PDA

View Full Version : jeepin quattro trak laatikko??


Gegguli86
31.10.2009, 11:34
Moro!

minkälainen on kestävyys esim 38" pyörällä? kuulemma joku ketju hajoaa jakolaatikosta isolla pyörällä?? pitääkö paikkaansa?

kyseinen auto on 77 wagoneeri ja 360 kasi ja laatikko th 400

Nopeet vastaukset on näyttäviä!

kiitos jo etukäteen.

Joske
31.10.2009, 11:50
Joo tuollanen:
http://www.jamant.fi/ketju-fsjcj-cro8122392-p-492.html

Hans Mäen foffi-autostahan tuollanen porsi vuos sitte pälkäneellä. Kaupitteli sitä rikkonaista sit kisan jälkeen matkamuistoks eurolla:)

Joukka
31.10.2009, 22:26
Ei hajuakaan missä rengaskoossa ei kestä metriäkään.
Sen tiedän, että ketjulla on venymismitta, jonka jälkeen se on vaihdettava.
Jakolaatikossa on tarkistusreikä pultilla peitettynä, josta voi mitata välyksen.Liian pitkä on syötävän hyvää.
Siinä menee herkästi laatikon kuoret rikki, kun ketju päättää katketa laatikon ja rattaiden väliin.
Käsittääkseni vähän sama asia kuin moottioreiden nokkahihnat, kannattaa vaihtaa silloin tällöin.

/Joukka

Fruehauf-CJ
02.11.2009, 19:40
Quadratrackin ongelma on huollon riittävä määrä. Sen välyksiä on aika-ajoin mittailtava ja kitkalukon kuntoa ja toimintaa on testailtava.
The Jeep bible:n mukaan ketjun vaihtoväli on 60000 mailia. Omien kokemusteni mukaan se pitää melko hyvin paikkansa. Elikkä ketju virahtaa käytön mukaan ja väärällä automaatin shift kitillä aiemmin.
Ketjun viruneisuus mitataan kuoren mittarei'ästä työntämällä jokin tappi sisään. Tappi ei saisi mennä yli 2'' (51mm) syvemmälle. Olen myös nähnyt joissakin lähteissä käytettävän ''half inch slop''- hylkäysrajaa eli ketjua ei pysty tyrkkäämään yli puoltatuumaa ajatellulta keskilinjalta. Uudella ketjulla olen mittaillut, että tappia saa ängettyä 38-39mm.

Tuohon mittaan tietysti vaikuttaa myös laakerivälykset. Itse sijoittaisin myös noihin isoihin neulalaakereihin ketjun rattaissa jos laakereiden käyttömäärästä ja kunnosta ei ole täyttä selvyyttä
Niitä löytää ainakin asiansa osaavista laakeriliikkeistä ( Torrington B-4416 ja 3kpl Torrington B-3416) Kappale hinnat varmaan parin kympin luokkaa luokkaa pienemmissäkin nykyään. Aikanaan laakeri ostoksilla B-4416 maksoi saman kuin nuo kolme B-3416:sta. Ei tullut tingittyä pikatilauksessa.

Tuon tekniikan toinen kuluva kohta on vaihdelaatikon akselin ja jakolaatikon kymmenen rihlainen liitos. Poorit kuluvat välyksellisiksi. Kannattaa laittaa samoja aineita suojaamaan rihloja mitä on kardaanin liussakin. varsinkin jos välystä jo on tullut niin kestää pitempään.

Kitkalukko on toteutettu jousipainotteisin teräskartioin. Joo sekin kuluu! Täyttö hitsausta ja sorvausta, kyllä se siitä sitten.
Kitkalukon kuntoa saa testattua nostamalla yhden pyörän ilmaan ja pyörittämällä sitä ei pitäis pyörähtää alle 45 ft-lbs (n. 60Nm) voimalla. Tai näin ainakin jeeppi raamattu neuvoo. eri välitykset sotkevat tietysti noita voimia jonkin verran. Veikkaan että nuo lukemat ovat 3.5 perävälityksille.
Öljynä voi käyttää lukkoperälisäaineistettua 30w moottori öljyä. Minulla on 80W-90 koska ohuempi vuotaa ulos vaihdelaatikon ja jakolaatikon välistä ( huonot stefat).

Käytön aiheuttamaa kulumista Quadratrack ei kestä verrattuna ratasvälitteisiin ja huolto on ehdoton.
Välillä kyllä näkee räjähtäneitä kuoria, mutta luulen kiinniajosta tulleiden hiushalkeamien ja huonon huollon olleen vaurion pääasiallisena aiheuttajana.