PDA

View Full Version : Jeepin nivelten vaihto


Offijäbä
27.10.2009, 20:39
Tyhmä tarviis apua missä järjestyksessä -89 jeep cherokeesta pitää purkaa ylä ja alapallo nivelet ja pitääkö vetari saaha ensin navasta pois.

Voiko ristikon vaihtaa vetoakseliin ja laittaa kokonaisena paikalleen.

Millä olis helpoin ottaa nivelet kynkästä irti kun ei kehtais koko akselia prässiin nostaa.

Ja kasaaminen kans missä järjestyksessä se olis helpoin tehdä.

Paljon olen autoja korjannut mut nyt kun sattu amerikan ihme eteen nii meni sormi suuhun.

kaitsu
27.10.2009, 21:56
Ei tarvi purkaa palloista irti. Navan takaa 3 torx pulttia auki ja koko napa tulee akseliputkesta ulos. Jarru sylinteri täytyy tietysti ensiks irrottaa. Voi myös vaihtaa paikallan, kokemuksella tiedän, ja sen jälkeen opetella helpompi tapa. Mulla myynnissä etuvetarit kummatkin cherokeehen ehjillä ristikoilla, kannattaa pitää takaluukussa aona mukana niin vanhatkin kestää paremin. Jos tarvit vetareita, ota yhteyttä. On halvat.

Offijäbä
27.10.2009, 22:18
joo pitääpi yrittää etsiä ne thorksit.

piippu79
28.10.2009, 00:01
Ei tarvi purkaa palloista irti. Navan takaa 3 torx pulttia auki ja koko napa tulee akseliputkesta ulos. Jarru sylinteri täytyy tietysti ensiks irrottaa. Voi myös vaihtaa paikallan, kokemuksella tiedän, ja sen jälkeen opetella helpompi tapa. Mulla myynnissä etuvetarit kummatkin cherokeehen ehjillä ristikoilla, kannattaa pitää takaluukussa aona mukana niin vanhatkin kestää paremin. Jos tarvit vetareita, ota yhteyttä. On halvat.

onko apsilliset vetarit/ristikot

Offijäbä
28.10.2009, 06:46
onko apsilliset vetarit/ristikot


ei oo apsia

JAMANT
28.10.2009, 09:34
Ei ne oo torxeja, ne ruuvit on 13mm 12-kanta!!! Ihan normaali 13mm 12-kulmainen hylsy sopii!!

Rekisteröimätön
28.10.2009, 11:36
Ei ne oo torxeja, ne ruuvit on 13mm 12-kanta!!! Ihan normaali 13mm 12-kulmainen hylsy sopii!!

Paitsi sitten kun ne on ruostuneet ja muutaman kerran nylpätty tolla 13mm avaimella, niin sitten joutuu käyttämään siihen alunperin tarkoitettua 1/2" 12-kanttista hylsyä ;)

JAMANT
28.10.2009, 14:04
Paitsi sitten kun ne on ruostuneet ja muutaman kerran nylpätty tolla 13mm avaimella, niin sitten joutuu käyttämään siihen alunperin tarkoitettua 1/2" 12-kanttista hylsyä ;)

Ihan miten vaan, uuden (siis uuden) pultin kantaan 13mm hylsy menee OK, 1/2" hylsy on TIUKKA, joten väittäisin sen kumminkin olevan alunperin millinen kanta!!!

kaitsu
28.10.2009, 18:30
Niin, niihin pultin kantoihin voi hitsata normi millikokoisen mutterin päälle. Se auttaa muutenkin kiinni juuttuneisiin osiin "lämmöllä". :)

Ja mulla olevat vetarit ilman abs:siä. Eli pienemmillä ristikoilla.
Muuten sopii metsä käytössä käyttää ristiin, katsastuksessa taas toisin.

Ja niinhän se oli, ei torx vaan muuten vaan haist...u kanta millä ne navat on kiinni. Milli mutterit vaan liimalla päälle.

niko69
28.10.2009, 19:02
itse käytän 1/2 tuumasta 12 kulmasta (oikea!) ei oo ollu mitään ongelmia avata pultteja yhestäkään akselista! esim eräs akseli pihalla ollu vuosia eikä esim vetareiden ristikot liikkunu ku lekalla ja vaati yli 8 tonnia saada ne pois :)
oikea työkalu oikeaan kantaan ni ei oo hv hommia :(
ja eihän me käytetä 2 euron hylsyjä??? :
isot pojat sanonu et tiukka on hyvä :) (1/2 12 kulmaa)

Timo_L
28.10.2009, 20:39
Ja niinhän se oli, ei torx vaan muuten vaan haist...u kanta millä ne navat on kiinni. Milli mutterit vaan liimalla päälle.

Niihin mitään tarvitse hitsata, kun käyttää oikeaa työkalua.. Ja eikös hitsatessa noi pultit tuppaa karkastumaan -> ei välttämättä tee hyvää kestolle, ja varsinkaan jossain navan pulteissa? Mulla oli edellisessa etunapa alkuperäinen, pyörinyt ravassa ja paskassa ja suolassa silloin 16 vuotta, lähti pienellä lämmöllä ja ihan normi 3/8" räikällä hyvin auki pultit. Se itse napa sitten oli umpijumissa ja piti takoa vasaralla pultin kannoista irti -> uudet pultit piti sitten ostaa.


Minä vahvasti muistan että ihan tehtaan alkuperäinen korjauskirja sanoo pulttien koon olevan 12- kantainen 13mm, EI 1/2". Ja nuo uudet pultit ainakin oli 13mm, ei 1/2". 13mm meni juuri napakasti, 1/2" piti jo nakutella vähän vasaralla paikalleen. Näissä XJ:ssähän on noita millikokoisia muttereita & pultteja vaikka kuinka.

edit: niin ja tota napahässäkkää kun laittaa takaisin, niin Marine- luokan vassua pultteihin, ja samaa myös napahässäkän ja olkavarren (vaimikäsenytonkaan suomeksi) väliin, tai sitten kuparitahnaa. Ja putsaa ne ruosteet pois siihen malliin että on paljaalla metallilla. Ei enää jumita sen jälkeen...

niko69
28.10.2009, 21:35
muistanko saatana väärin?? no kirja autossa! mutta ei ois vanhoja paskoja isolla onnellakaan saanu auki 13 millisellä!
mistäs muuten kannattaa uudet ostaa ku mielestäni noita ruosteisia ei kannata laittaa ku joutuu koko ajan vetareita vaihtaa :(

rhm
28.10.2009, 21:44
muistanko saatana väärin?? no kirja autossa! mutta ei ois vanhoja paskoja isolla onnellakaan saanu auki 13 millisellä!
mistäs muuten kannattaa uudet ostaa ku mielestäni noita ruosteisia ei kannata laittaa ku joutuu koko ajan vetareita vaihtaa :(

Kyllä Grandissa ainakin aukes muistaakseni just 13 mm 12-kantaisella nuo samaiset pultit. Ja tosiaan vaseliinit ja kunnon putsaukset, niin varmasti aukeaa toistekin. Grandin etupään rakenne on samanlainen kuin XJ:ssä paitsi ristikkojen tilalla on vakionopeusnivelet.

RIPAX
28.10.2009, 22:09
Mites amerikan jenkkivehkeis nykyään,onks ne siirtymäs millisiin vai meinaaks ne tuumansa pitää vast edeski?

kaitsu
28.10.2009, 22:28
kun nivel räjähtää niin niihin pultteihin on turha tarjota mitään sopivaa tai sopimatonta avainta. Tuon vuoksi hitsaamalla mutterin ne lähtee helposti. Tiekäytössä varmaan kannattaa laittaa uudet oikeat pultit.

Timo_L
29.10.2009, 10:42
Kerro nyt tyhmemmälle, miten 6-kantainen pultti ja hylsy pitäisi avattaessa yhtään sen paremmin kuin 12-kantainen pultti? Jos noi pultit kiristää momenttiin eikä ihan umpitiukkaan ja vassun kanssa, niin kyllä ne pitäis lähteä auki vaikka olis ristikko/ vetarin korvake räjähtänytkin.


Mites amerikan jenkkivehkeis nykyään,onks ne siirtymäs millisiin vai meinaaks ne tuumansa pitää vast edeski?


Ne ei varmaan tiedä vielä itsekkään :D en ihan uusimmista tiedä, mutta näissä vähän vanhemmissa on tuumaset ja milliset ihan sekaisin..


muistanko saatana väärin?? no kirja autossa! mutta ei ois vanhoja paskoja isolla onnellakaan saanu auki 13 millisellä!
mistäs muuten kannattaa uudet ostaa ku mielestäni noita ruosteisia ei kannata laittaa ku joutuu koko ajan vetareita vaihtaa :(

Njoo, eihän sekään mahdotonta ole että on kahta kokoa ollut olemassa? Mutta kyllä ne kovasti jenkkipalstoillakin puhuu 13mm puolesta. Maahantuojalta tai jamantilta noita ainakin saa, hinta vaan on ihan saatanan kallis. Kandee ehkä koittaa onnea jostain ulkomaankaupasta, tai tutulta sorvarilta :D En ole tullut mittailleeksi kävisikö niihin joku vakio- pulttikin, mutta epäilen.

kaitsu
29.10.2009, 18:05
Siten siinä pitää vaikka vitun muotoinen avain jos pultin kanta on samanmoinen. Omasta meni nivelrikon seurauksena pultin kannasta puolet pois, eikä meiltä löydy sen mallista avainta. Siksi hitsasin normi mutterit johon löytyy monesta paikasta soivia meisseleitä. Joskus vaan nivelrikko on astetta pahemman tuhon tuottavaa. :)

Timo_L
29.10.2009, 20:06
Niinnojoo, tietysti jos pultista häviää kannasta puolet niin onhan se hankala avata. Oisit koittanut Bahcon jakaria, eiks niillä aukea kaikki :D

kaistapää
29.10.2009, 20:39
tai sit one hand and one for all avainta TV shopista

454SS
29.10.2009, 22:38
Kallistun kyllä tuon puoltuumasen kannalle. Useamman kerran noita pultteja aukoneena en ole saanut yhdestäkään pidempään purkamatta olleesta navasta minkään merkkisellä 13mm hylsyllä pultteja auki. Uusi pultti saattaa olla eri juttu ja jatkuvasti avattuna lähtee varmasti auki vaikka tolla jakarillakin :) Puoltuumanen, ainakin Bahcon valmistama, menee kyllä melko kivuttomasti paikalleen ja pitää varmasti, vaikka pultinkannasta olisi kulunut vähän poiskin vetaririkon seurauksena.

Timo_L
30.10.2009, 08:17
Sit noita varmaan on tosiaankin paria kokoa? Puol tuumaista en olisi saanut vanhempiin kuin lekalla hakkaamaalla (13mm hylsykin piti hakata niihin vasaralla), ja uusiin/ vähän käytettyihinkin aika rankasti joutuisin naputtelemaan. 13mm on just tiukka kun laittaa hylsyn paikalleen.

Tosin eihän se ero noiden välillä ole kummoinen, muutama millin kymmenys. Ja pääasia että lähtee auki eikä pultin kanta hajoa. Jos ei joudu ristikkoremppaa tekemään usein, niin kandee ihan muuten vaan availla välillä' niin lähtee sti auki kun tarttee :D