PDA

View Full Version : Etanolibensa ja flexifuel-auto


Pörö
22.11.2009, 10:58
http://www.iltalehti.fi/autot/2009112210643597_au.shtml

Tuota juttua kun lueskelin niin silmiin pisti tuo flexifuel-auto, miksi pitää olla nimenomaan etanoli pohjaiseen polttoaineeseen valmistettu auto??
Mielestäni tuo E85 palaa myös tavan bensakrematoriossa vaurioita aiheuttamatta... Vai häh??
Kertokaas pohjoisen miehet kokemuksia, kun kuitenkin olette ruotsin puolella käyneet tankaamassa halvempaa polttoainetta..

Viipo
22.11.2009, 11:19
Jos toi 85 tarkottaa oktaanilukua, niin eikähän se pala ongelmitta matalapuristeisissa moottoreissa. Ainakin RJ toimii venäläisellä bensalla, vaikkei oo aina takeita, onko se 92 vai 75 -oktaanista ;P

Gravedigger
22.11.2009, 11:27
Jos toi 85 tarkottaa oktaanilukua, niin eikähän se pala ongelmitta matalapuristeisissa moottoreissa. Ainakin RJ toimii venäläisellä bensalla, vaikkei oo aina takeita, onko se 92 vai 75 -oktaanista ;P

eikös tuo 85 tarkoittanu alkoholin osuutta poltto-aineessa.

Rälläri
22.11.2009, 12:32
http://static.iltalehti.fi/v0/kuvat/spacer.gif Suomessa uskotaan etanolibensa-autojen suosion kasvavan

Sunnuntai 22.11.2009 klo 09.44 (päivitetty klo 10.28)
E85-polttoainetta saa toistaiseksi vain pääkaupunkiseudulta.

http://static.iltalehti.fi/autot/etuetanoliauto2211HL_148_au.jpg (http://static.iltalehti.fi/autot/etuetanoliauto2211HL_au.jpg)


Suomessa on saanut vuoden alkupuolelta lähtien E85-polttoainetta, josta 85 prosenttia on etanolia. Etanolibensan kysyntä ja sitä käyttävien autojen myynti on lähtenyt melko hitaasti käyntiin.

AnttiH
22.11.2009, 12:41
Serkkupoika ruottissa asustelee, niin ainakin se tankkaillut sellaseen 90 luvun loppupuolen 320 bemariinsa tuota etanoolia ja bensaa vähän miten millonkin. Sanoi, että jos alkaa olla tankissa yli puolet tuota etanoolia, niin kulutus vaan kasvaa huomattavasti, ja puhui muistaakseni ettei kylmällä kelillä lähteny niin hyvin käymään, kun bensalla.

Urbancityboy
22.11.2009, 13:19
http://www.iltalehti.fi/autot/2009112210643597_au.shtml

Tuota juttua kun lueskelin niin silmiin pisti tuo flexifuel-auto, miksi pitää olla nimenomaan etanoli pohjaiseen polttoaineeseen valmistettu auto??
Mielestäni tuo E85 palaa myös tavan bensakrematoriossa vaurioita aiheuttamatta... Vai häh??



Etanoli on ymmärtääkseni jonkun verran "kuivempaa" eli ainakin venttilejä suojaavia ainesosia siinä seassa olisi hyvä käyttää. Kyllä polttomoottorin alkoholilla saa pelaamaan, bioetanolia ajoneuvojen polttoaineeksi tuottaa mm. jo kohta koko etelä-amerikka.

Pari kesää sitten tuli tehtyä testejä tuommoisella nissan micralla niitä kun saa hyvin säädettyä käynniltään, nitrometaanin, jääneston (alkoholi), venttiilinsuoja-aineen ja v-powerin sekoituksella uskomaton rähinä kerrassaan ai että veti kevyellä kaasulla. Jos olen oikein ymmärtänyt niin juurikin ensimmäisiä polttomoottoritestejä tehtiin alkoholeja polttoaineena käyttäen. Miksi ei Suomi jo tuota bioetanolia, voisi ehkäistä lamaa ja tuoda uusia työpaikkoja? Kyllä meillä rankkitarpeita olisi monen moisia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1142&pictureid=18838

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1142&pictureid=16102

Eli tuon tyyppisestä pikkukoneesta venttiilit menevät herkästi mutta lisäaineistuksella voitaneen ehkäistä, micra toimii tälläkin hetkellä

Pörö
22.11.2009, 14:23
ST1 on ilmeisesti tällähetkellä kärjessä tuon bioetanolin tuotossa ja muistini mukaan tekevät sitä mm. perunankuorista.

Enivei kuivempaahan tuo etanoli/metanoli on ja siksi käsitykseni mukaan tuossa E85 on tavan bensaa 15% jotta voitelu pelaisi, kuitenkin tuo E85 polttoaine sisältää sellaisia lisäaineita että sitä käsiteltäessä tie syöpäpotilaaksi on todella lyhyt..

Kuitenkin ajoin tuossa aloitus viestissä sitä että miksi pitää olla juurikin flexifuel käyttöön valmistettu auto, pienessä mielessä kehittyy ajatus polttoaine/auto valmistajien yhteistyöstä jotta saadaan taas tyhmille ihmisille myytyä jtn hipo saappia kun vain siinä voi käyttää biobensaa.. :D

"Osta uusi bio polttoainetta käyttävä saab kun ei toi sun vanha korolla toimi E85 polttoaineella, niin maailma pelastuu" :D :D

Heguli
22.11.2009, 14:52
Kuitenkin ajoin tuossa aloitus viestissä sitä että miksi pitää olla juurikin flexifuel käyttöön valmistettu auto, pienessä mielessä kehittyy ajatus polttoaine/auto valmistajien yhteistyöstä jotta saadaan taas tyhmille ihmisille myytyä jtn hipo saappia kun vain siinä voi käyttää biobensaa.. :D


Ihan tavalliseen autoon ei kannata laittaa etanolia tankkiin, ei edes tätä E85-bioetanolia. Autoon pitää tehdä seuraavia muutoksia, jotta sitä voi käyttää:

- auton moottorinohjausjärjestelmä pitää ohjelmoida uudelleen
- etanoli on aika syövyttävää ainetta, eli tankkivarustus ja polttoaineputkistot pitää valmistaa korroosiota kestävistä materiaaleista
- etanoli on raju aine tiivisteille, ne pitää olla kestävää materiaalia.
- etanoliautossa on yleensä suuremmat polttoaineen ruiskutussuuttimet, jotta polttoainetta (eli etanolia) voidaan syöttää enemmän moottoriin.
- venttiilikoneisto joutuu koville, eli venttiilit ja istukat ovat vahvistettuja.

Aika moni auto varmaan toimii E85:llä ihan OK mutta ei kovin kauaa. Jokainen saa kokeilla omalla vastuulla.

pkarlstedt
22.11.2009, 14:54
Voihan sitä käyttää, mutta varsinainen hyöty saadaan puristussuhdetta nostamalla:

http://www.autowiki.fi/index.php/Etanoli

- p

Urbancityboy
22.11.2009, 15:01
Voihan sitä käyttää, mutta varsinainen hyöty saadaan puristussuhdetta nostamalla:

http://www.autowiki.fi/index.php/Etanoli

- p

"Etanolin valmistaminen käymisprosessin kautta esim. sokerijuurikkaista on teknisesti varsin helppo toteuttaa, mutta törmää Suomessa lainsäädännöllisiin ongelmiin sekä liikennepolttoaineiden verotuksen että alkoholilainsäädännön osalta. Etanolin valmistaminen liikennepolttoaineeksi ei toisaalta ole myöskään käyttäjän kannalta toistaiseksi taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto nykyisillä polttoaineiden hinnoilla ja verokohtelulla Euroopassa, mutta kansantaloudelliset näkökohdat saattavat johtaa sen suosimiseen. Unohtaa ei kuitenkaan pidä synteesikaasusta katalyytin avulla tuotettua etanolia, jonka tuotannon edullisuus on kiistatonta".

No kannattaisiko valtiovallan ottautua sitten tuohon hommaan kuten biokaasu-autoilun kehittämiseenkin. Mutta mikäs se siellä taas kummittelee muu kuin lainsäädäntö ja verotus jälleen.

pkarlstedt
22.11.2009, 15:59
Ei tule missään vaiheessa tapahtumaan. Sen verran vahvojen intressipiirien edut ovat kysymyksessa.

Ensikseenkin: maajussit on saatava pidettyä ruodussa elintarvikkeiden tuotantoketjun bottom feedereinä. Niille ei saa antaa mahdollisuutta kilpailuttaa ostajia. Muuten tukkuliikkeiden marginaalit putoavat kerrassaan epätyydyttävälle tasolle.

Toisekseen: energia-alalle ei kaivata mitään mustaa hevosta patenttiratkaisun kanssa. Vakiintuneet pelurit ovat jakaneet markkinat hyvässä sovussa, ja veneenkeikuttajat uhkaavat niiden kerrassaan kohtuullisia marginaaleja. Vai onko joku kuullut joskus taloudellisesta kriisistä öljy- tai muussa energiayhtiössä?

- p

kivinen
22.11.2009, 20:36
Kuulemma E85 toimii kohtuullisesti perus ruiskukoneissa, kaasua joutuu painamaan enemmän kun ei siinä ihan bensan tehoa ole. Pientä rykimistä, jos yrittää ajaa kaasua säästellen. Kauppakassin kulutus nousee kuulemma 8 litrasta 9 litraan puhtaalla ajaessa. Kylmäkäynnistys voi olla vaikeaa, mutta lopulta lähtee.

Seostamalla kuulemma pelaa paremmin, noin 3/4 E85 ja 1/4 bensaa on raja, jota suuremmat E85 määrät alkaa aiheuttamaan samoja oireita kuin puhtaalla ajaessa. Jos ihan varman päälle haluaa pelata niin vähintään 1/3 bensaa. Seostamalla ei kuulemma juuri kulutuksessa huomaa ja kylmäkäynnistys vain vähän huonompaa kuin bensalla.

Tiivisteongelmista tai muista ei ole kuulunut mitään, kai sekin mahdollisuus on olemassa. Onhan tavan bensassakin nykyään 5% etanolia mukana, se taisi olla joku lakisääteinen lisä.

Positiivisenä puolena sanovat, seostetullakin ajellessa häviää noet pakoputken päästä.

Nerd-O
23.11.2009, 08:27
Tietääkö ketään onko tuon biodieselin kanssa samaa ongelmaa? Syö tiivisteet tai jotain?

Jos oikeen muistan niin eikö ne vuoteen 2012 mennessä tunge tuota etanolia 25% bensaan? Täyttää jotkin biopolttoaine tavoitteet sen jälkeen. Muistelisin myös että 60% tämän hetkisestä autokannasta ei toimi tuon 2012 jälkeen tulevalla bensalla..

LRV8
23.11.2009, 09:00
2009 ja 2010 bio-osuus on 4,75 % energiasisällöstä. Mistään muista prosenteista ei ole vielä sovittu. Keväällä tarkennetaan tilanne vuodelle 2011. EN590-normi ei vielä tunne suurempia pitoisuuksia eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos Suomi nostaa bio-osuuden yli normin, niin periaatteessa moottorivalmistajat eivät anna takuuta konerikkojen ostalta, koska ei ole käytetty normien mukaista polttoainetta.

Kaavailuja on nostaa osuutta 20 %:iin mutta siinä on vielä monta mutkaa matkassa.
Tavoitteena on tulevaisuudessa lisätä ns. second generation non-food -biotuotteiden osuutta eli biolaatuja, jotka eivät kilpaile ruuaksi tarkoitetun viljelysalan kanssa.

Nerd-O
30.11.2009, 13:58
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/163121.shtml

Tuolla on juttua siitä uudesta E10 bensasta mikä tulee vuoden kuluttua ja millä ei ilmeisesti kaikki autot ihan toimi.

LRV8
01.12.2009, 08:02
Tällä hetkellä automaahantuojat selvittelevät parhaillaan, mihin moottoreihin E10 voisi soveltua. Peruslähtökohtana on, mitä uudempi auto, sitä todennäköisimmin uusi bensa ei aiheuta ongelmia. Saattaa käydä niin, että 95:sta tulee E10-peruslaatu ja 98 jätetään nykyiselleen. Tämä on vain arvaus, perustuu mutuun. E10 ei siis tule olemaan laki, vaan mahdollisuus laittaa max 10 % energiasisällöstä etanolia. Verokysymyskin on edelleen ratkaisematta.

Korjaus: tulee siis olemaan laki, jos menee läpi

LRV8
04.12.2009, 13:36
Linkki ADAC:n listaan, jossa luetellaan, mihin autoihin Saksan 95 E10 sopii.

http://www1.adac.de/images/E10%20Freigaben_tcm8-260791.pdf

lavanelikko
25.01.2011, 18:10
Onko kellään varmaa tietoa tai käyttökokemusta e10:n soveltuvuudesta -90 4.0l Cherokeessa? Maahantuoja antaa ymmärtää, että kyseinen menovesi sopisi tankkiin, mutta itseä hiukan mietityttää tuon ikäisen ajaminen "alkoholilla". Tällä hetkellä "turvallisesti" 98:a tankissa.

metsienmies
25.01.2011, 18:34
En tiiä miks mutta kai jo jotain kertoo 98 pensan suosion huikea kasvu maassamme ja niin sanoin emännyksellekkin että tankkoo joka toinen kerta 98:a vaikka alla onkin sellanen auto jolle pitäis kelvata tuo uusikin... kaikelta varalta, ei taida asioista päättävät herrat itekkään tietää toimiiko vaiko ei ja missä... :mad:

lavanelikko
25.01.2011, 18:52
Oishan se kiva päästä teetätyttämään koneremontti tohon maahantuojan laskuun, jos kävis ilmi ettei sovikaan mömmöt tankkiin...

Mika.U
25.01.2011, 18:59
Mitäs se "mömmö" sitte rikkoo siitä moottorista?

Mä olen itteni antanna ymmärtää että saattaapi liuottaa bensaletkuja ja tiivisteitä polttoainejärjestelmässä.

Heguli
25.01.2011, 19:01
Tästä 95 E10 bensasta on noussut hirmuinen hulabaloo, vaikka kysymys on varsin pienestä asiasta. Eli bensiinin etanolipitoisuus on noussut viidestä kymmeneen. Tosin bensa-asemien tankit ovat vasta täyttymässä kokonaan uudella bensalla, eli nyt varmaan kohta saa "oikeata" E10 ainetta pumpusta.

Moni Esson baarin asiantuntija tankkaa E98:a, koska se on kuulemma niin paljon parempaa ja 95 E10 vastaavasti ei toimi ollenkaan.

Tuolla lyhyesti asiantuntijan puhetta: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/01/1261243/vtt-tutkija-e10-kohu-on-myrsky-vesilasissa

Rytari
25.01.2011, 19:16
Onko kellään varmaa tietoa tai käyttökokemusta e10:n soveltuvuudesta -90 4.0l Cherokeessa? Maahantuoja antaa ymmärtää, että kyseinen menovesi sopisi tankkiin, mutta itseä hiukan mietityttää tuon ikäisen ajaminen "alkoholilla". Tällä hetkellä "turvallisesti" 98:a tankissa.

pari lausetta lainattuna jenkkipalstoilta


I wouldnt run any vehicle older than 35 years on 10% Ethanol, anything newer than that will take 10% just fine. As said before E85 is only for vehicles labeled for E85.

if your buying gas in the US. you are running your jeep on 10-15% ethanol.

Ethanol has excellent cleaning properties for your engine as is does
not leave any residue when combusted.
FACT: All (gasoline burning) cars built since the 1970's are fully
compatible with up to 10% ethanol in the fuel mixture. All
manufacturers approve the use of E-10 blends and warrant their vehicles
for this fuel.
I can back up these claims so if you have any other questions about
ethenol fuel let me know.
steve

siffo
25.01.2011, 20:29
Itse tankkaan autoihini nykyään mieluummin 98:a jo senkin takia että se tulee loppupeleissä ihan saman hintaiseksikin kuin 95E10. Kuulemma 95E10:ä kuluu 2% enemmän verrattuna vanhaan 95:een, tällöin nyky hinnoilla hintaeroa saa olla 3 senttiä/l ja päästään täysin samaan hintaan / km. Jos 95E10 vs 98 kulutusero olisikin vaikka 3% niin hintaeroa saa olla 4,5 senttiä/l. Nykyään näyttää yleensä juuri 4-5 senttiä olevan toi hintaero. Saas nähdä mihin se tosta kehittyy kun 98:n kysyntä on yllättäen nyt mitä on.

Nerd-O
26.01.2011, 08:42
Ihan tavalliseen autoon ei kannata laittaa etanolia tankkiin, ei edes tätä E85-bioetanolia. Volvolandiasta lueskelin että osa porukasta on kokeillut V70 ja S80 Volvoissaan e85 bensaa ja toimii hienosti. Eikä kyseessä ole mikään flexifuel. Ovat myös yhdistelleet 50/50 sekoitussuhteelle E85 ja E95 bensoja. Muistelisin että yhdessä topikissa joku oli vuoden ajellut tuolla e85 bensalla ilman mitään ongelmaa. Kulutus vaan noussut.

Itse olen tankkaillut tuota uutte e10 bensaa ja ei ainakaan vielä ole ollut ongelmaa. Kulutus kyllä tuntuu nousseen aika reilusti, koska ennen pääsi helposti 200km ennen kuin bensamittari alkoi täydestä tippumaan niin nyt se teki sen jo reilun 100km kohdalla. Noh. Seuraavan tankin kun käyn vetäseen täyteen niin pitää mittaa mitä se kuluttaa.

Heguli
26.01.2011, 09:21
Volvolandiasta lueskelin että osa porukasta on kokeillut V70 ja S80 Volvoissaan e85 bensaa ja toimii hienosti. Eikä kyseessä ole mikään flexifuel. Ovat myös yhdistelleet 50/50 sekoitussuhteelle E85 ja E95 bensoja. Muistelisin että yhdessä topikissa joku oli vuoden ajellut tuolla e85 bensalla ilman mitään ongelmaa. Kulutus vaan noussut.
En kyllä suosittele ajamista e85 aineella, ellei auton valmistaja lupaa kyseisen aineen soveltuvan moottorille. Uusissa autoissa tiivisteiden hapertuminen, venttiikoneiston vaurioituminen ja polttoainelinjojen kestävyys tuskin tulee ongelmaksi, nuo asiat on otettu jo huomioon. Ongelma on e85 ja normaalin bensan ero. Jos autoa ei ole suunniteltu e85 bensalle, kuvittelee auton kompuutteri tankissa olevan bensaa. Tämä aiheuttaa sen, että kone käy koko ajan laihalla koska suuttimista ei saada etanolia riittävästi palotilaan. Juurikin tämä asia usein sytyttää kojetaulussa sen keltaisen moottorinohjauksen varoitusvalon. e85 tavaraa pitää saada palotilaan n. 20-30 % enempi verrattuna tavalliseen bensaan.

Mikäli autolla ajetaan pitkään liian laihalla seoksella, tietää se varmasti ongelmia. Ja toisaalta kun lambda ei ole 1, ei myöskään auton katalysaattori toimi kunnolla.

Näissä Flexi-Fuel autoissa on systeemi, joka tunnistaa tankista tulevan polttoaineen laadun. Yksinkertaisesti sanottuna ajettaessa e85 tavaralla pidennetään ruiskutusaikaa jolloin ilmakerroin saadaan yhteen. Periaatteessa tavallisen auton kompuutteria säätämällä saadaan aikaan sama ilmiö, eli auto soveltuu e85 tavaralle.

tdi
26.01.2011, 19:52
kaveri käytti 240 volvossa aina tuota ku oli halpaa ajaa ja siitä tuli kiertokanki lohkosta läpi :D luulisin re85 olevan jotenkin osallisena tässätapauksessa auto muuten oli vakio ruisku 2L

Skaleton
29.01.2011, 21:07
Rohkeasti vaan uutta pensaa kaikkiin tankkeihin. Kyllä Raaden hampassa on muutama kerroksellinen riihikuivaa rahaa, vanhoja autoilijoilta nyhdettyjä seteleitä. Niillä korvaavat tottakai auliisti jos on jokin valtakunnantason moka vahingossa tullutkin tehtyä.
Se on nimiitäin omasta pussista joka sentti pois jos kalliimpaa tankkaa ja on se riittävän kallista tuo halvempikin.

VooDoo Jeep
30.01.2011, 11:42
Oma kokemus tosta E10:stä on huono, kulutus nousi reippaasti ja auto tuntu tehottomalta, auto on MB CLK 55 AMG -00.
Nyt ajelen 98:lla ja kulutus on tippunut reilusti ja tehot tullu takas:D
ST1:sen sivuilla on kielto että ei käy AMG mersuun, hyvä vaan kun on tollasta paskaa:D