View Full Version : Onko kukaan katsastnu LJ70 PORTTAALI AKSELEITA
Jos joku moisen uroteon on tehny niin ottaisin milelläni vastaa kopion rekisteri otteesta.
kaverilla olisi aikomus katsastaa LJ70 moisille aksuloille (volvon porttaalit) :eek:
miksi siihen rekisteriotteen kopiota tarvitsee?
joutuu kuitenkin selvittämään akselimassat,painot ja jarrujuttuja...
bj45lava
23.07.2009, 06:53
Joo kaikki nää käsitellään kuitenkin yksittäistapauksina, ei se toisen auton ote siinä hommassa mitään auta, sun pitää ite kuitenkin todistella noi painot yms...
On kokeiltu noissa japsituonneissa tuotakin ja ei aiheuta kuin hankaluuksia otteen lainaajan autoon, mm: mites toi sun auto on 4-paikkainen, kun mä saan vaan 3-paikkaiseksi ja niinedespäin...
Onko joku saanu moiset akseli yylesäki katsastettua kyseiseen autoon kiinnosstas tietää :D
Joo kaikki nää käsitellään kuitenkin yksittäistapauksina, ei se toisen auton ote siinä hommassa mitään auta, sun pitää ite kuitenkin todistella noi painot yms...
On kokeiltu noissa japsituonneissa tuotakin ja ei aiheuta kuin hankaluuksia otteen lainaajan autoon, mm: mites toi sun auto on 4-paikkainen, kun mä saan vaan 3-paikkaiseksi ja niinedespäin...
Ihmettelen vaan et jos on jonku rekisteri ootteesta kopio et miten se voi aheuttaa hankaluuksia kopion antajalle
kertokaa ihmeessä kun en tajua
Mikäli olisi joku esimerkki tapaus :D
Ihmettelen vaan et jos on jonku rekisteri ootteesta kopio et miten se voi aheuttaa hankaluuksia kopion antajalle
kertokaa ihmeessä kun en tajua
Eli jos on muutoskatsastettu portot johonkin kikottimeen ja katsuri on tehny jonku mokan tai jättänyt jotain huomioimatta. Sitten kun toinen katsuri lähtee ruotimaan samaa juttua ja hoksaakin sen sen toisen tekijän virheen niin alkaa setviminen.
_hornet_
23.07.2009, 18:02
Mutta kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen onko kukaan saanu katsastettua akseleita LJ:hin:confused:
Mutta kukaan ei ole vaivautunut vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen onko kukaan saanu katsastettua akseleita LJ:hin:confused:
En ole saanut katsastettua...
Ei ole mikään ongelma niitä leimata jos seuraavat ehdot täyttyvät; akseleiden kantavuus riittää, raideleveys muuttuu alkuperäisiin +-100 mm, jarrut ovat riittävät (eli levyt edessä), ja auton korkeus ei kasva yli sallitun (paljonko se portaali nyt sitten korottaa). Ja tietty ohjaus on kunnolla toteutettu.
En ole kyseistä muutosta tehnyt saati leimannut, mutta noin se menee pykälien mukaan.
toyota4x4
23.07.2009, 21:54
niin akesta voi myös hakee niitä lupia ,soittelin joskus hoojiin tiimoita ja olis onnistunut aken luvilla ihan rumpujarruillakin.
Lipposellahan on kahessaki 70:ssä portot alla. Kysy siltä. www.offroadtarvike.fi
Akseleista johtuva raideleveys pompsahtaa yli 100 mm (vanteen kiinnitystasosta mitattuna, kuten AKE haluaa), joten ei pitäisi onnistua ilman AKE:n poikkeuslupaa jos tuo saadaan selville.
Volvolaisissa raideleveys on niillä omilla kaikki sisäänpäin vanteilla (tarkkaa ET:tä en muista) 1540 mm. LJ:ssä alkuperäisellä leveimmillä vanteilla ET-20 1455/1440 mm. Mutta jos noita offsetteja ei katsastuksessa tarkastella, saattaisi muutos livahtaa läpi vaikka ei periaatteessa saisi mennä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:
a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;
c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;
d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4F09-EA35-4177-B457-8CA02B20B24A/0/5332082009SoveltamisohjeitaLMpautonrakenteenmuutta misesta.pdf
Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitys-tasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
Itsellä ollut myös mielessä laittaa omaan läjään volvonportaalit. Tuosta rekisteri otteesta selviäis omasta mielestä ne kaikki kohteet johon täytyy tehdä muutoksia. Siitähän voi vaikka paintilla poistaa ne kohdat mistä selviää auton tunniste tiedot. Olisi kiva tietää mitä kaikkea muutoksia kyseinen jumppa vaatii ja millä osilla ne "vois" saada toteutettua??? Täällä meillä on niin ihmeellisiä nämä konttorit ettei niille kelpaa edes aken yleiset poikkeus luvat (esim. renkaat) vaan pitäis olla just auto kohtaiset (LJ:hin 33x12,5 15). Yhtään autoa en enää täällä ole vuoteen leimannut enkä leimaa. 4 noita on pihassa ja jokaisella vedän tuon vajaa 100km erittäin mielellään ihan vaan siitä ilosta ettei nämä paikalliset idiootit saa siitä yhtään katetta. En moiti itse työn tekijöitä vaan näitä asemien omistajia vai mitä ne nyt onkaan... On se ihme hommaa että jos meiltä menee 100km etelään tai pohjoiseen paperit kelpaa mutta ei tällä paikkakunnalla vaikka on saman helvetin A-katsastus aseman paikkoja kaikki.... pikku viinoissaan tulee pirusti kirjoitusvirheitä ja saatoin sanoa jollekin pahasti... :p souva ihan mihin vaan en välitä :D
Niin, voihan noita kaventaakkin.. NOBO Teamin viturassa taitaa olla aika kapeat volvolaiset.
sillähän ei ole mitään merkitystä jos joku saa väärinperustein katsastettua autonsa,esim liian leveillä akseleilla. se ei tarkoita sitä että kun leima on papereissa auto olisi laillinen,auton katsastanut henkilö siinä on vastuussa auton muutoksien paikkaansa pitävyydestä ja autosta otetaan kilvet pois jos/kun asia huomataan. niitä kilpiä on aika paljon kerätty takas väärin perustein leimatuista autoista. väärin perustein leimatussa autossa ei ole myöskään vakuutusyhtiö korvaus velvollinen.
Jos tuota Matin kirjoituksessa olevaa lakipykälän 1 kohtaa lukee oikein tarkasti, niin saakohan sen mukaan porttaalia laittaa ollenkaan autoon, jossa sitä ei ole ikinä ollut, koska eihän suora- ja porttaaliakselisto ole samaa akselistotyyppiä, vai onko?
Onhan näitä muutoskatsastettu paljonkin, mutta siitähän kysymyksessäni ei ole kyse.
En halua tällä keltään kieltää rakentelua vaan lähren kitkemään hernemaata :)
Suora akseli on aina suora akseli, riippumatta siitä onko akselissa napavälitys tai ei. Napavälityksen toteutustapa, porttaali/ planeetta ei muuta akselistotyyppiä.
Itsellä ollut myös mielessä laittaa omaan läjään volvonportaalit. Tuosta rekisteri otteesta selviäis omasta mielestä ne kaikki kohteet johon täytyy tehdä muutoksia. Siitähän voi vaikka paintilla poistaa ne kohdat mistä selviää auton tunniste tiedot. Olisi kiva tietää mitä kaikkea muutoksia kyseinen jumppa vaatii ja millä osilla ne "vois" saada toteutettua???
Eipä se ote paljoa välttämättä lohduta. Muutoskatsastetuissakin autoissa on lyhimmillään otteelle vaan tulostunut teksti: "Vaihdettujen osien määrä 8 %". Otteessa ei siis mainintaa vaihdetuista akseleista, koneelta löytyisi tieto että nuo 8 % koostuu niistä.
Tuosta pitäisi sitten aueta seuraavalle katsastajalle että mitäköhän kivaa se sisältää. AKE:n järjestelmään on ehkä syötetty jotain aihetta sivuavaa tietoa, mutta ei välttämättä edes mitään mittoja.
Itse suosittelisin hakemaan suosiolla AKE:sta poikkeusluvan (360 €). Liitteeksi mahdollisimman täydelliset selvitykset akseleista; niiden mitoista ja sallituista massoista, selvitys mitkä jarrut laitetaan + perusteluksi jotain viisasta.
Niin ja joku joskus selvitti, että portaalikorotusta ei lasketa korotukseen mukaan...? Pitäneekö paikkansa...
Niin ja joku joskus selvitti, että portaalikorotusta ei lasketa korotukseen mukaan...? Pitäneekö paikkansa...
Tapsa4x4 portopatessa laskettiin porttaalin korotus mukaan leimalla ja jälkeen päin katsuri halus muuttaa korkeutta otteeseen kun keksi että eine korotakkaan.
härdelli
25.07.2009, 12:21
Eipä se ote paljoa välttämättä lohduta. Muutoskatsastetuissakin autoissa on lyhimmillään otteelle vaan tulostunut teksti: "Vaihdettujen osien määrä 8 %". Otteessa ei siis mainintaa vaihdetuista akseleista, koneelta löytyisi tieto että nuo 8 % koostuu niistä.
Tuosta pitäisi sitten aueta seuraavalle katsastajalle että mitäköhän kivaa se sisältää. AKE:n järjestelmään on ehkä syötetty jotain aihetta sivuavaa tietoa, mutta ei välttämättä edes mitään mittoja.
Itse suosittelisin hakemaan suosiolla AKE:sta poikkeusluvan (360 €). Liitteeksi mahdollisimman täydelliset selvitykset akseleista; niiden mitoista ja sallituista massoista, selvitys mitkä jarrut laitetaan + perusteluksi jotain viisasta.
Sit tuohon AKEen poikkeuslupaan kannattaa laittaa tarinaa työkäyttöön liittyvistä seikoista jos mahdollista. Se kun huvikäyttöön menee niin pikkisen tiukassa noi hommelit. Oikein kun sen tekee niin menee katsurilta läpi et heilahtaa:). Taas arvailuja, mut kuullu paljon tarinoita AKEn lupa poikkeuslupa hakemuksista.