View Full Version : orbiohjaus suunnistuksessa
pistetään paskanjauhantaan ni ei ole niin virallista eli osaako joku kertoa mikä siinä on niin vaarallista vai antaako se liika etua joillekki vai mikä siinä mättää itse en ole keksiny mikä siinä olisi vaarallista oikein toteutettuna eli läpi kulkeva sylinteri tai kaksi sylinteriä jolloin ohjaus liike on yhtä nopea molempiin suuntiin.ja jos joku tästä vetää herneen nenään ni siitä vaan.
kertokaa mielipiteitä
joskus kyselin kanssa samaa niin ainoo selitys oli että voi mennä rikki:confused::confused::confused:
täytyykin tehdä kuva vertailu suzukin ohjaus vs orbitrol
piippu79
11.11.2009, 23:36
mielestäni ei orpi ohjauksessa oo mitään huonoo etua tai haittaa muihin verrattuna ja jos joku meinaa ettei saa siirtymis ajaa orpilla ni nopeus rajotus niihin vehkeisiin onhan niitä rattoreis puimureis ym. vehkeis tieliikentees.
Kerkisin jo naputtelemaan tuonne toiseen topikkiin, mutta
"Asian ydin on siinä, että ohjaus pitää toimia myös moottori sammuneena."
Edit: Lisätään tähän vielä se oleellisin, eli se mekaaninen yhteys ratilta renkaisiin.
Kaipa siinä on haettu sitä että TEORIASSA letkuvälitteinen ohjaus ei ole niin varma kuin mekaanisesti välitetty.
Ja jos lain mukaan katsoo täytyisi rakeenteellinen nopeus rajata 50 tai 40 km/h, jolloin saa olla orbitrooli.
piippu79
11.11.2009, 23:44
niin mun mielestä nopeus rajotus. ja kyllä orpi kääntää aina sen verran vaikka moottori sammuu mut jos letku hajoo ni eri juttu, voihan joku ohjaustankoki mennä poikki missä vaa ku niitä on mettäs aikansa väännelty
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...
Kaipa siinä on haettu sitä että TEORIASSA letkuvälitteinen ohjaus ei ole niin varma kuin mekaanisesti välitetty.
Ja jos lain mukaan katsoo täytyisi rakeenteellinen nopeus rajata 50 tai 40 km/h, jolloin saa olla orbitrooli.
voi olla että sitä on haettu mut miten varmoja ne rattiakseleiden rätti nivelet ja ässän malliset sektorivarret on?
ja eihä tuo nopeus ole ongelma ku rajataan se 40-50
mulla kuksassa hitaalla puolella huiput gepsin mukaan37kmh 44 eli 42 vielä vähemmän
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...
pystyy ajamaa noin 70kmh mut eihän sitä ole pakko ajaa niin kovaa ja ajaa täällä paikallinen yrittäjä valmetilla vetävä kärry perässä rantaväylää 80-85kmh
Letkurikko tai roska venttiilissä 80 km/h vauhdissa voi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita.
Ja kuinka monella pysyy ratti orbiohjauksella käsissä siinä vauhdissa muutenkin?
Siinä taitaa olla suurimmat ongelmat...
kuinka moni ajaa siirtymillä 80km/h on kuule 50-60 aika maksimi protoissa
myös suzukin rättinivel voi mennä rikki mitäs silloin tapahtuu 80km/h vauhdissa?
ja toden näköisesti menee monta kertaa enemmän rikki kuin esim omassa laitteessa oleva orbi
On ajettu 100 km/h:kin rajoitusten mukaan kunnes luin säännöistä et 80 km/h on maksimi.
Onhan noita rättiniveliäkin kuulemma rikki mennyt...
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..
mihinkä simpukkaan?????tais puuttua meiän autoista
Ja onks se nyt niin vaikeaa porata simpukkaan lähdöt hydroassistentille?
Itelle ainakin on, joutuu oikee opiskelee..
puhun nyt vain ja ainoastaan omasta ja itseni puolesta eli ajan omaa etua mut joustot on sitäluokkaa ettei simpukka ohjaus yksinkertaisesti voi toimia eikä ole simpukalle tilaa.mut näköjää orbi ohjaus on vaarallisempi ku esim puutarha tuoli ruuvattuna porakärki ruuveilla auton taakse kaarien ulkopuolelle ja kun puhutaa ettei saa käyttä tiellä obia ni kuinka monella otteessa 38 tai isommat renkaat mites betlogit?
Jos säännöt kietää kyseisen toteutuksen ohjauksessa, niin siiloin se kieltää sen, mutta ainahan voi tulla muutoksia sääntöihin, kun nopeusrajoitukset suunnistuskisoissa on yleensä 50km/h. Ei silloin pitäisi olla ongelmia sen suhteen.
No hinauksessa sitten pitäisi olla Dolly tai jokin muu vastaava.
Oikeasti minä en tiedä minkä vuoksi se on kielletty, eihän suunnistuksessa edes ajoneuvot ole tieliikenteeseen hyväksyttyjä, ei ainakaan kaikki ajoneuvot.
Kisakatsastuksessa jos olisi vaatimuksena että ajoneuvo on tieliikenteeseen katsastettu ja siinä on myös sellaiset varusteet jotka on paikoillaan katsastuksessa olisi se ehkä lajin jonkinmoinen lopahtaminen.
Siis sääntömuutoksia odotellen ajetaan nykyisillä säännöillä.
Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?
Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.
Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.
Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.
Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.
Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?
Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.
Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.
Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.
Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä
Johtuu juurikin siitä, että niitten rakenteellinen nopeus on todettu testeissä 40km/h.
Mutta kyllä se niin on, että se orbi ohjattu auto on ihan yhtäpaljon laiton kun joku kilvissä oleva auto 37" kummeilla kun otteessa on 235x85-16. Siis virkavallan silmissä, jos alkavat tutkimaan ja ymmärtävät tutkimaansa.
Kerkisin jo naputtelemaan tuonne toiseen topikkiin, mutta
"Asian ydin on siinä, että ohjaus pitää toimia myös moottori sammuneena."
No sepä ainakin mulla toimii! PSC systeemi on mulla käytössä. Kääntyy auton ollessa sammuksissa ihan ratista kääntäen.
En tosin ole osallistumassa suunnistukseen.... mutta kuitenkin.
en viisastele mut pyöräkuormaajissa on sähkö hydrauli ohjauksia tikulla ja saa ajaa tiellä
Ei tikulla miun mielestä saa ajaa tieliikenteessä.:p Sen takia on rattikin niissä vehkeissä.
Esim. tuo työkoneena oleva Komatsu WA500, tikulla ohjattaessa ei anna 4.vaihdetta ollenkaan käyttöön, kolmosella kulkee max. 20 km/h.
No joo...Menee offtopiciks...
lepoantti
12.11.2009, 14:25
puhun nyt vain ja ainoastaan omasta ja itseni puolesta eli ajan omaa etua mut joustot on sitäluokkaa ettei simpukka ohjaus yksinkertaisesti voi toimia eikä ole simpukalle tilaa.mut näköjää orbi ohjaus on vaarallisempi ku esim puutarha tuoli ruuvattuna porakärki ruuveilla auton taakse kaarien ulkopuolelle ja kun puhutaa ettei saa käyttä tiellä obia ni kuinka monella otteessa 38 tai isommat renkaat mites betlogit?
kyllä orbiohjauksenkin vois mun mielestä sallia, varmasti paljon "laillisempi" ja turvallisempi kuin kaikenmaailman kotitarve raidetangot ja ohjausvarret ja yleensä koko ohjauslaitteisto. jos jonkun suunnistuskisan lähtölinjalla kattoo taipaleelle lähtevää kalustoa niin kuinka moni niistä on oikeesti tieliikennelaillinen??? osa ei taida olla kunnolla edes tieliikennekelpoinen laillisuudesta puhumattakaan, ja sitten puhutaan orbin vaarallisuudesta!!!tuskin edes 30% kisaan osallistuvista autoista on edes suunnilleen laillisia ilman että renkaita ja vanteita huomioidaan ollenkaan.
muutamaan kisaan osallistunut leikkimielisesti ja muutamassa ollut turistina, siinä kokoemuspohjaa mielipiteilleni raakasti. ja sitten tietysti tätä nettioffia olen ajanut ja seurannut vuosia sääntökikkailua, valittamista, sääntöjen kiertämistä, renkaanpolttoa jotta mahtuu tulkista läpi ja kaikkea muuta varsin säälittävältä vaikuttavaa toimintaa!! ja yhä vaan vahvemmin tulee mieleen että miksi pilata hyvä harrastus osallistumalla kisoihin!!!!
jos kisoja on muutamat vuodessa ja niiden takia pitäis tehdä kompromissi omiin autoihin renkaiden tai jonkun säännöissä kielletyn jutun takia niin ei paljon nappaa, täällä päin onneksi pääsee ajamaan useimmin ja monessa paikkaa kuin mitä on ajallisesti on mahdollisuuksia.
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.
just my five cent
-sami-
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.
just my five cent
-sami-
mitäs vittua kustannus puoli tähän asiaan liittyy,
Ei tikulla miun mielestä saa ajaa tieliikenteessä.:p Sen takia on rattikin niissä vehkeissä.
Esim. tuo työkoneena oleva Komatsu WA500, tikulla ohjattaessa ei anna 4.vaihdetta ollenkaan käyttöön, kolmosella kulkee max. 20 km/h.
No joo...Menee offtopiciks...
en tiedä minäkään volvot kulkee saman ratin tai tikun kanssa mut harva tuskin kukaan täys järkinen ajaa tiellä sillä tikulla voi töyssyn jälkee vävän mietityttää miksen enää olekkaan tiellä:)eikä täällä chit chatissä voi kovin paljoo tulla offtopiccia
Racingrabbit
12.11.2009, 19:24
Mun mielestä on nyt myös unohtunu kokonaan toi kustannus puoli. Orbit on takuulla kalliimpia järjestelmiä kuin "perinteiset" järjestelmät.
just my five cent
-sami-
Kustannus ja kustannus... :)
Turaoffissa ihailin paria proto luokan autoa johon oli hakattu noin 25000€ auton ostohinnan lisäksi.
Suunnistus ei ole kyllä meidän (minun) köyhien laj ;)
Kustannus ja kustannus... :)
Turaoffissa ihailin paria proto luokan autoa johon oli hakattu noin 25000€ auton ostohinnan lisäksi.
Suunnistus ei ole kyllä meidän (minun) köyhien laj ;)
mut siihen orbi lisää ni sit se vasta kallista on:)
pistetään paskanjauhantaan ni ei ole niin virallista eli osaako joku kertoa mikä siinä on niin vaarallista vai antaako se liika etua joillekki vai mikä siinä mättää...
P.sst: Porukka ei vaan tykkää muuttaa sääntöjä ihan sen takia, että noi kikkailuun rakennetut,
paperittomat joustohirviöt pysyisivät poissa suunnistuskisoista... :p :p
Kova poru oli aikoineen rallipuolellakin, kun 4-vetoiset tulivat markkinoille... :D :D
Rekisteröimätön
12.11.2009, 19:46
P.sst: Porukka ei vaan tykkää muuttaa sääntöjä ihan sen takia, että noi kikkailuun rakennetut,
paperittomat joustohirviöt pysyisivät poissa suunnistuskisoista... :p :p
:D :D
Taitaa pojilla olla pelko persuksissa että jousto hirviöt tulee ja voittaa noi KISAT :) :) :) :) :)
Byrocrat
12.11.2009, 19:56
Entäpä semmonen kompromissi, että jos orbi niin silloin en saa ajaa tiesiirtymiä mutta saa osallistua kisaan?
Auton siirto tapahtuu trailerilla tms. Tiesiirtymisestä orbi autolla välitön hylky.
Vaikeaksi toki menee kisatiimille mutta silloin olisi mahdollisuus osallistua kisaan ja jos vlttämättä se orbi on niin ne saikatkoot siirtokaluston kanssa.
Tarvisi ajoalueillekin vähän tiloja kuormaamiseen mutta olisi varmasti tehtävissä.
Minun puolesta saisi ajaa vaikka sähkö-hydro sauvaohjauksella mutta se on niin räikeästi tieliikenne pykäliä vastaan ettei sitä saa millään puhutta läpi.
Renkaat jne saa kuitattua vielä huomautuksella / rikesakolla.
Eräät kisaajat ovat jo tainneet tuollaista sääntöä ennakoiden käyttää traileria maaliintuloon jollen ihan väärin muista mutta voin tietty muistaa väärinkin :rolleyes::eek:
Eräät kisaajat ovat jo tainneet tuollaista sääntöä ennakoiden käyttää traileria maaliintuloon jollen ihan väärin muista mutta voin tietty muistaa väärinkin :rolleyes::eek:
Hylkyhän siitä tuli, mut kyllähän tuommonen pikkususuki olis tullu jonkun protoluokan auton perässä vaikka katollaan maaliin.
Todennäkösesti sääntöjen laatijoilla on ollu huonoja kokemuksia orbitrooleista, jonka vuoksi tuo mekaaninen yhteys on edellytetty, kaska yleisillä teillä tulee siirtymiä.
Vasta viime safarille lähtiessä hajosi yhdestä orbiohjauksisesta vehkeestä jotain orbista pikku ojassa, ja toiseen suuntaan käännettäessa vaan hakkasi villisti rattia käsille. Sillä ei voinu ajaa kyllä metriäkään enää.
Sinällään en usko, että tuo orbitrooliohjaus olisi mikään ongelma. Kyllä yleensä renkaat jonkin verran kääntyy, kun väkisin veivaa. Muuten voi olla ikävämpi hinailla pois metsästä, jos moottori leipoo jonnekkin suohon, ja joka suuntaa on 3km kivikkoa.
Letkurikon tms. sattuessa vaihtaa vaan uuden letkun. Letkurikkoja sattuu harvemmin pienessä kuormituksessa, kuten tiellä, vaan yleensä siellä kivenkolossa, kun renkaita joutuu väkisin väännättämään maksimipaineilla...
Hylkyhän siitä tuli, mut kyllähän tuommonen pikkususuki olis tullu jonkun protoluokan auton perässä vaikka katollaan maaliin.
Todennäkösesti sääntöjen laatijoilla on ollu huonoja kokemuksia orbitrooleista, jonka vuoksi tuo mekaaninen yhteys on edellytetty, kaska yleisillä teillä tulee siirtymiä.
Vasta viime safarille lähtiessä hajosi yhdestä orbiohjauksisesta vehkeestä jotain orbista pikku ojassa, ja toiseen suuntaan käännettäessa vaan hakkasi villisti rattia käsille. Sillä ei voinu ajaa kyllä metriäkään enää.
Sinällään en usko, että tuo orbitrooliohjaus olisi mikään ongelma. Kyllä yleensä renkaat jonkin verran kääntyy, kun väkisin veivaa. Muuten voi olla ikävämpi hinailla pois metsästä, jos moottori leipoo jonnekkin suohon, ja joka suuntaa on 3km kivikkoa.
Letkurikon tms. sattuessa vaihtaa vaan uuden letkun. Letkurikkoja sattuu harvemmin pienessä kuormituksessa, kuten tiellä, vaan yleensä siellä kivenkolossa, kun renkaita joutuu väkisin väännättämään maksimipaineilla...
kuksa rakennettu alunperin1997 ja keran on ohjaus pettäny eikä sillonkaan aivan kokonaan turun/raision kisassa tippu auton keula letkun varaan,ja nyt sekin mahdollisuus estetty panssaroinnilla eli ohjaus olisi toiminut tielläkin ja sen olisi huomannu kyllä hidastuneena ohjauksena letkurikon takia.ja oikeasti on todella harvinaista,että letku katkeaa missään olosuhteissa kokonaan,vaan yleensä rupeaa vuotamaa.ja tuo ohjauksen jäykkyys moottori sammuneena on suhteellista ei se ole missää vehkeessä kevyt ilman tehostusta 42 pyörät alla.mut kai se on uskottava ettei orbi vehkeilä suunnisteta
tapsa4x4
12.11.2009, 22:11
Tota Kyllä tollasella proto luokan autolla 39.5boggereilla voi ajaa 117km/h navikaattorin mukaan.
Orbbi ohjauksella voi ajaa myös lujaa (foffi autot,baja 1000 kilpurit) mutta lähtö kohta on se että kun näitä tekijöitä on niin monenlaisia,toinen ottaa osat naapurin vanhasta puimurista jonka isoisä hylkäs tonne mettän laitaan 40vuotta sitten ja toinen hakee uudet osat kaupasta. niin ei kilpailu katkastuksessa pysytä toteamaan yhtään päälle päin missä kunnossa noi osat oikeasti on.mekaaninen ohjaus kun on niin vauriot ja viat pystyy aika hyvin huomaamaan ulos päin.
heti kun orbbi ohjaus on sallittu suunnistus kisoissa niin mä teen sellaisen omaan autoon tosin katsastus konttorilla voi olla hiukka selittämistä miks tästä pitäis saada leimattu työkoneeksi mut se on sen ajan murhe.
niin ja Goodwingin jetzillä on Mousessa hydraulli ohjaus ja tän vuoden laatokalle ajoivat helsingistä pietariin siitä laatokka ympäri ja takaisin samaa reittiä ja hyvin näytti tiellä kulkevan.
Kuka hullu laittais 25te johonkin vanhaa romuun?
Rekisteröimätön
12.11.2009, 22:14
JOO MUT KERTOKAA NYT JOKU YKSI OIKEE SYY MIKSI EI ORBI KELPAA???
JOO MUT KERTOKAA NYT JOKU YKSI OIKEE SYY MIKSI EI ORBI KELPAA???
Samasta syystä, kuin hitsatut mutkat turvakaarissa tai hitsatut ohjausvarret: Koska tekijöitä on moneen junaan ja mitenkään ei voida todentaa, että kaikki toimisi, niinkuin pitää.
Ihan varmasti hitsattu tuubimutka putkessa kestää enemmän, kuin kerran taivutettu vesijohtoputki, mutta milläs sen muuten todennat kuin testaamalla?
sama vika hitsatuissa ohjausvarsissa: ihan varmasti kestää kulmaraudalla vahvistettu varsi enempi, kuin vesijohtoputkesta kierteytetty tanko, tai umpijöötistä suoraan hitsattu vetotanko, verrattuna kolmesti oikaistuun alkuperäiseen...
Byrocrat
12.11.2009, 22:32
JOO MUT KERTOKAA NYT JOKU YKSI OIKEE SYY MIKSI EI ORBI KELPAA???
Taitaa olla suurin syy siinä ettei tuollainen ohjaus ole hyväksytty tieliikenteeseen muissa kuin työkoneissa ja suunnistuskisat on tiettävästi tarkoitettu maastoautoille :rolleyes:!!! Ainakin teoriassa niiden siis pitäisi läpäistä normaalin katsastuksenkin eikä vain kisakatsastajien kriittisen silmäilyn :eek:
Inhorealisti
Samasta syystä, kuin hitsatut mutkat turvakaarissa tai hitsatut ohjausvarret: Koska tekijöitä on moneen junaan ja mitenkään ei voida todentaa, että kaikki toimisi, niinkuin pitää.
Ihan varmasti hitsattu tuubimutka putkessa kestää enemmän, kuin kerran taivutettu vesijohtoputki, mutta milläs sen muuten todennat kuin testaamalla?
sama vika hitsatuissa ohjausvarsissa: ihan varmasti kestää kulmaraudalla vahvistettu varsi enempi, kuin vesijohtoputkesta kierteytetty tanko, tai umpijöötistä suoraan hitsattu vetotanko, verrattuna kolmesti oikaistuun alkuperäiseen...
enemmän normi ohjauksessa on hajoavia osia kuin orbissa kaikki rättinivelet ohjaus akselissa tuskin tarkastettu keltään ja sit ne nivel viidakot ennen ku tieto ratilta on renkailla että pitäs kääntyä,kaikkia ei voi todeta onko kunnossa kummallakaan toteutus tavalla,mut luulisin että jos on tehty orbi ni sitä on jonkun verran mietitty ja katsottu mitä osia sinne on laitettu mut normi ohjaus on monessa vehkeessä orkkis 70lukulainen.diipadaapa hyvää joulua kaikille ja onnellista uutta vuotta mulle riitti
Samasta syystä, kuin hitsatut mutkat turvakaarissa tai hitsatut ohjausvarret: Koska tekijöitä on moneen junaan ja mitenkään ei voida todentaa, että kaikki toimisi, niinkuin pitää.
Ihan varmasti hitsattu tuubimutka putkessa kestää enemmän, kuin kerran taivutettu vesijohtoputki, mutta milläs sen muuten todennat kuin testaamalla?
sama vika hitsatuissa ohjausvarsissa: ihan varmasti kestää kulmaraudalla vahvistettu varsi enempi, kuin vesijohtoputkesta kierteytetty tanko, tai umpijöötistä suoraan hitsattu vetotanko, verrattuna kolmesti oikaistuun alkuperäiseen...
helppohan se on katto että toimii niinkuin pitää, kääntää rattia jos pyörät kääntyy samaan suuntaan niin toimii niinkuin pitää:eek:
valmiita tehdastekosia osiahan orbi ratkaisussa vaan on:confused:
Taitaa olla suurin syy siinä ettei tuollainen ohjaus ole hyväksytty tieliikenteeseen muissa kuin työkoneissa ja suunnistuskisat on tiettävästi tarkoitettu maastoautoille :rolleyes:!!! Ainakin teoriassa niiden siis pitäisi läpäistä normaalin katsastuksenkin eikä vain kisakatsastajien kriittisen silmäilyn :eek:
Inhorealisti
moniko protoluokan auto menisi lähtöviivalta otettaessa katsastuksesta läpi?
Kuinkas monta hydrauliohjauksella varustettua oli finland trophyssä, kun kerrankin oli sallittua? Ei yhtään?
Muutenkin laitteiden olis syytä olla enemmän tieliikennepelien kaltaisia, jos kilpailujen aikana on tiet täynnä "kuksia" niin kauanko saa rauhassa kisoja järjestää?
Jos olis enemmän sellaisia kisa-alueita kuten lapland trophyssä ja askolan10:ssä, vois vähän mystisimmilläkin laitteilla kisata, kun ei ole juurikaan sivullisia jaloissa pyörimässä.
Ei muutakuin hakemaan Cup-toimikuntaan, vapaita paikkoja on käsittääkseni tarjolla! ;)
Siellä niihin sääntöihin voi eniten vaikuttaa.
Hitsatut sektorivarret ja ohjauksen osat on yhtälailla kiellettyjä ja jos niihin katsastuksessa törmää niin pitäisi antaa ihan kylmästi HYLKY! :cool:
Kuinkas monta hydrauliohjauksella varustettua oli finland trophyssä, kun kerrankin oli sallittua? Ei yhtään?
Muutenkin laitteiden olis syytä olla enemmän tieliikennepelien kaltaisia, jos kilpailujen aikana on tiet täynnä "kuksia" niin kauanko saa rauhassa kisoja järjestää?
Jos olis enemmän sellaisia kisa-alueita kuten lapland trophyssä ja askolan10:ssä, vois vähän mystisimmilläkin laitteilla kisata, kun ei ole juurikaan sivullisia jaloissa pyörimässä.
Tulipa mieleen että kuinka monen on virkavalta pysäyttänyt kesken kisan ,meille kävi mogsulla näin juukassa ja konstaapelit ihan vähän ihmeissään et miks ajatte tämmösellä maantiellä siirtokilvillä jopa 80km.h lasis vaikka mogsu ehkä etäisesti muistuttaa vielä maasto-autoa ,no kun hokasivat että kilvanajo kesken pyysivät anteeksi ja toivottivat onnea kisaan autoa eivät sen enempiä tutkineet...
Tuli vaan mieleen että mitähän ne sanos ku kuksankin näkösellä hurauttelis vastaan 80km/h lasis /:
Byrocrat
12.11.2009, 23:03
moniko protoluokan auto menisi lähtöviivalta otettaessa katsastuksesta läpi?
Villi veikkaus, että jos leimakonttorin miehet pistäs oman "välikatsastuksen" jollekin kisasiirtymälle niin taitais 98% kaikista kisapeleistä jäädä siihen tai ainakin saada arpajaisvoiton. :( Kannataisiko kisaajien ja järjestäjien hieman ryhdistäytyä näissä asioissa ennenkuin tilanne karkaa kokonaan käsistä tai virkamiehet sattuvat paikalle:eek:
Inhorealisti
Kuinkas monta hydrauliohjauksella varustettua oli finland trophyssä, kun kerrankin oli sallittua? Ei yhtään?
Muutenkin laitteiden olis syytä olla enemmän tieliikennepelien kaltaisia, jos kilpailujen aikana on tiet täynnä "kuksia" niin kauanko saa rauhassa kisoja järjestää?
Jos olis enemmän sellaisia kisa-alueita kuten lapland trophyssä ja askolan10:ssä, vois vähän mystisimmilläkin laitteilla kisata, kun ei ole juurikaan sivullisia jaloissa pyörimässä.
oli siel yks
Villi veikkaus, että jos leimakonttorin miehet pistäs oman "välikatsastuksen" jollekin kisasiirtymälle niin taitais 98% kaikista kisapeleistä jäädä siihen tai ainakin saada arpajaisvoiton. :( Kannataisiko kisaajien ja järjestäjien hieman ryhdistäytyä näissä asioissa ennenkuin tilanne karkaa kokonaan käsistä tai virkamiehet sattuvat paikalle:eek:
Inhorealisti
joo kaikki hommaa city maasturit ja lähetään ajeleen vähän suunnistus kisoja.
Täytyy tässä sen verran omastapuolesta sanoa, että olen ainakin vastaan oribootiliohjausta noissa kisoissa. Kaksi juttua joista toinen on turvallisuus ja se että autot pitäisi olla edes "periaatteessa" katsastettavissa. Ja itselleni tärkein syy olla sitä vastaan on sen tehokkuus rajoittaa autojen rakentelua. Ihmeesti se mekaanisen linkin vaatimus rajoittaa autojen joustoja ja akseleiden ylettömiä siirtoja eteenpäin.
Muutenkin kehitys autoissa on huonoon suuntaan, kun viritellään ja vaaditaan saada hyväksytyiksi aina vaan uskomattomampia härpättimiä. Ja sitten pitää taas kilpailuita pyrkiä tekemään vähän vaikeammaksi, että olisi jotain haastetta porukalle ja tästä sitten joudutaan ilkeään noidankehään kun autoja pitäisi taas rakentaa pidemmälle. Nytkin on jo ilmassa jotain merkkejä siitä, että saattaa alkaa tulemaan nykyiselle vastapainoksi "pikku" kilpailuita, joissa olisi esimerkiksi vain originaali tai standard luokan autot edustettuina. Itse ainakin näkisin tällaisia kilpailuita erittäin mielelläni. Samalla se ohjaisi ihmisiä noihin luokkiin joita henkilökohtaisesti eniten arvostan.
En osaa kuvitella ainakaan lähitulevaisuudessa mitään hirveitä loivennuksia teknisiin vaatimuksiin, joten niiden varaan ei varmastikaan kannata laskea. Tämä asia on tietysti kilpailunjärjestäjien vallassa sen kautta, että millaiset säännöt tekevät, mutta moni miettii siinävaiheessa eritavalla asioita, kun joutuu touhusta vastuuta kantamaan. Kaikelle on kyllä nykyisissä ja tulevissa säännöissä syynsä ja jokainen kohta on moneen kertaan puitu eri ihmisten kesken...
VooDoo Jeep
12.11.2009, 23:17
Samasta syystä, kuin hitsatut mutkat turvakaarissa tai hitsatut ohjausvarret: Koska tekijöitä on moneen junaan ja mitenkään ei voida todentaa, että kaikki toimisi, niinkuin pitää.
Ihan varmasti hitsattu tuubimutka putkessa kestää enemmän, kuin kerran taivutettu vesijohtoputki, mutta milläs sen muuten todennat kuin testaamalla?
sama vika hitsatuissa ohjausvarsissa: ihan varmasti kestää kulmaraudalla vahvistettu varsi enempi, kuin vesijohtoputkesta kierteytetty tanko, tai umpijöötistä suoraan hitsattu vetotanko, verrattuna kolmesti oikaistuun alkuperäiseen...
On se kiva katella kun taas orbi ohjauksesta kinataan:D
Tiedän usemman auton jotka kiertää noita suunnistus kisoja ja joissa on ohjaus osia hitsailtu mm. raidetankoa jatkettu mutta hitsi saumat hiottu pois että ei näkyis niin selvästi ym ym...;)
Nyt kun itellä on toisessa autossa simpukka ohjaus ja toisessa orbi ohjaus niin täytyy sanoo että kyllä toi orbi menee paremmin esim: kun on mutaa vanteet täynnä niin ei voBlaaaaa yhtään niin kuin toi simpukka ohjaus:cool:
Yleensä autot joissa on orbi ohjaus niin on myös suojattu kunnolla noi ohjaus osat! mikä taas on pirun vaikeeta noissa simpukka ohjauksissa:D
Täytyy tässä sen verran omastapuolesta sanoa, että olen ainakin vastaan oribootiliohjausta noissa kisoissa. Kaksi juttua joista toinen on turvallisuus ja se että autot pitäisi olla edes "periaatteessa" katsastettavissa. Ja itselleni tärkein syy olla sitä vastaan on sen tehokkuus rajoittaa autojen rakentelua. Ihmeesti se mekaanisen linkin vaatimus rajoittaa autojen joustoja ja akseleiden ylettömiä siirtoja eteenpäin.
Muutenkin kehitys autoissa on huonoon suuntaan, kun viritellään ja vaaditaan saada hyväksytyiksi aina vaan uskomattomampia härpättimiä. Ja sitten pitää taas kilpailuita pyrkiä tekemään vähän vaikeammaksi, että olisi jotain haastetta porukalle ja tästä sitten joudutaan ilkeään noidankehään kun autoja pitäisi taas rakentaa pidemmälle. Nytkin on jo ilmassa jotain merkkejä siitä, että saattaa alkaa tulemaan nykyiselle vastapainoksi "pikku" kilpailuita, joissa olisi esimerkiksi vain originaali tai standard luokan autot edustettuina. Itse ainakin näkisin tällaisia kilpailuita erittäin mielelläni. Samalla se ohjaisi ihmisiä noihin luokkiin joita henkilökohtaisesti eniten arvostan.
En osaa kuvitella ainakaan lähitulevaisuudessa mitään hirveitä loivennuksia teknisiin vaatimuksiin, joten niiden varaan ei varmastikaan kannata laskea. Tämä asia on tietysti kilpailunjärjestäjien vallassa sen kautta, että millaiset säännöt tekevät, mutta moni miettii siinävaiheessa eritavalla asioita, kun joutuu touhusta vastuuta kantamaan. Kaikelle on kyllä nykyisissä ja tulevissa säännöissä syynsä ja jokainen kohta on moneen kertaan puitu eri ihmisten kesken...
käväseppä kattoon esim suzukin pellin alla minkälaisia ohjaus osia se sisältää ja vertaa niitä vaikka tuon trailgearin tuotteisiin. näät mikä on turvallista ja mikä ei!
ja yhä vaan vahvemmin tulee mieleen että miksi pilata hyvä harrastus osallistumalla kisoihin!!!!
Oleks koskaan kuullu sanaa kilpailuvietti :D:D:D:D:D:D
lepoantti
13.11.2009, 09:10
Oleks koskaan kuullu sanaa kilpailuvietti :D:D:D:D:D:D
joo, useinkin kuullu, ja itselläkin joitakin viettejä vielä tallella vaan ei kilpailu.....nää erilaiset vietithän on juuri sellaisia jotka useissa tapauksissa ohittaa rationaalisen toiminnan, tunne vie voiton älyllisestä toiminnasta. ei siinä mitään jos vietti on vahva ja haluaa kisata, en minä kenenkään oikeutta siihen halua rajoittaa. ja saatanpa vaikka olla katsojana teknisestä mielenkiinnosta johtuen. mutta se on pääasia että on hauskaa, jos joku saa kunnon kickisit kisaamisesta niin eikun vaan. vaikka pari vuorokautta tuubiin tai ihan miten vaan, ja mielummin orbiohjauksella jottei asia unohtuisi!
h-a-r-z-a
13.11.2009, 09:53
JOO MUT KERTOKAA NYT JOKU YKSI OIKEE SYY MIKSI EI ORBI KELPAA???
Lait ja asetukset pitäisi olla riittävä syy.
Ja ennenkuin alkaa se selitys siitä,ettei ne muutenkaan ole laillisia laitteita niin kysyn,jotta miksi ei?
Rekisteröimätön
13.11.2009, 19:00
Hydraali asistentti kans sit kieltoo jos on ite tehty. Ainoo mikä kelpaa on tehtaan tekemä jossa on tehty lujuus laskelmat
Kun näkyy olevan sellaisia joissa on orggis/ite tehty tanko pistetty poikki ja väliin laitettu läpivetävä sylkky eikä varmasti ole tehtaan tekemä
Nyt sit itte asiaan moniko voi sanoo että on omassa autossa oikeesti oikeilla osilla tehty ohjaus? ja oikeilla osilla tarkotan orkkis osia
Kun tosiaan kattoo noita autoja kun menee noilla yleisillä teillä niin on aika häijyn näköstä kun vaan voblaa ja voblaa mut eihän tää oo onneksi mikään riski tekijä vai MITÄ
Orbitroolista sen verran että vaikka renkaat "kääntyykin" moottori sammuneena niin ei siillä silti kovin kummoisia ohjausliikkeita taideta tehdä...
Verrattuna vaikka tehostettuun simpukkaohjaukseen vastaavasssa tilanteessa.
Ja vaikka lain kirjainta ei nylyiset vehkeetkään täyttäis niin tuskin niitä laittomuuksia kannattaa ihan asiasta tehden lisää haalia...
Mitä tulee läpivetävällä apusylinterillä toteutettuun ohjaukseen niin sehän on toteutettavissa ilman hitsauksia, viimeistä sanaa laillisuuteen minulta ei kannata kysyä ;)
Ja kun nuista rättinivelistä paljon puhutaan niin suikassa taitaa ohjaus toimia vaikka se koko rätti revitään pois, muistelen että pultin päät ovatten silleen holkitettu että välystä tulee mutta mukana pyörii kuitenkin.
tapsa4x4
13.11.2009, 23:43
Ja tollasen assistin saa kyllä leimattua otteeseen ihan katsastus konttorilla jos vaan asiallisesti toteutettu.
Kuinkas monta hydrauliohjauksella varustettua oli finland trophyssä, kun kerrankin oli sallittua? Ei yhtään?
Muutenkin laitteiden olis syytä olla enemmän tieliikennepelien kaltaisia, jos kilpailujen aikana on tiet täynnä "kuksia" niin kauanko saa rauhassa kisoja järjestää?
Jos olis enemmän sellaisia kisa-alueita kuten lapland trophyssä ja askolan10:ssä, vois vähän mystisimmilläkin laitteilla kisata, kun ei ole juurikaan sivullisia jaloissa pyörimässä.
meni vähän ohi ku eikös tässä puhuta orbi ohjauksesta eikä koko autoista(kuksa) mulla ei riittäs kantti kuksalla ajella pitkin valtateitä.vaan jos orbi ois hyväksytty ni kuksa sais kuoret ympärilleen,vaikka trial puoli kärsis aika paljon eli autosta ei näe riittävästi trial kisoissa.ja finlandiin ei lähetty kuksalla liian pitkien siirtymien takia ja ei jaksanu yhtä kisaa varte laittaa valoja
ja pointsit MYLPYLLE ensimmäinen kunnon ja asiallinen peruste minun mielestä tuo,että rajotetaan rakentelua eikä sitä itkua että on laiton.ELI NIILLÄ MENNÄÄN MITÄ ON EI HERNEITÄ KELLEKKÄÄ
VooDoo Jeep
14.11.2009, 20:45
meni vähän ohi ku eikös tässä puhuta orbi ohjauksesta eikä koko autoista(kuksa) mulla ei riittäs kantti kuksalla ajella pitkin valtateitä.vaan jos orbi ois hyväksytty ni kuksa sais kuoret ympärilleen,vaikka trial puoli kärsis aika paljon eli autosta ei näe riittävästi trial kisoissa.ja finlandiin ei lähetty kuksalla liian pitkien siirtymien takia ja ei jaksanu yhtä kisaa varte laittaa valoja
ja pointsit MYLPYLLE ensimmäinen kunnon ja asiallinen peruste minun mielestä tuo,että rajotetaan rakentelua eikä sitä itkua että on laiton.ELI NIILLÄ MENNÄÄN MITÄ ON EI HERNEITÄ KELLEKKÄÄ
Nyt sulla on mahdollista mennä ajaa suunnistusta vai mitä se nyt sit on:D eli toi 30 rastin kisa anttolassa;) karkee veikkaus vois olla että näissä pikku kisoissa on toi orbi ohjaus salittu:D
Nyt sulla on mahdollista mennä ajaa suunnistusta vai mitä se nyt sit on:D eli toi 30 rastin kisa anttolassa;) karkee veikkaus vois olla että näissä pikku kisoissa on toi orbi ohjaus salittu:D
pitää varmaan tehä jotain koneen säädöille ja isompi tankki nyt 25l tänään laukaassa safarilla vajaa 4h ja bensaa 20l. suurin osa oli jolkottelua mut löyty sieltä haastettakin ihan vinssaus hommiin asti ja muutama hyvä mäki,mut hauskaa oli