View Full Version : käsi sammutin laitonko?
kävinpä yrittämässä leimaa tossa viikolla.
Muutokset hurjiin korotuksiin oli ok mutta leimasetä puuttui käsi sammuttimeen.
Vedoten rattilukkoon. Avaimenhan saa pois moottorin käydessä ja rattilukon päälle.
Tottahan tuo on mutta jokatoisella on vaijeri ja jotkut sammuttaa vaihteella.
Kyseessä patrol
siitä rattilukosta tulee sanomista jos avaimen saa käydessä pois.. tosin inssi ei aina huomaa kokeilla,omassa patessa saa avaimen irti mutta ei ihan suoraan hieman joutuu runkkaan sitä..
ja ei se manuali sammututs pitäs olla ongelma,omassa ei ainakaan tullut sanomista. onhan myös monessa vanhoissa kuorma autoissa samalla tavalla..
no joku viisaampi ehkä tietää enemmän
homman hauskuus onkin kun vaijeri sammutin semmoisenaan ole laiton. Mutta jos pystyt kääntämää avaimen nollille ja otat avaimen pois menee rattilukko päälle. Ja moottori käy. = laiton
virtalukon kääntämisen estäminen moottori käynnissä vaatis jo semmosen virityksen että on varmaan helpompi korjata orggis sammutin leimalle.
Ellei jollain ole jotain perustetta miksi nykyinen systeemi pitäisi sallia ?
Ei tuollainen "narusammutin" ainakaan mulla aiheuttanut minkäänlaista neuvottelua katsastuksessa. Inssi vaan kysyi että mistä tää sammuu? Autoon oli kyllä vaihdettu moottori yms, en tiedä vaikuttaako asiaan.
Rikot sen rattilukon niin ongelma poistuu (tai ainakin siirtyy pois siita sammuttimesta..)
Ja rattilukko(varkaudenestolaite) on pakollinen oliko se nyt vuodesta 66 lähtien(hatusta temmattua ei niin varmaa tietoa)
Onhan noita autoja monia jotka jo tehtaalta lähtiessään sammuu vaijerista tms.esim Mersu pakut ja vanhemmat henkilöautotkin. Ja avaimet saa kyllä taskuun kaikista.
Rikot sen rattilukon niin ongelma poistuu (tai ainakin siirtyy pois siita sammuttimesta..)
ja rattilukko pakollinen. Oliko se nyt 74 eteenpäin = ei voittoa :D
Ja sitten faktaa eli...
01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla
erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 +
Lähde. Katsastajan käsikirja.
Lukkolaite voi olla muukin kuin virtalukon yhteydessa oleva lukitus. Panee siihen vaikka erillisen rattilukkokapulan.
Kyllä sammutin saa olla vaijerilla.
Täälä pohjosessa jopa vaihteella sammuvat kuorma-autot menee katastuksesta läpi.
Kyllä sammutin saa olla vaijerilla.
Täälä pohjosessa jopa vaihteella sammuvat kuorma-autot menee katastuksesta läpi.
Elikkäs sillon katsuri kattoo sormien läpi. Ei pitäs tulla leimaa.
Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
Elikkäs sillon katsuri kattoo sormien läpi. Ei pitäs tulla leimaa.
Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
Kuorma-autoissa lukkolaite ei ole pakollinen. Henkilö- ja pakettiautoissa pitää olla rattilukko tai muu luvattoman käytön estävä kiinteästi asennettu laite (Pete huom. irtokapula ratissa ei riitä). Nykyisin AKE hyväksyy myös VAT-hyväksytyn ajonestolaitteen (hälärin) rattilukon korvikkeeksi.
Rattilukko ei saa siis kytkeytyä missään ajokissa moottorin käydessä vuosimallista riippumatta.
MotorPsycho
05.12.2009, 20:49
60-luvun lopulla oli ainakin chrysler tuotteissa suomessa asennettu varkauden estoksi niin sanottu panssaripuola kun autoissa ei ollut rattilukkoa, eli virtalukko ja puola oli yhdistetty toisiinsa sellaisella paksulla taipuisalla metalli putkella/letkulla minkä sisällä kulki puolalle virta. eli piuhoilla sytytysvirran kytkeminen konehuoneen puolelta ei onnistunut (jos ei sattunut olemaan omaa puolaa mukana)
(Pete huom. irtokapula ratissa ei riitä)..
Ok. Toi halyhommahan on sitten jees
Elikkäs sillon katsuri kattoo sormien läpi. Ei pitäs tulla leimaa.
Tuossa ole kohtuu selvästi? Sivu 39 alalaita...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
Eipä tossa näytä oikotietä olevan.
Sain putsaamalla kumminkin toimimaan moottorin. Orggis ohjaus paskana mutta täältä löytyvien kuvien avulla sai suht helposti rakennettua uuden ohjauksen moottorille.
Mites kun noissa Saabeissa ei sitä rattilukkoa ole, vaan hirmu näppärä pakki-lukko!:D Jos vaikka sellasen pykäis... Tiedä sitten,että miten se luvattoman käytön estää,onhan siinä kytkin petaali?? Tai ainaki omassa oli..:p Täytyy joku munalukko laittaa vaihdekeppiin.
Aika monesta 60-70 luvun vaihteen jenkistä puuttuu nykyisin tuo ajon estävä laitos, mutta kyllähän noihin leima aina tulee. Millanen se lie vakiona ollu 70-luvun vaneissa tai ramblereissa? Ite en oo ikinä panssaripuolaa livenä nähny...
Ja toisekseen, eipä oo tullu vielä ensimmäistäkään berttaa vastaan, jossa ois ehjä edic :P
Viimeksi ainakin leima tuli, kun teetti uuden avaimen, joka ei lähteny virtalukosta suoraan vetämällä irti. Siinä virtalukon kupeessa kun on se pieni nappi, josta pitää painaa, että saa avaimen pois/rattilukon päälle tai hehkutettua...
MotorPsycho
07.12.2009, 20:10
[QUOTE=Viipo;621132]Aika monesta 60-70 luvun vaihteen jenkistä puuttuu nykyisin tuo ajon estävä laitos, mutta kyllähän noihin leima aina tulee. Millanen se lie vakiona ollu 70-luvun vaneissa tai ramblereissa? Ite en oo ikinä panssaripuolaa livenä nähny...
joo ei ole ottanut ikinä moisesta asiasta kiinni leimalla vaikka on ollut panssaripuola poistettu.eivät ole olleet oikein kestävän systeemin maineessa, taitaa olla minulla vielä yksi kappale muistona.
yhdessäkään patrollissa ei ole minulla pelannut tuo alkuperäinen sammutin. olen katsastuksessa joskus asiastakin vielä erikseen sanonut mutta tuo vaijerisammutus on aina riittänyt.
mikkoimp
07.12.2009, 21:00
kyllä on täälläkin narusta sammuminen riittänyt...
Rolpatti
07.12.2009, 21:17
Mulla oli sama onkelma viime leimalla ja tälle leimalle litan avaimet vaijerilla kiinni sammuttimeen että kun avaimet ottaa pois virtalukosta sammuu..
toyovoima
07.12.2009, 21:46
Vaijerisammutus lienee kuitenkin laillinen jos se on ollu alunperin? Hyväksyykö Matti mopoauton vaijerisammutuksella?
santikko
07.12.2009, 22:02
Mites kun noissa Saabeissa ei sitä rattilukkoa ole, vaan hirmu näppärä pakki-lukko!:D Jos vaikka sellasen pykäis... Tiedä sitten,että miten se luvattoman käytön estää,onhan siinä kytkin petaali?? Tai ainaki omassa oli..:p Täytyy joku munalukko laittaa vaihdekeppiin.
varkaat yleensä haluaa sen auton mukaansa, eikä vaan fiilistellä käyvässä saabissa kytkin pohjas paikallaan...:) tai kait ne perse edelläkin liikkuu? saattaa vaan joku kiinnittää huomioo ku painelee hurjistuneella saabilla pakilla karkuun tekopaikalta...
vaihteella sammuminen on riittänyt meillä päin ja vaijerilla kanssa viimeksi inssi sammutti vaihteella kuulemma oli vaijeri niin jäykkä itse sammutin auton ulkoa sen vaijerista käsin joka konttorilla oma käytäntö tai mielipide
Anttikan
09.12.2009, 16:53
Joo just kävin leimalla ja ei katsastusmies muut kysyny ku et mistä tän saa sammumaa.
Mut jos seuraavaks tulee ongelmia ni mistä päin autoa löydän ton auton alkuperäsen sammuttajan.Eli auto patrol 3.3 td 86
Rolpatti
09.12.2009, 22:30
Joo just kävin leimalla ja ei katsastusmies muut kysyny ku et mistä tän saa sammumaa.
Mut jos seuraavaks tulee ongelmia ni mistä päin autoa löydän ton auton alkuperäsen sammuttajan.Eli auto patrol 3.3 td 86
Missä kävit leimalla?? mulle ne vinkus siitä vaijeri sammuttimesta siinä Myllyn vieressä olevalla konttorilla...
ps:komeet pörinät sun patikassa
syöttöpumpun alla on sammutin
Rekisteröimätön
16.12.2009, 22:17
Onhan noita vaijjerisammuttimia alunperinkin autoissa 70 luvun pösöissä oli ainaki samoin suomeessa diisselöidyt jeepit ja taitaa olla vanhemmat mersut kans.
Ja olkohan se ny eilisessä vai milloin se nyt oli ja mikä se nyt oli joku Suomalainen auto-ohjelma...Niin siinä oli joku ranskalainen tilaihme mistä pystyi ottamaan avainkortin matkaan,ja mennä vaikka kauppaan moottorin käydessä.