Kirjaudu sisään

View Full Version : JEgoNEER Jeep Wagoneer -77 360 V8 + TH400 + Discon jakis.


Sivua : 1 [2]

Racingrabbit
14.08.2013, 17:27
Mulla on sellainen muistikuva että Wagoneerissä ja Rangessa olisi ollut sama kardaanin pulttijako?...vai olikohan se samankokoiset ristikot?...
"pjtk" varmaan muistaa miten ne kardaanit oli soviteltu siinä D44 akseleilla päivitetyssä Rangessa?

Kardaanin pulttijaothan on samat kaikissa Rangeissa/Disco ykkösissä.Ja jos tuossa jakolaatikossa on uudemman (DiscoII) jaolla oleva isompi etukardaanin "flange",niin multa löytyy yksi pienempi,jossa on sama jako kuin takakardaanin lähdössä.

pjtk
15.08.2013, 07:57
Mulla on sellainen muistikuva että Wagoneerissä ja Rangessa olisi ollut sama kardaanin pulttijako?...vai olikohan se samankokoiset ristikot?...
"pjtk" varmaan muistaa miten ne kardaanit oli soviteltu siinä D44 akseleilla päivitetyssä Rangessa?

Olikohan ristikoissa joku millin kympän/sadasosan heitto pituudessa ja kupin halkaisia sama. Ei pystyny rullamitalla eroa mittaan, tönäri on liian tarkka maasturihommissa.:D Tuon olemattoman pituuseron muistaakseni pysty kompensoimaan ristikon lukkorenkailla.
Fyysisesti kardaanien liuku osat on just eikä melkein samaa kokoa. No ehkä pituudessa oli heittoa.
Pitipä oikeen tutkia vanhoja kuvia.

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/pjtk-DSCN1673.jpg

Tuossa kuvassa punainen osa jeepistä ja vaihdelaatikkoon menevä osa Roveria. Jopa tuo liukuosan päälle tuleva suoja "mutteri" oli samalla kierteellä. Pelkkää Roveriakin voi kardaanissa käyttää, kun vaan jättää ristikolta sen vetolaippa osuuden pois.

ImacInnes
15.08.2013, 16:15
Käväsin tänään Karaasissa ja ostin kardaanin josta saan laippat.
Samalla tilasin puuttuvat tulpat joita löytyikin lopulta kolme kappaletta.

Löytyipä tuossa samalla sähköliitin joka on kuulemma nopeusmittaria varten. Saiskohan siitä toimimaan jonkun tarvike sähkö mittarin?
Discon stefa on liian väljä TH 400 akselin ympärille joten tarvii käydä stefa kaupassa kyselemässä mittojen mukaan tai sorvata sopivan tiukka holkki täytteeksi.

t. Ismo ämmä

Racingrabbit
15.08.2013, 19:25
Eikös tuossa laatikossa ole nopeusmittarin vaijerin paikka käsijarrukilven ja lootan välissä?

ImacInnes
15.08.2013, 19:35
Ei, kun se on käsijarru vaijjeri!
t. Ismo Ämmä

Eikös tuossa laatikossa ole nopeusmittarin vaijerin paikka käsijarrukilven ja lootan välissä?

ImacInnes
19.08.2013, 08:27
Tästä se lähtee, osien hankinalla.

Discon jakoloota, Jeepin mutkallinen takajordaani ja discon etukardaani josta saan laippalähdöt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=136565

Jeepin TH 400 akseli käykin suoraan Discon jakolootan pooreihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=136567

Vaan näitä ei voi vaihtaa päikseen, eri poorit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=136566

t. Iamo Ämmä

samppas
20.08.2013, 21:30
Disco 2:ssa on vielä isommalla jaolla oleva laippa edessä. Saattais
käydä jeepin kardaani suoraan siihen. Mulla on jossain D2 tuplakardaani jos haluat tutkia sopivuuksia.

Tuommoinen kannattanee laittaa sinne jakikseen kun se on vielä irti.


http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=138

ImacInnes
20.08.2013, 21:57
Kyl me kateltiin jotta nuo kävis kyllä.
Mitäs sais tän jakolootan räjäytyskuvan niin näkis mihinkä tuollanen HD ristokko pitäis vaihtaa?

t. Ismo Ämmä

Disco 2:ssa on vielä isommalla jaolla oleva laippa edessä. Saattais
käydä jeepin kardaani suoraan siihen. Mulla on jossain D2 tuplakardaani jos haluat tutkia sopivuuksia.

Tuommoinen kannattanee laittaa sinne jakikseen kun se on vielä irti.


http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=138

samppas
20.08.2013, 22:08
http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

ImacInnes
20.08.2013, 22:19
http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

KIITOKSIA!
En kyllä ensisilmäyksellä löytänyt paikka tuolle?
t. Ismo Ämmä

samppas
20.09.2013, 22:06
Tästä se lähtee, osien hankinalla.

Discon jakoloota, Jeepin mutkallinen takajordaani ja discon etukardaani josta saan laippalähdöt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=136565

Jeepin TH 400 akseli käykin suoraan Discon jakolootan pooreihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=136567

Vaan näitä ei voi vaihtaa päikseen, eri poorit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=136566

t. Iamo Ämmä


Kuinka pitkä väli jää jeepin adapterin ja jakolaatikon väliin jos laitat akselin "hollille" jakolaatikkoon.

ImacInnes
21.09.2013, 13:41
Kuinka pitkä väli jää jeepin adapterin ja jakolaatikon väliin jos laitat akselin "hollille" jakolaatikkoon.

Ei pysty tarkkaa sanomaan enen kuin pudottaa vanhan jakolootan pois ja laittaa tuon akselille asti. Mutta n. 10 ja 15 sentin välistä arvelisin. Tehään täyte pala kahdesta 8 mm laipasta joiden väliin hitsuutellaan sopiva putki.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
21.11.2013, 00:24
Hirvee hinku maastoon ajamaan joten piti sitä ruveta näkertämään sovitetta TH400 ja Discon jakolootan väliin.

10mm latasta tein laipat ja varastosta löytneestä c palkin pätkästä tehdään sopivanmittanen putki väliin.

Laipat alkutyöstetty ja alla C-palkkin pätkä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=142268

TH 400, laipat ja Discon jakoloota. Väli on jotakuin tommonen, ei ehkä oo ihan pohjassa kun on tuossa huono asento. Tarvii vielä kehitellä tupla stefat tuohon väliin jotta öljyt ei sekotu keskenään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=142270

t. Ismo Ämmä

veijon-esso
21.11.2013, 15:43
Mitenkäs tuommoinen laatikoiden naittaminen keskitetään oikeaoppisesti ja onko se kuinka mittatarkkaa hommaa?

ImacInnes
21.11.2013, 18:22
Ei se mitään rakettitiedettä oo.
Näyttää nuo olevan kiinnitetty tehtaan jäljiltäkin jotta toisessa laipassa on reijjät ja toisessa kierteet ja kun ruuvit on löysällä niin pystyy pari milliiä heiluttelee, että ei se ihan millin päälle oo vissiin. Tietty jos stefa on kovasti akselista sivussa niin kuluuhan se sieltä reunalta nopeammin missä makaa ja toiselta voipi öjyt herkemmin vuotaa.

Näillä mennään ja katellaan sit jos tlee jotain onkelmia.
Hidasta vaan on kun ei saa töissä enään niin vapaasti harrastaa.
t. Ismo Ämmä

Mitenkäs tuommoinen laatikoiden naittaminen keskitetään oikeaoppisesti ja onko se kuinka mittatarkkaa hommaa?

samppas
21.11.2013, 18:32
Lt230:ssä on pieni keskitys putki joka tulee yhteen ruuvinreijistä.
Quadratrac: issä keskitys taisi olla adapterin laakerista.

Kuinka pitkä tuosta adapterista tulee?

ImacInnes
21.11.2013, 18:59
Lt230:ssä on pieni keskitys putki joka tulee yhteen ruuvinreijistä.
Quadratrac: issä keskitys taisi olla adapterin laakerista.

Kuinka pitkä tuosta adapterista tulee?

Tosta sovitteesta tulle n. 40-80mm pitkä. Pystyy mittaille vasta kun saa Q-T jakolootan pois ja pääsee sovittelee tota Discon jakolootaa.

t. Ismo Ämmä

Late_
21.11.2013, 19:32
Oliko joku erityinen syy ettei töissä saa enää harrastaa kunnolla?

Ite oon töissä ropaillut niillä ehdoilla että työkalut ei häviä, paikat ei ole sotkuisemmat kuin ennen minua, muiden omia ei ropata suuremmin ja ettei aamulla ole risaa autoa nosturilla kymmenisen vuotta ja kertaakaan ei sanomista ainakaan mulle asti ole kuulunut. Jotain hyvää näissä köyhän miehen työpaikoissakin :)

ImacInnes
21.11.2013, 22:52
Oliko joku erityinen syy ettei töissä saa enää harrastaa kunnolla?

Ite oon töissä ropaillut niillä ehdoilla että työkalut ei häviä, paikat ei ole sotkuisemmat kuin ennen minua, muiden omia ei ropata suuremmin ja ettei aamulla ole risaa autoa nosturilla kymmenisen vuotta ja kertaakaan ei sanomista ainakaan mulle asti ole kuulunut. Jotain hyvää näissä köyhän miehen työpaikoissakin :)

RAHA!
Työpaikka on Ammattikoulu ja rahasta on jatkuvasti pula ja nyt säästetään jo sillä jotta ei saa kun yhtenä iltana viikossa harrastaa. Sähköä ei kulu kun ei valot pala.
t. Imso Ämmä

OnOff
22.11.2013, 07:10
No just. Onkohan niitä kuluja nyt laskettu ihan oikein. Ehdotapa että voit kyllä itse hyvittää niiden valojen/sähkölaitteiden aiheuttaman osuuden. Ei varmaan montaa euroa ole. Mitään muuta kuluahan tuosta iltaharrastamisesta ei taida sitten tullakaan...

Nikuzai
22.11.2013, 10:22
No just. Onkohan niitä kuluja nyt laskettu ihan oikein. Ehdotapa että voit kyllä itse hyvittää niiden valojen/sähkölaitteiden aiheuttaman osuuden. Ei varmaan montaa euroa ole. Mitään muuta kuluahan tuosta iltaharrastamisesta ei taida sitten tullakaan...


Äkikseltään huomaamattomat materiaali kulut on kuulemma huomattavan suuret.

Joskus keskustelua seurasin missä oli juttua niin hallin/firman omistaja sitten osallistui keskusteluun ja kirjanpidon paperit oli scannannut näkyville niin porukka ite rupes ehdottelemaan, et josko he maksaisi ja vahtii tarkemmin ettei firman materiaaleja tulis käytettyä, oli nimittäin useita satasia mitä kuluja meni et porukka sai ropata autojaan
Se on herkässä, et mä vähän hitsaan ja kolme kiloa mikki lankaa on jo autoon palanut ja toinen puoli vielä tekemättä


Mutta tämä ei liity mitenkään ImacInnes;iin vaan yleisesti

Mikki
27.11.2013, 14:33
Äkikseltään huomaamattomat materiaali kulut on kuulemma huomattavan suuret.
Kyllä ne on aika mittavat:

Korjaamon "yleistarvikkeet" olivat ns. vapaassa käytössä, joten viikolla ostettiin puutteet täyteen ~2000€ lasku sulakkeista, pattereista, öljyistä, pultit, klemmarit, nipparit, deodorantit ym. muut pikkukamat. Olivat loppu AINA maanantaina???? Jopa kaasuttimen puhdistusaine oli loppu vaikka talossa ainoa kaasari/bensavehje on trimmeri ja ruohonleikkuri. Niin ja tavaraa kului myös yhtä paljon talvella....:rolleyes::rolleyes:

No kaappeihin lukot ja muut tavarat varastoon, sekä öljypumpuista hanat kiinni.

Tavarahyllyt tyhjenee nyt n. 1-2kk aikavälillä ja patterit VANHENEVAT hyllyyn kun kaikilla on ladattavat fikkarit ja työvalot...

Esittipä eräs kuljettajistamme asiaa myös työsuojeluvaltuuteetulle, kun hän ei voi enään kuulemma pestä auton tuulilasia, kun ei spray-vaahtoa ole saatavissa korjaamolta. Kyllä sitä saa, mutta 6:00-22:00 välisenä aikana arkisin.... Mutta ei ole hakenut, edelleen 6pack avamattomana hyllyssä!

Sorry vaan oftopic, mutta kyllä tuo asia vaikuttaa aikalailla yrityksessä...

P.S. ja tavaraa menee niin vähän nykyään, jottei Wurstin kaveri enään edes vaivaidu käymään!:D:D

ImacInnes
27.11.2013, 15:11
Avasin tuonne Chit-Chat osastolle. Joten sinne viestit asian tiimoilta jatkossa.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
27.11.2013, 17:51
Onkos kellään ehdottaa miten nuo laipat saatais kohdistettua hyvin?

Osat on seuraavat.
Laipat ja väliin tarvii vissiin sorvata umpiteräksestä putki jonka sisäreikä tulee stefojen mukaan.

Hmm. Näinkö?

1. Laipat kiinni lootiin ja nythän voisi porata kohdistus tapeille reijjän laippoihin ja kolot lootiin.
2. Jakolootan sovitus paikalleen jotta saadaan mitattua putken pituus.
3. Jakoloota pois kun sen asento on merkitty putkeen ja nyt putken näkee keskittää automaatin akselille stefojen kera ja eikun hitsihepillä laippaan kiinni.
4. Jakolootta mekinnän mukaan paikalleen ja hitsihepeillä kiinni.
6. Jakoloota pois.
7. Sovite pois ja eikun isolla virralla laipat sorvattuun keski putkeen kiinni.
8.Tarvittaessa voi hitsuutella viellä lisä vahvikkeita putken ja laippojen väliin.

Loputhan onkin sitten enään sipistelyä.

t. Ismo Ämmä

Nikuzai
27.11.2013, 18:45
Onkos kellään ehdottaa miten nuo laipat saatais kohdistettua hyvin?

Osat on seuraavat.
Laipat ja väliin tarvii vissiin sorvata umpiteräksestä putki jonka sisäreikä tulee stefojen mukaan.

Hmm. Näinkö?

1. Laipat kiinni lootiin ja nythän voisi porata kohdistus tapeille reijjän laippoihin ja kolot lootiin.
2. Jakolootan sovitus paikalleen jotta saadaan mitattua putken pituus.
3. Jakoloota pois kun sen asento on merkitty putkeen ja nyt putken näkee keskittää automaatin akselille stefojen kera ja eikun hitsihepillä laippaan kiinni.
4. Jakolootta mekinnän mukaan paikalleen ja hitsihepeillä kiinni.
6. Jakoloota pois.
7. Sovite pois ja eikun isolla virralla laipat sorvattuun keski putkeen kiinni.
8.Tarvittaessa voi hitsuutella viellä lisä vahvikkeita putken ja laippojen väliin.

Loputhan onkin sitten enään sipistelyä.

t. Ismo Ämmä


Kohta 7 sorvaa tarkkaan mittaan vasta ison virran jälkeen niin osuu mittoihin varmemmin.

Mikki
27.11.2013, 22:07
Avasin tuonne Chit-Chat osastolle.
En lue, enkä käytä, joten siellä o ja pysyy, edelleen pahoitteluni BS:n suoltamisesta...

Joten asiaan:
Hmm. Näinkö?

1. Laipat kiinni lootiin ja nythän voisi porata kohdistus tapeille reijjän laippoihin ja kolot lootiin.
2. Jakolootan sovitus paikalleen jotta saadaan mitattua putken pituus.
3. Jakoloota pois kun sen asento on merkitty putkeen ja nyt putken näkee keskittää automaatin akselille stefojen kera ja eikun hitsihepillä laippaan kiinni.
4. Jakolootta mekinnän mukaan paikalleen ja hitsihepeillä kiinni.
5. Lattaraudalla 3-4 sivua hizhep kiinnityksellä kasaan (oliko tää kohta tarkotuksella tyhjä?)
6. Jakoloota pois.
7. Sovite pois ja eikun isolla virralla laipat sorvattuun keski putkeen kiinni.
8.Tarvittaessa voi hitsuutella viellä lisä vahvikkeita putken ja laippojen väliin.
Eli nuo latat tukemaan "kehikoksi" hitsauksen ajaksi??? estäisi ainakin vetämisen ja tarvittaessa myös jälkilämmitys saumalle vois poistaa tuon sauman jännityksen....

En muista metallurgeista tiiä, mutta itse tekisin näin.:rolleyes::rolleyes:

Arska
27.11.2013, 22:32
Onkos kellään ehdottaa miten nuo laipat saatais kohdistettua hyvin?

Osat on seuraavat.
Laipat ja väliin tarvii vissiin sorvata umpiteräksestä putki jonka sisäreikä tulee stefojen mukaan.

Hmm. Näinkö?

1. Laipat kiinni lootiin ja nythän voisi porata kohdistus tapeille reijjän laippoihin ja kolot lootiin.
2. Jakolootan sovitus paikalleen jotta saadaan mitattua putken pituus.
3. Jakoloota pois kun sen asento on merkitty putkeen ja nyt putken näkee keskittää automaatin akselille stefojen kera ja eikun hitsihepillä laippaan kiinni.
4. Jakolootta mekinnän mukaan paikalleen ja hitsihepeillä kiinni.
6. Jakoloota pois.
7. Sovite pois ja eikun isolla virralla laipat sorvattuun keski putkeen kiinni.
8.Tarvittaessa voi hitsuutella viellä lisä vahvikkeita putken ja laippojen väliin.

Loputhan onkin sitten enään sipistelyä.

t. Ismo Ämmä

Väliholkki kannattaa sorvata ainesputkesta siten, että toinen pää on käypäinen vaihteiston takalaakerin reikään ja toinen pää jakiksen etulaakerin reikään ja sisälle paikat stefoille. Laippojen keskireijät kun isontaa vielä väliholkin ulkohalkaisijan kokoiseksi, niin on helpompi kohdistaa nekin.
Sitten vaan laipat kiinni lootiin, holkki väliin ja romut nippuun ja laipat hepeillä kiinni. Lopuksi välikalikka irti ja saumat kiinni sekä jokinlaiset tuet laippojen väliin ja viimeiseksi sorvissa laipat suoraksi.

ImacInnes
26.12.2013, 23:00
No nyt on enklannista tilattu tollanen http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=138 HD ristikko tonne Discon jakolootan sisään ja puuttuvat tulpat saatu Karaasista.

t. Ismo Ämmä

young n dum
27.12.2013, 00:07
jok se Jeeppi on lyhennetty? :D

ImacInnes
27.12.2013, 00:35
jok se Jeeppi on lyhennetty? :D

Joo ei! Eihän täällänen etelän vetelä juur mitään saa aikaseks!!!;)
Ko pitäs se saada ens edes jotenki kulkee taas.
Ja töissäkin vaikeuttivat harrastamista.
Ai niin, tulihan siihen kyllä asennettua 104 A uusi laturi.
Ja pitäis se kuljetus autokin saada ensin leimattua ja...ja.....
t. Ismo Ämmä

ImacInnes
05.01.2014, 00:03
No ny on palikka tullu Enklannista ja tarvis suorittaa sen asentaminen vaan en tunnul öytävän noista manuaalilinkeistä oikeata räjäytys kuvaa? Tietääkö joku mikä se noista on? Tulostelisin paperille niin olis mukvampi ruveta jakolootaa purkaa.
t. Ismo Ämmä


No nyt on enklannista tilattu tollanen http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=138 HD ristikko tonne Discon jakolootan sisään ja puuttuvat tulpat saatu Karaasista.

t. Ismo Ämmä

p0hamala
05.01.2014, 08:16
vaikka tuosta http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/LT230_Transfer_Box.pdf

T/P

Racingrabbit
05.01.2014, 08:25
Tuossa vastaava parempilaatuisena kopiona: http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/LT230T_Transfer_Box_Overhaul_Manual.pdf
Kumpikaan ei vaan tainnut olla tuohon uudempaan sähköisellä nopeusmittarilla olevaan,mutta vastaavat kyllä pääosin.

ImacInnes
05.01.2014, 12:45
Kiitoksia.
Näillä jo luulis pärjäävän.
t. Ismo Ämmä

ImacInnes
09.01.2014, 00:05
No nyt on Discon jakoloota valmiina purkuun ja vahvemman ristikon asentamiseen.
Karaasista hankitut proput ja linkeistä tulostetut räjäytyskuvat apuna.

Näillä mennään
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146548

Tonne se piiroksen osoittamaan paikkaan pitäisi saada tuo jäykkä ristikko.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146549

Käsijarrurummun irroittaminen vahvisti jakolootan käyttämättömyyden, kaikki uutta ja puhdasta.
Kannataisikohan tuohon jarrurumpuun tehdä muutama reikä pesua varten kun se muta velli se kummin täyttää?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146550

Tässä sitä on kotitalliin muun ohelle vähän iltapuhdetta.
t. Ismo Ämmä

Mikki
10.01.2014, 02:09
Poraa sitten samalla reikä, josta pääset tiukkaamaan noi kässärin kilven pultit samalla. Tuppaavat löystymään, ja niihin käsiksi pääsy on aina niin mukavaa hommaa...

ImacInnes
10.01.2014, 08:53
Poraa sitten samalla reikä, josta pääset tiukkaamaan noi kässärin kilven pultit samalla. Tuppaavat löystymään, ja niihin käsiksi pääsy on aina niin mukavaa hommaa...

Totta, tuopa ei tullut mieleen.
Taidan tehdä kolme vähän isompaa reikää sivuun joista voipi pestä ja kiristää noita kilven pultteja tarvittaessa. Keveneekin samalla;)

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
10.01.2014, 23:38
Menin talliin vaan vähän tutkimaan tuota jakolootaa ja irottelin monta turhaa osaakin, vaan tulihan nähtyä nekin. Eipä aikaakaan akseli jossa perä on olikin jo pöydällä. Piti vasta huomen tuo vaihtaa vaan eihän siinä kulunut kuin tunti.

Jarrurummun pesureijjät piiretty ja oikealla myös levitys sisäänpäin jotta pystyy jarrukilven pultteja kiristelemään. Eikä tarvi edes noin isosti ottaa sisäänpäin vaan jatkovarren varren verran riittää, nyt on piiretty hylsyn koon mukaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146634

Vähän vaan piti alustaa huomista vaihtotyötä niin hetken päästä olikin jo jakolootan perä akseleineen pöydällä.
Sisuskalut herätti luottamusta jotta kestäisi JEgoNEERin siirtelyä maastossa ja paukkumatta.;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146632

Laakeri piti vetää pois pulttejen tieltä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146635

Perä levällään ja vasemassa vielä vaihdettavat tapit paikoillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146636

Uusi ristikko paikallaan ja vanhat tapit vasemalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146637

Homma tyssäs nyt tähän kun tallillani ei ole mitään mihin saisin tuon kiinni pulttejen momenttiin vetämisen ajaksi, vedetään sitten töissä ensiviikolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146638

Tuosta olisi löytynyt momentitkin numero 35.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146639

No sehän kävi helppommin kuin odotin? Välillä hyvä niinkin päin.
Nyt huilimaan.

t. Ismo Ämmä

temmi_hoo
11.01.2014, 14:50
No sehän kävi helppommin kuin odotin? Välillä hyvä niinkin päin.



Älä saamari meinaa, että britit olis jotenkin Jeeppiä apinoidessaan menny ja parantanu keksintöjä? Kivahan se on huomata asiat putkeenjuokseviksi ja sekin on kivaa tässä sivusta nähdä, että näitä britonkien osia voi ympätä Jeeppeihin, eli tulevaisuuden haave Willys farmarista jollain saatavissaolevilla osilla voi pysyä hengissä...

ImacInnes
11.01.2014, 15:16
Älä saamari meinaa, että britit olis jotenkin Jeeppiä apinoidessaan menny ja parantanu keksintöjä? Kivahan se on huomata asiat putkeenjuokseviksi ja sekin on kivaa tässä sivusta nähdä, että näitä britonkien osia voi ympätä Jeeppeihin, eli tulevaisuuden haave Willys farmarista jollain saatavissaolevilla osilla voi pysyä hengissä...

Eihä tässä ole vasta kuin tarvike osia asennettu britti jokolootaa. Seuraavassa vaiheessa tarvii varmaan jumpata hieman enemmän, vaan senkin toteutus on jo suuniteltu aika pitkälle.

Vai Willys Wagonia tekis mieli.
No tossa olis etullinen sellanen.
http://www.tori.fi/uusimaa/Willys_Station_Wagon_4_73S_4__4WD__3881379.htm?ca= 18&w=3
Ei kun kaupoille temmi hoo!

t. Ismo Ämmä

4x4_88
11.01.2014, 16:50
Vai Willys Wagonia tekis mieli.
No tossa olis etullinen sellanen.
http://www.tori.fi/uusimaa/Willys_Station_Wagon_4_73S_4__4WD__3881379.htm?ca= 18&w=3
Ei kun kaupoille temmi hoo!
ä
Toihan on SeppoHovin Willys ToySan ;)

ImacInnes
11.01.2014, 17:19
Toihan on SeppoHovin Willys ToySan ;)

Jaa, eli on jääny edelliseltä omistajata sitten ilmoitus postamatta?
t. Ismo Ämmä

tapsa4x4
11.01.2014, 17:59
Jaa, eli on jääny edelliseltä omistajata sitten ilmoitus postamatta?
t. Ismo Ämmä

Joo tori.fi palvelussa ilmeisesti sellainen vika että kun ilmoitus vanhenee niin ei aina poistukkaan vaikka pitäis,parhaillaan yli puol vuotta vanhoja ilmoja löytyyy palvelusta vaikka romut on jo myyty.

temmi_hoo
11.01.2014, 19:03
Vai Willys Wagonia tekis mieli.
No tossa olis etullinen sellanen.



Katellaan nyt ensin taloa vähän lähemmäs asuinkestävää kuntoa ja toi XJ rotkale ajoon ni sitten vois olla mahkujakin pitkäaikasen Rojeksin perustamiselle eli hommata semmonen Willys. Mennee siis muutama vuosi ennenkun voi paskarrella sopivan puoliviileän tallintapasen, jottei hieno Willysi lahoa tammen alla.

ImacInnes
12.01.2014, 14:04
Kertokaapas tyhmälle jotta mintenkäs tuo nyt parani ja vahveni kun kahden irto ristikko tapin tilalle tuli tollanen kiinteä ristikko?

Irto ristikko tapit vasemalla ja kiinteä jo paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146637

Eli kiinteä on siis tollanen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=146549

Kiitos valaistuksesta jo nin etukäteen, joku tietää kuitenkin.

Tarvii muuten avat kaikki tiivistetyt pinnat auki kun näyttää siltä jotta kaikkia on availtu kouluksen takia ja näin ei väleissä ole mitään tiivistävää ja näyttää kaikki putitkin olevan vähän löysässä juurikin samasta johtuen.
t. Ismo Ämmä

Nikuzai
12.01.2014, 14:31
Villi veikkaus, mut tiukassa rääkissä ratas lie haluaa kääntyä akseliinsa nähden pitkittäin ja tossa kiinteässä ristikossa on enemmän rautaa kuin tossa ohennetussa tikussa

ImacInnes
12.01.2014, 14:50
Joo niin se varmaan on ja tässä kohtaa ei varmaan oo haittaa raudasta, on vaan noihin suoriin tikkuihin nähden kovin monimutkainen tuo ristikko?

No onkos Disco miähillä moinen kohta vakiotikuilla ikinään hajonnut?

t. Ismo Ämmä

Racingrabbit
12.01.2014, 15:08
Joo niin se varmaan on ja tässä kohtaa ei varmaan oo haittaa raudasta, on vaan noihin suoriin ikkuihin nähden kovin monimutkainen.

No onkos Disco miähillä moinen kohta vakiotikuilla ikinään hajonnut?

t. Ismo Ämmä

En ole kyllä kuullut yhtään että LT230 jakolaatikosta olisi noita mennyt.
Nuo pikkurattaitten takana olevat laakerihelat kyllä sieltä häviää ajan saatossa ja tekee välystä diffi auki ajaessa.

Tuohon LT230 jakolaatikkonhan saa "part time" kittiä,eli voi ajella takavedolla.
Silloin kyllä taitaa koko takapään voima mennä tuon lukitun tasauspyörästön läpi,ja siinä vaiheessa voi kyllä ilmetä kestävyysongelmia.

ImacInnes
12.01.2014, 16:00
Ok. No näillä mennään ja ei tuo varmaan tuolla 50,- ristikolla ainakaan huonontunut, ehkä?
t. Ismo Ämmä

En ole kyllä kuullut yhtään että LT230 jakolaatikosta olisi noita mennyt.
Nuo pikkurattaitten takana olevat laakerihelat kyllä sieltä häviää ajan saatossa ja tekee välystä diffi auki ajaessa.

Tuohon LT230 jakolaatikkonhan saa "part time" kittiä,eli voi ajella takavedolla.
Silloin kyllä taitaa koko takapään voima mennä tuon lukitun tasauspyörästön läpi,ja siinä vaiheessa voi kyllä ilmetä kestävyysongelmia.

samppas
12.01.2014, 20:54
Kyllä tuo tasauspyörästö on Lt230:n heikko kohta. Tältäkin palstalta löytyy asiasta pulinaa. Lukko pitäisi olla kytkettynä pahoissa paikoissa.

VOLIATTI
23.01.2014, 22:44
yks vika on se että loppuu tolla jakiksen keskimmäisellä akselilla öljy, laakerit leikkaa kiinni, ei varmaan haitaa jos saa vähän enemmän öljyä sisään kun ylärajalle, näin meillä ainakin on toiminu ennen kun hajoaa/hajosi :D

ImacInnes
29.01.2014, 18:40
Mitenkäs se öljy sieltä keski akselita pääsee loppumaan?
Tarvii varmaan vähän tutkailla sillä silmällä.

No nyt on jakoloota taas nipussa vaan tarvii se vielä avata kun ei hidas/ nopea alue viipu oikein meinaa liikkua hyvin?

Tässä alla rummussa pesureijjät. Tarvis ehkä sinkkipellistä laput päälle tehdä jotta ei reijjät toimi täyttö reikinä peruttaessa mudassa?
Pääsee hyvin nyt jarrukilven pultitkin tarvittaessa tiukkaamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=148200

t. Ismo Ämmä

landy
29.01.2014, 18:47
Ei kyllä ole koskaan ollut ongelmia tuon käsijarrun kanssa. Taitaa nyt syödä mutaa ihan eritavalla. Muista, että kyseessä on seisontajarru. Jarru kytketään kun auto seisoo paikallaan. Muuten lähtee juurimultineen pyörimään kardaanin ympärillä.

Taitaa olla myös tasapainotus pielessä. Rumpu on alunperin tasapainotettu.

ImacInnes
29.01.2014, 19:35
Joo.
Teenkin kannet reikien päälle.
Tasapainon pieni heitto ei haitanne näissä nopeuksissa missä JEgoNEERiä liikutetaan. Kuvasahan näkyykin ruosteinen tasapainoitus poraus.
Jos osoittautuu toimimattomaksi niin ainahan voipi ostaa uuden rummun tai peräti muutta levyjarruksi koko hoidon?

Ootkos Antti muta reissun jälkeen avannut omastasi tuota ja katsonnut kuinka siellä rummun sisällä muta pesii vai pesiikö ollenkaan?
Kevälläkö sun peli ja jakoloota nähdään taas Kulmassakin?

Näillä mennään ja niinhän se on tehtävä kun itestä tuntuu hyvältä. ;)
Päässä on jo kuva adapteristä Discon jakolootan ja TH 400 askin väliin. Tarvii joku päivä piirrellä oikein 1/1 piirustukset siitä jotta tulis kaikki huomioitua.
t. Ismo Ämmä

Ei kyllä ole koskaan ollut ongelmia tuon käsijarrun kanssa. Taitaa nyt syödä mutaa ihan eritavalla. Muista, että kyseessä on seisontajarru. Jarru kytketään kun auto seisoo paikallaan. Muuten lähtee juurimultineen pyörimään kardaanin ympärillä.

Taitaa olla myös tasapainotus pielessä. Rumpu on alunperin tasapainotettu.

ImacInnes
15.04.2014, 21:13
Käsiini kulkeutui Rellun Sport jakkarat ja lievän kuppi muodon ja leveytenä ansiosta niitä tulee JEgoNEERiin mukavammat jakkarat!

Sivuturvatyynyt halusin pois ja samalla kun selkänojan verhoilu oli irti piti tehdä jotain Rellu sanalle.

Laatikostani löytyikin sopivat FSJ Jeepin hihamerkit jotka ompelin Rellu sanan päälle ja samalla yliviivasin ompeleella sivuissa olevat airback sanat merkiksi siitä että niitä ei enään ole.

Hyvät ja mukavat tuli. Sopivan leveätki safarointiin eivätkä liian kuppimaiset jotta pystyy helposti kulkemaan sisään ja ulos.

ja niitä kuvia sitten.

Sivu backi poistettu ja pehmustettu laudan kappale menossa täytteeksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=153780

Hyvin sopi paikalleen kun vähän muotoili.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=153781

Pehmustekin sopii edellen paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=153782

Jeeppi Rellun päälle ja hyvä tulee. Jeep merkki ei olis ihan päälle ommmeltuna peittänyt kokonaan vanhaa ja halusin vähän kikkailla.
Ei ollu ihan helppoa nita jäykkiä verhoiluja koti koneella ommella. Oikealla airback sana yliviivattu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=153783

Valmis Jeep Sport jakkara.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=153784

JEEP SPORT!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=153785

Että sellasta sipistelyä tällä kertaa.
t. Ismo Ämmä

ImacInnes
21.09.2015, 23:47
Saihan sitten vihdoinkin mitattua piirettyä millimetripaperille adapterin ja kohdistus holkit TH 400 automaatin ja Discon jakolaatikon väliin.

Laipat mulla jo onkin ja kuvassa näkyy lootien välissä tyhjää johon se sovite pitäisi tehdä. Nythän tuonne tulee kaksi adapteria peräkkäin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=142270

Nyt tarvis jostain löytää materiaalit adpterin runkoa ja kohdistusholkkeja varten.

Runkoon tarvis mustaa pyörötankoa 32mm tai hieman yli jonka halkaisija pitäisi olla 120-130 mm.
tai
Lattarautaa jonka paksuus on vähintää 32 mm ja sitä tarvis sellasen n.130x130 palasen.
Jompaan kumpaan sorvataan akselille reikä ja stefoille upotukset.

Laipat tulee ensin hitsillä kiinni adapterin runkoon ja sitten uppopulteilla kehältä lisäksi.

Stefojen tilalle pitää sorvata adapterin hitsauksen ajaksi saman kokoiset holkit jotta saadaan stefat akselin keskelle.

Holkkeihin riittäisi n.50mm pätkä 70mm halkaisijan omaavaa pyörötankoa joihin sovataan akselin kokoinen keskireikä ja ulkomitat stefojen mukaan.

Mistähän pääkaupunkiseudulta vois materiaalia kysellä.
Taidan käydä tattarisuolla Terästarvikkeesta kysellä.

Saa suositella yrityksiä jossa nuo pikku sorvaushommat onnistuisi.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
25.09.2015, 16:26
No niin nyt on materiaalit kasassa adapteria varten ja kun tuttu sorvari tulee ensiviikolla lomilta töihin niin saadaan toivottavasti kaikki sorvattuakin mittoihinsa.

Terästarvikkeen nettisivuilta oli helppo valita tarjolla olevista pyörötangosta mieleiset koot ja puhelinsoitolla tein tilauksen.
Torstaille lupasivat vaan kun kukaan ei soitellut toniin soitin perjantaina ja lätkät olivat valmiit noudettavaksi ei vaan tieto ollut kulkenut.

Pyörötangot maksoivat 46,- josta katkasut maksoivat 15,-.

Laipat, runko ja kohdistusholkkejen materiaali.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=182070

Kokonaispaksuudeksi tulee 60mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=182071

QT ja Discon jakolootat ovat täsmälleen yhtäpitkät eli 30cm jot ta kardaanista tarvinee tehdä adapterin verran lyhempi eli n. 60mm.

t. Ismo Ämmä

samppas
25.09.2015, 22:37
Huomaa että etukardaanin pitää mahtua pyörimään. Jos aijot laittaa alkuperaiseen asentoon adapterin koko pituus pitää olla kai joku 130mm riippuen kardaanista.

ImacInnes
25.09.2015, 23:21
Joo, näyttäis mahtuvan ja yhtä lähellä pyörii automaatin öljypohjan reunaa kuin alkuperäinenkin.

Kardaanit joutuu rakentamaan uusiksi kun jakolaatikon päät tulee nyt Discon malliin laippa kiinityksellä ja pituudet tehdään tarpeen mukaan.

t. Ismo Ämmä

Huomaa että etukardaanin pitää mahtua pyörimään. Jos aijot laittaa alkuperaiseen asentoon adapterin koko pituus pitää olla kai joku 130mm riippuen kardaanista.

PunisherFIN
29.09.2015, 09:28
tuli mieleen sellanen, tosin oot varmaan laskenuki jo, mut mitä tuo discon jakis kestää vääntöjä? toki Turbo Hydramatic pehmentää sitä mitä kasikoneesta ulos pukkaa, mut jos siellä on shift kittiä jne, eli loota "potkii" pykälät sisään niiku miulla ni jakis on TIUKILLA.. allekirjottaneella ei ollu välystä esm kardaanin ristikoissa ja ny takaristi on valmis, syynä se et härnäsin jotain amisbimmereitä yhtenä iltana kylillä tuol wanhalla rouwalla :D tai sitten Hän ei vaan tykkää sivuluisussa ajamisesta..

ImacInnes
29.09.2015, 10:13
Terve.
Joo, jos rahaa ja napulaa olis yllinkyllin niin löytyisihän tuonne parempiakin vaihtoehtoja, vaan tälläset palikat on ja näistä rakentamalla tehdään. Kokeillaan tätä ja aika näyttää kuinka kestää.
Olen tuolla Kulmassa seurannut Discojen etenemistä ja aikamoista rääkkiä tuntuu paikat kestävän.

Osien muutossa hävisi hankitut stefat tuohon adapteriin ja tarvii käydä toiset hakemassa ennen kuin päästään sorvaamaan.

On mulla NP 208 jakis tallissa myös vaan siinä ei käy akselit yhteen ja adapteri pitäisi myös rakentaa. Tähän palataan sitten tarvittaessa.

t. Ismo Ämmä

tuli mieleen sellanen, tosin oot varmaan laskenuki jo, mut mitä tuo discon jakis kestää vääntöjä? toki Turbo Hydramatic pehmentää sitä mitä kasikoneesta ulos pukkaa, mut jos siellä on shift kittiä jne, eli loota "potkii" pykälät sisään niiku miulla ni jakis on TIUKILLA.. allekirjottaneella ei ollu välystä esm kardaanin ristikoissa ja ny takaristi on valmis, syynä se et härnäsin jotain amisbimmereitä yhtenä iltana kylillä tuol wanhalla rouwalla :D tai sitten Hän ei vaan tykkää sivuluisussa ajamisesta..

ImacInnes
05.10.2015, 17:10
Sorvari on saapunut lomilta ja sovittiin kuunvaihteeseen sorvaus.

Ostin uudet stefat kun aikaisemmat on kadonneet?

Stefat ja niiden mukaan tehty kohdistusholkkejen piirustus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=182597

t. Ismo Ämmä

Mikki
12.10.2015, 00:47
tuli mieleen sellanen, tosin oot varmaan laskenuki jo, mut mitä tuo discon jakis kestää vääntöjä? toki Turbo Hydramatic pehmentää sitä mitä kasikoneesta ulos pukkaa, mut jos siellä on shift kittiä jne, eli loota "potkii" pykälät sisään niiku miulla ni jakis on TIUKILLA.. allekirjottaneella ei ollu välystä esm kardaanin ristikoissa ja ny takaristi on valmis, syynä se et härnäsin jotain amisbimmereitä yhtenä iltana kylillä tuol wanhalla rouwalla :D tai sitten Hän ei vaan tykkää sivuluisussa ajamisesta..
Ei pitäis olla ongelmaa...

http://www.pirate4x4.com/forum/general-4x4-discussion/1075416-buck-wild-racing-widia-build-thread.html

Vetää vähä rajumpaa "sladia"...:D:D:D:rolleyes::rolleyes:

ImacInnes
12.10.2015, 22:13
Hienoa että oikein kilpuristakin lötyy sama jakoloota.
Onhan tähän jo vaihdettu vahvempi ristikko sisään.
Q-T verrattuna tähän toivottavasti saa tarvittaessa osia jos on tarvis.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
30.12.2015, 00:56
Eilen sorvari ystävä soitti ja sovittiin jotta tänään puoleltapäiviltä tehtäisiin sorvaukset.
Aika tarkka kolmetuntia meni kahden holkin ja adapterin rungon reikien sorvauksessa.

Kohdistusholkit ja adapterin rungon reijjät sorvattu akselin ja stefojen mukaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=186838

Kohdistusholkit sopii paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=186839

Laipat tulee runkoon kiinni hitsipaloilla ja uppokantasilla kuusiokoloruuveilla.
Millähän sen raon tiivistäisi että ei suovesi jumitilanteessa raosta sisään hiljalleen ui? Normi tiiviste liima varman ajaa asian.

Huomena nostan automaatin, jaklootan talliin ja voin ruveta adapterin osia paikalleen kohdistamaan hitsausta varten.

Ai niin, enään ei minulla ole mitään osaa alkuperäiseesn Quodra-Track jakolootaan kun sain kaikki laitettua eteenpäin köntässä menemään.

t. Ismo Ämmä

veijon-esso
30.12.2015, 08:25
Laipat tulee runkoon kiinni hitsipaloilla ja uppokantasilla kuusiokoloruuveilla.
Millähän sen raon tiivistäisi että ei suovesi jumitilanteessa raosta sisään hiljalleen ui? Normi tiiviste liima varman ajaa asian.


Eiks pelkkä ympärihitsaus riittäis, mihin tarvii pultteja?

ImacInnes
30.12.2015, 12:43
Hitsata meinasin, vaan joku sitten epäili että vetelee nuo 10mm laipat kieroiksi vaan kattellaan kun saan tallissa tuota mallattua.
Pääseehän tuon hitsaamaan, ulkokehältään ja sisäpuoleltakin kokonaan ympäri.
Kunhan mallailen osat ensin kohilleen niin sittenhän sitä näkee kuinka tulee tehtyä. Heppiinhän ne tulee vedettyä aluksi kuitenkin.

t. Ismo Ämmä


Eiks pelkkä ympärihitsaus riittäis, mihin tarvii pultteja?

veijon-esso
30.12.2015, 14:56
En usko että menee kieroks, vois kysyy vaik joltai ammahitsarilta onko tekemätön paikka..

Ekaks heppiin, pintojen ja kohdistelun tarkastus, sit esilämmitystä ja vähän kerrallaan kiinni ristiin hitsailemalla ympäri asti olis mun taktiikka ihan musta-tuntuu tietotasolla.:D

ImacInnes
30.12.2015, 19:12
Näin saattaapi käydä.
t. Ismo Ämmä

En usko että menee kieroks, vois kysyy vaik joltai ammahitsarilta onko tekemätön paikka..

Ekaks heppiin, pintojen ja kohdistelun tarkastus, sit esilämmitystä ja vähän kerrallaan kiinni ristiin hitsailemalla ympäri asti olis mun taktiikka ihan musta-tuntuu tietotasolla.:D

paavojaelvis
30.12.2015, 19:28
Laipat menee palloksi ja reikä pieneksi vaikka kuinka varovasti hitsailee. Varsinkin jos on jotain laakerisovitteita, niin viimeiset lastut tarttis ottaa hitsauksen jälkeen.

ImacInnes
30.12.2015, 19:37
Ei tule onneksi laakerita tohon adapteriin vaan yksi stefa pitäis sen reikään saada sopimaan. Laippojen reijätkään ei ole tarkkoja siitä mistä hitsataan ja pystyn varmaan hitsaamaan ulkokehiä niin että laipat on pultattuna kiinni.
Katellaan.
t. Ismo Ämmä

Laipat menee palloksi ja reikä pieneksi vaikka kuinka varovasti hitsailee. Varsinkin jos on jotain laakerisovitteita, niin viimeiset lastut tarttis ottaa hitsauksen jälkeen.

veijon-esso
30.12.2015, 21:36
Kait se sit menee "palloks" mut tolleenhan moni valmis doupleri kitti rakentuu, eli laipat laatikoihin ja välibiitti siihen, sit auton alla sovitellaan mieleinen kellotus, merkataan asento ja hitsataan koko paska kasaan.

Toki hitsata voi monella tavalla, mut ikinä en oo lukenu että doublerin laipat ois hitsauksen takia menny yhtään miksikään. Ehkä ne toleranssit ei oo niin kriittiset tai jotain.

ImacInnes
01.01.2016, 21:56
Sain vihdoin osat talliin ja pääsi hieman sovittelemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=186918
Huomena katellaan sopivat pultit laipoihin ja sitten tehdään kierteitä.

Hyvältä vaikuttaa ja eiköhän tuo hitsata kasaan ja jos siltä tuntuu niin vielälisäksi pultteja?
Vähän niin kuin vyö ja henkselit??? ;) Kattoo nyt.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
03.01.2016, 23:46
No nyt on soviteltu ja kun romuista löytyi sopivaa lattarautaa niin siitähän hitsataa tukiraudat laippojen väliin niin pysyvät toivottavasti laipat paremmin suorina.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=186963

Kävin sunnutai osttoksilla ostamassa Nylockmutterita, lukko- ja alusprikkoja.
Samalla ostin uuden Skil rälläkän kun edellisestä tuli savut ulos jotta saan rautaa katkoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=186962

Huomena nostetaan jakoloota paikalleen ja merkataan hitsauskohdat jotta saadaan hiottua puhdas teräs näkyviin.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
07.01.2016, 20:20
No nyt on paketti kasassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187085

Hitsausta vailla vielä. Kun tarvis vielä tietää jotta missä asennossa tuo jakoloota on Discoissa alunprin?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187086

Ylimpänä Jeepin takakardaani johon otetaan liukupää keskimmäisestä Discon kardaanista ja alimmaisena jeepin etukardaani mihin tarvis sada jostakin Discon etukardaanin puolikas jossa tuplanivelristikko ja laippakiinitys.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187087

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
07.01.2016, 21:45
Hei Disco miähet ja naiset.

Löysin netistä kuvan jossa Discon etukardaanissa ei ole tuplaristiniveltä?
Kummottishan sen pitäis olla? Yhdellä vai kahdella ristinivelellä jakolaatikon pää?

Samalla olisin kiitollinen tiedosta jotta missä asenossa se jakoloota lepää alunperin, nyt pystyy asentoon vielä vaikuttamaan.
Onko tuo iso suorakaiteen muotonen pohjalevy vaakasuorassa vai miten?

KIITOS!

t.Ismo Ämmä

samppas
07.01.2016, 22:07
Tuplanivel discossa lienee vakiona vain disco2 mallissa. Disco 2 tuplanivel tarvitsee myös oman laippansa jakikseen.


Jakis on vakiona paljon pystymmässä kuin tuossa kuvassa. Esim googlaamalla"defender transfer case" löytynee kuvatuksia.

ImacInnes
07.01.2016, 23:37
Kiitoksia kommentista.

Hyvä, tehdään ilman tuplaristiniveltä etu kardaani ja aika näyttää kuinka kestää. Onkin sitten osat kasassa.Tuplaristiniveliset kardaanit onkin aika hinnakkaita.

Kattelin jakolootien kuvia ja on tosiaan paljon pystymmässä ja tarvii varmaan tämäkin kääntää pystymmäksi niin öljytilavuus ja asento pysyy lähes tehtaan suunnittelemana ja näin varmaan toimivuuskin paras. Tosin mitä ylemmäksi tuon kääntäisi niin sitä enemmän on mahan alla tyhjää ja öljyn täyttöön voisi tehdä uuden tulpan vaan mitenhän toimii sitten voitelu ja öljyn virtaus?

Ei sitten ole enään kuin tekemistä vaille valmis.
t. Ismo Ämmä



Tuplanivel discossa lienee vakiona vain disco2 mallissa. Disco 2 tuplanivel tarvitsee myös oman laippansa jakikseen.


Jakis on vakiona paljon pystymmässä kuin tuossa kuvassa. Esim googlaamalla"defender transfer case" löytynee kuvatuksia.

veijon-esso
08.01.2016, 08:08
Mä kääntäisin sen jakiksen niin vaateriin kuin pystyy, maavaraa tavoitellen. Rajoitteena lienee vain lattiapellit jotka on muokattavissa ja etukardaanin tilat jolle ei oiken maha mitään jos menee ahtaaks. Öljyähän sä saat sinne kyllä jostain reijästä vaikka piripintaan asti jos tarvii. Virtauksista yms teoriasta en olis huolissaan, ellet aio ajaa sillä yhellä istumalla kongoon ja takas.

Tuplanivelen tarvehan liittyy siihen millanen kulma sulla on etuperän luona. Jos se on liki suora, mut jakiksella kulmaa, tarviit tuplanivelen ainakin teoriassa.

Käytännössä jekoneerin ajomäärillä varmaankin pärjää normaalinivelillä.

Pertsi
08.01.2016, 08:28
Öljyähän sä saat sinne kyllä jostain reijästä vaikka piripintaan asti jos tarvii.

Mahtais olla kuuma aski pikku siirtymän jälkeen jos täyteen laittais:D Tiedän kyllä että toi täyteen laitto oli räkä poskella kirjotettu mutta kaikille ei ehkä selvä juttu. Mutta ehdottomasti aski niin ylös kuin on järkevää, voihan sen toosan avata ja kattoo onks siinä NP tyylinen öljyjärjestelmä, niitä askejahan (ainakin osaa) voi heittää vaikka katolleen kun tekee pieniä muutoksia.

ImacInnes
08.01.2016, 08:29
Joo, näinhän se varmaan tehdään. Tarvii käydä JEgoNEERin alla vähän mittailemassa ja katsomassa onko etukardaanin riittävästi tilaa liikkua jos lähtö on ihan ylhäällä.
Tosin mitä ylempänä on jakolootan kardaani lähtö niin sitä jyrkemmät kulmat tulee sen niveliin, vaan katellaan.

Tollasen kuvan löysin arkistoistani ja näyttäisi tuo jakoloota olevan astia öljylle jossa rattaat roiskii öljyn ympäriinsä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187099

Kaksi laipan kiinityspulttia menee öljytilaaan asti joten niistä ylemmästä pystyy öljyä lisäämään kätevästi. Mikähän on tuommosessa normi öljymäärä?

t. Ismo Ämmä

Mä kääntäisin sen jakiksen niin vaateriin kuin pystyy, maavaraa tavoitellen. Rajoitteena lienee vain lattiapellit jotka on muokattavissa ja etukardaanin tilat jolle ei oiken maha mitään jos menee ahtaaks. Öljyähän sä saat sinne kyllä jostain reijästä vaikka piripintaan asti jos tarvii. Virtauksista yms teoriasta en olis huolissaan, ellet aio ajaa sillä yhellä istumalla kongoon ja takas.

Tuplanivelen tarvehan liittyy siihen millanen kulma sulla on etuperän luona. Jos se on liki suora, mut jakiksella kulmaa, tarviit tuplanivelen ainakin teoriassa.

Käytännössä jekoneerin ajomäärillä varmaankin pärjää normaalinivelillä.

pjtk
08.01.2016, 09:07
Ootkos muuten sovitellu kuinka Discon ja Jeepin kardaanien liukuosat sopii toisiinsa? Tai miten saman kokosia noiden ristikot on? Ainakin 70 lukusen Rangen ja saman ikäsen Jeepin kardaanien liuku osat sopi toisiinsa. Samoin ristikot oli muistin mukaan samankokoset. Ite tuli asia todettua kun Jeepin akselit laitoin Raakun alle.

ImacInnes
08.01.2016, 09:13
En ole vielä tutkinut vaan asia on ollut mielessä ja menenkin tänään prässäämään tuon Discon kardaanin ristinivelet irti kun väljät ovat, niin päsen mittaamaan.
Takakardaanin pituus voisi olla käypänen jos pystyy liustaan vaihtamaan vaan etukardaanin mitta ei käy ja putki on tehtävä sopivan mittaiseksi.

t. Ismo Ämmä

Ootkos muuten sovitellu kuinka Discon ja Jeepin kardaanien liukuosat sopii toisiinsa? Tai miten saman kokosia noiden ristikot on? Ainakin 70 lukusen Rangen ja saman ikäsen Jeepin kardaanien liuku osat sopi toisiinsa. Samoin ristikot oli muistin mukaan samankokoset. Ite tuli asia todettua kun Jeepin akselit laitoin Raakun alle.

veijon-esso
08.01.2016, 12:22
Mahtais olla kuuma aski pikku siirtymän jälkeen jos täyteen laittais:D Tiedän kyllä että toi täyteen laitto oli räkä poskella kirjotettu mutta kaikille ei ehkä selvä juttu. Mutta ehdottomasti aski niin ylös kuin on järkevää, voihan sen toosan avata ja kattoo onks siinä NP tyylinen öljyjärjestelmä, niitä askejahan (ainakin osaa) voi heittää vaikka katolleen kun tekee pieniä muutoksia.

No läpällä läpällä... mut ylitäyttö ei kummempaa haittaa voi tehä kuin lisätä sun ekoauton kulutusta, onhan siinä loodassa huohotus että painetta ei muodostu. todennäköisesti loota ois viileempi kuin normimäärällä, koska jäähdytyspinta-alaa ois enempi.

Tossa laatikossahan oli jotain voiteluhaasteita vakiona, niin reilu ylitäyttö olis mun gettolääke siihen. Löytää liukaste tiensä paremmin perille kun sitä on tarpeeks!

Mä huomasin muuten sellasen että etukardaani otti kiinni sivusuunnassa pohjapanssarissa olevaan U muotoiseen aukkoon, kun ajettiin "offikrossia".. normi offissa ja kadulla ei ottanut. Etuakselin sivuliike ja kone/laatikko paketin liikkestä se kait muodostui se ongelma. No loota ja kardaanin lähtö liikkuu toivottavasti samaa tahtia, joten ainoostaan kardaanin etupään liikevarat tarvii ottaa huomioon jos kepakko näyttää menevän lähelle automaatin ööpeetä.

ImacInnes
08.01.2016, 16:22
Hei tähänhän saa parannuspalikkaa!!!

Tollasen videon löysin juutuupista.
https://www.youtube.com/watch?v=YIuWWYzNypY
Tällä saa öljytilaa suurenettua ja jäähdytysrivoilla.
Tarkoitettu "hevi offaamiseen tai trailerin vetoon"

Tolla pohjalla vakio öljytilavuus 2,3L suurenee 0,5L = 2,8litraa. Hienoa.
Pitäisköhän pistää heti tilaukseen?

t. Ismo Ämmä

Kaitsu67
08.01.2016, 17:26
Vakiotilavuus on 2,3 litraa:

Jakovaihteisto LT230 Vetopyörästö-öljy API GL-4/5 2.3

Ja tuo edellä mainittu voiteluongelma on input gear joka kuluttaa vaihteiston häntäakselin boorit. Parennettu versio ja korjaus on hankkia ristiinporattu rataspaketti.

Tässä videota asiasta

https://www.youtube.com/watch?v=7vFPc5ZSRKg

Ja tällanen palikka se on jossa on noi ristiinporaukset parantamaan voitelua:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7272&pictureid=187107

ImacInnes
08.01.2016, 19:23
Milläs kilometrimäärällä tuo kuluma rupeaa haittaamaan?
Mistän tommosia reijjällisiä saapi?
Mitäs tollanen maksaa?
Pystyisiköhän koneistamo reijjät tekemään nykyiseen?

Jeepin ja Discon kardaanien ristinivelet on saman kokoisia ja liun poorit kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187114

Takakardaanin saa helposti valmiiksi kun ei tarvi kuin laippa kiinittää Jeepin kardaanin ristinivellleen, vaan tarvii hankkia ensin kuluneen tilalle uusi nivel.
Taidan purkaa myös tuon Jeepin tuplaristinivel kardaanin ja tutkin josko sen ja Discon laippakiinnityksen saisi sopimaan toisiinsa?

t. Ismo Ämmä

Kaitsu67
08.01.2016, 20:00
Milläs kilometrimäärällä tuo kuluma rupeaa haittaamaan?
Mistän tommosia reijjällisiä saapi?
Mitäs tollanen maksaa?
Pystyisiköhän koneistamo reijjät tekemään nykyiseen?



No esim. tuolta, hinta 45 puntaa + rahti:
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diy-rebuild-kits/lt230-rebuild-kits/input-gear.html

Kyllähän se varmaan parinsadantuhannen korvilla alkaa olla kulumaa, riippuu varmaan monestakin asiasta miten paha ja millä kilsoilla (millaista ajoa, miten usein vaihdettu öljyä jne..) Sen näkee niistä booreista kun katot. Ja jos ne on kuluneet, niin eipä siihen vanhaan enää kannata alkaa reikiä porailemaan.

Jos ei ole pakettia tarvetta purkaa, niin voihan sinne turauttaa kemiallista metallia tai kemppiliimaa klappia poistamaan jos ei uutta halua laittaa :D :D :D

ImacInnes
08.01.2016, 21:03
Tämä mun Discon jakolaattikko on täysin käyttämätön joten mitään kulumaa ei vielä ole.
Eihän toi 45 puntaa paha hinta osasta ole ja senhän voi sitten vaikka vaihtaa 100tonnin huollon yhteydessä. ;)

Tästä minä tykkään kun osia saa. Quodra-Track jakolootaan ei enään saannut ja sen takia siitä luovuin.

Kyllä ton jakolootan asennon nyt määrää etukardaanin liikerata ylöspäin.
Kunhan toi keli tosta lämpee niin tarvii mennä makaamaan JEgoNEERin alle arvioimaan jakolootan asentoa.

t. Ismo Ämmä


No esim. tuolta, hinta 45 puntaa + rahti:
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diy-rebuild-kits/lt230-rebuild-kits/input-gear.html

Kyllähän se varmaan parinsadantuhannen korvilla alkaa olla kulumaa, riippuu varmaan monestakin asiasta miten paha ja millä kilsoilla (millaista ajoa, miten usein vaihdettu öljyä jne..) Sen näkee niistä booreista kun katot. Ja jos ne on kuluneet, niin eipä siihen vanhaan enää kannata alkaa reikiä porailemaan.

Jos ei ole pakettia tarvetta purkaa, niin voihan sinne turauttaa kemiallista metallia tai kemppiliimaa klappia poistamaan jos ei uutta halua laittaa :D :D :D

ImacInnes
13.01.2016, 16:38
Takakardaani oli helppo, eikun Roverin laippa kiinitys uuteen Jeepin ristiniveleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187272

Vaan Jeepin etukardaaniin ei pysty Roverin laippakiinitystä laittamaan ovat juurikin toistensa peilikuvat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187273

Tarttis joltain Rovernistiltä saada ostettua mutkalle mennyt etukardaani josta saisi tuon tuplaristikon jota tämä kyllä mielestäni kaipaa.

Kardaani hintoja.
Karaasista ei saa kuin kokonaista uutta kardaania hintaan 600,- ja rapiat.
Suomen Varaosahausta löytyi yksi hintaan 350,- + rahti.
Ruotsin Varaosahausta löytyi yksi hintaan 1500kurnua eli n.150,- + rahti.
Epaysta löytyi alken hintaan n.180 dollaria vaan eivät suoraan suostu suomeen lähettmään ja jos suostivat niin rahti oli ihan törkee.

No tehdään sitten aluksi iman tupla ristikkoa ja katellaan kuinka kestää ja sitten kun käytetty Roverin tuplaristikollinen osuuedullisesti kohilleen niin voidaan päivittää.

t. Ismo Ämmä

JERKKU
13.01.2016, 18:40
Sä tarviit JK wranglerin tuplaristikon korjaus sarjan. Siinä on laippakiinitys laatikkoon ja käy muuten tohon jeepin tuplaniveleen.

ImacInnes
13.01.2016, 19:06
No hyvä, tällästä tietoa kaipasinkin, mistäs sellasen saa?
Tarviipa tutkia asiaa.
t. Ismo Ämmä

Sä tarviit JK wranglerin tuplaristikon korjaus sarjan. Siinä on laippakiinitys laatikkoon ja käy muuten tohon jeepin tuplaniveleen.

Timo_L
13.01.2016, 19:10
Jeps, Spiceriltahan löytyy noita centering flange:ja, jos vain Roverin pulttijako jakiksen laipassa täsmää (tai saa porattua uudet ja keskitys täsmää) niin ei ongelmaa :)
Onko FSJ:ssa mitkä Spicerin ristikot, ja mika on tuo Roverin laipan pulttijako ja kiinnitysreikien koko?

JAMANT
13.01.2016, 19:37
Sä tarviit JK wranglerin tuplaristikon korjaus sarjan. Siinä on laippakiinitys laatikkoon ja käy muuten tohon jeepin tuplaniveleen.
JK:n tuplaristikon?? Ei niissä oo tuplaristikkoo, etukardaanissa on edessä normiristikko ja laippa, takapäässä on CV-nivel, ei ainakaan mulla kardaaniosaluettelo anna mitään tuplaristikkoo... Ja takakardaanissa on CV-nivel molemmissa päissä...

Aaa, Rubiconissa sitten taitaa olla, kun luettelo erittelee tuon etukardaanin CV-nivelen että w/o Rubicon.... Siis tarviit Rubicon -mallin etukardaanin taka-tuplaristikon korjaussarjan... Mulla ei luettelo tunne... Tutkii lisää hän...

ImacInnes
13.01.2016, 20:05
Käväsin tallissa tutkimassa.

Ristikot on saman kokoiset kuin roverissa 27x82mm
Roverin laipan pulttijako on 4x80.

En vielä ainakaan moista laipallista netistä löytänyt?

t. Ismo Ämmä

Jeps, Spiceriltahan löytyy noita centering flange:ja, jos vain Roverin pulttijako jakiksen laipassa täsmää (tai saa porattua uudet ja keskitys täsmää) niin ei ongelmaa :)
Onko FSJ:ssa mitkä Spicerin ristikot, ja mika on tuo Roverin laipan pulttijako ja kiinnitysreikien koko?

Timo_L
13.01.2016, 20:56
Ristikosta pitäisi tietää sekä kupin halkaisija että ristikon leveys ;) mutta sinulla siis joko 1310 (27mm x 82mm) tai 1330 (27 x 92mm)

Tuolta esim. voi katsoa löytyykö sopivaa suoraan:

http://www.dennysdriveshaft.com/c373_cv_parts_double_cardan_all.html

Timo_L
13.01.2016, 21:40
Äkkipäätään kun katselin miten noi Spicerin laipat täsmäisi.. huonosti kaikin puolin - ei osu keskitykset eikä pulttijako, eikä näytä olevan ihan helposti sovellettavissa suoraan.
Sinulla taitaa olla vaihtoehto että joko hommaat sopivan Discoveryn tjsp. kardaanin jos kerran ristikoiden koko käy ja lyhennät/ vaihdat uuden putken että on sopivan mittainen.
Tai sitten Spicerin sopivalla cv centering flange:lla oma kardaani kasaan, ja adapterilaippa vielä sopivilla keskityksillä ja pulttijaoilla kardaanin ja jakiksen laippojen väliin.


Itselle jouduin tekemään välilaipan omaan takardaaniin jakiksen ja kardaanin laipan väliin, kun ei löytynyt sopivia osia muuten.. ja kaikki oli sentään keskenään "bolt-on" & "Made in USA" osia :D

ImacInnes
13.01.2016, 23:10
Joo ei löydy suoraan sopivaa.
Se olis vissiin sit toi 1310 kun ristikon mitat ainakin täsmää 27x82.
Pulttijako on vaan väärä 4x2,5tuuma=63,5mm ja keskireikäkin, vaan ne on muokattavissa.
Sitä olis varastossakin.

Täytyypä laittaa kohta tilaten jos ei parempaa löydy ja tehdä väliin 20mm laippa johon sorvataan keski kohdistukset ja tehdään kaksi pulttijakoa.
Luulis että Rovereihin olis tarjolla vastaavia osia?
Discon käytetty tuplaristikko osuisi kyllä just kohilleen jos sellasen joku raaskis myydä mulle?

Kiitoksia avuista.

t. Ismo Ämmä

mparty
14.01.2016, 08:55
Ootko tuolta katellu?

http://www.driveshaftparts.com/index.php?route=common/home

Tuolta löyty helposti esim 1310 -> tojotaan sovitelaippa.

ImacInnes
14.01.2016, 15:40
No en oo, vaan saman firman loota on tossa poydällä kun tilasin just Libertyn etukardaananin taka nivelen. Kun olis känny ilmi aikaisemmin niin olis saanu pienemmillä rahdeilla ehkä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187273
Eli ihanne osa olisi noiden kahden oikeassa reunassa olevan osan yhdistelmä. Sisä puoli Jeepin tuplaniveleen sopiva ja ulkopuoli Discon laippakiinitys.

Kiitoksia, eikun tutkimaan.

t. Ismo Ämmä

Ootko tuolta katellu?

http://www.driveshaftparts.com/index.php?route=common/home

Tuolta löyty helposti esim 1310 -> tojotaan sovitelaippa.

ImacInnes
14.01.2016, 16:59
Vai helposti?
Löysin tuplaristinivelen 1310 (osa no: DK919279G) vaan senkään mitat ei ihan natsaa?
Sitten silä oli Land Roverin CV Headseja vaan ei ole kuvia jotta näkis mimmosia ovat?

Tollanen vaan Discoon käypänen olis sopiva?

t. Ismo Ämmä




Ootko tuolta katellu?

http://www.driveshaftparts.com/index.php?route=common/home

Tuolta löyty helposti esim 1310 -> tojotaan sovitelaippa.

samppas
14.01.2016, 18:12
Mitä jos katkaisisi vanhasta jokesta pooriosan pois, suurentais keskireijän niin että rooverin mutteri mahtuu läpi ja hitsaa kiinni laatikon laippaan.

ImacInnes
14.01.2016, 18:21
Hyvä idea vaan olen kaikki Q-T:n osat myynnyt jo pois, olis pitänyt säästää ehkä yksi joke.
t. Ismo Ämmä

Mitä jos katkaisisi vanhasta jokesta pooriosan pois, suurentais keskireijän niin että rooverin mutteri mahtuu läpi ja hitsaa kiinni laatikon laippaan.

samppas
14.01.2016, 19:12
Mulla olis disco2 tuplanival kardaani aihio mutta sitä käyttäessä tuohon jakikseen pitäis vaihtaa laippa d2.

Edit
D2 kardaanissa on eri ristikot kui tuossa heep kardaanissa.

Timo_L
14.01.2016, 19:54
Jotenkin mielummin itse sorvauttaisin sen välilaipan, ei tarttisi koskea pintakarkaistuihin matskuihin yms..

Minulla on ~14mm paksu teräskiekko (vai olikohan se 12mm koneistuksen jälkeen) takaulostulon ja kardaanin laipan välissä kohdistusurilla/ syvennyksillä. Hyvin toimii eikä ole minkäänlaisia värinöitä. Kaikki reiät ja senkkaukset tein itse.

ImacInnes
14.01.2016, 22:19
Joo, Enköhän tilaa sopivan CV laipan ja sorvautan adpteri laipan.

Tarvii vaan varmistaa jotta tulee sopiva.

Näyttää tuo keskituki hieman erikorkuiselta?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=187281

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
17.01.2016, 00:12
Kumpaankin kardaani osa kauppaan olen s-posti yhteydessä ollut eikä suoraan löytdy jeepin kardaaniin sopivaa päätä jossa olis Discon laipan pulttijako joten taidan tilata samantein kaksi N2-83-388X cv laippa päätä kun mökillä on mulla toinen mutkalla oleva etukardaani jonka korjaan varalle.

Täytyy sitten sorvauttaa se adapteri kiekko vielä siihen väliin.

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
18.01.2016, 11:22
No nyt on yksi tilattu ja tilataan sitten myöhemmin toinen jos tämä osoittautuu toimivaksi.
Täytyypä käydä pätkä pyörötankoa ostamassa kardanin adpteria varten.

t. Ismo Ämmä

Timo_L
18.01.2016, 12:23
Tilasitko tuon Neapcon version, vai aidon Spicerin? Itse ainakin olisin ostanut Spicerin 211229X, tietää että on varmasti oikea ja toimiva. Hintaero Neapcon kikkareeseen ei ole kuin muutama dollari.. Neapcossa on rasvattava tukilaakeri, siksi on varmaan hieman erikorkuinen vs. Spicerin vastaava.

Minä teetin oman adpaterilaipan 16mm paksusta metallikiekosta. Siinähän riittää joku 2mm korkea/ syvä koneistus keskellä kiekkoa kohdistuksele. Reiät oli mielestäni helppo tehdä kotona pylväsporakoneella, kun käytti kardaanin/ jakiksen osia kohdistukseen. Toki jos sorvaukset menee kaverihinnalla, niin reiätkin tulee siinä varmaan samalla.. minulla olisivat ottaneet koneistamossa 40€ lisää kahdeksasta reiästä :eek:

ImacInnes
18.01.2016, 13:30
Nyt tuli tuo Neapcon tilattua kun sitä tarjosiavat. Ihmettelinkin jotta mitä eroa noissa on vaan vain valmistaja siis. Mulla pitäisi olla mökillä toinen mutkalla oleva etukardaani, tilaan siihen sitten Spiecerin niin ompahan kummankin sitten. Vien veneen mökille ensi viikonloppuna niin tuon samalla sen toisen kardaanin.

Ystävä sorvaa adpterin ja ite teen pultin reijjät.

t- Ismo Ämmä


Tilasitko tuon Neapcon version, vai aidon Spicerin? Itse ainakin olisin ostanut Spicerin 211229X, tietää että on varmasti oikea ja toimiva. Hintaero Neapcon kikkareeseen ei ole kuin muutama dollari.. Neapcossa on rasvattava tukilaakeri, siksi on varmaan hieman erikorkuinen vs. Spicerin vastaava.

Minä teetin oman adpaterilaipan 16mm paksusta metallikiekosta. Siinähän riittää joku 2mm korkea/ syvä koneistus keskellä kiekkoa kohdistuksele. Reiät oli mielestäni helppo tehdä kotona pylväsporakoneella, kun käytti kardaanin/ jakiksen osia kohdistukseen. Toki jos sorvaukset menee kaverihinnalla, niin reiätkin tulee siinä varmaan samalla.. minulla olisivat ottaneet koneistamossa 40€ lisää kahdeksasta reiästä :eek:

ImacInnes
14.02.2016, 17:09
Kävin Kouvolan mökiltä varastosta hakemassa Astron varaosa etuperän niin, samalla löysin lisää etukardani aihioita.
Eiköhän neljästä saada ainakin kaksi ehjää aikaiseksi kun perkaa kaikki epäkuntoset osat ensin pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188291

Uuden laippakiinitteisen kardaanin pään pikkunen rasvanippa tökkii kumiin kääntyesään joten tarvii vaihtaa tilalle kuusiokoloruuvi joka jää upoksiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188292

t. Ismo Ämmä

ImacInnes
15.02.2016, 15:47
No nyt on laipat irti ja tarvii käydä sorvauttamassa väliin adapteri kiekko.
Vasemmalla Discon jakolootan laippa ja oikealla Jeepin kardaaninpää laippa kiinityksellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188401
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188400
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188402

t. Ismo Ämmä

ZeiZei
16.02.2016, 12:54
Tuosta alimmasta kuvasta kun katsoo, ei oikein tarkoin näe, mutta jos pyöräyttää jeepin laipan 90 astetta, niin passaako vieläkään reijät? Kun näyttää ettei kummassakaan ole ne nelikulmaisesti. (Roverin ainakaan)

ImacInnes
16.02.2016, 13:25
Kummasakaan ei ole nelikulmaisesti reijjät eikä pulttijako natsaa vaikka kuinka kääntelis.
Toisessa kuvassa on lähimpänä mitä saa.

Vein tänään osat sorvarille joka sorvaa 20mm paksuun 115mm halkaisijaltaan olevaan kiekkoon kummallekkin laipalle sopivat keskikohdistukset ja sitten poraan itse reijjät ristiin kummankin jaon mukaan.

t. Ismo Ämmä

Tuosta alimmasta kuvasta kun katsoo, ei oikein tarkoin näe, mutta jos pyöräyttää jeepin laipan 90 astetta, niin passaako vieläkään reijät? Kun näyttää ettei kummassakaan ole ne nelikulmaisesti. (Roverin ainakaan)

veijon-esso
16.02.2016, 17:26
samalla löysin lisää etukardani aihioita.
Eiköhän neljästä saada ainakin kaksi ehjää

Sähän meinaat ajaa ihan kunnolla rallia jos samantien rupeet tekee jo varakardaaneja..! :D

ImacInnes
16.02.2016, 18:58
En mää niin ton nopeajon päälle ymmärrä, vaan jos noista pienellä vaivalla saapi pari ehjää niin tarviihan nuo ehjätä.
t. Ismo Ämmä

Sähän meinaat ajaa ihan kunnolla rallia jos samantien rupeet tekee jo varakardaaneja..! :D

ImacInnes
18.02.2016, 11:20
Sain eilen sorvarilta adapterikiekon sorvattuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188570

Kohdistus on jämpti kun palikat pysyy yhdessä ilman pulttejakin.
Vasemmalta Jeep, adpteri ja Disco.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188571

Pulttijakojen sovitusta. Käytteään isot valkoiset ja pienet mustat.
Ei pysty läpipultteja käyttää vaan tarvii tehdä kierteet adapterikiekkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=188572

Eikun poraamaan ja kierteitä tekemään.
t. Ismo Ämmä