View Full Version : WEBASTO ThermoTop C/Z
Millä kytkennällä kyseinen moottorin lämmitin saadaan pakkokäynnistymään?
Kysessä on KIA Sorenton alkuperäiskytketty moottorin lisälämmitin. Haluttaisi muuttaa laite kello-ohjatuksi esi- yms. lämmittimeksi. Kello ja erillinen vesipumppu on jo tullut hankittua.
Yleensä ehdotetaan ohjausvirran (12V) kytkentää kuusinapaisen pistokkeen pinniin numero 1. On jo kokeiltu, (myös 2- ja 3-pinni huomioon ottaen ), mutta laite pysyy mykkänä.
Pingviini
12.07.2009, 20:11
Se on sitten varmaankin väyläohjattu, W-bus tai CAN? Mihin kaikkiin ohjausliittimen (6-nap.) nastoihin, paitevei, tulee johdot?
-Penguin
Jos en väärin muista niin nastasta 3 plus ohjauksella mutta vaatii lisäksi kiertovesipumpun muuten tulee veden keitin. Siihen on saatavilla semmonen Upgrade Kit.
Jos en väärin muista niin nastasta 3 plus ohjauksella mutta vaatii lisäksi kiertovesipumpun muuten tulee veden keitin. Siihen on saatavilla semmonen Upgrade Kit.
Kolmoseen näyttää tulevan ulkopuolinen lämpöanturi.
En tarvitse muita neuvoja kuin varman tiedon (ohjeen) "pakkokäynnistyksestä".
Ebereitä olen purkanut, kasaillut, testeröinyt ja asentanut useampiakin, joten rautapuoli paksun sähkön kera on jotenkuten hallinnassa...
Vaikkapas täältä ne nastat:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24643
ja täältä laajemmin:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Nastaan kolme tulee lämpötilatunnistimen kautta D+ . Eli kun auto lähtee käyntiin niin D+ lataustieto tulee lämpötila kytkimelle jos lämpötila on alle +5 celsiusta niin lämpötilakytkkin rupeaa johtamaan jolloin plus menee lämppärin navalle 3 jolloin lämmitin käynnistyy. Sitten kun teet kytkentöjä niin laita esto diodi väliin ettei syötä autoon päin sähköä ainoastaan lämppärille. Tai toinen vaihtoehto jos haluat lämppärin päälle kun auto käynnistyy niin poista se lämpötilakytkin ja laita katkaisia tilalle.
bj45lava
13.07.2009, 06:43
Jos se on c/z niin vaatii c-kitin, jossa oma ohjausrele käynnistykseen ja vesipumppu jne...
Perusmallit lähtee tosta 1-navasta käyntiin, mutta nämä käynninaikaiset lisälämmittimet ei lähde, aivosta puuttuu vesipumpun ohjaus, lämm.puhaltimen ohjaus ym nippelit.
Joko vaihdat perus kauppamallin lämppäristä aivot tai hommaat ton kitin siihen.
Ton auton sarja on numeroltaan 13 013 81A ja siihen on webaston ihan omat ohjeet asennukseen olemassa myös...
Ja muistaakseni se kytketään juurikin tohon ulkolämpötilan väliin jotenkin...pitäähän sen kuitenkin toimia kuten alunperinkin on tarkoitettu ja lisäksi myös kellolla...
olen asentanut muutaman kello sarjan sorentoon ja se onnistuu ihan hyvin webaston lisä kellosarjan asennus ohjeilla.kun vain laittaa johdot niinkuin se ohje neuvoo. puhallin juttu vaatii yhden lisä johdon et toimisi. :D
Nastaan kolme tulee lämpötilatunnistimen kautta D+ . Eli kun auto lähtee käyntiin niin D+ lataustieto tulee lämpötila kytkimelle jos lämpötila on alle +5 celsiusta niin lämpötilakytkkin rupeaa johtamaan jolloin plus menee lämppärin navalle 3 jolloin lämmitin käynnistyy. Sitten kun teet kytkentöjä niin laita esto diodi väliin ettei syötä autoon päin sähköä ainoastaan lämppärille. Tai toinen vaihtoehto jos haluat lämppärin päälle kun auto käynnistyy niin poista se lämpötilakytkin ja laita katkaisia tilalle.
??? eli pystyykö lämmittimen käynnistämään kytkemällä 12V pinniin 3 ?
Tarkoitus olisi saada pelkkä lämmitin käynnistymään kellolta tulevalla ohjausjännitteellä.
Auton omaa puhallinta ei ole tarkoitus ottaa mukaan akkua tyhjentämään. Eikä hankkia mitään kittejä, koska vesipumppu on jo olemassa ja sen releöinti ei ole mikään ongelma.
Pingviini
14.07.2009, 13:46
Jos 1- ja 2-nastoihin ei tule johtoa, eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin lähteä käyntiin jännitteellä 3-nastasta.
Ensimmäisestä postauksestasi tuli mielikuva että jännitettä 3-nastaan on jo kokeiltu? Jos ei käynnisty, onko webasto varmasti kunnossa tai olisiko vikamuistissa jotain dramaattista ja webasto lukossa sen tähden?
-Penguin
Jos 1- ja 2-nastoihin ei tule johtoa, eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin lähteä käyntiin jännitteellä 3-nastasta.
Ensimmäisestä postauksestasi tuli mielikuva että jännitettä 3-nastaan on jo kokeiltu? Jos ei käynnisty, onko webasto varmasti kunnossa tai olisiko vikamuistissa jotain dramaattista ja webasto lukossa sen tähden?
-Penguin
Vain 1-nastaan on kokeiltu. 3-nastaan ei ihan kokeiluperiaatteella kehtaisi mennä virtasta syöttämään...
Aika uusi auto kyseessä, niin vaatinee Webasto uudelleen ohjelmoinnin yms. Näkyy olevan yleinen ongelma:
http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=597124&sid=71bdce708106e0f37834982f71ce2de1
On niin v.........ksi (jälkimarkkinointiystävälliseksi) tuo webasto laitettu, että taidan nakata tilalle euroystävällisemmän eberin.
bj45lava
15.07.2009, 06:38
Ihan perus webasto ei mitään ohjelmointeja kaipaa, ihan höpö juttuja...
Se kaupasta ostettava vaan on eri aivolla kuin ne tehdasasenteiset eli ohjataan erilailla.
bj45lava
15.07.2009, 06:45
Ja sitten jos tiedon taso on tuota ffp-linkin alta löytyvää, niin kannattaa jättää homma semmoisen tehtäväksi, joka sen osaa...
Ja sitten jos tiedon taso on tuota ffp-linkin alta löytyvää, niin kannattaa jättää homma semmoisen tehtäväksi, joka sen osaa...
Hienoa kommentointia, annapa tulla lisää !
bj45lava
16.07.2009, 11:30
Älä ota ittees tuota, ei vaan pitemmän päälle maksa vaivaa kokeilla +-syöttöä niihin tyhjiin reikiin, saan kyllä sulle sen kaavion ton laitteen kytkentään jos tarviit.
Ilmoittele privalla jos tarviit sen...
Älä ota ittees tuota, ei vaan pitemmän päälle maksa vaivaa kokeilla +-syöttöä niihin tyhjiin reikiin, saan kyllä sulle sen kaavion ton laitteen kytkentään jos tarviit.
Ilmoittele privalla jos tarviit sen...
Keskutelupalstojen jutuista käy selväksi, että Webastolla kehitys suuntautuu jälkimarkkinoinnilla rahastukseen ja autoilijan sitomiseen väkisellä pysyvään asiakassuhteeseen.
Katsonkin Eberin olevan parempi ratkaisu. Uusi vaihtokoneikko maksoi viime talvena 400€/kpl ja niitä tuli hankittua jemmaan. Parissa dieselautossamme Eberit ovat toimineet itseasennettuna jo yli viisi vuotta. Kokemukset Eberistä ovat ollet hyvät ja asennuksen, vaihdon, korjaukset (yksi hehku) yms. pystyy tekemään ilman erikoislaitteita.
Joten irti kirkosta... ääh anteeksi, Webastosta!
Kiitos kiinnostuksesta.
Nostellaas hiukan topicia...
Eli hommasin käytetyn Webasto Thermo Top C:n ja oon sitä yrittäny saada toimiin. Laite on ilmeisesti ollu ensiasennus lisälämmittimenä volkkarin pakussa (vm. 2004) Eli tartteeko se jotain lisävirityksiä toimiakseen? Oon kytkeny +12V siihen ulkolämpötila-anturin johtimeen ja sit viä antanu jänitettä siihen 6 -napasen ohjausliittimen 1 nastaan, eli käynnistyskäskyn, mut mitään ei tapahdu, laite pysyy täysin mykkänä...
Kiitoksia jo etukäteen mahdollisesti viksuista vastauksista...
Pingviini
18.12.2009, 04:40
Nostellaas hiukan topicia...
Eli hommasin käytetyn Webasto Thermo Top C:n ja oon sitä yrittäny saada toimiin. Laite on ilmeisesti ollu ensiasennus lisälämmittimenä volkkarin pakussa (vm. 2004) Eli tartteeko se jotain lisävirityksiä toimiakseen? Oon kytkeny +12V siihen ulkolämpötila-anturin johtimeen ja sit viä antanu jänitettä siihen 6 -napasen ohjausliittimen 1 nastaan, eli käynnistyskäskyn, mut mitään ei tapahdu, laite pysyy täysin mykkänä...
Kiitoksia jo etukäteen mahdollisesti viksuista vastauksista...
Volsussa renkää olla W-bus väylä 1-pinnissä. Kokkeiles 1533 ajastimesta webasto-bus signaalia siihen.
-Penguin
BJ-40/76
18.12.2009, 14:19
Nuo ensiasennus webastot on yhdensortin ongelma, jos aikanaan ei ole tiedetty mitä halutaan.
Niin kuin olet huomannut, niiden modaaminen on vaikeaa.
Mutta kun ostat kerralla tuon termotop C:n niin ongelmat on ohi.
Itsellä markka-aikaan ostettu termotop c ja kesät veneessä ja talvet autossa.
Joten vebasto on asennettu yli 10 kertaa!
siirron jälkeen lähtee käyntiin toisella startilla, ja normaalisti aina ensimmäisellä.
koko aikana ei ole ollut yhtään ongelmaa, ainoastaa joskus sähköt vähänä:eek:
Tuo aivojen vaihto on aika kallis operaatio, mutta nuo aivot on ainoa osa, mikä termotopista
pettää (olen purkanut muutaman varaosiksi, ja höyrystimet, hehkut ja puhaltimet
kaikissa kunnossa, vesi- ja polttoainepumppuja ei ollut.
Toki poikkeus vahvistaa säännön, ja oikea asennus ja käyttö kaiken a ja o!
=> oikeaa käyttöä ei ole tuo ajonaikainen automaatti- käyttö, vaikkakin ensiasennus toimii nimenomaan niin!
termotop vaatii että se käytetään lämpimäksi, muuten tahtoo karstata. eli minimi käyttöaika 10 min.
Noita ebereitä on tuttavapiirissä muutamia, ja kaikilla on ollut ongelmia. toki kyseessä on vanhimmillaan 10v ikäisiä ebereitä. nytkin olisi tarvis ainakin yhdelle höyrystimelle ("villa" palanut puhki).
Tuo eberin "huoltosarja" on edullinen, mutta monesti tarpeen. (kuten joku kertoi yllä, kannattaa pitää hyllyssä varmuuden vuoksi)
Kaverilla oli ensin uusi auto, missä eberi (jälkiasennettu), ja se ei ollut 100% toimintavarma, ei syttynyt aina vaan kusi polttoainetta. Toiseen autoon osti sitten termotopin (minun kokemuksiin luottaen) ja tuumaili ensimmäisen talven jälkeen että on elämä tylsää, kun ei tarvi aamulla jännätä mitä pihalta löytyy....
taas eipäs juupas topic:i...
webaston heikkoudet:
- "pienessä" käytössä palopesä karstaantuu (kuten muissakin), mutta ei jaksa kunnolla puhdistua, ellei seoksia säädetä pariin otteeseen (eperissä EI ole säätöä)
- hehkutulppa "pimahtaa karstaantuessa
- ohjainlaitteita menee "kummallisista" syistä, ei vaan tiedetä miksi....
- merkkikohtaisissa lämmittimissä vesipumput poksahtelee, laittamalla C-kit:n pumpun vika poistuu. Softat valmistajan suojaamia, kaikkein pahimpia VW ja BMW!!!
- osat kalliimpia kuin Eberillä
Eberin heikkoudet:
- vesipumppu (liitin) katoaa todella nopeasti (laittaa webaston pumpun, niin vika poistuu --> maksaa n. ½ verrattuna Eeberin omaan!!!)
- paloilmapuhaltimet nopsasti kulahtavaa mallia
- hehkutulpat ei vaan kestä....
- Merkkikohtaisissa koneissa liiankin vikaherkkä (Volsun T4:n eberit ihan kaameita, tai Transhit:n versiot, ei juma.....)
Webaston hyvää...
- Helppo asentaa, selkeät ohjeet ja halvat tarvikkeet
- vikadiagnosointi helppoa, ei tarvii välttämättä edes testeriä, käynnistyskaavion perusteella pystyy vian paikallistamaan!
- osat helposti vaihdettavissa, voi käyttää myös "peruspalikoita" tehdaskoneissa (Z-versiot)
- seos säädettävissä polttoaineen "herkkyyden" mukaan (setaani / oktaani arvojen mukaan)
- vesipumppu lähes ikuinen, ei kuluvia osia!!!
Eberin hyvyydet:
- näppärän kokoinen, saa pieneen koloon asennettua, varsinkin S-versio
- käyttölaitteet "paremman kokoisia", mutta turkasen kalliita
- varaosat halpoja, mutta hehkun hinta pomppasi nyt "vain" 100%...
- uutena aina 100€ halvempi kuin Webasto, mutta varusteltuna PALJON kalliimpi??? Miksi????
Eli samanlaisia "kökkäreitä" nuo ovat, Webasto nyt on vaan tunnetumpi, mutta niihän jotkut juo vaan KOFF:a tai Lapin Kultaa... Toisille se nyt on AIVAN SAMA, kunhan kaljaa on ja lämmintä tulee, muttei kaljoille...