View Full Version : Mitsu pajeron rakentelua
La tuskaa
15.09.2009, 07:47
Juu nivan tilalle tuli sitten tollainen 87v mitsu ostetttua. Ei ollu ostaessa kuuleria mutta nyt se jo on paikoillaa. Auto on tarkoitus pitää tiellä ajettavana pelinä millä nyt voi poiketa mettän puoleenkin aina tarpeen vaatiessa.
Pientä korotusta pitää tehä ja ajan saatossa laittaa mutiaset alle. Nyt on 255 kitkat ja niillä ajetaan kunnes on rahaa rankaisiin.
Taakse pitäis melkein uudet jouset laittaa mutta jos nyt jatkais riipukkeita ja laittais yhen lehden vain lisää.
Kylki putket tulee ku on niin nätti peltinen pirssi että harmittaan alkais jos ottais puu kontaktia niin vähän suojaa laittaa.
Kuvan laitan ku jaksan ottaa sellaisen.
Vinssi pitäis kanssa saaha laitettua.
Olisko muuten kellään mitsun mekaanista vakio vinssiä tahi sitten tojon mekaanista vinssiä joutilaana. Voisin halvalla ostaa sellaisen.
La tuskaa
17.09.2009, 19:31
No niin nyt on jonkin moinen kuva. Kalvotin lasit tänään. ja kaikkea pientä muutakin tullut tässä viime aikoina tehtyä. Lähinnä huoltoa ja sit sen kuulerin laitoin.
La tuskaa
20.09.2009, 11:21
No niin nyt olis sitten pitemmän riipukkeet takana. Huomenna jos jaksais keulaa ruuvata vielä korkeammalle. Joku päivä alkaa tutkiin mitä vaatii korin korotus.
Mites paksua kamaa noi riiput on? Kestääkö varmasti?
La tuskaa
21.09.2009, 07:06
No ne on 5mm lattaa että jospa ne kestäis. Ja eiköhän tuon huomaa jos ei kestä :)
Ja on siinä kuitenkin hitsattuna se keski tuki joka vaikuttaa ihan vitusti. Olis se aika vetelä ajaa jos ei sitä olis laittanut.
itse tein kanss keskituen heti eka koeajon jälkeen..vaikka mull aoli korojouset ja ei noin pitkiä riippuja..
auto veti puolelta toiselle ym kun kiihdytti ja hölläsi.. kannaattaa kaikki noi takapuslat vaihtaa ei ole kalliita,ja kato että U-pultit ei ole löysät,mulla oli toinen puoli pallerossa löystyny,ja katkesi kun siihen koski joten piti tehä uudet se vaikutti paljon siihen ajoon kanss
Rekisteröimätön
21.09.2009, 18:11
Ei tule tuollaiset rimpulat kestämään,Tekisit samantien kunnolliset
La tuskaa
22.09.2009, 10:02
Ei tule tuollaiset rimpulat kestämään,Tekisit samantien kunnolliset
No Keeroppa toki miksei kestä. On tollaiset ruukannut kestää ja onhan ne tuplasti jämerämmät ku orkkikset. ja jos ei kestä niin sitten tehdään paremmat. Minkälaiset ne sitten pitäis olla??
Puslat on ihan paskat että tottahan toki mää ne vaihdan ei vain sunnuntai aamuna sattunut mistään löytyyn uusia.
Ei tule tuollaiset rimpulat kestämään,Tekisit samantien kunnolliset
jos tämä tuntematon herra sitten laittas vaikk kuvaa millaset ns kunnolliset pitää olla! ja kestävyys riippuu varmaan hyvin pitkälti käytöstä.. itse jatkoin 6cm orkkis riippuja vaan+25x25mm putki siin keskell tukena..
eikä ne mihinkää menny mitä niillä kujasi..
La tuskaa
23.09.2009, 09:52
Niin tuo käyttö tarkoitus on aika hyvä pointti. Toi auto on mulla ihan normi käyttis auto. Ei mikään maasto hirmu vaikka vähän ominaisuuksia oon yrittänyt parantaa koti konstein. En mää tuolla lähe kovin pahaan maastoon edes yrittään. Ainakaan noilla renkailla ja ilman vinssiä.
mun entinen pallero eteni ihan kiitettävästi 33x13.5 mudzilloilla +koroilla metässä
kuvia profiilissa siitä pallerosta
La tuskaa
24.09.2009, 07:20
mun entinen pallero eteni ihan kiitettävästi 33x13.5 mudzilloilla +koroilla metässä
kuvia profiilissa siitä pallerosta
Paljon oli kulutus noilla renkailla. Miettinyt tässä että joko 31 tai 33 kumit laitan mut en kovin leveitä haluais kuitenkaan. Ku pääsääntöisesti tolla ajetaan tiellä ja isot kumit aina kuluttaa enemmän.
Kylkiputkia siinä eilen aloin väsään. Vielä ku kiinnikkeet rakentais niin sais maalata ja heittää paikoilleen.
Komeet tulee ku 70mm putkesta tulee :)
En ole yllä mainittu herra tuntematon, mutta ippe911 vanhasta galleriasta löytyi h**vetin hyvä esimerkkikuva varmasti tukevasta ratkaisusta.
http://static.petrisimolin.com/gallery/index.php?action=viewimage&image=Ippe911-Pajeron+kiikut.jpg&lite=1
Käytössähän sen näkee miten kestää, jos tuntuu antavan periksi niin voihan noihin hitsaa pari pätkää lattaa lisää nykyisten viereen, silleen I-palkkimaisesti.
Onko pulttien ympärillä jotkut holkit että pystyy kiristämään "yheks klöntiks", eli tukevaksi myös päistä?
ps. Pajeron rakentelua on kiva seurata, paa lisää kuvia aina kun on kuvattavaa:)
Paljon oli kulutus noilla renkailla. Miettinyt tässä että joko 31 tai 33 kumit laitan mut en kovin leveitä haluais kuitenkaan. Ku pääsääntöisesti tolla ajetaan tiellä ja isot kumit aina kuluttaa enemmän.
Kylkiputkia siinä eilen aloin väsään. Vielä ku kiinnikkeet rakentais niin sais maalata ja heittää paikoilleen.
Komeet tulee ku 70mm putkesta tulee :)
ei se kulutus hirveesti noussu mun mielest.. oli siinä 10paikkeil seka ajoa missä pientä metsää...
33x12.5 bfg mudterrainit on ihan sopivat jos ajaa enemmän tiellä,mudzillat ei ollu niin mukavat ja piti meteliä..
Onko pulttien ympärillä jotkut holkit että pystyy kiristämään "yheks klöntiks", eli tukevaksi myös päistä?
Ainakin alkujaan on puslissa on holkit. Saman tapaiset ehkä vähän hintelämmät väliaikaiset:) riiput joita jopa jatkoin että löysi oikean pituuden pysyviin kesti mulla pajerossa reilu vuoden päivät eikä ne sittenkään pettänyt vaan tuli moottoririkko.
Kuva riipuista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=489&pictureid=6040
Melko pelottavan näköiset riiput mutta tosiaan kesti. Ainut ongelma oli pitkillä riipuilla se kun peruutti tai muuten liukui metsässä takaperin ja riippu osui kiveen tms. niin jouset ketuiks aina.
Vilkutin
25.09.2009, 06:19
Kaverin pitkä pajero korotettiin aikoinaan, auto oli vm.90 tai jotain sinnepäin... 3" korotus meni nätisti, perinteiset tuulitunnelin silpomiset, letkujen ja putkien kanssa ei ollu suurempia harmeja. Vaihekepin reikiä joutu vähän sorvaan isommaksi.
sitten etupään sauvoja tiukalle, ja 35" alle. Takana tais olla jotkut tuoreemmat pakat... ettei orkinaalit ollu. Kesti muuten metsäajoa pajero uskomattoman hyvin, epäilin raakasti vetonivelien kestävyyttä.
tuskin heikkoa riippujen kestävyydessä, mutta enemmän joustas ilman väli palikkaa niin että jousi pääsisi enemmän kiertymään.
mutta käyttötarkoitus määrittelee aikapaljon rakentamista :D
La tuskaa
25.09.2009, 07:10
tuskin heikkoa riippujen kestävyydessä, mutta enemmän joustas ilman väli palikkaa niin että jousi pääsisi enemmän kiertymään.
mutta käyttötarkoitus määrittelee aikapaljon rakentamista :D
Joo onhan se ihan helvetin paska tiellä ajaa ilman sitä välipalikkaa. Lenuaa perä ravin ja keski viivan väliä :)
Joo kuvia tulee lisää het ku saa otettua. Tuossa eilen kylkiputkia aloin vääntään. Aika miehekkäät tulee :) Jos sais tänään maalaus kuntoon ja mahdollisesti maalattuakin. Ehtis tälle vapaalle heittää vielä paikoilleenkin :)
Kiitoksia kommenteista vaan kaikille.
Kappas, toikin finlandia on vielä hengissä.. Jotenkin tuntuu tutulta toi rekkari, ettei olis serkun faijan vanha työjuhta? Jos on ollu 90 -luvulla vihdissä niin sama auto.
La tuskaa
26.09.2009, 07:22
Jaa a en osaa sanoa et missä on silloin ollut. Viimeiset n.100tkm ollu naisen käytössä ja itelle tuli vanhalta auto jopparilta alajärveltä.
Hyvin on pidetty tota autoa ku ei ole juurikaan laho.
Niin asiaan.Tullu niitä kylkiputkia rakennettua ja olis nyt maalauksessa sit seuraavaksi. Illalla vedin pohjat et pääsee tänään vetään värin pintaa.
Putkethan on tehty 70*3mm rst putkesta. Eli ei ole rosteria mutta ruostuu helvetin huonosti. Noikin ollu ulkona sateessa pari vuotta eikä vielä pistettä näy. No en jaksanut alkaa puikolla tekeen niin pitää maali vetää pintaan. Ja muutenkin tohon passaa mustat paremmin ku rosteriset ku joutus karja raudankin tekeen siti kokonaan uusiksi ja sitä en jaksa alkaa muokkaan.
La tuskaa
26.09.2009, 20:51
No niin nyt olis kylkiputket valmiit. Tai jos jaksaa niin pientä säätöä korkeuden kanssa ku helma ja runko ei mee näemmä ihan samassa linjassa.
Vinssi pitäis kanssa saaha laitettua.
Olisko muuten kellään mitsun mekaanista vakio vinssiä tahi sitten tojon mekaanista vinssiä joutilaana. Voisin halvalla ostaa sellaisen.
Tuollaisen pistin myyntiin, ku ei tule enää mulle käyttöä koskaan. Enkä viitsi muuttaa takaisin toyotaan sopivaksi, ostan sit toisen jos laitan läjään joskus vinssin.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64170
La tuskaa
11.10.2009, 18:09
Eteen aloin jo vähän puskuria hahmotteleen. Sama materiaali ku kylkiputkissa.
Tulee kaks tollaista putkee päällekkäin ja ylempään sit 60cm hahlo vinssiä ajatellen. Ja nautarauta tulee noihin putkiin suoraan kiinni.
La tuskaa
05.11.2009, 08:16
No niin puskuri olis maalausta vaille valmis. Tuli siinä ajatus katkos että olis pitänyt tehdä hymynaama mallinen mutta eiköhän se mene nyt noinkin.
Joustoja kävin vähä kokeileen niin ei toi kyllä jousta yhtään mihinkään ku nivaan vertaa :D
La tuskaa
24.04.2010, 07:14
Vähän päivittää tätäkin.
Elikkäs renkaat on tulossa vihdoin ja viimein.
Kesän päälle ottaa kaarista ruosteet kiinni ku vielä pääsee ilman hitsauksia.
Talveksi tuli tehtyä puskulevy keulalle ja sitä käyttämään laitoin 1300kg vetävän mökiä vinssin ku sellainen sattui hyllyssä olemaan. No se vinssi on mut pelastanut jo muutaman kerran ku pallero on jäänyt kannon/kiven nokkaan keikkumaan. Ei uskois mutta niin se vain on aina irronnut :D
La tuskaa
02.05.2010, 07:39
Kyllä se vain niin on että renkaat tekee auton. Vaikka noi nyt ei ole ku 31" mutta silti.
Näyttäs vanteet sopivan alle mukavasti. Hieno homma.
La tuskaa
03.05.2010, 08:15
Juu ihan on perfekto homma. Ja suoratkin ne oli. Oli kyllä kivuttomat rengas kaupat. Kiitosta vain :D
La tuskaa
03.05.2010, 08:18
Noh pitihän sitä käydä jo vähän testaan renkaitten kestävyyttä ja ei ainakaan vielä puhjennut. Metsätyömaalla kävin jälkiä polkeen ja pikku kantoja kaataan. Vähän kivikkoista ravia tuli ajettua ja pikkasen oli sitä kivaa ruskeaa mutaa jolla voi auton aina sotkea.
La tuskaa
03.05.2010, 12:02
Nyt o hyvä ajella mettästä puita pois. Kelit mitä parhaat ja fiilikset korkealla. Mitä ny pikku apurilla pientä natinaa havaiitavissa joskus. :)
La tuskaa
16.07.2010, 07:52
Mitsu myin ja mitäs sitten tilalle. No kait se pitää suikkeli jostain löytää. Osaaks joku kertoa vitaran korottamisen niksit ja konstit. Mitkä jouset ja mitkä iskarit sinne kannattaa laittaa että nousee????