Kirjaudu sisään

View Full Version : Dieselputkien valmistus?


SuurSyömäri
06.10.2009, 16:13
Moi

Pitäs tehdä jäykät tulpanjohdot melekeen ihan ite. Toi jarruputkityökalu ei riitä. Miten sitten net voi tehdä tai teettää ja missä?

Pete
06.10.2009, 16:32
No varmaan ne jossain tiisselipajassa/huollossa noita tekee. Alkuperaisen putkenostosuunnitelman olet varmaan hylannyt jo ennen miettimista?

lepoantti
06.10.2009, 17:28
soita Janille, se on tollasia jäykkiä tulpajohtoja väännellyt muutaman setin. hämärästi muistelen että olisko sillä ollut joku taivutin äreemmille mutkille....

SuurSyömäri
06.10.2009, 18:00
Joo pakko kysyä ku masiinaan tulee eri punppu ku siihen on tarkotettu ja niitten putkien reitti on erilainen ja eri pituinen. Ja niistä on pirun vaikeaa ottaa mallit diisselipajaa varten. Tosin jos vie koneen sinne ja pyytää niitä tekemään putket. Tosin kun tuntee dieselityyppien hinnoittelun niin ne tehdään kullasta.... ainakin laskun perusteella. Six yrittää TI mallia löytää.

Janille pirahtaa luuri sitten jossain vaiheessa

Arpe
06.10.2009, 19:48
volvoon sopivia suutinputkia (eli boschin pumppuun) sai ainakin taannoin taivuttamattomina,eli suora putki mihin oli tehty päät valmiiks.
Valitsi vaan sopivan pituuden ja taivutteli mieleisen. Helppo pitää varalla tarpeeks pitkä varaputki,mistä saa tarvittaessa taivuteltua putken mille sylinterille tahansa.

sisua45
06.10.2009, 20:39
Väännä vaikka jäykästä sähköjohdosta malli, kaikkein pisimmän putken vaativalle suuttimelle, sopivan jouhevilla mutkilla. Mittaa se, ja hae paikallisesta dieselhuollosta tai korjaamosta uudet suorat putket. Kaikki putket tietysti saman mittaisia. :)

Ruiskuputkia on helppo taivuttaa, sillä niitä ei saa helposti läjään. (siis kasaan, ei LJ:hin) Tiukempia mutkia voi taivutella vaikka sopivan putken päällä.

Boschin ruiskupumpussa on 12x1,5 mm kierre, oikein isoissa 14x1,5. Jos tässä on toyota kyseessä, niin onko sen suuttimissa sama kierre?

nixu
06.10.2009, 21:41
Jonkun aikaisemman omistajan sovittamana oli fiat dieseliin vaihdettu bosch jakajapumppu. Suutinputket oli tehty kaksista putkista. Molemmat väliltä pokki ja keskenään erikokoisina sisäkkäin ja juotettu kiinni toisiinsa. Toimi moitteetta putkien puolesta.

SuurSyömäri
06.10.2009, 21:48
tojotaa on sylinterinpääty ja pumppu on zexel tai bosch muttei denso

sisua45
06.10.2009, 21:51
Jonkun aikaisemman omistajan sovittamana oli fiat dieseliin vaihdettu bosch jakajapumppu. Suutinputket oli tehty kaksista putkista. Molemmat väliltä pokki ja keskenään erikokoisina sisäkkäin ja juotettu kiinni toisiinsa. Toimi moitteetta putkien puolesta.

Ruiskuputkien sisähalkaisija on moottorista riippuen 1,5-2,0 mm tietämissä. Eli aika hankala sinne on toista sisälle laittaa. Onhan isompaa putkea toki voitu porata, että pienempi sopii sisälle.

Itse en juottamiseen kannusta. Putken sisältä voi irrota juotoskohdasta likaa, ja sitten on suutin tukossa.

Puhtaat ruiskuputket, parempi mieli. :D

A-P
07.10.2009, 06:34
Tartteeko putkien olla saman mittaiset joka pytylle? Näin muistelen ainakin aikoinaan asconaan putkea teettäessäni ymmärtäneeni.

Jari
07.10.2009, 10:26
Tartteeko putkien olla saman mittaiset joka pytylle? Näin muistelen ainakin aikoinaan asconaan putkea teettäessäni ymmärtäneeni.
eiköhän painepulssi etene nesteessä putken pituudesta riippumatta. ?ja ainakin mb ssä vakiona eri mittaset

T€€MU
07.10.2009, 10:42
Juottaa voi vaikka hopealla, jos epäilee että normitinasta töhkää irtoaa.

Jappi
07.10.2009, 14:17
Ongelma on teräksen hilseily,ei juotosaine.Juotokset on tehty yleensä niin että jarruputkesta tms. pätkä katkoskohdan päälle ja messinkijuotos.
Enkä suosittele,noita on tehty ainostaan pakkotilanteissa työkoneisiin joiden seisonta-aika on sen verran kallista ettei mahdollinen suutintuho tunnu missään ja varaosan saanti kestää kauan.

Ja painepulssi kyllä etenee nesteessä,mutta putki venyy paineen alla joten kovin suuri pituusero heittää ajoituksia.Ihan eri asia vaikuttaako sen vertainen mihinkään oikeasti...

Mikki
09.10.2009, 18:46
Ongelma on teräksen hilseily,ei juotosaine.Juotokset on tehty yleensä niin että jarruputkesta tms. pätkä katkoskohdan päälle ja messinkijuotos.
Enkä suosittele,noita on tehty ainostaan pakkotilanteissa työkoneisiin joiden seisonta-aika on sen verran kallista ettei mahdollinen suutintuho tunnu missään ja varaosan saanti kestää kauan.

Ja painepulssi kyllä etenee nesteessä,mutta putki venyy paineen alla joten kovin suuri pituusero heittää ajoituksia.Ihan eri asia vaikuttaako sen vertainen mihinkään oikeasti...

Pakko "heittää" kylmää vettä niskaan, mutta suutinputkissa saa olla heittoa MAX 1/100mm juuri tuon paine- ja aikaeron takia.

Helpoimmalla pääset, kun mittaat "sinnepäin" olevan mitan ja marssit (kuukkeloit) pumppupenkin koeputket, joissa KAIKKI mitat ja liittimet kohdillaan. Sitten vain mutkille, kiinni ja tulille. Ennakkoa voi joutua "ettimään" ja kierroksia antaessa saattaa tullla savutusongelmia jos putket on liian pitkät.

Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita. Ja mietikääpä, jotta putkeen menee esim. 5ml naftaa, ja siihen ruiskutetaan pisarasta 1/3osa, ja sillä pitää kone saada käymään... Ei tartte olla kovin suuri "onkalo" putkessa, kun tuo pisaran osa sinne katoaa!

Toisaalta jos putkeen tekee "kuristuksen", ja siihen ajetaan 800+bar paine, paljonkohan virtausnopeus ja paine kasvaa??? (ja kovan paineen alla oleva neste toimii enemmän soonisena aaltona kuin normaalina paineaaltona)!!!

SUOSITTELEN UHRAAMISTA RAHAT TÄSSÄ KOHDASSSA moottorin ja oman mielentervayden säästämiseksi!

Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti:mad:

:eek::eek:VAIN 15NM:eek:
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!

Jari
09.10.2009, 19:23
Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita. Ja mietikääpä, jotta putkeen menee esim. 5ml naftaa, ja siihen ruiskutetaan pisarasta 1/3osa, ja sillä pitää kone saada käymään... Ei tartte olla kovin suuri "onkalo" putkessa, kun tuo pisaran osa sinne katoaa!

eikös se putki oo jo täynnä nestettä. ja onpa olllut autossa juottamalla korjatut putket, jotka sittten taas reikiintyessä vaihdoin uusiin, eipä vaikuttanut mitään

farmari
09.10.2009, 21:14
Jaketaampa samaa juttua, kun meinaan laittaa Audin 5/syl aat moottoriin Mersun mekaanisen rivipumpun, niin kuinka järettömänä te tätä pitäisittä? Tarkoitus olis päästä kaikesta sähköisestä tingentangelista eroon, mutta päästä kuitenkin kunnon tehoihin ja pieneen kulutukseen. Päästöillä ei mitään väliä, kun auto ompi vanha. Kannattaako tuo pumppu ottaa sitten vapari vai turbokoneesta?

bluevan
09.10.2009, 21:55
Siis niinku Hä! 800 bar painetta putkissa ?
Jos avautumispaine on 100-150bar niin mites tuo on mahdollista
Mikäli nyt oikein ymmärsin niin puhutaan dieselkoneen syöttöpumpun putkista.

Jari
09.10.2009, 22:06
farmari, vaparista, (kun mulla olis ylim sellainen pumppu :D ) ei vaan, jos pajalla käyttää niin ei kovin suurta väliä

sisua45
09.10.2009, 22:20
Ja suutinputkien kiinnitysmutterien momentti:mad:

:eek::eek:VAIN 15NM:eek:
SEN TAKIA NIISSÄ ON KARTIOT!!!Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.

Jatkaminen sitten "omalla vastuulla", koska putkessa yli 800bar paineita.Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.

Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?

Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.

Stanadyne on muuten aivan perseestä. :D Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille. :)

Jari
09.10.2009, 22:29
ööö... mun mielestä 1 putki tai 2 putki ei yllä 4 tai 5 syl... talliin mittaan mittasin... kumasti ne mutkat taitaa ihmis silimää hämätä. mahtaa olla saman mittasia likimain ainakin. Sry guys

landruiseri
09.10.2009, 22:39
sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni?

sisua45
09.10.2009, 23:16
sisua, tuossa 6650 valtrassa on stanadynen pumppu.. kerros mistä siihen saa ruuvattua lisää syöttöä? tahi mikä muu pumppu siihen kävis suoraan kiinni? Ovat laittaneet niihin New Hollandin Bosch jakaja pumppuja. Muuten en siitä muutoksesta tiedä juuri mitään, mutta melko hyvin se kuulemma sinne istuu. Joku paja on tehnyt näitä muutoksia lukuisia.

Saatanadynen perässä on "vääntöruuvi", se kierretään täysin AUKI. Ruuvi on nestepään, eli ruiskuputkien lähtöjen, yläpuolella. Se ruuvaaminen ei ole niin tarkkaa, vaikutus tehoihin on aika pieni.

"Tehoruuvit" löytyvät sivuluukun alta. Sivuluukun ruuvien kanta on joko 1/4 tuuman kuusiokanta, tai viisi kulmainen torx. Normi ruuvit aukeavat vaikka jakoavaimella, mutta torxit ovat vähän ilkeitä. Saa neki auki vaikka hyvillä pihdeillä. Älä hukkaa ruuveja, niissä on tuumainen kierre. :)

Sivuluukun alta löytyy muistakseni kuusiokolo pultti, tuumamitoilla tietenkin. Kierrä sitä aluksi täsmälleen 1/4 kierrosta KIINNI päin. Käännä pumppua puoli kierrosta, eli kampiakselia koko kierros. Silloin löytyy toinen samanlainen ruuvi, jota kierretään saman verran. Näitä ruuveja käännetään tarkasti, ja saman verran...!!!

Jos tuo ei riitä, niin sivuluukun alta vielä toinen 1/4 kierros lisää. Ei tuosta pumpusta mitään isoa teholisäystä saa, vähän kuitenkin. Bosch A-rivipumppu antaa helposti 30 hv lisää, nelosissakin ;)

Tojo4wd
09.10.2009, 23:20
Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...



Tähän liityen jotenkin muistaisin joskus lukeneeni että jus toi tilavuus pitää olla sama eli vois olla eri mittasia mutta sisä mitta vaihtelis putkessa.

Jappi
10.10.2009, 18:05
Sellaista ne kouluaikoina opetti että putken tilavuus pitää olla tarkasti sama,itse ei ole tullut huomattua mitään eroa muista vehkeistä realisoitujen tai juottamalla korjattujen putkien ollessa käytössä.Tosin eihän noissa mitään järkyttävän suuria mittaerojakan ole ollut...

Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.

sisua45
10.10.2009, 21:38
Ja Sisua45:Katoppa vanha valmetin 310(?) moottori(kotitalossa 361 valmetissa),se 60-luvun alun boschin pumpulla,varmasti on joka putki eri mittainen.

Katon kun vastaan tulee, noita koneita ei vaan enää näy tehtaalla. Alkavat olla liian vanhoja tehdaskunnostukseen. Ruiskuputkisarja saattais tosin löytyä jostain. :)

farmari
10.10.2009, 22:09
Miten poikkeaa suoraruutadieselin pumppu esikammiokoneisista? Jos suoraruutamoottoriin laittaa esikammiolle tarkoitetun pumpun, niin mitäs sitten?

Mikki
10.10.2009, 22:19
Missä on noin pieni, tojotassa? Valmetissa on 30 Nm.

Kaikissa 12mm holkeissa (pikkukoneet), 14mm 30-35mm (isot koneet)

Tuntuu yleisesti olevan "Iso Arska Veitsinnäkkäri" vetämässä holkit kiinni, kun kartiot lytätty kasaan tai kadonneet kokonaan. Ja paras on ollut kun kartio menny lyttyyn niin oli JUOTETTU hokki suuttimeen kiinni...:D

Pieni momentti johtuu siitä, jotta suutinrunko kasataan 45Nm momentilla ja kartiohan "nappaa" vähän kiinni, joten saadaan holkit auki, eikä runkoa...;);)

Boschin isolla rivipumpuilla päästään isoihin paineisiin, paljon isompiin kuin suuttimen avautumispaine. Paine tietysti putoaa heti kun suutin avautuu. Mutta en usko että tapauksessa paine nousee kovin isoksi.

Kyllä se paine nousee aika koviin lukemiin. Käynnistysongelmaisissa koneissa startilla saadaan mitattua suoraan pumpusta paine putken liitännästä ja putkelta
- jakajapumpuilla painetta 200-250bar
- rivipumpuilla painetta 300-350bar
- ISOT (yli 11mm elementit) +350bar

Tämä sen takia, jotta suurempi paine, sumun pisarakoko pienenee ja käynnistyy paremmin.

Ja käydessä --> kun ruiskutusmäärää kasvatetaan (esimerkiksi MB:n 240:n elementti 7mm ja putken reikä 1,5mm) alkaa "röörissä" olla aika ahdasta kun maksimäriä sinne survaistaan. Suutin nousee n. 1,5mm ja suutinkärjen (tappisuutin, esikammiomoottori) reikä vain 0,4mm paineenlaskua ei todellakaan tapahdu, vaan nousee huimasti. Tämän takia jo ruiskutuspumppu pitää uskomattoman kovaa meteliä ilman moottoriakin!!! (ja voitte uskoa jotta pumpun laakerit on HIVENEN PAREMPAA terästä kuin yleisesti käytetään, sekä nokka- / nostin rullat).

Ja ISOILLA pumpuilla mennään yli 1000bar paineisiin...

Se totta että putkien tilavuus täytyy olla sama, eli saman pituisia. Onko toi mersun putkien erimittaisuus aivan faktaa? Onko joku ne mitannu? Oudolta kuulostaa...

Niin oliko tää syömärin pumppu rivi- vai jakajapumppu..?

Kaikki ne saman mittasia on, toiset on väännetty aika mutkaisiksi...;)

Ja tohon Audin hommaan, voi olla "aika mielenkiintoinen rojekti" rakentaa VE-pumpun tilalle M- tai A-sarjan pumppu...

EHDOTTAISIN, jotta kato vanhempi (esim Transit) suoraruiskun pumppu ja etsit sille ISON nestepään jostakin (Volvon venemoottorit, isot pakut) dieselipajalta ja KYSYT NIILTÄ käykö osat... On sitte ainakin kiinnitys "sinnepäin" ja runkokin kestää kovemmat paineet.

Kaikki jakaja pumput ovat joko Bosch tai CAV merkkisiä, tai niiden eritasoisia kopioita. Esim Stanadyne on CAV kopio.

CAV (Rotomaster ja Stanadyne)
Bosch (Zexel ja Diesel-Kiki --> Japanilaisia)
Nippodenso (hävyttömän kallis, toyo-miehet varmaanki huomannu...:D)

Stanadyne on muuten aivan perseestä. :D Terveisiä vaan valmetti ja letukka kuskeille. :)

Eiku Stanadyne on todella SYVÄLTÄ perseestähttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon13.gif. Tarkennetaan terveisiä AMERIIKAN miehille... ja Voortille...http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon13.gif

Vähän juttua lisää tarkemmin TÄSSÄ (http://www.nesteoil.fi/binary.asp?GUID=C2B65D75-A170-4D62-94B8-A20B66BD1E1C) (sisuA45 varmaankin HUOMAA ajoneuvon "kansikuvassa" nopsasti??)

sisua45
10.10.2009, 22:29
Pieni momentti johtuu siitä, jotta suutinrunko kasataan 45Nm momentilla ja kartiohan "nappaa" vähän kiinni, joten saadaan holkit auki, eikä runkoa...;);)
Linnavuoreen tuli momenttiavaimet ruiskuputkille stadynen kanssa. nestepään holkit on aika löysästi kiinni. Niitä kääntyili putkien mukana. Ite kyllä vedin putket kiinni kiintolenkillä 9 vuotta. :rolleyes:

Ja tohon Audin hommaan, voi olla "aika mielenkiintoinen rojekti" rakentaa VE-pumpun tilalle M- tai A-sarjan pumppu...

EHDOTTAISIN, jotta kato vanhempi (esim Transit) suoraruiskun pumppu ja etsit sille ISON nestepään jostakin (Volvon venemoottorit, isot pakut) dieselipajalta ja KYSYT NIILTÄ käykö osat... On sitte ainakin kiinnitys "sinnepäin" ja runkokin kestää kovemmat paineet.
Mutta kun toi on viis pyttynen. :)

(sisuA45 varmaankin HUOMAA ajoneuvon "kansikuvassa" nopsasti??) Juu... :D

Mikki
10.10.2009, 22:37
Mutta kun toi on viis pyttynen. :)

PRKL.. Niinpäs olikin:mad:

Eli sitte otetaan mikrovilmit esiin ja MAN "monipolttonestemoottori" ja siellä 6,"jotain" litranen kone ja sieltä pumppu tai nestepää...

sisua45
10.10.2009, 22:42
PRKL.. Niinpäs olikin:mad:

Eli sitte otetaan mikrovilmit esiin ja MAN "monipolttonestemoottori" ja siellä 6,"jotain" litranen kone ja sieltä pumppu tai nestepää...

Minä vuonna tuon kokosta mannin viitosta on ollu? 70-80 luvulla on viispyttystä koossa 9204 cc, ja 9445 cc.

Mikki
11.10.2009, 00:15
Minä vuonna tuon kokosta mannin viitosta on ollu? 70-80 luvulla on viispyttystä koossa 9204 cc, ja 9445 cc.

Mahtavalla -70 luvulla...
Tekivät ensiksi rivipumpulla (kun ei ollu vitosen rivipumppua, niin jättivät yhden reiän "tyhjäksi", KYLLÄ:eek:) ja huomasivat, jotta riittää tuo jakajapumpunkin tuotto ja saa tehtyä halvemmalla, joten siitä sitten aloitettiin tekemään!
Koneen valmistuis loppui, kun NATO lopetti moottorien tilaamisen, kun huomasivat, jotta tärpätillä ajaessa ruiskutuspumpu meneepi rikki???:rolleyes::rolleyes: Kumma juttu...

Mootori oli käytössä lähes ainoastaan BRD:n ja NATO:n sotilasajoneuvoissa

nixu
19.10.2009, 20:59
Ruiskuputkien sisähalkaisija on moottorista riippuen 1,5-2,0 mm tietämissä. Eli aika hankala sinne on toista sisälle laittaa. Onhan isompaa putkea toki voitu porata, että pienempi sopii sisälle.
Itse en juottamiseen kannusta. Putken sisältä voi irrota juotoskohdasta likaa, ja sitten on suutin tukossa.

Puhtaat ruiskuputket, parempi mieli. :D

Kommenttisi kimmoittamana piti käydä tarkastamassa asia nyt varaston perällä olevasta moottorista. Eihän ne putket sisäkkäin olleet, vaan putkien päälle oli juotettu liitosholkit.
Muisti pettää, mutta onneksi viisammat oikaisevat.