View Full Version : Paperittoman auton rekisteröinti?
tuli hommattua sukisuki ja ei oo papereista tietoo eikä ollut edelliselläkään omistajalla.
Joten onko miten mahdollista saada omiin nimiin?
Autoa ei ole katsastettu vuosiin.
Runkonumero on!
tuli hommattua sukisuki ja ei oo papereista tietoo eikä ollut edelliselläkään omistajalla.
Joten onko miten mahdollista saada omiin nimiin?
Autoa ei ole katsastettu vuosiin.
Runkonumero on!
Runkonumerolla löytynee ATJ:sta, eli AKE:n liikennetietojärjestelmästä. Siellä on edellisen omistajan nimi, eli siltä luovari sulle ja homma on rekisteröintikatsastuksen jälkeen reilassa.
muuten jees mut auto on ostettu joskus 15 vuotta sitte kuolinpesästä ilman papereita.
eikös sekin riitä jos tietää/pystyy todistaan omistus historian viimeiseltä 10vuodelta?
eikös sekin riitä jos tietää/pystyy todistaan omistus historian viimeiseltä 10vuodelta?
Ei riitä autojen osalta. Ks. http://www.sahk.fi/Automobiili/Paperitonajoneuvo.pdf
muuten jees mut auto on ostettu joskus 15 vuotta sitte kuolinpesästä ilman papereita.
Sitten vaan jäljittämään kuolinpesän osakkaita, ja pyytämään puumerkkiä kauppakirjaan.
Ei riitä autojen osalta. Ks. http://www.sahk.fi/Automobiili/Paperitonajoneuvo.pdf
eikös tuon mukaan riitä että auto on joskus ollu kilvissä suomessa ja sitten tuo 10 omistus. Vissiin tuolla rekisterissä ololla varmistetaan autoveronmaksu ja toisaalta varkaus vanhenee 10 vuodessa.
Ite sain luovarin yhteen uaziin viimeiseltä rekisterissä olleelta omistajalta muistaakseni 2006, oli myynyt auton joskus -82 ja seuraava omistaja ei ollu tehny ilmoitusta ja sen jälkeen pyöriny ties missä.
Mites esim 60-luvun unimoggi tulkitaan, jos ei ole papereita? Saako kilpiin? Runkonumerolla ei ainkaan heti löytyny AKEsta mitään infoa, ku joskus kyselin. Tehtaalta tuli jonkun paperin kopio, että auton määränpää Suomi, mutta rekkaria ei siinä tehtaan lapussakaan ollu, ku eihän ne sitä ole siellä Saksassa edes voinu tietää. Että saako kilpiin vai silputaanko offi käyttöön:p
Mites esim 60-luvun unimoggi tulkitaan, jos ei ole papereita? Saako kilpiin? Runkonumerolla ei ainkaan heti löytyny AKEsta mitään infoa, ku joskus kyselin. Tehtaalta tuli jonkun paperin kopio, että auton määränpää Suomi, mutta rekkaria ei siinä tehtaan lapussakaan ollu, ku eihän ne sitä ole siellä Saksassa edes voinu tietää. Että saako kilpiin vai silputaanko offi käyttöön:p
jos on ollut suomessa kilvissä, niin runkonumerolla vois löytyä kantakortin jäljennös arkistosta. Noita arkistoja ylläpitää paikalliset museoharrastajat ym.
jos on ollut suomessa kilvissä, niin runkonumerolla vois löytyä kantakortin jäljennös arkistosta. Noita arkistoja ylläpitää paikalliset museoharrastajat ym.
Sehän siin just onki, ku ei ole vanhasta rekisterinumerosta tietoa ja runkonumerolla eivät ainakaan silloin parisen vuotta takaperin löytyny mitään......:(
Onko sitten ikinä ollut suomessa kilvissä? Jossain volkkarifoorumilla taisi olla juttua, kun 60-luvulla oli suomeen tuotu kupla, verotettu ym. mutta jäänyt seisomaan latoon. Nyttemmin rekisteröitäessä oli törmätty ongelmaan, että vaadittiin viimeisin alkuperäinen ulkomaan rekisteriote... Jota nyt ei tietenkään enää ollut. Ainoa vaihtoehto tälle alkuperäiselle suomiautolle oli rekisteröidä se ensin saksaan, jonka jälkeen raahata takaisin suomeen ja museokatsastukseen.
Onko sitten ikinä ollut suomessa kilvissä?
Senkun tietäis, mutta ei edellinenkään omistaja ollu varma. Muisteli kyllä, että siihen olis paperit jossain, mutta ei löytäny. Pitäs joskus ajella sinne uudestaan ja kysellä, että olisko sattunu jo löytymään paprut. Tai vaikka joku vanha valokuva, missä olis rekisterikilpi.
Alkuperäiseen kysymykseen, Tarvitset akesta "kantakortin" jossa viimeisen omistajan nimi ja hänen kuolinpesän kaikilta osakkailta luovutustodistukset niin rekisteröinti onnistuu. Parivuotta sitten oli vastaava tilanne ja 5 osakkaalta piti luovari saada.
eikös tuon mukaan riitä että auto on joskus ollu kilvissä suomessa ja sitten tuo 10 omistus. Vissiin tuolla rekisterissä ololla varmistetaan autoveronmaksu ja toisaalta varkaus vanhenee 10 vuodessa.
Ite sain luovarin yhteen uaziin viimeiseltä rekisterissä olleelta omistajalta muistaakseni 2006, oli myynyt auton joskus -82 ja seuraava omistaja ei ollu tehny ilmoitusta ja sen jälkeen pyöriny ties missä.
Joo, riittäähän se siis kun on näyttöä siitä että se on ollut Suomessa rekisteröitynä. Mutta ei siis pelkkä luovari jossa lukee "olen omistanut auton yli 10 vuotta".
Kyllä siihen Suikkeliin AKE:sta paprut löytyy.
Rekisteröimätön
18.11.2009, 23:35
Noita mokkeja on aikanansa kaupiteltu maatalouskäyttöön ihan trakktorinvirkaan. ja traktoreitahan ei 60luvulla oo rekisteröity ollenkaan.Että jos on semmosessa toimessa ollu niin mikäs on laintulkinta sillon.
Mutta ei siis pelkkä luovari jossa lukee "olen omistanut auton yli 10 vuotta".
Moggiinhan tuo riittää jos on veroton peli (KA)
"Jos virallista asiakirjaa ei ole saatu hankittua, tulee esittää myös selvitys siitä, mistä todistusta rekisteröinnistä on yritetty hankkia (esim. SA-HK ry:ltä).
Autoverottomien ajoneuvojen osalta vaatimus aikaisemmasta rekisteröinnistä Suomeen ei ole ehdoton. Näiden osalta riittää luotettava selvitys sii-tä, että ajoneuvo on ollut ja sitä on käytetty Suomessa pidemmän aikaa. Esim. traktoreita on usein käytetty vuosikymmenien ajan rekisteröimättä niitä."
Rekisteröimätön
03.01.2010, 14:11
Onko kellään antaa mitään vinkkiä siitä kuinka lähteä selvittämään asiaa eteenpäin, kun olisi tarkoitus päästä neuvottelemaan kuolinpesän omistaman ajoneuvon ostosta. Auto on arvoltaan vähäinen, joitain satasia.
AKE:n rekisteritietojen mukaan auton omistajaksi on merkitty yksityishenkilön kuolinpesä. Yhtiö jossa liikennevakuutus, on tiedossa.
Pitäisi saada yhteys kuolinpesän osakkaisiin, taikka oikeammin mahdolliseen pesänhoitajaan. Kuinka edetä asiassa, liekö kirkkoherranvirasto taikka maistraatti oikea paikka lisäkyselyille. Vakuutusyhtiöstä eivät välttämättä näitä tietoja voi/halua ulkopuoliselle antaa.
Auto seisoo parkkitalossa, joten ei voi kääntyä isännöitsijänkään puoleen kuten taloyhtiöissä.
Luonnollisesti kaikilta perukirjaan merkityiltä osakkailta vaaditaan luovutustodistukseen allekirjoitus, ja liitteeksi kopio perukirjasta josta ilmenee kaikkien kuolinpesän osakkaiden nimet.
Byrocrat
03.01.2010, 17:17
AKE:n rekisteritietojen mukaan auton omistajaksi on merkitty yksityishenkilön kuolinpesä. Yhtiö jossa liikennevakuutus, on tiedossa.
Pitäisi saada yhteys kuolinpesän osakkaisiin, taikka oikeammin mahdolliseen pesänhoitajaan. Kuinka edetä asiassa,
Kun AKE:lla on tieto omistajasta niin varmaankin on myös osoitetieto, olipa sitten kuolinpesä tai yksittäinen elossa oleva henkilö. Lähetä siihen kuolinpesän osoitteeseen kysely niin vastaavat jos ovat kiinnostuneita autosta kauppaa tekemään. Luulisi pesänhoitajalla (yleensähän se on leski tai joku vainajan muista perillisistä) olevan pesän osakkaiden osoitteet tiedossa.
solihull
03.01.2010, 19:05
Ja aina hyvin löytyvät maassa asustavat ihmiset ko. osoitepalvelun kautta. Maksaa tosin 2 e/min, mutta on sen väärti. Kun tietää nimen tai osoitteen edes joltakin vuosikymmeneltä niin alkaa löytyä vaikka olisi vällillä eronnut tai karannut jne. Ulkomaille muuttaneista tietää vain minne on Suomesta lähdetty.
P. 06000 1000
TT
"Ennen rekisteröimistä ajoneuvon tulee läpäistä rekisteröintikatsastus. Rekisteröinnin yhteydessä omistajan tulee esittää ajoneuvosta omistusoikeusselvitys. Jos ajoneuvo on ollut Suomen rekisterissä viimeisen 10 vuoden aikana, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien. Jos ajoneuvo ei ole ollut Suomen rekisterissä, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisen 10 vuoden ajalta sekä vahvistus autoveron maksamisesta Suomeen, jos kyseessä on autoverollinen ajoneuvo (esim. auto, moottoripyörä) tai tullauspäätös, jos kyseessä on autoveroton ajoneuvo (esim. mopo)."
Tämä löytyi Trafin sivuilta..
Eli kiinnostuksen kohteena olisi -80 vuoden henkilömaastoauto joka on ilmeisesti -99 poistettu rekisteristä. Eli silloin riittäisi tuo omistusoikeus selvitys? Minkähänlainen paperi se olisi? Ilmeisesti luovareita kymmenen vuoden ajalta? Runkonumero siis tiedossa ja muutamalta vuodelta luovareita. Laitetaanko latoon seitsemäksi vuodeksi??
Nostokurki
14.11.2013, 15:03
Samaan aiheeseen liittyen, jos vaikka -MaTTi- olisi kuulolla...
Ostin koulukaverilta aikoinaan helkama raisun, joka on ollut minulla nyt muistaakseni vuodesta 2001 asti, yli 10 vuotta joka tapauksessa.
Miten tällaisen rekisteröinti, mopossahan se omistusselvitys riitti 10 vuoden ajalta, eli voinko kirjoittaa todistuksen että "mullon ollu tää jo toistakymmentä vuotta notta alakaapa kirjootella kilipiä"? Vai pitääkö kuitenkin etsiä koulukaveri käsiin jostain ja saada siltäkin luovari?
vellihousu
14.11.2013, 16:13
Eikö se vaan riitä kun viimeiseltä rekisterissä olleelta omistajalta pyytää luovarin.
Mulla oli mahdollisuus ostaa ensimmäinen autoni takaisin, Soitin viimeselle rek. merkitylle omistajalle.( Firma) Lafka oli mennyt nurin ja omistaja joutu linnaan talousrikoksista, tuli aika selväks että se ei luovareita kirjota.
Jos ois tajunnut että siinä oli tommosta taustalla niin olis voinut ite ne luovarit kirjottaa, nyt ei kehtaa ettei linnakundi tuu vetää nokkaan.:(
Samaan aiheeseen liittyen, jos vaikka -MaTTi- olisi kuulolla...
Ostin koulukaverilta aikoinaan helkama raisun, joka on ollut minulla nyt muistaakseni vuodesta 2001 asti, yli 10 vuotta joka tapauksessa.
Miten tällaisen rekisteröinti, mopossahan se omistusselvitys riitti 10 vuoden ajalta, eli voinko kirjoittaa todistuksen että "mullon ollu tää jo toistakymmentä vuotta notta alakaapa kirjootella kilipiä"? Vai pitääkö kuitenkin etsiä koulukaveri käsiin jostain ja saada siltäkin luovari?
6 vuotta riittää. Eli teet vaikka ruutupaperille omistusoikeusselvityksen tyyliin: Olen omistanut Helkama Raisun, valm.nro: xxxxxxxxxxxx vuodesta 2001 asti. Ehkä vähän diibadaabaa tähän väliin mistä ostit ja missä säilytetty. Sit päiväys, paikka, allekirjoitus/nimenselvennys ja kahden todistajan nimet ja allekirjoitukset/nimenselvennykset + yhteystiedot (osoite, hetu tms.)
Et tarvii luovaria koulukamultas. Mutta jos mopo onkin ollut joskus rekisterissä/tiedot löytyy Trafista/ATJ:sta, niin sitten tarviit luovarin (mun käsittääkseni).
Sama pätee FunJamin autoon, sen tiedot löytynee Trafista helposti.
Juu, ne vaan eivät ole ehtineet vastata kyselyyn vielä (netissä täytin sen kaavakkeen) ja haluavat vielä rahaa siitä :eek:
Soittelin vanhoja omistajia läpi ja historian kirjo on mulle aika selkee (kuka hajotti moottorin kännipäissään ja kuka asensi siihen toisen jne.. ) Kokolailla mielenkiintoisia puheluita. Ongelma on vaan siinä, että rekisteriin merkittyä omistajaa ei ainakaan 118 löytänyt ja hän on jo kertaalleen kirjoittanut uudet luovarit joskus -07 (eli rotiskosta on jo kahteen kertaan hävitetty paperit.. :D )
ja silloinkin melko vastahakoisesti. Oli kuulemma vanha mies, eli lienee jo haudassa tai vanhainkodissa nykyään. Saman tien varrella (missä rekisteröity omistaja oli asunut) asuva saman sukunimen omaava mies ei tiennyt, että sen nimistä miestä asuisi siellä päin.
Auto on kuitenkin ilmeisesti kierrellyt hänen jälkeensä jo yli 10 vuotta ja poistettu -99 rekisteristä. Huomenna soittelen kaverille joka osti auton rekisteröidyltä omistajalta. Eli jos tuollainen selvitys kera puutteellisen luovariketjun riittäisi, niin homma hoituisi sillä ..
Samalla alueella aikanaan asustellut 4 saman nimistä kaveria, joista 3 olen tavoittanut. Kukaan heistä ei tunnustanut omistaneensa koskaan kyseistä autoa.. :mad:
Edit: Siis rekisteröidyn omistajan kanssa saman nimistä. Puhelimessa olen jutellut ihmisen kanssa , joka omisti auton 6 vuotta sitten.
ImacInnes
16.11.2013, 11:37
hieman asian vierestä sivuten.
Töissä tehtiin katsastus tarkistus ja katsastus 90 luvun saksasta suomeen myyntiin tuodulle 9000 Saabille. Se oli jo rekisteröity suomeen.
Nyt tuli hylky kun runkonumero puuttui? Ei edes moista ruvettu etsimään kun oli puolivuotta aikaisemmin rekisteröity suomeen ja kuvittelin että moinen oli siinä tilanteessa tarkastettu?
Saatiin katsurilta ohjeet meistata numero alkuperäiseen paikkaan ja konntori sen varmistaisi.
Otteeseen tuli maininta "Runkonumero meistattu alkuperäiseen paikkaan ja varmistettu"
Saksankielisestä kuljeyttajan käsikirjastakin ko. paikka löytyi ja pellit näytti ihan tehtaan jäljiltä olevan?
Tehtaan kämmi? Varastettu peli? Vai mistä moinen johtunut? Nyt siitä tuli ainakin laillinen peli.
Kummalista?
t. Ismo Ämmä
Töissä tehtiin katsastus tarkistus ja katsastus 90 luvun saksasta suomeen myyntiin tuodulle 9000 Saabille. Se oli jo rekisteröity suomeen.
Nyt tuli hylky kun runkonumero puuttui? Ei edes moista ruvettu etsimään kun oli puolivuotta aikaisemmin rekisteröity suomeen ja kuvittelin että moinen oli siinä tilanteessa tarkastettu?
Saatiin katsurilta ohjeet meistata numero alkuperäiseen paikkaan ja konntori sen varmistaisi.
Otteeseen tuli maininta "Runkonumero meistattu alkuperäiseen paikkaan ja varmistettu"
Saksankielisestä kuljeyttajan käsikirjastakin ko. paikka löytyi ja pellit näytti ihan tehtaan jäljiltä olevan?
Tehtaan kämmi? Varastettu peli? Vai mistä moinen johtunut? Nyt siitä tuli ainakin laillinen peli.
Kummalista?
t. Ismo Ämmä
Tollanen auto jos itelle tulisi kohdalle niin herkästi tulisi houkutus ostaa joku mätä 100€ raato ja siitä meistää numerot :o kun ei sitä veroa siitä mädästä takaisin saa kun sen paalaa niin kukaan ei mitään häviäisi :D
9000 Saabeissa numero voi olla siinä vararenkaan luukun reunan alla tai sit takavalon vieressä pystyssä kontin reunassa maton alla. Ei oo vaan osunu kai silmään, näyttää että tosiaan olis tyhjä paikka siinä "alkuperäisessä". En muista missä vm:ssa vaihtu.
_Tomppa_
20.11.2013, 22:17
Tuosta kilvittämisestä,
Kantakortin kopio ja selvitys 10v. ajalta (auto), ei tarttee luovareita. (kunhan on poistettu rekisteristä yli 10v. sitten)
Auton ja traktorin tälleen rekisteröinyt, auton kanssa intti täti tiskillä vähän vastaan vaan olin oikeessa :D
Hankala niitä allekirjoituksia on yleensä saada vanhoissa tapauksissa, rattorin otteessa oleva omistajakin oli kuollu jo.
Tarviiko tuon kantakortin kopion jos tiedot löytyy jo trafin järjestelmästä. Mulla homma on edennyt siihen vaiheeseen, että rekisteriin merkityn omistajan nimi on selvillä ja omistusoikeusselvitys on menossa hänelle ja toivon mukaan saadaan siihen kaikkien omistajien allekirjoitukset yhdellä rytäkällä luovari ketjuun asti.
Kantakortti tarvitaan vain silloin, kun tietoja ei ole järjestelmässä eikä rekisteriotetta ole säilynyt. Eli muut todisteet aikaisemmasta rekisteröinnistä Suomeen puuttuu.
Julle vaan
30.06.2014, 22:01
Nyt sattu tulemaan kaupanpäälisenä peräkärri ilman minkään sortin papereita. Kilpi on paikallaan ja haulla löytyy omistajaksi firma joka on tehny konkurssin 12 vuotta takaperin. Ilmeisesti kärri hävinny pesästä konkurssin rytinöissä. Tuskin löytyy enää mitään pesänhoitajaakaan noin vanhalle jutulle. Kannattaako tuota edes alkaa keplottelemaan rekisteriin millään konstilla vai joutuuko maksumieheksi kun värkki on ollu koko ajan rekisterissä ja vakuutuksessa, mutta vakuutuksia tuskin on kukaan maksellut 12 vuoteen.
Yks vaihtoehto on tehdä uus omavalmiste, alkuperäsen aisaputken sisälle pienempi putki pulteilla kiinni niin pitäs täyttää nykymääräykset:D Venetrailerista kyse.
Kyllä niitä pesänhoitajia löytyy kymmeniä vuosia sitten konkurssin tehneille yrityksillekkin.. Mutta kiinnostaako niitä kirjotella luovareita, onkin toinen juttu. Maksamattomat vakuutukset on sun murhe vasta siitä päivästä eteenpäin, kun luovarit on sulle tehty.
vellihousu
30.06.2014, 22:31
Tee luovarit itte jos saat jostain sen firman rek. Num. Ei kannata soitella kellekään konkurssilaiselle, nimimerkki:kokemusta on.
Mikäköhän siin on et usein tarina on näissä paperittomissa vehkeissä rekisteriin merkityn omistajan kohdalla aina vähän epämääränen.
Yks auto oli tällänen et paperi omistaja istui linnassa taposta.
Yks asuntovaunu oli sellanen et poliisista sanottiin ku kyselin ettei oo kuuma vaunu ni et ei oo mut omistajaa voi olla turha yrittää tavottaa ku ei ollu poliisitkaan saaneet äijää useenpaan vuoteen kiinni :D
Ei ny ihan tähän liity, mut kai teillä on tiedossa että kuka vaan voi suttasta oman nimen kakkososan omistajan kohtaan ihan laillisesti. Eli ei tartte olla omissa nimissä auto että sen voi myydä, mut voimassaoleva ilmoitusosa pitää olla. Muuttui helmikuussa tänä vuonna tämä asia.
Luovarilla ei onnistu noin, kun uutta otetta ei saa tulostettua muu kuin omistaja tai sit valtakirjalla.
⬆️⬆️⬆️⬆️
... Yllämainittu helpotti kummasti esim Kuolinpesän autokauppoja
Ei ny ihan tähän liity, mut kai teillä on tiedossa että kuka vaan voi suttasta oman nimen kakkososan omistajan kohtaan ihan laillisesti. Eli ei tartte olla omissa nimissä auto että sen voi myydä, mut voimassaoleva ilmoitusosa pitää olla. Muuttui helmikuussa tänä vuonna tämä asia.
Luovarilla ei onnistu noin, kun uutta otetta ei saa tulostettua muu kuin omistaja tai sit valtakirjalla.
Voi siinä luovarissakin olla "kuka vaan" allekirjoittaneena, kunhan uusi omistaja tai valtuutettu on tekemässä omistajan vaihtoa. Paperit vaan jää viikoksi karenssiin.
Ja tietty se "kuka vaan" pitää olla sellainen jolla lupa auto myydä, vaikka sitä ei konttorilla mistään tarkasteta. Ehkä ainakin ostajana kannattaa miettiä kuka sitä autoa kauppaa ;)