View Full Version : n. 1998-2002 4wd pikuppien laatu
Moro!
Taas kaivataan konkareiden neuvoja ettei tulis ostettua sekundaa.
Eli hakusessa on n. 8-14 tonnin hintainen 4 ovinen pikuppi. Minulla ei ole minkääänlaista konkreettista tuntumaa näihin. Olen kokeillut vain vuosimallin 1995 Hiluxia ja 2009 mallin Isuzua ja Nissanin (sitä pienempää).
Minulla on sellainen käsitys, että Toyota olis kestävin ja luotettavin. Häntäpäähän arvaisin Fordin ja Mazdan (ja jenkit). Välille sitten Nissan, Mitsubishi, Defender.
Energiayhtiöiltä poistettuja autoja näkyy olevan jonkin verran myynnissä tuolla pidemmällä hytillä ja lavakopilla.
Onko nuo energia- ja verkkoyhtiöiltä poistetut autot ajettu loppuun?
Entä mitä mieltä olette laadusta, etenkin L200:n kohdalla?
Tarkoitus ei ole ostaa autoa maastoon, vaan kaikenkuntoisillle teille, nurmikoille ja lumeen. Eli jollain kallistuskulmilla ja alajoustoilla ei ole mitään väliä. Neliveto ja alennusvaihteet pitää olla että saa henkilönosturin kohilleen myös sateella ja talvella. Kilometrejä tulee n. 40 000 vuodessa tälle hankittavalle pikupille. Tuplahytti taas täytyy olla siksi, että saa lastattua tavaraa hytin lämpöön. Lavalle taas tulee agregaatti ja muuta likaisempaa tavaraa jotka ei saa kastua.
Kiitoksia vinkeistä sopivan automerkin valintaan.
Toki ostettavia kohteitakin saa ehdotella. Seuraan itse nettiautoa, nettikonetta ja offipalstan myyntiosastoa jatkuvasti. Saksan tai Ruotsin tuontiin en ole perehtynyt.
Noita ostettavia kohteita kannattaa kysellä Peräahon kone ooyyltä.Ovat tuoneet ruotsista pitkän rivin juurikin noita neliovisia pick-uppeja,tojoa,mitsua ja nissukkaa.
Rekisteröimätön
28.11.2009, 18:43
Moro!
Taas kaivataan konkareiden neuvoja ettei tulis ostettua sekundaa.
Eli hakusessa on n. 8-14 tonnin hintainen 4 ovinen pikuppi. Minulla ei ole minkääänlaista konkreettista tuntumaa näihin. Olen kokeillut vain vuosimallin 1995 Hiluxia ja 2009 mallin Isuzua ja Nissanin (sitä pienempää).
Minulla on sellainen käsitys, että Toyota olis kestävin ja luotettavin. Häntäpäähän arvaisin Fordin ja Mazdan (ja jenkit). Välille sitten Nissan, Mitsubishi, Defender.
Energiayhtiöiltä poistettuja autoja näkyy olevan jonkin verran myynnissä tuolla pidemmällä hytillä ja lavakopilla.
Onko nuo energia- ja verkkoyhtiöiltä poistetut autot ajettu loppuun?
Entä mitä mieltä olette laadusta, etenkin L200:n kohdalla?
Tarkoitus ei ole ostaa autoa maastoon, vaan kaikenkuntoisillle teille, nurmikoille ja lumeen. Eli jollain kallistuskulmilla ja alajoustoilla ei ole mitään väliä. Neliveto ja alennusvaihteet pitää olla että saa henkilönosturin kohilleen myös sateella ja talvella. Kilometrejä tulee n. 40 000 vuodessa tälle hankittavalle pikupille. Tuplahytti taas täytyy olla siksi, että saa lastattua tavaraa hytin lämpöön. Lavalle taas tulee agregaatti ja muuta likaisempaa tavaraa jotka ei saa kastua.
Kiitoksia vinkeistä sopivan automerkin valintaan.
Toki ostettavia kohteitakin saa ehdotella. Seuraan itse nettiautoa, nettikonetta ja offipalstan myyntiosastoa jatkuvasti. Saksan tai Ruotsin tuontiin en ole perehtynyt.
Tästä ollut täällä jokunen aika sitten paljonkin juttua.
Ítse kyllä veikkaan että Defender on se laaduttomin. Land Rover on vuosia roikkunut pohjasakkana luotettavuuduessa. Tosin, Defender on tyystin erilainen mitä muut. Perinteinen, paljon maavaraa, yksinerktainen perustekniikka. Huono ergonomia. Mutta helppo rakennella metsäpeliksi.
Toyota tuskin sen enempää kestää kuin muutkaan. Esim. kansivaivat on kaikkien tuonajan alumiinikantisten dieseleiden murheita ja Toyota käyttää ihan samanlaista. Sulla tuo skaala aika laaja, niin Mitsun kohdalla etenkin mitä uudempi, sen parempi. Koska vanhemmissa oli laatikko probleemaa.
Nissan on ainut jonka kanssa kannattaa olla erityisen tarkkana. Siinä on tämä erityisen kuuluisa laakeri ongelma josta täälläkin ollut juttua.
Täällä kuitenkin ollut jo keskustelua aiheesta ihan jokin aika sitten, joka kannattanee katsoa:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63908&highlight=nissan+vai+mitsubishi
ei noita jenkkejäkään kannata aliarvioida, ovat vain hieman isompia kuin nuo japanin ihmeet. vaihdelaatikkohan se ainoa jenkin huonopuoli on, eli esim dodgessa kannattaa kattoa että lodju on vaihdettu.
bj45lava
29.11.2009, 22:04
No mitsuista halkee kannet edelleen käytit ihan miten siististi tahansa.
Nissaneissa se uudempikoneinen d22 yd25ddti koneeltaan melko paskaa, ihan uusissa taitaa olla vaivat jo korjattu pois, mutta ekoista katkee ketjut, alakerrat leviää, ja varaosaa ei ainakaan käytettynä taho löytää mistään...
Rambleristi
30.11.2009, 13:45
Jos pidit Ford/Mazdaa huonoimpana niin en ole ihan samaa mieltä kanssasi. Noita on tuossa duunin puolesta katsellut ja tällä hetkellä taitaa olla vähävaivaisin Ford ikinä. Kertooko tämä Rangerin hyvästä vai Fordin yleisestä huonosta laadusta, niin siihen en ota kantaa. Mun mielestä vahvoja vehkeitä.
Yleisesti ottaen Rangerin suurin etu on pitkän hytin mukana tulevat kaappari mallin takaovet. Eli penkin taakse on helppo päästä ja silti lavallakin on tilaa muullekkin kuin vain kauppa kasseille. Tätä ovi mallia eivät muut tarjoa. Löytyyhän Rangerista vielä se todellinen neliovinenkin malli. Niitä on vain vähän harvassa. Tuon meillä kaks ja puol oviseksi kutsuttu versio on rehti paku eikä kakskäyttöauto. Eli jos sulla ei oo takapenkille tarvetta niin käy ihan mielenkiinnosta katsomassa.
Niistä yleisimmistä ongelmista........käännön topparien nailon tulpat putoilee (1€ vika), takapöntön panta ruostuu puhki, apusimpukoissa väljää. Meitin pajalla ei ole ainoatakaan konetta jouduttu tekemään. Pari vaihteisto remppaa ja pari perärempaa kylläkin. Näissäkin tapauksissa ongelman ydin on ollut huollon laiminlyönti eikä niinkään auton huono laatu.
Toyota ja Mitsu taitavat olla ainoat merkit jotka tarjoavat taka-akselille kunnon lukkoa. Nissaniin ja Fordiin ei taida saada muuta kuin sen vakiona olevan tasauspyörästön luistonrajoittimen (limited slip diff). Rangerin pikku puutteita ovat peilien lämmityksen ja raikkarin puute. Ilmastointeja alkaa olla 02 ja uudemmissa.
Tuolta pohjalta kannattaa funtsia. Tärkeintä mielestäni on kuitenkin se, että ko. auto istuu omistajansa hanskaan ja tuntuu omalta. Jos myyt ihmiselle auton joka tälle ei sovi, niin toista autoa ei tarvitse myydä. Vaikka autossa ei ole mitään vikaa niin se ei vaan sovi jollekkin ja sellaisesta ei saa koskaan tyytyväistä käyttäjää.
Itse ajelin edellisellä -99 mallisella Rangerilla reilun kaksi vuotta. Ostaessa oli mittarissa 200tkm ja itse ehdin sillä ajamaan n. 30tkm. Ainakaan minun aikana siinä ei ollut yhtään mitään vikaa ja olin muutenkin siihen erittäin tyytyväinen. Jämäkkä ajaa yms. tosin muista ei paljon ole kokemuksia. Enkä kyllä itse usko että mikään merkki olisi välttämättä sen kestävämpi kuin toinen.
Ehkä enemmän kuitenkin käytettyä ostaessa ratkaisee se miten autoa on pidetty ja huollettu. Sillä on myös suuri vaikutus kestävyyteen.
Ja tuohon lukkoasiaan, niin ARB:ltä ainakin saa lukkuo rangerin taka-akselille.