PDA

View Full Version : Cherokeen korotus


jeepchero
24.09.2009, 21:06
Hommasin just cherokee xj 4.0 1994 ja nyt pitäisi saada korkeutta lisää.Renkaat tulisi 31x10,5x15 mutta mikä vanteen offsetti ja vanteen leveys pitäisi olla että mahtuisi alle pyörimään (nyt alla jeepin orkkis aluvanne 15x7") .Sitten pitäisi hommata vielä noin 3" korkeutta lisää korotuspaloilla tai alustasarjalla,minkälaisia korotussarjoja kannattaisi laittaa tai miten auto kannattaisi korottaa.Tämä pitäisi saada myös leimalle.Autolla ajetaan päivittäin kadulla mutta viikonloppuna pitäis päästä myös maastossa.Käytettyjä vanteita ja korosarjoja tai renkaita voi tarjota jos jollain on niitä jäänyt nurkkiin.:eek:

Rambleristi
24.09.2009, 21:34
Haulla löytyy aiheesta kyllä tarinaa. Varsinkin rolling jeep ja ss454 nickit ovat selostaneet omia projektejaan laajasti.

Omaani korotin aikanaan tiukan budjetin takia palikoin, pidemmillä etujousilla ja takajousia muokkaamalla. Toimii mutta kokonaisen korotussarjan asennus parantaa huomattavasti alustan toimivuutta ja auton käsiteltävyyttä niin kadulla kuin maastossa.

Timo_L
25.09.2009, 12:38
Uudet vieterit, kokonaiset takapakat, suosittelen vahvasti säädettäviä ylä- ja alatukivarsia. Pidemmät jarruletkut eteen ja taakse, eikä etuvakaajan koiranluiden pikalukituksestakaan olisi haittaa. Takavakaaja kokonaan pois, se ei vaikuta auton kallisteluun käytännössä ollenkaan, ja saa myös leimattua kun haet maahantuojalta oikean paperin (jenkeissä ollut myynnissö versio missä ei takavakaajaa). Sillä pääsee liikkeelle.

Voi olla että tarvitset XJ:ssä myös SYE- kitin takakardaanin toimivuuden takaamiseksi. 10.50" leveillä kumeilla saatat tarvita hieman levikettä lisää että peittää renkaat. 7" orkkisvanteilla ja noilla renkailla tulee raapimaan kiinni tukivarsiin ja mahd. jousitolppiin, riippuen minkälaisen alustasarjan ostat. Eli kannattaa käyttää hieman levittäviä 8" vanteita noille kumeille.

454SS
25.09.2009, 12:48
Hommasin just cherokee xj 4.0 1994 ja nyt pitäisi saada korkeutta lisää.Renkaat tulisi 31x10,5x15 mutta mikä vanteen offsetti ja vanteen leveys pitäisi olla että mahtuisi alle pyörimään (nyt alla jeepin orkkis aluvanne 15x7") .Sitten pitäisi hommata vielä noin 3" korkeutta lisää korotuspaloilla tai alustasarjalla,minkälaisia korotussarjoja kannattaisi laittaa tai miten auto kannattaisi korottaa.Tämä pitäisi saada myös leimalle.Autolla ajetaan päivittäin kadulla mutta viikonloppuna pitäis päästä myös maastossa.Käytettyjä vanteita ja korosarjoja tai renkaita voi tarjota jos jollain on niitä jäänyt nurkkiin.:eek:


Ite jättäisin turhat välivaiheet pois ja laittaisin suoraan ton sarjan: http://www.rubiconexpress.com/SuspensionSystems/Product.aspx?part=RE6300

Mut kyllä tolla neljäpuolikkaallakin pärjää, todellisen korotuksen ollessa jousien haettua paikkansa noin kolme tuumaa. Riippuen tietenkin auton varustuksesta. http://www.rubiconexpress.com/SuspensionSystems/Product.aspx?part=RE6111


Loivempaa sarjaa on oikeastaan turha hankkia, laittaa sitten mielummin vaikka eteen pidemmät vieterit vaikka Jerkulta, http://www.4x4parts.fi tai tekee palikat jousen yläpään ja korin väliin. Taakse pikkasen korottavat jouset tai palikat akselin ja jousen väliin. Onhan noita sarjoja kyllä muillakin valmistajilla, mutta niistä ei ole omakohtaisia kokemuksia.

Renkaissa vähän sama juttu eli 31" on turha välivaihe, suoraan 33" tai 35" alle. Kasituuman vanteita on kyllä saatavan sopivalla ET:llä suomestakin, mutta kymppituumaista ei tahdo Suomesta löytyä sopivaa. Kympissä ET -44 tulee auttamattomasti liian ulos, rassaa laakereita ja ohjausvarsia ihan sikana eikä pysty katsastamaan. Jenkeistä löytyy kyllä vanteita jos jonkinlaisia, mutta en vanno vielä mitkä on sopivat kun en ole ehtinyt käytännössä kokeilemaan vielä. Sitten vaan pyöränkoteloille ja lokarinkaarille reilusti rälläkkää.

Käytettyjä osia Jeeppeihin liikkuu kohtuu huonosti, mutta nimimerkki Timmy aina silloin tällöin tyhjentelee varastojaan ;)

Timo_L
25.09.2009, 13:22
Olet oikeassa, mutta jos leimallesaanti on aikeena, niin mitään oikeasti yli 4" korottavaa on aika paha leimata. Eikä sitä korotusta välttämättä tarvitsekaan enempää kun vain valitsee osat oikein ja näyttää tarpeeksi rälläkkää autolle.Mulla on 35" renkaille todellista korotusta himppasen yli 3", joustoja on ihan riittävästi eikä ole ahdasta pyöränkaarissa. Kuitenkin tilaa on aivan tarpeeksi joka suunnassa, mm. helmojen alla 65cm, eturenkaiden edessä melkein 90cm, takarenkaan takana ~70cm, matalin kohta auton keskellä ~40cm.

Jos pitkien tukivarsien perään huutelee, niin ihan omien kokemusten perusteella suosittelen todella vahvasti Treks offroadin (ent. T&T customs) long-arm pakettia verrattuna moniin muihin. Tukivarret, panssari ja niiden kiinnitys on huomattavasti paremmat sekä asennus miljoona kertaa helpompi kuin RE:n long-armeissa yms.. Lisäksi Treksin systeemi ei haukkaa yhtä pahasti maavaraa eikä tukivarret laahaa yhtä paljon kiviin koska on taivutetut. RE:n kiinnitys vaatii myös alkuperäisten helmakoteloiden säilyttämistä (jos ei ala itse soveltaa, ja myös tällä tavalla haukkaa maavaraa. Itselläni esim. nyt on helmakoteloiden alareuna siinä missä normaalisti on ovien alareuna (ovista leikattu reilu 5cm pois) ja lattia hieman mallia "boatside" koripalkeista helmaan. Ei onnistuisi RE:n systeemillä kovin helpolla.

Hintakin on melkein sama kuin RE:n paketissa, painaa vähemmän ja on taatusti yhtä kestävä. Käyttävät Rubicon expressin vietereitä ja lehtiä, ja muutamia muitakin osia helpon varaosien saannin ja yhteensopivuuden vuoksi.

Jii
25.09.2009, 13:55
Tännekin aloittelijan laillisuuspohdintoja: tuleeko noista pikalukittavista etuvakaajan koiranluista sanottavaa konttorilla? Ja onko niistä suosituksia hyvästä setistä?

niko69
25.09.2009, 14:22
mulla on pikalukot. unohda ne!!!! vakaaja kiinni leman ajaksi.

Timo_L
25.09.2009, 14:27
Ei ole mulla tullut koskaan sanomista pikalukoista leimalla, mutta riippuu varmaan onko tehtaan tekemät ja fiksun oloiset, vai itse tehdyt? Ja kai myös leimasedästä :D

Mutta ei pitäisi olla laillisuusperusteita kieltää, jos vain on hyvin ja tukevasti tehdyt. Hyviä pikalukkoja tekee mm. Rubicon Express (niiden Gen.2 discot). On oikeasti näppäriä nuo. Itsekin toki tekee, mutta sitten voi tulla leimalla sanomistakin.

454SS
25.09.2009, 15:02
Ei ole mulla tullut koskaan sanomista pikalukoista leimalla, mutta riippuu varmaan onko tehtaan tekemät ja fiksun oloiset, vai itse tehdyt? Ja kai myös leimasedästä :D

Mutta ei pitäisi olla laillisuusperusteita kieltää, jos vain on hyvin ja tukevasti tehdyt. Hyviä pikalukkoja tekee mm. Rubicon Express (niiden Gen.2 discot). On oikeasti näppäriä nuo. Itsekin toki tekee, mutta sitten voi tulla leimalla sanomistakin.

Ei ole laillisuusperustetta hylätä leimalla. Miun auton kohdalla saatiin konttorille AKEn virallinen kanta asiasta kun katsastusmies ensin mielivaltaisesti hylkäsi auton vakaajanpäiden takia :) Toi korotuskin on vähän kakspiippuinen juttu konttorilla että mihin verrataan muutettua korkeutta, mistä mitataan... Meilläpäin ainakin merkkaavat otteeseen etäisyyden pyöränkeskiöstä lokasuojan kaareen, joka taas on helppo passata kohdalleen kaaren paikkaa muuttamalla.

Timo_L
25.09.2009, 21:26
Ei ole laillisuusperustetta hylätä leimalla. Miun auton kohdalla saatiin konttorille AKEn virallinen kanta asiasta kun katsastusmies ensin mielivaltaisesti hylkäsi auton vakaajanpäiden takia :) Toi korotuskin on vähän kakspiippuinen juttu konttorilla että mihin verrataan muutettua korkeutta, mistä mitataan... Meilläpäin ainakin merkkaavat otteeseen etäisyyden pyöränkeskiöstä lokasuojan kaareen, joka taas on helppo passata kohdalleen kaaren paikkaa muuttamalla.

Jeps, näin muistelinkin. Sattuivatko muuten kirjaamaan sen jonnekin AKE:n tietokantaan, jos tulee joskus ongelmia? Mulla korkeutta verrattiin alkuperäisen kattokorkeuden mukaan ja mitattiin miten pystyttiin.

Samoin merkkattiin mulla tuo keskiöstä- pyöränkaareen etäisyys, mutta se toisaan vaihtuu ihan sen mukaan kun lokaria rälläköi. Pitää vissiin hommata leima- lokarit :D

Jii
24.09.2010, 21:29
Vanha ketju, mutta jatketaan eikä aloiteta uutta...

Mahtaako noita Rubicon Express:in kamppeita tuoda kukaan maahan, vai onko ne tilailtava jostain saksasta tai ameriikan ihmemaasta? Pikainen googlailu ei ainakaan meikäläisen mielikuvituksella tuottanut tulosta.

Joukka
24.09.2010, 22:53
Itse olen tilaillut sitä sun tätä (mm. Rubicon Express) Mikolta Savonlinnasta http://www.mvahuolto.fi/yhteystiedot
/Joukka

Timo_L
25.09.2010, 20:13
Vanha ketju, mutta jatketaan eikä aloiteta uutta...

Mahtaako noita Rubicon Express:in kamppeita tuoda kukaan maahan, vai onko ne tilailtava jostain saksasta tai ameriikan ihmemaasta? Pikainen googlailu ei ainakaan meikäläisen mielikuvituksella tuottanut tulosta.

On kuulunut viimeisten kuukausien aikana Jenkeistä erittäin paljon negatiivista palautetta Rubicon Expressin osien laadun laskusta kuin lehmän häntä!!! :eek: ulkoistivat tuotantonsa Jenkeistä Intiaan, ja sitä myöden on ongelmiakin alkanut ilmaantumaan. Myös takuuasioiden hoito on ollut retuperällä. Firmahan oli aikanaan erittäinkin luotettavan ja laadukkaan maineessa, mutta se taitanee olla mennyttä aikaa..

Mitä on tuolta Jeeppipuolelta asioita vastaan tullut, niin ainakin tukivarsien hitsauksissa on ollut vakavia ongelmia (aivan räkäsaumoja eikä kunnon läpipolttoa), joiden seurauksena niin ala- kuin ylätukivarsia on katkennut saumojen kohdalta. Ei siis sauman vierestä, vaan nimenomaan saumasta. Etujousia on katkennut jonkin verran, samoin takalatien kestävyys ja laatu on ollut vaihtelevaa. Oli siellä sitten jotain muutakin pientä, en vain enää muista mitä.

Se on sitten jokaisen oma asia uskaltaako ottaa riskin osuuko kohdalle hyvä vai huono tuote. Eli siis missään nimessä kaikki sarjat ei ole huonoja olleet, mutta laatu- ja takuuongelmia on esiintynyt. Harmi sinänsä, koska oli kohtuuhintaisia ja hyvälaatuisia tuotteita tekevä firma.