PDA

View Full Version : 4Runner kysymyksiä


Turo´s HeavyGee
09.10.2009, 10:31
Kävin koeajamassa 4runner 3.0V6 vm.1990. Tekniikka tuntui toimivan ok ja ajoltaan auto oli hyvä.

Ihmettelin vaan kun mittaristoon ei syty minkäänlaista öljynpaineen merkkivaloa. Mittaristossa on ilmeisesti öljyn ja nesteen lämpömittarit erikseen. Venttiilit raplutti jonkun verran, mutta taitaa kuulua asiaan yli 340tkm ajetulla.

Myös öljykorkissa oli hieman majoneesia, mutta autolla on ajettu pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, eli epäilen normaalia kondesaatiota. Öljytikussa öljyt oli ihan kirkkaat. Ainakin bemarin kutoskoneet tekee samaa ilmiötä pätkäajossa. Onko toyotoissa vastaavia ilmiöitä?

Ruostetta tietysti halvasta toyotasta löytyy, mutta leima kuitenkin. Onko kori nostaminen rungolta iso projekti? Ruoste oli iskenyt lähinnä taka-akselin takapuolelle ja pintapelteihin tietysti. Voi toki mennä vuosikausiakin tekemättä mitään.

Autoa etsitään lähinnä Venäjällä kulkuun ja muuten rymyautoksi harrastuksiin.

SuurSyömäri
09.10.2009, 16:09
Kävin koeajamassa 4runner 3.0V6 vm.1990. Tekniikka tuntui toimivan ok ja ajoltaan auto oli hyvä.

Ihmettelin vaan kun mittaristoon ei syty minkäänlaista öljynpaineen merkkivaloa. Mittaristossa on ilmeisesti öljyn ja nesteen lämpömittarit erikseen. Venttiilit raplutti jonkun verran, mutta taitaa kuulua asiaan yli 340tkm ajetulla.

Myös öljykorkissa oli hieman majoneesia, mutta autolla on ajettu pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa, eli epäilen normaalia kondesaatiota. Öljytikussa öljyt oli ihan kirkkaat. Ainakin bemarin kutoskoneet tekee samaa ilmiötä pätkäajossa. Onko toyotoissa vastaavia ilmiöitä?

Ruostetta tietysti halvasta toyotasta löytyy, mutta leima kuitenkin. Onko kori nostaminen rungolta iso projekti? Ruoste oli iskenyt lähinnä taka-akselin takapuolelle ja pintapelteihin tietysti. Voi toki mennä vuosikausiakin tekemättä mitään.

Autoa etsitään lähinnä Venäjällä kulkuun ja muuten rymyautoksi harrastuksiin.


Moi

Meillä meni 2 ukolta n. 4 tuntia kun korotettiin koria 75 mm. Tosin muutama jälkimodifiointi jäi jäljelle kuten vaihdekeppien kupin nosto jotta saa kepin liikkeen pienemmäksi. Meillä oli joku valmis korotussarja johon tulee yhtenä tärkeänä elementtinä ohjuksen jatke simpukalle. sekä puskurinostopalikat eteen.

Mullei öljynpaine valo ole koskaan palanut eikä muuten pensanloppumisvalo vaikka taso ollut niin alhaalla että mittari ei enää liiku. Mittarivaijeri pitää elämää ja venttiilit narisee. Vettä haihtuu syyläristä hiljakseen mutta nesteet ovat kirkkaat. Öljy ja vesi.

Tämmöstä. Vinssikin asennettiin ja alustasarja siinä samalla. Eteen tulee vielä Sdoripalikat vääntösauvojen ja tukivarren väliin.

4runner ns. vakiokorkeus on 1769 mm ja kun on renkaat 33" ja korotukset 3" laillisina niin se 1919mm ei pitäisi ylittyä. Tosin maastureihinhan ei saa laittaa pienempiä kumeja kuin 38"

-MaTTi-
09.10.2009, 21:44
Ei pala öljynpainevalo, kun semmosta ei ole olemassakaan. Pelkästään viisari.
Tai sit mä muistelen ihan omiani...

mielipuoli
10.10.2009, 12:54
oman runnerin ostin noi vuosi sitten ja siinä oli korkissa kans vähän vaaleeta mömmöä. höyrytti vähän ja vika alko pikku hiljaa selviämään ku nestettä piti alkaalisäileen vähän väliä. öljyt pysy silti kumma kyllä kirkaaina loppuun asti kunnes ajot loppu kun kone alko käynnistäessä pyöräähtän raskaasti ja pakoputkesta tuli niin pirusti nestettä ja höyryä. kannentiiviste vika ja oolu näköjään jo aika pitkään ku lohkoon oli syöny pienen kolon! nyt olen puoli vuotta ajellu ja nestettä ei ole tarvinu lsätä kertaakaan.

korotin autoa noin 6cm ja korotuksen hinnaksi tuli 70e. suht helppo oli kyllä homma ja aikaa meni joku 6-7h kaikkiaan. ohjaus akselin jatkoin sopivalla nailon tangon palasella. sekä korista jouduin palasen leikkaan akselin alapuolelta ettei hankaa runkoon.

Turo´s HeavyGee
10.10.2009, 21:26
No tarjous on tehty ja huomenna selviää tuleeko kaupat.

Vastauksista päätellen:
-kannetiiviste voi vuotaa jos mönjää korkissa, vaikka öljyt tikussa kirkkaat ja nesteet puhtaat
-kukaan ei kommentoinut minkälainen projekti on nostaa koko koppa pois rungolta, mutta ilmeisesti kohtuu helppo kun korotuskin onnistuu muutamassa tunnissa
-öljynpainevalo ei toimi muissakaan

kävin vertailun vuoksi vilkaisemassa paikallisessa autoliikkeessä mitä 3kertaisella hinnalla saa: 100tkm enemmän ajettu 2,4td lähes vastaavilla ruosteilla! En edes vaivautunut koeajamaan.

-Captain-
10.10.2009, 21:51
kai tuo kannentiiviste vika on ihan yleinen noissa runnereissa.. meillä on pari vuotta jo ollut emännän kauppakassina -91 bensa runneri, täl hetkel 190tkm ajettu, ostettaessa reilu 170tkm oli ajettu ja jo silloin oli tehty molempiin kansiin toyotalla remppa.. bensa tuolle ainakin kelpaa, kaupungis ei alle 15 pääse millään ja matkassaki pyörii 11 paikkeilla.. mut eipä ole diesel veroa

Turo´s HeavyGee
11.10.2009, 22:55
Saa nähä onko täys susi, mutta kaupat on sovittu. Pitää ihmetellä sitten ajan kanssa...

SuurSyömäri
11.10.2009, 23:12
-kukaan ei kommentoinut minkälainen projekti on nostaa koko koppa pois rungolta, mutta ilmeisesti kohtuu helppo kun korotuskin onnistuu muutamassa tunnissa

Oliko tää kompa kysymys vai mikä.:rolleyes:

Enivei koko korin pois nostamista ei voi mitenkään verrata korinkorotuksen tekoon. On meinaan niin paljon suurempi duuni. Ensinnäkin täytyy olla tosi hyvät nostovermeet ja toisekseen on n. 100 juttua enemmän mitä pitää irrottaa nätisti ja huomioida koria poistettaessa. Ja sitten tulee tietenkin korin takaisin laittokin. Purkaminen on äärettömän helppoa ja noin mutuna voisin sanoa että n. 20% hyvin aloitetuista tehokkaasti puretuista projektiautoista päätyy loppujen lopuksi nettivaraosiin...

Purkaminen on suht helppoa ja nopeaa mutta kokoaminen vaatii paljon!

Itse jos aloittaisin tekemään runneriini ns. totaalihuollon niin varaisin siihen talliaikaa vähintään puoli vuotta. Ehkä kannattaisi jo heti aluksi ostaa ruostevapaa auto vähän kalliimmalla niin pääsee myös helpommalla ja loppujen lopuksi halvemmalla.

Edit: Ai nii joo mun runneri on suht ruostevapaa. Kromilistat lokarikaarissa ruostutti etuset pilalle. Vaihdoin ne lokarit ja heitin kaikki kromikaaret vege. Sekä takakaarista toinen puoli oli paikkaa vaille, korjasin sen. Nyt on enää takaluukussa pari kuprua. Mutta korjaan net ens keväänä. Tohon mun mustaan on tehty heti alussa aikoinaan kunnon ruostesuojaus sekä hyvin todennäköisesti suojausta on huollettu tässä välissäkin joskus.

mielipuoli
12.10.2009, 09:09
suursyömäri innostu jo kauppaan omaansa:D:D

kieltämättä tuo suursyömärin runneri on siistissä kunnossa ikäsekseen!

tuo kulutus kyllä on tehoihin nähdeb ihan huippu luokkaa! kovemmaksi sitä ei varmaan saa enään tuon kokoseen moottoriin tai sitten alakaa raakana tuleen putkesta ulos! meikäläiselläki tulee vuodessa työajoa semmonen 40tkm niin just soppeli tuohon käyttöön! omassa kulutus kaupungissa n.17l maantieajossa olen joskus päässy alle 10l ja sitten ku kärry laitetaan perään ja pari kelkkaa kyytiin niin kannattaa kyllä käyä joka huoltsikalla varmuuden vuoksi tankilla ja ylä lapissa ei voi ajella ku huoltsikoita on niin harvaseen:D kulutus alkaa oleen lähellä 20l:eek:

Turo´s HeavyGee
16.10.2009, 10:39
Nyt on muutama päivä ajettu ja hyvää kyytiä on ollut

-tilasin HJ61:n vanteilla talvirenkaat 235/75/15. Pitäis ilmeisesti soveltua alle ongelmitta (pienempi et ilmeisesti)
-mistähän vois saada isomman tankin alle? Pitääkö muutoskatsastaa ja millaisia rajoituksia?
-tulevaa kesää ajatellen, millaisilla vanteilla 33" renkaat sopii parhaiten alle. Leveys/et? Nyt 31"-10,5 sopii reilusti pyörimään vakiovanteilla

SuurSyömäri
16.10.2009, 10:44
Nyt on muutama päivä ajettu ja hyvää kyytiä on ollut

-tilasin HJ61:n vanteilla talvirenkaat 235/75/15. Pitäis ilmeisesti soveltua alle ongelmitta (pienempi et ilmeisesti)
-mistähän vois saada isomman tankin alle? Pitääkö muutoskatsastaa ja millaisia rajoituksia?
-tulevaa kesää ajatellen, millaisilla vanteilla 33" renkaat sopii parhaiten alle. Leveys/et? Nyt 31"-10,5 sopii reilusti pyörimään vakiovanteilla

Mahtuu 235 hj vanteilla kyllä olemaan. Varsinkin jos on jonkun näköset levikkeet. Vakiovanteilla mulla ainakin 31" renkaat roiskuttelee kyljet sottasiksi ilman levikkeitä.

Kuveja?

Turo´s HeavyGee
24.10.2009, 17:56
pistin pari kuvaa profiiliin. Nyt löytyy jo lommoa keulasta kun lipsahti tänään kesärenkailla ja takavedolla...

mistä olis näppärä tekasta takapuskuri? Alakaa vanha olemaan jo huonossa hapessa...

Turo´s HeavyGee
26.05.2010, 15:33
Vannetietoutta kaipais vielä.

Alle sovitettiin 15x8 et n.-30 vanteita 33/12,5" kumeilla.Turhan ulos tuli, ET pitäis olla pienempi

Minkälaista vannetta pitäis laittaa että pyöris kohtuudella ilman korotusta
Renkaita mietin 32x11,5" koossa

aika edullisesti sais:
http://www.camskill.co.uk

MAXXIS TYRES / 4X4 / MAXXIS MT754 BUCKSHOT MUDDER MAXXIS MT 754 -
32x11.50R15LT 113Q 6PR OWL TL
Stock Available for Next Working Day Dispatch if ordered before 4:00pm (exc.Sat/Sun)

Price
£74.00
*86.85 Euro (EUR)
Total
£296.00
*347.40 Euro (EUR)
If you change any quantities, please your Shopping Basket
Total price of goods £296.00
*347.40 Euro (EUR)
Shipping & Handling (P&P)
( Finland (FI) - Renkaat - 4x4) £50.00
ORDER TOTAL £346.00
*406.08 Euro (EUR)

Daddy's Toy
26.05.2010, 18:03
Mulla on 16x8 et -20 ja tarvii levikkeet.

Joku -11 tai sitä pienempi et pitäis olla ilman levikkeitä.

Offroadtarvikkeestahan noita saa.

ZwA
26.05.2010, 21:16
Vannetietoutta kaipais vielä.

Alle sovitettiin 15x8 et n.-30 vanteita 33/12,5" kumeilla.Turhan ulos tuli, ET pitäis olla pienempi



Paljonko tuli rengas ulos ja paljonko jäi tila ylätukivarsi ja renkaan väliin?
Jos on 31x10.5" ja 15x8" et 0 niin siinä on alle sentti tilaa renkaan ja ylätukivarsi. Jos 11.5" leveä ja et 0 niin varmasti pakkoa leikka vähä yläturkivarsi. Nämä koskee jos on Bj spacerit.

Turo´s HeavyGee
27.05.2010, 10:00
Paljonko tuli rengas ulos ja paljonko jäi tila ylätukivarsi ja renkaan väliin?
Jos on 31x10.5" ja 15x8" et 0 niin siinä on alle sentti tilaa renkaan ja ylätukivarsi. Jos 11.5" leveä ja et 0 niin varmasti pakkoa leikka vähä yläturkivarsi. Nämä koskee jos on Bj spacerit.

Siitä ei ole valitettavasti tietoa kun velipoika oli sovittamassa renkaita alle. Sanoi vaan että kuvio tuli lokarinlaidasta noin 5cm yli ja renkaan kylki noin 10cm yli. Lisäksi ei sopinut kääntymään ääriasentoon. Auto on siis vakiokorkeudessa.

Ilmeisesti optimi olisi noin et -10 kun mennään yli 10,5" leveisiin renkaisiin?

Mikä vannekoko olisi toimivin 15x8 vai 15x10 ja millaisilla et-luvuilla?

Lokareihin kyllä saa tietysti levikkeitä.
Pientä korotusta täytyy jossain vaiheessa toteuttaa. 2" ilmeisesti saa kohtuu helposti takajouset vaihtamalla ja IFS:ää roplaamalla. Toimiiko silloin vielä vakio iskarit?

Issu
27.05.2010, 11:33
Korota ensin ja kattele vanne rengas pakettia vasta sitten. Tällä vältyt siltä että korottamisen jälkeen kattelet "Voi per... oishan noi voinu olla vähän toisenlaiset". Vakio iskarit ei toimi enää alustan noston jälkeen kovinkaan hyvin mutta esim. racersplace myy skyjackereitä melko edukkaasti.

supi79
07.05.2011, 12:27
Moro.!
Oisko kellään tietoa onko etuperä samanlainen 2.4td.ssä ja tuossa V6 bensassa. Pitäis jostain saada tohon dieseliin sopiva.

Onki
08.05.2011, 10:32
ainakin hiluksissakin sama että kyllä varmaan..

Reisrdok
09.05.2011, 11:47
http://home.4x4wire.com/erik/diffs/

On ilmeisesti sama etuperä

supi79
10.05.2011, 16:18
Juu siltähän tuo näyttäis. Kiitoksia vaan!.

mikaelt
07.03.2012, 19:50
Lainaan vanhaa topikkia...

Kaveri soitteli ja kyseli 4runnereista. Sillä olis tarjolla vm 1991 3l bensa automaatti, ajettu n. 300tkm. Nettiauton pikasen vertailun mukaan hinta olis kyllä kohdalla. Ilmeisesti auto ollut ihan työmatka- ja arkiajossa.

Noista aikaisemmista viesteistä löyty jo sen verran tieto että kannattaa kiinnittää huomiota mm. nesteisiin, ettei kannentiiviste vuoda, ruostetta helmoissa, ainakin jos on noita kromi listoja. Takaluukun ikkunan moottori myös temppuilee.

Suurimpana huolena tuntui tietenkin olevan ylläpito ja ajokulut. Ilmeisesti kulutus on reipas kymppi satasella. Minkäslainen jakolaatikko näissä on, löytyykö maastoon ja maantielle erikseen nelikot? Entäpäs toi automaatti? Jossain löysin kolmea eri tyyppiä eli A340E, A340H ja A44D. Valmistaja näyttää olevan Aisin, joka tietääkseni tekee hyviä lootia. Onkos 4runnerin laatikoissa jotain erityistä huomioitavaa? Ainakaan täällä palstalla ei äkkiseltään löytynyt laatikko vioista juttua, siis eikös niitä ole?

Äkkiseltään, tässä yövuorojen sumentamana, en nyt muuta kysymystä keksi mutta jos jollekkin tulee mieleen valistaa asioista mihin pitäs kiinnitellä huomiota niin olkaa hyvä!
Niin ja mihinkään varsinaiseen offikäytöön ei auto ole menossa, mutta huonoja teitä kanootti katolla haaveili ajelevansa. Lisäksi kaverilla ei ole tallia tai välineitä isompia remppoja ite tehdä...taidosta en osaa sanoa... Perus huollot on ulkoistettu maksulliselle pajalle, eli pärjääkö tuollaisen kans ilman hlö kohtasta konkurssia vaikka huollot pitäs tehdä tuntitaksalla?

Tro
25.09.2012, 17:46
Lainaan vanhaa topikkia...

Kaveri soitteli ja kyseli 4runnereista. Sillä olis tarjolla vm 1991 3l bensa automaatti, ajettu n. 300tkm. Nettiauton pikasen vertailun mukaan hinta olis kyllä kohdalla. Ilmeisesti auto ollut ihan työmatka- ja arkiajossa.

Noista aikaisemmista viesteistä löyty jo sen verran tieto että kannattaa kiinnittää huomiota mm. nesteisiin, ettei kannentiiviste vuoda, ruostetta helmoissa, ainakin jos on noita kromi listoja. Takaluukun ikkunan moottori myös temppuilee.

Suurimpana huolena tuntui tietenkin olevan ylläpito ja ajokulut. Ilmeisesti kulutus on reipas kymppi satasella. Minkäslainen jakolaatikko näissä on, löytyykö maastoon ja maantielle erikseen nelikot? Entäpäs toi automaatti? Jossain löysin kolmea eri tyyppiä eli A340E, A340H ja A44D. Valmistaja näyttää olevan Aisin, joka tietääkseni tekee hyviä lootia. Onkos 4runnerin laatikoissa jotain erityistä huomioitavaa? Ainakaan täällä palstalla ei äkkiseltään löytynyt laatikko vioista juttua, siis eikös niitä ole?

Äkkiseltään, tässä yövuorojen sumentamana, en nyt muuta kysymystä keksi mutta jos jollekkin tulee mieleen valistaa asioista mihin pitäs kiinnitellä huomiota niin olkaa hyvä!
Niin ja mihinkään varsinaiseen offikäytöön ei auto ole menossa, mutta huonoja teitä kanootti katolla haaveili ajelevansa. Lisäksi kaverilla ei ole tallia tai välineitä isompia remppoja ite tehdä...taidosta en osaa sanoa... Perus huollot on ulkoistettu maksulliselle pajalle, eli pärjääkö tuollaisen kans ilman hlö kohtasta konkurssia vaikka huollot pitäs tehdä tuntitaksalla?

Itseäni kiinnostaisi kanssa samat asiat, jos joku sattuisi tietämään.

freedom
28.09.2012, 12:31
3.0 v6 vei bensaa enempi 5.7 chevy tavella ainakin 20l kesälä 17 taka lasi ei toimi pakkasella eikä aina kesälläkää onneton keksintö jos jotain kyytiin haluais laittaa pakokaasun kirrätyksen otaa pois ja poraa ilman putsarin pohjan täyteen reikiä saa peremmin happea vähän autaa kulutukkseen kulkee 15 oikee nätillä ajolla alamäkeen hyvät puolet....komeen näkönen:D

Tapero
28.09.2012, 19:43
Jos nyt runnerista jotain...
Jos pyöränkaarissa ne kromilistat, niin alla voipi piillä kiva yllätys.
Runkoa kannattaa katella takapyörien kohdalta, mistä tuntuu pahiten ruostuvan. Jos on reikä päässyt tuleen, niin saapi ämpärillisen savea kaivaa rungon sisältä.
Samaten on rungon välinen poikkipalkki takana aika monessa mätä.
Takatukivarsien peltisuojat yleensä lahoamispisteessä.

Takaikkunan mekaniikka ei monessakaan pelaa. Helppo kyllä korjata, kun näkee vähän vaivaa.

Moottoripuolella kannet aiheuttaa ongelmia paljon ajetuissa...miksei myös vähemmänkin ajetuissa.
Kannet kyllä helppo irrottaa ja käyttä koneistamossa...jenkeistä sitte halvalla tiivistesatsi ja pultit.
Tuota kansirempan tuloa ennakoi jäähdytysnestesäiliön tyhjeneminen, kupliminen säiliössä, haisee pakokaasu siinä pöntössä.

Talvella tuon tietty huomaa, ku pakoputkesta tulee höyryä enemmän ku pakokaasua.

Syyläri myös heikko kohta, kenno melkeinpä poikkeuksetta haperoa tavaraa... Tuonkin tietty halvalla tilaa uuden tilalle...

Rasvanippoja joutuu vaihteleen, jos ei ole rasvailtu viimeisien vuosien aikana. Niitähän löytyy kardaanien ristikoista ja eturipustuksesta.

Tuossa nyt muutamia vinkkejä mitä kannattaa tutkailla... Tarkotus ei ole haukkua autoa, sehän on hyvä ajaa, suht tilava, talvella lämmin ja muutenkin aika hyvä talviauto, helppo huoltaa, hemmetin hyvä ruokainen, eli talvella ja kesällä vie yhtä paljon ajotavasta riippumatta:)

HardHammer
21.11.2012, 11:21
Jatketaas vanhaan ketjuun kun 4runnerista kyse.
Elikkäs olisi vm-90 ln130 mallin turpon muutoskatsastus edessä ja tehorajoista
pohdintaa. Vertailumallina ajattelin, että voisi käyttää vzn130 tai kzn130 mallia suoraan. Vai onko alustassa näiden mallien välillä eroa tuohon ln130:n? Itse siinä uskossa että ei ole. Löytyykö netin syövereistä valmiita lappuja jotkä käyvät katsastuksessa pätevinä dokumentteinä alustan vastaavuudesta.

aahoo86
13.09.2014, 08:17
Nostellaanpa vanhaa aihetta... Tuli vaihdossa -91 4-runner 3.0V6, jotain huoltoa siinä ny ilmennyt; Jakoremmi on vaihdettu 2005, siinä tullut siis ikä täyteen, vai onko noissa aikarajoitusta? Särkyykö kone jos hihna porsii? Takaperän stefa kusee kardaanin juuresta, millainen se on käytännössä vaihtaa, samoin käsijarruvaijeri kojelaudan alta? Venttiilikopan tiivisteet vuotaa myös ja kone haisee lämpimänä öljynkärylle, oisko jotain linkkiä/kuvasarjaa miten nekin saa kivuttomiten vaihdettua. Kiitoksia vastauksista!=)

-Captain-
13.09.2014, 09:16
Joo tuo jakoremmi kannattaa vaihtaa, eli ei kestä katkeamista.. Tuo käsijarruvaijeri on vähän hankalassa paikassa mut vaihdettavissa sekin.. Noista venttiilinkopista sen verran et joutuu ton imukotelon irrottaa koneen päältä. Ja uusia venakopan tiivisteitä laittaessa kannattaa liimata ne kulmat, ja kiristää tosi varovaisesti meinaan katkee ne pikkupultit tosi helposti.

aahoo86
13.09.2014, 13:13
Kävin kyselemässä toyotan merkkiliikkeessä jakopään hiluja ja vespumppua; Kaikki 600€. Mieluumminpa otan tarvikeosina kaikki, tarviiko sinne muuta kun hihnan, kiristimen ja vesipumpun vai onko jotain muuta mitä hihna siellä pyörittää? Mites tuo perän stefan vaihto tapahtuu, vuotaa näemmä siitä aika ravakasti.. Ja löytyi lisääkin paskaa, ei mee neliveto päälle. Rele kyllä napsahtaa, mitä seuraavaksi pitää alkaa tutkimaan?

HV
13.09.2014, 16:55
hyvinpä noissa hinnoissakin on eroa... ite kysyin jakohihna/kiristin/ohjausrulla/vesipumppua tojotalta niin hinta oli yhteensä noin 450e, tarvikkeina yli puolet halvemmat. vaihtoväli on 5 vuotta tai 100tkm.

-Captain-
13.09.2014, 19:42
Muutama vuos sitten hihna,kiristin ja se ohjainrulla siihen ylös n.200€ tarvikkeina.. Omaan tehtiin samalla kansiremppa ja tiivisteet tilasin jenkeistä.

aahoo86
16.09.2014, 12:03
Joo tuo jakoremmi kannattaa vaihtaa, eli ei kestä katkeamista.. Tuo käsijarruvaijeri on vähän hankalassa paikassa mut vaihdettavissa sekin.. Noista venttiilinkopista sen verran et joutuu ton imukotelon irrottaa koneen päältä. Ja uusia venakopan tiivisteitä laittaessa kannattaa liimata ne kulmat, ja kiristää tosi varovaisesti meinaan katkee ne pikkupultit tosi helposti.


En ny sanoisi käppärivaijerista että hankalassa paikassa, vanha vaijeri jo kentällä, mutta miten h*lvetissä tuo uuden vaijerin pää pannaan tonne vetokahvaan?

aahoo86
16.09.2014, 16:34
En ny sanoisi käppärivaijerista että hankalassa paikassa, vanha vaijeri jo kentällä, mutta miten h*lvetissä tuo uuden vaijerin pää pannaan tonne vetokahvaan?

Vastaan itselleni; Aikani vetokahvaa tutkittua, huomasin kun ottaa käsijarrun varoitusvalon kytkimen pois, samoin sen ohjainrullan, painaa lukitus limppuja ja työntää kahvan täysin sisään, saa vaijerin pään laitettua siihen härveliin. Älkää repikö/särkekö sitä limppua, mikä painaa varoitusvalon kytkintä, se tuntui itsellä alkuun loogisimmalta repiä pois, että saa kahvaa pyöräytettyä:) Ja nyt pelaa käkkäri!

Vilkutin
18.01.2015, 17:09
Kaveri hommas runnerin 3.0TD saksanatuonti, 300tkm mittarissa..

Etuperässä väljää hieman...
Mikä tuolla oikeastaan väljenee, perä ei kuitenkaan äännä.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2015/runnerin+etuper%C3%A4n+klappi.mp4

Täytys etuperä irrottaa ja laakeroida ja stefat uusia, onkohan sinne muuta uusittava samalla?
Takaperään samat toimenpiteet. Takaperä nyt ei varsinaisesti huono vielä ole, ninkun ei noilla kilsoilla pitäiskään.

-MaTTi-
18.01.2015, 20:45
Kaveri hommas runnerin 3.0TD saksanatuonti, 300tkm mittarissa..

Etuperässä väljää hieman...
Mikä tuolla oikeastaan väljenee, perä ei kuitenkaan äännä.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2015/runnerin+etuper%C3%A4n+klappi.mp4

Täytys etuperä irrottaa ja laakeroida ja stefat uusia, onkohan sinne muuta uusittava samalla?
Takaperään samat toimenpiteet. Takaperä nyt ei varsinaisesti huono vielä ole, ninkun ei noilla kilsoilla pitäiskään.

Mulla oli omassa vastaavassa samaa tautia, oikeen vetarin sisäpää lotas ihan samallalai. Ajelin sillä reilun satatonnia eikä se siitä muuks muuttunu. Ei ääntäny eikä vuotanu niin annoin olla. Asensin kylläkin napalukot niin ei tarttenu kuluttaa niin paljoo lisää ku sai jättää pyörimästä.

Viipo
18.01.2015, 21:02
Mulla ón ihan samanlainen. Mittarissa puoli miljoonaa, ja klappia oli samalla tavalla, hajos vaan tasasupyörästö. Vaihoin toisen etuperän 450tkm ajetusta runnerista ja aivan sama homma.

Vilkutin
19.01.2015, 09:16
Saakohan tuota klappia pois? Onko kukaan purkanut ja laakeroinnut tollasta?
Auttaako mitäään vai onko turhaa hommaa, kun ei tuolla semmoset laakerit varmaan väljiä ole mitkä vaikuttaa hammaskosketukseen koska ääni ois varmaan melkonen jos kosketus ois noin paljon pielessä.

Viitsiskö joku kertoa ihan juurtajaksain mitä tuossa tapahtuu kon heitetään ne automaaki navat pois, onko ne ees automaakit vai täysin kiinteät? Eli vetarit pyöriii koko ajan?
Kuitenkin kun korvataan toi systeemi manuaali navoilla, millä? Perus hilux, LJ, HJ navat? Vetarin pooritus?
Mitä tuolle alipainekellolle etuperässä sitten tehdäään, ohitetaanko jotenkin?
Jakoloota kuitenkin ohjaa 2WD, H4 ja L4.
Alipaine kytkee vaan kartaanin peräään? Vai mitä, en oo ees tullu kattoneeks pyöriikö tossa vetarit kokoajan, ja perämurikka? Entä kartaani?
Mistä välistä ja mitä tuo alipaine katkasee?

Onkohan toi 300tkm todellinen ajomäärä meneekö siinä ajassa noin väljäks? Tietty jos noi vetarit pyöriii kokoajan myös takavedolla?

Kiitos

HV
19.01.2015, 12:10
Alkuperäisesti kiinteät laipat, eli vetarit, tasauspyörästö ja kardaani pyörii kokoajan, ajaa sitten taka tai nelivedolla.
Alipainekello on sitä varten että kun neliveto kytketään niin se kytkee kuskinpuolen vetarin tasauspyörästöön.
Ja jos tarkoitat hammaskosketuksella tasauspyörästöä niin tolla klapilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.

Ehkä enemmän olis murehdittavaa jos siellä ei pientä klappia oliskaan :)
Eli ei muuta kuin kovaa ajoo ja huonoa huoltoa, tojotathan on ikuisia :D

HV
19.01.2015, 13:24
Runnerin työstöohjeet löytyy muuten tuolta :) ja on siä jotain muutakin tojo maastureita.

http://web.archive.org/web/20110102225436/http://www.ncttora.com/FSM/

Vilkutin
19.01.2015, 15:49
Mitä hyötyä tuosta kellosta sitten on?
Eikö se ois sama kun se vetari ois kytkettynä kokoajan?
Jos takavedollakin kaikki rällit pyörii koko ajan?
Takaveto on takaveto ja nelikko aina kiinteä 50/50.

Hyötyä esim ln110 nelivetoon se ettei tarvi pahan paikan tullen nousta kääntämään napoja kiinni?
Haittapuolena kovempi kulutus kun nelikko mukana kokoajan?

Voiko ton nopeesee nelikkoo siirtymisen tehä siis vauhista jos rillat jo pyörii.

HV
19.01.2015, 16:18
Mitä hyötyä tuosta kellosta sitten on?
Eikö se ois sama kun se vetari ois kytkettynä kokoajan?
Jos takavedollakin kaikki rällit pyörii koko ajan?
Takaveto on takaveto ja nelikko aina kiinteä 50/50.

Hyötyä esim ln110 nelivetoon se ettei tarvi pahan paikan tullen nousta kääntämään napoja kiinni?
Haittapuolena kovempi kulutus kun nelikko mukana kokoajan?

Voiko ton nopeesee nelikkoo siirtymisen tehä siis vauhista jos rillat jo pyörii.

Eiköhän sen 80 asti ainakin saa vauhdissa laittaa nelivedon.
Jos se vetari olis kytkettynä kokoajan niin sit olis samanlainen ajaa ku neliveto takavetonakin, eli tasauspyörästön kautta pyörii molemmat eturenkaat =kankee

-MaTTi-
19.01.2015, 19:53
Alkuperäisesti kiinteät laipat, eli vetarit, tasauspyörästö ja kardaani pyörii kokoajan, ajaa sitten taka tai nelivedolla.
Alipainekello on sitä varten että kun neliveto kytketään niin se kytkee kuskinpuolen vetarin tasauspyörästöön.
Pari asiavirhettä ylempänä. Kardaani ei pyöri ja oikeenpuoleista vetaria pätkitään. Tällä saadaan lautaspyörä ja kartaani parkkiin takapotkulla ajellessa, tasauspyörästö rallattelee vaan ympyrää vasemman vetarin pyörittämänä.

Eikä vaikuta ohjaukseen tms. onko kii vai ei. Hyötynä pelkkiin napiksiin verrattuna että ei tartte hypätä ulkona pyörittelemässä napoja, miinuksena sitten nää kulumat ja vetarien kumien kesto. Pieni, lähes huomaamaton kulutuksenlisä myös.

HV
19.01.2015, 20:13
http://web.archive.org/web/20100815224755/http://ncttora.com/fsm/1990-1995_4Rnr/Toyota.4Runner.1990.1995/FSM/95toypdf/95rmsour/1995/954runne/sa/frontdif/differen.pdf

Onhan se oikeenpuoleinen kun katsoo edestäpäin ;) mutta siltikin kuskin puoleista pätkii alipaine.

Viipo
19.01.2015, 20:36
Mikäli nyt en ihan väärin oo tuosta rakenteesta ymmärtäny (ei, en oo purkanu, vaikka olis irtaallaan autotallissa tuommonen etumurikka) Niin se vetarin tumppi on vaan lukkorenkaan varassa poskirattaassa, eli lähtee kovasti nyppäsemällä pihalle.
Ja se klappi, mitä tuossa lyhkäsellä puolella on, johtuupi sekä vetarin ja poskirattaan välisestä poorista, sekä sitten poskirattaan välyksestä tasauspyörästön koteloon, elikkä carrieriin... Kaippa sitä klappia pikkusen sais hillittyä, jos vaihtas sen tasasupyörästön poskirattaan? mut muutkin osat on varmasti yhtä kuluneet. Nohevampi kaveri hitsaa vetarin tumppiin täytettä ja hioo poorin tiukaksi, sekä täytehitsaa ja koneistaa sen poskirattaan timmiksi siihen murikkaan.

HV
19.01.2015, 20:43
Kun tota rakennetta katsoo tosta kuvasta niin jo pienen pienikin välys tuntuu jo varmasti isolta kun vetoakselin pätkästä heiluttaa.

Ja kyllä se kardaani pyörii siellä kokoajan, siihen perustuu myös se että nelivedon voi laittaa vauhdissa päälle kun kaikki osat pyörivät jo valmiiksi.

Viipo
19.01.2015, 21:11
Kun tota rakennetta katsoo tosta kuvasta niin jo pienen pienikin välys tuntuu jo varmasti isolta kun vetoakselin pätkästä heiluttaa.

Ja kyllä se kardaani pyörii siellä kokoajan, siihen perustuu myös se että nelivedon voi laittaa vauhdissa päälle kun kaikki osat pyörivät jo valmiiksi.

Ei, kardaani ei pyöri kokoaikaa, ellei oo juminu toi kytkentäholkki kiinni, niinku mulla kävi kun alipainesäiliön lähdöt oli ruostunu umpeen. Vauhissa sen nelivedon voi kytkeä, jos on nopeä käsistään. Kovassa vauhissa meinaa vähä kurista jakolaatikon kytkentähampaat vastaan, mut ku nopeesti tempasee nelikolle, niin etukardaani lähtee pyörimään, jonka jälkeen vetarin päätkin pyörii samaan suuntaan ja alipaine vetäsee ne kiinni toisiinsa.

HV
19.01.2015, 21:46
Jaa, tulikos mulla nyt joku aivopieru vai toimiko toi jakoloota/neliveto kytkentä erilailla automaatissa... (Vai oisko se holkki kans jumis) No en valehtele sit enempää :D
Mut hyvin siististi ainakin menee neliveto vauhdissa päälle :D

Vilkutin
19.01.2015, 22:11
Onhan koko perkeleen systeemi, tossa on yks tollanen hiluxin perä irrallaaan missä on myös väljäää melkeen samanverran...

Kaippa tässä nyt täytyy vaan ruveta muuttamaan tohon perus napalukot ja unohtaa toi alipainehässäkkä kokonaan, täytyy myös kattoa mikä tossa nyt pyöriii ja mikä ei kunhan taas asiaan perehdytään.

Tänään laiteltiiin kaikkee muuta yleista kursimista.

HV
19.01.2015, 22:25
Ei siitä väljästä tarvi välittää jos se ei äännä. Mulla on 200tkm ajettu ja siinä on kans väljyyttä. Mutta en ole koskaan kuullu\lukenu että joku olis sille asialle mitään tehny.

Jos siellä joku alkaa pitään jurinaa niin se todennäköisemmin kuuluu navan pronssiholkeista, joita kannattaa ainakin rasvata joskus taikka jouluna, ääni taitaa yleensä alkaa kovilla pakkasilla.
Ja kyllä kun oikein alko taas järkeä käyttään niin eihän siellä kardaani ala pyörimään vaan tasauspyörästössä pikkurattaat. Ellei tosiaan ole holkki jumittunut mutta eiks silloin pitäs 4wd valokin palaa kokoajan.

Viipo
19.01.2015, 22:32
Ellei tosiaan ole holkki jumittunut mutta eiks silloin pitäs 4wd valokin palaa kokoajan.

Mulla ei palanu. Vissiin syttyy vasta, kun molemmat anturit, eli jakiksen ja ja etuperän anturi kertoo nelivedon olevan mahdollisesti kytketty.

-MaTTi-
20.01.2015, 10:35
Onhan se oikeenpuoleinen kun katsoo edestäpäin ;) mutta siltikin kuskin puoleista pätkii alipaine.Ai niin, se oli perämurkula toisinpäin näissä vanhemmissa IFS:issä. :o