View Full Version : Hyviä talvirenkaita hj61:een
Korpikumpu
11.11.2009, 08:35
Nyt kun tuli se oikea talvi eteen, niin ilmeni ongelmia pidon kanssa. Hj61 menee kyllä ylämäkeen kun nelikolla ajelee, mutta olisi mukava jos tuo pulkka pysähtyisi tai pysyisi tiellä. Osasin jo pysähtymisvaikeuksia ostaessa odotella, mutta tämä tilanne ylittää odotukset :D
Eli, jos löytyisi kunnollisia renkaita, niin saattaisi tilanne olla parempi. Alla on tällä hetkellä edessä Hakkapelitta 4 ja takana jotkut Cooperit. Nastaa ja pintaa molemmissa reilusti jäljellä, mutta pito puuttuu. Renkaiden koko on 235/75R15 ja alle saisi laittaa 31:t rekisteriotteen mukaan.
Nyt kaipaisin siis kokemuksia renkaista tuohon pulkkaan. Talvikäytöstä on nyt kyse, mutta saahan nuo olla ympärivuotisetkin. Juuri kyllä ostin uudet kesäkiekot, mutta samahan tuo...
Ja kyllä, olen amatööri näissä asioissa :D
kyllä jossain on vikaa jossei nastoilla pysy tiellä, itellä tällä hetkellä 31" cooperit nastoilla ja hyvästi nuilla pärjää toki tietenkin jos oikein luikasta niin neliko päälle silloin... sen oon huomannu että tilannenopeus on varsin ratkaiseva tuolla kahen tonnin pulkalla kun päästelee talvella...
Itse olen pärjännyt Patrollin kanssa pari talvea tuollaisilla nastarenkailla ja uskallan suositella myös HJ:n alle:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=4226488.136.19704&Cookie=nettivaraosa_pkw_reifensuchbox&typ=0050414&ranzahl=4&Breite=31x10.50&Felge=15&Speed=Q&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&tyre_for=OFF&dsco=136&sowigan=Wi
Joka tapauksessa kannattaa katsella tuollaisia, joissa on runsas lamellointi, niin niissä on aika hyvä pito ilman nastojakin.
Kannattaa vertailla eri valmistajia & hintoja, mutta tämä rengas on saanut hyvät arvosanat testeissäkin:
http://www.tyretest.com/4x4_reifen/index.html
lacrits68
11.11.2009, 13:09
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=4226488.136.19704&Cookie=nettivaraosa_pkw_reifensuchbox&typ=0050414&ranzahl=4&Breite=31x10.50&Felge=15&Speed=Q&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&tyre_for=OFF&dsco=136&sowigan=Wi
moi!
Mulla on sekä discon alla etta defen alla coopperin M+S:ät nastoilla 235/85/16 kokona ja hyvin pysähtyy ja on pysynyt tiellä!
--Janne--
Korpikumpu
11.11.2009, 13:16
Jep jep
Tuossa ohikulkiessani vielä tarkastin, niin takana olevan gummit on Cooper Discoverer M+S 235/75/15. Ja nastaa ja pintaa siis on.
Eli jos noilla on muut pysyneet tiellä, niin missä sitten vika? Eturenkaat, siis Hakkapelitat, pitävät ihan hyvin, mutta tuo perä sipottelee pienimmässäkin jarrutuksessa miten sattuu.
Perä liian kevyt? Takana tuossa ei kyllä painoa juuri ole, kun on kaikki ylimääräinen sieltä riivitty pois.
Ja jos totta puhutaa, niin voihan tämä olla tottumattomuutta, kun en ennen tuolla reilun 2000 kilon painoisella vermeellä ole juurikaan talvella ajanut. Edelliset kokemukset on puolta kevyemmästä farkusta...
Korpikumpu
11.11.2009, 13:18
Korjauksena sen verran, että R16...
Taka-akselille menevän jarrupaineen säätäjän vivusto jumissa.
Taka-akselin jarrut saavat aina täyden jarrupaineen, vaikka takakontti on tyhjä.
Korpikumpu
11.11.2009, 14:06
Taka-akselille menevän jarrupaineen säätäjän vivusto jumissa.
Taka-akselin jarrut saavat aina täyden jarrupaineen, vaikka takakontti on tyhjä.
Jaahas.
Pitääpä illalla tarkastella, jos jotain löytyisi. Onko tuo miten helppo saada yleensä toimimaan, vai meneekö helpommalla jos vaihtaa suorilta?
Cooperin diskover mullakin hoijjakassa kokoa 31-10.5-15. Aikasemmat Nokian nastarenkaat ja niissä kyllä parempi jääpito. Cooper toimii paremmin lumessa karkeemman kuvion ansiosta.
Karhu-urissa ajellessa tahtoo vedellä voimakkaasti, johtuneeko pitkittäis urista renkaassa. Muillakin on sen kaltaisia kokemuksia ko. renkaista.
Kaiken kaikkiaan ihan hyvä rengas hintaluokassaan.
Jarruttaessa omassa autossa menee kyl etuset herkästi lukkoon, mut takaset ei, jarrupaineen säädin toimii niinkuin pitääkin. Viime syksynä ekan kerran katsuri katto toimiiko säädin, onneks toimi:)
Suihki jotain sprayöljyä kaikkiin nivellettyihin osiin ja runsaasti myös sinne säätimen suojakumin sisään.
Sitten vaan pientä nitkuttelua vivuistoista & tarkistaa että sen säätimen omat liikkuvat osat
(nämä jumittuessaan tekevät kiusaa) myös liikkuvat vivuston mukana.
Edit: Kuvat on kivoja:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1019&pictureid=45146
Tuli vielä lisää ongelmakohtia mieleen, jotka tuon säätimen lisäksi aiheuttavat vikurointia jarrutteluissa:
Lehtijousien kuluneet puslat, - kokonaan tai jousipakan puolivälistä katkennut keski"naula",
eli "Kuningaspultti".
swammperit eteen ja pokkerit taakse:)
Jos tää ongelma on havaittavissa lähinnä jarruttaessa niin kallistuisin jarrujen puoleen. Tuo edellä mainittu jarrupaineen säädin kannattaa tosiaan tarkistaa, mutta jos etujarrut on jumissa niin pysähtyminen on takajarruilla aika heikkoa vaikka kuinka polkisi pedaalia.
itse meinaan ajaa koko talven 33x12.5x15 bfg at jos en jostain löydä hyviä ja halpoja 16" nastallisia kumeja
tulipa vielä mieleen kun jarruista puhetta että onhan takajarrut suunnilleen tasapainossa...
Korpikumpu
11.11.2009, 21:43
tulipa vielä mieleen kun jarruista puhetta että onhan takajarrut suunnilleen tasapainossa...
Keväällä kun katsastin, niin kyllä ne normeissa oli. Voi olla tilanne kyllä muuttunutkin, mistä näitä tietää.
Tuossa illemmalla ajellessani huomasin, että pysähtymisongelmaa ei enää oikeastaan ollutkaan siinä määrin, niin kuin aamulla. Keli vaihtelee kyllä, mutta aika rajut erot oli. Irtolunta oli kuitenkin aamulla ja illalla ja alusta oli tamppaantunut. Eli ei kyllä kokonaan sään piikkiin mene.
Tuo perä tuntuu kuitenkin vähän livakalta. Sekä jarruttaessa, että kiihdyttäessä. Jarruttaessa ongelman on mielestäni suurempi...Eteenpäin pääsee aina, mutta toisen peräkontista on ikävä ruveta peruuttelemaan.
Hojo tuntuis olevan vanhan pätkä paten ja pitkän gr paten jälkeen melkoinen panssarivaunu liukkaalla joten talveks seisontaan,ei sellaisia renkaita ole ensinkään jotka toimis hojos (patrolleissa 33" mt)
Heikki L
12.11.2009, 12:56
Itellä oli blizzakin dzm kitkat kokoa 275/75 16" ja "panssarivaunu" pysy tiellä vaikka oli kuinka paha keli, suosittelen! eikä tarvii nastojen ropinaa kuunnella:)
Mutta ne jarrut ekaks tasapainoon!
Mahollisimman kapeat renkaat esim. hakkapeliitta 205 kapeena niin varmasti pitää kovalla lumella ja jäällä niin hyvin kuin talvirengas norminastoilla yleensä voi.
HJ60_Jussi
12.11.2009, 21:16
Rengaspaineella on suuri vaikutus. Jos rengas on niin täynnä että se ei pullota niin ei se pidäkkään. Itsellä BFG AT 35" nastoitettuna ja ei voi moittia
Korpikumpu
12.11.2009, 21:22
Nytpä tuo tuntuu perä ihan hyvin toimivat. Jarruja olen tuossa pumppailut ja poleksinut. Olisiko jumia vaan ollu.
Hauskintahan tässä on, että kun yhdestä ongelmasta pääsee, niin toinen tulee tilalle. Ei suostu neliveto (nappi) menemään päälle kun pakkasta tuli enemmän :D Tähän tuossa jo katselin vastausta ja pitää viikonloppuna selvitellä sitäkin. Jos jaksaa.
Tähän kun vielä pistetään lisukkeeksi mönkijä, joka heitti öljyt pihalle, niin rattoisa viikonloppu on tulossa :)
Mahollisimman kapeat renkaat esim. hakkapeliitta 205 kapeena niin varmasti pitää kovalla lumella ja jäällä niin hyvin kuin talvirengas norminastoilla yleensä voi.
Ihan pikkusen dorkan näkönen HJ 205:lla! :eek: Joku raja sentään. :D
Ittellä on 285/75 nastarenkaat LC90:ssä ja pito on ollut aina varmaa lumessa ja jäällä, täysin huoletta on saanut heittää tilanteeseen kuin tilanteeseen. Eikä ne näytä yhtään liian leveiltä, päinvastoin, aika ujon näköinen 12.50" leveiden jälkeen.
Mitä korkeampi profiili, sitä kapeampi kulutuspinta yleensä, varsinkin talvirenkaissa. Esim. tuon 285/75R16 Kumho KC11:n kulutuspinta on 22.5 cm leveä ja pihalla lojuvan 205/55R16 Blizzakin kulutuspinta on 19 cm leveä. Eli ei varmasti ole tollanen leveydeltään 22.5 cm liian leveä rengas talvikäyttöön reilusti yli 2 tonnin HoJon alle, jos 19 cm on tehtaan (myös talvirengas) koko Corollalle.
Nytpä tuo tuntuu perä ihan hyvin toimivat. Jarruja olen tuossa pumppailut ja poleksinut. Olisiko jumia vaan ollu.
Hauskintahan tässä on, että kun yhdestä ongelmasta pääsee, niin toinen tulee tilalle. Ei suostu neliveto (nappi) menemään päälle kun pakkasta tuli enemmän :D Tähän tuossa jo katselin vastausta ja pitää viikonloppuna selvitellä sitäkin. Jos jaksaa.
Tähän kun vielä pistetään lisukkeeksi mönkijä, joka heitti öljyt pihalle, niin rattoisa viikonloppu on tulossa :)
Putosinkohan kärryiltä jo mut oliko näin et edessä noxut,takan cooperit?Eihän niissä oo halkasijassa kokoeroa?Jos on ni nelivetopäällä voi olla aika mielenkiintoinen ajettava,joka tilanteessa.Koska/kun hojossahan ei keskitasauspyörästöä ole joten yhtä puuta kartaanit.Taka vedolla ei pitäs kenkkuilla niinkään,sen nelivedon päälle/pois kytkennän kans on varmaan vaikeuxia??
Korpikumpu
13.11.2009, 07:53
Putosinkohan kärryiltä jo mut oliko näin et edessä noxut,takan cooperit?Eihän niissä oo halkasijassa kokoeroa?Jos on ni nelivetopäällä voi olla aika mielenkiintoinen ajettava,joka tilanteessa.Koska/kun hojossahan ei keskitasauspyörästöä ole joten yhtä puuta kartaanit.Taka vedolla ei pitäs kenkkuilla niinkään,sen nelivedon päälle/pois kytkennän kans on varmaan vaikeuxia??
Samaa kokoa ovat renkaat. Edessä nokiat, takan cooperit. Nuo oli siis ostaessa talvirenkaina.
tkomulainen
14.11.2009, 21:09
Omassa alla Maxxis Buckshot mudder 33/12.5/15 10" vanteella, paineet n. 1bar ja hyvin menee kesät talvet, talvella neliveto päällä jatkuvasti, helpottaa tuota hoijakan liikkeelle lähtöä liukkaalla..
Liiukas kelihän ei yllätä yleensä kuljettajaa vaan kuljettajan ajotyyli ylittää fysiikan lait :cool:
Voihan niitä etu ja takarenkaita kokeilla vaihtaa keskenään. Selviääpähän sitte olisiko nokiassa parempi vetopito takana, tai pysyisikö paremmin suunnassa.
Takanahan tars olla ne paremmin pitävät renkaat jo ihan jarrutuksen takia. Jos jarrutuksessa pito loppuu takarenkailta, menevät lukkoon ja vehje pyörähtää pahimmillaan, kun edessä jarruttaa ja takana on sukset.