olla ettei jakovaihteisto "ota itteensä", mutta lopputuloksenahan on silloin "pompottaminen" ja murrosmusrkaa kupilliset....
Sitten olis vielä 3.8 välitys, mutta se taitaa olla enemmänkin "nopeusmittarin korjaussarja" isommilla pyörillä???
Kertokaa mielipiteitänne, nyyppäritkin saa kertoa, jos jotain järkevää sattuis edes kerran niitten suusta pullahtamaan.
Ja tietenkin JOS TIEDÄTTE että on samankätisiä periä kuin Rooverit, niin ilmoittakaa!!!
Tarvittaessa laitan vaikka Dana60 perät jos saa kätisyyden sopimaan, mutta portaalit on poissa tästä "rojektista", on tuossa 2kpl laitteita, joissa toisessa Börjen RAEV40 ei kestä ja toinen nahkahousujen kolmihaara, johon peltiperiä sovitetan, mutta aika kauhea savotta sekin on (400CDI:cool: + automat:D+ MOG:n akselisto MB:n levyjarruilla:confused::confused:...)
Kiitoksia ja kumarruksia kaikille vaivautuville!!!!:):):)
Listan jatkoksi vielä ashcroftin cromomurrokset.
Omat suunnitelmat roverin akseleista päätyi toyotan akseleihin. Viimeinen niitti oli juurikin nuo murrokset, toyotaan kolmanneksen halvemmat. Akselivälityksiä en edes harkinnut, muutenkin kallista. Toyotaan taas halvempaa :( Vakiovälitykset ihan ok v8 + lt95 + 36" tsl, jotka on vain suunnilleen sen 34"..
Eteen siis ashcroftin tikut ja murrokset, arb ja 4.77 välitykset. Taakse defen salisbury arbilla, ashcroftin tikuilla ja serieksen välityksillä. ;)
Tätä minä ihmettelin että miksi salisbury on poissuljettu vaihtoehto ??
Vai oliko kyseessä nyt 90 defe tai range ?
Rangehan tuo onpi, ja kilvissä tulee pysymään.
Takana kun on nuo levyjarrut ja ne tarttis saada pysymään siellä. Saahan Salisburyyn nekin, mutta tulee aika hintavaksi siinä vaiheessa. Kuitenkin tällä hetkellä kaikki jarrut just uusittu, eikä hirveetä hinkua alkaa rakentamaan akselistoa kokonaan uudelleen, koska kaikki muutokset tulen laitattamaan otteeseen (tänään taas veli pontevat tarkasti passit ja tiketit, eikä taaskaan "laskutettavaa" löytynyt, huomauttivat vain "kovaäänisyydestä").
Tallillakin oli KAM:t vielä "tuubeissaan", ja murrokset on nuo "aircraft" versiot. Katotaan miten kestää??? Ja "sulakkeet" näkyi olevan 6000Nm "tumpit"...
Mites BaXXXXXXXterilla oli tuo kääntyminen? Oliko kuinka paljon levikettä, jota sai pyörän kääntymään??? Mulla renkaat tulee 36x14.5x16" ja 11"vanne + BL. Offset:n saa itse säätää, kun vanteet on desing "itte"...
Tallillakin oli KAM:t vielä "tuubeissaan", ja murrokset on nuo "aircraft" versiot. Katotaan miten kestää??? Ja "sulakkeet" näkyi olevan 6000Nm "tumpit"...
Mites BaXXXXXXXterilla oli tuo kääntyminen? Oliko kuinka paljon levikettä, jota sai pyörän kääntymään??? Mulla renkaat tulee 36x14.5x16" ja 11"vanne + BL. Offset:n saa itse säätää, kun vanteet on desing "itte"...
Jaa että kamin rikkoutuvia osia sisältävä murrossarja :)
Pyörät kääntyy ilman temppuja 8" + BL -24 et vanteella. Ja käännönrajotintappeihin en ole koskenut, ovat missälie säädöissä :)
Jaa että kamin rikkoutuvia osia sisältävä murrossarja :)
Siis tarkoituksella heikennettyjä heikkoja osia....:):):D:D:D
Mistä kannattaa "äskrohteja" alkaa ettimään???
Kaipa noi KAM:t vois heittää sitten "varavaraosiksi" tallin nurkkaan, tai myydä jollekkin Börjen revan omistajalle...:rolleyes:
Eipähän mulla ole ollut ongelmia akseeiden kanssa sen jälkeen kun KAMilaiset tulivat. Ja renkaatkin tiedät. Ja kaasujalan asennon.
Sullaha alkaa olla noin paljo tawaraa kasassa ni eihän sult puutu muuta ku välitykset??kun nyt muistais kuka niit myi.Kyl niit oli muutamii vaihtoehtoi,Karaasi juvanmalmilla sen tietäis.
Puntaa pinoon ja pöytään, tuoltahan noi saa kaikki tarvittavat.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/category_6.html
Ei ole arbitkaan hinnan kiroissa.
En ole vielä ite tuolta ehtinyt mitään tilata, jakiksen renppakitin ajattelin ottaa.
Ja jotain muuta pientä, maksupolitiikka hieman eril. perint. nettikauppaan tottuneelle.
maksupolitiikka hieman eril. perint. nettikauppaan tottuneelle.
Voishan noi tosiaan koittaa tulla tälle vuosituhannelle tuon nettikauppansa kanssa. Tarpeettoman monimutkainen toimenpide.
Eli ymmärsinks mä kysymyksen oikein, että haluat mielipiteen minkä välityksen laittaisit:
A: 4,77
B: 4,1
C: 3,8
Lukot ja vetarithan sulla jo oli/on ainaki tilattuna ekan viestin pohjalta, joten ei kai sit muuta ku tilaat noi 4,77 perät vielä lisäks, niin sitten on meno maastossa maltillisempaa.
Sitä mä en nyt varsinaisesti tajua, että miten käytännössä vetarit katkeaa helpommin, jos on tiuhat välitykset ja edetään hissukseen? Eiks ne katkee harvoilla ja nopealla ajolla ihan samalla lailla.....noin niinku äkkiä miettien ja sivusta seurattuja tilanteita muistellen ja ilman mitään teoriaa sotkematta;)
Sitä mä en nyt varsinaisesti tajua, että miten käytännössä vetarit katkeaa helpommin, jos on tiuhat välitykset ja edetään hissukseen? Eiks ne katkee harvoilla ja nopealla ajolla ihan samalla lailla.....noin niinku äkkiä miettien ja sivusta seurattuja tilanteita muistellen ja ilman mitään teoriaa sotkematta;)
Tiheä perä (suurempi vääntömomentti) ja ISO pyörä (=paljon massaa ja pyörintävastusta), eli renkaan kasvaessa ja väännön lisääntyessä vetoakseli ja murros JOUTUU kovemmille.
Kuten "PANZER" vastasikin, isot renkaat JA RASKAS kaasujalka tappaa akseli/murrokset varsinkin kun renkaat palautuvat maan pinnalle ja massan vaikutuksesta nasahtaa "sulakkeet" palasiksi...
Nyt tiheällä perällä ja raskaalla kaasulla, tulee tilanne, jossa jumissa oleva pyörä saattaakin napsauttaa "zulaggeet" joten tähän kombinaatioon kyselen vastausta, jotta onko 4.77 liian tiheä 36" renkailla, vai olisiko 4.1 järkevämpi, jottei akselille tuleva vääntö kasva liian suureksi...
Toisaalta, kuulun safarissa jonoon, jossa Landy:kin ajavat.... Siis nopeus maastossa on verrannollinen lompakon paksuuteen!!!
Lämmönkehittimenä 3.9L "vähän kutitettu", jossa vääntöä tuntuisi olevan "riittoisasti"???? (kaupungissa 40km/h ja 5:lla menee ihan mukavasti...)
Maastos etenemisen vauhti/lompsa suhde on myös niinkin et nopeudella ne suurimmat tuhot..Mites sul laatikot ja turbiini/kytkin sanoo jos luistattelee?maasto ajohan ei ole nopeuslaji.Ite väittäisin näin et oikeestaan niin tiuhat perävälitykset kun vaan mahdollista,sillon säästyy muu voiman siirto.Toki on tunnottomampi murroksille/vetareille mut ajotapa sanelee jokatapauksessa miten ne kestää.Yleensä Lantikan vetarit katkee hypyn tai äkkinäisen luisto/pito suhteen muuttuessa.Yhtenä syynä voiman siirron välykset jotka ikäänkuin lyövät välyksen kolahtaessa laidasta toiseen.Uskon et hiljaahiipien syntyy vähemmän tuhoa kun vauhdilla rynkkyyttäen.Yleensä 1.vaihde ei ole ainakaan liian hidas joten tiuhennus olisi hyvä ehkä jo maantie ajoakin ajatellen.
Vanella tais olla hetkenaikaa alla 4.1 välit, retkeily väheni kun menovettä joutui laittaa joka asemalla. Ja sillä on diesel, joten sinuna en ruokkisi sitä janoista kasia enempää. Vanella muistaakseni tosin vaan 34" tsl:llät.
Mikä jakolodju sulla oli? Kova LT95?
Pertä 4:11 Ashcroft välityksillä ja 34" gummeilla nousi kierrokset sen verran ylös että
300Tdi kulutuslukemat siirtyi ihan uusiin lukemiin. Defe 90 ja matkavauhti n. 90km/h.
Vaihdoin alle Discon jakolootan jossa nopeanpuolen välitys on 1:211, Defen org 1:410.
Tämä muutos helpotti ja ei tarvtse ihan joka asemalla tankata.
Kannattaa tätä puolta hieman miettiä jos perävälityksiä muuttaa.
Ashcroftin kama on mielestäni laadukasta
Mietitty jo...
Laatikkona R380:n ja LT230E 1:22 välityksellä, juuri tuon matka-ajon takia.
Toisaalta, voiko Rover V8 kuluttaa vieläkin enemmän???:rolleyes::rolleyes::rolleyes::D:D:D
Ja 300Tdi menee janoiseksi, samoin Td5 kun ajokierroksia nostetaan. Sen takia ovat asntaneet niitä "ouverdraiveja" laatikkoihin....
Miten tuo 4.1 välitys toimi maastossa, oliko vielä "kiihkeä" ryntäilijä vai rauhallinen kannonnuolija???
moggirange
05.01.2010, 07:23
Meilläpäin on monessa rangessa 4,7 välitykset ja jakiksessa ~1 isonpuolen välitys, jolla saadaan se maantiepuoli ok.(4-vaiht. ja 35") Toimii hienosti maastossa ja maantiellä. Antinpajalta noita ainakin saa ja ei olleet edes niin kalliitakaan.
Nopeus maastossa on jonkinverran makuasia, on tota ikää jo sen verran että rauhallisempi
eteneminen on mielestäni mukavampaa. 300Tdi hyvällä alaväännöllä voi ajella tyhjäkäynnillä
maastossa ja eteneminen on mukavan rauhallista 4.11 välityksillä.
Rengaskoko 34" kun en ole vielä oikein keksinyt miten saisin ilman isoja muutoksia 35" tai
isommat mahtumaan alle. Muistutan tässä taas siitä että ne kannattaa mitata ne koot,
eikä lukea renkaan kyljestä.
Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta eikö näiden ylivaihteiden kanssa ole ollut jonkin
verran ongelmia? Siis ne jotka ruuvataan LT230 jakolatikon perään? Ja ovat pahuksen
kalliita.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_40.html
Tätäkö tarkoititte ?
Meilläpäin on monessa rangessa 4,7 välitykset ja jakiksessa ~1 isonpuolen välitys, jolla saadaan se maantiepuoli ok.(4-vaiht. ja 35") Toimii hienosti maastossa ja maantiellä. Antinpajalta noita ainakin saa ja ei olleet edes niin kalliitakaan.
KIITOKSIA, juuri tätä tietoutta olin vailla, eli mielummin tiheät välitykset periin ja piiitkä välitys jakikseen maantietä varten...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif
Eli nyt vaan sumuiselle sarelle viestiä, jotta saadaan uudet ruuuvit ja eteen vielä "vahvistetut" reverse cut hammaspyörät!!!
Eli projekti-osiolla tapahtunee päivitystä kohtapuoliin perämurikoitten kanssa jossa muutama kuvakin saattaa ilmestyä...
Nopeus maastossa on jonkinverran makuasia, on tota ikää jo sen verran että rauhallisempi
eteneminen on mielestäni mukavampaa. 300Tdi hyvällä alaväännöllä voi ajella tyhjäkäynnillä
maastossa ja eteneminen on mukavan rauhallista 4.11 välityksillä.
Rengaskoko 34" kun en ole vielä oikein keksinyt miten saisin ilman isoja muutoksia 35" tai
isommat mahtumaan alle. Muistutan tässä taas siitä että ne kannattaa mitata ne koot,
eikä lukea renkaan kyljestä.
Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta eikö näiden ylivaihteiden kanssa ole ollut jonkin
verran ongelmia? Siis ne jotka ruuvataan LT230 jakolatikon perään? Ja ovat pahuksen
kalliita.
Jos Landy:n tunnet/tiedät/jonottanut takana:D niin samaa kastia sitä ollaan. Ja pakaroissa valitettavasti lihasta ja hieman "vararavintoakin", joten euroalueen yksiköiden määrä EI likistä kaasujalan hermostoa, eikä tuo ikäkään suuremmin halaja nopeusennätysten rikkomiseen!!!!!!!!!!!!
Alkumetrit kun on tullut Landy:n kyydissä istuttua ja 300Tdi:n raksutusta kuunnellessa, niin vauhti tarttui juuri sen mukaiseksi, joten Landy:lle suuri kiitos tästäkin!!!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif
OD:n kanssa vikaa ilmenee, kun ajetaan PALJON ja JATKUVASTI OD päällä isolla nopeudella (lue yli 80km/h), jolloin vaihde lämpenee ja sen voitelu taas heikkenee öljyn vähyyden takia. Jotku ovat laittaneet laatikkoon ½litraa ylimääräistä öljyä, mutta ongelmaksi on muuttunut vaihteensiirtäjien jäykistyminen ja varsinkin pakkasilla, vaihdekepin totaalinen "lukkiutuminen", koska öljy on pakkaantunut siirtotankojen laakerikoteloihin ja "jähmettynyt" sinne (ts. hydraulinen lukko).
P.S. Defeen saatavilla "Special Vehicles" versiona Iceland-versio, jossa 38" Mickey Thompson FC:t tai GoodYear MT/R tassut 2006 mallisena (Td5-mosalla, 110" akselivälillä ja E-hyväksyttynä!!!!!!)
pkarlstedt
05.01.2010, 14:59
P.S. Defeen saatavilla "Special Vehicles" versiona Iceland-versio, jossa 38" Mickey Thompson FC:t tai GoodYear MT/R tassut 2006 mallisena (Td5-mosalla, 110" akselivälillä ja E-hyväksyttynä!!!!!!)
Nyt alkoi kiinnostaa.
Tuollainen linkki löytyi kaikille meille espanjankielentaitoisille:
http://www.autohojett.com/ensaios-e-testes/148-land-rover-defender-110-type-iceland.html
Mutta mistä löytyisi virallinen paperi, jota voisi heilutella katsastuskonttorilla?
Noitahan on islannissa suurin osa defendereistä, 10v sitten jo ajeltiin vastaavalla ympäri saarta oli paikallisen eräopasfirman käytössä. Muuttavat alustassa korvakoidenpaikkaa entiset pois ja korokepalat tilalle. Siellä on firmoja jotka noita tekevät.