Kirjaudu sisään

View Full Version : Patrolissa sd33 käynnistymisongelmia kylmällä kelillä.


bluevan
24.09.2009, 16:05
Muistelen nähneeni joskus asennuskuvia hj:n syöttöpumpusta sd33 koneeseen
mutta en löydä niitä täältä enkä hs:n puoleltakaan.
Muistaisko joku missä olivat vai olenko nähny vaan unta.

swamber
24.09.2009, 19:57
Eihän se päällepäin näytä sen kummemmalta, kiilan joutuu jättään pois tai tekkeen uuden uran. Siittä ei oo varmuutta tulleeko ruokaa enempi vaikka on millin isommat elementit.

bluevan
24.09.2009, 20:01
Ahsoo.
Jostain luin et ois riittäny säätöurien pidennys.
Tuolla pumpun vaihdolla meinasin kokeilla jos sais laitteen käynnistymään kunnolla.
SD33 kun savuttaa sinistä ja röpöttää kylmänä ekat pari minuuttia.
Mulla pari syöttöpumppua patrolista joilla ajettu puolisen miljuunaa mut yks hj:n pumppu
reilut 100tkm ajettuna joten meinasin kokeilla sitä.
Josko ois auttanu.

mikkoimp
25.09.2009, 22:55
onko suuttimien kunto mikä? ihan ensimmäisenä en alkaisi kyllä rivipumppua vielä tuolla ajolla epäilemään,jos pumppu olisi väljä niin käyntiin lähtö olisi sitten vaikeaa ja saisi sahata...

onko siis 60 vai 61 pumppu?

bluevan
26.09.2009, 15:50
-Suutinkärjet uusittu
-Lohko hoonattu ja rengastettu
-Venttiilit/seetit mirattu
-Polttoaineputkisto uusittu
-Hehkujen toiminta tarkastettu
-Sähköinen naftapumppu

Tuo hj pumppu on kuuskymppisest.

HeikkiH
26.09.2009, 16:32
-Suutinkärjet uusittu

Onhan myös avautumispaineet tarkastettu kärkien vaihdon yhteydessä?

bluevan
26.09.2009, 16:47
Paineet oli säädetty ensin 125bar mutta naputtivat pirusti ja savutti koko ajan sinistä kun ajoin muutaman sata kilometriä.
Suuttimet uudelleen säätöön ja nyt 100bar avautumispaine niin rupes lämpimänä toimimaan.

swamber
26.09.2009, 20:53
Minkä merkkiset hehkut?

mikkoimp
27.09.2009, 19:33
mikä moottorin kunto muuten oli, että oliko kulunut? tietysti pumppukin kuluu jos moottorilla ajettu huonoilla öljyillä..

oletko ajoitusta kokeillut muutella?
lähteekö lämpöisenä hyvin käyntiin?
mikä oli suutinten muu kunto? joskus kun tulee niitäkin vastaa ettei pelkällä kärkien vaihdolla hyvää tule..

bluevan
28.09.2009, 10:49
Hehkut merkkiä HKT. Etsiskelin haulla ja nuo ilmeisesti aika paskoja.
Kaikki helottavat punaisena kyllä.
Millä peruusteella valitaan uudet hehkutulpat (aika ja voltit)? Luukakset ilmeisesti ois hyviä?
Timerista löytyi seuraavat tiedot.
11067 C6801
484368 0000
Niles 24V

Tokihan melkein puolmiljoonaa ajettu moottori oli kulunut muttei mielestäni loppu. Uusilla renkailla katkovälys ok.
Ajoitusta on kokeiltu käännellä muttei mitään vaikutusta käynnistyvyyteen. Mustaan savuun kylläkin :)

Lämpimänä tärähtää tulille heti ja käy kaikilla röpöttämäti.

Suuttimet rempannut firma sanoi sumujen olevan todella hyvät eli pitäisi johtua niistä.
Itse en saa niitä testattua mitenkään.

swamber
28.09.2009, 15:21
Berun hehkut reikään niin saattas vika kadota ja kahtoo vielä että jäläkihehkutus toimii.

bluevan
28.09.2009, 15:31
Akun vieressä oli kolme "klönttiä".
Hehkun ajastin (musta), 1kpl iso rele ja pumpun askelmoottorin ohjausboxi (harmaa).

Kuuluisko sen ison releen toimia myös jälkihehkun releenä?
Lueskelin et joillain 2kpl releitä ja jäähdytetty boxi mut tuolta ei moisia löytyny.
Eikä näytä siltäkään et joku sieltä olis jotain poistanu koska ei ole tyhjiä kiinnikkeitä/reikiä.

Auto on -82 joten onkohan sitä jälkihehkua edes ollu.

patroltd
28.09.2009, 21:28
Nappihehku ja reilusti jälkihehkua ni loppuu savutus ja lähtee käyntiin. Mulla ainakaan ei ollu jälkihehkua alkup. systeemissä jolloin hehkutulpat jäähtyy jo startatessa ja jos lähti käyntiin niin helvetinmoinen savu. Tietysti tulpat pitää olla kunnossa.

bluevan
28.09.2009, 21:40
Äsken mittasin kylmästä koneesta ni hehkuille tuli 24.8V eli sama mitä akuista lähtee ja tasan 17sekunttii. No huomisaamuna tilaileen uusia tulppia.
Ja voihan tuota jälkihehkua antaa avaimestakin varovasti.

Jani E
29.09.2009, 08:42
onkos tässä kans sellanen rakenne ku esim tojossa että noissa pitkään hehkutettavissa tulpissa on jälkihehku ittessään? siis massaa niin paljo että hehkuu hetken vie starttauksen jälkeen! ja pikahehkuihin joku 5sek tulee sitte releellä vie jälkihehkua?

bluevan
01.10.2009, 21:34
Hehkutulpat ei peih´jooni oo vielä tullu mut kyselin männänrenkaita ja kaikki myy eioota.

Olisko jollain antaa vinkkiä mistä sd33 koneeseen löytäis kun motonettikin näyttää nollaa.

patroltd
02.10.2009, 21:18
Ei mistään suomesta alle 430,- itse tilasin tuolta www.noordeman.com.au oli hyvä palvelu vaikka huonolla englannilla maileja lähettelin. Tuli kaikki osat oikeita ja hiukan eri hintaan kuin suomesta. Tietysti valtio rosvoaa tullit+alvit yms mutta silti tulee halvemmaksi varsinkin jos enemmän ostaa.

bluevan
04.10.2009, 09:46
Nyt uudet lucasin hehkut mut ei mitään auttanu. Pitää kysellä jos lähistöltä löytäis puristusmittarin dieselille. Josko se sit vaan on väljistyny :(

Männänrenkaita saa aikaisintaan kolmen viikon päästä tehdastilauksena.

mikkoimp
04.10.2009, 22:08
äkkiähän sen mittarin tekee rikkinäisestä hehkusta itselle niin ei tarvi etsiskellä aina, jostain vain joku 0-30bar mittari ja vähän letkua..

eikös se nyt rengastettu ole? vai koska tuo ylhäällä kerrottu remppa on tehty?

Bj Andy
04.10.2009, 23:15
Anteeksi taas ilonpilaus mutta mikä tässä nyt on se vika,ja millon se alkoi? Eli kauan olet kyseisen kamppeen omistanut?

Etukammio koneen ominaisuuksiin kuuluu se että lähtee huonosti kylmänä käyntiin,ja savuttaa jonkin aikaa.
Ja varsinkin kun ulkoilman lämpötila menee alle 10 asteen niin savua alkaa tulla useimmiten riittävästi.

Ja se johtuu siitä että ilma joutuu puristumaan pienen reijän kautta sinne etukammioon,ja että suuttimet on mallia "tappi" eli suihku kuvio on jokseenkin "kapea" ja lisäksi suihkutuspaine on matala eli juuri tuo reilu 100 bar(Esim.Bj 110 bar),ja jos kyseesä on vielä tehdas turbokone niin puristussuhde saattaa olla jotain 17:1 luokkaa,eli aikas matala.

Jos haluaa päästä ko.ilmiöstä eroon niin kone pitäisi lämmittää ennen käynnistystä,eli joko lohkolämppäri,tai webasto(eberi,artic)tms.

Ja taas ne perusasiat eli öljyn vaihto ajallaan,hehkut kuntoon,ehjä termari ym.

Syöttöpumpun vaihdolla ei ole juurikaan merkitystä koska ruiskutus paine riippuu suuttimista,eli miten ne on säädetty.Tosin isommalla pumpulla saisi lisää tehoa jos vaan ilma riittää.

Pahoittelen jos nyt tuli taas kerrottua asioita jotka kaikki jo tiesi/puhuttua soopaa...mutta nyky koneisiin tottuneille joutuu usein selittelemään( esim Bj:n kylmäsavua ihmetelleille) mistä ko. ilmiö johtuu.
Se dieseli nyt vaan syttyy hitaammin kuin nyky (1500 bar) commonrail suoraruisku koneissa.

Ja nissanin koneistahan ei meikäläisellä ole mitään kokemusta joten kaikki edellä mainittu on ihan yleistä pohdintaa...

bluevan
05.10.2009, 08:11
No joo en ajatellut taas loppuun asti. Hehkutulpastahan tuon adapterin saa tehtyä.
Mietin vaan et mistä löytäis huonon suutinrungon adapteriaihioksi.

Tuo rengastus on tehty keväällä ja kesäkuumalla toimi suhtkoht ok.
Nyt kylmien kelien kanssa ongelmat saapuivat.
Kone on alunperin ilman ahdinta ollut ja viimetalvena -20 astetta eikä silloinkaan savuttanut nuin paljoo mitä nyt +10.
Ja suurin murhe on se että se ei käy kaikilla ensimmäiseen minuuttiin vaan röpeltää ihan kuin olisi ilmaa muttei yhdessäkään letkussa ilmaa kulje. (kirkkaat letkut)

Olkkukin lauantaina kyllä näki ja kuuli :D Tai siis ei vissiin nähnyt savulta mitään.

Siksi epäilen että syöttöpumpussa olisi jotain rikki.

Ja tosiaan on ollut noita kammiokoneita (vw) perheessä viimeiset 20vuotta ja niillä tullut leikittyä joten tiedän että ei sellainen ihan savuttamati käynnisty kylmästä.Nykyään tdi niin saa pakkasestakin käymään! Mutta liika on liikaa. Pitääpä ottaa viteoo ehtoommalla.

Tosin nyt muutamia kertoja uusilla hehkuilla kokeillut niin starttauksen jälkeen mielestäni käy noin 2-3sekuntia hienosti ja sitten alkaa vasta pätkimään. Tämä saattaisi viitata väljään koneeseen.

Olkku
05.10.2009, 10:06
Juu voin kyseisen kylmäkäynnistyksen nähneenä (ja KYLLÄ tiedän että kuinka paljon savua tulee vanhasta kylmästä diesel-moottorista, itte kun olen kans jonnii verran pelannut noitten kanssa, varsinkin traktoreiden kanssa) sanoa että ei tuo toimi lähellekkään kunnolla.

Savua oli maailma täys (niinku olis ollu -15pakkasta) ja kone röpötti aivan kuten polttoaine loppuis maks viiden sekunnin sisällä...

Eniten ihmetyttää se, että kone ei suostu ottamaan kunnolla kierroksia, kierrokset maks. 1000 vaikka oli lappu melkein lattiassa.
Ja ulkolämpötila oli noin +8.

patroltd
05.10.2009, 20:43
Sammuuko avaimesta, eli toimiiko se sammuttimen moottori, eikös se ohjaa pakkosyöttöä? Onko kuumalla moottorilla tehot tallella? Ja edelleen se jälkihehku, pyydä vaikka kaveria pitämään johtoa suoraan akulta hehkuille ainakin puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen. Olen edelleen sitä mieltä että paten oma hehkusysteemi on perseestä.

Rekisteröimätön
05.10.2009, 21:19
Jaa jälkiasennusturbo? ehkä sitä kannattais kattella
toisenkin kerran ennen pumpun purkua. Saattaa
sekin tehdä jotain tolle pumpun säädölle ym.

bluevan
05.10.2009, 21:33
Koneen oma sammutin käytössä kyllä ollut kokoajan.
Voihan tuo ratsunin oma hehkusysteemi olla perseestä mutta on se viimeiset puolitoista vuotta lähtenyt kivuttomasti käyntiin jopa -25 pakkasesta ilman lohkista.

Eikä auta jälkihehkutus kun sitä avaimesta antaa. Tuo ahdinpaketti on pultattu siihen kesällä eikä lämpinä huomaa mitään tehovajeita. Tai eihän tuossa mitään voimaa oo ikuna ollukkaan mutta parempi kuin ilman paineita. ;)
Kone jaksaa kyllä hyvin vetää 2tonnin kärryä maantiellä. 80kmh ja 0.4 paineita tasakaasulla.


Jaa jälkiasennusturbo? ehkä sitä kannattais kattella
toisenkin kerran ennen pumpun purkua. Saattaa
sekin tehdä jotain tolle pumpun säädölle ym.
Ahtimen ei pitäis kyllä vaikuttaa käyntiinlähtöön eikä tyhjäkäyntiin.

Bj Andy
06.10.2009, 06:11
No sitten...

Voisiko olla mäntä halki,venttiili palanut,kansi halki,tms...

Menee jo kalliisiin vikoihin mutta...

Ja vielä että olikos tuossa se paine ero säätöinen syöttöpumppu,kuten Hj 60,ja Bj 40/42...

Tosin jos siellä on kalvossa reikä niin pyrkii lähinnä ryntäämään koko ajan,ja savuaa kyllä tyhjäkäynnillä.

Entäs ajoitukset? nokka,ja pumppu oisiko ne voineet liikkua?

bluevan
06.10.2009, 08:09
Painetta ei tee jäähdyttimeen ylimääräisiä eikä normiajossa nosta lämpöjä.
Suossa hapetettaessa nostaa kyllä lämpöjä mutta se todennäköisesti johtuu huonosta viskosta ja tunnelista.

Ja säädin toimii paine-erolla sekä kalvo uusittu.
Kokeiltu myös syötön ennakkoa muutella mutta ei vaikuta käynnistymiseen.

Jakopää on rattailla joten ei pitäis nokan ajoitus ihan noinvain muuttua.

Kartse1
06.10.2009, 11:21
Suutinputkien pumpun puoleisessa päässä pitäisi olla jonkinlaiset takaiskuventtiilit,
jotka ainakin kulahtaneena päästävät suutinputkessa olevan paineen heilahtelemaan, jolloin ainakin kylmäkäynnistys kärsii.

Omassta -88 turbossa oli vähän samankaltaiset käynnistysongelmat, ainoastaan savu oli harmahtavaa.
Käyntiinlähdön ja 30sek. röpöttämisen jälkeen kävi ihan kunnolla ja vetojakin löytyi ihan riittävästi.

Ajoin leiman loppuun ja pistin koneen osiksi, tarkoituksena kasata siitä kunnostettu turbokone tuohon -82 pätkään.
Kannesta löytyi kahden viimeisen sylinterin kohdalta pitkät halkeamat keskeltä palotilaa
ja lisäksi kahden muun sylinterin pakoventtiilien seetirenkaat olivat poikki.
Tässä koneessa oli selkeästi vikaa sylintereissä, kannessa ja venttiilien seetirenkaissa.

Vaikka edellinen turakkipaja oli tehnyt täydellisen koneremontin, niin silti sieltä puuttui yhdestä männästä ylimmäisestä renkaasta yli 2cm:n pätkä kokonaan,
lisäksi kampiakselin päittäislaakeri oli jäänyt puoliksi litistyksiin ja parista männän jäähdytys -öljyruiskusuuttimesta puuttui ne pienet putkenpätkät kokonaan.
Osia ei löytynyt öljypohjasta, eikä jäteöljynkään seasta... :D

Kannattaa opetella käyttämään ohivuotomittaria. Ei ole kovin paha rakentaa itsekään.
Osat maksaa muutaman kympin ja uudet tehdastekoset taitaa olla yli parisataa.
Itselle tein tuollaisen jo muutamia vuosia sitten, mutta googlen avulla löytyy ohjeita ihan kuvien kanssa.
Mittaus antaa paremman käsityksen koneen ja venttiilien kunnosta, kuin pelkkä puristuspainemittaus.
Lisäksi voi mittaustilanteessa kuunnella mahd. venttiilivuotoja imu/pakosarjaan, poreilua syylärissä,...

Tuo puristusmittarikin pitäisi olla sellainen venttiilillä varustettu, jotta se viisari jäisi sinne paikalleen, eikä sahaisi edestakaisin kokoaikaa.

bluevan
06.10.2009, 11:45
Öö oliks tuossa kannessa irtonaiset seetirenkaat? Muisti pätkäs ny.

Meni opossumi ilmanputsariin tos mosan kanssa ja teen kokonaan toisen koneen.

Toinen kiuas lattialla jo levällään ja laakerit ja tiivisteet tilattu.

Männänrenkaat koko suomen maasta loppu ja nyt kyselyitä lähetetty tollarin ja taalan kauppoihin.

Otin aamulla käynnistysvideon ja kunhan mutis saa sen suntuubiin niin linkitän.

http://www.youtube.com/watch?v=ketRj_u7o5o&feature=channel
Tuostakin hyvin kuulee että pari sekuntia käy hyvin ja sit rupee prötäämään. Lämpötila oli +8.

Kartse1
06.10.2009, 12:00
On niissä kansissa vaihdettavat seetirenkaat.

bluevan
09.10.2009, 19:45
On niissä kansissa vaihdettavat seetirenkaat.

Juu niinhän. Niissä ei ollu vaan irtonaisii venttiiliohjurei. Mietin et joku juttu niis oli.

bluevan
09.10.2009, 19:54
Ja edelleen se jälkihehku, pyydä vaikka kaveria pitämään johtoa suoraan akulta hehkuille ainakin puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen.

Mitenkä hehkutulpat kestää tollasia puolenminuutin jälkihehkuja 24,+ volttii.
Onko kukaan ikuna kokeillu?

patroltd
09.10.2009, 21:27
Varmaan kylmä naftasumu/ilmanvirta jäähdyttää hehkutulppaa. Ei mulla ainakaan ole palanu hehkuja vaikka pidän aina reilun jälkihehkun.

Kartse1
11.10.2009, 20:24
Tuo syöttöpumppuhan laittaa automaattisesti pakkosyötön päälle ja ottaa sen pois koneen lämmettyä riittävästi.
Eli kone tarvii enemmän ainetta kylmänä.

Tuollainen prötääminen tulee polttoaineen saannin ongelmista/ilmavaivoista. Eikai vaan se sähköinen siirtopumppu ole liian tehoton/suodatin jo tukossa?

bluevan
11.10.2009, 20:35
Ahaa. Nuo pitää sitten huomenissa tarkistaa/vaihtaa.

patroltd
11.10.2009, 21:58
Äkkiseltään tuntuis että polttoainetta tarvitaan eniten kovassa vedossa/kierroksilla. Joten jos tehot on tallella niin...

Kartse1
11.10.2009, 22:25
Aika yleinen vaiva on myös tuo tankin huohotuksen tukkeentuminen.
Eli tankkiin ei tule ilmaa sitämukaa kun kone sitä horii.

Yön aikana tankki jäähtyy ja neste menee enemmän "kasaan", jolloin tankkiin syntyy vielä enemmän alipainetta.
(Esim. Säiliöautoihinhan tankataan jäähdytettyä polttoainetta, että sitä saadaan mahtumaan enemmän kyytiin).

Tuo on helppo todeta, kun ottaa ensimmäiseksi varovaisesti tankin korkin pois ja kuuntelee tuleeko suhausta.
Jos tankki suhahtaa, niin huohotus ei toimi normaalisti ja käynnistystilanteessa polttoaineen siirtopumppu joutuu koville.

bluevan
13.10.2009, 21:32
PA-suodatin uusittu ja otettu käyttöön mekaaninen pa-pumppu.
Ei vaikutusta käynnistymiseen.
Ja kaiken lisäks kaksviikkoo vanhoista lucasin hehkuista kolme tuli tiensä päähän aamulla :(


Sellaisen nyt huomasin jotta askelmoottori ei käänny missään vaiheessa pakkosyön puolelle.
Kokeilin kahtakin eri moottoria ja molemmat ajavat pakkosyöttökohdasta ohi?
Testattu myös toisella lämpötila-anturilla.
Pittää huomenna irroittaa moottorin vipu ja kokeilla kytkeä pakkosyöttö käsin päälle ja käynnistellä onko vaikutusta.
Toisaalta koneet mistä tuo askelmoottori irroitettu ei pakkosyöttökään voi päälle mennä. ??

Rolpatti
13.10.2009, 21:52
mulla ei ole ihan yhtä paha mutta melkein.. minuutin verran röpöttää ja kohii sitten savutus loppuu...
Kun laitoin imusarjan hehkun toimintaan niin vähän parani. Sammutin on pois käytöstä eli ei pakkosyöttöä, vanha hehkujärjestelmä ei jälkihehkua...

mikkoimp
13.10.2009, 23:34
no tuo video kyllä selvensi asiaa paljon.
aivan ilma vaivalta vaikuttaa.
onko pumpun tulossa ja paluussa läpinäkyvä letku? jos ei niin laita ja katso meneekö ilmaa. voisin veikata että menee.

bluevan
05.11.2009, 10:55
Ei toimi ei.
-Toinen alakerta rengastettu/laakeroitu,syöttöpumppu vaihdettu jälleen ja eri suuttimetkin.
-Polttoineen tulo ja paluu kirkkaasta letkusta eikä näy liikkuvan kuplan kuplaa ilmoja.
-Nyt naftaa liikuttaa fasetin sähköinen ja koneen oma mekaaninen yhteisvoimin joten luulis sen ainakin ruokaa saavan kun kaksi pumppua peräkkäin.
-Uudet berulaiset hehkut
-Kansi ja imu/pakosarja enää kokeilematta. :)

Tuo versio käy kyllä paljon nätimmin ja lämpimänä toimii ihan hyvin myös.

Tuli mieleen jotta kun kansi keväällä oli koneistajalla niin seetirenkaista ja varsinkin venttiileistä oli jouduttu hiomaan melko paljon pois kun olivat kuopalla niin paljonkohan vaikutti palotilan kokoon.
Siis voiko merkittävästi suurentua.
Venttiilit olivat koneistuksen jäljiltä oikein reilusti kannolla joten lautaset noussut ehkä parikin milliä.
Kaikkea sitä kaaliin juolahtaa kun pipoa pyöritellyt.

bluevan
12.11.2009, 14:01
-Tarkoitus seuraavaksi kokeilla tehdä 12v jälkihehkutus josko se auttais.
-Onko missään tullut vastaan säädettävää aikarelettä? Esim 1-5min säädöllä.
-Meinasin kokeilla seuraavanlaista kytköstä.
Ensin ihan normihehku (virrat päälle) ja startin herätteestä heräte releelle (jos aikarele löytyy) joka ohjaa 12voltin relettä hehkuille.
Alkuperäinen hehkuhan katkaisee virrat heti kun starttaa niin silloin ei pitäisi tulla 24voltin syöttöä sinne 12voltin puolelle tai sitten varmuudeksi laittaa diodin (mitenköhän ison vaatii?)

Tuo olisi tietysti helpompi tehdä ihan erillisellä palauttavalla katkaisialla mutta voi ahdistus tulla kun roikkuu katkaisijassa parikin minuuttia pakkaskelissä ja kintaat tuvassa.

Miten iso virta kulkee hehkun syötössä? 20ampeerii vaiko enempi?

Kartse1
12.11.2009, 20:02
Itelle rakensin ihan nappihehkun tuon normaalin hehkun rinnalle.
Ongelmana on startti, joka ei aina räppää päälle, ennenkuin kolmannella starttauksella.
Hehkutus tosiaan katkeaa starttauksen yhteydessä ja jos startti ei nappaa heti kiinni,
niin hehkut ehtii jäähtyä ennen seuraavaa yritystä.

Eli hehkutan normaalisti sen 20sek, sitten painan käsihehkun nappia ja alan starttaamaan.
Kone käynnistyy viimeistään kolmannella yrityksellä kun startti nappaa kiinni.
Pidän nappia pohjassa vielä n. 10 sek, kunnes kone käy nätisti.

Tämä systeemi kelpaa minulle ja tuo startti menee vaihtoon, kunhan saan huollettua tuon turbollisen,
alennusvaihteella varustetun startin & isomman laturin, niin vaihdan ne sit samalla kertaa.

bluevan
16.11.2009, 10:07
Jotain saatu viimein aikaiseksi.
Tarkistutin nuo suuttimet vielä mynädieselissä ja edelleen ovat ok.

Viikolla tuota jälkihehkua testailin ja 12v ei vaikuttanut käymiseen mitenkään.
24v kun antoi minuutin jälkihehkuna ehkä pieni vaikutus.

Suuttimien ollessa irti testailin uudestaan jotta sai testattua kaikkien toiminnan omin silmin.

Suuttimet paikoilleen ja samalla juolahti mieleen että säädän lisää ennakkoa.
Pumppu löysälle ja toooodella reilusti kääntöä.
Putket kiinni ja starttia.

Selkeä parannus vaikka oli putkissa ilmaa.
Tänään aamulla testiä ja jesh sehän toimii.
Savutus huomattavasti pienempää ja 24v jälkihehkua n. 5sek niin savu kutakuinkin loppuu.
Eikä röpötä vaan ottaa nätisti kierroksia.

Nyt täytyy hieman vielä pienentää ennakkoa kun "kiroilee" aika reilusti kylmänä tuo kone.
Haettava sellainen keskiarvo kiroilun ja käynnistyvyyden väliltä.

Ihmetyttää vaan miksi tehtaan ennakkomerkeistä joutuu kääntämään reilusti yli 10mm enempi ennakkoa niistä pumpun ja kotelon viivoista katottuna. (ja on ne jakomerkit rattaissa kohdillaan).

tiipe
16.11.2009, 10:19
pumpussa kulumaa ajan saatossa tullutta melkein kaikissa samaa ongelmaa jossain enempi hyvä että alkaa toimimaan käy ajamassa testi lenkkiä kuormitat vaikka 3 jos käy kilisemaan niin ennakoa säätämään itsellä on just rajalla ettei kilistä kun 40km/h nelosella lyö läpän lattiaan .

Kartse1
16.11.2009, 10:37
Sellaistakin vaivaa on todettu vuosien varrella er automerkkien osalta,
että ne tehtaan laittamat ajoitusmerkit (jotka on jo valussa määritelty),
eivät olekaan oikealla paikallaan... :D

Ne kenties ovat tehtaan määrittelemällä paikalla, mutta eivät ole Oikealla paikalla
moottorin oikean toiminnan kannalta katsottuna. Lisäksi koneistuksessa viimeistään saattaa
lipsahtaa se kiilaura vähän sivuun ja taas on ajoitus pielessä.

Eli jos koneesta meinaa kutitella enemmän tehoa, niin se pitäisi säätää uusiin arvoihin.
Tähän tietysti sisältyy se, että tarkistetaan jakopään oikea ajoitus paikalleen.
Ilman säädettäviä hammaspyöriä pitää tyytyä siihen +/- puolen hampaan heittoon.

Esim. VW:n 2.4 TD koneissa ei ole useinkaan ajoitusmerkkejä jakopäässä tai vauhtipyörällä.

Hyvä keino on ottaa 1. pytyn suutin irti ja kaataa sinne dieseliä kunnes pinta näkyy,
(tietysti mäntä pitää ensin pyöräyttää suunnilleen yläasentoon), ja sitten hiljalleen pyöritellä
konetta ja hakee sen nestepinnan ylin taso. Siitä löytyi yläkuolokohta. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus.
Sit pitää hakea venttiilikoneisto kohdalleen: Koppa irti ja hiljaksn pyörittää konetta edestakaisin,
jotta näkee koska 6. sylinterin venttiilit saksaa. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus.

Pumpun ajoituksen suhteen joka kone on oma yksilönsä ja oikea ennakko löytyy kokeilemalla.
Jos noi muut ajoitusmerkit olivat kohdallaan, niin loppu on hienosäätöä.

Tietysti hiipii mieleen, että sun pumpuissa on jo kilometrit tulleet täyteen... ;)

bluevan
16.11.2009, 10:55
Kyselin mynädieselistä tuota pumpun tarkistusajoa testipenkissä ja totes että ihan turhaan,ei niitä loppuun saa ajettua :) Kehoitti laittamaan ennakkoa 23astetta.(vakio20)

Koneen ollessa levällään tarkistin että siivapyörän ykk merkki on paikoillaan.
Tarttis hakee lainaan hanhenkaula ja opetella sen käyttö uudelleen kun joskus -92 viimeks
käyttäny sellast kapistusta. Jos siis jaksaa enää.
Vietetty vapaa-aikaa tuolla paten konehuoneessa riittävästi joten taidan ottaa muutaman pekkasen sieltä.

Nyt enshätään kuitenkin säätöä/testiä tiipen ohjeen mukaan.

Kiitokset kaikille neuvonantajille.
Toivottavasti topikista on hyötyä muillekin.

Kartse1
16.11.2009, 11:07
Kyllä ne pumput menee aikas nopeastikin piloille, jos vaan vesi on päässyt tekemään syöpymiään...

Jakajapumput on muuten kyllä kestäviä, mutta noi ulkoiset tekijät nopeuttavat kulumista.

Itsellä kanssa patti otsassa autonlaittojen suhteen, kun aina tulee märkää niskaan.
Sisällä on mukava viettää pekkasia ja opiskella itsekin toisten ongelmien ratkaisuja & löytää uusia vinkkejä,
niin ei Aina tarvii itse hakea sitä vikaa/ratkaisua pitemmän kaavan mukaan... :D

bluevan
17.11.2009, 06:00
Nyt ajoitus säädetty niin että lämpimänä ei kilistä vastaan isolla eikä pienelläkään hapella.
Aamun kylmäkäynnistys hieman huononi mutta n.10sekuntia avaimesta jälkihehkua niin
savutus loppuu eikä röpötä. :)
Kylmä kone ehkä hieman "kiroilee" mutta saapi olla noin.